Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 375
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

chodzi zapewne o to że się stabilizuje po kilku sezonach grzewczych.
czyli jak w budynku jest 20 stopni, ściany powiedżmy mają 15 (w sumie czemu nie 20?) ściany fundamentowe ile ????? Chyba też koło 15. Skoro się równoważą lub stabilizują to rozumiem że chodzi o ściany fundamentowe (i ławy) z gruntem wokół ich. Pytanie dlaczego gleba nie oddaje ciepła dalej? No gdyby paseczek był suchy jak pieprz tak w każdym kierunku na 10 metrów to może i tak .........
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Pytanie dlaczego gleba nie oddaje ciepła dalej? No gdyby paseczek był suchy jak pieprz tak w każdym kierunku na 10 metrów to może i tak .........
Bo gleba też ma opór cieplny, niezbyt duży ale ma. Oczywiście w każdym praktycznie przypadku inny co wynika z różnych jej właściwości fizycznych. (nie wszedzie jest taki piaseczek:) ). W kierunku pionowym warstwa gleby jest praktycznie nieskończona więc i opór cieplny jest nieskończenie wielki tym bardziej że temperatura wzrasta w miare głebokości. Oczywiście piszemy o normalnych warunkach bo wystarczy ciek wodny na niedużej głębokości by to zmienić. Ciepło w związku z tym może uciekac tylko poprzez krawędzie budowli. Wystarczy te krawędzie dobrze zaizolować i mamy termos. Taką izolację tworzy zewnętrzna izolacja pionowa ściany fundamentowej wraz z ewentualną opaską poziomą. To oczywiście jakaś tam teoria ale wydaje mi sie że sprawdza się w praktyce i to dużo częściej niz wydawałoby się na pierwszy rzut oka. To co wyżej kolega pisze o piwnicach w domu bez izolacji tez jakoś to potwierdza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIKT tu nie dba o ciepłowód jaki pozostaje w postaci litego połączenia ściany z fundamentem (mniej lub bardziej nawilżonym - ale ZAWSZE wilgotnym)

Chodzi mi tu o PIONOWE połączenie cieplne ziemi i wnętrz!

CZEMU tego problemu dla Was NIE MA?

 

Ja też uważam, że taki pionowy mostek istnieje i jest bardzo energochłonny. Tym bardziej, im bardziej wilgotny jest fundament. Podobno można się go pozbyć stosując szalunek XPS. Izoluje fundament cieplnie i przeciw wodnie. Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w tym zakresie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Adamem trudno dyskutować bo jest tu takim "guru". Nie znam go osobiście ale na podstawie tego co pisze mogę powiedzieć że wypowiada się kompetentnie choć dla laika czasem niezbyt zrozumiale tyle że to nie jego wina bo tematy czasem bywają trudne. Co do izolacji fundamentów to powszechny jest pogląd (taki też prezentuje Adam) że izolacja zewnętrzna ściany fundamentowej jest niewystarczająca i stanowi ona zawsze większy lub mniejszy mostek cieplny. To prawda tyle że ja po lekturze kilku artykułów i jakiejś tam dyskusji z innymi forumowiczami w wątku o płycie fundamentowej doszedłem do wniosku że ten mostek w wiekszości wypadków nie ma znaczenia! Grunt pod domem (o ile nie jest nasiąknięty nieustannie zmieniającą swój poziom wodą) jest również izolacją tyle że bardzo słabą. Ucieczka ciepła przez niezaizolowaną podlogę i ściany fundamentowe ma miejsce tylko do momentu zrównoważenia się temperatury pod domem co następuje po jednym - dwóch sezonach grzewczych. W normalnych warunkach gruntowych ucieczka ciepła następuje tylko poprzez strefy brzegowe więc izolacja fundamentow tylko zzewnątrz powinna wystarczyć.

