Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pierwsza robota - samodzielne wykonanie tarasu ze stropem


mzawadzk

Recommended Posts

Witam wszystkich swoim pierwszym postem,

 

Chciałbym samodzielnie wykonać taras z pomieszczeniem gospodarczym pod nim połączonym z piwnicą (płyta na poziomie parteru, posadzka pom. gosp. na poziomie piwnicy) i schodami 1 biegowymi z ogrodu do poziomu piwnicy. Całość ma wymiar ok. 600x300x250 cm i ma być związana z tylną ścianą mojego szeregowca oraz bocznymi ścianami podobnych tarasów moich sąsiadów.

 

Jestem informatykiem :wink:, dotychczas na budowie kopalem rowy i zbijalem deski oraz sporo obserwowalem. Wykonawca zażądał za tę konstrukcję 10,000 bez wykopu :-?, który postanowiłem zrobić sam, a ponieważ siedzę w tym wykopie każdy weekend postanowiłem sprawę dociągnąć do końca i zrobić całość sam.

 

Mam zamiar uproscic sprawę oparcia stropu przez podzielenie pomieszczenia ścianą na pół oraz uprościć schody murując je z bloczków betonowych.

 

http://guinness.cs.stevens-tech.edu/~mzawadzk/house/taras_z_pomieszczeniem_gosp_mz1.jpg

http://guinness.cs.stevens-tech.edu/~mzawadzk/house/taras_real.jpg

(fragment projektu na taras oraz zdjęcie częsciowo już wykonanego wykopu)

 

Proszę o rady i komentarz, czy mój plan prac jest sensowny:

 

1. Wykonanie wykopu w miejscu tarasu do głębokości posadzki w piwnicy, +1 m na szerokość. (glina, którą praktycznie można ciąć pod kątem prostym)

 

2. Wykopanie rowków pod fundamenty ścian oporowych i ściany dzielącej pomieszczenie. Wyłożenie rowków folią (jaką?), ułożenie zbrojenia fundamentów (jakie? jak?) i zalanie betonem (betoniarka, 25kg cementu, 10 szyp piasku i woda).

 

3. Wymurowanie ścianek z bloczków "kanoldów" (o jaki typ pytać i czy w Leroy czy lepiej w betonowni, skąd będę brał piasek?), zaprawa 25 kg cementu, 20 szyp piasku, woda.

 

4. Podsypanie gliny w skos w miejscu schodów i ułożenie stopni z bloczków betonowych - czy schody wykonane w ten sposób będą się trzymać? Chodzi mi o uniknięcie zbrojenia, szalowania, ale może nie tędy droga? .

 

5. Wylanie chudziaka (25kg cementu, 30 szyp piasku) na posadzce.

 

6. Zamówienie zbrojenia pod wymiar stropu, wkucie się lekko w ścianę budynku i oparcie zbrojenia o wymurowane w [3] ścianki i wykucie. Jak oprzeć to zbrojenie - położyć po prostu na bloczkach, czy wkuć?

 

7. Zakup drewna do szalunku i stempli, odeskowanie zbrojenia od spodu, podparcie stemplami. Jakie deski? Jakieś rady dotyczące szalunku? Jaka grubość wylanego stropu?

 

8. Zalanie stropu betonem takim jak do fundamentów.

 

 

Tylko proszę nie piszcie, że mam dać sobie spokój, już to przemyślałem na wszystkie strony. Chodzi o kasę, zdobycie wiedzy i satisfaction :D.

Z tarasu nikt strzelać nie będzie, w pomieszczeniu mam zamiar trzymać taczki i łopaty i tyle (stad brak tynków, posadzki, itd.).

 

Mam też do pomocy zaprzyjaźnionego inspektora nadzoru, który z bólem, ale w końcu zgodził się, że wesprze mnie radą jeżeli zrobię wersję ze ścianką dzielącą pomieszczenie (o oryginalnej wersji wykonanej gospodarczo nie chciał słyszeć).

