DarekN15 10.03.2008 08:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Zaznaczę na wstępie że nie jestem z zawodu hydraulikiem, a tylko nieco dociekliwym uzytkownikiem, więc nie mogę gwarantować że moje rady będą w 100% poprawne .. W nawiązaniu do schematu, to mam jeszcze 2 pytania:1 - Czy między kotłem a buforem nie ma "krótkiego obiegu", czy też dla uproszczenia go nie narysowałeś?2 - czy wszystkie grzejniki mają głowice termostatyczne? Jeśli tak to wydaje mi się że jest to błąd tzn w momencie zadziałania wszystkich termostatów przepływ w obiegu grzejników ustanie, a pompa może dalej pracować. Uwaga do obiegu grzejników. W zasadzie nie masz możliwości regulacji temperatury wody grzewczej podawanej na grzejniki. Nie wiem jaki masz typ bufora. Czy taki który w pewnym sensie zwiększa zład wodny kotła (z uwarstwieniem wody gorącej), czy też z wężownicą w środku? W każdym razie na powrocie kotła (na drewno) powinno się utrzymywać temp min 65C, co oznacza że sam kociołek powinien generować temp 75-85C i wodę o takiej temp będziesz podawał do bufora (na pewno w przypadku bufora z uwarstwieniem), a dalej przez wymiennik do grzejników. Uwaga do sposobu sterowania. Ogólnie to start/stop pomp c.o. załatwisz termostatami przylgowymi tak jak to narysowałeś. Natomiast pompa przed wymiennikiem nie moze być zależna tylko od termostatów pomp c.o. Bo jeśli temp wody po stronie podłogówki i grzejników będzie niska, to termostaty będą "otwarte" i nie będzie impulsu do startu pompy wymiennika choćbyś w buforze miał wodę o temp 90C. Jaki masz rozkład pomieszczeń? Gdzie jest zrobiona podłogówka, a gdzie grzejniki? Czy część pomieszczeń jest ogrzewana grzejnikami i podłogówką? Czy masz jakieś miejsce w domu w którym można by odczytwać średnią reprezentatywną temp pomieszczeń "dziennych"? Pytam o to bo raczej pożądanym jest zastosowanie regulatora pokojowego (najlepiej połączonego z termostatem przylgowym) do sterowania pompą wymiennika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kane66 10.03.2008 09:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Zaznaczę na wstępie że nie jestem z zawodu hydraulikiem, a tylko nieco dociekliwym uzytkownikiem, więc nie mogę gwarantować że moje rady będą w 100% poprawne .. W nawiązaniu do schematu, to mam jeszcze 2 pytania: 1 - Czy między kotłem a buforem nie ma "krótkiego obiegu", czy też dla uproszczenia go nie narysowałeś? Bufor z piecem pracuje w ukladzie otwartym i zamyka ten uklad dopiero wymiennik płytowy. Takze calosc od kotła przez bufor do wymiennika jest to jeden uklad otwarty (mam nadzieje ze o to pytałeś, nie wiem czy dobrze zrozumialem). 2 - czy wszystkie grzejniki mają głowice termostatyczne? Jeśli tak to wydaje mi się że jest to błąd tzn w momencie zadziałania wszystkich termostatów przepływ w obiegu grzejników ustanie, a pompa może dalej pracować. Hmmm hydraulik ktory to robil jeden grzejnik zostawil bez glowicy termo (w najwieszym pomieszczeniu gdzie i tak bedzie trzeba grzac mocniej). To chyba rozwiazuje ten problem. Uwaga do obiegu grzejników. W zasadzie nie masz możliwości regulacji temperatury wody grzewczej podawanej na grzejniki. Nie wiem jaki masz typ bufora. Czy taki który w pewnym sensie zwiększa zład wodny kotła (z uwarstwieniem wody gorącej), czy też z wężownicą w środku? Bufor nie ma wezownicy, zwieksza zład wody kotłowej. Połączony z piecem przez zawór Esbe TV60. W każdym razie na powrocie kotła (na drewno) powinno się utrzymywać temp min 65C, co oznacza że sam kociołek powinien generować temp 75-85C i wodę o takiej temp będziesz podawał do bufora (na pewno w przypadku