Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy pod ogrzewanie podlogowe folia budowlana???


Gość

Recommended Posts

Czesc,

W kuchni i w przedpokoju, na dole domu bez piwnicy hydraulik polozyl styropian 10 cm a na to rurki do ogrzewania podlogowego-wodnego. Pozniej te dwa pomieszczenia zalano wylewka aby nie zniszczyc rur przy tynkach, ale niestety bez polozenia folii budowlanej. Slyszalam ze to blad. Natomiast murarz twierdzi ze wszedzie tak robi-nie daje folii tam gdzie jest ogrzewanie podlogowe i jako zabezpieczenie przed wilgocia dolewa specjalnego plynu do zaprawy do wylewek a poza tym przy budowie stanu surowego i tak byla raz dawana folia pod calym domem. Oczywiscie we wszystkich pozostalych pomieszczeniach w wylewce bedzie folia, siatka, styropian itd.

Prosze powiedzcie kto ma racje bo naprawde ciezko sie polapac.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem na podobnym etapie i według mojego rozeznania na parterze (bez piwnicy)najpierw powinna być położona folia, na to systemowa izolacja termiczna (czyli styropian razem z folią - drogie) lub styropian a na nim folia i dopier rurki. Na piętrze

nie dajemy pierwszej warstwy folii i dajemy odpowiednio cieńszy styropian.

Ja stoję przed dylematem izolacja systemowa czy zwykły styropian FS20 + folia.

 

izolacja systemowa WADY - DROGA !!!! ZALETY - folia jest zespolona ze styropianem i sie nie przesuwa - łatwo się układa -

nizszy koszt robocizny, folia ma naniesiony raster - łatwiej się układa rury - niższy koszt robocizny

 

styropian + folia - tutaj jest dokładnie odwrotnie, dodatkowo nie wiem jak bedzie się zachowywać taka zwykła folia w ciągłym i bezpośrednim kontakcie z rurą grzewczą - co wybrać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jestem na świeżo po temacie ogrzewania podłogowego.

Moje zdanie.

1. przy podłożu na gruncie należy dać izolację przeciwwilgociową. norma mówi o 2xpapa na lepiku lub 1x folia.

2. Zwykła folia pod rurkami podłogówki jest OK - temperatury rurek sa na tyle niskie, ze nie ma zagrożenia "termicznego"

3. na poddaszu foli nie trzeba dawać (oczywiście z wyłączeniem pomieszczeń mokrych - tam trzeba dać) - moim zdaniem warto jednak przykryć styropian folią (zależy jeszcze jaką robimy wylewkę - jeżeli płynny jastrych anhydrytowy - folie trzeba dać, przy metodzie półsuchej - niekoniecznie)

4. Co do styropianu systemowego - jest on rzeczywiście drogi. Zależy czy planujecie ogrzewanie układac sami, czy ktoś to będzie robił. Ja generalnie polecam systemowy z następujacych powodów:

- styropian z fabrycznie wtopioną folią łatwo się układa i co ważniejsze, bardzo dobrze stabilizuje podłoże. Można po tym spokojnie chodzić, styropian nie rozjeżdza się, nie kruszy itp.

- Duuuże ułatwienie przy układaniu rurek. NIe ma problemów z przyczepianiem - wpinasz klips i już się trzyma, nie ma problemów z odpinaniem ! i ponownym przyczepianiem (ja tak miałem w dwóch pomieszczeniach). naniesiony raster znakomicie pomaga zorientować się w rozstawach rurek i szacować zużycie. Jeżeli planujecie układać sami - myślę, że naprawdę warto rozważyć. Jak będą to robić inni - mogą się pomęczyć - przecież im płacicie :wink:

- robota jest naprawdę czysta - niedługo będzie to widać na zdjęciach w moim dzienniku

- styropian z folią stanowi jednoczesnie izolację przeciwilgociową (folia jest układana na zakład, w innych połączeniach ja skleiłem tasmą)

- Dla mnie dodatkowy plus - jak zostosowałem wszystkie elementy producenta, to miałem : bezpłatny projekt (oj baardzo sie przydał), bezpłatne konsultacje telefoniczne i nie tylko, wizytę inżyniera-projektanta na budowie, odbiór prac przez przedstawiciel firmy no i 10-letnią gwarancję na działanie ogrzewania!

 

Aha - warto dać zbrojenie (siatka fi3, oczko 10 lub 15 cm) żeby wzmocnic szlichtę. Przy styropianie systemowym zbrojenie układamy bezpośrednio na rurkach ogrzewania - nie trzeba dawać dodatkowej dylatacji dla siatki (jak ma to miejsce w przypadku układu: styropian, na to czarna folia, na to siatka zbrojeniowa, na to rurki)

 

 

[ Ta wiadomość była edytowana przez: am dnia 2002-10-22 14:05 ]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem wszystko w systemie KAN - zgodnie z projektem. Do grzejników dawałem rurkę PEX a do ogrzewania podłogowego dałem LPE (oczywiście z barierą antydyfuzyjną).

