Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Troszke na temat elektryki w domu


Recommended Posts

Witam jestem elektrykiem/ i informatykiem / z zawodu mam sporo doswiadczenia w tym kierunku, zajmuje sie automatyka oraz

tele-informatka. Wiec pragne podzielic sie z wami doswiaczeniami. Oczywiscie kazdy buduje na co go stac ale inslalacja elektryczna, alarmowa, TV, sterowanie ośw. w ogrodzie oraz siec komputerowa to 1/25 kosztów domu wiec konkluzja jest jedna nie zalowac na instalacje kasy.

Polecam:

1. Zamiast lampek nocnych, nad biurkami - zrobic kinkiety na scianach zalaczane z wylacznika pod tynkowego (p/t)

2. Zrobic pod rozdzielnie w kotlowni na przekazniki, sterowanie -piece sa coraz bardzie rozbudowane, /sterowanie pompka do cieplej wody/ sie takze przydaje/.

3. Dzieciece pokoje polaczyc w siec komputerowa

4. Gniazda na zewnatrz budynku załączane z wylacznika pod tynkowego (p/t)

4. Jedno gniazdo w salonie zrobic sterowna przez zegar na choinke i inne rzeczy /dobra sprawa/.

5. Przewody telefoniczne wyciagnac na parter pod telefon bezprzewodowy oraz do jednego miejsca tam gdzie bedzie stal komputer /pod internet/

6. W kuchni wyzej szafek wiszacych umiescic 2 gniazda zalaczane z wylacznikow przy wejsciu do kuchni - do zalaczania halogenow w szawkach oraz wentylatora w okapie.

7. Nastepna pod rozdzielnie proponuje zrobic w garazu do sterowania urzadzeniami oraz osw. na zewnatrz budynku, pod rozdzielnie nalezy pociagnac rurki, tak aby mozna bylo dodac w kazdej chwili przewody na zewnatrz bez kucia w tynku....

8. Warto wyciagnac przewody do kina domowego o instalacji TV nie wspomne ktora nalezy laczyc w gwiazde...

To na razie tyle sorki ze nie pisze ogonkow ale to nawyk z html :)

Pozdrawiam wszystkich jak macie pytania zapraszam odpowiem jak bede mial czas...

Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ja pujde o krok dalej w kierunku PC.

- Na komputery osobny obdwod. Zebezpieczony UPS'em

- Do kazdego pokoju wyprowadzona skretka

- Na zewnatrz domu tez wyprowadzenie zkretki

- Jesli w domu ma byc powyżej 3 komputerów warto siezastanowić na serverownia :)

- Jesli lubimy latac z laptopem po domu lub w wannie czy lóżku serfować po necie to zainwestujmy w maly WLAN :)

- Warto pomyslec o przepieciowkach/

 

a jeszce o krok dalej

- inteligentna instalacja elektryczna :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przejrzałem forum i znalazłem takie uwagi forumowiczów

 

Elektryka - Uwagi

 

Na Zewnątrz

 

- Gniazda na zewnątrz budynku załączane z wyłącznika pod tynkowego (p/t)

- pociągnąć przewody między domem a słupkiem ogrodzeniowym przy furtce, kable do bramofonu (zintegrowany z centralką telefoniczną)

- gniazdka do kosiarki (na zewnątrz) do myjki ciśnieniowej, do światełek na tarasie, wzdłuż chodnika, przy podjeździe, na oświetlenie domku światełkami choinkowymi na święta (najlepiej na każdym rogu domu na wysokości dachu) itd, itp.

- zasilanie mechanizmu otwierania bramy wjazdowej

- kabel " z prądem" do przyszłego napędu bramy garażowej

- oświetlenie tarasu

- hermetyczny kontakt na tarasie

- oświetlenie ogrodu (2 obwody)

- kabel oświetlenie + gniazda na podjazd

- gniazdo 230V "techniczne" od strony roboczej domu

- oświetlenie chodnika - dojścia do domu

- światło na zewnatrz domu z przodu i tyłu- zapalane i gaszone na parterze i poddaszu-mogę sprawdzac w nocy co się dzieje

- jeżeli chodzi o światełka to warto pomyśleć o włączniku zmierzchowym np. numeru domu.

