Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Zamierzam ocieplic dom dwiema warstwami styropianu (10+6 cm), grubosc styropianu podyktowana jest chęcia schowania kaset od rolet zew pod warstwa ocieplenia i w podbitce dachu ( tak to sobie wymyśliłem :-) ) pomijajac fakt ekonomiczny takiego rozwiazania i sensowności tak grubej izolacji termicznej mam wątpliwosci:

 

1. czy wystarczy kołkowanie wyłacznie pierwszej warstwy styropianu - czy należy ze względu na ciężar własny ocieplenia kołkowac przez dwie warstwy równocześnie ?

 

2. czy wstrzykiwac pianke w szczeliny styrpianu tylko w warstwie drugiej czy w dwóch warstwach ?

 

2. Jakie rozwiązanie w zamian listwy startowej ? - (40 cm od gruntu 10 cm - później warstwa dodatkowego styropianu 6 cm)

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/32250-ocieplenie-2-warstwami-styropianu-kilka-pyta%C5%84-i-w%C4%85tpliwo%C5%9Bci/
Udostępnij na innych stronach

ad 2. możesz rozszeżyć bo nie za bardzo wiem, co zamierzasz wstrzykiwać i po co.

 

nie mam doświadczenia z klejeniem aż 16cm, 5 lat temu ociepliłem z pomoca Ojca domek parterowy warstwą 2x5 cm z mijanką, ściany były z bloczka piaskowo wapiennego o max. wysokości 5 metrów ... i nie kołkowaliśmy wogóle. jak wspomniałem 5 lat stoi, nic nie odpada, jest OK, ale te moje 10cm to nei 16

dobra pomijajac, korzysci takiego rozwiazania to: :D

 

1. Zdecydowanie i bezwzglednie nalezy kolkowac przez dwie warstwy. tylko skad takie kolki ?

2. Mysle ze chodzi o to ze chcesz w polaczenia plyt ja wstrzykiwac? Jelsi tak to najlepiej by bylo jak bys jej wogule nie wstrzykiwal - czyli zeby szczelin nie bylo :wink: Ale jak juz jakies powstana, to w odbydwu warstwach, bo kazda taka szczelina to mostek termiczny.

3.

(40 cm od gruntu 10 cm - później warstwa dodatkowego styropianu 6 cm)
I to ma byc w jednej plaszczyznie czy najpierw 10 potem iles cm przerwy i wyzje 6 ?? :roll: mysle ze jednak w jednej, jak tak to najlatwiej bedzie chyba bez listwy. A robi to sie tak: przybijasz rowna late do sciany, za nia zakladasz pas siatki, wywijasz na listwe, ukladasz styropian, potem laczysz to z siatkla ktora pujdzie na elewacje, i po sciagnieciu laty dol zaciagasz klejem :)

Ja zrobiłem tak

- pierwsza warstwa (10 cm) na klej i kołki

- druga warstwa (8 cm) tylko na klej

- listwa startowa tylko na 1 warstwe

 

Mysle ze jest ok bo przeżyłem już zimę i nic nie pęka a nie mam jeszcze tynku. Pamiętaj, że bardzo ważna jest wentylacja styropianu przez listwę startową (są w niej dziurki, których nie wolno zaklejać).

invx

kołki do mocowania styropianu produkowane sa dla grubości okładziny 210 ( przyjmując ok 60-70 mm głebokosc mocowania kołek ma ok 250mm , fi 10, trzpień metalowy - niestety kosztuje)

 

Carrrlos

przy kładzeniu styropian, jezeli powastna szpary pomiędzy płytami (oby nie :evil: ) wstrzykuje sie pianke PP do styropianu (tak twierdzi moja ekipa), niestety w moim przypadku musze to zrobic ponieważ mam juz miejscowo przymocowany stelaz podbitki bezposrednio do muru,a nie wierze w dokladne wyciecie styropianu wokol stelaza (mocowanie konstrukcji podbitki na warstwie 16 cm styropianu nie przemawia do mnie)

1) nie ma potrzeby kładzenia styropianu w dwóch warstwach.

Trzeba położyć na jeden raz 16 cm. Jeśli gdzieś (np. ze względu na rolety potrzeba mniej, to połóż taką płytę jak potrzeba o innej grubości.

Jeśli się boisz mostków termicznych, to zastosuj styropian z wpustem i piórem. Z nim mogą być trudności na krzywych ścianach.

 

2) system klejenia na 2 warstwy niepotrzebnie go obciąża i przedraża. W takim wypadku trzeba kleić dodatkowo styropian do styropianu. Koszt 4 kg kleju + robocizna idzie w błoto.

