telson 02.06.2005 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2005 Witam wszystkich,zawitałem tu bo duzo dobrego mozan sie dowiedziec. Wiedzy nigdy za wiele. ale do brzegu... Remontuje mieszkanie 80 m kw na parterze w blisko stuletniej kamienicy i jestem na etapie CO, zdecyduje sie chyba na eko piec na paliwo stałe. Ale nie o tym chcialem.W jakich rurach puszczac centralne? Plastik czy miedz? Czytalem w muratorze o rurkach PEX,jaka jest ich trwałos i jakie sa włąsciwosci? Jak kształtują sie ceny ? Ma ktoś jakies doswiadczenia z tym materialem? Dodam ze chce puscic rurki w podłodze. Najpierw jest styropian a potem 5-10 cm betonu. Juz mam wykute rowki na mieszkaniu.Dalej... Jak zrobic zeby ciepło z pieca do grzejników było rozprowadzane równomiernie?Jakie zabezpieczenia zastosowac?Na co zwrócić szczególną uwagę?(zawory etc) Z góry serdeczne dzieki za rzetelną informację i ewentualne linki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aries 03.06.2005 04:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2005 też remontujemy starą chałupkę...instalacje co będziemy mieli w miedzi, koszty naszej instalacji są podane w wątku: http://www.murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=47093przy wypowiedzi "miłej"...pozdrawiam - ania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzysztofh 03.06.2005 05:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2005 Ja robiłem swoją instalację z rury PEX-AL-PEX czyli trójwarstwowej. Jest do bardzo dobra rura, która daje się łatwo kształtować i nie jest sprężysta, jak rury jednowarstwowe. Przy układaniu wody użytkowej z Hepwotha (polecam) trzeba tą rurę mocować bo sprężynuje. Pex leży ładnie na podłodze tak jak go wygniemy.Inna zaleta to mała rozszerzalność cieplna, więc nie ma problemu z kompensacją. Pomimo to sugeruję aby rury układać w piankach specjalnych do tego celu (lepiej niż peszel). Zalety to ochrona mechaniczna rury, bariera termiczna w przypadku rury pod parkietem i pewien luz po zalaniu betonem (jastrych) dla celów kompensacji. To że jej wydłużalność jest bardzo mała nie oznacza że powinno sie ją zalać gołą betonem. Miedź jest również dobra ale trudniejsza do położenia i bardziej pracochłonna. Instalacja z rury z zwojowej miękkiej będzie mniej trwała niż taka sama instalacja wykonana z rur twardych, ale w przypadku tych ostatnich, to nie zdecydowałbym się układać ich pod jastrychem z obawy o nieszczelność lutowanych połączeń.Ich brak w przypadku pexa jest kolejną zaletą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
telson 03.06.2005 18:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2005 A jak zrobic zeby ciepło rozchodziło sie równomiernie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janussz 03.06.2005 18:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2005 1) zastosować odpowiednie średnice rur,2) jak to nie wystarczy, to skryzować,3) dobrać odpowiednią pompkę,4) odpowiedni kocioł (moc) i grzejniki,5) prawidłowo wykonać montaż. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzesiek13 03.06.2005 19:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2005 Januszz ma racje, ale nie oczekuj że w kilku postach dostaniesz info na temat instalacji, bo tego trzeba uczyc sie ładnych parę lat (praktyka+teoria).Podaj z czego chcesz mieć instalację, w jakim systemie, coś Ci poradzimy na forum z grubsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janussz 03.06.2005 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2005 6) Zdobyć trochę wiedzy na temat: "dlaczego to działa".Ten punkt dodałem, po wypowiedzi Grzegorza i wcale nie jest to żart. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mały 03.06.2005 19:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2005 Przede wszystkim przy kotle na paliwo stałe zapomnij o plastiku - rury plastikowe maja wytrzymałość do (z reguły) 95 stC,a co będzie jak Ci się zagotuje? Inna sprawa pamiętaj ,że im wyższa temp wody w układzie tym krótsza (zdecydowanie!) żywotność takich rur - tak ,że tu (cytując?)ADAMOSa48 - tylko miedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