 

No właśnie! A czy całkowite odizolowanie fundamentu od ziemi nie poprawi sprawy. Czy tzw. "szalunek XPS" może ten problem rozwiązać??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do piwnicy to jest ona w miarę ciepła (?!), bo nad nią jest w miare cieplejszy budynek użytkowy ogrzewany. Jeżeli jego by nie było a piwnica byłaby odpowiednio nisko pod gruntem, to mogłaby liczyc na ta stałą (8-10 stopni) temperatue gruntu. Teoria, że potrafimy tak nagrzać dom, że po odebraniu tego grzania temperatura gruntu będzie na tyle wysoka, żeby nie odbierać ciepła z domu wydaje mi sie naciągana. Według mnie Adam chciał uwypuklic problem przepływu ciepla w ścianie (przepływ pionowy) bo wydaje się stosunkowo proste zaizolowanie go (tak jak piszesz Perm) po krawędziach ścian. Tylko co z krawędzia ław (tą dolną krawędzią)? Dlatego chyba łatwiej jest ten przepływ odciąć na styku ścian fundamentowej i tej właściwej, zewnętrznej. Nie wiem czy wierzyć "isomurom" ale na ich stronce jest wyraźnie namalowane, że gdy się zastosuje ten ich najwspanialszy bloczek to juz ścian fundamentowych mozna nie izolować termicznie. Mi się wydaje, że w każdym wypadku ciepło będzie uciekać ale jak ta ilość oszacować to nie mam pojęcia :(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WITAM! Jeden z forumowiczów opisał przykład kolegi, który zastosował bloczki ISOMUR tylko dla ścian zewnętrznych. Po intensywnych ulewach/ przed zadaszeniem domu/ okazało się, że ściany zewnętrzne osuszyły się i były w stanie idealnym, a wewnętrzne byly popękane i uszkodzone. W czasi opadów dom wewnątrz oczywiście stał w wodzie Dom jest budowany z betonu komórkowego. No i chyba to jest jakiś praktyczny przykład. Co sądzicie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo gleba też ma opór cieplny, niezbyt duży ale ma. Oczywiście w każdym praktycznie przypadku inny co wynika z różnych jej właściwości fizycznych. (nie wszedzie jest taki piaseczek:) ). W kierunku pionowym warstwa gleby jest praktycznie nieskończona więc i opór cieplny jest nieskończenie wielki tym bardziej że temperatura wzrasta w miare głebokości. Oczywiście piszemy o normalnych warunkach bo wystarczy ciek wodny na niedużej głębokości by to zmienić. Ciepło w związku z tym może uciekac tylko poprzez krawędzie budowli. Wystarczy te krawędzie dobrze zaizolować i mamy termos. Taką izolację tworzy zewnętrzna izolacja pionowa ściany fundamentowej wraz z ewentualną opaską poziomą. To oczywiście jakaś tam teoria ale wydaje mi sie że sprawdza się w praktyce i to dużo częściej niz wydawałoby się na pierwszy rzut oka. To co wyżej kolega pisze o piwnicach w domu bez izolacji tez jakoś to potwierdza.

 

Tak, to faktycznie tak działa. PERM ma rację, także w dopisku, w którym napisał, że styropian EPS nie nadaje się do izolowania fundamentów. Ale jest przecież XPS, który ma dużo większą wytrzymałość mechaniczną i lepiej izoluje (głównie przeciw wodzie). Widziałem nawet film o szalunkach do wylewania fundamentu wykonanych z XPS. Czy ktoś je już stosował? Czy ktoś ma jakieś doświadczenia dotyczące szalunku XPS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do piwnicy to jest ona w miarę ciepła (?!), bo nad nią jest w miare cieplejszy budynek użytkowy ogrzewany. Jeżeli jego by nie było a piwnica byłaby odpowiednio nisko pod gruntem, to mogłaby liczyc na ta stałą (8-10 stopni) temperatue gruntu. Teoria, że potrafimy tak nagrzać dom, że po odebraniu tego grzania temperatura gruntu będzie na tyle wysoka, żeby nie odbierać ciepła z domu wydaje mi sie naciągana. Według mnie Adam chciał uwypuklic problem przepływu ciepla w ścianie (przepływ pionowy) bo wydaje się stosunkowo proste zaizolowanie go (tak jak piszesz Perm) po krawędziach ścian. Tylko co z krawędzia ław (tą dolną krawędzią)? Dlatego chyba łatwiej jest ten przepływ odciąć na styku ścian fundamentowej i tej właściwej, zewnętrznej. Nie wiem czy wierzyć "isomurom" ale na ich stronce jest wyraźnie namalowane, że gdy się zastosuje ten ich najwspanialszy bloczek to juz ścian fundamentowych mozna nie izolować termicznie. Mi się wydaje, że w każdym wypadku ciepło będzie uciekać ale jak ta ilość oszacować to nie mam pojęcia :(

 

No właśnie, ja też mam podobne zdanie. Uważam, że powinno się oddzielić fundament od gruntu. Przecież ziemi nie ogrzejemy, jest zbyt duża! Grunt będzie ciagle chłonął energię ze ścian. Widziałem na Budmie tzw. "szalunek XPS", który ponoć rozwiązuje ten problem. Czy ktoś go już stosował? Czy ktoś ma przemyślenia na ten temat?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szalunek tracony ten wyglada ciekawie, dobre rozwiazanie, każde odizolowanie, zlikwidowanie mostków termicznych jest porządane, aby tylko nieingerować w konstrukcję nosną.

