Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 375
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W tym roku przy remoncie i ociepleniu ścian chcę tanim sposobem zaizolować fundamenty (dom bez piwnic) w następujący sposób: po odkopaniu na głębokość 50cm oczyścić fundament i pomalować dokładnie dysperbitem (nie rozpuszcza styropianu), następnie na dno wykopu dać 3-4 cm gr. betonu i na to postawić styropian 15cm gr., w sposób taki by po zasypaniu styropian wystawał z ziemi max 5cm. Oczywiście na styropian klej + siatkę i zasypać. Kiedy wkroczy ekipa ociepleniowców będzie mogła zacząć prace kładąc pierwszy styropian na ten który wystaje z ziemi (celowo takiej samej grubości 15cm jakim będą ocieplane całe ściany). Wylewka betonowa pod styropianem na głębokości ok 50cm będzie zapobiegać wchodzeniu pod styropian wszelkiego robactwa itd.

 

Koszt:

mam około 28m mb fundamentu wookół domu, izolację daję na głębokości 50cm co daje 14m2:

- 7 paczek styropianu 15cm: 45złx7 - 315zł,

- DYSPERBIT 2kg/m2 - 2 wiadra po 20kg -100zł

- siatka 1,8zł/m2 - 30zł

- klej do siatki 3kg/m2 - 2 worki po 25kg - 40zł

- piasek, cement - 100zł

suma: 585zł (materiałów dałem z nadwyżka)

 

Proszę o ocenę tego sposobu, może jakieś sugestie, które nie zwiększą tych kosztów a faktycznie pomogą efektywniej zaizolować przed wilgocią i stratami ciepła istniejące od 20lat fundamenty domu bez piwnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaka wycena taka izolacja ....

Jedna rzecz: styropian jest cieply gdy jest suchy, to tak jak z kurta puchowa: sucha jest ciepla, po zanurzeniu w wodzie - juz ciepla nie jest, ocieplasz materialem, ktory narazony na stale dzialanie wilgoci nasiaka, gdy nasiaka - zapomnij o deklarowanych parametrach przenikania ciepla. warstwa kleju z siatka pod ziemia i na to dysperbit - nie rozwiazuje zupelnie problemu. poszukaj na forum.... bylo to juz walkowane wiecej razy niz Ci sie wydaje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry!

Mam pytanie a właściwie dylemat. Jesienią ubiegłego roku udało mi się zrobić jedynie fundamenty i ściany fundamentowe. Niestety nie zdążyłam z położeniem izolacji. Moi majstrowie chcą teraz kłaść izolacje i pociągnąć budowę dalej. A ja mam wątpliwość czy w chwili obecnej, kiedy temperatury są poniżej 5 stopni położenie izolacji ma sens. Czy może ktoś tak zrobił. A może istnieje jakieś inne rozwiązanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry!

Mam pytanie a właściwie dylemat. Jesienią ubiegłego roku udało mi się zrobić jedynie fundamenty i ściany fundamentowe. Niestety nie zdążyłam z położeniem izolacji. Moi majstrowie chcą teraz kłaść izolacje i pociągnąć budowę dalej. A ja mam wątpliwość czy w chwili obecnej, kiedy temperatury są poniżej 5 stopni położenie izolacji ma sens. Czy może ktoś tak zrobił. A może istnieje jakieś inne rozwiązanie?

Jaką izolację , z czego ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwracać uwagę na instrukcję środka do izolacji , te wodne absolutnie na mogą być stosowane przy ujemnych temperaturach. mróz je niszczy, dopiero po wyschnięciu są mrozoodporne.

Jeżeli poziom wody gruntowej jest niski to izolacja powinna wystarczyć.

Proponuję aby drenaż zasypać jakimś żwirkiem, połączyć z membraną, resztę zasypać gruntem rodzimym, tak aby nie spływały pod budynek wody opadowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

 

Mam pytanie do znawców tematu, szczególnie z tego co widzę bywają tu fighter i Zbigniew:) Problem mam następujący...

