Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wzorem Grześka - kotły i nie tylko w dobrych cenach


Recommended Posts

1950 Jeśli mogę mieć pytanie: czy do domu, w którym wszędzie jest podłogówka są potrzebne te wszystkie mieszacze, ograniczniki itp.? Czy wystarczy ustawić kocioł, odpalić pogodówkę z odpowiednio dobraną krzywą, ew. wyregulowac hydraulicznie obwody i basta?

 

No i chyba już kiedyś pytałem - czy wyjazdówka do Stolycy wchodzi w grę?

 

Pozdrawiam

 

Depi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

jeżeli masz w całym domu podłogówkę zrobioną wg projektu, gdzie do każdego pomieszczenia podłogówka jest odpowiednio wyliczona, to nie trzeba,

wystarczy to wszystko odpowiednio ustawić i zapomnieć,

 

co do sesji wyjazdowej,

mało prawdopodobne,

no chyba, że znalazło byś odpowiednio duże argumenty, :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogi 1950 :D

Mam prośbę o omówienie/koncepcję najlepszego sposobu realizacji spełnienia moich potrzeb/zachcianek oraz w wyborze sprzętu do kotłowni.

 

Parę faktów:

- dom z poddaszem użytkowym ma po podłodze 285 m2 + garaż z pomieszczeniem technicznym około 45 m2

- wybudowany z dość ciepłego fortisa - U=0,21

- 2 łazienki, w tym 2 natryski (jeden z hydromasażem), wanna jakaś taka średnia, max 200 l

- dość duże odległości od kotłowni do kuchni i górnej łazienki

- będzie wentylacja mechaniczna z rekuperacją

- w domu planujemy około 115 m2 podłogówki (na dole: salon, kuchnia, 2 łazienki, hool i wiatrołap; na górze: łazienka, korytarz, garderoba), reszta grzejniki (dół: pokój gościnny, góra: 4 pokoje, pralnia, pokój rekreacyjny), w garażu grzejnik (utrzymywana jakaś dość niska, ale dodatnia temperatura)

- jest gaz z sieci

- na razie 2 osoby, przyjmijmy, że docelowo 2+2

- nie chcę solarów oraz nie chcę podpinać kominka do c.o.

 

Potrzeby/zachcianki:

A. kocioł kondensacyjny - prośba o jakieś propozycje, interesują mnie bardziej modele o niskich kosztach eksploatacji zarówno dla produkcji c.o. jak i c.w.u.

B. chcę, aby była możliwość niezależnego sterowania temperaturą w różnych pomieszczeniach, a więc pewnie przy podłogówce w pokojach termostaty + siłowniki a na kaloryferach zawory termostatyczne

C. chcę pozostawić sobie ewentualną możliwość podpięcia do układu pompy ciepła albo gruntowej albo powietrznej (raczej tą drugą) - kwestia możliwych wzrostów cen gazu

 

Pytania:

1. czy dla podłogówki (na 2 piętrach) lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie 1 zaworu trójdrogowego w kotłowni, 2 zwykłych rozdzielaczy + pompa obiegowa w kotłowni dla całości czy też 2 droższych rozdzielaczy z pompami i termostatami na parterze i piętrze, za to bez zaworu trójdrogowego w kotłowni?

2. czy jeśli przy podłogówce będzie realizowane sterowanie poszczególnymi pętlami za pomocą siłowników powinno się jeszcze dodatkowo stosować przepływomierze czy nie ma takiej konieczności?

3. jak najlepiej sterować dwoma grzejnikami w jednym pomieszczeniu (2 termostaty na 2 grzejnikach, 1 termostat na 1 grzejniku sterujący 2 grzejnikami - czy tak się da?, a może jak podłogówką - przy grzejnikach bez termostatów, za to elektryczny regulator temperatury + siłownik w szafce z rozdzielaczem sterujący obydwoma grzejnikami)

4. jakie przygotować jak najbardziej uniwersalne podejście do pompy ciepła do kotłowni (a może będzie trzeba np. zrobić 2 różne podejścia)?

5. czy kotły 1-funkcyjne z modulacją potrafią pracować na niskiej mocy na jesień i wiosnę do produkcji c.o. a na wysokiej mocy przy c.w.u. oraz w mocną zimę dla c.o.? co za dinks potrafi właściwie wysterować modulacją kotła?

6. jaki jest sens używania sterownika pogodowego do kotła jeśli będzie niezależne sterowanie temperaturą każdego pomieszczenia? czy to właśnie ten sterownik steruje modulacją kotła?

