Gość 22.10.2002 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2002 Czesc,W kuchni i w przedpokoju, na dole domu bez piwnicy hydraulik polozyl styropian 10 cm a na to rurki do ogrzewania podlogowego-wodnego. Pozniej te dwa pomieszczenia zalano wylewka aby nie zniszczyc rur przy tynkach, ale niestety bez polozenia folii budowlanej. Slyszalam ze to blad. Natomiast murarz twierdzi ze wszedzie tak robi-nie daje folii tam gdzie jest ogrzewanie podlogowe i jako zabezpieczenie przed wilgocia dolewa specjalnego plynu do zaprawy do wylewek a poza tym przy budowie stanu surowego i tak byla raz dawana folia pod calym domem. Oczywiscie we wszystkich pozostalych pomieszczeniach w wylewce bedzie folia, siatka, styropian itd.Prosze powiedzcie kto ma racje bo naprawde ciezko sie polapac. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dobrzykowice 22.10.2002 09:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2002 jestem na podobnym etapie i według mojego rozeznania na parterze (bez piwnicy)najpierw powinna być położona folia, na to systemowa izolacja termiczna (czyli styropian razem z folią - drogie) lub styropian a na nim folia i dopier rurki. Na piętrzenie dajemy pierwszej warstwy folii i dajemy odpowiednio cieńszy styropian.Ja stoję przed dylematem izolacja systemowa czy zwykły styropian FS20 + folia. izolacja systemowa WADY - DROGA !!!! ZALETY - folia jest zespolona ze styropianem i sie nie przesuwa - łatwo się układa - nizszy koszt robocizny, folia ma naniesiony raster - łatwiej się układa rury - niższy koszt robocizny styropian + folia - tutaj jest dokładnie odwrotnie, dodatkowo nie wiem jak bedzie się zachowywać taka zwykła folia w ciągłym i bezpośrednim kontakcie z rurą grzewczą - co wybrać ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 22.10.2002 12:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2002 Ja jestem na świeżo po temacie ogrzewania podłogowego. Moje zdanie. 1. przy podłożu na gruncie należy dać izolację przeciwwilgociową. norma mówi o 2xpapa na lepiku lub 1x folia. 2. Zwykła folia pod rurkami podłogówki jest OK - temperatury rurek sa na tyle niskie, ze nie ma zagrożenia "termicznego" 3. na poddaszu foli nie trzeba dawać (oczywiście z wyłączeniem pomieszczeń mokrych - tam trzeba dać) - moim zdaniem warto jednak przykryć styropian folią (zależy jeszcze jaką robimy wylewkę - jeżeli płynny jastrych anhydrytowy - folie trzeba dać, przy metodzie półsuchej - niekoniecznie) 4. Co do styropianu systemowego - jest on rzeczywiście drogi. Zależy czy planujecie ogrzewanie układac sami, czy ktoś to będzie robił. Ja generalnie polecam systemowy z następujacych powodów: - styropian z fabrycznie wtopioną folią łatwo się układa i co ważniejsze, bardzo dobrze stabilizuje podłoże. Można po tym spokojnie chodzić, styropian nie rozjeżdza się, nie kruszy itp. - Duuuże ułatwienie przy układaniu rurek. NIe ma problemów z przyczepianiem - wpinasz klips i już się trzyma, nie ma problemów z odpinaniem ! i ponownym przyczepianiem (ja tak miałem w dwóch pomieszczeniach). naniesiony raster znakomicie pomaga zorientować się w rozstawach rurek i szacować zużycie. Jeżeli planujecie układać sami - myślę, że naprawdę warto rozważyć. Jak będą to robić inni - mogą się pomęczyć - przecież im płacicie - robota jest naprawdę czysta - niedługo będzie to widać na zdjęciach w moim dzienniku - styropian z folią stanowi jednoczesnie izolację przeciwilgociową (folia jest układana na zakład, w innych połączeniach ja skleiłem tasmą) - Dla mnie dodatkowy plus - jak zostosowałem wszystkie elementy producenta, to miałem : bezpłatny projekt (oj baardzo sie przydał), bezpłatne konsultacje telefoniczne i nie tylko, wizytę inżyniera-projektanta na budowie, odbiór prac przez przedstawiciel firmy no i 10-letnią gwarancję na działanie ogrzewania! Aha - warto dać zbrojenie (siatka fi3, oczko 10 lub 15 cm) żeby wzmocnic szlichtę. Przy styropianie systemowym zbrojenie układamy bezpośrednio na rurkach ogrzewania - nie trzeba dawać dodatkowej dylatacji