- oświetlenie altany ogrodowej (włączane w samej altanie), niezależne od oświetlenia ogrodowego, włączanego w salonie i niezależne od gniazdek tarasowych również wyłączanych w salonie (na czas dłuższej nieobecności);

- oświetlenie nad garażem uruchamiane sensorem ruchu - będę wjeżdzał do garażu nie w ciemnicy;

 

Wnętrze

 

- Zrobić pod rozdzielnie w kotłowni na przekaźniki, sterowanie -piece są coraz bardzie rozbudowane, /sterowanie pompka do cieplej wody/ się także przydaje/.

- Jedno gniazdo w salonie zrobić sterowna przez zegar na choinkę i inne rzeczy /dobra sprawa/.

- W kuchni wyżej szafek wiszących umieścić 2 gniazda załączane z wyłączników przy wejściu do kuchni - do załączania halogenów w szafkach oraz wentylatora w okapie.

- średnio przeliczać kontakt na każdej ścianie

- dzwonek do drzwi - mało brakowało a byśmy o nim zapomnieli

- Jeśli nie kupiłaś jeszcze kabli, to przy zakupie zwróć uwagę, by były to kable z "płaskimi" żyłami, a nie okrągłymi. Lepiej się układa.

- Nie oszczędzaj na puszkach, osadź tzw. głębokie. Będzie mniej mordęgi przy montażu gniazdek i wyłączników.

- Kładź zawsze kabel z pewnym nadmiarem - zawsze możesz nieco uciąć, a a nuż się te dodatkowe pół metra przyda ?...

-. No i w przypadku puszczania kabli przy drewnie pamiętaj o peszlach. Dla świętego spokoju.

- Wszystkie gniazda wtyczkowe montowane w nowych i modernizowanych instalacjach muszą mieć tzw. bolec, czyli styk ochronny połączony z przewodem ochronnym PE.

- Zanim zaczniesz kłaść - pomyśl, czy aby nie potrzebujesz jakiegoś ekstra gniazdka lub lampy - np. w łazience nad lustrem, w korytarzu, w jakimś kącie garażu itd.

- wiec na kuchnie co najmniej 3 korki...

 

Multimedia i inne

 

- Przewody telefoniczne wyciągnąć na parter pod telefon bezprzewodowy oraz do jednego miejsca tam gdzie będzie stal komputer /pod internet/

- kable antenowe do pokojów ułożone w gwiazdę - zbiegają się pomieszczeniu technicznym.

- kabelki do alarmu (w każdym pokoju + kable do kontraktronów w oknach)

- kable antenowe satelitarny + normalny do salonu i sypialni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze ze kolegow fantazja i nie tylko nie opuszcza:))). Oczywiscie mozna wszystko zrobic ale zaznaczam ze sa strony praktyczne i finansowe o eksploatacji tez trzeba pomyslec.

Wiec tak ja osobiscie uwazam i tak to robie ze robiac u siebie i innych instalacje elektryczna patrze na wzgledy potrzeb ludzi, eksploatacii i na koncu finansow. Dobra instalacja ma okolo 120-150 pkt.

Nalezy umieszczac gniazda na 5m2 powieszchni co do oswietlenia jestem zwolennikiem wylacznikow schodowych ulatwia to bardzo zycie /nie trzeba sie cofac do wylacznika aby zgasic swiatlo/, szczegolnie w sypialni.

Kolo loza malzenskiego nalezy umiescic wylacznik schodowy powiazany z wylacznikiem przy dzwiach wejsciowych do sypialni.

Oczywiscie mozna sterowac swiatlem za pomoca przekaznikow itd ale do tego potrzeba rozdzielni co najminiej 48 polowej a i tak nie wystarczy i trzeba robic pod rozdzielnice.

Co do gniazdek na zewnatrz nalezy je wylaczac przez wylaczniki w srodku dlatego ze gniazda sa podatne na deszcz, wilogc, spotkalem sie z tym ze na balkonie gniazdo robilo zwarcie. Po co komplikowac sobie zycie.