7. jak sterować kotłem gazowym i pompą ciepła powietrze-woda (gdyby już była), aby priorytetem do np. -5 stopni C była pompa ciepła, a dopiero poniżej tej granicy odpalał się kocioł gazowy?

8. czy jeśli faktycznie zainstalujemy pompę ciepła to zasobnik wody powinien być jakiś większy? najlepiej jakiej pojemności?

9. z innej beczki: do podłogówki użyć rur PE-X czy PEX-Al-PEX, różni instalatorzy różnie mówią :-?, czy włoskie rury firmy MULTYRAMA są ok? czy zgrzewane rury z polipropylenu ASPOL do wody użytkowej są ok?

 

 

Jeszcze odnośnie wyboru kotła: wstępnie zainteresował mnie kocił ROTEX GSU (http://www.rotex.com.pl/produkty/gsu.php), jest to lodówka z zasobnikiem 300 lub 500 l, podobno wysokosprawna zarówno dla c.o. jak i c.w.u. Boję się jednak o jakość serwisu (Łódź) i w związku z tym pewnie wybiorę jakiś inny kociołek, bardziej podobają mi się lodówki niż osobno kociołek i osobno zasobnik na wodę. Osobiście nie mam jakiegoś podejścia, że VAILLANT, VIESSMANN czy inny JUNKERS (znane marki) są najlepsze, więcej - jeśli się da to chętnie wybiorę coś innego.

 

Wiem, że moje potrzeby/zachcianki (jak kto woli ;)) są może troszkę nietypowe, ale już tak mam, że lubię chodzić swoimi ścieżkami. Co prawda nie zawsze wychodzi mi to na dobre :lol:, ale raczej już się nie zmienię :oops:. Gorąca prośba o ustosunkowanie się do ww. tematów i zaproponowanie mi jakiegoś rozsądnego kociołka. Zakup/odbiór w Łodzi.

 

Wielkie dzięki z góry

sli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogi 1950 :D

Mam prośbę o omówienie/koncepcję najlepszego sposobu realizacji spełnienia moich potrzeb/zachcianek oraz w wyborze sprzętu do kotłowni.

 

Parę faktów:

- dom z poddaszem użytkowym ma po podłodze 285 m2 + garaż z pomieszczeniem technicznym około 45 m2

- wybudowany z dość ciepłego fortisa - U=0,21

- 2 łazienki, w tym 2 natryski (jeden z hydromasażem), wanna jakaś taka średnia, max 200 l

- dość duże odległości od kotłowni do kuchni i górnej łazienki

- będzie wentylacja mechaniczna z rekuperacją

- w domu planujemy około 115 m2 podłogówki (na dole: salon, kuchnia, 2 łazienki, hool i wiatrołap; na górze: łazienka, korytarz, garderoba), reszta grzejniki (dół: pokój gościnny, góra: 4 pokoje, pralnia, pokój rekreacyjny), w garażu grzejnik (utrzymywana jakaś dość niska, ale dodatnia temperatura)

 

a dlaczego nie więcej podłogówki?

 

- jest gaz z sieci

- na razie 2 osoby, przyjmijmy, że docelowo 2+2

- nie chcę solarów oraz nie chcę podpinać kominka do c.o.

 

Potrzeby/zachcianki:

A. kocioł kondensacyjny - prośba o jakieś propozycje, interesują mnie bardziej modele o niskich kosztach eksploatacji zarówno dla produkcji c.o. jak i c.w.u.

 

De Dietrich MC 25 LP i do tego zasobnik dostosowany i do kotła i do pompy ciepła,

 

B. chcę, aby była możliwość niezależnego sterowania temperaturą w różnych pomieszczeniach, a więc pewnie przy podłogówce w pokojach termostaty + siłowniki a na kaloryferach zawory termostatyczne

 

skoro nalegasz, :roll:

 

C. chcę pozostawić sobie ewentualną możliwość podpięcia do układu pompy ciepła albo gruntowej albo powietrznej (raczej tą drugą) - kwestia możliwych wzrostów cen gazu

 

można, ale będzie musiał być zasobnik nie systemowy

 

Pytania:

1. czy dla podłogówki (na 2 piętrach) lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie 1 zaworu trójdrogowego w kotłowni, 2 zwykłych rozdzielaczy z przepływomierzami + pompa obiegowa w kotłowni dla całości czy też 2 droższych rozdzielaczy z pompami i termostatami na parterze i piętrze, za to bez zaworu trójdrogowego w kotłowni?

 

zdecydowanie rozwiązanie z zaworem trójdrogowym

 

2. czy jeśli przy podłogówce będzie realizowane sterowanie poszczególnymi pętlami za pomocą siłowników powinno się jeszcze dodatkowo stosować przepływomierze czy nie ma takiej konieczności?

