Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wzorem Grześka - kotły i nie tylko w dobrych cenach


Recommended Posts

może przybliżę te pompy bo przecież nie każdy musi wiedzieć wszystko (ja też nie wiem),:rolleyes:

 

Alezio to pompy powietrze-woda tzn., że do grzania wykorzystują ciepło zawarte w powietrzu,

wg producenta opłacalna jest do temperatur – 15 C,

przy temperaturach niższych pompa pracuje z współczynnikiem COP równym 1, co oznacza, że jest to normalna grzałka elektryczna którą ogrzewamy dom,

 

co zrobić żeby się nie narażać na tego typu sytuacje,

ano trzeba mieć drugie dodatkowe rezerwowe źródło ciepła, czy to kocioł gazowy, czy też kominek z płaszczem wodnym

 

lub ze względu na to, że teraz domy są naprawdę bardzo dobrze izolowane, kupić pompę monowalentną (czyli taką która jest traktowana jako jedyne źródło ciepła) i ma zainstalowane grzałki, które w sytuacjach gdy temperatura spada poniżej tych -15 C przejmują funkcję grzania,

wiąże się to ze zgodzeniem się przez użytkownika, że parę dni w roku będzie ogrzewał dom bez żadnych oszczędności wynikających z faktu zastosowania pompy ciepła,

 

czy to się sprawdza?

 

biorąc pod uwagę, że dobre ocieplenie i duża akumulacyjność budynku nie pozwala na zbyt szybkie jego wychłodzenie (wielu forowiczów pisze w swoich postach, że w ciągu 24 godzin bez ogrzewania następował spadek temperatury o 2-3 C, a byli tacy co podawali wartości jeszcze mniejsze)

koszt zużytej energii elektrycznej nie powinien zbytnio rzutować na koszty ogrzewania,

natomiast zostaje w kieszeni kasa którą trzeba by wydać na dodatkowe źródło ciepła.

 

Alezio to pompy odwracalne tzn,. że w lecie mogą schładzać pomieszczenia które zimą były grzane,

wiąże to się jednak z wykonaniem instalacji w taki sposób, żeby nie mógł występować punkt rosy,

 

jest pompą w której zastosowany jest najbezpieczniejszy dla warstwy ozonowej czynnik chłodniczy R410A,

 

jest pompą inwertorową – co to znaczy?

większość tańszych pomp ciepła ale i nie tylko, pracuje w funkcji załącz-wyłącz,

jeżeli pompa ma moc np. 6 kW to pracuje cały czas z tą mocą,

pompa inwertorowa najkrócej mówiąc, pracuje z modulacją mocy, coś tak jak palnik kotła gazowego, dostosowując swoją moc do aktualnego zapotrzebowania na ciepło,

nie muszę mówić, że wpływa to na koszty ogrzewania,

 

Alezio jest pompą kompletnie wyposażoną i bardzo łatwą w montażu,

ponad to ilość miejsca potrzebnego do montażu to zaledwie powierzchnia modułu wewnętrznego wynosząca 60x90x32 cm,

prawda, że mało?

 

w przypadku gdy pojemność zładu jest większa niż 20 l. nie jest wymagane zastosowanie bufora,

 

brzmi ciekawie?

jeżeli ktoś naprawdę nie ma miejsca, to taka pompa zajmuje dokładnie tyle samo miejsca co MCR z zasobnikiem,

bo zasobnik cwu musi być, przecież trzeba się myć,

 

moim zdaniem jest to rozwiązanie do rozpatrzenia,

jeżeli ktoś zamierza się dopiero budować i nie będzie miał gazu, to odliczając niezbędne inwestycje przy gazie czy paliwie stałym, zaczyna się robić bardzo interesująco,

odpadają koszty przyłącza gazowego,

koszty komina spalinowego,

zyskuje się na powierzchni w przypadku alternatywnego zastosowania kotła na paliwo stałe, odpada bardzo duże brudne pomieszczenie które trzeba zastosować jako kotłownię i skład opału.