telson 05.06.2005 20:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2005 ...a co będzie jak Ci się zagotuje? Młody,słusznie prawisz- tez sie tego obawiam. Ale jeśli piec (lub w układzie) bedzie zabezpieczenie przed przegrzaniem ?Wtedy gorąca woda zamiast w układ idzie do kanalizacji No i jak pewnie wiesz to nei jest zwykły plastik tylko taki przystosowany własnie do C.O. który moze pracowac ciagle w temp 95 a wytrzymuje ponad 100st C. Wydaje mi sie ze całe "halo" wokół plastiku do CO wiaze sie z tym, ze jest nowy i nie wiadomo jak to bedzie po latach a miedz jzu dłuzej stosowana a przez to wiedza/doswiadczenie jest wieksza . Ale to mi sie tylko wydaje. Na razie zbieram wiedze na ten temat i stad tu moja obecnosc. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość 1950 05.06.2005 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2005 skoro lepiej się znasz na materiałach instalacyjnych to dlaczego pytasz się fachowców? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janussz 05.06.2005 21:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2005 ...a co będzie jak Ci się zagotuje? Młody,słusznie prawisz- tez sie tego obawiam. Ale jeśli piec (lub w układzie) bedzie zabezpieczenie przed przegrzaniem ?Wtedy gorąca woda zamiast w układ idzie do kanalizacji Kurde. Siedzę w kotłach już od.....Zapomniałem od kiedy, tak długo. I takiej rewelacji nie słyszałem. Cóż. Uczymy sie całe życie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
godul1 06.06.2005 10:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 No co Ty Janusz? Ja Ci wytłumacze jak to działa:-) Woda sie gotuje w kotle, ciśnienie rośnie topi i rozsadza pexa, goraca woda chlusta we wszystkie strony, ścieka ze ścian na podłogę i zgodnie ze spadkiem podłogi wpada do kratki kanalizacyjnej. Prawda że proste? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mały 06.06.2005 10:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 No co Ty Janusz? Ja Ci wytłumacze jak to działa:-) Woda sie gotuje w kotle, ciśnienie rośnie topi i rozsadza pexa, goraca woda chlusta we wszystkie strony, ścieka ze ścian na podłogę i zgodnie ze spadkiem podłogi wpada do kratki kanalizacyjnej. Prawda że proste? Z ust mi to wyjąłeś. Telson- ja już wcale nie taki młody... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janussz 06.06.2005 10:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 Telson,wiem, że to żart.Poważnie to wiesz, że dzwoni, tylko gdzie?Pomyliłeś chyba wężownicę schładzającą kocioł, która ma odwrotne zadanie jak w bojlerze. W bojlerze wężownica ogrzewa wodę, w kotle schładza. Zrzucając zład gorącej wody do kanalizacji należałoby automatycznie wodę uzupełniać. A tego niestety robić już nie wolno. Korpus kotła może tego nie wytrzymać, nie wspominając o kamieniu kotłowym. W każdej DTR kotła znajdziesz takie ostrzeżenie, że zład można uzupełniać po wystudzeniu kotła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
telson 06.06.2005 18:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 Mały przepraszam za pomyłkę Janussz, to jak to jest z tym PEX? Warto w to wchodzic? Czy jednak miedz? Jakie są zalety i wady jednego i drugiego? Potrzeba mi opinii kogos doswadczonego Chcę kupić piec 15 kW do ogrzania docelowo 120 m2 (wys mieszkania 2,5m) budynek ocieplony z nowymi oknami. Wystarczy 15? Nie wiem czy inwestowac w piec zeliwny czy tez stalowy? Jakie jest Twoje zdanie? Moge do pieca "eko" dostac dofinansowanie ok 1000 zł a to akurat pokryłoby róznice miedzy jednym a drugim. A co mozesz powiedziec nt grzejników i pompki? (6 pomieszczen po ok 20m2 plus łazienka przy czym 4pomieszczenia na parterze pozostałe 2 na pierwszym pietrze)kotłownia w piwnicy. A co do średnic rur...Dziś bedąc w firmie zajmujacej sie montazem i sprzedaza kotłów dowiedzialem sie ze srednica przy wyjsciu jest wieksza i maleje wraz z odległością od zródła. Jest to prawda? To podobno ma pomoc w równym rozprowadzaniu ciepła. Na ile prace zwiazane z C.O. mozna wykonac samemu a co zlecac tylko doświadczonym fachowcom, na razie wyciąłem w podłodze rowki na rury. z góry dzieki za odpowiedz, pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mały 06.06.2005 19:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 Mały przepraszam za pomyłkę Janussz, to jak to jest z tym PEX? Warto w to wchodzic? Czy jednak miedz? Jakie są zalety i wady jednego i drugiego? Potrzeba mi opinii kogos doswadczonego Chcę kupić piec 15 kW do ogrzania docelowo 120 m2 (wys mieszkania 2,5m) budynek ocieplony z nowymi oknami. Wystarczy 15? Nie wiem czy inwestowac w piec zeliwny czy tez stalowy? Jakie jest Twoje zdanie? Moge do pieca "eko" dostac dofinansowanie ok 1000 zł a to akurat pokryłoby róznice miedzy jednym a drugim. A co mozesz powiedziec nt grzejników i pompki? (6 pomieszczen po ok 20m2 plus łazienka przy czym 4pomieszczenia na parterze pozostałe 2 na pierwszym pietrze)kotłownia w piwnicy. A co do średnic rur...Dziś bedąc w firmie zajmujacej sie montazem i sprzedaza kotłów dowiedzialem sie ze srednica przy wyjsciu jest wieksza i maleje wraz z odległością od zródła. Jest to