Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wylewki na starym stropie betonowym


Recommended Posts

Witam.

 

Mam nastepujący dylemat. Remontuję dom z ok. 1950 r. Dom całości podpiwniczony, strop nad piwnicą jest betonowy zbrojony ale raczej cienki 8-10 cm i krzywo wylany, róznica w poziomie dochodzi do 17 cm. Pierwotnie podłogę stanowiły deski na legarach. Została ona usunięta. Chciałem połozyć styropian 10 cm + dodatkowo kilka cm aby wyrównać spadek na to siatka i beton. Policzyłem jednak że 80 m2 takiej podłogi będzie ważyć ok. 12 ton. Boję się, że to zbytnio dociąży strop i konstrukcję budynku. Inne rozwiązanie jakie przyszło mi na myśl to płyta OSB na legarach a pod nią keramzyt, ale w płytach OSB jest formaldehyd i wolałbym uniknąc jego onbecności w domu. Poza tym znajomy twierdzi, że takie rozwiązanie będzie sporo droższe niż betonowa wylewka. Spędziłem ostatnie 4 gozdziny czytając posty o podobnej tematyce ale nie znalałzem nic konkretnego. Zapewne jednak są jakieś inne rozwiązania, bardzo proszę podzielcie się nimi...

 

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

temat regularnie powtarzajacy sie :wink:

 

masz kilka mozliwosci

- keramzyt stabilizowany cementem + styropian FS20 + 2x OSB

- system fermaceel (ale cena ...... :roll: )

- wylewka ATLAS SAM (czyt. http://www.atlas.com.pl)

- podloga na legarach, pomiedzy welna

 

:)

 

jak cos Cie zainteresowalo to pytaj, opisze dokladniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli przyjmiemy, że stosowanie OSB odpada to zostają posadzki Atlas-u. Drzwi wejściowe i balkonowe montowane były z uwzględnieniem 10 cm styropianu i 6 cm betonu, do tego różnice w poziomie stropu sięgają 17 cm. Do "zagospodarowania" zostaje więc przestrzeń 16 - 33 cm. Kombinuję tak: w celu wyrównania podsypać keramzytu, na to 10 cm styropianu lub wełny, dalej posadzka z Sam-a. Pjawiają się pytania:

Co lepsze wełna czy styropian?

Czy i czym przekładać kolejne warstwy?

 

Właśnie sprawdziłem ceny, drogawe toto... Nie ma czegoś podobnego a tańszego?

 

Pozdrawiam

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

da sie to wykonac :wink:

- keramzyt musi byc stabilizowany cementem, czyli wymieszany z nim i pulsuchy ukladany, i zageszcany. Inaczej moze on siasc, zwlaszca w miejscah szczegulnie narazonyh na obciazenia

- 10 cm styropianu FS20, lub twardej hydrofobizowanej welny. Najlepiej dac to w dwuch warstwach, z przesunieiem po 5 cm, zeby uniknac powstawania mostkow termicznych na polaczeniah plyt, lub dac styropian frezowany :wink:

- na to wylewka ATLAS SAM 200, na warstwie oddzielajacej, oczywisice z siatka z wlokna szklanego, pamietajac o dylatacjach od scian :wink:

 

Jesli powierzchnia podlogi jakas wyjatkowo durza, trzeba podzielic ta "wyleke" na kilka mniejszych

 

P.S.

co do ceny to tak w zasadzie jest to juz polska tansza wersja systemu fermaceel lekko zmodyfikowana, :wink: a tamtym, stosuje tez sie specjalna podsypke, potem plyty, ale cena ... dopiero to kosztuje ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za błyskawiczną odpowiedź :-) Poczytałem trochę stronę Atlas-u, wynika z niej, że zamiast keramzytu można dać suchy piasek. Czy są jakieś zalecenia co do takiego piasku (rodzaj, frakcja)? Czy można gdzieś kupić suchy piasek, czy też trzeba go odpowiednio długo (ile?) suszyć?

 

Pozdrawiam

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Piszesz wcześniej, że " Policzyłem jednak że 80 m2 takiej podłogi będzie ważyć ok. 12 ton. Boję się, że to zbytnio dociąży strop i konstrukcję budynku." A wiesz ile waży piasek? Jeżeli masz 80 m2 i zakładając średnią warstwę piasku 10 cm. to wychodzi 8 m3 piasku. razy ok. 2,6 t/m3 = ok. 21 ton SAMEGO PIASKU :o Keramzyt waży wiele, wiele mniej ok.0,6 t/m3 co daje 8x0,6=4,8 tony. Nie ma najmniejszego sensu w Twoim przypadku zastępować keramzytu piaskiem (jeżeli zależy Ci na wadze podłoża pod posadzkę). Ja też miałem zapadnięty strop ok 10 cm. Zrobiłem tak: najpierw keramzyt żeby wyrównać poziom, następnie styropian i klasyczna wylewka. Wszystko sprawuje się bez zarzutu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, nie myślałem, że piasek jest tak ciężki. Zostaje keramzyt. Jakiej frakcji użyłeś, mieszałeś go z czymś, ubijałeś? U mnie płyta jest wylana z dużym spadekiem, różnica na 9 m wynosi 17 cm. Tak więc warstwa keramytu miałaby 0-17 cm.

