Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

chetnie pomoge


Gradziu

Recommended Posts

WITAM WSZYSTKICH !

Od dłuższego czasu namiętnie przeglądam forum i w końcu postanowiłem zarejestrować się i prosić o radę. Pomału przymierzam się do ogrzewania i jestem już zdecydowany na piec Atmos DC22S wraz z akumulatorem, dodatkowo chcę zbiornik 150l cwu z grzałka elektryczna i chciałbym od was uzyskać pomoc w doborze całego osprzętu wraz z automatyką (najlepiej konkretne modele i symbole), wielkoscią akumulatora itp itd - oczywiście wszystko w rozsądnych cenach. Niestety w moim rejonie nie spotkałem żeby jakiś instalator dobrze znał sie na tego rodzaju rozwiązaniu kotłowni i stąd moje pytanie do was. Dodam, że domek parterowy 115m2, z tego w połowie jest ogrzewanie podłogowe i połowa normalne grzejniki na rodzielaczu. Czytalem dość dużo na ten temat, również na stronach producentów ale widzę, że najlepszą pomoc uzyskam od praktyków znajdujących się na forum (szczególne ukłony dla Zbynia, Kaka, Roberta),a więc panowie czekam na odpowiedzi i z góry serdecznie dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 632
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

WITAM WSZYSTKICH !

Od dłuższego czasu namiętnie przeglądam forum i w końcu postanowiłem zarejestrować się i prosić o radę. Pomału przymierzam się do ogrzewania i jestem już zdecydowany na piec Atmos DC22S wraz z akumulatorem, dodatkowo chcę zbiornik 150l cwu z grzałka elektryczna i chciałbym od was uzyskać pomoc w doborze całego osprzętu wraz z automatyką (najlepiej konkretne modele i symbole), wielkoscią akumulatora itp itd - oczywiście wszystko w rozsądnych cenach. Niestety w moim rejonie nie spotkałem żeby jakiś instalator dobrze znał sie na tego rodzaju rozwiązaniu kotłowni i stąd moje pytanie do was. Dodam, że domek parterowy 115m2, z tego w połowie jest ogrzewanie podłogowe i połowa normalne grzejniki na rodzielaczu. Czytalem dość dużo na ten temat, również na stronach producentów ale widzę, że najlepszą pomoc uzyskam od praktyków znajdujących się na forum (szczególne ukłony dla Zbynia, Kaka, Roberta),a więc panowie czekam na odpowiedzi i z góry serdecznie dziękuję.

 

 

Witam,

zostalem wywolany do tablicy, wiec postaram sie Tobie pomoc, na ile pozwala moje doswiadczenie/wiedza uzytkowania tego typu instalacji.

 

1. Kociol/bufor

Wstepnie wybrany przez Ciebie kociol zapewne wystarczy do ogrzewania domu i cwu. Znaczna poprawe komfortu obslugi zapewni bufor. W twoim przypadku chcesz zminimalizowac koszty, wiec zastosuj akumulacje minimum 700-1000 l. Podobny uklad z kotlem 25 KW+ca. 700 l sprawdza sie sie juz od paru sezonow u rodzicow, choc bufor spelnia tam jedynie funkcje wyrownujaca moc kotla.

Co do cen to chyba sie lepiej orientujesz. Z ciekawosci sprawdzilem na http://www.atmopol.pl koszty zakupu zb. akumulacyjnego bez izolacji 750 l., to wydatek ok. 2.000 pln (chyba netto). Sadze, ze przy zleceniu wykonania podobnego zbiornika dobremu spawaczowi mozna zaoszczedzic ok. do polowy tych kosztow. W moim przypadku przekalkulowalem koszty i zdecydowalem sie je wykonac w warsztacie. Co do schematu budowy bufora sluze w razie potrzeby pomoca.

 

2. Osprzet do obiegu przykotlowego i polaczenia kotla z buforem

W moim przypadku wybralem wariant najtanszy a wiec zawor termoregulacyjny ESBE TV 32/60, cena na obecna chwile 340 pln,

Wieksza srednica polaczenia kotla z buforem zapewnia lepsza grawitacje wody w razie braku pradu, czego juz sam kilkakrotnie doswiadczylem.

Mimo zalecanych przez producenta polaczenia calowego polecam wieksza srednice tego obiegu.