 

o ochronie środowiska i tanim ogrzewaniu (COP wg producenta wynosi 3,7) nie wspomnę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam wszystkich,

 

mam mały dylemat, jak każdy stojący przed zakupem pieca ;)

 

Piec gazowy który mam obecnie zainstalowany to wiekowa już konstrukcja krajowa. Sezon grzewczy okupuje wydatkiem 5000 zł za gaz, chciałbym to stanowczo zmienić.

 

 

Może trochę szczegółów odnośnie budynku. Dom dwurodzinny - dwu piętrowy, na górze teść na dole my, powierzchnia użytkowa każdego piętra to 110m2. Dom ma już 60 lat, nieocieplony, prawie wszystkie okna już powymieniane na plastiki, tylko łazienki i okna na korytarzu jeszcze drewniane. Konstrukcja ścian 60 cm to cegła, w grudniu chce wymienić okna w piwnicy, które praktycznie nie istnieją, maja powybijane szybki albo ich w ogóle nie ma.

 

Ale co do wymiany pieca, kocioł ogrzewa jedynie nasze piętro, teść ma swój. Woda w łazience ogrzewana z prostego pieca gazowego (zużycie dzienne na podgrzewanie wody to 1-1,5 m3), który zostanie, nie chce całej instalacji przerabiać, a może się mylę? Nowy piec ma obsługiwać tylko ogrzewanie, 8 kaloryferów żeliwnych, o różnych wielkościach, nie mam w planach montażu podgrzewania podłogowego, ewentualnie wyjątkiem będzie łazienka. Tutaj też pytanie, czy jest sens robienia podłogówki na prąd włączanej przed korzystaniem z prysznica, czy od razu zarezerwować "podpięcie" do pieca dla zrobienia podłogówki grzanej piecem? Remont łazienki za 3-4 lata.

 

Piec który mnie interesuje, zbiera bardzo dobre recenzje z tego co piszecie na forum, De Dietrich MCR 24/II S, wiąże się to z tym iż mamy też piec węglowy (też dość wiekowy), którego używaliśmy w chłodniejsze dni przed zimą zanim włączyliśmy gazowy, oszczędność wynosiła nawet 500 zł za miesiąc.

 

Cena producenta za kocioł + VS 5500 to 5916zł - z tego co 1950 pisał i tak wymaga podłączenia kabla, a tego chciałbym uniknąć z racji tego że dopiero skończyłem remont ścian. Komplet z Celcia 20 to wydatek rzędu 5435 zł, czy warto wziąć VS 5500 zamiast Celci?

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co o tzw lodówkach sądzicie?? czy warto dopłacić/przepłacić jeśli i tak stoi w kotłowni??

Moj potencjalny wykonawca wyliczył koszt montażu pieca (kompletne przyłączenie do istniejącej instalacji) na ok. 13 tys PLN netto - w tym wkład kominowy do kondensata.

Do tego trzeba doliczyć 11 grzejników (5-6 tys netto).

 

łaczny wydatek prawie 20 tys brutto. Do tego dojdzie wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej oraz - najpewniej wykonanie dodatkowego kanału - bo przy propanie podobno w kotłowni musi być kanał na zewnątrz budynku z poziomu podłogi.

 

Swoja drogą dla mnie ten kanał to lekki absurd -w kotłowni mam bowiem wentylacje - pod sufitem - co wg mnie spowoduje że tym kanałem "odpływowym dla propanu" będzie mi wdmuchiwać zimne powietrze - bo powietrze będzie ciągnąc do komina.

 

Dodatkowo -czy ktoś ma może WŁASNY zbiornik na propan??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

 

mam mały dylemat, jak każdy stojący przed zakupem pieca ;)

 

Piec gazowy który mam obecnie zainstalowany to wiekowa już konstrukcja krajowa. Sezon grzewczy okupuje wydatkiem 5000 zł za gaz, chciałbym to stanowczo zmienić.