 

patrz wyżej

 

3. jak najlepiej sterować dwoma grzejnikami w jednym pomieszczeniu (2 termostaty na 2 grzejnikach, 1 termostat na 1 grzejniku sterujący 2 grzejnikami - czy tak się da?, a może jak podłogówką - przy grzejnikach bez termostatów, za to elektryczny regulator temperatury + siłownik w szafce z rozdzielaczem sterujący obydwoma grzejnikami)

 

nakombinowałeś :roll: :lol: , zdecydowanie głowice termostatyczne,

 

4. jakie przygotować jak najbardziej uniwersalne podejście do pompy ciepła do kotłowni (a może będzie trzeba np. zrobić 2 różne podejścia)?

jeżeli nie wiesz czy i jaką będziesz miał pompę ciepła, to zrób przejścia przez fundament dla rur (2 rury) które będą prowadzone ze studzienki,

chyba że zdecydujesz się na rozdzielacze w kotłowni, to wtedy będziesz musiał zrobić większy przepust na odpowiednią ilość rur z dolnego źródła

 

5. czy kotły 1-funkcyjne z modulacją potrafią pracować na niskiej mocy na jesień i wiosnę do produkcji c.o. a na wysokiej mocy przy c.w.u. oraz w mocną zimę dla c.o.? co za dinks potrafi właściwie wysterować modulacją kotła?

 

oczywiście,

ten dinks to automatyka kotła

 

6. jaki jest sens używania sterownika pogodowego do kotła jeśli będzie niezależne sterowanie temperaturą każdego pomieszczenia? czy to właśnie ten sterownik steruje modulacją kotła?

 

pogodówka zawsze ma sens, zwlaszcza przy podlogówce,

sądzisz że zawsze będziesz się bawił temperaturami pomieszczeń,

prawda jest taka że zrobisz to parę razy na początku gdy będzie Cię to cieszyć i będziesz ciekaw jak to działa,

później to już nie za bardzo,

 

7. jak sterować kotłem gazowym i pompą ciepła powietrze-woda (gdyby już była), aby priorytetem do np. -5 stopni C była pompa ciepła, a dopiero poniżej tej granicy odpalał się kocioł gazowy?

 

automatyką pompy ciepła i kotła

 

8. czy jeśli faktycznie zainstalujemy pompę ciepła to zasobnik wody powinien być jakiś większy? najlepiej jakiej pojemności?

 

to będzie do rozwiązania przy opracowywaniu całego układu,

za mało danych,

 

9. z innej beczki: do podłogówki użyć rur PE-X czy PEX-Al-PEX, różni instalatorzy różnie mówią :-?, czy włoskie rury firmy MULTYRAMA są ok? czy zgrzewane rury z polipropylenu ASPOL do wody użytkowej są ok?

 

jak o Multyramie to jeszcze słyszałem to co to jest Aspol to naprawdę nie wiem, wierzę Ci na slowo że sprzedają rury,

zastosuj alupexa renomowanych firm, herz, wavin, kan, kisan, radson, uponor,

 

Jeszcze odnośnie wyboru kotła: wstępnie zainteresował mnie kocił ROTEX GSU (http://www.rotex.com.pl/produkty/gsu.php), jest to lodówka z zasobnikiem 300 lub 500 l, podobno wysokosprawna zarówno dla c.o. jak i c.w.u.

 

zastanów się czy warto Ci kupować kocioł który z założenia jest przystosowany do kolektorów, skoro ich nie będziesz miał,

przecież za to płacisz dodatkowo,

 

Boję się jednak o jakość serwisu (Łódź) i w związku z tym pewnie wybiorę jakiś inny kociołek, bardziej podobają mi się lodówki niż osobno kociołek i osobno zasobnik na wodę. Osobiście nie mam jakiegoś podejścia, że VAILLANT, VIESSMANN czy inny JUNKERS (znane marki) są najlepsze, więcej - jeśli się da to chętnie wybiorę coś innego.

 

Wiem, że moje potrzeby/zachcianki (jak kto woli ;)) są może troszkę nietypowe, ale już tak mam, że lubię chodzić swoimi ścieżkami. Co prawda nie zawsze wychodzi mi to na dobre :lol:, ale raczej już się nie zmienię :oops:. Gorąca prośba o ustosunkowanie się do ww. tematów i zaproponowanie mi jakiegoś rozsądnego kociołka. Zakup/odbiór w Łodzi.

