Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wkłady kominkowe firmy Tarnawa z Tarnowa


piot_L

Recommended Posts

A jaką ilość drewna spalasz na dobę (w kilogramach, tak około)? To tak naprawdę jest wielkość pozwalająca ocenić zarówno wkład jak i energochłonności domu. Ogrzewasz oczywiście cały dom. Nieogrzewane pomieszczenia i tak pobierają ciepło z tych ogrzewanych bezpośrednio.

Czy zużycie opału zmieniło się w porównaniu do poprzedniego wkładu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jeżeli masz "średnio" ocieplony dom, to można założyć, że przy mrozie potrzebuje on jakieś 50W/mkw mocy grzewczej. Na dobę daje to przy 120 mkw około 520 MJ ciepła (tyle potrzebujesz). Spalając 25 kg suchutkiego nawet drewna i zakładając 100% sprawności otrzymujesz około 475 MJ ciepła (tyle wkładasz). Przy tak zamontowanym wkładzie sprawność będzie jednak dużo mniejsza.

Sam więc widzisz.

 

Obliczenia tak na szybkiego, więc jakby ktoś mógł sprawdzić...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzufik1

 

Wiem, ale nie chciałem już kolegi załamywać. Sprawność też nie 100, tylko (a biorąc jeszcze wodę w drewnie) pewnie koło 50%. Zatem to drewno to tak razy ... cztery.

Przyczyna, myślę, jest jasna.

Nie wiem tylko, dlaczego przy poprzednim wkładzie było dobrze.

 

Kupując wkład należałoby właściwie pytać sprzedawcę ile można w nim spalić drewna w ciągu godziny i te kilo czy megadżule dopiero porównać z zapotrzebowaniem na ciepło. Niby podawana moc powinna temu odpowiadać.

 

Dobowe zapotrzebowanie na ciepło [w MJ (megadżule)] wychodzi z prostego wzorku: zapotrzebowanie na moc [W/mkw] x metraż [mkw] x 24 x 3600 / 1000000

Kilogram suchego drewna to około 19 MJ energii.

Pierwsze trzeba podzielić przez drugie i otrzymujemy wynik w kilogramach do spalenia na dobę.

Wynik trzeba pomniejszyć o sprawność naszego "grzejnika" i mamy minimum.

 

Pozdrawiam

 

Dawidos, 50 kg - coś takiego by tutaj wychodziło.

Edytowane przez Wojtek_796
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawidos niestety musisz zainwestować w ocieplenie.... i to styro na sciany ( no chyba ze wełna) a później zajmij się oknami.,

Jak mi spaprali koło okien ocieplenie też wiało.

Pomaga taka uszczelka z hhipermarketu :) na sezon.

Ale fakt zastanawia mnie czemu wczesniej było ok.... i co spowodowało ze jednak wymieniłeś ten wkłąd na większy....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki bardzo zaczynam powoli kumać, ocieplę na pewno bo może w tym być przyczyna

 

wymieniłem wkład na mocniejszy bo wcześniej nie miałem turbiny tylko gravi, a ono nie dochodziło do wszystkich pomieszczeń w efekcie np łazienka i kuchnia nie miały żadnego ogrzewania (były tam radiatory na prąd ale wiecie - $ ) postanowiłem zrobić wymuszony, a wtedy okazało się że tamten 10 kw nie da rady na cały dom więc sugerując się opiniami zadowolonych użytkowników zakupiłem moją tarnavę

 

wcześniej było ok tylko w pokoju z kominkiem i tym połączonym z nim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i dobrze zrobiłes. Tarnavvy sa fajne:) może są i też jakieś inne fajniejsze ale ich nie znam:)

 

a poważnie jak się uszczelnisz to zobaczysz w następnym sezonie ze w slipkach po domku będziesz biegał:)