 

 

Może trochę szczegółów odnośnie budynku. Dom dwurodzinny - dwu piętrowy, na górze teść na dole my, powierzchnia użytkowa każdego piętra to 110m2. Dom ma już 60 lat, nieocieplony, prawie wszystkie okna już powymieniane na plastiki, tylko łazienki i okna na korytarzu jeszcze drewniane. Konstrukcja ścian 60 cm to cegła, w grudniu chce wymienić okna w piwnicy, które praktycznie nie istnieją, maja powybijane szybki albo ich w ogóle nie ma.

 

Ale co do wymiany pieca, kocioł ogrzewa jedynie nasze piętro, teść ma swój. Woda w łazience ogrzewana z prostego pieca gazowego (zużycie dzienne na podgrzewanie wody to 1-1,5 m3), który zostanie, nie chce całej instalacji przerabiać, a może się mylę? Nowy piec ma obsługiwać tylko ogrzewanie, 8 kaloryferów żeliwnych, o różnych wielkościach, nie mam w planach montażu podgrzewania podłogowego, ewentualnie wyjątkiem będzie łazienka. Tutaj też pytanie, czy jest sens robienia podłogówki na prąd włączanej przed korzystaniem z prysznica, czy od razu zarezerwować "podpięcie" do pieca dla zrobienia podłogówki grzanej piecem? Remont łazienki za 3-4 lata.

 

przemyśl ten kocioł z zasobnikiem,

jeżeli stary kocioł to kocioł atmosferyczny, to na pewno ma zużycie gazu co najmniej 30% większe od kondensata który przygotowywał by wodę,

Piec który mnie interesuje, zbiera bardzo dobre recenzje z tego co piszecie na forum, De Dietrich MCR 24/II S, wiąże się to z tym iż mamy też piec węglowy (też dość wiekowy), którego używaliśmy w chłodniejsze dni przed zimą zanim włączyliśmy gazowy, oszczędność wynosiła nawet 500 zł za miesiąc.

 

Cena producenta za kocioł + VS 5500 to 5916zł - z tego co 1950 pisał i tak wymaga podłączenia kabla, a tego chciałbym uniknąć z racji tego że dopiero

skończyłem remont ścian. Komplet z Celcia 20 to wydatek rzędu 5435 zł, czy warto wziąć VS 5500 zamiast Celci?

 

skąd bierzesz takie ceny?

u mnie MCR II 24 S kosztuje 3230 zł brutto z VAT 22%,

VS w przypadku gdy masz mieć tylko podłogówkę w łazience jest niepotrzebny,

wystarczy Celsia i RTL w łazience,

 

Z góry dziękuję za pomoc.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co o tzw lodówkach sądzicie?? czy warto dopłacić/przepłacić jeśli i tak stoi w kotłowni??

Moj potencjalny wykonawca wyliczył koszt montażu pieca (kompletne przyłączenie do istniejącej instalacji) na ok. 13 tys PLN netto - w tym wkład kominowy do kondensata.

Do tego trzeba doliczyć 11 grzejników (5-6 tys netto).

 

nie wiem ile kosztuje kocioł u Twojego wykonawcy,

bo u mnie Elidens 15 kW z zasobnikiem 130 l. kosztuje 10250 zł brutto z VAT 22%

do tych 20 tyś zostaje jeszcze prawie drugie tyle,

a swoją drogą zastanów się nad Inovensem MCA 15 z zasobnikiem 150 l. za 8550 zł z VAT 22%

naprawdę bardzo dobry kocioł

 

łaczny wydatek prawie 20 tys brutto. Do tego dojdzie wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej oraz - najpewniej wykonanie dodatkowego kanału - bo przy propanie podobno w kotłowni musi być kanał na zewnątrz budynku z poziomu podłogi.

