Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

chetnie pomoge


Gradziu

Recommended Posts

Na razie zbiorniki sa w fazie prob, nie zaizolowalem ich jeszzce.

Adres strony, ktorej niestety nie widac: szukaj w vigas.pl, dalej polaczenie w ukladzie kotla na drewno z kotlem na gaz.

Schemat mojej instalacji, poza dodatkowym obiegiem, jest bardzo podobny do schematu KaKa. On wyrysowal swoj bardzo ladnie

Mysle, ze Co podesle, podobni e automatyka jest tej samej firy, u mnie bedzie jeszzce sterownik komextherm-u.

 

Dzięki Zbyniu za odpowiedż

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 632
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

witam

własnie kupiłem kocioł atmos 50S , mój dom ma ok 300 m2 powierzchni , czy ktos może skompletować mo pozostałe częsci kotłowni - zasobniki -akumulatory , sterowani i cała reszte Moze jakis schemat.

 

[email protected]

 

Gratuluje ci Orum zakupu ww. kociolka.

Przy tej mocy kotla w odniesieniu do powierzchni domu bedziesz zadowolony z jego uzytkowania.

Z wlasnego doswiadczenia moge juz powiedziec, ze najzdrowszy jest pewien zapas mocy na kotle.

Co do instalacji przykotlowej zdazyles sie juz zapewne zorientowac co potrzeba: laddomat badz zawor termoregulacyjny w twoim przypadku

esbe tv 40/60, pompa co z regulowana moca, przydalby sie zawor klapowy grawitacyjny.

Co do reszty napisz, ile bedzie obiegow grzewczych, ewnt. cwu ?

Mysle, ze jjuz dosc liczne grono uzytkownikow pospieszy Ci natychmiast z pomoca.

 

Pozdr

Zbyniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja instalacja wygląda nastepująco

do tej pory ogrzewam dom kotłem olejowym de ditrich z zasobnikiem ciepłej wody, grzejniki purmo a podłogówka z rozdzielaczem .Zbiorniki akumulacyjne wymysliłem w nastepujacy sposób - kupiłem (na razie dwa) zbiorniki od hydroforu 300 l pojemności i zawiozłem je do zespawania ze soba na wysokości .Po prostu slusarz ma odciąć od jednego z nich góre od drugiego dół , dociąć na długośc i zespawać . Zbiorniki są ocynkowane - nie powinienem mieć przez jakiś czas klopotów z rdzą- jak myslę. Koszt niewielki a są dośc zgrabne. Myślę że pojemnośc takiego zbiornika po zabiegu powinna wynosić około 500 - 550 litrów. Ile waszym zdaniem powinienem miec takich zbiorników ? Mój hydraulik przekonuje mnie wprawdzie że nie ma potrzeby ich instalowania , ja sie jednak upieram ze względu na dłuższą trwałośc kotła , czystszy komin i oszczędnośc opału ( mimo wszystko) - czy mam rację?

Czy pomożecie dobrać mi pozostałe elementy - proszę - jaki sterownik ( mowicie o firmie COMPIT) z czego zrobic ocieplenie zbiorników i jak powinno być grube?Czy waszym zdaniem taka moc kotła spowoduje ze bede mogł dokładać do pieca z taką częstotliwościa jak podaje producent.

 

Pozdrawiam

Roman

[email protected]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja instalacja wygląda nastepująco

do tej pory ogrzewam dom kotłem olejowym de ditrich z zasobnikiem ciepłej wody, grzejniki purmo a podłogówka z rozdzielaczem .Zbiorniki akumulacyjne wymysliłem w nastepujacy sposób - kupiłem (na razie dwa) zbiorniki od hydroforu 300 l pojemności i zawiozłem je do zespawania ze soba na wysokości .Po prostu slusarz ma odciąć od jednego z nich góre od drugiego dół , dociąć na długośc i zespawać . Zbiorniki są ocynkowane - nie powinienem mieć przez jakiś czas klopotów z rdzą- jak myslę. Koszt niewielki a są dośc zgrabne. Myślę że pojemnośc takiego zbiornika po zabiegu powinna wynosić około 500 - 550 litrów. Ile waszym zdaniem powinienem miec takich zbiorników ? Mój hydraulik przekonuje mnie wprawdzie że nie ma potrzeby ich instalowania , ja sie jednak upieram ze względu na dłuższą trwałośc kotła , czystszy komin i oszczędnośc opału ( mimo wszystko) - czy mam rację?

