Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Wsrod ekip chetnych do wykonania elewacji w naszym domu dominuja dwa poglady; jedni uwazaja, ze besposrednio na sciane po jej odpowiednim zaimpregnowaniu mozna klasc tynk silikatowy z zastosowaniem oczywiscia siatek, naroznikow i innych takich. Drudzy twierdza, ze silikatowy OK, ale wczesniej trzeba caly dom otynkowac na gladko klasyczna zaprawa cementowo-wapienna. Oczywiscie ceny wykonania sa skrajnie rozne.

 

Dodam, ze sciany sa trojwarstwowe BK-styropian-BK i nie planuje juz dodatkowych ocieplen. Powierzchnia dosc rowna. Kto zatem ma racje ?

Goraca prosba o podpowiedz. :roll:

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/
Udostępnij na innych stronach

To zależy czy to jest klejone, czy murowane.

 

Na klejonym można zaciągnąć cienko ścianę zaprawą zbrojącą , 3mm, korzystnie z siatką 160 g/m2 - położona 1 mm od góry , 2 mm od BK, zakłady po 10 cm i potem grunt i tynk.

Teoretycznie jak dobrze zrobione , to i siatki nie potrzeba. Ale to niewielki koszt, a ryzyko b. duże. Także koszty napraw są wysokie , jeśli się człowiek pomyli. jeśli by robić bez siatki , to ta zaprawa musi być b. wysokiej jakości, żadne Kreisle, Fast-y, Śniezki itp

 

Przy ścianie murowanej bezwzględnie min 12 mm tynku, najlepiej 15 mm , do tego najlepiej fabrycznego + warstwa fakturowa.

 

To kwestia naprężeń na spoinach - inaczej może pękać.

 

Ponadto - wszystko zależy na ile równa jest ściana. Materiały do cienkowarstwówki to drogi szpas. Jeśli trzeba by równać dodatkowe 3 mm, to może się okazać, że przyjdzie zwykły tynki i wyrówna... taniej niż robić cienkowarstwowo.

 

Ścinę "dość równą" trzeba ocenić przed robotą 2 m łatą co do milimetra.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-639214
Udostępnij na innych stronach

Mniej wiecej wszystko jasne. Sciane mam murowana wiec bede tynkowal. Nie wiem tylko czy w takiej sytuacji nadal dawac siatke. Jesli tak to gdzie - w tynk cem-wap, pod warttwe struktury barkowej ? Przymierzam sie do tynku Caparol.

Fachowcy przez duze F i male f zaskakiwali mnie juz przeroznymi pomyslami. Prosze zatem o podpowiedz.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-639431
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jam ma też ściane murowaną 3W i kilka dni temu usłyszalem, że metoda tynk cem-wap, gruny, tynk mineralny jest złym rozwiazaniem ponieważ tynk cem-wap będzie pękał i będą widoczne te rysy na tynku mineralnym (+ niepotrzebny ciężar na ścianach)

Polecono mi natomiast metodę - klej + siatka, tynk mineralny

Obecnie jestem przekonany do metody z tynkiem cem-wap, ale ponawiam pytanie czy na tynk cem-wap kłaść klej +siatkę, czy od razu grunt i tynk mineralny i za jakis czas farba silikonowa?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-648597
Udostępnij na innych stronach

Wlasnie, wlasnie. Ostatnio byly u mnie dwie ekipy tynkarskie i powtorzyly dokladnie to co piszesz. Klej+siatka+ strutkura. Twierdzili, ze tynk cementowo-wapienny bedzie na pewno pekal. Pokazali mi to zreszta na kawalku wytynkowanego na gladko murku, ktory mam na podworku.

Wiec jestesmy w punkcie wyjscia ? :-?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-648946
Udostępnij na innych stronach

Nie można przyjmować w żadnym przypadku, że tynk cementowo- wapienny MUSI pękać.

 

Jak coś jest zwalone, czy żle zrobione - to będą kłopoty. Szanse na potencjalne kłopoty redukują się jeżeli

- stosuje się tynki fabryczne

- stosuje się tynki lekkie

- kładzię się taką grubość minimalną jak zaleca producent

- wymurówka jest klejona, a nie murowana

- da się siatkę z włokna szklanego w tynk - również ten zwykły, niekoniecznie cienkowastwowy klej pod tynk

 

Języczkiem uwagi w tyc zaleceniach jest SIATKA a nie grubość materiału.