 

jeżeli kotłownię masz w środku domu, to taki otwór wylewny (kanał) jest potrzebny z tego względu że gaz płynny jest cięższy od powietrza i zbiera się przy podłodze a nie pod sufitem,

musi mieć drogę żeby mógł wyemigrować Ci z kotłowni,

jeżeli kotłownia jest przy ścianie zewnętrznej wystarczy zamiast kanału zwykła dziura w ścianie,

 

Swoja drogą dla mnie ten kanał to lekki absurd -w kotłowni mam bowiem wentylacje - pod sufitem - co wg mnie spowoduje że tym kanałem "odpływowym dla propanu" będzie mi wdmuchiwać zimne powietrze - bo powietrze będzie ciągnąc do komina.

 

Dodatkowo -czy ktoś ma może WŁASNY zbiornik na propan??

co do zbiornika to szukaj na forum,

są tacy,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przemyśl ten kocioł z zasobnikiem,

jeżeli stary kocioł to kocioł atmosferyczny, to na pewno ma zużycie gazu co najmniej 30% większe od kondensata który przygotowywał by wodę,

W moim przypadku nie wiem czy to jest sensownym rozwiązaniem, długość rur pomiędzy miejscami poboru wody a kotłem będzie minimum 5 m. Łazienka niestety nie jest idealnie nad piecem, a piec ma być w piwnicy aby nie komplikować instalacji c.o, gdybym przerabiał całą instalację nie zastanawiałbym się.

Przy takim zużyciu gazu jakie jest wykorzystywane do podgrzania wody - w domu jest obecnie 5 osób to wg mnie nie wiele. Nawet przy oszczędności 30 % to wychodzi 0,5 m3 więc nie widzę znacznych korzyści z zakupu wersji ze zbiornikiem.;) Jak wygląda cena za przesyłkę tego pieca do Łodzi? Nie rozglądałem się po sklepach w Łodzi a Twoja oferta jest bardzo kusząca :D

 

Pozdrawiam

Wojtek

 

P.S. Jako osobie raczkującej w temacie, wyjaśnij proszę mi skrót RTL:eek:

Edytowane przez SSN774
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odbiór bezpośrednio w Łodzi

RTL to ogranicznik temperatury powrotu,

jest to zawór termostatyczny umiejscowiony na powrocie z podłogówki,

który ma za zadanie nie wpuszczać do instalacji podłogówki, wody o temperaturze wyższej niż zadana,

rozwiązanie stosowane do góra 12 m2 powierzchni, które zapewni Ci efekt ciepłej podłogi.

to tak pokrótce,

sposoby podłączenia na stronach producentów,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

]postanowiłem, że na każdej stronie będę to wklejać,

 

dla tych co nie wiedzą w jaki sposób zamówić i jak wygląda tok postępowania przy zamówieniu,

 

krok po kroku:

 

- kontakt mailowy lub telefoniczny,

(w sumie nie wiem skąd macie mój numer telefonu,)

 

- uzgodnienie co i za ile chcecie kupić,

 

- po tym uzgodnieniu, należy złożyć mailowo zamówienie z wyszczególniniem dokładnie, co i za ile,

 

- po otrzymaniu zamówienia i potwierdzeniu prze ze mnie dostępności w hurtowni oraz dowiedzeniu się o ewentualnym okresie oczekiwania na towar,

(mogą nie mieć na hurtowni i będą musieli zamówić towar u producenta), wystawiam fakturę VAT Pro Forma na zamówiony towar,

 

- po wpływie pieniędzy na konto, towar będzie do odbioru w hurtowni lub będzie wysłany kurierem w zależności od miejsca dostawy,

 

- w przypadku przesyłki kurierskiej koszt przesyłki około 190 zł,

 

dlaczego taki tok postępowania?