Dalej zawor zwrotny klapowy grawitacyjny na stronie internetowej pod pozycja "Klapa zwrotna BUG" 5/4 cala za ok. 50 pln, do tego zwykly zawor kulowy i pompa co f-y Leszno. Calosc spelnia identycza funkce jak laddomat i jest to mniejszy wydatek. Jedyna dodatkowa praca polega na poczatkowym "dostrojeniu" za pomoca zaworu kulowego przeplywu zimnej.cieplej wody w celu ustalenia odpowiednich proporcji, co ma spowodowac utrzymywanie przez kociol, pracujacy z pelna moca temperatury wody na wyjsciu w zakresie 80-90 C.

Jest to jednak czynnosc jednorazowa wymagajaca odrobine cierpliwosci.

Pompa CO 25/40 (cena 200 pln ?), pracujaca w obiegu kotlowym wspoldzialajaca z termostatem przylgowym , zainstalowanym na wyjsciu cieplej wody, cena ok. 85 pln.

Jesli masz mozliwosc zakupu, wybierz elektroniczny,

. Bezdyskusyjna wada termostatow bimetalicznych jest niestety zbyt duza bezwladnosc, co z doswiadczenia powoduje niestabilna prace kotla.

 

3. Zawor trojdrozny

Regulacja cielej wody na wyjsciu do instalacji co moze przejac np.

calowy zawor trojdrozny Termomix D25 163,19zł przestawiany za pomoca silownika elektrycznego, podlaczonego do tygodniowego programatora elektronicznego, taki kompletny zestaw np.

[AUTOMIX 30] za 1.280,88zł na http://www.atmopol.pl

 

Z tego co piszesz wynika, ze masz dwa obiegi grzewcze. POdobna sytuacje u siebie rozwiazalem instalujac podwojny programator z oddzielnym sterownaiem, zaworem a takze silwnikiem dla kazdego obiegu.

 

Zanim hydraulik rozpocznie montaz twojej instalacji, zapoznaj sie szzcegolowo w budowa tego typu instalacji. Mimo zapewnien ze strony fachowcow i bagatelizowaniu sprawy w wielu przypakdach popelnienych jest sporo bledow. W ten sposob ich unikniesz.

 

Sorry za dosc chaotyczny post, jesli bedziesz mial dodatkowe pytania pisz na priv. Z pewnoscia bedziesz mial ich wiecej :)

 

Pozdr

Zbyniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha, ja sie rowniez odzywam :)

Choc ostatnio bardzo rzadko tutaj bywam.

 

Siajko, jezeli bedzie ci potrzebny schemat takiej instalacji - przyslij e-mail na priwa, to ci przesle.

 

Zbyniu!!! No przeslesz te zdjecia czy nie!!?? :D Obiecales chyba z 3 lata temu :D

 

Aha, chce sie jeszcze jedna rzecza - dosyc wazna - podzielic.

Poniewaz pale juz druga zime, to zaobserwowalem takie zjawisko:

Chyba wszyscy wiecie, ze dla kotla na paliwo stale jest potrzebna duza ilosc powietrza (tlenu) do spalania. W nasze czasy budujemy na tyle szczelne domy (moj tez taki jest), ze nawet majac kratki wyciagowe (5 na 120 m2 powierzchni), nawiewniki (tak to jest u mnie) - tego powietrza jest za malo. W kotlowni (7m2) mam okno, w oknie nawiewnik o powierzchni 2cm*20cm, nad kotlem kratka wyciagowa.

No i co zauwazylem - poniewaz mam zainstalowany tak system alarmowy, ze przy wyjezdzaniu z domu - musze zamykac wszystkie drzwi - to dla normalnego spalania dla kotla nie calkiem nie starcza tego nawiewnika w oknie. Kociol zaczyna nawet ciagnac powietrze z kratki wywiewnej... A jezeli drzwi miedzy pokojami mieszkalnymi i kotlownia sa otwarte - to nawet podciaguje powietrze z domu.

A wiec - zainstalowalem w scianie miedzy kotlownia i garazem (kotlownia i garaz przylegaja do siebie) rure kanalizacyjna pomaranczowa o srednicy 150 mm i podprowadzilem pod sam wentylator zaciagowy Atmosa.

Po tej operacji zauwazylem, ze przy zamknietych drzwiach kotlowni kociol:

1) Predzej nabiera temperature

2) drzewo dokladniej sie spala,

3) dluzej sie pali na okolo 1-2 h,

4) kotlownia calkiem sie nie wychladza nawet kiedy rura jest caly czas otwarta (z ojcem zrobilismy klapke zamykajaca)

5) kotlownia jest lepiej wietrzona i wentylacja grawitacyjna dziala prawidlowo

6) na sciankach kotla (drewno mam sezonowane 2 lata) calkiem nie pojawia sie smola - podczas gdy rury nie bylo, to bywalo, ze smola sie zbierala

 

A wiec panowie - wniosek - podczas instalacji kotla na paliwo stale bardzo powaznie rozwazcie skad bedziecie mieli podawane powietrze do spalania w kotle. Na ile wiem najmniejszy przekroj do tego potrzebny jest fi 150 mm.