bufora z uwarstwieniem), a dalej przez wymiennik do grzejników. Tak, wiem, i hydraulik stwierdzil ze skoro mam glowice termostatyczne to nie ma potrzeby kontrolowania T wody podawanej w grzejniki (glowice termo/zawory mialem bo dostalem stad moja propozycja by ich uzyc i hydraulik na to przystał). Uwaga do sposobu sterowania. Ogólnie to start/stop pomp c.o. załatwisz termostatami przylgowymi tak jak to narysowałeś. Natomiast pompa przed wymiennikiem nie moze być zależna tylko od termostatów pomp c.o. Bo jeśli temp wody po stronie podłogówki i grzejników będzie niska, to termostaty będą "otwarte" i nie będzie impulsu do startu pompy wymiennika choćbyś w buforze miał wodę o temp 90C. Hmm. Wlasciwie to racja. Wiec jak to pożenić ? Jaki masz rozkład pomieszczeń? Gdzie jest zrobiona podłogówka, a gdzie grzejniki? Czy część pomieszczeń jest ogrzewana grzejnikami i podłogówką? Czy masz jakieś miejsce w domu w którym można by odczytwać średnią reprezentatywną temp pomieszczeń "dziennych"? Pytam o to bo raczej pożądanym jest zastosowanie regulatora pokojowego (najlepiej połączonego z termostatem przylgowym) do sterowania pompą wymiennika. Cały parter to podłogówka. Grzejniki tylko w piwnicy w wybranych pomieszczeniach (reszta piwnic odizolowana np garaż). Średnią temperaturę moge odczytac w dowolnym miejscu - uśrednia się naturalnie także przez wentylacje mechaniczną (z rekuperacją). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DarekN15 10.03.2008 12:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Bufor z piecem pracuje w ukladzie otwartym i zamyka ten uklad dopiero wymiennik płytowy. Takze calosc od kotła przez bufor do wymiennika jest to jeden uklad otwarty (mam nadzieje ze o to pytałeś, nie wiem czy dobrze zrozumialem). Raczej nie to miałem na myśli. Chodzi mi o to czy masz bezpośrednio podłączoną rurkę pomiędzy wyjściem i wejściem kotła jak na schemacie. Schemat jest z Laddomatem, ale Ty w tym miejscu powinieneś mieć pompę i zawór TV60 </p><p> http://www.atmos.cz/zapojeni.phtml?poland&zap=d</p><p> Hmmm hydraulik ktory to robil jeden grzejnik zostawil bez glowicy termo (w najwieszym pomieszczeniu gdzie i tak bedzie trzeba grzac mocniej). To chyba rozwiazuje ten problem. Ok. Tak chyba jest dobrze. Uwaga do sposobu sterowania. Ogólnie to start/stop pomp c.o. załatwisz termostatami przylgowymi tak jak to narysowałeś. Natomiast pompa przed wymiennikiem nie moze być zależna tylko od termostatów pomp c.o. Bo jeśli temp wody po stronie podłogówki i grzejników będzie niska, to termostaty będą "otwarte" i nie będzie impulsu do startu pompy wymiennika choćbyś w buforze miał wodę o temp 90C. Hmm. Wlasciwie to racja. Wiec jak to pożenić ? Zależy jaką strategię ogrzewania przyjmiesz. Jeżeli pompy c.o. mają pracować praktycznie bez przerw (tak się zaleca), a wzrost/spadek temp w pomieszczeniach będzie sterowany poprzez zmianę temperatury wody realizowaną mieszaczem 3d, to wystarczy zamontować termostat przylgowy na wyjściu z bufora. Jeżeli chcesz przerywać pracę pomp c.o., to musisz mieć regulator pokojowy i jego styki robocze włączyć szeregowo z termostatem na buforze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kane66 10.03.2008 14:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2008 Co do schematu to oczywiscie mam tak jak tam - tej rurki nie zaznaczylem na diagramie bo nie byla jego istotą Okej, po twoich postach i lekturze archiwum wyklarowal mi sie system taki: 1. pompa piec-bufor odpalana termostatem kominowym 2. pompa wymiennika odpalana z 3 lub 4 3. pompa podlogowki odpalana gdy wyjscie z BUFORA T = odpowiednia dla podlogowki. Uwaga - mierze temperature na samym wyjsciu z bufora (przed wymiennikiem i przed pompa wymiennika) - bo za wymiennikiem bedzie zimno (pompa 2 nie pracuje jeszcze). 