 

Dzięki za wszystkie rady i pozdrawiam,

-marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj :wink: wita Cie tez informatyk :D

 

1. Wykonanie wykopu w miejscu tarasu do głębokości posadzki w piwnicy, +1 m na szerokość. (glina, którą praktycznie można ciąć pod kątem prostym)

 

wykop musi byc glebszy niz gorna warstwa posadzki, gdzy musisz ulozyc warstwy posadzki:

-chudy beton

-papa termozgrzewalna podkladowa

-folia (azeby papa styropianu nie zzarla, lub bez foli przy uzyciu papy modyfikowanej SBS)

-styropian FS30

-folia (jako dystans)

-wylewka zbrojona siatka lub wkloknami

 

2. Wykopanie rowków pod fundamenty ścian oporowych i ściany dzielącej pomieszczenie. Wyłożenie rowków folią (jaką?), ułożenie zbrojenia fundamentów (jakie? jak?) i zalanie betonem (betoniarka, 25kg cementu, 10 szyp piasku i woda).

Wykop pod lawy powinien byc reczniue wykonany, tak jak to planujesz :wink:. Zwykla folia PE, azeby mleczke nie wsiaknelo w ziemie i aby mieszanka betonowa sie nie zanieczyscila :) Zrbrojenie, trudno cos powiedziec, tak bez obliczen, ale prety powiedzmy 4x fi 10 wzdluz tuz pod przyszla sciana polaczone strzemionami z drutu gladkiego powiedzmy fi 6 (taka forma przestrzenna ma wyjsc) :) i pamietaj aby odcinki pretow laczyc z zakladem min 10 srednic i to samo na rogach musisz giac prety, albo dodatkowe L potem dowiazac, musi byc zachowana tzw. ciaglosc zbrojenia. Na budowie bedzie ciezko uzysac betob B20, moze lepiej i szycbciej jak zamowisz gruszke i bedziesz mial ta pewnosc ze B20 to bedzie B20 :)

 

3. Wymurowanie ścianek z bloczków "kanoldów" (o jaki typ pytać i czy w Leroy czy lepiej w betonowni, skąd będę brał piasek?), zaprawa 25 kg cementu, 20 szyp piasku, woda.

na lawie koniecznie izolaja z papy podkladowej. Co do bloczkow to juz Twoj wybor, mozliwosci jest duzo :). Moga byc nawet sciany zalewane betonem w szalunku :wink:

 

4. Podsypanie gliny w skos w miejscu schodów i ułożenie stopni z bloczków betonowych - czy schody wykonane w ten sposób będą się trzymać? Chodzi mi o uniknięcie zbrojenia, szalowania, ale może nie tędy droga? .

pewne ze sie rozleci po pierwszych mrozach jak nie deszczach, glina ma to do siebie ze nidy jej nie zafescisz potrafi latami siadac. Musisz zrobic podsypke z piasku zageszczanego mechanicznie warstwami co 15-20cm i niestety beton + zbrojenie. :wink:

5. Wylanie chudziaka (25kg cementu, 30 szyp piasku) na posadzce.

 

6. Zamówienie zbrojenia pod wymiar stropu, wkucie się lekko w ścianę budynku i oparcie zbrojenia o wymurowane w [3] ścianki i wykucie. Jak oprzeć to zbrojenie - położyć po prostu na bloczkach, czy wkuć?

Nie zaszkodzi jak zrobisz wokol plyty maly wieniec, ocieplony !! (robisz to styropianem 2cm wykladajac nim brzegi szalunku)Prety ukladasz w dolnej warstwie plyty, na podkladkach dystansowych, azeby byly w otulinie ok 1,5 cm. Lepiej wydac pare zl i kupic gotowe bo z kamyczkow to to lubi uciekac. :wink:. Ale nawet jak nie bediesz robic wienca to prety nie wkuwasz w pustaki, a kladziesz je nad (tak zeby po zalaniu byly w otulinie)

 

7. Zakup drewna do szalunku i stempli, odeskowanie zbrojenia od spodu, podparcie stemplami. Jakie deski? Jakieś rady dotyczące szalunku? Jaka grubość wylanego stropu?