prawda? To podobno ma pomoc w równym rozprowadzaniu ciepła. Na ile prace zwiazane z C.O. mozna wykonac samemu a co zlecac tylko doświadczonym fachowcom, na razie wyciąłem w podłodze rowki na rury. z góry dzieki za odpowiedz, pozdrawiam Napisałem juz nie raz ,że do kotła na paliwo stałe nie nadaje sie żaden plastik( nie ma znaczenia czy pex,czy polipropylen) - maja one wytrzymałość do 95 stC(niektóre nawet 110),ale jest to wytrzymałość chwilowa.I pamiętaj,że żywotność tworzywa ulega znacznemu skróceniu wraz ze wzrostem temperatury.Sam nieraz widziałem instalacje przy węglówkach rozprowadzane rurami z tworzywa i niestety albo rury "wisiały",albo pękały,albo (jak w zeszłym roku) na drugi dzien po rozpaleniu "spuchły".A miała być nad wszystkimi wypadkami kontrol i okazywało sie ,że ktoś "raz sie zapomniał". A przy miedzi nawet jak sie dłużej pogotuje to sie nic nie stanie. Druga sprawa że taką instalacje lepiej jest zrobić "typu" grawitacyjnego ,żeby uniknąc skutków wyłączeń prądu (nie wiem jak z tym u Ciebie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
telson 06.06.2005 20:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 A jak piec bedzie miał automatykę, która nie pozwoli na wzrost temperatury powyzej ustalonej przeze mnie?Odcina sie wtedy dopływ powietrza i tym samym przydusza piec co skutecznie powinno uniemozliwic przegrzewanie układu. O piecu z automatyką i nawiewem myśle. Czy to wystarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janussz 06.06.2005 20:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 1)Nie na wszystkie kotły mające w nazwie Eko są dotacje w danej gminie. To trzeba sprawdzić.2)Kotły żeliwne są kotłami na koks. Jednak wskutek spadku zainteresowania klientów tym opałem zrobiły się raptem na węgiel, a ostatnio nawet na drewno. Wniosek wyciągnij sam.3)Wybacz, ale jeżeli zadajesz pytanie w stylu: czy to prawda, że średnica przy wyjściu jest większa i potem maleje... to odpowiem, że tak. To prawda. Jednak daj sobie spokój z samodzielnym wykonaniem instalacji.Oszczędności mogą okazać się stratami. No bo widzisz. Masz piwnicę. To po kiego diabła te rowki w podłodze? Nie lepiej puścić rur w piwnicy i wyjść pionami? Albo grzejniki, czy pompka? Chyba instalator robiący robotę na miejscu lepiej doradzi.I jeszcze jedno. Na raty nie radziłbym robić instalacji. Tzn. Ty część i potem ktoś inny. Jeżeli coś nie będzie chodzić, to zawsze winą obarczony będziesz Ty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
telson 06.06.2005 21:27 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 Zasiegnąłem jezyka i wiem na co zwrócic uwage przy wyborze pieca zeby dostac dofinansowanie. Czuje ze bedzie mały bonus Zeliwo jest odporne na wysokie temperatury to fakt. A czy drewno lub wegiel moze obnizyc w jakis sposób jego wytrzymałosc? I czy jest prawdą ze takie kotły wytrzymuja nawet 30 lat? Stalowe raczej tak długo eni pociagną chocby bardzo o nie dbac. A z tymi pionami z piwnicy to nei taka prosta sprawa. Piwnica jest tylko pod częscia domu i nie było mozliwosci wyciagniecia pionów. pozdro dla kotlarza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Janussz 06.06.2005 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2005 Widzisz.Kotły żeliwne dostępne na naszym rynku, to konstrukcja z XIX wieku rodem z Niemiec. Większość to patenty inż. Strebla. Z tych małych najpopularniejszy był u nas Camino. Nie wiem czy jeszcze go u nas produkują, ale to był kocioł typowo koksowy ze spalaniem górnym. Był dobry 50 lat temu kiedy na rynku nic lepszego nie uświadczyłeś, a koks był tani jak barszcz. I na koksie nieźle nawet chodził. Jednak na węglu, drewnie, to makabra. I teraz pojawiły się kotły które firmuje najczęściej Buderus, wypisz, wymaluj nasze poczciwe Camina. Nasze były fe, ludzie je jeszcze wymieniają, nawet na chodzie, ale niemieckie to gut. Ale gdyby to były niemieckie. To czeskie wyroby sprzedawane pod szyldem Buderusa. Co znaczy marka. Podejrzewam, że z kartonu kocioł by sprzedali. Fakt, że żeliwny na szczelność korpusu jest nie do zdarcia. Chyba, że pęknie jak zamarznie, lub jak dopuścisz zimnej wody do gorącego kotła. Jednak kiedyś (jeszcze nie tak dawno) wielkość kotła określało się jego powierzchnią ogrzewalną. Przyjmowało się z m2 dla żeliwnego kotła 7000kcal, a dla stalowego 9000kcal, co odpowiada 8,14 i 10,47kW/m2 powierzchni ogrzewalnej kotła. Jak zaznaczyłem wyżej żeliwo to XIX wiek, a stalowe poszły do przodu.I teraz masz problem do rozwiązania: albo opałożerny, trwały żeliwny, albo oszczędniejszy lecz mniej trwały stalowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.