4. pompa grzejnikow odpalana gdy wyjscie z BUFORA T = odpowiednia dla grzejników. Uwaga - taka sama jak wyżej 5. Temperature podłogówki reguluje na mieszaczu (narazie recznie, w przyszlosci moze siłownik i elektronika ale nie sadze by to było konieczne) 6. Temperature piwnic reguluje głowicami termo Pytanie: co w lecie ? Jesli wylacze termostaty pomp 3 i 4 to one sie nie wlacza przez X czasu i moga ulec tzw "zastaniu" - tak ? Jesli zas ich nie wylacze to beda sie niepotrzebnie wlaczac gdy T w buforze bedzie wyzsze (a bedzie bo bufor magazynuje takze cieplo dla CWU). Zaworu na wyjsciu bufora w strone wymiennika tak po prostu zakrecic nie moge (by dalej nie bylo wyzszej temperatury - tam dam czujnik) bo jesli przypadkiem pompa sie wlaczy to co będzie mielić skoro z jednej strony nie będzie wody ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DarekN15 11.03.2008 07:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 Pytanie: co w lecie ? Jesli wylacze termostaty pomp 3 i 4 to one sie nie wlacza przez X czasu i moga ulec tzw "zastaniu" - tak ? Jesli zas ich nie wylacze to beda sie niepotrzebnie wlaczac gdy T w buforze bedzie wyzsze (a bedzie bo bufor magazynuje takze cieplo dla CWU). Zaworu na wyjsciu bufora w strone wymiennika tak po prostu zakrecic nie moge (by dalej nie bylo wyzszej temperatury - tam dam czujnik) bo jesli przypadkiem pompa sie wlaczy to co będzie mielić skoro z jednej strony nie będzie wody ? Hmnn ... jeżeli nie planujesz zastosowania jakiegoś sterownika, to pozostaje Ci uruchamiać pompy ręcznie - przestawiając termostaty na "niską" temp. (Jeśli dobrze pamiętam to zakres temp wynosi 0-90C). Niestety nie wiem jak często należy to robić. Ja używam regulatora Euroster 3000 R(adiowy), który posiada funkcję "pobudzania" pompy w okresie pozagrzewczym. Ale w ciągu ostatniego lata nie skorzystałem z niej , więc skończyło się tym że pod koniec września musiałem "rozebrać" pompę c.o. i rozruszać wirnik pompy ręcznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kane66 11.03.2008 07:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2008 Dzieki za pomoc. WIele mi sie wyklarowało. Letnie uruchamianie pomp przy wylaczonych termostatach zrealizuje mi elektryk na przekazniku czasowym ktory raz w tygodniu/miesiacu uruchomi pompy 2,3,4 na pare minut co załatwi problem. Wstepnei zrealizuje mi to na recznym centralnym przelaczniku z mozliwoscia dodania czasówki. Co do czujnika kominowego to zastosuje jakas termopare i sterownik - wyjdzie taniej niz gotowiec, prostsze w serwisowaniu (bo mam czesci zamienne od reki u znajomego). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Alupin 16.04.2008 17:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2008 Witam serdecznie Mam pytanie do ekspertów.. Posiadam instalację grzewczą z zamkniętym obiegiem ( kocioł gazowy ) i chcę dołaczyć do tego kocioł na paliwo stałe - przez wymiennik ).. I teraz zastanawiam się nad zakupem zbiornika akumulacyjnego ok. 1000 litrów ) i zamontowanie ot tak wprost do kotła ( kocioł grzał by cały czas wodę w zbiorniku i stamtąd woda płynęła by do wymiennika płytowego.. ).. Wiem że czas ogrzania wody będzie dosyć długi, ale chodzi mi o to, żebym mógł palić w kotle wtedy kiedy mam czas, a nie wtedy, kiedy muszę .. Czy takie rozwiązanie ma sens, oraz czy po wychłodzeniu wody w układzie z kotłem na paliwo stałe i buforem ( jak nie będę palił ) woda w układzie zamkniętym ( z kotłem gazowym i grzejnikami nie będzie się wychładzała poprzez wymiennik i zimną wodę w obiegu z kotłem na paliwo stałe.. Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam Robert Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AdamWr 17.06.2008 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Czerwca 2008 Zbyniu, jak slyszysz mie, wyslij mi prosze schemat konstrukcji bufora lub daj znac tutaj lub na maila ! amen [email protected] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hydraulik 31.08.2008 20:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2008 Podnoszę bo temat ciekawy a ja powoli szykuję się do bufora 3000L Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hydraulik 21.11.2008 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Listopada 2008 Z powodów oszczędnościowych wyszedł bufor o pojemności 3750 L z pięcioma obiegami grzewczymi i do tego w dwóch oddzielnych domach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zbyniu-03 22.11.2008 16:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Listopada 2008 Z powodów oszczędnościowych wyszedł bufor o pojemności 3750 L z pięcioma obiegami grzewczymi i do tego w dwóch oddzielnych domach Witam, ciekawie sie zapowiada, moze cos wiecej w temacie bufora? Czym bedziesz palil i jakim typie kotla ? Jaka pow. do ogrzania, podlogowka/grzejniki ? Pozdrawiam Zbyniu od 2004 r w konfiguracji: Atmos DC32S, 3x750 l + 120 l cwu /hydroterma+wezownica/, zawor ESBE 32/60C, 3xsilowniki/zawory 3d Mutmeccanica Sterowniki: Compit R322+R315T2, tylko pogodowka ca. 50 m podlogowki, kaloryfery: ca. 120 m parter+poddasze temp wody constans 25C Podlogowka +10C zewn./27C, 0C/30C, -10/34C, -20/38C Kaloryfery +10C zewn./30C, 0C/36C, -10C/40C, -20C/46C Podkladanie: temp. zewn. 5-10C; 1x3-4 dni, 0-5C; 1,5x2 dni, 0- -15C; 1x1 Opal: grab+brzoza/ 2-letnie sezonowanie Mur: max+12 cm styropian Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zbyniu-03 22.11.2008 16:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Listopada 2008 Zbyniu, jak slyszysz mie, wyslij mi prosze schemat konstrukcji bufora lub daj znac tutaj lub na maila ! amen [email protected] Witam, czy pytanie jeszcze aktualne? Pozdr Zbyniu od 2004 r w konfiguracji: Atmos DC32S, 3x750 l + 120 l cwu /hydroterma+wezownica/, zawor ESBE 32/60C, 3xsilowniki/zawory 3d Mutmeccanica Sterowniki: Compit R322+R315T2, tylko pogodowka ca. 50 m podlogowki, kaloryfery: ca. 120 m parter+poddasze temp wody constans 25C Podlogowka +10C zewn./27C, 0C/30C, -10/34C, -20/38C Kaloryfery +10C zewn./30C, 0C/36C, -10C/40C, -20C/46C Podkladanie: temp. zewn. 5-10C; 1x3-4 dni, 0-5C; 1,5x2 dni, 0- -15C; 1x1 Opal: grab+brzoza/ 2-letnie sezonowanie Mur: max+12 cm styropian Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
daren 31.12.2008 13:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Grudnia 2008 Witam Jestem na etapie projektowania kotłowni.. Dom powierzchnia grzania to 150 m2....Obecnie wykonana jest podłogówka + grzejnik jedno zasilanie ale na osobnych rozdzielaczach. Przez pierwszy rok lub dwa głównym źródłem ciepła ma być kocioł gazowy, potem kocioł na drewno Np: atmos, orlan, fex czy vigas itd. Dodatkowo wykonałem podejście z piwnicy pod solary z miedzi plus kabel( może stanieją lub będą jakieś dotacje) Teraz chodzi mi jak to wszystko sensownie połączyć z zachowaniem takich wymogów: - Bufor dla pieca na paliwo stałe1500-2000 litrów - Podłogówka i grzejniki w układzie zamkniętym. - Połączenie kotła na paliwo stałe z układem bez wymiennika płytowego. Wydaje mi się, że najlepiej to wykonać przy zastosowaniu Np takiego zasobnika : http://www.termsystem.com/akumulacja/nado_3_zdjecie.jpg ale ze schematu połączeń tego zbiornika wychodzi mi że podłogówka i grzejniki będą chodzić w układzie otwartym, jak to ominąć ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