 

wcale się nie dziwię, że ktoś kto zamawia towar może mieć obawy co do tego czy ma pewność bezpieczeństwa swoich pieniędzy,

to normalne,

 

próbowałem kiedyś sprzedać za pobraniem,

ale wynikł pewien problem,

klient zrezygnował i miałem problemy co zrobić z kotłem,

 

dlatego staram się teraz zabezpieczyć siebie a zarazem zabezpieczyć maksymalnie klienta,

temu właśnie ma służyć:

- uzgodnienie telefoniczne lub mailowe, wolę mailowe, bo zostawia ślad,

 

- mailowe złożenie zamówienia, bo też zostawia ślad,

 

- faktura ProForma, bo też zostawia ślad,

 

- przelew na konto, bo kolejny raz zostawia ślad,

 

dlatego, wydaje mi się, że taka transakcja jest w pełni bezpieczna dla drugiej strony,

 

poza tym, od 2005 roku, każdy kto kupował dostał zamówiony towar,

w przeciwnym wypadku, nie miałbym racji bytu na tym forum,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam pytanie do 1950,

Bardzo proszę o radę jaki kocioł wybrać dla 3-os. rodziny (sami dorośli - 2 panów, 1 pani ) Przynajmniej 8-10 godzin nie ma nikogo w domu. Domek o pow. 90m. Kubatura 423 m. Ocieplony 15 cm. styropianem. Podłoga 10 cm styropian. Strop - 20 cm wełny mineralnej. Nie zamierzamy robić podłogówki - wszędzie kaloryfery. Kominek z DGP.

2 łazienki. Odległość z kotłowni do łazienki na górze ok. 8m. Szambo - muszę oszczędzać wodę i dlatego nie mogę długo czekać na ciepłą. Myślałam o JUNKERS Cerapur Acu z zas. 42 l. Proszę o odpowiedź co Pan poleciłby nam? Czy w Poznaniu lub okolicy jest serwis De Dietrich? Bo myślałam także o De Dietrich MCR 24/28/CIC lub De Dietrich MCR 24/IIS. Dodaję, że jestem zupełnym laikiem w temacie (blondynka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej wybrałbym MCR/II 24/28 BIC za 6250 zł brutto z VAT jeszcze 22%

kocioł ma zintegrowany zasobnik warstwowy z nierdzewki o pojemności 40 l.

wystarczający dla 3 dorosłych osób

podłączyć cyrkulację ale w inteligentny sposób z zegarem sterującym pompą cyrkulacyjną,

może być taki najtańszy, z OBI czy Castoramy

spełni raczej wszystkie oczekiwania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zastanawiam się nad wyborem kotła do domu o powierzchni całkowitej 210m2 ocieplony 15 cm styropianu i z porządnymi oknami. W domu rodzina 4 osobowa 2+2, kilka pomieszczeń z ogrzewaniem podłogowym . Myślę o kotle kondensacyjnym jednofunkcyjnym z zasobnikiem warstwowym około 100 l. Podoba mi się Saunier Duval Duotwin Condens, bo ma dużo na standardowym wyposażeniu i dobrą wydajność ciepłej wody. Ale być może jest jakiś inny, na przykład wiszący z osobnym zasobnikiem (ale zależy mi na warstwowym), który byłby równie dobry, ale tańszy. Liczę na szybką odpowiedź.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro trafiłaś tutaj agrafko:), to musisz być przygotowana na to, że mogę polecić De Dietricha,

bo bezwstydnie cały czas uważam że nie ma lepszych kotłów na rynku, :D zwłaszcza jeżeli chodzi o stosunek jakość/cena,

dlatego proponuję MCR/II 24/28 BW 100,

czyli tłumacząc to na ludzki język,

kocioł kondensacyjny MCR o mocy 24 kW na ogrzewanie,

28 kW na grzanie ciepłej wody w zasobniku warstwowym o pojemności 100 l.

wydajność początkowa (pierwsze 10 minut) to 220 l wody

wydajność godzinowa (nie będę tłumaczył bo jest w nazwie) to 690 l wody

cena detaliczna z VAT jeszcze 22% to kwota 5780 zł

 

aha, zasobnik jest pod kotłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Kocioł będę potrzebował na wiosnę,ale powoli zastanawiam się nad wyborem.