 

Dom w SSZ etc., na chwilę obecną bez wylewek i tynków. Dom generalnie został trochę zbyt nisko posadowiony, co powodować może parcie wody, zwłaszcza opadowej na ściany - dom znalazł się w takiej jakby niecce (nie będę tu się rozpisywał czyja to wina bo to już bez znaczenia). Zrobię jeszcze zdjęcia i zamieszcze w weekend...

 

Teren ze spadkiem, więc problem dotyczy w zasadzie tylko części domu - część dzienna jest obniżona w stosunku do reszty o 30cm, pech chciał że to obniżenie jest jakby "pod spadek".

 

Ściany fundamentowe lane, chudziak wylewany nie pomiędzy lecz na ściany. Z zewnątrz izolacja 2x Dysperbit, XPS 6cm, folia kubełkowa - warstwy te są na wysokości chudziaka (chyba poza Dysperbitem). Pod ścianą nośną jest papa na lepiku (niestety chyba tylko 1x); na papie pierwsza warstawa (na tej obniżonej cześci) to cegly w poprzek, na nich dopiero PH25.

 

W czasie dużych opadów lub roztopów na chudziaku wewn. domu widziałem wilgoć. W moiej ocenie wnikała właśnie przez tą warstwę cegieł - widzę że spoiny pionowe z zaprawy miedzy poszczególnymi cegłami pozostawiają dużo do życzenia. Dodatkowo do cegieł przylegała jeszcze jakaś ziemia, gruz etc. - obecnie jak to odkopałem to sytuacja się poprawiła.

 

Chciałbym to jak najlepiej zaizolować:) Wiadomo koszty ale lepiej mieć sucho niż się potem martwić...

 

Od zewnątrz...

Poczatkowo myślałem żeby po obwodzie domu (lub jego części) przygrzać poziomo całej szerokości pasek papy, który pokryłby część ściany fundamentowej, warstwę chudziaka oraz warstwę cegieł z pierwszą warstwą PH.

 

Jednak obecnie jestem bliższy następującemu rozwiązaniu: odkopać cześciwo ściany na obniżonej części, z masy uszczelniającej (Botament MD28, B.BM92, PCI Pecimor 2K...) zrobić pasek (szer. 30-50cm) obejmujący część fundamentu, chudziaka oraz ściany parteru; na to położyć te 6cm XPS + dołożyć kolejne 4/6cm tylko na wysokość cokołu bez zakopywania w ziemię. Na to klej, siatka i pewnie tynk mozaikowy.

 

Od wewnątrz...

Paski papy spod ścian są dość wąskie, i wydaje mi się że będzie trudno je skutecznie połączyć z papa na chudziaku. W takim przypadku lepiej jednak spróbować czy lepiej zrobić oblenia w narożach i papę z chudziaka wywinąć na ściany parteru jakieć 10-15cm?

 

Dodatkowo, czy od wewnątrz również robić uszczelnienie z wspomnianej masy bitumicznej? Chodzi mi o najbardziej newralgiczny punkt tj. połączenie chudziaka ze ścianą parteru.

 

Co sądzicie o takim rozwiązaniu??? Czy uszczelnienie z masy bitumicznej będzie szczelne na jego bokach?

 

Czy warstwę z cegieł zarzucić dodatkowo wcześniej jakąś zaprawą, by zakryć te szczeliny?

 

I jak z tynkami....papę na chudziaku będę kładł wiadomo później. Tynki zazwyczaj robią do podłogi (po tak wygodniej). Tylko że wtedy stracę możliwość wywinięcia papy na pustak czy choćby jej połączenia z wąską warstwą wystającą spod chudziaka. Tak samo nie będę mógł zaizolować nic masą, bo położenie jej już na tynk uważam raczej za bezsensowne.

