Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Troszke na temat elektryki w domu


Recommended Posts

Krzysztofh ....bardzo dziękuję....jestes super!!!!! :lol:

zrobiłam sobie wczesniej orientacyjny projekt, gdzie i co, biorę pod uwagę również przyszłe pomysły....

nie pamiętam tylko jaki kabel potrzebuje do siły, bo chcę też dwa gniazda na zewnątrz - po jednej i drugiej stronie domu....

może zły pomysł, ale ja zawsze coś wymyślam i wiecznie mam problem z ciągnięciem różnych przedłużaczy dookoła chałupy i już mam tego dość :lol: i....nie wiem czy dobrze myślę, ale kładąc kable w rurkach potrzebuje chyba jeszcze jakieś trójniki, aby je wyprowadzić ponad posadzkę przy ścianie....i zastanawiam się czy położyć kable w posadzce, czy w "suficie", bo to stary, parterowy, z wysokim poddaszem dom, a strop jest drewniany....już powoli głupieję :lol:

pozdrawiam - ania

 

Aniu to zależy co zamierzasz zrobić z tym sufitem. Jeżeli będzie obniżony sufit z płyt GK lub coś podobnego, lepiej i przezorniej położyć kable nad tym sufitem (konstrukcą do przykręcenia płyt. Jak zalejesz kable w podłodze tow przypadku uszkodzenia lub chęci zmiany możliwości będą bardzo ograniczone lub wręcz nie mozliwe bez niszczenia podłóg. Alternatywą jest łączenie wszystkich obwodów oświetlenia i gniazdowych w puszkach głębokich. Większość pozostałych odbiorników, o których m.in. pisałem wyżej powinna być zasilona bezpośrednio od tablicy rozdzielczej. Radzę zastosować puszki z ogtowymi przepustami, które pozwalają łączyć pojedyncze puszki w ciągi do 5 max (bo takie sa najdłuższe ramki do osłonięcia aparatów typu gniazdo, wyłącznik, TV, telefon, gniazdo głośnikowe itp. Wszystko w jednym wystroju.

Jest to bardzo funkcjonalne rozwiązanie i przy tym bardzo estetyczne.

Można również najbardziej tradycyjnie położyć kable w bruzdach, na ścianach i satosowanie puszek połączeniowych. Ja takzrobiłem. Połączenia są skręcane i lutowane, a same puszki tak zamocowane aby dekiel był przytynkowany ok 0,5cm tynkiem. Jak są dobre połączenia nie ma obawy o ich trwałość. Na ogół wszelkie zmiany wychodzą jeszcze przed zamieszkaniem. Tui tam trzeba dorobic gniadko, gdzie indziej przesynąć itp. Później żadko kiedy trzeba do takiej puszki zaglądać, bywa że nigdy, więc po co ma szpecić ścianę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie mogę powiedzieć że uwzględniłem większość zalecanych pomysłów.

A jak ciągłem setki metrów kabli po ścianach to rodzinka i nie tylko patrzyła na mnie jak na dziwaka.

 

Zastanawia mnie tylko kwestia zabezpeczenia przeciwprzepięciowego.

Elektronika bardzo na to jest czuła (tzn.na pioruny itp)

Mam z rozdzielni wstawione warystorowe ograniczniki klasy C.

Czy jest to wystarczające zabezp.na jeden poziom domu o pow.100m2?

 

Trzeba przyznać, że taka ochrona nie będzie skuteczna. Poprawnie powinno być tak, że powinna być zastosowana ochrona klas wcześniejszych. Np. na słupie od którego jest wykonane przyłącze powinny być założone ochronniki klasy A (iskierniki). Ty powinieneś w skrzynce pomiarowej (bo w ZK nie pozwoli na ingerencję Zakład Energetyczny) zainstalować ochronniki klasy B - to też są iskierniki.

To co już masz to warystory (kl C). Powinny być 4. Chronić każdą fazę i przewód neutralny N (niebieski), sprowadzając ewentualny udar od ziemi przez przewód PE (żółto-zielony). Dla ochrony takich urządzeń jak TV komputer, ekektronika w kotle, czy alarm konieczna jest ochrona typu D instalowana w rozdzielnicy w domu lub bezpośrednio w puszce gniazda zasilającego lub wkładane do zainstalowanego gniazda.