Czy pomożecie dobrać mi pozostałe elementy - proszę - jaki sterownik ( mowicie o firmie COMPIT) z czego zrobic ocieplenie zbiorników i jak powinno być grube?Czy waszym zdaniem taka moc kotła spowoduje ze bede mogł dokładać do pieca z taką częstotliwościa jak podaje producent.

 

Pozdrawiam

Roman

[email protected]

 

Witam,

z tego co piszesz, sa u ciebie dwa obiegi grzewcze: grzejnikowy i podlogowka. U siebie rozdzielilem je i zastosowalem dwa zqwory mieszajace trojdrozne. Dodatkowo na zasilaniu rozdzielaczu podlogowki

zamontowalem zawory termostatyczne jako dodatkowe zabezpieczenie przed zbyt wysoka temperatura wody.

Piszesz, ze masz juz kociol olejowy z zasobnikiem cwu. Jesli jest mozliwosc podlaczenia do niego zasiolania z kotla na drewno, moglbys w ten sposob wykorzystac istniejacy zbiornik do przygotowywania cwu nizszym nakladem kosztow (odcinajace zawory kulowe).

 

Pomysl zespawania zbiornikow hydroforowych sam tez przerabialem u siebie, jednak udalo mi sie skorzystac z "promocyjnych" cen spawaczy i sa one z blachy czarnej. Jednak pospawanie tych zbiorniko wydaje mi sie lepszym pomyslem. Inna sprawa to pojemnosc zbiornikow i pozadanego efektu.

W pierwszym przypadku mozesz miec np. w sumie 1000 i uzyskasz w ten sposob efekt wyrownawczy dla kotla, tzn. po zaladowaniu do pelna bedzie on pracowal z moca maksymalna bez niebezpiecznstwa zagotowania wody w w ukladzie. W drugim przypadku mozesz zastosowac dla efektu akumulacji ciepla zbiorniki w sumie 3000-4000 litrow, jak podaje producent.

Przy tej pojemnosci podloozenie w twoim przypadku, 2 razy sezonowanym drrewnem lisciastym da ci mozliwosc korzystania z zapsu cieplej wody przez dluzszy czas, w zalesnosci oczywiscie od strat budynku.

Jednak w obu tych przypadkach kociolek bedzie pracowal w "zdrowych" warunkach.

Opinie hydraulikow nie sa w tym przypadku istotne, ich wiedza niestety nie wynika z doswiadczenia zawodowego, kotly zgazujace wraz z koniecznym osprzetem to niestety nowy temat w naszym kraju, w tym przypadku korzystalem z wiedzxy naszych zachodnich sasiadow.

 

Docieplenie zbiornikow wykonalem u siebie z welny isover 20+5 cm, zabudowalem nastepnie plyta karton gips, na ktora nakleilem dodatkowo od stronywewnetrzbej ekran z folia aluminiowa, stosowany zagrzejnikowo.

 

Sterowanie ukladem zawor+pompa co z regulacja pogodowa+termostat pokojowy mozesz powierzyc dwuobwodowemu sterownikowi compit 322 badz r 402, informacje znajdziesz na stronie: http://www.compit.pl

Sa tez inne firmy np. http://www.frisko.com.pl/.