VIP Jacek 01.01.2009 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Stycznia 2009 Zbyniu, Czy mógłbyś mi doradzić co muszę dokupić i ew. narysować schemat instalacji z zastosowaniem bufora cieplnego?Mieszkam od dwóch miesięcy i mam już zrobioną instalację grzewczą.Dom 180 m2 z poddaszem użytkowym + garaż 34 m2 z grzejnikiem.Dobrze ocieplony, ściana 3W silikat 20 cm styropianu, poddasze 30 cm wełny, reku.Na dole ok. 65 m2 podłogówki, 3 grzejniki, góra - 5 grzejników.Kocioł dolnego spalania FEX 30 kw z wyciągiem, zawór 4 drogowy ESBE ręczny, zasobnik cwu 220 l. Instalacja do grzejników na rozdzielaczach, podłogówka z gotowym zestawem - mieszaczem i pompą firmy Kann, pompa do co i pompa do cwu.Wszystko ładnie pracuje, rozpalam prawie codziennie, a to trochę męczące. Dom nie potrzebuje dużo energii i jak rozpalę w kotle w domu robi się momentalnie ciepło.Tak jak radzisz bufor byłby dla mnie dobrym rozwiązaniem, tylko te koszty.Jaka minimalna wielkość tego zbiornika byłaby dla mnie dobra? Napisz, jakie są koszty tej modernizacji. Nie wiem jeszcze jakie dane Ci są potrzebne? Może jakiś zdjęcia mojej instalacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zbyniu-03 02.01.2009 17:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2009 Witam, z ta dorada ta raczej bylbym ostrozny, bo od tego sa zawodwowcy, ja jedynie moge cos zasugerowac zgodnie z wlasnym doswiadczeniem jako uzytkownika. Z tego co piszesz moglbys zrobic docelowo niezalezne 2 obiegi: grzejnikowy i podlogowke. Kwestie dokladniejszego ustawienia temp. na grzejnikach tam gdzie bedzie to potrzebne mozna dodatkowo zalatwic termostatami, u mnie zachodzi taka potrzeba ewent. w 2 pomieszczeniach, reszta grzejnikowna parterze i poddaszu, w sumie 12 sztuk pracuje sterowana wylacznie pogodowka i to sie sprawdza. Ok. 50 m kw. podlogowki na parterze dodatkowo zwieksza bezwladnosc ukladu w przypadku wczesniejszego wychlodzenia grzejnikow, w sumie korzystnie. Uklad kotla z buforem i mieszaczem, jak doskonalele wiesz bedzei wykladal prawie zawsze tak samo. Niestety przydatnosc zaworu 4-d w racji jego innego przeznaczenia bedzie tutaj zerowa. Jesli Twoj zestaw do podlogowki jest z mieszaczem 3-d pogodowym to dobrze. W uzpelnieniu nalezaloby dokupic zestaw zaworu 3-d (cena mosieznego najt ok. 100 pln+ silownik, cena od 250 pln na Allegro + jak wiedomo pompa co + sterownik pogodowy, cena jednoobiegowego chyba od 500 pln w gore ( ja mam compit-a, jest jest jednak wiekszy), dwuobiegowy 750 pln ?? W koncu zawor termoregulacyjny 60 C za 300 PLN ?, klapowy zawor zwrotny 50 pln ? pompa do obiego kotlowego cena ?, pare metrow rur Co do bufora zasada jest chyba znana: im wiekszy tym lepiej, z doswiadczenia dla kotla 30 kw 2000 litrow to minimum. Zakladaja oczywiscie, ze w Twoim kotle mozesz palic rownym paliwem. Spotkalem sie z instalacja nawet z buforem 4000 l przy kotlach na drewno ale to juz chyba b. wysokie koszty. Ja mam zbiorniki spawane przez niezlego fachowca ale niestety prostokatne, znajomy mial lepszy wartsztat i zrobili mu walce z plaskimi dennicami. O kosztach nie bede pisal bo robilem je dawno a ceny juz sie zmienily. Wyszly jednak 3 w cenie jednego ze sklepu. Jesli masz mozliwosc i dobrze ocieplony budynek wiekszy bufro da wiecej komfortu, to pewne. Co do cen buforow: ostatnio nabylem na allegro zywany zbiornik