 

a tak apropo szkoda ze nie pytałes wcześniej wtedy byś nie musiał dwa razy kupować... a ze kasę z drugiego wkłądu materiały na docieplenie by były.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że warto inwestować w ograniczenie energochłonności domu, to powszechna uzasadniona opinia. Jednak trzeba pamiętać o tym, że najłatwiej dobrze radzić wydając cudze pieniądze i to duże. Trzeba pamiętać inwestując w dom o czasie zwrotu nakładów na ocieplenie itp. Nie wiem czy masz alternatywne ogrzewanie ( inny piec stałopalny ), bo wtedy dałoby się porównać moc obu pieców. Pewnym wyjściem jest też wykonanie przez fachowca bilansu energetycznego budynku. Monitorowanie za pomocą kamery termowizyjnej. Są już firmy świadczące takie usługi. Wiem co mówię, bo także stoję przed podobnymi dylematami. Mam spory dom 250m2 całkowitej. Oknom plastikowym jednym z pierwszych na rynku wybiła 20-stka i szyby zespolone są tylko z nazwy, ich szczelność mimo poprawek słaba, ocieplenie wełna mineralna między podwójną dziurawką też pozostawia sporo do życzenia. Szacunkowe koszty to 20.000Pln okna + około 40.000 styro i struktóra z ociepleniem fundamentu do tego parapety i pewnie trochę nieprzewidzianych kosztów. Ciężko będzie mi to wszystko zrobić jednocześnie, dlatego też szukam oszczędności w postaci opalania drewnem i potrzebuję mocnego kominka bo gaz wygodny ale drogi. Ponadto jak się czyta artykuły to można odnieść wrażenie, że " kup okna oszczędzisz 30% , ociepl ściany30%, dach 30%, rekuperacja 30%, wymień piec na kondensacyjny 30% oszczędzisz, mówię to z przekąsem ale wychodzi,że mógłbym sprzedawać energię.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze, że na próbę wykorzystałem do ogrzewanie kozę Dovre 8kw, którą zabudowałem jak wkład z rozprowadzeniem grawitacyjnym i działa super biorąc pod uwagę jej możliwości. Zakładam więc, że jeśli kupię Tarnavę 18kw to na chłopski rozum śmiało zapewni mi to komfort cieplny. Czy tak będzie okaże się przyszłej zimy. Będę miał skalę porównawczą. Do kupna Tarnavy mimo wątpliwości zmusza mnie przekrój komina 14x14 a 18-stka ma 160mm co jak cię mogę powinno dać radę, inne wkłady o porównywalnych mocach to już 200mm. Tarnava ma jeszcze w ofercie żeliwne ustrojstwo do odzysku ciepła ze spalin wg firmy dające dodatkowo coś 3kw, no cóż zobaczymy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam jeszcze kocioł gazowy ale póki co ma kaloryfery tylko w 2 (z6) pomieszczeń, w tym roku zakładam kaloryfery wszędzie.

apropo tego ustrojstwa na rurę spalinową - też chcę to kupić ale nie sądzicie, że lepszy byłby turbodym powietrzny??

w innym wątku na tym forum zapytałem czy ktos tego używa ale nie było odzewu

 

i na bank robię obudowę ciepłą - ponoć podnosi moc całego urządzenia, w sumie mnie to nie dziwi w jednym pokoju mam kratke z dgp ale właściewie to jest zamknięta (no chyba że -15 to ją otwieram) a pokoik i tak w miare ciepły, a to dlatego, że przechodzi przez niego komin, czasem go dotykam i wcale nie jest gorący - najwyżej ciepły i to po wielodniowym paleniu ale jego powierzchnia tak duża że pokój nagrzewa (taki ok 15m/2) czyli ta ciepła obudowa na tej samej zasadzie powinna nagrzać bo kominek będzie grzał całą powierzchnią to jest warte polecenia choć w dumie to opieram się na opiniach innych sam tego jeszcze nie mam

 

kurcze ale z tych cen co podałerś to raczej napewno wszystkiego nie zrobię - lepiej zacząć od wymainy okien czy ocieplenie ścian?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z technicznego punktu widzenia nie ma znaczenia kolejność. Natomiast jeśli chodzi o oszczędność energii, fachowcy podpowiadają, że lepiej najpierw ściany bo mają większą powierzchnię niż okna co relatywnie daje mniejsze jej zużycie. Jednak jeśli spojrzysz na termomodernizację po Polsku to okaże się, że większość wymienia najpierw okna ponieważ jest to mniejszy wydatek, ponadto można je wymieniać sukcesywnie i jest to szybka w miarę czysta robota. Docieplenie tak jak u mnie to koszt dwukrotnie większy więc jak policzyć nakłady i czas zwrotu to może być różnie, ja w każdym razie tego policzyć nie potrafię. Można naturalnie też sukcesywnie, kolejno najpierw jedna ściana np. zachodnia itd. Można bez struktury na początek, tylko wiąże się to sumarycznie z większymi kosztami na kolejne rozstawianie rusztowania itp. Kolejna nerwówka z załatwianiem odpowiedniej ekipy, bałaganem w obejściu itp.