 

Pozdr

Zbyniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JACAKORA

witam

obliczyłem straty wg Twojej metody.Z grubsza pow ścian zewn. minus pow okien i drzwi pomnożone przez 0.3 dla ścian(podwojna ściana z pustaka gazobeton ok 25cm +12cm +kanał powietrzny 7cm) i 2 dla okien (drewniane). wyszło mi ok.9000.

czy jest to moc kotła jakiego potrzebuję? Po za tym w domu jest nieogrzewany garaż ( drzwi + 1 okno) oraz dwa również nieogrzewane pomieszczenia gospodarcze sąsiadujące ze sobą ( drzwi + 1 okno) Jak uwzględniać takie pomieszczenia? Po za tym zamierzam kupić piec gazowy dwufunkcujny. W domu mam dwie łazienki i dwie kuchnie . Na piętrze chcę zamontować podgrzewacz wody z zasobnikiem z którego obecnie korzystam (trochę nie wydala na dwie łazienki) a dół opędzi kocioł dwufunkcyjny bez zasobnika.

Czy w moim przypadku lepiej zastosować piec z automatyką pogodową czy pokojową. Po za tym wkrótce docieplę dom styropianem i wymienię okna. Proszę o poradę jaki piec wybrać.Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość JACAKORA

witam

obliczyłem straty wg Twojej metody.Z grubsza pow ścian zewn. minus pow okien i drzwi pomnożone przez 0.3 dla ścian(podwojna ściana z pustaka gazobeton ok 25cm +12cm +kanał powietrzny 7cm) i 2 dla okien (drewniane). wyszło mi ok.9000.

czy jest to moc kotła jakiego potrzebuję? Po za tym w domu jest nieogrzewany garaż ( drzwi + 1 okno) oraz dwa również nieogrzewane pomieszczenia gospodarcze sąsiadujące ze sobą ( drzwi + 1 okno) Jak uwzględniać takie pomieszczenia? Po za tym zamierzam kupić piec gazowy dwufunkcujny. W domu mam dwie łazienki i dwie kuchnie . Na piętrze chcę zamontować podgrzewacz wody z zasobnikiem z którego obecnie korzystam (trochę nie wydala na dwie łazienki) a dół opędzi kocioł dwufunkcyjny bez zasobnika.

Czy w moim przypadku lepiej zastosować piec z automatyką pogodową czy pokojową. Po za tym wkrótce docieplę dom styropianem i wymienię okna. Proszę o poradę jaki piec wybrać.Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odwiedzilem ostatnio stronke na ktorej proponuje sie prosta instalacje Atmosa z wykorzystaniem wymiennika plytowego 27kW , jakby wynikalo ze schematu, zamiast zaworu termoregulacyjnego, lub laddomatu , oraz co ciekawe zastepuje on na schemacie rowniez zawor mieszacza.

Byloby to wiec rewelacyjnie proste roziazanie, tylko nie bardzo rozumiem jak wymiennik ciepla ma sterowac prawidlowa temperatura powrotu. Czy ktos juz to analizowal i jaka jest Wasz opinia o tym ukladzie.

Przy okazji pytanie. Dlaczego to zawsze musi byc nadwyzka mocy kotla. Jesli juz to dla wlasnej wygody, na pewno nie w celu przedluzenia zywotnosci pieca. Przeciez caly czas mowi sie tu iz praca na maksymalnych kotla obrotach jest praca najkorzystniejsza. Fakt ze trzeba czesciej dokladac do kociolka. Ale to inna sprawa.

Z doswiadczenia wiem ze np przy piecyku gazowym 20 kW pracuje on na 1/2 1/3 mocy nominalnej. Tak wiec 20 KW to min 200 mkw lekko do ogrzania.

Bo przeciez 100 W/mkw to az nazbyt dla zaspokojenia potrzeb nowoczesnego domku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byloby to wiec rewelacyjnie proste roziazanie, tylko nie bardzo rozumiem jak wymiennik ciepla ma sterowac prawidlowa temperatura powrotu. Czy ktos juz to analizowal i jaka jest Wasz opinia o tym ukladzie.

 

Sam wymiennik nie moze oczywicie zastepowac wszystkiego naraz.

Wymiennik wykorzystywany jest najczesciej do rozdzielania ukladow otwartego przykotloweogo (jak nakazuje PN) od zamknietego grzejnikowego.