Raczej najpierw deskowanie a potem zbrojenie stropu :wink: Grubosc srtropu (znowu konstruktor sie klania, azeby to jako tako przeliczyc) ale powiedzmy 7cm :wink: i nieszczedz na steplach, i konkretnie je podklinuj po dwa klinu na stepel z dwuch stron, i ustawiaj steple nie bezposrednio na ziemie ale na podkladkach, bo jak to przy zelewaniu sie ugnie albo niedajboze pierdolnie do srodka ... to masakra :-? Deski wystarcza zwykle calowki, jak chcesz je potem wykorzystac w jakis szlachetny sposob, to mozesz je najpierw je przecheblowac, i pomalowac jakims peparatem do szalonkow

 

8. Zalanie stropu betonem takim jak do fundamentów.

B20, przy zalewaniu pamietaj o dopowietrzaniu mieszanki, mozesz to zrobic jakims kijem, albo obdtukujac szalunek (ale o jesr ryzykowne bo szalunek w takim procesie lubi sie rozjezdzac :))

 

Tylko proszę nie piszcie, że mam dać sobie spokój, już to przemyślałem na wszystkie strony. Chodzi o kasę, zdobycie wiedzy i satisfaction .

Z tarasu nikt strzelać nie będzie, w pomieszczeniu mam zamiar trzymać taczki i łopaty i tyle (stad brak tynków, posadzki, itd.).

 

Mam też do pomocy zaprzyjaźnionego inspektora nadzoru, który z bólem, ale w końcu zgodził się, że wesprze mnie radą jeżeli zrobię wersję ze ścianką dzielącą pomieszczenie (o oryginalnej wersji wykonanej gospodarczo nie chciał słyszeć).

 

Uwierz w siebie a napewno sie uda !! ja jstem opymista :wink:

jak bys mial jakies watpliosci pisz, pyaj, lepije 11x spytac niz raz nie spytac i cos spierniczyc :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za odpowiedź!

 

wykop musi byc glebszy niz gorna warstwa posadzki, gdzy musisz ulozyc warstwy posadzki:

-chudy beton

-papa termozgrzewalna podkladowa

-folia (azeby papa styropianu nie zzarla, lub bez foli przy uzyciu papy modyfikowanej SBS)

-styropian FS30

-folia (jako dystans)

-wylewka zbrojona siatka lub wkloknami

OK, ale jeśli to ma być "brudne" pomieszczenie gospodarcze na poziomie piwnicy (czyli posadzka 2m pod ziemią w moim przypadku - tam chyba nie przemarznie, co?), to czy nie wystarczy mi sam chudziak?

I rozumiem, że tak czy owak tą full-wypas posadzkę z izolacją robiłbym i tak na końcu?

 

pewne ze sie rozleci po pierwszych mrozach jak nie deszczach, glina ma to do siebie ze nidy jej nie zafescisz potrafi latami siadac. Musisz zrobic podsypke z piasku zageszczanego mechanicznie warstwami co 15-20cm i niestety beton + zbrojenie.

Racja. A czy akceptowalne jest takie rozwiazanie - usypanie skosu z gliny, na to gruba warstwa gruzu, ktorego mam pod dostatkiem i dopiero na tym schody ze zbrojeniem (zbrojenie mam "gotowe" ze schodów prefabrykatów, które mi rozkuwali, tylko trzeba je troche wyprostować :lol:). Skos mógłby wyjść nawet praktycznie cały z gruzu, tylko wtedy weszłoby tam też troche Suporexu a słyszałem, że się lasuje.

Czyli proszę o więcej szczegółów jak zrobić schody na gruncie mając gliny i gruzu pod dostatkiem oraz zbrojenie ze starych schodów.

Szkoda, że się lepiej nie przyjrzałem jak deskują, zbroją i wylewają u mnie schody....

 

Nie zaszkodzi jak zrobisz wokol plyty maly wieniec, ocieplony !!

Można prosić o więcej szczegółów? :oops: Tak po chłopsku :D

 

 

Kwestia zapraw - czy te proporcje, które podałem do fundamentów, stropu i murowania sa ok? I co oznacza tak naprawdę B20 - tzn. ile szyp piasku trzeba wrzucić na worek 25kg cementu? :lol: (nie piszcie w litrach, pls).

 

Kwestia izolacji ścian - wykonawca chciał ocieplać ściany tarasu od zewnątrz styropianem - też mogę to zrobić, tylko trochę jest problem z wejściem w przerwę miedzy murem a wykopem - a nuż się obsypie i przyciśnie mnie do muru :o - może ocieplać i obkładać folią w miarę murowania? Czy potem ten styropian obłożony folią można zasypać normalnie gliną?

 

Izolacja fundamentów/ścian - papa zgrzewalna i Dysperbit - z czym to jeść i do jakiej wysokości nałozyć? :D Chciałbym też uniknąć podgrzewania lepika w beczce, itp. (jak się "termozgrzewa" papę?)