 

Widzę jedno rozwiązanie...kazać tynkarzom zostawić 15cm luzu od chudziaka?:) Docelowo dojdzie papa, styro 15cm i wylewka 7cm...

 

Acha, czy jeśli na tą obniżoną częśc domu (najbardziej narażoną na wodę) dam lepszą papę gr. 5.2mm (PYE 200 S52) (lub 2x 3mm) a na reszte 1x gr. 3mm (V60 S30) to będzie w miarę optymalnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję;

Od wewnątrz;

odciąć 20 cm chudziaka wewnątrz, odkuć i dokopać się do izolacji poziomej pod ścianami .

wyprowadzić izolację do góry po ścianie,

dolać chudziaka,

zrobić izolacje poziomą na chudziaku, połączyć z tą nową izolacją .

styropian i wylewka na izolację.

 

Od zewnątrz ;

odkopać budynek do poziomu izolacji poziomej pod ścianami .

poziom terenu/ opaski w okół budynku / min 5 cm poniżej tej izolacji.

robimy spadek terenu od budynku 5 % na odległości 1,5 -2 mb

dalej teren może iść do z powrotem do góry

jeżeli możemy zejść z terenem niżej to lepiej.

 

 

Jeżeli nie możemy zejść z terenem na zewnątrz nawet do poziomu izolacji poziomej pod ścianami, to odkopujemy i robimy ciężką izolację pionową na ścianie od poziomu poziomej izolacji pod ścianami z abizolu , + papa termozgrzewalna + XPS, zasypać ile potrzeba + nad terenem siatka i klej do siatki i cokół

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

izolacja pozioma pod scianami jest watpliwa. 1x papa na lepiku moze nie zapewniac ciaglosci izolacji, ale tego nie wiemy na 100% najgorsze jest to ze w tej chwili nie za bardzo jest sposob na to aby sie dowiedziec. jezeli ta izolacja nie jest szczelna - czeka Cie punktowe iniekcyjne wykonanie przepony poziomej.

Pionowa izolacja z zewnatrz niby jest, niby bo to tylko dysperbit. Poprawienie polaczenia izolacji pionowej z pozioma + wyciagniecie izolacji pionowej powyzej poziomu gruntu (bo zrozumialem ze pionowa konczy sie obecnie pod poziomem gruntu) moze tylko pomoc.

Co do izolacji poziomej i jej polaczenia z izolacja na chudziaku:

odcinamy pape, izolacja z zaprawy typu Botact M34 z wyciagnieciem na scianę ("wtapiajac" koncowke papy w m34), na to bitum typu BM92 na calej powierzchni chudziaka plus do wysokosci termoizolacji (ewentualnie podobne materialy) termoizolacja, wartswa dociskowa (jastrych). Takie rozwiazanie zadzialalo w budynku podpiwniczonym, gdzie negatywne parcie wody oderwalo papę termozgrzewalna na chudziaku.

Oj, ciężki temat.....

Dodano: co do pomyslu z wykorzystaniem papy termozgrzewalnej - pogrubienie nic nie da, 3mm jest tak samo szczelne jak 5mm, woda pod cisnieniem po prostu odrywa pape od podloza i w tym jest problem - nastepuje rozerwanie zgrzewu na polaczeniu. U Ciebie nie bedzie wystepowalo negatywne parcie wody, wiec papa moze sobie poradzic.

Edytowane przez fighter1983
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

izolacja pozioma pod scianami jest watpliwa. 1x papa na lepiku moze nie zapewniac ciaglosci izolacji, ale tego nie wiemy na 100% najgorsze jest to ze w tej chwili nie za bardzo jest sposob na to aby sie dowiedziec. jezeli ta izolacja nie jest szczelna - czeka Cie punktowe iniekcyjne wykonanie przepony poziomej.