Sprawa wykorzystania w takim ukladzie kotla na drewno jest conajmniej klopotliwa, co niestety wymusza stosowanie zabezpieczen ukladu kotla przed nadmierna temperatura, co sie zdarza dosc czesto w ukladzie bez bufora.

Niektore firmy prponuja dosc ogolnie wlaczenie przed zawor mieszajacy czterodrogowy wymiennika cwu, co niestety nie jest gwarancja odprowadzenia nadmiaru energii, z kolei zabepieczenie w kotle w postaci spirali chlodzacej skroci dosc skutecznie zywotnosc urzadenia, ktore bedzie w ten sposob poddawane naglym znacznym spadkom temperatury.

 

Jedyna sensowan eksploatacja kotla na drewno z gwarancja dostatecznego komfortu, zabezpieczenia termicznego i lugotrwalego uzytkowania wiaze sie niestety z zastosowaniem akumulatora ciepla.

W chwili obecnej rozpoczalem eksploatacje w nowym domu drugiego juz ukladu opartego na kotle na drewno+bufor i zachecam wszystkich zainteresowanych tym tematem do rozwazenia rozbudowy swojego ukladu.

 

 

 

 

Przy okazji pytanie. Dlaczego to zawsze musi byc nadwyzka mocy kotla. Jesli juz to dla wlasnej wygody, na pewno nie w celu przedluzenia zywotnosci pieca. Przeciez caly czas mowi sie tu iz praca na maksymalnych kotla obrotach jest praca najkorzystniejsza. Fakt ze trzeba czesciej dokladac do kociolka. Ale to inna sprawa.

Z doswiadczenia wiem ze np przy piecyku gazowym 20 kW pracuje on na 1/2 1/3 mocy nominalnej. Tak wiec 20 KW to min 200 mkw lekko do ogrzania.

Bo przeciez 100 W/mkw to az nazbyt dla zaspokojenia potrzeb nowoczesnego domku.

 

Porownywanie kotla na gaz z kotlem na drewno jest nieporozumieniem.

Ni emozna porownywac obu paliw drewna i gazu i tym samym obliczac w ten sam sposob potrzebnej mocy.

Podstawowa sprawa jest w przypadku kociolka na drewno zmienna kalorycznosc opalu, jego rozna wilgotnosc.

Prosty wykres, dostarczany z instrukcja mowi, iz te roznice siegac 50%.

Zatem nadmiar mocy kotla jest koniecznoscia.

Wiekszosc kotlow na drewno pracuje z moca minimalna 25 KW.

Przy suchym oplae wykorzystanie pelnej mocy, korzystajac z wymiennika ciepla moze sie okazac problematyczne.

Istnieje co prawda kilka firm zachodnich, dostarczajace kotly (niem. "Teillastkessel"), mogace pracowac przez dluzszy czas z moca obnizona bez znacznego wplywu na trwalosc korpusu, jednak jak podaja forumowicze z Niemiec, sa to nieliczne modele i w cenach, ktore daleko odbiegaja od naszych wyobrazen.

Oferowane koly na rynku polskim, reklamowane jako "teillastkessel" pracujace w zakresie 5-31 KWjak np. Vigasy to niestety wpuszczanie w maliny przyszlych uzytkownikow oraz pewnego rodzaju chwyt marketingowy, nie majacy zadnego uzasadnienia w odniesieniu do interesu klienta, jakim jest z pewnoscia zagwarantowana praca kotla przez dlugi czas.

Powyzsza sprawa nie dotyczy jedynie vigasow, jednak producenci probuja w ten sposob zaspokoic oczekiwania klientow, zeby bylo "tanio", jak sobie tylko mozna yobrazic, ale prawda lezy nieco z boku.

Jak se mozna zorientowac po witrynach glownych producentow/dystrybutorow kotlow na drewno, dostrzegli oni, zwlaszcza w tym roku, to zagadnienie w sposob kompleksowy i na razie przynajmniej niesmialo informuja o prawidlowym uzytkowaniu swoich produktow.

To, co juz od lat osiemdziesiatych obowiazuje na zachodzie Europyw kwestii alternatywnych zrodel energii, zaczyna docierac i do nas.