Przy takiej ochronie jest duża szansa na ochrone wrażliwych urządzeń, nie mniej jednak przy bezpośrednim uderzeniu pioruna w instalację odgromową domu szansa na uratowanie tych urządzeń mimo dobrej ochrony jest niewielka i należy o tym pamiętać. Ktoś powie to po co cały ten wydatek (to spore koszty), skoro i tak szlag trafi elektronikę przy wyładowaniu bezpośrednim? Pewnie, ale należy pamiętać, że takich wyładować jest niezwykle mało lub mogą nigdy nie wystąpić (oby), a wyładowania pośrednie to codzienność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś powie to po co cały ten wydatek (to spore koszty), skoro i tak szlag trafi elektronikę przy wyładowaniu bezpośrednim? Pewnie, ale należy pamiętać, że takich wyładować jest niezwykle mało lub mogą nigdy nie wystąpić (oby), a wyładowania pośrednie to codzienność.

 

Byłem naiwny i sądziłem iż podobne wymogi wobec instalacji całkowicie mnie zabezpieczą. Zawsze jednak warto posłuchać znawcę tematu. Przy okazji co sądzisz o piorunochronach aktywnych. Po wstępnym zapoznaniu się jestem po trochu za (ze względu na ich skuteczność) ale i po części przeciw (dość drogie plus fakt iż Polski Komitet Ochrony Odgromowej Stowarzyszenia Elektryków Polskich - co to za instytucja? - jest im przeciwny wskutek czego ponoć trudno o odbiór takiej instalacji...).

 

A propos instalacji elektrycznej (też jestem na tym etapie), najważniejsze sprawy poruszono, ale może jeszcze coś...:

- proponuję osobne rozdzielnice elektryczne dla każej kondygnacji domu (po co biegać do piwnicy gdy wysiądzie korek na poddaszu, poza tym skupienie wszystkich obwodów i kabli w jednym miejscu... wyobraźcie sobie tę liczbę kabli),

- szyny wyrównawcze łączyć z każdą instalacją (niezależnie od tego czy plastikowa czy też metalowa),

- nie instalować przewodów na ścianie w miejscu gdzie będzie kominek,

- warto pamiętać o dodatkowym przewodzie dla dzwonka przy drzwiach niezależnie od tego przy furtce!,

- zamiast nastawiać się na widedomofon wyprowadzić kabel koncentryczny na zewnętrzną ścianę domu pod kamerę i wpiąć we wzmacniacz Tv (zmiast biec do okna czy domofonu wystarczy przełączyć telewizor na dedykowany kanał),

- ze wzmacniacza Tv pociągnąć przewód do furtki (do puszki na przyszłe przyłącze telefoniczne) - a może w okolicy pojawi sie kablówka?,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś powie to po co cały ten wydatek (to spore koszty), skoro i tak szlag trafi elektronikę przy wyładowaniu bezpośrednim? Pewnie, ale należy pamiętać, że takich wyładować jest niezwykle mało lub mogą nigdy nie wystąpić (oby), a wyładowania pośrednie to codzienność.

 

Byłem naiwny i sądziłem iż podobne wymogi wobec instalacji całkowicie mnie zabezpieczą. Zawsze jednak warto posłuchać znawcę tematu. Przy okazji co sądzisz o piorunochronach aktywnych. Po wstępnym zapoznaniu się jestem po trochu za (ze względu na ich skuteczność) ale i po części przeciw (dość drogie plus fakt iż Polski Komitet Ochrony Odgromowej Stowarzyszenia Elektryków Polskich - co to za instytucja? - jest im przeciwny wskutek czego ponoć trudno o odbiór takiej instalacji...).

 

A propos instalacji elektrycznej (też jestem na tym etapie), najważniejsze sprawy poruszono, ale może jeszcze coś...:

- proponuję osobne rozdzielnice elektryczne dla każej kondygnacji domu (po co biegać do piwnicy gdy wysiądzie korek na poddaszu, poza tym skupienie wszystkich obwodów i kabli w jednym miejscu... wyobraźcie sobie tę liczbę kabli),

- szyny wyrównawcze łączyć z każdą instalacją (niezależnie od tego czy plastikowa czy też metalowa),

- nie instalować przewodów na ścianie w miejscu gdzie będzie kominek,

- warto pamiętać o dodatkowym przewodzie dla dzwonka przy drzwiach niezależnie od tego przy furtce!,

- zamiast nastawiać się na widedomofon wyprowadzić kabel koncentryczny na zewnętrzną ścianę domu pod kamerę i wpiąć we wzmacniacz Tv (zmiast biec do okna czy domofonu wystarczy przełączyć telewizor na dedykowany kanał),

- ze wzmacniacza Tv pociągnąć przewód do furtki (do puszki na przyszłe przyłącze telefoniczne) - a może w okolicy pojawi sie kablówka?,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 years później...