Można dawać klej, ale wymurówka musi byc IDEALNA. A ja takich nie widziałem. Jak jest krzywa - to przy kleju - trzymać się za kieszeń !!

 

Pękania są wtedy gdy na ścianie są zastosowane dwa rózne materiały istotnie różniące się własnościami fizycznymi np. gęśtość, rozszerzalność itd. Te pokazanae pękające murki - to żywa prawda. Tylko że BK nie powinno się murować 2 cm zwykłej zaprawy CW. A to na takich ścianach pęka.

 

Dobre tynki mineralne jakościowych producentów to tynki typu lekkiego i nie mają wiele wspólnego z kosztującymi ok 1/5 tego co jakościowe tynki mineralne typu lekkiego - tylko za nie trzeba zapłacić. A wszyscy chcą najtaniej.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-649216
Udostępnij na innych stronach

To co piszesz w całości pokrywa się z opinią mojego architekta. On też radzi klasycznie - na gładko otynkować cały dom, a dopiero na to strukturę. Sugeruje ponadto nie korzystać z tynków barwionych w masie, ale pomalować na wybrany kolor. A to dlatego, że na całej elewacji mają pojawić się trzy kolory, a w zasadzie trzy odcienie jednego koloru.

 

Jeszcze prośba o rekomendację gotowych zapraw tynkarskich. Nie za bardzo orientuję się jaki producent robi zaprawy dobre, czyli trwałe i ładnie wyglądające. Z tynków strukturalnych i farb elewacyjnych "miotam" się między Caparolem, Terranovą i STO. :roll:

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-651038
Udostępnij na innych stronach

To co piszesz w całości pokrywa się z opinią mojego architekta. On też radzi klasycznie - na gładko otynkować cały dom, a dopiero na to strukturę. Sugeruje ponadto nie korzystać z tynków barwionych w masie, ale pomalować na wybrany kolor. A to dlatego, że na całej elewacji mają pojawić się trzy kolory, a w zasadzie trzy odcienie jednego koloru.

 

Jeszcze prośba o rekomendację gotowych zapraw tynkarskich. Nie za bardzo orientuję się jaki producent robi zaprawy dobre, czyli trwałe i ładnie wyglądające. Z tynków strukturalnych i farb elewacyjnych "miotam" się między Caparolem, Terranovą i STO. :roll:

 

 

Ja mam tynk firmy STO pomalowany Lotusanem i jestem bardzo zadowolona.

Po roku, jaki minął od położenia i pomalowania domu, nie widać żadnych zacieków, brudu itd, a sąsiednie domy tynkowane w tym samym czasie wyglądają jednak już trochę inaczej.

STO to naprawdę dobra firma - polecam.

 

Jest jeszcze taki wątek:

 

http://www.murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=1400&highlight=efekt+lotosu

 

poczytaj.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-654424
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Na chwilę tylko odświeżę wątek bo chciałbym poprosić NAJLEPSZEGO DORADCĘ NA TYM FORUM o opinię.

Wydaje mi się, że znalalazłem wykonawcę godnego uwagi, któremu chciałbym powierzyć wykonanie elewacji. Jego koncepcja jest taka:

Na istniejąca ścianę z BK nakłada bez gruntowania 15 mmbiałego tynku cementowo-wapienniego gotowca firmy ALPOL - nakładany maszynowo. Na to po 2 tygodniach tynk strukturalny mineralny baranek 1,5 mm też ALPOLU. I na koniec farba silikonowa Caparolu lub HUMA

 

Jeśli chodzi o koszt samej robocizny to fachowiec zażyczył sobie 25 PLN za m kw. Dom w Warszawie.

 

Będę wdzięczyny za opninię w powyższej sprawie.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-679576
Udostępnij na innych stronach

Koncepcja prawidłowa, tyle że tynk mineralny Alpou wymieniłbym na lepszy tynk mineralny typu lekkiego np. Caparol, Sto-ispo, ZPB Maciejewski Bełchatów, Brillux, Relius.

 

Jesli pod tynk grubowarstwowy się nie gruntuje (dopuszczalne, ale nie zalecane, zależy jeszcze od typu BK ,im lzejszy, tym szybciej gruntowac, bo łatwiej odsysa wodę), jeśli klejony - mniej niebezpiecznie, murowany - koniecznie gruntować.

 

 

I na następny raz poproszę bez tytułów...