cisniewiony hudroforowy do instalacji z kotlem na drewno u rodziny, uzywany wczesniej do sprezarki o pojemnosci 700l w cenie zlomu za 400 pln. Facet twierdzil, ze moze miec na przyszlosc wiecej takick zbiornikow. Przespawanie kroccow dla fachowca za robote 50 pln, wiec razem wyszlo niedrogo. Facet z Bilgoraja, w razie potrzeby sluze namiarem. Schematy instalacji z buforem sa ogolnie dostepne na stronach producentow ww kotlow, w razie potrzeby sluze namiarami. POzdrawiam Zbyniu Zbyniu, Czy mógłbyś mi doradzić co muszę dokupić i ew. narysować schemat instalacji z zastosowaniem bufora cieplnego? Mieszkam od dwóch miesięcy i mam już zrobioną instalację grzewczą. Dom 180 m2 z poddaszem użytkowym + garaż 34 m2 z grzejnikiem. Dobrze ocieplony, ściana 3W silikat 20 cm styropianu, poddasze 30 cm wełny, reku. Na dole ok. 65 m2 podłogówki, 3 grzejniki, góra - 5 grzejników. Kocioł dolnego spalania FEX 30 kw z wyciągiem, zawór 4 drogowy ESBE ręczny, zasobnik cwu 220 l. Instalacja do grzejników na rozdzielaczach, podłogówka z gotowym zestawem - mieszaczem i pompą firmy Kann, pompa do co i pompa do cwu. Wszystko ładnie pracuje, rozpalam prawie codziennie, a to trochę męczące. Dom nie potrzebuje dużo energii i jak rozpalę w kotle w domu robi się momentalnie ciepło. Tak jak radzisz bufor byłby dla mnie dobrym rozwiązaniem, tylko te koszty. Jaka minimalna wielkość tego zbiornika byłaby dla mnie dobra? Napisz, jakie są koszty tej modernizacji. Nie wiem jeszcze jakie dane Ci są potrzebne? Może jakiś zdjęcia mojej instalacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
VIP Jacek 02.01.2009 20:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2009 dzięki, zbyniu. Z tego co piszesz moglbys zrobic docelowo niezalezne 2 obiegi: grzejnikowy i podlogowke... nie bardzo rozumiem o co tu chodzi, możesz wyjaśnić mnie jako laikowi? Termostaty mam założone na wszystkich grzejnikach. Zauważyłem, że podłogówka na parterze znakomicie pełni rolę akumulacji ciepła. Na górze przy samych grzejnikach przy dłuższym nie paleniu w kotle, czuje się mniejszą temp. a na dole gdzie mam podłogówkę jest przyjemnie ciepło dużo więcej czasu. Niestety przydatnosc zaworu 4-d w racji jego innego przeznaczenia bedzie tutaj zerowa. ten zawór 4d ESBE założyłem dla ochrony kotła i może on zostać? Jesli Twoj zestaw do podlogowki jest z mieszaczem 3-d pogodowym to dobrze Ja mam mieszacz firmy KAN-therm z zaworem-głowicą termostatycznym, pompą i belką górną z zaworami do siłowników i belką dolną z zaw. regulacyjnymi. Opcjonalnie na zaworze można zamontować siłownik elektryczny wspłp. z termostatem pokojowym. To przepisałem z instrukcji obsługi tego mieszacza. Także nie wiem, czy Ci o to chodziło? Tutaj jest ten mieszacz, tylko ja mam tą belkę dolną z zaworami regulacyjnymi, a na zdjęciu jest z przepływomierzami. W uzpelnieniu nalezaloby dokupic zestaw zaworu 3-d (cena mosieznego najt ok. 100 pln+ silownik, cena od 250 pln na Allegro + jak wiedomo pompa co + sterownik pogodowy, cena jednoobiegowego chyba od 500 pln w gore ( ja mam compit-a, jest jest jednak wiekszy), dwuobiegowy 750 pln ?? W koncu zawor termoregulacyjny 60 C za 300 PLN ?, klapowy zawor zwrotny 50 pln ? pompa do obiego kotlowego cena ?, pare metrow rur tutaj przyznam nie bardzo się orientuję o co dokładnie chodzi. Co do bufora zasada jest chyba znana: im wiekszy tym lepiej, z doswiadczenia dla kotla 30 kw 2000 litrow to minimum. Zakladaja oczywiscie, ze w Twoim kotle mozesz palic rownym paliwem Myślałem, ze w moim przypadku 1000 l wystarczy. Te 2000l to może być np. 3x700l? Jeśli możesz to poproszę na priva namiary