 

3) Kołkowanie się wykonuje głównie ze względu na siły odsysające / odrywające ocieplenie od ścian wywoływane przez wiatr, a nie ze względu na obciążenie fasady. Siły ścinające (ciężar) w przypadku klejenia styropianu są pomijalne.

 

Konieczność kołkowania wynika z rodzaju podłoża, wysokości budynku, i strefy budynku (na narożach więcej).

Jeśli budynek jest nowy, podłoże nośne, wysokość do 8 m , to przy prawidłowym klejeniu (min. 40% chwyta podłoża) klejone na "grzebień" lub na wałek 4 cm wokół płyty i 6 placków po 10 cm, to z kołkowania można wogóle zrezygnować.

 

4) Jeżeli kołkowanie jest potrzebne, to należy go wykonać przez obie warstwy. Długość kołka musi wtedy wynosić 16 cm styropian + 2 cm na warstwę klejową + grubość starego tynku (jeśli jest) + 5cm w podłożu pełnym/ zamiennie 9 cm dla pustaków, dziurawki. Kołki takie robi firma Koellner z Wrocławia i firma Ejot z pod Częstochowy. Kołek Koellner 260 mm ma oznaczenie KI 260 M art.21284, do podłoży pełnych, do dziurawki KI 260 N ma 260 mm art 21874, lub 300 mm art 21864 typ KI 300 N. Kołek 8 mm jest wystarczający, ale najdłuższy fi 8 ma 190 mm długości. Dlatego bierz fi 10 mm.

 

5) Jeśli chodzi o cokoły to pytanie nie jest zrozumiałe.

 

Istnieją listwy cokołowe nadające się pod płytę 16 cm.

W przypadku 2 warstw styropianu dawanie listwy jedynie pod jedną mija się z celem, gdyż właśnie spływająca woda po fasadzie gromadząca się na dolnej krawędzi ocieplenia (ewentualnie podciągana pod dolną płaszczyznę równoległą do ziemi ) stanowi potencjalne zagrożenie.

W przypadku trudności z kupnem takiej listy polecić jej wykonanie z blachy ocynkowanej blacharzowi od parapetów. Ma być o 5 mm szersza niż grubość styropianu tzn 165 mm. Dobrze, aby na froncie miała zrobiony kapinos.

 

Jeśli masz uskok pomiędzy styropianem cokołu, a płaszczyzną fasady powyżej (tak to rozumiem, tzn. cokół jest cofnięty o 6 cm), to listwę cokołową zaleca się dać dwukrotnie. Raz pod płytą cokołu 10 cm , a potem drugą na uskoku 16 cm. Myślę, że dobrze zrozumiałem.

 

6) Jeśli chodzi o szpary między płytami, to należy wypełniać szpary o szerokości powyżej 3 mm. Jeśli się wypełni mniejsze, to oczywiście nie szkodzi. Szpary można wypełniać klinami zrobionymi z odpadów styropianu na budowie (okrawów płyt) - najtańsza metoda, lub pianować poliuretanem z puszki. Można stosować i jedno i drugie, np. szerokie dziury styropianem, mniejsze pianować. Pianować i wypełniać tyle ile się da. Przy klejeniu na 2 warstwy wystarczy opianowanie płaszczyzny zewnętrznej.

:roll: tak czytam Twoje posty, i jedno mi sie nasuwa, my zyjemy w polsce, a nie w kosmosie, a to :wink:

 

i o ile z przyspieszonym oddechem i tetnem siegajacym kolo 200, jstem w stanie zakceptowac to co napisales titaj, to

Przy klejeniu na 2 warstwy wystarczy opianowanie płaszczyzny zewnętrznej.

 

tego nie zakceptuje :wink:

INVX:

 

Możesz nie akceptować.

Zakładam prawidłowe wykonawstwo - prawidłowo przyklejona płyta nie może mieć szpar po 5 czy więcej mm. Z tego założenia wychodzę.

 

Nie przykryta szpara to :

1) źródło do wejścia kleju na boczne krawędzie płyt - i to rzeczywiście stanowi mostek. Tu nie ma takiego przypadku.

2) I również warstwa zbrojąca z chwilą gdyby "wisiała" nad szczeliną powietrzną mogłaby mieć tendencje do pękania w tych miejscach.

 

I to są rzeczywiste przyczyny do wypełniania szczelin pow. 3 mm.

 

W przeciwnym wypadku 1-3 milimetrowa szpara , przykryta drugą warstwą styropianu nie stanowi żadnego mostka cieplnego. Również przy tej szerokości szczeliny jest bardzo ograniczona konwekcja.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...