Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak wygiac rurke miedziana gietka ??? (kolektor cieczowy)


SATAn_

Recommended Posts

Witam.

Razem z kolegami mamy do zrobienia prace dyplomowa.Mianowicie musimy zrobic Kolektor cieczowy do ogrzewania wody.

Mamy juz wszystko zrobione jednak napotkalismy na powazny problem-musmy wygiac rure miedziana gietka o przekroju 10mm.

I tu jest problem.rurka niby gietka ale niestety tylko na duzych zaokragleniach,a my musmy wygiac ja w ksztalt spirali w ktorej odleglosc wynosi 5cm od kolejnego zwoja.(tak jak stylu lodowki).

Wie ktos jak rurke wygiac tak,aby sie nie zalamywala ???

 

O to ta spirala:

 

http://img152.echo.cx/img152/4949/spirala3ya.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przylączam się do pytania o gięcie tej rurki, też mam zamiar się do takiego dzieła zabrać .

Pytanie do dyplomantów, czy planujecie jakieś sterowanie do tego kolektora? napiszcie coś więcej o konstrukcji waszego kolektora, materiałów, wymiarów, sposobu wykonania absorbera, mocowania rurek.

Pozdrowienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może się udać giętarką do rur miedzianych, kupisz (ok. 150 zł) a może nawet wypożyczysz w Castoramie.

Sprawdź tylko czy promień po wygięciu nie będzie za duży.

 

Inny sposób to lutowanie na twardo na jedno zagięcie dajesz dwa kolanka z czego jedno znich jest wew/zewn. tak zwana "siódemka".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Technicznie jest to trudne. Jak muszę giąć takie rurki, to skłaniam się do narzędzia. Jak ktoś pisał, w Praktikerze widzałem takie giętarki.

Godząc się z niewielkim przypłaszczeniem można wkręcić stalową rurę odpowiedniej średnicy w imadło tak, aby sterczała pionowo ze szczęk. Giętą rurę ustawiamy poziomo, poprzecznie do stalowej. POWOLI i stale kontrolując nacisk zbliżamy końce giętej do siebie wykonując dość przyzwoity łuk na styku z tą stalową.

Można wygiąć rurę o większej średnicy godząc się z przypłaszczeniem i wlutować do niej na twardo cieńszą. Przepływ będzie zachowany.

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

musmy wygiac rure miedziana gietka o przekroju 10mm.

I tu jest problem.rurka niby gietka ale niestety tylko na duzych zaokragleniach,a my musmy wygiac ja w ksztalt spirali w ktorej odleglosc wynosi 5cm od kolejnego zwoja.(tak jak stylu lodowki).

Wie ktos jak rurke wygiac tak,aby sie nie zalamywala ???

 

Po pierwsze musicie ją najpierw wyrzarzyć tzn. rozgrzać do takiej temperatury aby rurka miała jasno czerwony kolor i zostawić ją aby wystygła. sprawdzić ,wyginając w rękach czy jest dosyć elastyczna.Jeżeli nie to czynnosć powtórzyć. Następnie giętarka i bardzo wolno giąć.

POZDROWIENIA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj SATAn_.

Niedobrze, że to aż 30m rury, to duży odcinek, ale z tego co się orientuję, to jednak dobrym sposobem jest wsypanie drobnego piasku, tak aby całą przestrzeń dokładnie wypełnił i gięcie w takim układzie, najlepiej na gorąco. Konieczne jest też zakorkowanie wylotów, aby nie tracić piasku - wypełnienia, bo inaczej rurka się spłaszczy i zagnie. Myślę, że piasku dało by sie pozbyć przy pomocy węża i wody, stopniowo wypłukując i ostukując rurkę.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Przylączam się do pytania o gięcie tej rurki, też mam zamiar się do takiego dzieła zabrać .

Pytanie do dyplomantów, czy planujecie jakieś sterowanie do tego kolektora? napiszcie coś więcej o konstrukcji waszego kolektora, materiałów, wymiarów, sposobu wykonania absorbera, mocowania rurek.

Pozdrowienia

 

 

Odpowiedz.

Wymiary: 160x100x16[cm]

Szkielet wykonany z katownikow 30x30x3,pokryte blacha a w srodek wlozony styropian 20mm.