Oczywiscie malo kto albo nikt niw wspomina o szynie wyrownawczej, nalezy taka zrobic. Szyna wyrownawcza jest to nic innego jak powiazanie do jednego pkt. wszystkich metalowych urzadzen w domu. Centralne ogrzewanie, woda, strop, wanna, itp. Sluzy to do zabezpiecznienia w razie uszkodzenia zyly ochronnej i zerowej, wowczas jestesmy na potencjale fazy /podobnie jak ptak na przewodzie elektrycznym, pisze obrazowo:)/

Uff ale sie napisalem pozdrawiam bede obserwowal i odpisywal...

Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odniosę się do tych wpisów o sieciach komputerowych i telefonicznych. Moje pytanie brzmi: po co ? Jak za rok przestawimy biurko z komputerem to będzie trzeba ciągnąć nowe kable? WLAN i tylko WLAN, a jeśli chodzi o telefon, to również bezprzewodowy (DECT). Zresztą jeśli chodzi o sieć komputerową, to są dostępne rozwiązania umożliwiające spięcie sieci przez instalację elektryczną. Wkłądamy adapter do gniazda w jednym pokoju i w drugim i już mamy sieć, więc pytam się po co ta skrętka? Analogicznie możemy przesyłać obraz i dźwięk w jakości tylko niewiele gorszej od DVD. Słuchałem w ten sposób MP3 i na moje amatorskie ucho nie słychać żadnych zniekształceń.

 

Druga rzecz, to te "programowalne czasowo" gniazda pod choinkę. Czy nie wystarczy programator czasowy z Auchana za 9,90? Oczywiście przy założeniu, że sterowanie czasowe wykorzystywane jest tylko i wyłącznie do włączania choinki.

"Kręcą" mnie takie "inteligentne" domy, ale zastanówmy się, czy rzeczywiście tego wszystkiego nam potrzeba w codziennym zyciu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

elektryk własnie kończy u mnie instalację. Troche zaskoczyła mnie liczba obwodów-bo aż 15 na ok 75 punktów elektr (góra,dół, garaż, ośw zewn,2siły).Robotę wykonali b dokładnie i nie drogo (polecam).Kase bierze tyko za punkt, więc za to, że kładł więcej kabla dodatkowo nie zarobił.Czy aby jednak nie przesadził z tą ilością obwodów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do sieci bezprzewodowej to moga byc to tylko koszta skretki sa tansze. Co do umiejscowienia to masz racje biurko mozna przeniesc ale i skretke da sie uryc pod listwami przy sciennymi ale jak chcesz wydzielic obwody /220V/ komputerowe UPS-em to i tak jestes skazany na 1 miejsce w pokoju.

Moze sie myle? A moze sa juz bezprzewodowe sieci 220V:))))

Co do bezprzewodowych telefonow hmm roznie z tym bywa ale czasami moze sasiad naszych rozmow sluchac spotkalem sie z tym nawet w TV:))

Co do gniazdek sterowanych zegarem dobre to jest po co kupowac zlodziejke z zegarem, ktora bedzie szpecic, coz kazdy robi jak chce...

Pozdrawiam

Jarek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Apropos "szpecenia", to IMHO estetycznym rozwiązaniem jest zakończenie sieci w pokoju za poamocą gniazdka wpuszczonego w ścianę. Ciągnięcie kabla w listwie przypodłogowej jest oczywiście możliwe, ale pozostaje nam alternatywa, że kabel ten będzie w drugim miejscu po prostu wychodził prosto z listwy, co kłóci się z moim pojęciem estetyki i profesjonalnej instalacji sieci, albo musimy kuć dziurę pod drugie gniazdko, co nie zawsze jest porządanym rozwiązaniem (wiadomo: kurz, malowanie itp). Jeśli chodzi o koszty, to sprawa jest mocno dyskusyjna, bo ceny bardzo dobrych routerów oscylują około 400 złotych, czyli są porównywalne z cenami dobrych switchów. Wg mnie jest to kolejny mit na temat WLANów. Te nieco wyższe koszty zniwelują się przy pierwszym przenoszeniu gniazdka i to z dużą nawiązką. Jest tu jeszcze jedna zaleta - bez żadnych dodatkowych kosztów można dzielić łącze internetowe z sąsiadem. Wiem, oczywiście można do sąsiada pociągnąć skrętkę, ale tutaj już zdecydowanie odpada argument ceny.

