Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

piec kondensacyjny a sprzęgło hydrauliczne


lakis1

Recommended Posts

Na schemacie nie mam sprzegla, a zalaczony wyzej schemat jest do konstruktywnego skrytykowania. Instalator tez tego sprzegla nie proponuje, bo uwaza, ze bez niego wszystko dziala bez zarzutu a nawet lepiej - bo taniej (ma autoryzacje producenta kotlow na ich instalacje i uruchomienie wiec chyba kompletnym lamerem nie jest).

 

Dlatego chcialem dowiedziec sie jakie bardzo konkretnie zalety daje stosowanie sprzegla a szczegolnie jakie konkretne wady ma instalacja wykonana wg. tego schematu.

 

Wczoraj w infolinii Vaillanta dowiedzialem sie, ze jak go nie zastosuje to bede mial szumy w kaloryferach tak straszne i niespodziewane, ze nie da sie mieszkac.. Ale przemyslalem to sobie wieczorkiem i stwierdzam, ze u mnie nie ma to zastosowania, bo szumy moze beda, ale na rozdzielaczu w kotlowni.. termostat kaloryfera pusci tyle wody ile bedzie chcial.

Uslyszalem rowniez, ze ukladem latwiej jest regulowac co wydaje mi sie oczywiste: dozbroic kotlownie w rozmaite gadgety i wtedy mozna wszystko super regulowac. Ale moze wtedy taniej wyjdzie wstawienie dwoch piecow zamiast kotlowni uzbrojonej w czujniki, sterowniki, sprzeglo, pompy i wymienniki :wink:

 

Dlatego jak ktos wie.. jak bardzo zle bedzie dzialala instalacja bez sprzegla z kotlem wiszacym z mieszaczem do podlogowki niech napisze. Im prosciej tym lepiej, nie bedzie pytan dodatkowych (np. dlaczego sprzeglo a nie juz wymiennik ciepla).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 67
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 6 months później...

Witam serdecznie

Odświeżyłem dosyć stary wątek, ale po dosyć dokładnym przejżeniu tematów nie jestem w pełni uświadomiony co do problemu który mnie nurtuje.

A mianowicie chciałbym się dowiedzieć czy jest konieczne sprzęgło hydrauliczne w mojej instalacji która ma byc instalacją podłogową w CAŁOŚCI domu (ok 200m2 pow.), żadnych grzejników, kominków z płaszczem wodnym itp, zasilana ma być kotłem kondensacyjnym Vitodens 200 z zasobnikiem 200ltr jakiejś innej niż Viessmann firmy. Jeden z wykonawców twierdzi że potrzebne sprzegło (ok 2000zł!) ponieważ kocioł nie poradzi sobie z tą masą wody którą trzeba ogrzać, inny twierdzi że wręcz przeciwnie???

Korzystając z okazji moze jeszcz pytanie czy moge wykorzystac przewód kominowy fi 130 do spalin (zredukowałbym go w ten sposób że skropliny spływałyby do kotła), biorąc powietrze do spalaniaz kotłowni.

 

Zgóry dziekuje za cierpliwość :)

pozdrawiam serdecznie

Artur

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w przypadku tylko podłogówki, w całym domu:

i gdy spelniasz, jeden z tych warunków,

- różnica temperatury zasilania i powrotu, mniejszą niż 10 C,

- przepływ przez instalację, większy niż 1000 l/h

- pojemność wodna instalacji, większą niż 150 l.

to powinieneś, zastosować sprzęgło hydrauliczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years później...
Przepraszam ale chyba źle go zrozumiałem.

Tłumaczy to tak. W celu zrównoważenia przepływów w sprzęgle, miesza się czynnik grzewczy zasilania i powrotu co powoduje podwyższenie!!! temperatury wody a dla kondensatu z 2 obiegami podłogowymi jest to nie wskazane.

 

Wiem, że temat stary, ale dla "nowobudujących" itp. osób warto go odświeżyć ;)

 

To co mówił ów instalator chyba mija się z prawdą - jeśli tak jest jak on mówi(ł) to dlaczego jeden z producentów podaje następujący schemat jako przykładowy:

 

http://farm5.static.flickr.com/4036/4327933587_cc7f43dc80.jpg

 

jak widać jest i kondensat i dwa obiegi (a na dodatek oddzielnie sterowane) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwny ten schemat. Nie wiadomo jakie zawory mieszające na podłogówkę i to jeszcze wszystko na jednej pompie. pozdr adam

 

Producent kotła nie sprzedaje zaworów mieszających i przy tym schemacie wyraźnie było to napisane - stąd brak oznaczeń

 

Poza tym - co dziwnego, że to na jednej pompie - na każdy obwód dajesz osobną pompę? Nie spotkałem jeszcze czegoś takiego :)

 

Poza tym - jak dobrze obejrzysz schemat, to zobaczysz, że jest zaznaczona druga ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasza aktualna kotłownia nie ma sprzęgła, było zakupione, ale już instalator mówił, że odchodzi się od instalacji sprzęgła w przypadku pieca kondensacyjnego, potwierdzili to automatycy, którzy spinali całość do kupy z kominkiem z płaszczem, finalnie zwróciliśmy sprzęgło i wtedy w hurtowni gdzie kupowaliśmy komplet osprzętu kotłowni powiedziano, ze faktycznie znacznie rzadziej niż kiedyś kupowane są sprzęgła razem z kondensatem. Nie potrafię przytoczyć fachowych argumentów dlaczego sprzęgło nie jest potrzebne, ale ponoć nie jest ;). Cała instalacja bez sprzęgła chodzi bez zarzutu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Ja mam kotłownię ze sprzęgłem.