dla siatki (jak ma to miejsce w przypadku układu: styropian, na to czarna folia, na to siatka zbrojeniowa, na to rurki) [ Ta wiadomość była edytowana przez: am dnia 2002-10-22 14:05 ] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dobrzykowice 22.10.2002 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2002 dzieki AM, mogę Ciebie jeszcze wykorzystać ? Możesz podać koszt mb rury ? No i czy to był tylko PEX czy PEX-ALU-PEX Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 22.10.2002 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Października 2002 Robiłem wszystko w systemie KAN - zgodnie z projektem. Do grzejników dawałem rurkę PEX a do ogrzewania podłogowego dałem LPE (oczywiście z barierą antydyfuzyjną). LPE jest tańsze niż PEX a parametry ma grubo przekraczające wymagania dla podłogówki. Kilka razy dopytywałem się czy na pewno - potwierdzali to wszyscy u producenta i taką rurkę zawsze sprzedają do podłogówki. Różnica między PEX a LPE objawia się dopiero przy wysokich temperaturach, które nie występują przy podłogówce - więc po co przepłacać (rozmawiałem na ten temat z jednym inżynierem z KAN, który właśnie opuszczał firmę, więc nie miał powodów, żeby mi wciskać marketingowy kit. Co do cen - to nie pamiętam - sprawdzę jutro i podam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 23.10.2002 05:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 am - to jeszcze wyjaśnij co ma zbrojenie do typu styropianu, bo nie jest żaba (nie kumam ) Wg mnie czy steropian taki czy siaki, to zbrojenie musi być identyczne, bo wchodzi w wylewkę i tą ją musi wzmacniać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 23.10.2002 07:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 OK - byłem nieprecyzyjny. Zbrojenie moim zdaniem warto dac w każdej sytuacji. Przy zastosowaniu tradycyjnej metody (tj styropian zwykły, na to folia budowlana,póżniej siatka zbrojeniowa, rurki od podłogówki i wylewka) należy dawać wkładki oddzielające zbrojenie od folii budowlanej (czyli lekko podnieść siatkę powyzej podłoża) - inaczej istnieje ryzyko, że beton z wylewki nie pokryje siatki zbrojeniowej ze wszystkich stron, a to jest ryzykowne. Niektórzy np podkładają kawałki terakoty. Jest to chyba (nie robiłem tak) kłopotliwe, ponieważ później przy układaniu rurek (które mocuje się do siatki zbrojeniowej) i wylewaniu wylewki, trzeba po tym chodzić. Przy styropianie systemowym z folią, warstwy sa trochę inne. Najpierw styropian tradycyjny, póżniej systemowy z folią. Na to rurki mocowane klipsami do styropianu. Na wierzchu układamy na to wszystko siatkę zbrojeniową. Nie trzeba dystansować, po juz jest w powietrzu - zalewamy wszystko szlichtą. Na tym moim zdaniem polega zaleta styropianu systemowego - wygodniej się to robi (ale kosztuje dużo za dużo ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 23.10.2002 07:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 am - no to wyjaśnij jeszcze proszę co powoduje przemieszcznie zbrojenia nad rurki przy styropianie systemowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
literad 23.10.2002 08:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Cześć, potrzebuje parę informacji praktycznych związanych z wodnym ogrzewaniem podłogowym:1. Jaka jest grubość podłogi ponad stropem i czy wymaga to zmiany wymiarów projektowych? ( dodatkowo chcę rozprowadzić gorące powietrze i boję się że podłoga podwyższona, kanał wentylacyjny podwieszony do sufitu i ogólny dyskomfort 2. Spotkałem się z opinią że lepiej nie wykładać takich podłóg drewnem ja chcę użyć paneli co wy na to?pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 23.10.2002 08:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Zbrojenie leży na rurkach. Tyle, że całość (zbrojenie + rurki) są "otulenie betonem". Wszycy "fachowcy", z którymi to konsultowałem, twierdzą, że w takiej sytuacji (siatka na rurce) żadnych wkładek dynstanowych dawać nie trzeba Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wladek 23.10.2002 09:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Tak naprawdę folia (ta na styropianie) jest tylko po to, aby beton nie dostał się w szczeliny między styropianem i aby wilgoć z betonu nie przenikła do warstwy izolacji termicznej - tak przynajmiej jest napisane na stronie organiki. Zastanawiam się na daniem granulatu styropianowego a potem dopiero styropianu. Ten gramulat aby wyrównać jakieś nierówności. Co wy na to? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 23.10.2002 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Pamiętaj o obciążeniach, jakie będą przenoszone przez posadzkę. Dlatego dajemy styropian FS20 (czasami nawet 30). POmysł z granulatem może dobry - nie wiem, czy zostana zachowane odpowiednie parametry wytrzymałościowe na ściskanie. Czy posadzka z czasem nie będzie "siadać"Poza tym, przy podłożu tak niestabilnym, możesz mieć problemy z ułożeniem na to płyt styropianowych i chodzeniem bez ryzyka uskodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 23.10.2002 10:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Oczywiście chodzeniem jeszcze przed wylaniem wylewki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 23.10.2002 11:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 am - to co z tym "przemieszczeniem" zbrojenia (pytanie powyżej)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wladek 23.10.2002 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Do am. Granulat jest alternatywą do sposobu z piaskiem. Gdzieś czytałem, że daje się piasek prażony (na wolnym ogniu ) wysypując cienką warstwę, a następnie poziomując i dopiero na to styropian. Więc wymyśliłem granulat, ale nie wiem czy sprzedają fs30 jako granulat. Będę robił dopiero na wiosnę więc mam jeszcze czas do zastanowienia się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 23.10.2002 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Frankai - wydaje mi się, że odpowiedziałem. Może nie rozumiem pytania Jak będę wiedział postaram się odpowiedzieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 23.10.2002 12:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 am - po prostu któtkie pytanie - czemu nie można dać zwykłego styropianu, rurek i na to zbrojenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kruszek 23.10.2002 13:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 Ja mam pytanie chyba jak Frankai, piszac o styropianie systemowym twierdzisz ze siatke zbroj. uklada sie na rurkach, a w przypadku styropianu zwyklego i foli ze siatka jest po rurkami. Nic nie rozumiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 23.10.2002 14:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 OK teraz rozumiem. Problem leży w zamocowaniu rurek od ogrzewania podłogowego. Oczywiście można dać najpierw styropian zwykły , na to rurki i siatkę - tylko jak zamocujecie rurki? Nie wiem, czy do zwykłego styropianu można użyć klipsów - chyba nie. Ja słyszałem o metodzie, w której najpierw dajesz siatkę a do niej mocujesz rurki od ogrzewania. Stąd moje odpowiedzi. MOże ktoś zna inny sposób. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am 23.10.2002 14:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Października 2002 dobrzykowice - wracając do cen. Podaje ceny netto producenta (trzeba doliczyć 7% VAT). Ja miałem ok 20% upustu.Za rurki LPE (Dowlex PE-MD-O) z osłoną ant:fi12x2 - 3,36 PLN netto mbfi14x2 - 3,66 PLN netto mbfi18x2 - 3,95 PLN netto mb Dla porównania do grzejników ciągnąłem PEX-c (VPE-C) z osł. ant.fi14x2 - 4,14 PLN netto mbfi18x2 - 4,59 PLN netto mb Aha, rurki PEX są sztywniejsze (sieciowane) - trudniej się układa (wygina) przy podłogówce I nie pytajcie co oznaczają te wszystkie symbole przy rurkach - przepisałem z projektu i wyceny. Pamiętajcie, że nie jestem specjalistą - jedynie amatorem, który ma to za sobą. Czwratek i piątek mam wyjazd - nie będe tu zaglądał - jakby były pytania to pewnie odpowiedź dopiero w poniedziałekPozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.