 

Moze juz wielu z was to wszystko wie, ale kto nie wie - mysle, ze bedzie pozyteczne.

 

Pozdrawiam

 

kaKa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha i jeszcze - przy otwartych drzwiach kotlowni na dom - kociol nie ciagnie powietrza z domu - rowniez zauwazylem, ze w domu od tego jest tylko cieplej.

 

A wiec mysle, ze ten wydatek na rure (40-50 zl) dziure w scianie wydlubiecie i sami - oplaca sie jak najbardziej.

Moze macie u siebie jakies inne rozwiazania - zapraszam - podzielcie sie.

 

kaKa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam już zaplanowaną kotłownie (szkoda, że nadal nikt mi nie powiedział co z tą kwasówką do komina :cry: )

 

Może jeszcze mogłabym coś zmienić aby ulepszyć sytuację....

Na pewno potrzebna jest kwasówka- nie będzie efektu pocenia się ściany. Mój znajomy miał Atmosa i nie dawał kwasóki- zrobił porządnie komin z cegły- jednak po miesiacu musiał wstawic kwasówkę bo komin robił się mokry. Lepiej daj- nie zaszkodzi a na pewno pomoże :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisywane przez KaKa zaciaganie powietrza i spalin przez kratke wentylacyjna w kotlowni zaobserwowalem i u siebie po chwilowym przytkaniu czerpni powietrza.

Wlot powietrza do kotlowni jest oczywiscie niezbedny dla wydajniejszej pracy kotla.

 

Odnosnie kwasowki uwazam, ze w przypadku pracy kotla z nominalna moca przy zastosowanej akumulacji i odpowiednim opale nie zachodzi koniecznosc jej stosowania. Ale oczywiscie fachowcy od kominow moga inaczej doradzic.

Dodam jedynie, ze z wlasnych obserwacji po czterech sezonach ogrzewania ww. ukladem objawy pocenia sie komina nie sa widoczne.

Ja rowniez zrezygnowalem w swoim domu z wkladu kwasoodpornego.

 

KaKa to rzeczywiscie juz chyba rocznica, kiedy obiecalem Ci zdjecia. Postaram sie je przeslac w tempie ekspresowym :)

 

 

Pozdr

Zbyniu

 

 

 

 

Aha, ja sie rowniez odzywam :)

Choc ostatnio bardzo rzadko tutaj bywam.

 

Siajko, jezeli bedzie ci potrzebny schemat takiej instalacji - przyslij e-mail na priwa, to ci przesle.

 

Zbyniu!!! No przeslesz te zdjecia czy nie!!?? :D Obiecales chyba z 3 lata temu :D

 

Aha, chce sie jeszcze jedna rzecza - dosyc wazna - podzielic.

Poniewaz pale juz druga zime, to zaobserwowalem takie zjawisko:

Chyba wszyscy wiecie, ze dla kotla na paliwo stale jest potrzebna duza ilosc powietrza (tlenu) do spalania. W nasze czasy budujemy na tyle szczelne domy (moj tez taki jest), ze nawet majac kratki wyciagowe (5 na 120 m2 powierzchni), nawiewniki (tak to jest u mnie) - tego powietrza jest za malo. W kotlowni (7m2) mam okno, w oknie nawiewnik o powierzchni 2cm*20cm, nad kotlem kratka wyciagowa.

No i co zauwazylem - poniewaz mam zainstalowany tak system alarmowy, ze przy wyjezdzaniu z domu - musze zamykac wszystkie drzwi - to dla normalnego spalania dla kotla nie calkiem nie starcza tego nawiewnika w oknie. Kociol zaczyna nawet ciagnac powietrze z kratki wywiewnej... A jezeli drzwi miedzy pokojami mieszkalnymi i kotlownia sa otwarte - to nawet podciaguje powietrze z domu.

A wiec - zainstalowalem w scianie miedzy kotlownia i garazem (kotlownia i garaz przylegaja do siebie) rure kanalizacyjna pomaranczowa o srednicy 150 mm i podprowadzilem pod sam wentylator zaciagowy Atmosa.