Dom 120 m2 z użytkowym poddaszem całość podłogówka plus drabinki w dwóch łazienkach.Zamieszkiwać będą 2 osoby. Ocieplenie 15cm styro 25 cm wełny w skosy.

Grzał będę LPG co byś polecał ?

 

W załóżeniach ma być wiszący jednofunkcyjny z oddzielnym zasobnikiem

Edytowane przez dako
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukuje odpowiedzi na pytanie:

Mój wykonawca chce aby powietrze do MCR-a było pobierane nie z komina ale z dodatkowego kanału (nawiewu powietrza) który akurat mam doprowadzony do kotłowni. Czy jest to dobre rozwiązanie?.

 

Dodatkowo czy prawda jest że kotły MCR nie maja dojścia do wymiennika - co powoduje że w trakcie przeglądów nikt nie czyści wymiennika i przez to spada sprawność kondensata?

 

zarzut jest od instalatora Viessmana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukuje odpowiedzi na pytanie:

Mój wykonawca chce aby powietrze do MCR-a było pobierane nie z komina ale z dodatkowego kanału (nawiewu powietrza) który akurat mam doprowadzony do kotłowni. Czy jest to dobre rozwiązanie?.

może być i takie zastosowane, ale po co?

no chyba że wyjdzie taniej,

ale z mojego doświadczenia wiem, że nie,

 

Dodatkowo czy prawda jest że kotły MCR nie maja dojścia do wymiennika - co powoduje że w trakcie przeglądów nikt nie czyści wymiennika i przez to spada sprawność kondensata?

 

nie prawda

 

zarzut jest od instalatora Viessmana.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy potrzebny jest grzejnik w kotłowni ?

 

wielu z moich klientów przy spotkaniu ze mną mówi

po co grzejnik w kotłowni, to tylko niepotrzebny wydatek,

 

norma mówi że w kotłowni ma być minimum 16 C,

i dobrze mówi,

 

no może w przypadku gdy jest zainstalowany tam kocioł węglowy, grzejnik rzeczywiście może być zbędnym wydatkiem,

dlatego z reguły nie nalegam,

 

ale w przypadku pozostałych kotłów czy to gazowych czy też olejowych,

grzejnik jest niezbędny,

 

dlaczego?

 

ano dlatego, że każdy z tych wymienionych kotłów ma zaprogramowaną w swojej automatyce ochronę przed zamarznięciem,

 

na czym to polega?

 

automatyka kotła w przypadku gdy temperatura kotłowni spada poniżej temperatury przyjętej przez producenta, (a może zaczynać się to, w zależności od kotła, już od 10 C), kocioł włącza funkcję ochrony przed zamarzaniem i automatycznie włącza kocioł który ma utrzymać temperaturę powyżej zadanej,

dobrze jest, jak zdoła to zrobić,

w przeciwnym wypadku kocioł pracuje cały czas,

 

i tak w imię rzekomych oszczędności, generujemy niemałe straty,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawości Andrzeju, sądzisz iż stary piec, obecnie taki mam, gazowy może też wykorzystywać większą ilość gazu przez tą sytuację mimo iż nie ma ani grama elektroniki w sobie? Bo powiem szczerze, teść ma dokładnie taka samą instalacje jak ja, w końcu mieszka piętro wyżej, ma zamontowany dwu funkcyjny piec Buderusa, mniejsza o model, grzejąc znacznie mniejszą powierzchnię bo tylko połowę z mojej jakieś 50-60 m, oszczędności wg niego. Za zeszły sezon grzewczy w sumie miał rachunek mniejszy o jakieś 200zł, tyle że on ma piec w łazience zamontowany, a ja w piwnicy nie ogrzewanej z wielkimi dziurami po 3 oknach, każdego powierzchnia to minimum 280cm2 a największego trochę ponad 360cm2? Jak to widzisz? On uważa że jeśli ustawi na piecu 17 st to będzie miał oszczędności a z rachunków to nie wychodzi.

 

Pozdrawiam

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...