Rurek nie dalo sie wygiac wiec opracowalismy nasz patent.Rurka zostala pocieta na 16 odcinkow po 160cm długosci kazdy."Zakrety" wykonalismy z gumowego weza zbrojonego do paliwa od ciagnika 8) -bezproblemu wytrzymuje cisnienie.Co do wymiennika ciepla pompy itd. narazie nie mamy zamiaru montowac.

 

Projekt podgladniety z :

http://www.sq4cuc.jestok.com/index2.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary: 160x100x16[cm]

(...) w srodek wlozony styropian 20mm.

 

zbyt mała grubość izolacji. powinienes dać 50mm.

poza tym styropian sie nie nadaje jako izolazja w kolektorach

w kolektorach mozna stosowac wełne mineralna, szkło piankowe lub pianke poliuretanową. nie wiem czy zdajesz sobie sprawe ale temperatura w kolektorach moze dochodzic do 170°C w kolektorach z powłokami selektywnymi i do 120° w kolektorach bez tych powłok ( raczej nie spodziewał bym sie tych temperatur u Ciebie ale cos ok 70 powinienes wykrzesac ). Rzaden styropian tego nie wytrzyma i ulegnie bardzo szybkiej degradacji.

Jeszcze jedno wysokosc kolektora 16 cm. czyli nad rurkami do szyby jest ok 12 cm. Niestety jest to zbyt duzo powinno być ok 3 cm bo w innym wypadku są zbyt duze straty wynikające z konwekcji ciepłego powietrza nad absorberem.

Czy ten kolektor ma tez pracowac w zimie czy tylko latem/wiosna ??

Czy mysleliscie nad przylutowaniem dodatkowych płaskich kawałków blachy do rurek w celu zwiekszenia powierzchni?

Ewntualnie mysleliscie nad jakimis powłokami selektywnymi ( czarny chrom!, bo czarny tlenek miedzi to strasznie jest nietrwały :( )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiary: 160x100x16[cm]

(...) w srodek wlozony styropian 20mm.

 

zbyt mała grubość izolacji. powinienes dać 50mm.

poza tym styropian sie nie nadaje jako izolazja w kolektorach

w kolektorach mozna stosowac wełne mineralna, szkło piankowe lub pianke poliuretanową. nie wiem czy zdajesz sobie sprawe ale temperatura w kolektorach moze dochodzic do 170°C w kolektorach z powłokami selektywnymi i do 120° w kolektorach bez tych powłok ( raczej nie spodziewał bym sie tych temperatur u Ciebie ale cos ok 70 powinienes wykrzesac ). Rzaden styropian tego nie wytrzyma i ulegnie bardzo szybkiej degradacji.

Jeszcze jedno wysokosc kolektora 16 cm. czyli nad rurkami do szyby jest ok 12 cm. Niestety jest to zbyt duzo powinno być ok 3 cm bo w innym wypadku są zbyt duze straty wynikające z konwekcji ciepłego powietrza nad absorberem.

Czy ten kolektor ma tez pracowac w zimie czy tylko latem/wiosna ??

Czy mysleliscie nad przylutowaniem dodatkowych płaskich kawałków blachy do rurek w celu zwiekszenia powierzchni?

Ewntualnie mysleliscie nad jakimis powłokami selektywnymi ( czarny chrom!, bo czarny tlenek miedzi to strasznie jest nietrwały :( )

 

Gdybysmy robili to dla siebie to wiecej by bylo "pomyslunku" :D ,praca jest dla szkoly i ma byc czyms w postaci pomocy naukowej,wiec niemusi byc wszystko tak idealnie zbudowane-wazne ze bedzie jakos grzalo wode i bedzie dzialac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybysmy robili to dla siebie to wiecej by bylo "pomyslunku" :D ,praca jest dla szkoly i ma byc czyms w postaci pomocy naukowej, wiec nie musi byc wszystko tak idealnie zbudowane-wazne ze bedzie jakos grzalo wode i bedzie dzialac.

 

Żałosne. To, że się coś robi dla szkoły to nie znaczy, że trzeba to spartolić. Nie szkoda wam pracy, na coś co jest … prymitywne ? Gdy takim samym nakładem pracy i kosztów można zrobić kolektor, co by był o wiele lepszy jakościowo!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...