Po tej operacji zauwazylem, ze przy zamknietych drzwiach kotlowni kociol:

1) Predzej nabiera temperature

2) drzewo dokladniej sie spala,

3) dluzej sie pali na okolo 1-2 h,

4) kotlownia calkiem sie nie wychladza nawet kiedy rura jest caly czas otwarta (z ojcem zrobilismy klapke zamykajaca)

5) kotlownia jest lepiej wietrzona i wentylacja grawitacyjna dziala prawidlowo

6) na sciankach kotla (drewno mam sezonowane 2 lata) calkiem nie pojawia sie smola - podczas gdy rury nie bylo, to bywalo, ze smola sie zbierala

 

A wiec panowie - wniosek - podczas instalacji kotla na paliwo stale bardzo powaznie rozwazcie skad bedziecie mieli podawane powietrze do spalania w kotle. Na ile wiem najmniejszy przekroj do tego potrzebny jest fi 150 mm.

 

Moze juz wielu z was to wszystko wie, ale kto nie wie - mysle, ze bedzie pozyteczne.

 

Pozdrawiam

 

kaKa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obecnie mam co i cwu na piec miałowy podłączonym pod 150l zbiornik z wężąwnicą biawara czy cos takiego

obecnie będę podłanczał gaz i mam problemik z kotłem

latem mam zamiar ogrzewać wodę gazem, zimą przurzucic się na miałowca który generalnie bedzie i grzał wode i co, co poniekąd taniej

jaki kociołek gazowy wybrać aby go w pełni wykorzystać i ewentualnie powiedzmy za 5-10 lat w zależności od cen paliwa podłączyć zamiast miałowca -

czy 1-0 czy dwu funkcyjny

czy jesy mozliwośc podłączenia czegoś takiego do mojego zbiornika z wodą i jak to można zrobić

 

czy do kotła gazowego jest niezbędny wkład kominowy

chyba że kocioł turbo - ale interesuje mnie tez najtańsze wyjście -zakładając ze przez 5 lat bede korzystał z kotła tylko latem

 

prosze o poradę po ostatnio mam szczęście na takuich fachowców którzy idą na łatwiznę i doradzają to co sam zaproponuje wykasowują a czasamji mozna by jednak lepiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prośba do Kaka !

 

W związku z tym, że przy wysyłaniu do Ciebie mail-a, administrator cofa mi wiadomość, mam prośbe abyś przesłał mi ten schemat tej instalacji o której wspominałeś. A tak w ogole to dziękuję za podpowieź odnośnie dostarczenia powietrza do pieca.

 

Za schemacik z góry dziękuję.

 

pozdrawiam

 

Siajko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

miedz :wink:

 

Argumenty przemawiające za wyborem miedzi:

• Miedziane rurki i armatura nie mają sobie równych pod względem sprawdzonych właściwości. Miedź zapewnia niezaprzeczalnie doskonałe wyniki jako materiał na instalacje wodociągowe i grzejne wszelkich typów. Jest mocna i ciągliwa przez co można ją dostosować do różnych potrzeb.

• Elementy miedziane poddawane były testom naukowym i mają zatwierdzony znak jakości na całym świecie.

• Klienci wiedzą , że mogą zaufać miedzi, tak więc jeżeli wybierzesz i zastosujesz miedź, zapewnisz sobie spokój ducha

• Nic nie może równać się z miedzią pod względem uniwersalności zastosowań w instalacjach wodociągowych i grzewczych.

• Miedziane przewody i armaturę można z pełnym zaufaniem stosować w każdym z elementów tych instalacji. Dla kwalifikowanego instalatora miedź jest najlepszym materiałem do pracy. Jest ona wytrzymała, łatwo się wygina, a instalacje można montować zarówno na miejscu jak i poza terenem budowy.

• Przy pomocy miedzi możesz rozwiązać prawie każdy problem i być pewnym jego wyniku.

• Miedź jest trwała, wytrzymała i odporna na uszkodzenia tak, że możesz przez dziesiątki lat polegać na przewodach i armaturze miedzianej. Długa historia miedzi jako doskonałego materiału na instalacje wodociągowe jest niezbitym świadectwem jej trwałości.

• Miedź jest naturalnym materiałem używanym od tysięcy lat jako materiał na zbiorniki wody pitnej, przewody i pojemniki na wodę.

• Żaden inny materiał na przewody wodociągowe nie może równać się pod względem zdrowotnego oddziaływania z miedzią. Miedziane przewody i armatura zapewnią bezpieczne zaopatrzenie w wodę.

• Wszyscy wiedzą, że miedź oznacza wysoką jakość czym przewyższa o głowę wszystkie inne materiały, kiedy porówna się jej cenę i parametry jakościowe.