Jeśli chodzi o koszty fachowców do bilansu i kamerki niestety nie wiem, bo już byłem zdecydowany ich zamawiać dostałem nawet namiar ale nie sfinalizowałem, bo żona oszczędziła mi rozterek mówiąc krótko najpierw okna bo nawet po myciu wyglądają podle i mam ich dość. Jednak na forum czytałem, że warto to zrobić bo w całokształcie kosztów na termomodernizację to niewielki procent a może dać odpowiedź gdzie najwięcej ciepła zmyka, gdzie są mostki termiczne.

Edytowane przez fentanyl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy od powierzchni ścian u mnie na pomorzu cena styropian 12cm + struktura 120- 130PLN m2 po całości bo okna wliczają jako ściana z uwagi na trudniejszą obróbkę do tego balkony od spodu mam 3 duże- trochę tych metrów wychodzi. Ponadto dom bez podpiwniczenia ale fundamenty trzeba odsłonić i zaizolować. Nie pamiętam jakim systemem ale znanym na rynku, Weberem jeszcze drożej wychodziło. Oczywiście wszystko razem robocizna z materiałem cena z wiosny ubiegłego roku. Wełna lepsza ale droższa. Zerknąłem na alledrogo ktoś się ogłasza 95PLN 10cm styro i reszta ale diabeł tkwi w szczegółach.

 

P.S Przepraszam zbaczam z tematu ale nieraz tak wychodzi.

Edytowane przez fentanyl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jeszcze mam pytanie, orientujecie się jaki jest kosz wykonania tego bilansu energetycznego budynku lub tego speca z kamerą?

 

Ceny zależą od regionu i od tego czy chcesz same zdjęcia czy pełen raport. Poszukaj na alledrogo lub daj ogłoszenie na forum i będziesz miał ceny.

Ja bym zaczął od wymiany okien tak żeby później podwójnie nie robić obróbek. Stare okna były montowane w osi ściany, nowe z uwagi na dodanie grubosci ocieplenia najlepiej montować na krawędzi. Następnie elewacja, styropian wychodzi taniej od wełny. Mozna dać siatke i klej a ze strukturą poczekać na lepsze czasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawidos nie chcę Cię w żaden sposób odwodzić od ciepłej zabudowy , bo niezaprzeczalnie ma swoje zalety. Jednak nie bardzo rozumiem jak miałaby podnieść moc urządzenia. Ilość oddanej energii przez kominek w obydwu typach: zimnej i ciepłej powinna być jednakowa z tą różnicą, że w tzw zimnej będzie oddawana przez konwekcję a ciepłej promieniowanie. Zaletą ciepłej jest w moim przekonaniu brak pyrolizy i mniej kurzu oraz wydłużony czas oddawania ciepła po wygaśnięciu kominka, ale też kosztem możliwości szybkiego nagrzania pomieszczenia bez zastosowania konwekcji w obudowie. Mam jeden elektryczny piec kumulacyjny dynamiczny, który gromadzi energię w II taryfie i oddaje przez promieniowanie jak daję radę, ale kiedy trzeba szybko podnieść temperaturę to po nastawieniu na sterowniku wyższej wartości załącza się dmuchawa czyli występuje konwekcja. No i ciepła to jednak sporo dodatkowych kosztów nie daj Boże, żeby ktoś to spartolił bo się nie poskłada jak Lego. Skoro piszesz, żeTarnava mało oddaje ciepła przez szybę to możesz jeszcze pogorszyć sprawę. Edytowane przez fentanyl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze odnośnie turbodym czy radiator powietrzny to myślę bez wielkiej różnicy, jedno i drugie ma to samo zadanie, a które jest wydajniejsze to już zupełnie trudno ocenić niby turbodym odzyskuje więcej wg producenta, ale czy tak jest istotnie chyba nikt tego nie jest w stanie sprawdzić w całym bilansie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...