Pionowa izolacja z zewnatrz niby jest, niby bo to tylko dysperbit. Poprawienie polaczenia izolacji pionowej z pozioma + wyciagniecie izolacji pionowej powyzej poziomu gruntu (bo zrozumialem ze pionowa konczy sie obecnie pod poziomem gruntu) moze tylko pomoc.

 

Co do izolacji pod ścianami, to niestety tak jak piszesz cieżko coś obecnie powiedzieć. Mam nadzieję że jeśli tylko pogoda się poprawi to będę mógł poprawić te izolacje z zewnątrz i zrobić wewnątrz. Tylko że pewnie przełom maj/czerwiec to wylewki...więc przy braku opadów będzie ciężko ocenić efekty.

 

Właśnie, to tylko dysperbit, najprostszym rozwiązaniem wydaje się położenie dysperbitu jeszcze w górę i dokładne nim "uszczelnienie" połączenia chudziak-ściana, tam gdzie jest papa. Jednak to bym zrobił na tej części domu gdzie nie martwię się raczej o podciąganie wilgoci, bo teren jest niżej.

Natomiast na części domu tej opuszczonej wątpię by było to skuteczne. Jak już coś poprawiać i płacić za materiały to wolałbym coś pewniejszego...i tu problem to wybrać:

 

* tak jak pisał Zbigniew, przemalować górną część scian fund., bok chudziaka i część ściany parteru abizolem + na to papa termizgrzewalna?

* zastosować jakąś masę bitumiczną, tylko tu bym prosił o poradę jaką i nią dokładnie zabezpieczyć połączenie ściany fund. z chudziakiem i ścianą partetu? Z zewnątrz nie jest wypuszczona papa więc możnaby ew. podkuć troszkę pustaka by się do niej dostać i "zatopić" ją dokładnie w tej masie

 

Poniżej zdjęcia jak to wygląda obecnie:

 

http://images45.fotosik.pl/739/07fa5ade4c3c48d8m.jpg

http://images41.fotosik.pl/731/5dbea2f892e7651cm.jpg

http://images46.fotosik.pl/698/94aa99eede25492cm.jpg

http://images38.fotosik.pl/729/a003a1a4e390ac42m.jpg

 

Poza poprawą izolacji, planuję zrównać poziom cokołu na całości budynku, czyli wyrównać go z tym poziomem który widać na zdjęciach po prawej stronie (+30cm). Tym samym właśnie o te 30cm planuję wyciągnąć izolację pionową na ścianę parteru.

 

I jeszcze jedno...w warstwie cegieł na zdjęciach sa widoczne uszczerbki w zaprawie pionowej...czym możnamy to uszczelnić? Znalazłem informacje o Botazit MS5 ale to chyba tylko do otworów, bo konsystencję ma płynną po rozrobieniu. Może ten Botact M34?

 

 

Co do izolacji poziomej i jej polaczenia z izolacja na chudziaku:

odcinamy pape, izolacja z zaprawy typu Botact M34 z wyciagnieciem na scianę ("wtapiajac" koncowke papy w m34), na to bitum typu BM92 na calej powierzchni chudziaka plus do wysokosci termoizolacji (ewentualnie podobne materialy) termoizolacja, wartswa dociskowa (jastrych). Takie rozwiazanie zadzialalo w budynku podpiwniczonym, gdzie negatywne parcie wody oderwalo papę termozgrzewalna na chudziaku.

Oj, ciężki temat.....

Dodano: co do pomyslu z wykorzystaniem papy termozgrzewalnej - pogrubienie nic nie da, 3mm jest tak samo szczelne jak 5mm, woda pod cisnieniem po prostu odrywa pape od podloza i w tym jest problem - nastepuje rozerwanie zgrzewu na polaczeniu. U Ciebie nie bedzie wystepowalo negatywne parcie wody, wiec papa moze sobie poradzic.