 

Pozdr

Zbyniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedz. Oczywista wylowilem to czym bylem zainteresowany :) Rozumiem ze odradzasz instalacje z wymiennikiem.

Dzis wlasnie zdecydowalem ze zainstaluje zbiorniki akumulacyjne.

Mam przy tym pytanie do praktykow. Czy jesli umieszcze zbiorniki ponad kotlem tak mniej wiecej na wysokosci gornego rzedu kaloryferow , tam mam wystarczajaca ilosc miejsca do lokalizacji i porzadnej izolacji,a jednoczesie zastosuje zawor termoregulacyjny zamiast laddomatu to czy bedzie to mialo jakis praktyczne znaczenie?

Wydaje mi sie ze przy pracujacych pompach kazda w swoim ukladzie, nie ma to znaczenia dla prawidlowosci pracy kotla.

I jeszcze jedno pytanie . Czy wybor ktorego dokonalem jest sluszny? Iz za podobne pieniadze lepiej jest miec zestaw kociol DC25S atmosa + zbiorniki akumulacyjne niz za ta sama sume laczna jedynie sam atmos DC 25GS. Nie piszcie ze lepiej kociol GS i zbiorniki bo o tym sam wiem :)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedz. Oczywista wylowilem to czym bylem zainteresowany :) Rozumiem ze odradzasz instalacje z wymiennikiem.

Dzis wlasnie zdecydowalem ze zainstaluje zbiorniki akumulacyjne.

Mam przy tym pytanie do praktykow. Czy jesli umieszcze zbiorniki ponad kotlem tak mniej wiecej na wysokosci gornego rzedu kaloryferow , tam mam wystarczajaca ilosc miejsca do lokalizacji i porzadnej izolacji,a jednoczesie zastosuje zawor termoregulacyjny zamiast laddomatu to czy bedzie to mialo jakis praktyczne znaczenie?

Wydaje mi sie ze przy pracujacych pompach kazda w swoim ukladzie, nie ma to znaczenia dla prawidlowosci pracy kotla.

I jeszcze jedno pytanie . Czy wybor ktorego dokonalem jest sluszny? Iz za podobne pieniadze lepiej jest miec zestaw kociol DC25S atmosa + zbiorniki akumulacyjne niz za ta sama sume laczna jedynie sam atmos DC 25GS. Nie piszcie ze lepiej kociol GS i zbiorniki bo o tym sam wiem :)

Pozdrawiam

 

 

Lokalizacja zbiornikow przy zatsosowaniu pompy do wymuszonego obiegu co nie ma w tym przypadku decydujaceo znaczenia. U mnie stoja one w piwnicy, moglyby rownie dobrze znalezc sie w razie koniecznosci np. na parterze.

W swojej instalacji mam zawor termoregulacyjny, spelnia on identyczna funkcje, do tego bejscie z zaworem klapowym zwrotnym.

Wszystko to dziala bez zarzutu.

Wybor przemawia zdecydownie za "ttradycyjnym" atmosem+zbiorniki.

Co do modelu GS to juz wypowiedzial sie jeden z jego uzytkownikow: KaKa.

 

Pozdr

Zbyniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomozcie prosze.

Dobrą alternatywą dla Atmosa 25 jest slowacki Vigas 25. Ma rowniez niezla cene na slowacji bo ok 3500 zl po przeliczeniu.

Zachecony tym zadzwonilem do kieleckiego przedstawiciela z pytaniem o zakup i cene no i dostalem szoku. Wyobrazcie sobie, jak to powiedziala przez telefon panienka "taka cene ustalil szef" ze zaspiewali ponad 6000 zl

Tego to jeszce nie slyszalem. A poniewaz stoje wlasnie przed decyzja zakupu i wlasciwie osyluje ona jedynie pomiedzy tymi dwoma firmami serdecznie prosze o kontakt z polskim dysrtybutorem o nieco bardziej ograniczonej zachlannosci. Lub podpowiedzenie pomyslu zakupu poza granica w sensowny sposob. Ewentualny kontakt to [email protected]

Z gory dziekuje i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

bardzo milo, ze nasz temat tak sie rozszerzyl :D Nie bylem tutaj dwa tygodnie (urlop) i tyle wypowiedzi sie pojawilo.

