Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy ściana oddycha? Wełna czy styropian? Mity i fakty


Sp5es

Recommended Posts

Sorki Jezier, że dalej będę drążył temat. Nie jestem upierdliwy tylko dociekliwy :D

Napisałeś:

"W prawidłowo wykonanej tzn takiej która nie zacieka, nie ma szpar między styropianem wypełnionych np zaprawą itp."

OK, czyli pierwsze primo to dokładne przyleganie do siebie poszczególnych płyt ze styropianu. To jest jasne.

Następny cytat z Ciebie :D

"W nieszczelnościach i nieudolnym wentylowaniu połączenia styropianu z murem widzę zagrożenie"

Piszesz o nieudolnym wentylowaniu. Czyli wg Ciebie styropian powinien maksymalnie szczelnie przylegać?

Nie bardzo rozumiem dlaczego nie przekonuje Cię szczelina wentylacyjna powstała przy zastosowaniu styropianu ryflowanego?

Może się mylę, ale wydaje mi się że jest to dobre rozwiązanie. Jeżeli jakaś wilgoć jednak powstanie to będzie mogła w ten sposób ujść. To tak samo jak kubełkowe izolacje ścian fundamentowych. Ta sama idea.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 528
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

co tu gadać...

 

dla różnych materiałów w zimie i w lecie (!!!)

 

 

 

http://images11.fotosik.pl/47/3f26ca554952332b.jpg

 

http://images20.fotosik.pl/21/f522225c67e856ca.jpg

 

http://images13.fotosik.pl/39/32337a1f85ee9944.jpg

 

http://images12.fotosik.pl/40/501a8bb4a89fab95.jpg

 

http://images20.fotosik.pl/21/9a11e08a75f558dc.jpg

 

http://images20.fotosik.pl/21/33f52b53e531e330.jpg

 

W projekcie mam Ytong 350 40cm...

Też uważam, że to oddychanie ścian to raczej wada - nie zaleta.

pozdrowienia dla Jeziera

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram prośbę powyżej. Z tego co ja odczytałem z wykresów, to końcowe stwierdzenie autora, że buduje z 40 cm gazobetonu jest niezrozumiałe...

 

Jeszcze nie buduje... tylko tez zastanawiam sie z czego mam postawić, bo bardzo niepokoją mnie te czerwone kreski w BK.

Zadałem temat w Jutongu i Zolbecie. Dostałem tylko marketingowy bełkot o oddychaniu ściany, najlepszej ścianie etc.

 

Moje obawy:

- na ile wykroplenie pogorszy izolacyjność termiczną BK ?

- czy sie nie stworzy bariera (zator) lodowy dla pary i zawilgocenie postępuje lawinowo ?

- czy zamarznięta woda nie uszkodzi ściany ?

 

 

 

Czy ktoś zna jakiąś izolację opóźniacz pary w postaci płynnej (do malowania) z dyfuzyjością w jedną stronę ? (w zimie zatrzyma parę we wnętrzu, w lecie pozwoli na odparowanie do wewnątrz )

 

 

a moze by tak kilka slow komentarza do wyktesow, nie wszyscy skonczyli budownictwo.

 

Ja też nie skończyłem, więc nie będę sie mądrzył. Wnioski wyciągnijcie sami; wszystkie dane są na rysunkach. Zakreskowane pole oznacza strefę skraplania pary wodnej : im większe pole zakreskowane, tym więcej wykroplonej wody.

Lambda - współczynnik izolacyjności cieplnej,

delta - paroprzepuszczalność.

Program "Termika" jest darmowy, każdy może sobie zrobić te wykresy.

 

Na pewno nie zbuduję z BK docieplonego styropkiem. Wyraźnie widać potencjalny smrodek na styku ściany z ociepleniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Połać dachu (poddasze):

W zimie super:

http://images11.fotosik.pl/47/1b17defc39f124f8.jpg

 

A teraz zobaczcie, co dzieje się w lecie w połaci zaizolowanej zwykłą folią PE:

 

http://images11.fotosik.pl/47/6ed8b3e38a436066.jpg

 

Powinno zatem dawać się opóźniacze pary (specjalne folie) a nie zwykłe folie.

Szkieletowcy coś na ten temat wiedzą (niektórzy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na pewno nie zbuduję z BK docieplonego styropkiem. Wyraźnie widać potencjalny smrodek na styku ściany z ociepleniem.