Tak trochę chciałbym odświeżyć wątek, małe podsumowanie z tego co zrozumialem (proszę o stosowanie tylko za zgodą elektryka), tak dla podsumowania

 

Literatura: http://www.moeller.pl/Documentation/Poradniki/poradnik.pdf

Wymagania

 

Złącze kablowe (ZK)

 

Moc dostarczana ok 12.5kW

Elektrownia  Złącze Kablowe:

Bezp. 25A : Złącze : Bezp 20A (powininen być selektywny)

 

Przyłącze kablowe

 

• głębokośc ułożenia kabla min 0.7m

• podsypka pod kabel 10cm

• piach na kablu 10 cm

• niebieska folia na to

 

 

Projekt:

 

przewód YKY 5x16mm2,

w osłonie z peszla

wśród korzeni – włożyć w rurę dla hydrauliki (50mm)

 

Rozdzielnia

 

przejście przez ścianę w metalowej rurze ok 1.5cala,

przewód w peszlu

bednarka lub przewody ok 16mm2 dla uziemnienia

 

 

Skrzynka rozdzielni:

Założenie: wszystkie obwody na zabezpieczeniach różnicowo-prądowych – ale brak głównego różnicowo-prądowego (na głównej linii) – aby nie wyłączyć całego zasilania budynku

 

wejście linii 5 żyłowe L1,L2,L3,N,PE:

: rozłącznik typu IS 100A/3

:Bezp 20A bezzwłoczny (selektywność czasowa z zabezp. na ZK)

: Zabezpieczenie przepięciowe B+C

:Zabezp różnicowo prądowe 25A/30mA - bezzwłoczne

: Bezp 6A – oświetlenie – kable 1.5mm2

: Bezp 10A – gniazdka – kable 1.5mm2

: Bezp 16A – gniazdka

.... (n – obwodów taj jak wyżej)

:Zabezp różnicowo prądowe 25A/30mA - bezzwłoczne

: Bezp 6A – oświetlenie

: Bezp 10A – gniazdka

: Bezp 16A – gniazdka

:na piętro jeden przewód 5x6mm2, na piętrze osobna rozdzielnia

:jako wyłącznik główny np bezp: 40A/3p

:Zabezp różnicowo prądowe 25A/30mA - bezzwłoczne

: Bezp 6A – oświetlenie

: Bezp 10A – gniazdka

: Bezp 16A – gniazdka

 

ewentualnie dodatkowe zabezp. dla łazieniek (jednofazowo)

: Zabezp różnicowo prądowe 16A/10mA – bezzwłoczne

: Bezp 10A

 

Szyna wyrównawcza i uziom:

bednarka, otokowo, plus pionowo ocynkowane rury ok 2-3m w ziemie.

Trafić na podziemny ciek wodny!

 

Wnętrze

 

- osobny obwód w rozdzielni dla kotłowni CO -piece są coraz bardzie rozbudowane, /sterowanie pompka do cieplej wody/ się także przydaje/ (patrz zasilanie awaryjne)

- średnio przeliczać kontakt na każdej ścianie

- dzwonek do drzwi - mało brakowało a byśmy o nim zapomnieli (są też bezprzewodowe)

- jeśli nie kupiłaś jeszcze kabli, to przy zakupie zwróć uwagę, by były to kable z "płaskimi" żyłami, a nie okrągłymi. Lepiej się układa.

- nie oszczędzaj na puszkach, osadź tzw. głębokie. Będzie mniej mordęgi przy montażu gniazdek i wyłączników.

- kładź zawsze kabel z pewnym nadmiarem - zawsze możesz nieco uciąć, a a nuż się te dodatkowe pół metra przyda ?...

- no i w przypadku puszczania kabli przy drewnie pamiętaj o peszlach. Dla świętego spokoju.

w suficie pod więźbą dawać nad płytam g-k

- wszystkie gniazda wtyczkowe montowane w nowych i modernizowanych instalacjach muszą mieć tzw. bolec, czyli styk ochronny połączony z przewodem ochronnym PE.

- zanim zaczniesz kłaść - pomyśl, czy aby nie potrzebujesz jakiegoś ekstra gniazdka lub lampy np. w łazience nad lustrem, w korytarzu, w jakimś kącie garażu itd.

- osobny obwód dla pralki

- gniazdo trójfazowe w garażu/piwnicy

- wyjście dla przewodu do garażu (ziemny 5x10mm2)

- puszki tak zamocowane aby dekiel był przytynkowany ok 0,5cm tynkiem

- dokumentacja fotograficzna instalacji!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czesc 2

 

 

Kuchnia(chyba najbardzie skomplikowane)

- kuchni wyżej szafek wiszących umieścić 2 gniazda załączane z wyłączników przy wejściu do kuchni - do załączania halogenów w szafkach – jeden rząd nad blatem, drugi przy suficie

- osobny obwód dla kuchni elektrycznej

- osobny obwód dla zmywarki

- obwód dla gniazdem nad blatem lub jeśli urządzenia w zabudowie to do szafek– ile gniazd (?) –

- lodówka

- mikrofala

- toster

- czajnik elektr.