Maile ze schematem i zdjeciami przeslalem wszystkim chcacym.

 

Zbyniu, chcialem zapytac: a gdzie w instalacji bedziesz mial komextherma?

 

Jutro opisze "Jak to Atmos pracowal bez energii elektrycznej".

 

Mysle, ze przyszlym uzytkownikom tych kotlow bedzie dobrze to wiedziec.

 

Pozdrawiam

 

kaKa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

bardzo milo, ze nasz temat tak sie rozszerzyl :D Nie bylem tutaj dwa tygodnie (urlop) i tyle wypowiedzi sie pojawilo.

Maile ze schematem i zdjeciami przeslalem wszystkim chcacym.

 

Zbyniu, chcialem zapytac: a gdzie w instalacji bedziesz mial komextherma?

 

Jutro opisze "Jak to Atmos pracowal bez energii elektrycznej".

 

Mysle, ze przyszlym uzytkownikom tych kotlow bedzie dobrze to wiedziec.

 

Pozdrawiam

 

kaKa

 

 

Witam,

KaKa zazdroszcze urlopu, dla mnie to abstrakcja, ale moze w przyszlym roku ...

komextherm ostal mi sie z instalacji od rodzicow, zastosowalem go do podlogowki.

 

Jak to Atmos pracowal bez energii elektrycznej" w ukladzie zaknietym to brzmi katastroficznie, z ziekawoscia przeczytam o twoich doswiadczeniam.

W przypadku ukladu otwartego, taki mam u siebie, skutki braku pradu sa minimalizowane prze zbiornik wyrownawczy.

 

Pozdr

Zbyniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po dłuższej przerwie!

Zainstalowałem w końcu w połowie października piec Eko Wimar Orlan 25. Mam tylko trzy pytanka:

1. piec ten wstawiony został za stary piec gazowy, pompa była przy nim na powrocie i tak też zostało przy nowym piecu. Czy jest to rozwiązanie właściwe?

2. w komorze, do której załadowuję drewno osadza się pewna ilość smoły. Czy jest to spowodowane zbyt wilgotnym drewnem? Dodam, że palę w nim sosną i brzozą (pół na pół), drewno kupiłem i zostało porąbane na początku lipca 2003. Czy może są inne powody osadzania się smoły?

3. w ciągu tych pięciu tygodni używania pieca średnio wychodzi, że jeden pełen załadunek drewna wystarcza do 8 godzin. Czy jest to dobry wynik?

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam po dłuższej przerwie!

Zainstalowałem w końcu w połowie października piec Eko Wimar Orlan 25. Mam tylko trzy pytanka:

1. piec ten wstawiony został za stary piec gazowy, pompa była przy nim na powrocie i tak też zostało przy nowym piecu. Czy jest to rozwiązanie właściwe?

 

Jesli jest przy kotle jedynia pompa bez zaworu termostatycznego, to

niestey musisz czym predzej uzupelnic instalacje

 

2. w komorze, do której załadowuję drewno osadza się pewna ilość smoły. Czy jest to spowodowane zbyt wilgotnym drewnem? Dodam, że palę w nim sosną i brzozą (pół na pół), drewno kupiłem i zostało porąbane na początku lipca 2003. Czy może są inne powody osadzania się smoły?

 

To wina mokrego drewna, braku ww. zaworu i bufora ciepla.

 

3. w ciągu tych pięciu tygodni używania pieca średnio wychodzi, że jeden pełen załadunek drewna wystarcza do 8 godzin. Czy jest to dobry wynik?

 

Jaki dom ? docieplony ? powierchnia ? instalacja stara/nowa?

Tak czy inaczej wydaje mi sie, ze to krotko.

Przy brzozie powinienes miec cieplo przy obecnych warunkach przez 24 h.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...