 

Dzięki raz jeszcze,

-marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2m pod ziemia nie przemarznie, ale jesli piwnica miala by byc ogrzewana ... Ale tak czy inaczej, izolacja przeciwwilgociowa przeciw kapilarnemu podciaganiu wilgoci musi byc z papy termozgrzewalnej podkladowej, a na niej jakas wylewka azeby jej mechanicznie nie pouszkadzac. ale zarowo chudziak jak i izolacje mozesz juz zrobic po wykonaniu scian i stropu i calej reszty. :wink:

 

no mogl bys tak zrobic, ale pod jednym warunkiem, ze ta glina nie bedzie przejmowala zadnych obciazen z tych schodow, cyzli musialy by byc one na fundamentach, :wink: a i w tedy pojawia sie komplikacja bo jesli te schody by byly w strefie przemarzania, a glina jak wiadomo jest gruntem wysadzeniowym, i mogly by popekac mimo zbrojenia i fundamentow. Tak ze albo:

-albo musisz podsypac piaskiem i na to schodki :wink: a i tak jakis fundament zeby nie zjechaly ...

-albo fundamenty i wypelnienie glina, ale to tak jak by one opieraly sie tylko na fundamentach (a glina tylko wypelnienie, jesli by nie przemarznac miala)

 

Zbrojenie ze starych schodow powinno byc OK, podprostuj je tylko jak pogiete, i oczysc w miare mozliwosci z resztek betonu

 

Deskowanie to nic trudnego, po prostu forma, odpowiednio wzmocniona, zeby pod naporem betonu nie pierdolnela :wink:

Zbrojenie robisz juz na deskowaniu (chyba ze wylewasz jaies sciany czy slupy to najpierw zbroisz potem to deskujesz) :wink:

 

Wieniec to taka obwodka, z betonu wokul scian, zeby je wzmocnic, zeby obciazenia ze stropu rozchodzily sie rownomiernie na sciany. Zalewasz go razem z plyta. Wieniec sie zbroi, a prety w plyty do wienca :wink: Przy stropach monolitycznych zbrojonych krzyzowo wieniec takze powinien byc na scianach wew. nosnych.

 

Fundamenty powinno sie zasypywac piaskiem. Co do ocieplania, to styropian nalezalo by przykleic, nawet zaklokowac, i to zaizolowac dysperbitem, i obsypac. Tak ze raczej bez wlazenia do wykou bedzie trudno, trzeba go zrobic deczko szerszy, no i odpowiednio zabezpieczony, aby niedajboze sie nie obsunal !!

 

pape termozgrzewalna zgrzewa sie palnikiem. tak ze nic w beczce nie bedziesz musial topic :wink:

 

teraz nie mam pod reka przepisy na B20, ale poszukam i Ci wkleje, :wink:

 

 

jak cos jeszce niejasne pytaj :lol:

 

 

EDIT:

znalazlem cos takiego:

=> http://murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=45260

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, jak zwykle wielkie dzięki.

 

Już mi się to powoli klaruje, ale nadal mam pytania:

 

1. Schody:

-albo musisz podsypac piaskiem i na to schodki a i tak jakis fundament zeby nie zjechaly.

Tak zrobię wobec tego. Jak ten skos najlepiej ubijać (będę ubijał ręcznie - czym?)?

Jak "zakotwiczyć" schody? Zrobić mały fundamencik na wysokości 1 i ostatniego stopnia i wpuścić w niego zbrojenie schodów? A może do zbrojenia dodać pręty przechodzące np. co 3 stopień i wpuszczone w ścianę oporową?

Aha, to moje zbrojenie to jest tak z 8 prętów w jednej płaszczyźnie połączonych ze sobą i na końcu zagiętych - czy to zagięcie ma wejść wgłąb czy na zewnątrz schodów?

 

2. Beton B20:

U mnie na budowie powiedzieli mi, że szypa cementu i do tego 3 szypy żwiru (nie piasku) - czy to jest ok na fundament i strop?

A te proporcje, które podałem na zaprawę do murowania też są ok?