Co do wydzielonego obwodu z UPSem, to oczywiście masz rację. Tego nie da się przeskoczyć, przynajmniej do czasu wynalezienia bezprzewodowej sieci 220V :lol:

Jeżeli uważasz, że telefon z szyfrowaniem DECT umożliwia podsłuchiwanie rozmów przez sąsiadów, to nie będę podejmował tematu.

Nie pisałem "o gniazdkach sterowanych zegarem", tylko o gniazdku do podłączenia choinki i robienie tylko do tego programowalnego gniazdka jest znowu IMHO przerostem formy nad treścią (w końcu choinka stoi w domu max miesiąc). Inna sprawa, jesli ma to być część jakiegoś większego systemu obejmującego cały dom, ale o tym już obszernie pisało wielu forumowiczów w wątku "Programowalne instalacje elektryczne" i wtedy ma to sens jak najbardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sercem całej instalacji elektrycznej jest rozdzielnia. Tu trzeba przemyśleć rodzaj zasilania poszczególnych obwodów, aby uniknąć problemów.

Szczególnie trzeba się przyłożyć do różnicówek i zabezpieczenia przeciwprzepięciowego, chociaż to ostatnie dotyczy nie tylko rozdzielnicy.

W domu jednorodzinnym powinno się pomyśleć o porządnej rozdzielnicy - powiedzmy z możliwością instalacji min 48 aparatów.

W kwestii różnicówek jest tak, jeżeli ktoś instaluje jedną to jest to szczyt lekceważenia problemu niezawodności zasilania.

W moim odczuciu osobne różnicówki powinny mieć: kocioł, alarm, zasilanie gniazd zewn., zasilanie oświetlenia zewn, ew. zasilanie napędu bramy ogrodzeniowej (są takie od razu z członem ES). Instalacja wewnętrzna powinna być podzielona na 2 do 3 różnicówek extra.

Po co? W przypadku uszkodzenia lub celowego działania aby wyłączyć zasilanie, wystarczy zewrzeć zero (niebieski) z przewodem ochronnym (żółto-zielony) w dowolnym odbiorniku (zewnętrznym) i jesteśmy pozbawienia zasilania a co najważniejsze brak zasilania kotła i alarmu, nie wspominając o lodówce czy zamrażarce.

Dodatkowo warto pomyśleć o zabezpieczeniu selektywnym zalicznikowym (na ogół ograniczenie ZE od poboru chwilowo dużej mocy z sieci - większej niż zadeklarowana we wniosku przyłączeniowym). Przyznam, że to zabezpieczenie kosztuje ok 750 zł ale jak ktoś może sobie pozwolić, polecam. Typowe zabezpieczenia nawet przy zachowaniu wytycznych z tabel doboru bezpieczników spełnią swoje zadanie przy przeciążeniach obwodów - wyłączą pierwsze zabezpieczenia. Jak powstanie zwarcie metaliczne jest mała szansa na niewyłączenie wspomnianego zabezpieczenia, a wtedy cała zabawa z selektywnością nie ma sensu.

Nie ma się co łudzić że jak się zastosuje zabezpieczenia zwłoczne np, C lub D to będzie lepiej - raczej lepiej nie mówić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna uwaga dotycząca UPSa. Nie za bardzo można prowadzić długie instalacje w ścianach listwach itp napięcia 230V zza UPSa. W normalnej pracy nia ma problemu, ale przy zaniku napięcia gdy UPS pracuje z baterii, to przewody napięcia za UPSem wytwarzają zakłócenia "sieją". Jeżeli są one długie i jeżeli żyła fazowa jest oddalona od neutralnej to zakłócenia będą ogromne.Przemyślcie to. Najlepiej gdy UPS jest blisko komputera i jest połączony krótkim kablem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna uwaga dotycząca UPSa. Nie za bardzo można prowadzić długie instalacje w ścianach listwach itp napięcia 230V zza UPSa. W normalnej pracy nia ma problemu, ale przy zaniku napięcia gdy UPS pracuje z baterii, to przewody napięcia za UPSem wytwarzają zakłócenia "sieją". Jeżeli są one długie i jeżeli żyła fazowa jest oddalona od neutralnej to zakłócenia będą ogromne.Przemyślcie to. Najlepiej gdy UPS jest blisko komputera i jest połączony krótkim kablem.