Żadnego smrodku nie będzie. W obliczeniach masz dane dla 10 cm styropianu, czego nikt nie stosuje zakładając temperatyry -20 stopni

Nie wiem po co ktoś wpisał 10, nikt takiej izolacji na BK nie stosuje.

Przy 12 lub 15 cm styropianu wykres dla BK będzie wyglądał jak przy silikatach z 20 cm styro.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są czysto teoretyczne założenia, takie MOGĄ, ale nie MUSZĄ się zdarzyć.

Przede wszystkim wilgotność wewnątrz jest dość wysoka jak na zimę, ale możliwa w pralni, łazience, czy kuchni, a nawet w pokoju przy bezsensownym uszczelnieniu kratek went.

Jeśli chodzi o te 10 cm styro; przejdź się po budowach. Zmiana na -18 niewiele zmienia. Do niedawna ocieplano 5 i 8 cm.

Ktoś powie: po co -20. Przypomnijcie sobie ubiegłą zimę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- z wykresów wełna+sylikat wniosek, że będzie wielce się skraplało latem. Ale co z tego, skoro zaraz odparuje? bez sensu...

- 10 cm styro faktycznie za mało

- tysiące domów ocieplone jest styro i smrodku nie uświadczysz (o ile ja się orientuje). Smrodek rzadko się bierze z dyfuzyjności ściany a częsciej np. z podciągania kapilarnego przez źle wykonaną izolację poziomą (z tego co wyczytałem oczywiście, bo jestem totalnym lajkonikiem oczywiście :-) ). Jak się ma dobrą wentylacje, to chyba nie ma się co przejmować...

- czy to nie przesada, te wszystkie obliczenia itp? Jakoś ludzie budują te domy, domy stoją, ludzie w nich żyją i nie ma problemu. Widocznie nie widzieli tych wykresów, więc nie wiedzą, że powinni mieć smrodek :-)

- czy pomalowanie ściany farbą paroszczelną nie załatwia nam tych problemów?

 

- I jeszcze jedno - tak sobie myślę, jako lajkonik, że pomimo podawanych wartości U dla ściany jednowarstwowej to fakt, że ściana ta jest bezpośrednim i jednorodnym łącznikiem wewn/zewn musi jakoś wpływać na jej właściwości. Czy te wszystkie obliczenia uwzględniają np. działanie silnego wiatru?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- z wykresów wełna+sylikat wniosek, że będzie wielce się skraplało latem. Ale co z tego, skoro zaraz odparuje? bez sensu...

 

Kiedyś odparuje, ale przestanie dobrze izolować od upału w momencie skraplania i zaraz po.

 

- 10 cm styro faktycznie za mało

 

Wychodzi mi, że jeśli ocieplony styropkiem BK, to tylko najcięższa i najzimniejsza odmiana + najcieplejszy (lambda=0,033) styro 15 cm. Wtedy jest OK.

 

- czy to nie przesada, te wszystkie obliczenia itp? Jakoś ludzie budują te domy, domy stoją, ludzie w nich żyją i nie ma problemu.

 

Jedni nie mają, ale wielu ma problemy (oj, ma). Nieraz widziałem grzybek na ścianie (ocieplonej). Czasem słychać opowieści o czarnej mazi pod styropianem widocznej po jego zerwaniu. Brrr...

Lepiej wcześniej policzyć z zapasem, bo dochodzą jeszcze mostki cieplne. Tam dopiero jest zabawa ! (i problemy)

 

http://images20.fotosik.pl/26/09605fd7d89e64c0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś odparuje, ale przestanie dobrze izolować od upału w momencie skraplania i zaraz po.

 

Hm. A parowanie nie jest przypadkiem reakcja endotermiczną? Przecież polanie w upał czegokolwiek wodą POLEPSZA chłodzenie! (tak sobie po lajkonikowsku myślę)

 

 

Dla jakiej ściany jest ten wykres? Wygląda na 1W z ociepleniem wieńca (oparcie stropu 1 piętra to też wieniec?) styropianem - widac, że to miejsce ma lepszą izolacyjność termiczną/cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś odparuje, ale przestanie dobrze izolować od upału w momencie skraplania i zaraz po.

 

Hm. A parowanie nie jest przypadkiem reakcja endotermiczną? Przecież polanie w upał czegokolwiek wodą POLEPSZA chłodzenie! (tak sobie po lajkonikowsku myślę)

 

 

Dla jakiej ściany jest ten wykres? Wygląda na 1W z ociepleniem wieńca (oparcie stropu 1 piętra to też wieniec) styropianem - widac, że to miejsce ma lepszą izolacyjność termiczną/cm.