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-679880
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziekuję za rady. Zastosuję się.

I jeszcze prośba o ocenę ceny. 25 złotych za metr kw. to dużo, mało czy akurat. Oczywiście sama robocizna.

Acha i jeszcze jedna sprawa. Chcą zaczynać 1 lipca, czyli sam środek lata. Deklarują, że w razie upału będą zaczynać o 4 rano i pracować na ścianach względem najmniejszego nasłonecznienia. Tymczasem front domu jest na wprost południa.Czy lipiec to miesiąc w którym tynkuje się cokolwiek?

 

Było zgodnie z życzeniem bez TYTUŁÓW, choć tytuł jak najbardziej godny uznania. Pozdrawiam. :p

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-679995
Udostępnij na innych stronach

Nie chce radzic co do cen.

Miejsce pochodzenia - Warszawka - tu są inne ceny. Co w Warszawie potrafi byc dobra ceną, gdzie indziej budzi przerażenie.

 

Te owe 25 pln, jak na Warszawę to byłaby dobra cena.

dla ułatwienia kalkulacji - ceny w kraju, jakieś równowagowe

tynk C-W 8 -10 pln

tynk cienkowarstwowy - 1/3 ceny ocieplenia (robocizna, bez materiału)

Malowanie 2 pln/m2 za 1 raz

 

+ rusztowanie, nie wszyscy liczą, - dzierżawa 12-15 pln/m2/ miesiąc + ustawienie/demontaż 6-11 pln/m2. Na małych obiektach mniej się otym mówi.

 

jest dużo czynników kosztotwórczych np. wielkośc firmy, czy z rachunkiem, czy pracownicy zatrudnieni na czarno, rodzaj rusztowania itd. Ta sama brygada w funkcji w/w parametów może kosztować podwójnie.

 

 

Do poprzedniego postu - myśląć inny tynk - mowa o fakturowym. Podkładowy CW Alpolu jest ok.

 

Nieważny jest miesiąc, ale temperatura. Tynkowanie w 30 stopni w marcu, też byłaby mogiłą... Robić, ale uważać.

 

Można wstawić punkt do umowy, że wykonawca jest świadomy , że wykonywanie prac ....w warunkach podwyższonej temp. powyżej 25 deg C wiąże się z podwyższonym ryzykiem wystąpienia wad technologicznych i wykonawca jest tego świadom udziela gwarancji w razie w wystąpienia rys skurczowych, pęknięc i zarysowań tynku , innych niż rysy pochodzenia statycznego (to ostatnie, aby było uczciwie)... itd, ew. niech da dłuższą gwarancje, jakkolwiek jeśli strzeli to i tak prawdopodobnie w ciągu 3 miesięcy. Ponadto w przypadku występowania temp. pow. 25 deg wykonawca przerwie prace (byleby nie tynk fakturowy w połowie ściany....) i niebędzie żądał z tego tytułu żadnych opłat/dopłat , odzkodowań itp z tytułu przestojów. Pace będą prowadzone zgodnie z zasadami sztuki budowlanej, wytycznymi producenta przetwarzanych materiałów i dobrą praktyką wykonawcą - wbrew pozorom te ostatnie zdania to ciężkie warunki.

 

To tak na szybko, jeszcze to dopracować i załatwić sobie d... chron

 

To go dalej nie upoważnia do tynkowania jeśli będzie pow 25 deg mimo gwarancji - cel ma być dobrze, a nie tylko prawnie zabezpieczone.[/i]

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-680105
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, że się naprzykrzam, ale chcę się upewnić, że dobrze zrozumiałem:

- bezpośrednio na BK zaprawa Alpol AT312 - biały tynk maszynowy cementowo-wapinny (producent pisze, że nie trzeba gruntować więc nie wiem)

- następnie biały tynk mineralny baranek 1,5 Alpol AT 320

-i na koniec elewacyjna farba silikonowa Caparol

 

 

Czyli troszkę taniej pod spód i trochę drożej na wierzch.

Nigdzie nie używam kleju i siatki.

 

I jeszcze mam pytanie: czym oprócz koloru różnią się zaprawy i tynki mineralne szare i białe ? Czy tu ukryte są jakieś walory wytrzymałowościowe czy tylko estetyczne. Podejrzewam, że biały baranek pokrytu bardzo jasną farbą da "czystszy" odcień.