 

3. Wieniec:

Wieniec to taka obwodka, z betonu wokul scian, zeby je wzmocnic, zeby obciazenia ze stropu rozchodzily sie rownomiernie na sciany. Zalewasz go razem z plyta. Wieniec sie zbroi, a prety w plyty do wienca Przy stropach monolitycznych zbrojonych krzyzowo wieniec takze powinien byc na scianach wew. nosnych.

No więc nie kumam co to jest - sorry :cry:. Czy na górze ścianek z kanoldów mam coś jeszcze zbroić/betonować przed podłożeniem deskowania?

U mnie przed każdym stropem jest taka obwódka z cegły - czy to jest wieniec? (sorry za lameriadę :lol:)

 

4. Deskowanie:

Dla potwierdzenie: kupuję deski "szalówki" czy "calówki" (2.5cm grubości), do tego belki 10x10cm i na gwoździe zbijam kratownicę z tego.

Potem opieram kratownicę na kawałkach desek przykręconych do ścian na szybkie kołki rozporowe i stempluję całość w miejscach, gdzie są belki (podkładki i kliny).

 

Czyli weekend majowy na Hawajach - w cieniu szpadla i betoniarki. :wink:

 

-marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najleiej by bylo piasek zageszczcac mechanicznie zageszczarka tzw. zaba. ale mozesz tezto zrobic w zasadzie nawet lopata, tylko w tedy cienszymi warstwami. Co do zakotwienia schodow, to czy one bede narazone na przemarzanie ?? Zreszta tak czy inaczej mysle ze bedzie lepiej je zrobic jako osobna konstrukcje, oddylatowana od murku oporowego. na fundamentach. Jeden pod pierwszym drugi pod ostatnim stopniem.

 

Aha, to moje zbrojenie to jest tak z 8 prętów w jednej płaszczyźnie połączonych ze sobą i na końcu zagiętych - czy to zagięcie ma wejść wgłąb czy na zewnątrz schodów?

tutaj Cie zabardzo nie rozumie :wink: czy chodzi o prety wzdluz ?? czy o jakies poprzeczne ? czy to zbrojenie to nie jest kratownica ? :roll:

 

Oni Ci podali nie przepis na B20 tylko na tzw beton 1:3, ale jest to malo dokladny sposob oznaczania betonu. Jednak kiedys tak sie to oznaczalo i wlasnie 1:3 byl na takie el. jak fundamenty, a do murowania to 1:5 + plastyfikator :wink:

 

 

Ta obwodka z cegly to nie wieniec, a jedynie takie "wyrownanie" poziomow, zeby usyskac odpowiednia wys scian. Jak juz pisalem wieniec nie jest el. koniecznym i jesli maly jest to strop to nie musi go byc. :wink: Wieniec robi sie w ten sposob, ze robisz normalne deskowanie, z tym ze jego poziom nie jest na rowno ze scianami tylko powyzej, i po zalaniu na scianach wychodzi ten strop "grubszy" (oczywisice boki nalezy zaszalowac) i to jest wieniec tzw. opuszczony. majacy za zadanie rownomiernie przenosic na sciany, oraz je "spiac" :)

 

calowki :wink: takie na 2,5 cm grube czyli 1", (tak jak dla flopa sie 3,5 podaje :) ) te beleczki 10x10 to nawet za grube, spokojnie starcza 10x5

Najpierw przybijasz steple, do ty beleczek, potem takowe stawiasz pionowo, i od gory deseczki przybijasz, pamietajac o tym ze to potem trzeba bedzie rozebrac :D i tych gwozdzi to tak z umiarem. i jak masz calosc, to poziomica, i poziomjesz, klinami od dolu, (pamietajac ze dwa na stepel, bo sie inaczej zsuwac stepel bedzie). Bo jak Cie zrozumialem chcesz kratownice z tych belek i potem na to deski ?? ni jes to blad, ale doc to pracochlonne by bylo :)

 

Powodzenia !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hi,

Cytat:

Aha, to moje zbrojenie to jest tak z 8 prętów w jednej płaszczyźnie połączonych ze sobą i na końcu zagiętych - czy to zagięcie ma wejść wgłąb czy na zewnątrz schodów?

 

tutaj Cie zabardzo nie rozumie czy chodzi o prety wzdluz ?? czy o jakies poprzeczne ? czy to zbrojenie to nie jest kratownica ?