 

Nie wiem, jak to jest naprawdę w lecie: ile tej wody, jak szybko odparuje; ważne żeby odparowala.

No a ja sobie myślę, że parownie pobiera energię (chłodzi) a skraplanie oddaje, dlatego polanie wodą i odparowanie rzeczywiście chłodzi, ale nie nastąpi w ścianie w upalny, wilgotny dzień; wtedy się skrapla oddając ciepło do ściany.

 

Wykres robiłem dla swojego projektu: rzeczywiście 1W BK odm. 400 42 cm. Wieniec docieplony styropianem (Platinum) i tam ucieka mniej, ale obok więcej: bilans prawie na 0. Obawa o mostki w tej ścianie nie ma uzasadnienia, o ile budynek zostanie prawidłowo wykonany.

Zrobiłem tak każdy szczegół i dotąd kombinowałem, aż wyszło dobrze, tzn. bez możliwości skroplenia pary na powierzchni i min. współczynniku przew. ciepła na na mostki. Cieplnie wygląda to dobrze, ale co będzie, jeśli wykropli się para w tych miejscach ? Poza tym budowa 1W wymaga wręcz aptekarskiej dokładności, ale poza tym bardzo mi się podoba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

........ Czasem słychać opowieści o czarnej mazi pod styropianem widocznej po jego zerwaniu.

Insz, Ty nie strasz ludzi czarną wołgą :wink: bo wkońcu wszyscy będą bezdomnymi.

Sprawa wygląda tak, że najlepiej byłoby gdyby ten punkt "0" rozpatrując temperatury wewnątrz i zewnątrz ściany, znajdował sie w styropianie.

Przed decyzją z czego budować rozmawiałem z czynnym konstruktorem.

Miałem zamiar budować z 36 BK, ale mi polecił rozwiązanie 24 BK + min 12 styro. Dla bezpieczeństwa lepiej 15 styropianu bo mieszkam tu gdzie jest chłodno.Cały czas powoływał sie na punkt "0"

Do bardziej wiarygodnej osoby nie mam dojścia.

Oczywiście ściana nie powinna "pić" wody z fundamentu.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temp. wykroplenia może być sporo wyższa niż "0".

Powinno się brać pod uwagę najwyższą temp. w ktorej moze wykroplic sie zawarta w powietrzu para. Patrząc na wykresy skraplania jest to powyżej +10 stopni.

Czyli obydwa punkty powinny siedzieć w izolacji i problem z głowy.

Dlatego ta teoria nie przekonuje mnie do stosowania wełny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram prośbę powyżej. Z tego co ja odczytałem z wykresów, to końcowe stwierdzenie autora, że buduje z 40 cm gazobetonu jest niezrozumiałe...

 

Jeszcze nie buduje... tylko tez zastanawiam sie z czego mam postawić, bo bardzo niepokoją mnie te czerwone kreski w BK.

Zadałem temat w Jutongu i Zolbecie. Dostałem tylko marketingowy bełkot o oddychaniu ściany, najlepszej ścianie etc.

 

Moje obawy:

- na ile wykroplenie pogorszy izolacyjność termiczną BK ?

- czy sie nie stworzy bariera (zator) lodowy dla pary i zawilgocenie postępuje lawinowo ?

- czy zamarznięta woda nie uszkodzi ściany ?

...

Odp.1

Tej pary to się wykropli tyle co kot napłakał, jeśli wogóle coś sie wykropli.

W wielu publikacjach stale podkreśla się, że udział przegród zewnętrznych w transporcie pary wodnej jest znikomy w porównaniu z poprawną wentylacją budynku więc temat praktycznie nie istnieje.

 

Odp.2

Zator lodowy??? Przed tynkowaniem ściany są gruntowane. Grunt tworzy cienką powłokę znacznie obniżajac nasiąkliwość ściany od strony wewnętrznej, a tym samym jeszcze bardziej ograniczając i tak juz niski ewentualny "przepływ" pary przez tą ścianę.

 

Odp.3

Trzecią zimę mieszkam w budynku zbudowanym w technologii jednowarstwowej Ytong i nie widzę negatywnych skutków domniemanego zamarzania pary wodnej w ścianie.

 

Podstawą dobrego funkcjonowania i trwałości budynku jest właściwie działająca wentylacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...