Też mi się wydaje, że najrozsądniej jest postawić UPSa obok komputera, czy generalnie urządzenia, które ma chronić. Chciałbym się spytać, czy ktoś wogóle widział taki wydzielony obwód z UPSem w domku jednorodzinnym? Jaki to musi być UPS, żeby zasilał tylko te najczulsze urządzenia elektroniczne w domu? Dobry (czytaj: żeby wystarczył na trochę więcej, niż zamknięcie systemu) UPS firmy APC do komputera kosztuje około 2500 zł (1200VA). Ile kosztuje UPS, który chociaż przez kilka minut zasilałby całą domową elektronikę? Obawiam się, że popadamy w kolejny absurd i taki UPS będzie kosztował więcej, niż ta elektronika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem aż tak uzależniony od komputera i muzyki, żeby musiało to chodzić non-stop :lol: Już gdzieś na forum był wałkowany temat wpięcia takiego generatora w instalację elektryczną w domu. Eksperci stwierdzili, że to nie taka prosta sprawa.

A poza tym aż na takiej wiosce nie mieszkam, żeby co dwa dni prądu nie było :lol: Odpukać ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Kolega "krzysztofh" napisał że warto podłączyć kilka różnicówek. Interesuje mnie jak one powinny być połączone.Jak się domyślam równolegle od przyłącza.A może się myle.A może pierwsza powinna być selektywna podłączona do przyłącza a od niej powinny się rozchodzić następne.Niedługo wchodzi elektryk i chciałbym sobie z nim na ten temat porozmawiać.Może ktoś ma jakiś schemat jak tp powinno wyglądać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:lol: fajny wątek....przydałaby się tylko wersja dla kobiet. Za dwa tygodnie wchodzą murarze a ja się zastanawiam jakie kable - przekroje do czego i czy mogą iść w jednej rurce i jak je wyprowadzać nad posadzkę? Dla większości pewnie głupie i banalne, ale mnie to spędza sen z powiek...

Z góry dziękuję za podpowiedzi w stylu...."weź sobie elektryka" :lol:

pozdrawiam - ania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega "krzysztofh" napisał że warto podłączyć kilka różnicówek. Interesuje mnie jak one powinny być połączone.Jak się domyślam równolegle od przyłącza.A może się myle.A może pierwsza powinna być selektywna podłączona do przyłącza a od niej powinny się rozchodzić następne.Niedługo wchodzi elektryk i chciałbym sobie z nim na ten temat porozmawiać.Może ktoś ma jakiś schemat jak tp powinno wyglądać.

 

Żeby wyjaśnić temat do końca powiem jak one sa zamontowane w rozdzielnicy.

Trójfazowe są trzy i umieszczone jedna pod drugą w osobnych rzędach. Zasilanie tych różnicówek jest wykonane żyłami o przekroju 10mm2 wygiętymi tak jak sprzedaje gotowe takie połączenia Moeller. W jego katalogu to można obejrzeć. Z tego opisu wynika, więc że są połączone równolegle bez żadnej selektywnej różnicówki. Wszystkie są tego samego typu. Zasilanie wchodzi od góry, z dołu podpięte są szyny trójfazowe Moellera, które podają zasilanie na zabezpieczenia nadmiarowo-prądowe - od góry podpięte kolejne obwody domowe.

Dzięki temu podzieliłem zasilanie domu na trzy strefy trójfazowe. Upływność w danej strefie powoduje zadziałanie różnicówki i pozbawienie zasilania tej części obwodów, a nie całego domu.