na tego faceta z Biłgoraja. Schemat instalacji z buforem też. Postaram się jutro zrobić fotki mojej instalacji, to zobaczysz co można z tym zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zbyniu-03 04.01.2009 17:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2009 Witam, piszesz, ze do podlogowki masz gotowy zestaw pompa+zawor 3-d termostatyczny+rozdzilacz do podlogowki wiec chyba sprawa zasilania podlogowki chyba bylaby zalatwiona. Podlaczenie grzejnikow do zasilania mam zrobione oddzieonie dla parteru i poddasza. U ciebie grzejniki rozmieszczone sa widze podobnie. Rozdzielenie pogodowe w tym przypadku w celu np. niezaleznego obnizenizenia temp. w ciagu doby wymagaloby jednak zastosowania podwojnego sterownika i dwoch zaworow obrotowych 3-d z silownikiem, przyklad zaworu i silownika na jednej z aukcji allegro: http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=574668 albo wpiecie grzejnikow w jeden uklad a wiec jeden zawor 3-d, jeden silownik, pojedynczy sterownik pogodowy np. compit 315+ jedna pompa co. a "dopieszczanie" temp. zaworami termostatycznymi przy grzejnikach. NiezaleznerRozdzielenie ukladow grzewczych w domu z moich obserwacji daje komfort w postaci stalej zadanej temperatury ale o pociaga za soba jak wiadomo wyzsze koszty instalacji i uzytkowania. Robiac podlogowke zwiekszylem nieco gruboc wylewki do ok. 8 cm, stad jej bezwladnosc jest dosc spora i czuc to dlugo po wyczerpaniu sie zapasu goroacej wody w buforze. Zachodzi tez pewna trudnosc w dograniu temperatury na jednym poziomie, gdy istnieja dwa zrodla ciepla w postaci wlasnie podlogowi i grzejnikow. Mnie to zajelo jeden sezon zabawy w nastawy pogodowe tych ukladow, zwlaszca ze, jak zauwazylem, zmiana temperatury wody zasilajacej kazdy z ukladow nawet o 1 C juz wywoluje uczucie wyzszej badz nizszej temp w pomieszzceniu wiec jest z tym troche zachodu. Dotyczy to oczywisie budynkow ocieplonych. Jesli chodzi o zawor 4-d lktory masz, jego przydatnosc bedzie dosc klopotliwa jak mi sie wydaje. Przy kotle 30 kw i chyba kazdym innym dobrze jest, jesli moze on pracowac na krotki obiegu przykotlowym z wlasna pompa i zalecanym zaworem termostatycznym 3-d podbijajac temp. powracajacej wody do kotla do minimum 60C badz jeszcze lepiej 72C (stabilniejsza praca kotla). . Zawor 4d pracujacy w tej funkcji mieszania wody zimnje i cieplej na powrocie z pompa co w malym obiegu z ustalonym manualnie stalym polozeniem czesciowo spelnilby ta role. M. in. dlatego, ze tem. wody powracajacej z instalacji i czesciowo bufora do kotla jest zmienna i proporcje mieszania ulegalyby stalemu zacwianiu, stad tez temp. wody w kotle moglaby sie wachac w duzym przedziale, zakladajac, ze kociol pracowalby, co w przypadku buforow chyba konieczne z moca nominalna. Problem moim zdaniem wlasnie w tej zmiennej temp wodu. Gdyby ten zawor pracowal z silownikiem byc moze ta sytuacja zmienilaby sie nieco na korzysc, choc silownik zapewne musialby pracowac bez przerwy w jedna badz druga strone, co ograniczyloby jego zywotnosc no i koniecznosc zastosowania sterownika. Dlatego sadze, ze taniej mimo i tak wysokich cen byloby zastowsowanie zaworu termostatycznego 3-d 72 C warz z pompa, zaworem klapowym i bypassem z zaworem korygujacym i wlacznikiem termostat dla pompy. jak to jest przedtawione m. in. na stronie atmos.cz. Rozwiazanie stabilne, trwale, malo awaryjne i samosterowalne. Co do bufora to jest oczywiscie zawsze inna opcja, jesli myslisz przede wszystkim o tym, aby kociol mogl spokojnie przepalic wsad z moca nominalna to wystarczy te 1000 litrow dla wyrownania mocy, dla akumulacji