- inne (?)

 

Około 10 gniazd

 

Na Zewnątrz

W częsci obwodów oświetleniowych można zastosować oświetlenie halogenowe na 12V (mniejsze ryzyko zagrożeń przy przebiciu lub zamoczeniu kabla)  trafo w rozdzielni na 12V

 

- gniazda na zewnątrz budynku załączane z wyłącznika pod tynkowego (p/t)

- pociągnąć przewody między domem a słupkiem ogrodzeniowym przy furtce, kable do bramofonu (zintegrowany z centralką telefoniczną)

przewody: na 230V

przewody: dla domofonu/videofonu

 

- gniazdka do kosiarki (na zewnątrz) do myjki ciśnieniowej, do światełek na tarasie, wzdłuż chodnika, przy podjeździe, na oświetlenie domku światełkami choinkowymi na święta (najlepiej na każdym rogu domu na wysokości dachu) itd, itp.

- zasilanie mechanizmu otwierania bramy wjazdowej

- kabel " z prądem" do przyszłego napędu bramy garażowej

- oświetlenie tarasu

- hermetyczny kontakt na tarasie

- oświetlenie ogrodu (2 obwody)

- kabel oświetlenie + gniazda na podjazd

- gniazdo 230V "techniczne" od strony roboczej domu

- oświetlenie chodnika - dojścia do domu

- światło na zewnatrz domu z przodu i tyłu- zapalane i gaszone na parterze i poddaszu-mogę sprawdzac w nocy co się dzieje

- jeżeli chodzi o światełka to warto pomyśleć o włączniku zmierzchowym np. numeru domu.

- oświetlenie altany ogrodowej (włączane w samej altanie), niezależne od oświetlenia ogrodowego, włączanego w salonie i niezależne od gniazdek tarasowych również wyłączanych w salonie (na czas dłuższej nieobecności);

- oświetlenie nad garażem uruchamiane sensorem ruchu - będę wjeżdzał do garażu nie w ciemnicy;

 

Sieć zapasowa (opcja)

 

Powód:

na wypadek zaniku zasilania przez dłuższy czas (>4h)

 

Zastosowanie:

• dla centralnego ogrzewania, aby w wyniku zaniku prądu nie przestała działać instalacja grzewcza

• zapasowe gniazdko dla ogrzania wody

 

Wady:

• koszt generatora

• koszt obwodu automatycznego załączania generatora przy zaniku napięcia zasilającego

 

Projekt:

 

Projektowane obwody

• osobny obwód dla zasilania termostatów i siłowników na piętro

• osobny obwód dla zasilania termostatów i siłowników na parter

• osobny obwód do pomp CO i pieca CO

• obwód do gniazdka w kuchni dla czajnika elektrycznego

• obwód dla oświetlenia awaryjnego w piwnicy

 

Załączanie awaryjne:

• układ AWR

• lub ręczny przełącznik

 

Multimedia

 

Sieć komputerowa (opcja)

• Na komputery osobny obwód z jednej fazy!!!!.

• Zabezpieczony UPS'em

• Skrętka do serwerowni

• na piętro jedna skrętka (do małego huba) – od huba jako gwiazda do pokojów

• lokalny WLAN – aby ograniczyć ilość kabli

• Warto pomyslec o przepieciowkach (B+C na rozdzielnie, D przy odbiornikach)

 

- Przewody telefoniczne wyciągnąć na parter pod telefon bezprzewodowy

- (opcja) przewody telefoniczne do jednego miejsca tam gdzie będzie stal komputer /pod internet/

- kable antenowe do pokojów ułożone w gwiazdę - zbiegają się pomieszczeniu technicznym.

- kabelki do alarmu (w każdym pokoju + kable do kontraktronów w oknach)

- kable antenowe satelitarny + normalny do salonu i sypialni

 

Inne

 

Instalacja Inteligentnego domu

 

Szyna dla I2C,

przewody 4 x 0.5mm (wystarczy 3x0.5mm) do każdego pomieszczenia

na ewentualne: sterowanie urządzeniami przez I2C,

przewody zbiegają się w jednym miejscu

(dla długich połączeń I2C nie stosować połączenia z dwoma przewodami, bo pojemności pasożytnicze!)

 

D.

:lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...