Ponadto jak już pisałem są 4 różnicówki jednofazowe zasilane elastycznymi gotowymi przewodami do tego celu (linka 6mm2), kocioł alarm zasilanie zewnętrzne. W ten sposób te obwody stają się niezależne od innych i celowe działanie np amatora cudzej własności mające na celu pozbawienie domu zasilanie poprzez zwarcie lub stłucenie lampy ogrodowej nie wyłączy alarmu (niezależnie od podtrzymania akumulatorowego, ale to oczywiste).

Całośc ma sens wtedy kiedy pomyśli się o selektywnym zabezpieczeniu przedlicznikowym (niestety takie zabezpieczenie kosztuje ok 700zł). Zwarcie jakimś obwodzie nie spowoduje wywalenia głównego zabezpieczenia o którym wyżej, a dzieje się tak bardzo często. Pisanie tu o selektywnym doborze bezpiecznieków to mżonka i nie sprawdza się w przypadku zwarć metalicznych, kiegy prąd udarowy jesr rzędu 150-250A (w zależności od wartości impedancji pętli zwarciowej), jest natomiast skuteczne przy przeciążeniu obwodu spowodowane np włączeniem zbyt wielu odbiorników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:lol: fajny wątek....przydałaby się tylko wersja dla kobiet. Za dwa tygodnie wchodzą murarze a ja się zastanawiam jakie kable - przekroje do czego i czy mogą iść w jednej rurce i jak je wyprowadzać nad posadzkę? Dla większości pewnie głupie i banalne, ale mnie to spędza sen z powiek...

Z góry dziękuję za podpowiedzi w stylu...."weź sobie elektryka" :lol:

pozdrawiam - ania

 

Aniu trochę chaotycznie.

Do oświetlenia kalbe 1,5mm2, do gniazd 2,5mm2 w obu przypadkach kable YDYP nie YDY (rodzaj izolacji) - elektryk będzie wiedział o co chodzi.

Do kuchni elektrycznej (płyta ceramiczna i piekarnik) 5x4mm2

Osobne zasilanie do zmywarki, pralki, alarmu, kotła, ew hydroforu.

Pomyś lo gnieździe trójfazowym w garażu zasilanym 5x2,5mm2

Do tego kable alarmowe 6x0,5, antenowe - najlepiej dobrej jakości rozprowadzone w formie gwiazdy z jednego punktu (najlepiej z poddasza) Do tego miejsca doprowadzone również zasilanie 220V

Instalacja telefoniczna podobnie (gwiazda) 2x2 (dwie pary). Nie stosuj kabli alarmowych do instalacji telefonicznych choć kabel na pierwszy rzut oka wygląda identycznie.

Co jeszcze Aniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie mogę powiedzieć że uwzględniłem większość zalecanych pomysłów.

A jak ciągłem setki metrów kabli po ścianach to rodzinka i nie tylko patrzyła na mnie jak na dziwaka.

 

Zastanawia mnie tylko kwestia zabezpeczenia przeciwprzepięciowego.

Elektronika bardzo na to jest czuła (tzn.na pioruny itp)

Mam z rozdzielni wstawione warystorowe ograniczniki klasy C.

Czy jest to wystarczające zabezp.na jeden poziom domu o pow.100m2?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztofh ....bardzo dziękuję....jestes super!!!!! :lol:

zrobiłam sobie wczesniej orientacyjny projekt, gdzie i co, biorę pod uwagę również przyszłe pomysły....

nie pamiętam tylko jaki kabel potrzebuje do siły, bo chcę też dwa gniazda na zewnątrz - po jednej i drugiej stronie domu....

może zły pomysł, ale ja zawsze coś wymyślam i wiecznie mam problem z ciągnięciem różnych przedłużaczy dookoła chałupy i już mam tego dość :lol: i....nie wiem czy dobrze myślę, ale kładąc kable w rurkach potrzebuje chyba jeszcze jakieś trójniki, aby je wyprowadzić ponad posadzkę przy ścianie....i zastanawiam się czy położyć kable w posadzce, czy w "suficie", bo to stary, parterowy, z wysokim poddaszem dom, a strop jest drewniany....już powoli głupieję :lol:

pozdrawiam - ania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...