Jak zwykle wadą takich rozwiązań jest ekipa wykonująca i błędy ludzkie. Jeżeli chcecie stosowac ten typ szalunków i planujecie mieć piwnicę w terenie z mozliwą wodą gruntową lub w gruncie to zastosujcie szczelny beton do tego szalunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jako izolacja folia się nienadaje to jest tylko złudzenie izolacji. od kilku lat niestosuje folii..tylko powłoki mineralne.

Papa jest smolista więc do tego bedą sie trzymały bitumy, połaczenie mozna przeprowadzić jakimś preparatem bitumicznym np CP 44, oczyszczasz podłoże , gruntujesz kładzesz warstwe CP 44 nakładasz na to folie i nastepną warstwę cp 44, tak aby folia znalazła sie w warstwie CP, zapewni to w miarę bezpieczne połaczenie. Niezapomnij że izolacje musisz wyciągnąć na ścianę ponad pape.

Jezeli masz chęci to zastosuj izolację mineralną CR 65, w dwóch warstwach kupuje sie ja w workach koszt jak klej rozrabiasz i kładziesz pedzlem lub paca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

antech widzę, że masz doświadczenie w izolacjach mineralnych.

Planuję właśnie izolacje podłogi na gruncie CR 65. Pod ściany dałem papę termo. Myślę tak żeby na brzegach gdzie wystaje papa dać CR166 (może z siatką) aby to się jakoś ładnie połączyło a później CR 65 na chudym betonie.

 

Dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Dzięki za konkretną odpowiedź, ta folia ma iść na piasek pod pierwszą warstwę betonu, później ma być izolacja właściwa, styropian, izolacja, wylewka i np. terakota.

Folię to chcę dać tak od siebie, dla wszelkiego spokoju i połączyć ją z warstwą papy znajdującą się pod bloczkami, chyba że jest to niepotrzebne. Domek podpiwniczony.

A izolację mineralną CR 65 to chyba trzeba by było już kłaść na beton, a ja folię chcę dać na piasek.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zasadniczo 166 jest powłoka własciwą, jest ona elastyczna. 65 jest idealna jako podkłady i izolacja na podłoza nieodkształcalne. Najlepiej by było abyś zrobił najpierw 65 potem 166, ale jeśli mówisz o izolacji przeciwwilgociowej to możesz tak zrobic jak piszesz. U mnie na balkonie zrobiłem izolacje z 65, zostawiłem specyjalnie na zime płytki niezafugowane aby zobaczyć czy izolacja spełnia role i spełniła, ani jedna płytka nienaruszona.

W narożach niezbedne są wyoblenia, aby izolacja pracowała poprawnie, wyoblenia wykonuje z cementu CX5, jest on wodoszczelny i nim też uzupełniam wszelkie ubytki w betonach..posadzkach czy ścianach.

Masz tam ścianę stojacą na ławie i do ławy dolany chudziak? Czyli może chudziak pracować oddzielnie niz ława i na tym styku musisz dać 166 z tasma. Oba cr-y sa mineralne więc mozna je łaczyć w dowolnym punkcie zachowując ciągłość izolacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witajcie,

 

Na dniach ruszamy z murami i potrzebuje porady w sprawie izolacji fundamentów.

Własciwie same fundamenty już stoją od jakiegoś czasu - teraz okazuje się, że poziom wód gruntowych jest wyższy niz pierwotnie mysleliśmy i potrzebujemy wykonać izolacje możliwą na tym etapie dla warunków chyba ekstremalnych.

Jak to wygląda teraz:

- woda pojawiła się przy kopaniu ław

- ławy wylane B20 i ściany B15

- od wewnątrz są niezaizolowane jedynie zasypane piaskiem

- z zewnątrz wysmarowane dysperbitem, na to styrodur i folia kubelkowa

- drenaż zewnetrzny

- piasek w fundamentach mokry w 2 pomieszczeniach bez wzgledu na pogodę

 

I to tyle co jest zrobione na ten moment. Podpowiedzcie co zrobic teraz żeby zapewnic właściwą izolacje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...