 

Wielkie dzięki z góry

sli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

niestety instrukcje do tych urzadzen czlowiekowi wiecej chyba namotaja w glowie niz pomoga

 

po kilku zapytaniach w mailu ktore kierowalem do Ciebie 1950

udalo sie wyeliminowac problem z grzaniem wody w zbiorniku

okazalo sie ze w de dietrichu moi instalatorzy zostali zle poinformowaniu

o umiejscowieniu zaworu trojdroznego i stad byl problem,

ale udalo sie to zmienic i wszystko dziala juz bardziej normalnie nie mniej

jednak kolejne pytanka sie nasuwaja po zamieszkaniu domku z tym piecem

 

mam mcr24+easymatic+pogodowka

6 grzejnikow i 7 obiegow podlogowki podlaczone przez mieszacz

( w sumie okolo 60m2 ) oraz zbiornik na ciepla wode 150l

 

pytania jesli chodzi o ustawienia w easymaticu w nastawach instalatorskich

parametr 7 mowi o przyporzadkowaniu do odpowiedniego obiegu A lub B i samoadaptacje

o o chodzi z ta samoadaptacja? wlaczyc ja czy blokowac?

on sam z czasem sie ustawia do danego cech budynku czy moze o cos zupelnie

innego chodzi?

 

parametr 8 o wplywie czujnika pokojowego - mam ustawione na 4 i teraz pytanie

czy dawac wiecej czy mniej i co mi to da? bo teraz mimo ze ustawiam temperature

na 21st. to i tak zmierzona przez czujnik jest wyzsza choc z czasem

coraz bardziej zbliza sie do ustawionej ( jakies 20 dni temu bylo to okolo

2st. a teraz juz w granicach 0,5-1,0st i nie wiem czy to wlasnie nie ta

samoadaptacja nie dziala :) ) nie wiem czemu tak jest ze nie trzyma zadanej temp.

co zrobic zeby caly uklad trzymal taka temp. jak mu sie zada na easymaticu

 

no i jeszcze krzywe charakterystyki grzewczej - zemieniac je jesli tak to po co

i w ktorym kierunku, jaki one maja wplyw i jaka jest sama zasada dzialania

calego ukladu w oparciu

moze nalezaloby sobie dobrac krzywa bardziej korzystna od fabrycznie ustawionej

o te krzywe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety instrukcje do tych urzadzen czlowiekowi wiecej chyba namotaja w glowie niz pomoga

 

mam mcr24+easymatic+pogodowka

6 grzejnikow i 7 obiegow podlogowki podlaczone przez mieszacz

( w sumie okolo 60m2 ) oraz zbiornik na ciepla wode 150l

 

pytania jesli chodzi o ustawienia w easymaticu w nastawach instalatorskich

parametr 7 mowi o przyporzadkowaniu do odpowiedniego obiegu A lub B i samoadaptacje

o o chodzi z ta samoadaptacja? wlaczyc ja czy blokowac?

 

1A : Czujnik pokojowy dla obiegu A, adaptacja dozwolona,

jeżeli masz takie ustawienie to dopuszczasz do tego żeby automatyka kotła sama dobierała krzywą grzewczą, gdy masz ustawione 0 automatyka ma zablokowaną możliwość regulacji krzywej, możesz to zrobić sam,

 

on sam z czasem sie ustawia do danego cech budynku czy moze o cos zupelnie innego chodzi?

 

parametr 8 o wplywie czujnika pokojowego - mam ustawione na 4 i teraz pytanie

czy dawac wiecej czy mniej i co mi to da? bo teraz mimo ze ustawiam temperature

na 21st. to i tak zmierzona przez czujnik jest wyzsza choc z czasem

coraz bardziej zbliza sie do ustawionej ( jakies 20 dni temu bylo to okolo

2st. a teraz juz w granicach 0,5-1,0st i nie wiem czy to wlasnie nie ta

samoadaptacja nie dziala :) ) nie wiem czemu tak jest ze nie trzyma zadanej temp.

co zrobic zeby caly uklad trzymal taka temp. jak mu sie zada na easymaticu

 

daj na ustawienia fabryczne czyli 3,

 

no i jeszcze krzywe charakterystyki grzewczej - zemieniac je jesli tak to po co

i w ktorym kierunku, jaki one maja wplyw i jaka jest sama zasada dzialania

calego ukladu w oparciu

moze nalezaloby sobie dobrac krzywa bardziej korzystna od fabrycznie ustawionej

o te krzywe

 

z krzywymi to musisz sobie usiąść i przemyśleć te wykresy,

tak w skrócie, jest to zależność temperatury zasilania od temperatury zewnętrznej,

czyli im niższa temperatura na zewnątrz, tym wyższa temperatura zasilana układu centralnego ogrzewania,