 

A jak duże jest to sprzęgło (wymiary)?

 

Ja wracam do tematu, bo zabieram się powoli do poddasza, więc pojemność układu będzie teraz 2x tego co mam teraz (80.38 m3) i chyba wypadałoby wpiąć sprzęgło. Przy obecnych cenach wydatek poniesiony na jego zakup nie jest aż taki duży. ;)

 

Mam rysunek z rozpiski producenta kotła:

http://farm6.static.flickr.com/5172/5434531074_f5a12ba909.jpg

 

i prawdopodobnie takie właśnie zastosuję.

Edytowane przez CitroCerber
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem po wymianie sprzęgła. Pierwotnie instalator zamontował mi sprzegło z trójników miedzianych fi 42, ale po wyliczeniu przeze mnie średnicy sprzegła wyszło, że do kotła 24 kW powinienem mieć sprzegło o średnicy 60 mm. Obecnie mam wstawione sprzegło o wym. 80x80 mm i wys 52 cm za 130 złotych (to nie pomyłka). Większe sprzęgło chyba (bo jeszcze nie miałem okazji dłuzej obserwować temperatur) nie rozwiazało mojego problemu zbyt wysokiej temperatury powrotu zwiazanej prawdopodobnie ze zbyt dużą wydajnością pompy w obiegu kotłowym. Mam kocioł MCR 24 sterowany Easymatic'iem z pakietem AD 222 (do podlogowki) podłączony do sprzegła hydraulicznego z trzema obiegami: podłogówka z pompą Grundfos UP 15-13 B, nagrzewnica centrali went o mocy 5 kW z pompą Grundfos UPS 25 40 i c.o. z pompą Grunfdosa ALPHA + 24 40. Pompa w kotle to tez Grundfos , ale UPR 15-60. Przy poprzednim sprzęgle radziłem sobie w mało elegancki sposób, mianowicie dławiłem powrót obiegu kotłowego na zaworze kulowym. Próby wymiany pompy w kotle nie przyniosły rezultatów, bo kocioł jest jeszcze na gwarancji, a z drugiej strony dział techniczny Grundfosa przyznał się, że nie ma planów tej pompy, więc nie wie, czy można zostawić korpus, a wymienić jedynie silnik z wirnikiem. Wychodzi więc na to, że prawdopodobnie będę musiał pozostać przy tym mało eleganckim rozwiazaniu, tj. dławieniu na zaworze kulowym. Chyba, że ktoś z Was ma jakiś pomysł ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po wyliczeniu przeze mnie średnicy sprzegła wyszło, że do kotła 24 kW powinienem mieć sprzegło o średnicy 60 mm.

 

Powyżej masz rysunek z oryginalnej dokumentacji ;)

 

Obecnie mam wstawione sprzegło o wym. 80x80 mm i wys 52 cm za 130 złotych (to nie pomyłka).

 

Wiem - takie są teraz ceny sprzęgieł - mocno spadły. :)

 

Przy poprzednim sprzęgle radziłem sobie w mało elegancki sposób, mianowicie dławiłem powrót obiegu kotłowego na zaworze kulowym.

 

Faktycznie mało elegancki - zawór kulowy nie służy do tego - on ma właściwie dwie pozycje - otwarty i zamknięty, wszelkie inne znacząco wpływają na jego trwałość.

 

Pompa w kotle to tez Grundfos , ale UPR 15-60.

 

UPR 15-60 CES A02 konkretnie ;) Wszystkie symbole są istotne, bo UPR 15-60 jest kilka modeli i mają różne wykonania (zależnie, który producent jej używa)

 

Próby wymiany pompy w kotle nie przyniosły rezultatów, bo kocioł jest jeszcze na gwarancji, a z drugiej strony dział techniczny Grundfosa przyznał się, że nie ma planów tej pompy, więc nie wie, czy można zostawić korpus, a wymienić jedynie silnik z wirnikiem.

 

Nie ma, bo to pompa niedostępna bezpośrednio u nich (sygnowana dodatkowo logo Remeha) bo jest wykonana konkretnie pod montaż w kotle (inna, specyficzna obudowa wirnika) - co nie zmienia faktu, że wiele firm z branży CO/CWU stosuje pompy z typoszeregu UPR/UPER (np. Termet czy Brötje). :) Co ciekawe, to pompy mają dostępnych więcej prędkości niż wykorzystywane - jak się przyjrzysz obudowie to zauważysz, że opisują tylko bieg II i III, co nie zmienia faktu, że wewnątrz puszki przyłączeniowej dostępne są wszystkie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz podesłać link do dokumentacji ?

 

Nie mogę, bo oficjalnie DTRki do niej brak - jest to tzw "Proprietary device" i producent kotła nie udostępnia dokumentacji (nie licząc wykresu wydajności)

 

A jak zmienić bieg na mniejszy ?

 

Zmieniając połączenia wewnątrz puszki przyłączeniowej, ale obstawiam, że tak jak w przypadku innych pomp zbliżonych do tej wydajność pierwszego biegu będzie bardzo niska.

 

Tu masz link do forum elektroda dla pompy bardzo podobnej do tej.

Edytowane przez CitroCerber
Link.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Czytałem te posty z elektrody. Ale tak naprawdę nie wiem, czy mam te same piny. Nie dowiem sie tego bez wyciagnięcia całej pompy. Póki co w trakcie sezonu grzewczego nie chcę się w to bawić-za duże ryzyko, jakby coś nie poszło. Tym bardziej, ze idą mrozy. A może Ty masz dostęp do tej dokumentacji ? Równolegle odpowiedzi na to pytanie szuka Hycel. Może coś wykombinujemy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...