Gość 19.09.2002 07:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 Pytanie jak w temacie: jakie drewno do kominka jest najlepsze?Wiem, że dobry jest dąb, buk i brzoza. Co jeszcze jest godne polecenia, a co zdecydowanie odpada?Czy można palić drzewem niewysezonowanym lub gdzie można kupić wysezonowane?Jaka jest dobra cena na drewno?Jak się to liczy? (słyszałem, jak jedni podawali cenę za kubik, inni za metr sześcienny, a jeszcze inni metr przestrzenny!!!!).Jak te miary można porównać? Pozdrawiam,TOMek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 19.09.2002 08:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 w sprawie twojego pytania-metr szescienny to to samo co kubik.np w poznanniu za takową jednostkę porąbanego na 30-40 cm szczapy winszuja sobiw 110zł(brzoza dąb,akacja w tej samej cenie)transoprt-10zł od kubika mimo ze i tak przyjezdzają wielka rozklekotaną cięzarówkąPozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kasiek 19.09.2002 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 Generalnie do kominka liściaste. Po paleniu iglastym zostaje taki smołowaty osad. Rozumiem, że chodzi o wkład kominkowy, nie o otwarty. Jeśli do zamkniętego, to dobra jest akacja (jeśli uda się ją gdzieś dostać). Parametry ma podobne do dębu - twarda, długo się pali, daje sporo ciepła, a tania. Jedyną jej wadą jest to, że trochę śmierdzi, jak się pali. Ale przy wkładzie, to nie przeszkadza. Niewysezonowanym można palić, ale trudniej się rozpala, szybciej wychodzi (raczej musi się palić, a nie żarzyć), daje mniej ciepła niż suche. No i dymi - szyba jest od razu zafafluniona. Znajoma kupiła drewno rozbiórkowe i zadowolona.Co do cen, to bardzo one zależą od rejonu, w którym się kupuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 19.09.2002 08:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 Tak jak napisales, lepsze jest drewno lisciaste niz iglaste i lepsze jest drewno suche niz mokre. Kup wieksza ilosc i sam sobie przesezonuj w drewutni albo nawet tylko pod dachem. Wszystkie wymienione miary objetosci sa sobie rownowazne. Ceny sa tak rozne w calym kraju, ze nie ma sensu ich podawac. Pojedz np. do najblizszego lesniczego i zorientuj sie jak to wyglada w Twojej okolicy. Z tego co wiem obecnie wymagane jest posiadanie dokumentu poswiadczajacego legalny zakup drewna (wazne np. podczas jego transportu, bo policja moze to skontrolowac i przy braku takiego dokumentu kary sa b. dotkliwe). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
trajan 19.09.2002 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 anonimowy ma racje. zawsze jak kupujesz drzewo, lub masz zgode na jego wyciecie z lasu musisz posiadac ASYGNATE z rejonowego lesnictwa. u mnie w miejscowowsci sasiad mial kontrole stempli nawet tydzien po ich zakupie i zaszalowaniu stropu. (widocznie sa jeszcze inni zyczliwi sasiedzi). tak wiec lepiej asygnaty na drewno przechowywac jeszcze jakis czas po transporcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 19.09.2002 08:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 Anonim ciut się myli w kwestii jednostek.Metr przestrzenny to nie to samo co metrz sześcienny czy kubik.Są różne współczynniki przeliczeniowe mp na m3 w zależności od tego co się przelicza. Dla wałków w lesie wynosi on 0,8 czyli 1 mp to 0,8 m3. Gall Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 19.09.2002 09:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 Dzięki Gall!Też tak coś właśnie słyszałem, tylko, że podawali mi różne dane!Dla dębu bodajże 0,6, a dla brzozy 0,8!Nie jestem tego pewien, stąd to pytanie! TOMek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rchmielewski 19.09.2002 18:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2002 Jeśli dobrze zrozumiałem, to drzewo sezonowane to takie, które po ścięciu sezonuje przynajmniej około roku. Czy można palić drewnem, które "sezonuje" się np. 3? Które wtedy byłoby lepsze, bardziej ekonomiczne w spalaniu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 20.09.2002 05:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2002 Współczynnik przeliczeniowy nie zależy od gatunku drewna lecz od postaci w jakiej występuje. Dlatego napisałem, że 0,8 to współczynnki dla wałków. Jeżeli jest to np. karpina (karpa) to współczynnki może wynosić poniżej 0,5 , podobnie wygląda to dla gałęzi.Gall Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 20.09.2002 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2002 Gall!Czy mógłbyś jeszcze napisać co to jest wałek a co to karpina? TOMek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 20.09.2002 08:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2002 Wałki można często zobaczyć w lesie poukładane w ładne pryzmy. Wałek ma średnicę od kilku do kilkunastu centymetrów i długość około 1 metra. Karpina to podziemna część drzewa, czyli po prostu korzenie. Ostatnio raczej nie pozyskuje się w lasach karpiny ze względu na koszty. Napisałem o karpinie tylko dla przykładu, bo raczej nie ma szans żeby ją kupić. Gall Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 20.09.2002 11:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2002 Dzięki Gall! TOMek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Foxal 20.09.2002 23:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2002 Ponieważ odrabiałem kiedyś lekcje z opału do kominka podam kilka danych, które mogą się przydać.Drewno suche (15% wilgotności - składowane w miejscu suchym i przewiewnym przez 2 lata)ma wartość spalania 4,2kW/1kgDrewno wilgotne (50% wilgotności) 2,2kW/1kg.Dla wkładów kominkowych większość publikacji zaleca palenie drewnem o wilgotności nie niższej niż 20% tj. sezonowanych 1 rok. Bardzo suche drewno może niebezpiecznie rozgrzać wkład i go odkształcić. Dłużej palą się gatunki o większym ciężarze właściwym.Związek między objętością a ciężarem:Grab 400-500kg/m 3dąb 380-480kg/m3buk 350-450kg/m3brzoza 300-400kg/m3akacja 250-350kg/m3Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rchmielewski 02.10.2002 06:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Października 2002 Dzięki Foxal. Wszystko stało się jasne. Jeszcze pytanie o drewno iglaste. Czy palenie przez dłuższy czas iglakami powoduje inne straty niż zwiekszenie ilości sadzy?Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 02.10.2002 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Października 2002 Foxal ! Musiałeś bardzo dawno odrabiać te lekcje , spójrz na strony Instytutu Technologii Drewna w Poznaniu.http://www.itd.poznan.plMoże niepotrzebnie się czepiam ,ale wartość opałową wyraża sie w MJ/kg.Pozdrowienia . Bady Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Foxal 20.10.2002 23:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2002 Masz rację anonimowy, ale jakoś łatwiej jest mi operować starym systemem. Moc wkładów też jest podawana w kW. Spec od centralnego przeliczając zapotrzebowanie na ciepło operuje kw, a do tego od takiego liczenia nie ubywa kaloryczności opału:smile:.Jeśli frapują Cię nowe, obowiązujące wielkości, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś je przeliczył.Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.