od tego zależy kąt nachylenia krzywej,

czasami pomimo nastawienia nachylenia krzywej, pomieszczenia mogą być przegrzewane lub niedogrzane, wtedy przesuwa się krzywą równolegle w górę lub dół,

trochę to skomplikowane ale musisz to sam niestety rozgryźć,

każdy budynek jest inny i użytkownik musi sam do tego dojść metodą prób i błędów,

ale żeby to robić to parametr 7 musisz mieć wyłączony (0)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1950- zdecydowałem sie na zakup MCR II z zasobnikiem i 150 l- w projekcie do obliczeń mam parametry tz/tp 70/55 -czy muszę dodatkowo przewymiarować grzejniki do pieca kondensacyjnego czy moge pozostawic takie jak są w projekcie( .?Bardzo prosze o pomoc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie musisz,

kocioł najwyżej parę dni w roku będzie pracował nie kondensując,

temperatury pracy założone w projekcie występują jedynie w warunkach ekstremalnych na jakie jest liczona instalacja, tzn. w mojej strefie -20C, nie wiem jak u Ciebie,

ale temperatury graniczne występują w poszczególnych strefach statystycznie maksymalnie 6 dni w roku,

sezon grzeczy to z reguły 180 dni i więcej,

poza tym, kondensacja pary wodnej w spalinach występuje w temperaturach około 54 C, a u Ciebie temperatura powrotu w warunkach ekstramalnych wynosi 55 C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

W jakiej cenie obecnie ma pan MCR/II 24 S. Czy potrzebna jest do tego konsola przyłączeniowa i czy rura do odprowadzania spalin z kotła do komina jest już w cenie kotła??

 

3550 zł brutto z VAT 22 %,

 

nie potrzeba konsoli,

 

komin niestety nie jest w cenie,

 

zestaw kominowny

 

redukcja fi 60/100 na fi 80/125 mm pakiet DY 707 183 zł

 

pakiet DY 709

składający się z trójnika rewizyjnego fi 80/125, rury powietrza fi 125 l=500 mm rozety fi 125

razem 374 zł

 

pakiet DY 711

składający się z kolana fi 80 z podporą, plyty dachowej i kołnierza przeciwdeszczowego oraz rury spalin fi 80 l=500 mm

całość 301 zł

 

do tego potrzebne są rury fi 80 do odprowadzenia spalin z uszczelkami, producent dowolny w ilości wynikającej z wysokości komina,

 

ten komin odprowadza spaliny w szachcie kominowym i doprowadza powietrze do spalania tymże szachtem,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytalem dzisiaj jakies bardzo niepochlebne informacje na temat automatyki pogodowej do de dietricha MCRII ,z którymi specjaliści z de dietricha nie bardzo wiedza co zrobić i podobno cala ta automatyka jest bardzo niedopracowana-co tym sadzic?

własnie jestem na etapie zakupu tego kotła/

\ale chyba trzeba sie zastanowić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytalem dzisiaj jakies bardzo niepochlebne informacje na temat automatyki pogodowej do de dietricha MCRII ,z którymi specjaliści z de dietricha nie bardzo wiedza co zrobić i podobno cala ta automatyka jest bardzo niedopracowana-co tym sadzic?

własnie jestem na etapie zakupu tego kotła/

\ale chyba trzeba sie zastanowić.

masz rację,

zawsze trzeba się zastanowić,

na temat tych opinii nic Ci nie napiszę bo ich nie znam,

ja przynajmniej nic złego nie mogę powiedzieć na temat automatyki De Dietricha,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fajne pytanie, :lol:

automatyka kotła powinna wyliczyć na podstawie krzywej grzania temperaturę zasilania instalacji,

jak chcesz to możesz ograniczyć górną temperaturę pracy kotła i powinna ona wynosić poniżej 60 C licząc schłodzenie w instalacji rzędu 5 C,

 

ale na zużycie gazu rzutuje przede wszystkim nie temperatura zasilania, ale regulacja kotła wykonana analizatorem spalin,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

ma pytanie. Miesiąc temu kupiłem kocioł De Dietrich MCR 24/28. Działał bez problemu do zeszłego tygodnia. Hydraulik zamontował mi grzejnik w łazience i od tamtej pory mam problem z kotłem. Grzejniki są ciepłe na górze i chłodne na dole. Poza tym, kocioł dziwnie pracuje, tzn. nagrzewa się do zadanej temperatury, po czym bardzo szybko spada zarówno T1 jak i T2 do poziomo ok. 30 stopni a następnie ponownie zaczyna grzać. I tak w kółko... Co może być tego przyczyną? Dodam, że dom jest wiekowy, podobnie jak i cała instalacja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...