• Miedź daje doskonałe wyniki, a koszt instalacji miedzianej jest bardzo konkurencyjny.

• W ręku kwalifikowanego instalatora technologie z miedzi dają klientom niezawodną instalację po umiarkowanej cenie, czyli dobra jakość za swoje pieniądze.

• W przeciwieństwie do innych materiałów, miedź nie traci na wartości. Ponad 90% miedzi można odzyskać, z czego korzysta zarówno środowisko jak i instalatorzy.

• Korzyści odnoszą również klienci, bowiem ich domy po założeniu miedzianych instalacji wodociągowych zyskują na cenie. Miedź daje im również idealną szansę wyboru materiału na instalacje wodociągowe, który można ponownie odzyskać.

• Popularność miedzi oparta jest na kombinacji właściwości, które czynią ją jedyną w swoim rodzaju. W pierwszym rzędzie jest to zdolność wytrzymywania krańcowych temperatur przy których z miedzią nie ma żadnych problemów, skutków ubocznych i długotrwałego rozkładu. Równie ważna jest odporność miedzi na korozję i wysokie ciśnienie wody . Miedź jest niepalna, zachowuje swój kształt i wytrzymałość w środowiskach o wysokiej temperaturze i można ją długo użytkować. Lista zalet miedzi korzystnych dla Ciebie jest nader obszerna co zapewnia spokój ducha użytkownika.

• Miedź stanowi doskonałe zabezpieczenie przed zanieczyszczeniem wody w instalacjach wodociągowych. Nic nie może przez nią przeniknąć: płyny, zarazki, tlen, promienie ultrafioletowe. Miedź nie absorbuje substancji organicznych i nie ulega zmiękczeniu w toku pracy. Tylko miedź odpowiada takim wymaganiom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam i prosze o wsparcie merytoryczne. w moim zamysle powinien byc piec chyba dwufunkcyjny, zasilany gazem. CO to uklad zamnkiety napelniony plynem niezamarzajacym, CWU standartowo do wykorzystania w kuchni i w lazienkach (usytuowanych w pionie). I teraz pytania:

1. jaki to mozna zastosowac piec, ktory mozecie polecic do zastosowania w takim rozwiazaniu (generalnie nie wiem w jakiej grupie, producentach powinienem sie poruszac)

2. jak to rozwiazac technicznie (jaki rodzaj rur, czy jakies naczynia wzbiorcze, jakies dodatkowe pompy- nawet drobne sugestie pozwola mi lepiej zrozumiec problem)

Generalnie powinna to byc instalacja prosta, dom okolo 150 m2 z poddaszem uzytkowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Witam,

 

mam pytanie czy lepiej kupić jedenbojelr 280-300l czy może podłączyć 2 mniejsze - 140l. Z rozmów wynika, że w czasie zjazdów rodzinnych jeden bojeler nie da rady. Jeden miałby normalnie pracować a drugi stanowiłby wsparcie na "gorące okresy". Jak taką instalację wykonać?

Dziekuję za informacje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam

Od pewnego czasu przeglądam forum, a ten wątek przeczytałem „od deski do deski”. Jestem na etapie realizacji kotłowni na paliwa stałe. Zainteresowało mnie zastosowanie bufora w instalacji i prosiłbym o przesłanie na priva ([email protected]) schematu podłączenia bufora. Prosiłbym również o odpowiedź na pytanie: czy w instalacji z kotłem na paliwa stałe należy stosować podgrzewacz cwu z wężownicą czy dwupłaszczowy?

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam obecnie instację CO zamkniętą z konwektorami i już jestem zdecydowany i kupuję atmosa dc32s stąd też moja prośba do weteranów tego wątku o przesłanie schematów instalacji i ewentualnych wytycznych do wykonania zbiornków akumulacyjnych oraz o pomoc w dobraniu dobrej automatyki obecnie dostępnej.

Mój adres [email protected]

Zgóry dziękuję za pomoc .

Waldek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JarekO i WaldemarSpringer,

 

schemat wyslalem wam na e-maile.

 

Wytyczne dla samodzielnego wykonania zbiornikow-akumulatorow, a takze automatyki, sa w tym watku, trzeba tylo troche poszukac... :roll:

 

Pozdrawiam

 

kaKa

 

I jeszcze: Jakos dosyc spokojnie sie zrobilo w tym watku, czy aby nikt nie robi takich instalacji?

A tych, ktorzy juz maja - zapraszam dzielic sie uwagami, czy sie sprawdzily oczekiwania, co jest nie tak, co mozna poprawic itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...