Pozdrawiam i obiecuję, że więcej nie będę dręczył. :wink:

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-680565
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, poprzednim razem niedoczytałem, a godzina późna acz nieprzyzwoita...

 

Podkład Alpol, stosować się do zalecen producenta, jakkolwkiek grunt jeszcze nigdy nikomu nie zaszodził. Ważne jednakże, aby na ścianie wylądaowało owe 15 mm (w praktycze rzadkość, bo wykonawca "oszczędza" zwłaszcza przy ryczałtach, czyli kiedy robi ze swojego.

 

Tynk cienkowarstwowy Caparola jest ok, to dobry materiał.

 

Tynki białe od szarych różnią sie m.in. gatunkiem cementu. Biały jest droższy, stwarza mniej naprężęń , mniejsze ryzyko rys, ponadto ma mniejsze nasiąkliwości (hydrofobowość).

 

Oprócz w/w cech dla podkładowego, dobre tynki fakturowe mają inny rodzaj wypełniacza. Zamiast dolomitów, mączek szklarskich stosuje się mączkę marmurową , zamiast kruszywa strukturującego kwarcowego lub wapiennego kruszywo marmurowe itd.

 

To wpływa mna wagę, gęstośc , zdolność odpręzania, normy zużycia itd.

 

Ogólnie lepiej.

 

Pod malowanie - kolor/białość ma wtórne znaczenie, natomiast stopień białości pośrednio wiążę się z właściwościami, a te nie są bez znaczenia.

 

Dla pastegowego koloru farby jasność podłoza ma znaczenie, ale tematu bym nie demonizował. Dobra farba i tak powinna te ciemniejsze pokryć. Chyba że tzw egalizująca/ wyrównująca. Ta z założenia ma prawo gorzej kryć.

 

To tak pokrótce.

 

Ta siatka przy prawidłowym wykonaniu nie jest potrzebna. Jedynie dałbym pasy po 30 cm na miejscach, gdzie zmienia sie materiał podłoża typu beton/ BK (wieńce) - BK/ nadproże itp. położyć w połowie grubości warstwy tynku podkładowego. Siatka koniecznie szklana, żadne plastiki. Przy oryginalnych tynkach Caparola, nie widzę potrzeby gruntowania na świeżym, ale utwardzonym tynku (min. 7 dni - wykonwaca będzie mówił coś innego... być czujnym ).

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-681520
Udostępnij na innych stronach

Sorry - jeden tylko niuans. Ja planuje tynk dekoracyjny nie Caparolu tylko Alpolu. Natomiast farbę chcę dać Caparol. O tym, że baranek Caparola jest OK wiem bo naczytałem się na Forum, ale czy o baranku Alpolu też można powiedzić, że jest OK ? :roll:
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-681558
Udostępnij na innych stronach

system Kreisler -

grunt - ściana z cegły rozlicowanej 100lat

zaprawa klejąca - styrlep

zaprawa klejąca do styropianu - lepstyr

siatka z włókna szklanego - 145 G TRN

grunt tynkolit-T putzgrund

 

cena powyższego systemu brutto - 10 zł z groszami za m2

- bez narożników, kołków i styropianu -

do zrobienia 100 m2....

czy polecacie ten system i czy jest to cena przystępna

 

Styropian FS20 na taką ścianę - czy grubość 6 cm da tylko efekt wizualny, i zabezpieczy przed dalszą degradacją cegłę, czy też będzie to jakiekolwiek zabezpieczenie przed ubytkami ciepła...

pozdrawiam - ania

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-682293
Udostępnij na innych stronach

Sorry - jeden tylko niuans. Ja planuje tynk dekoracyjny nie Caparolu tylko Alpolu. Natomiast farbę chcę dać Caparol. O tym, że baranek Caparola jest OK wiem bo naczytałem się na Forum, ale czy o baranku Alpolu też można powiedzić, że jest OK ? :roll:

 

Każdy jest ok, który jest w obrocie, bo by go nie dopuścili. Ale znam lepsze.

 

Jest proste kryterium. Stań przezd gotowym budynkiem zrobionym w danym systenie i z odległości 2-3 m i oceń, czy takie coś będziesz chciał mieć. To taka prosta metoda, którą ludzie tak rzadko stosują. Mało kto wie że w tynkach są róznice w wyglądzie.

 

Jeśli ocenisz - ok, to kładź.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/33089-elewacje-tak-ale-jak/#findComment-682410
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...