 

Tak, to jest cos w rodzaju podluznej kratownicy. Tylko końcówki prętów na początku i końcu są wygięte do góry i moje pytanie było, czy to wygięcie ma wchodzić wgłąb 1 i ostatniego stopnia w kierunku ziemi, czy raczej na zewnątrz.

Albo może lepiej inaczej - jak powinno wyglądać jakies uproszczone zbrojenie takich schodków (zamówię może gotowe w zbrojowni i cześć, ale konstruktora szukać do tego nie będę).

 

Ta obwodka z cegly to nie wieniec, a jedynie takie "wyrownanie" poziomow, zeby usyskac odpowiednia wys scian. Jak juz pisalem wieniec nie jest el. koniecznym i jesli maly jest to strop to nie musi go byc. Wieniec robi sie w ten sposob, ze robisz normalne deskowanie, z tym ze jego poziom nie jest na rowno ze scianami tylko powyzej, i po zalaniu na scianach wychodzi ten strop "grubszy" (oczywisice boki nalezy zaszalowac) i to jest wieniec tzw. opuszczony. majacy za zadanie rownomiernie przenosic na sciany, oraz je "spiac"

 

Jeszcze pomęczę ten wieniec/deskowanie:-?

- deskowanie (czyli późniejszy spód stropu) dam równo z końcem (wykokością) ścian, na których się strop opiera (czyli bez wieńca)

- szalunki boczne (żeby beton się nie wylał) przykręcić na kołki do boków ścian nośnych i dodatkowo spiąć na narożnikach?

- zbrojenie ułożone na dystansach 2cm (?) powinno zachodzić na całą szerokość ścian nośnych ograniczających strop, tak?

- całość chcę zrobić tak, że dla fragmentu stropu ok. 2x3m dać dwie podłużne belki 3m., oprzeć je na kawałkach desek przykręconych do ścian (tak, żeby był poziom), przybić lekko do belek od góry deski 2m i dopiero na końcu całość podstęplować. I tak samo drugą część stropu.

No i na samym końcu i zrobić boki deskowania.

 

Już chyba kumam ten wieniec - po prostu główne deskowanie jest powyżej końca ścian, tak? Nie bardzo tylko rozumiem, jak to może bardziej równomiernie rozkładać obciążenie czy spinać ściany...? A lubię rozumieć to co wiem. :lol:

 

Aha - czy starać się tak zrobić poziom fundamentów, żeby wysokość ścian nośnych była wielokrotnością wys. kanolda? (tzn. co zrobić, jak ostatni bloczek wyjdzie mi za nisko albo za wysoko? - ciąć wzdłuż gumówką :o, czy co?)

 

Płyta tarasu musi mieć minimalny spad do przodu, żeby woda spływała od domu. Jak to zrobić - deskowanie dać normalnie na poziom a górną powierzchnię jak trochę zwiąże zatrzeć tak, żeby uzyskać spad? Jakies rady by się przydały. :roll:

 

Dzięki raz jeszcze,

 

-marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zbrojenie schodow tak zazwyczaj wyglada, jest to kratownica. Wiec jesli ma dobre rozmiary, jak i ilosc i srednice pretow, to z powidzeniem mozesz to wykorzystac, te zegiete czescie pretow, nalezy dac w fundament, aby byla zachowana tzw. ciaglosc zbrojenia :wink:

 

 

- deskowanie (czyli późniejszy spód stropu) dam równo z końcem (wykokością) ścian, na których się strop opiera (czyli bez wieńca)

tak, to wyjdzie bez wienca :)

 

- szalunki boczne (żeby beton się nie wylał) przykręcić na kołki do boków ścian nośnych i dodatkowo spiąć na narożnikach?

doladnie tak jak napisales, nic dodac nic ujac :wink:

 

- zbrojenie ułożone na dystansach 2cm (?) powinno zachodzić na całą szerokość ścian nośnych ograniczających strop, tak?

prawie na cala, bo strop powinien, byc ocieplony, paskiem styropianu 2cm, gdyz beon ma gorszy wspolczynnik przenikania ciepla niz inne materialy, i nawet po puzniejszym ociepleniu scian, byl by tam mostek cieplny.

 

- całość chcę zrobić tak, że dla fragmentu stropu ok. 2x3m dać dwie podłużne belki 3m., oprzeć je na kawałkach desek przykręconych do ścian (tak, żeby był poziom), przybić lekko do belek od góry deski 2m i dopiero na końcu całość podstęplować. I tak samo drugą część stropu.