LPE jest tańsze niż PEX a parametry ma grubo przekraczające wymagania dla podłogówki. Kilka razy dopytywałem się czy na pewno - potwierdzali to wszyscy u producenta i taką rurkę zawsze sprzedają do podłogówki. Różnica między PEX a LPE objawia się dopiero przy wysokich temperaturach, które nie występują przy podłogówce - więc po co przepłacać (rozmawiałem na ten temat z jednym inżynierem z KAN, który właśnie opuszczał firmę, więc nie miał powodów, żeby mi wciskać marketingowy kit.

Co do cen - to nie pamiętam - sprawdzę jutro i podam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK - byłem nieprecyzyjny.

Zbrojenie moim zdaniem warto dac w każdej sytuacji.

Przy zastosowaniu tradycyjnej metody (tj styropian zwykły, na to folia budowlana,póżniej siatka zbrojeniowa, rurki od podłogówki i wylewka) należy dawać wkładki oddzielające zbrojenie od folii budowlanej (czyli lekko podnieść siatkę powyzej podłoża) - inaczej istnieje ryzyko, że beton z wylewki nie pokryje siatki zbrojeniowej ze wszystkich stron, a to jest ryzykowne. Niektórzy np podkładają kawałki terakoty. Jest to chyba (nie robiłem tak) kłopotliwe, ponieważ później przy układaniu rurek (które mocuje się do siatki zbrojeniowej) i wylewaniu wylewki, trzeba po tym chodzić.

Przy styropianie systemowym z folią, warstwy sa trochę inne. Najpierw styropian tradycyjny, póżniej systemowy z folią. Na to rurki mocowane klipsami do styropianu. Na wierzchu układamy na to wszystko siatkę zbrojeniową. Nie trzeba dystansować, po juz jest w powietrzu - zalewamy wszystko szlichtą.

Na tym moim zdaniem polega zaleta styropianu systemowego - wygodniej się to robi :smile:(ale kosztuje dużo za dużo :sad:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, potrzebuje parę informacji praktycznych związanych z wodnym ogrzewaniem podłogowym:1. Jaka jest grubość podłogi ponad stropem i czy wymaga to zmiany wymiarów projektowych? ( dodatkowo chcę rozprowadzić gorące powietrze i boję się że podłoga podwyższona, kanał wentylacyjny podwieszony do sufitu i ogólny dyskomfort 2. Spotkałem się z opinią że lepiej nie wykładać takich podłóg drewnem ja chcę użyć paneli co wy na to?

pzdr

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę folia (ta na styropianie) jest tylko po to, aby beton nie dostał się w szczeliny między styropianem i aby wilgoć z betonu nie przenikła do warstwy izolacji termicznej - tak przynajmiej jest napisane na stronie organiki.

 

Zastanawiam się na daniem granulatu styropianowego a potem dopiero styropianu. Ten gramulat aby wyrównać jakieś nierówności. Co wy na to?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj o obciążeniach, jakie będą przenoszone przez posadzkę. Dlatego dajemy styropian FS20 (czasami nawet 30). POmysł z granulatem może dobry - nie wiem, czy zostana zachowane odpowiednie parametry wytrzymałościowe na ściskanie. Czy posadzka z czasem nie będzie "siadać"

Poza tym, przy podłożu tak niestabilnym, możesz mieć problemy z ułożeniem na to płyt styropianowych i chodzeniem bez ryzyka uskodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do am. Granulat jest alternatywą do sposobu z piaskiem. Gdzieś czytałem, że daje się piasek prażony (na wolnym ogniu :wink:) wysypując cienką warstwę, a następnie poziomując i dopiero na to styropian. Więc wymyśliłem granulat, ale nie wiem czy sprzedają fs30 jako granulat. Będę robił dopiero na wiosnę więc mam jeszcze czas do zastanowienia się.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK teraz rozumiem.

Problem leży w zamocowaniu rurek od ogrzewania podłogowego. Oczywiście można dać najpierw styropian zwykły , na to rurki i siatkę - tylko jak zamocujecie rurki? Nie wiem, czy do zwykłego styropianu można użyć klipsów - chyba nie.

Ja słyszałem o metodzie, w której najpierw dajesz siatkę a do niej mocujesz rurki od ogrzewania. Stąd moje odpowiedzi.

MOże ktoś zna inny sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrzykowice - wracając do cen. Podaje ceny netto producenta (trzeba doliczyć 7% VAT). Ja miałem ok 20% upustu.

Za rurki LPE (Dowlex PE-MD-O) z osłoną ant:

fi12x2 - 3,36 PLN netto mb

fi14x2 - 3,66 PLN netto mb

fi18x2 - 3,95 PLN netto mb

 

Dla porównania do grzejników ciągnąłem

PEX-c (VPE-C) z osł. ant.

fi14x2 - 4,14 PLN netto mb

fi18x2 - 4,59 PLN netto mb

 

Aha, rurki PEX są sztywniejsze (sieciowane) - trudniej się układa (wygina) przy podłogówce

 

I nie pytajcie co oznaczają te wszystkie symbole przy rurkach - przepisałem z projektu i wyceny. Pamiętajcie, że nie jestem specjalistą - jedynie amatorem, który ma to za sobą.

 

Czwratek i piątek mam wyjazd - nie będe tu zaglądał - jakby były pytania to pewnie odpowiedź dopiero w poniedziałek

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...