ciepla z mysla o dluzszych przestojach kociolka musi byc wiecej. Namiary na faceta od zlomu przesle ci na priva. TRoche chaotycznie, jesli masz inne pytania odpowiem. Pozdr Zbyniu dzięki, zbyniu. Z tego co piszesz moglbys zrobic docelowo niezalezne 2 obiegi: grzejnikowy i podlogowke... nie bardzo rozumiem o co tu chodzi, możesz wyjaśnić mnie jako laikowi? Termostaty mam założone na wszystkich grzejnikach. Zauważyłem, że podłogówka na parterze znakomicie pełni rolę akumulacji ciepła. Na górze przy samych grzejnikach przy dłuższym nie paleniu w kotle, czuje się mniejszą temp. a na dole gdzie mam podłogówkę jest przyjemnie ciepło dużo więcej czasu. Niestety przydatnosc zaworu 4-d w racji jego innego przeznaczenia bedzie tutaj zerowa. ten zawór 4d ESBE założyłem dla ochrony kotła i może on zostać? Jesli Twoj zestaw do podlogowki jest z mieszaczem 3-d pogodowym to dobrze Ja mam mieszacz firmy KAN-therm z zaworem-głowicą termostatycznym, pompą i belką górną z zaworami do siłowników i belką dolną z zaw. regulacyjnymi. Opcjonalnie na zaworze można zamontować siłownik elektryczny wspłp. z termostatem pokojowym. To przepisałem z instrukcji obsługi tego mieszacza. Także nie wiem, czy Ci o to chodziło? Tutaj jest ten mieszacz, tylko ja mam tą belkę dolną z zaworami regulacyjnymi, a na zdjęciu jest z przepływomierzami. W uzpelnieniu nalezaloby dokupic zestaw zaworu 3-d (cena mosieznego najt ok. 100 pln+ silownik, cena od 250 pln na Allegro + jak wiedomo pompa co + sterownik pogodowy, cena jednoobiegowego chyba od 500 pln w gore ( ja mam compit-a, jest jest jednak wiekszy), dwuobiegowy 750 pln ?? W koncu zawor termoregulacyjny 60 C za 300 PLN ?, klapowy zawor zwrotny 50 pln ? pompa do obiego kotlowego cena ?, pare metrow rur tutaj przyznam nie bardzo się orientuję o co dokładnie chodzi. Co do bufora zasada jest chyba znana: im wiekszy tym lepiej, z doswiadczenia dla kotla 30 kw 2000 litrow to minimum. Zakladaja oczywiscie, ze w Twoim kotle mozesz palic rownym paliwem Myślałem, ze w moim przypadku 1000 l wystarczy. Te 2000l to może być np. 3x700l? Jeśli możesz to poproszę na priva namiary na tego faceta z Biłgoraja. Schemat instalacji z buforem też. Postaram się jutro zrobić fotki mojej instalacji, to zobaczysz co można z tym zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AdamWr 04.01.2009 23:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2009 ..............taaaaaaaaak jaknajbardziej ! tylko tutaj : [email protected] dziekuje bardzo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AdamWr 04.01.2009 23:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2009 http://nsa03.casimages.com/img/2009/01/05/mini_090105125813405936.jpg a to moja kotlownia po tylu latach czytania tego tematu i tyle porady kture dostalem przez waz na priv' : zbyniu, kane,darekn15,adammk dziekuje jeszcze raz jak bede mial tylko chwile to napise cos wiecej ale narazie czasu bardzo malo narazie ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hydraulik 05.01.2009 07:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Stycznia 2009 http://nsa03.casimages.com/img/2009/01/05/mini_090105125813405936.jpg a to moja kotlownia po tylu latach czytania tego tematu i tyle porady kture dostalem przez waz na priv' : zbyniu, kane,darekn15,adammk dziekuje jeszcze raz jak bede mial tylko chwile to napise cos wiecej ale narazie czasu bardzo malo narazie ! Fajna ale z własnego doświadczenia dał bym więcej termometrów Niestety ta którą ostatnio robiłem z buforem 3750 L nie mieści się w kadrze jeszcze raz gratulacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.