No i na samym końcu i zrobić boki deskowania.

moze byc :wink: byles potem po podsteplowaniu, jeszceraz sprawdzil poziom. Jest tez taka metoda, ze deskowanie wykonuje sie lekko uniesione na srodku, aby poem strop po ugieciu sie (pod wlasnym ciezarem) dal idealny poziom, ale jest to trudne do wykonania i latwo mozna przedobrzyc :-? wiec jak nie czujesz sie na silach, to rob na poziom :wink:

 

Już chyba kumam ten wieniec - po prostu główne deskowanie jest powyżej końca ścian, tak? Nie bardzo tylko rozumiem, jak to może bardziej równomiernie rozkładać obciążenie czy spinać ściany...? A lubię rozumieć to co wiem.

wieniec - tworzy taka sztywna rame nalozona na sciany, i ona wlasnie usztywania sciany i ona przjmuje ew, punktowe obciazenie i rozklada je na wieksza powiezchnie muru. to tak jak bys pod kartke papieru, na bokach pozaginal :wink: bedzie ona sztywniejsza i nacisk bedzie przenosic nie punktowo a calosciowo :p

 

Aha - czy starać się tak zrobić poziom fundamentów, żeby wysokość ścian nośnych była wielokrotnością wys. kanolda? (tzn. co zrobić, jak ostatni bloczek wyjdzie mi za nisko albo za wysoko? - ciąć wzdłuż gumówką , czy co?)

 

niekoniecznie, to jak pisales wczesniej o tej obwodce co Ci pod stropem zrobili z cegly, ona jest wlasnie po to ze im poziom nie wychodzil i muieli albo ciac albo czyms innym podmurowac - wybrali cegle, Ty mozesz zrobic tak samoa :wink: albo na ew. niedokladnosc wylac wieniec

 

Płyta tarasu musi mieć minimalny spad do przodu, żeby woda spływała od domu. Jak to zrobić - deskowanie dać normalnie na poziom a górną powierzchnię jak trochę zwiąże zatrzeć tak, żeby uzyskać spad? Jakies rady by się przydały.

spadek konieczny, mozesz zatrzec plyte do razu ze spadkiem, ale jesli to Twoja pierwsza plyta to bezpieczniej bedzie plyte zrobic na poziom, a potem dac warstwe spadkowo, bedzie duzo prosciej i bezpieczniej (dla plyty, bo w brew pozora zacieranie to nie taka prosta sprawa, a jak jeszce trzeba bedzie pilnowac spadku :roll: ) :wink:

 

Pozdrawiam @InVx :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, to już chyba nie ma co gdybać, tylko trza się brać do roboty! :D

 

Będę tak wymierzał fundament, żeby wyjść z bloczkami na dolny poziom stropu. Czy jak poźniej ew. będę potrzebował paru cm. w górę, to mogę podnieść deskowanie i zrobić ten wieniec bez już jakiegoś dodatkowego deskowania?

 

W każdym razie jadę z koksem! 8)

 

Dzięki i jeśli ktoś ma jeszcze jakieś ostrzeżenia, rady, itp. to bardzo proszę!

 

-marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jak poźniej ew. będę potrzebował paru cm. w górę, to mogę podnieść deskowanie i zrobić ten wieniec bez już jakiegoś dodatkowego deskowania?

 

oczywisice :wink: z tym ze jakas deseczka by sie przydala aby beton nie wyplynal pomiedzy deskowaniem flownym stropu a sciana (bo jak go podniesiesz bedzie tam szczelina :wink: )

 

i pamietaj potem o pielegnacji betonu :)

 

 

Powodzenia !

 

EDIT

ja tam wczesniej napisalem ze styropian FS30, a w zupelnosci wystarczy FS20, soryy za pomylke :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, chodziło mi o wieniec "bez dodatkowego zbrojenia" - może być? :lol:

 

A beton (rozumiem, że 3 żwiru i 1 cementu będzie ok) polewać wodą codziennie przez 3 dni? (taras jest na zewnątrz rzecz jasna)

 

Jak grubo dawać zaprawy pomiędzy kanoldy - na oko 1cm czy jak, hehe?