 

Czyli jak rozumiem, od wewnątrz zastosować M34 na uszczelnienie tego narożnika ściana parteru-chudziak, wraz z dobrym zatopieniem w tej zaprawie końcówki papy. Na to najlepiej by było tać BM92....jednak jak zauważasz powinna wystarczyć papa termo. - tylko jak w takim przypadku dokonać połączenia papy termozgrzewalnej z wcześniej położoną warstwą M34?

 

Z wewnątrz wygląda to tak:

 

http://images47.fotosik.pl/738/356654d7bbf09713m.jpg

http://images39.fotosik.pl/731/e57685846f9dc2d8m.jpg

http://images50.fotosik.pl/737/1f33a100f44e3c18m.jpg

 

Pod tą warstwą cegieł jest papa, która wystaje do środka tylko te kilka cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja również proszę o poradę w sprawie izolacji fundamentów ;)

Warunki są następujące :

Dom niepodpiwniczony, wyniesiony 20cm powyżej terenu, więc ławy będą osadzone na 80cm.

Poziom wody gruntowej wysoki - badanie geologiczne wykonane w zeszłym roku na jesieni (intensywne opady) wykazało, że woda jest na 1,10 m. Podobne badania robione rok wcześniej u bezpośredniego sąsiada wykazały wodę na 1,8-1,9m.

Kierownik budowy proponuje izolację "tradycyjną",tj :

1. na ławie izolacja pozioma - papa termozgrzewalna 3,5mm

2. między ścianą fundamentową a ścianą nośną kolejna izolacja pozioma - również papa termozgrzewalna 3,5mm

3. ławy i ściana fundamentowa pociągnięte 2 razy dysperbitem (zewnątrz i wewnątrz)

4. na całej wysokości ściany fundamentowej styropian EPS100 12cm na "jakiś" klej (tak wiem - powinien być XPS i będę o tym rozmawiał)

5. na zewnątrz styropianu folia kubełkowa

Czy Waszym zdaniem to wystarczy, czy inwestować w jakieś droższe technologie (np.Izohan WM?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Czytam o tej cholernej izolacji i czytam i coraz bardziej wszystko mi się miesza:/

Czy mogłabym prosić Szanownych Ekspertów oraz innych współforumowiczów o ocenę planowanej izolacji.

Info wstępne: dom częściowo podpiwniczony, na wzniesieniu, posadowienie ław powyżej poziomu wód gruntowych, piaski drobne, gliny piaszczyste.

 

W projekcie mamy przewidzianą izolację ścian fundamentowych 12 cm styroduru poniżej poziomu terenu oraz 10cm styroduru powyżej poziomu terenu plus oczywiście mazidło uszczelniające pod styrodurem.

Ze względu na koszty (zakup 40m3:/) Panowie zadecydowali, że zamiast styroduru dajemy 12 cm styropianu twardego (prawdopodobnie to EPS100).

Ma to wyglądać tak:

- 2x dysperbit

- 2x EPS100 6cm na zakładkę

- siatka, klej

 

Czy ten plan to dobry plan?

Czy zamiast siatki i kleju na styropian dać lepiej folię kubełkową?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam, czytam i wcale nie rozumiem!

CO chcecie osiągnąć?

(bardzo proszę o ZDEFINIOWANIE)

 

Pakujecie papę, dysperbit, folie itp....

To rozumiem...

Na 100 sposobów izolacja przeciwwilgociowa, hydroizolacja...

Opisujecie różne styropiany, styrodury itd...

Rozumiem, że to TERMOIZOLACJA...

Ale... CZEGO?

PO CO?

 

Bo?

NIKT tu nie dba o ciepłowód jaki pozostaje w postaci litego połączenia ściany z fundamentem (mniej lub bardziej nawilżonym - ale ZAWSZE wilgotnym)

Chodzi mi tu o PIONOWE połączenie cieplne ziemi i wnętrz!

CZEMU tego problemu dla Was NIE MA?

 

Pełna niejasność!!!

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...