 

Czy jak położę papę na fundamencie, to na tą papę dawać zaprawę i na to pierwszy kanold? Czy taka scianka się nie przewróci jak ją kopnę, skoro nie jest związana od dołu??

 

P.S. Będę się starał dokumentować tutaj postępy prac - dla potomnych. 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moze byc "wieniec" bez zbrojenia, nie bedzie one pelnil jakis konstrukcyjnych roli, ale bedzie zamias bloczka :)

 

a z betonem to jak mowilem ze to takie 1:3, troche malo obrazowe jest, ale powiedzmy... :roll:

 

zaprawe dajesz na "oko", jak znam zycie boczki maja strasznie mala dokladnosc wymiarowo, i zaprawa trzeba bedzie to rownac, wiec raz spoina bedzie ciensza raz grubsza :wink:

 

na fundamencie (w miare rownym :p ) dajesz pape, na to zaprawe i pierwsza warstwe bloczkow, warto pomeczyc sie z ta warstwa i zrobic ja rowna, bo potem latwiej bedzie Ci murowac reszte :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już się upewniłem, że na szerszym boku się kładzie (jak zwykle podejrzałem swoją ekipę :lol: ).

Fundament, na to specjalna folia izolacyjna (wygodniejsza od papy), potem warstwa zaprawy i jechane bloczkami. Obmalować od zewnątrz dysperbitem 2 razy.

 

Przed zasypaniem chcę jeszcze te ściany obłożyć styropianem - czy na ten czarny dysperbit musi być folia a jeśli tak, to jak ją przymocować? Styropian się później klei (czy na kołki jakieś?), na to klej i siatka, folia i zasypywać można?

 

Fragment projektu jest dostępny tutaj: http://guinness.cs.stevens-tech.edu/~mzawadzk/house/

(BTW: forum muratora koduje tyldę w linkach do obrazków tak, że nie wszystkim się wyświetlają)

 

Jedyna pomoc, o której teraz myślę, to ewentualne zatrudnienie murarza, itp. na godzinę/dniówkę i robienie jako jego pomocnik - tak powoli dochodzę do wniosku, że jest to najbardziej ekonomiczna (choć trzeba mieć też duużo czasu) metoda budowania przy zachowaniu resztek rozsądku (tzn. że niby ja to niczego poza klawiaturą się nie powinienem tykać :D :D :D).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

izolacja pozioma powinna byc wykonana z papy, chyba ze kupisz specjalna do tego celu przystosowana folie !! zwykla sie przetrze i bedzie *** nie izolacja.

 

=> http://murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=44644

=> http://murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=31018

=> http://murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=45160 i to tez Ci sie przyda :)

poczytaj :D

 

do samego murowania jedynie moze przydac sie jakis osilek azeby bloczki Ci podawal i zaprawe mieszal, bo samo murowanie jesli tylko bedziesz uzywal sznurka i poziomicy trudne nie bedzie, choc na poczatku mzoe to byc pracochlonne ale z kazdym nastepnym bloczkiem bedzie latwiej :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha -- gadałem z murarzami i mówią, że najważniejsze to prosto zrobić

fundament, żeby poziom był - jakieś rady jak to najlepiej osiągnąć?

 

A tak apropos to już ku@*$# zrobiłem błąd, bo kazałem odkopywać do końca istniejącej ławy, a trzeba było wybrać do początku ławy, wylać fundament w ziemi dopiero a potem jak zwiąże wybrać nadmiar ze środka. Teraz chyba będę musiał deskowanie robić do fundamentów, chyba, że jest jakaś inna opcja?. :evil:

No nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zeby gora betonu, fundamentu wyszla rowno, najlepiej, dac sobie na okolo wypoziomowane laty, po kturych bdziesz sciagan ndmiar betonu. Inaczej to ciezko bedzie jakos poziom utrzymac :wink:

 

Nie wiem natomiast o co chodzi z tymi lawami. NIe ma sensu zalac lawy i potem je odkopywac, zazwyczaj leje sie wlasnie bezposrednio do wykopu wylozonego folia. ław sie raczej nie izoluje, a jedynie kladzie na nich izolacje przeciw kapilarnemu podciaganiu wilgoci :wink: W twoim wypadku bedziesz musial, zrobic szalunek, wylac lawy. I potem zasypac zageszczonym mechanicznie piachem. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...