Jak grubą dałeś wylewkę betonową i czy ją zbroiłeś?

 

Pozdrawiam

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja uzywalem u siebie frakcji 1-3mm, mieszalem go z cementem, jakies 1:4, i troszke wody (aby byl taki ledwie ze mokry). I lekko zageszczalem Niestabilizowanie keramzytu, moze spowodowac, ze siadzie on, i to przedewszystkim w miejscach najczesciej obciazzonych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy 10 cm styropiany wylewka musi miec min. 7cm :wink: siatka jest zbrojeniem skurczowym, a jak ozbrojenie skurczowe lepiej zastosowac wlokna

 

Właściwości i zalety włókien

Dodanie włókien polipropylenowych do mieszanek betonowych powoduje:

 

redukcję rys skurczowych i mikropęknięć na skutek osiadania plastycznego;

eliminację konieczności stosowania przeciwskurczowych siatek stalowych;

zmniejszenie nasiąkliwości i wodoprzepuszczalności;

ograniczenie penetracji betonu przez chemikalia;

ograniczenie korozji betonu oraz stali zbrojeniowej;

zwiększenie mrozoodporności;

zwiększenie odporności na ścieranie, ściskanie oraz rozciąganie przy zginaniu o ponad 10%;

zwiększenie udarności i odporności na rozkruszanie;

poprawę spójności i jednorodności betonu;

zwiększenie urabialności oraz odporności na segregację składników;

zwiększenie trwałości wyrobów betonowych i żelbetowych

Włókna tworzą w mieszance betonowej przestrzenną siatkę, która pełni rolę mikrozbrojenia eliminując konieczność stosowania przeciwskurczowych siatek stalowych.

 

Eliminacja rys skurczowych w obrębie betonu poprawia jego szczelność i ogranicza przesiąkliwość, chroniąc zbrojenie konstrukcyjne żelbetu przed korozją, zapobiega też starzeniu się betonu, zwiększa mrozoodporność bez konieczności "dopowietrzania" masy betonowej, a co za tym idzie, nie postępuje proces łuszczenia się powierzchni betonu podczas eksploataci.

 

Dodanie do betonu włókien polipropylenowych poprawia jego homogeniczność. Rozprowadzone równomiernie w masie betonowej włókna nie absorbują wody zarobowej, lecz zatrzymują ją w całej objętości mieszanki ograniczając grawitacyjne opadanie cięższych składników i nadmierne wypływanie wody w postaci mleczka cementowego na powierzchni elementu betonowego. Ta właściwość włókien wpływa na zwiększenie wytrzymałości powierzchni przy bardzo wysokiej temperaturze otoczenia. Nie trzeba specjalnej pielęgnacji, aby zapobiec pękaniu skurczowemu powierzchni betonu na skutek nadmiernego parowania wody, powierzchnia betonowej płyty pozostaje wilgotna przez długi czas momentu zabetonowania.

 

Włókna polipropylenowe rozprowadzone równomiernie w całej masie betonu ograniczają segrecję jego składników i nie dopuszczają do powstawania "pustek" powietrznych.

 

Beton z dodatkiem włókien jest bardziej odporny na ścieranie niż beton bez włókien. Zwiększa się także o 10% wytrzymałość na rozciąganie przy zginaniu oraz o 14% wytrzymałość na ściskanie.

 

Włókna nadaja betonowi zdolność do samopodtrzymywania i nierozpadania się przy pęknięciu, dlatego można je wykorzystywać w prefabrykacji (umożliwiają wcześniejsze rozformowywanie prefabrykatów i zwiększają ich idporność na uszkodzenia podczas transporu - np. obłamywanie krawędzi czy naroży). Działanie stabilizujące włokien propylenowych powoduje,że są wykorzystywane przy naprawie konstrukcji żelbetowych, np. do torkretowania.

 

 

1. Siatka stalowa ogranicza szerokość rys skurczowych,

natomiast im nie zapobiega

 

2.Włókna polipropylenowe zapobiegają powstawaniu

rys skurczowych wskutek osiadania plastycznego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Strop na którym robiłem wylewkę miał ok. 10 cm. grubości (też stary dom, strop zbrojony szynami i linami dlatego obwisł). Kupiłem 1 m3 keramzytu tzw. "Big Bag" nie pamiętam o jakiej granulacji ale był dość drobny. Ja nie mieszałem go z cementem. Po prostu: rozsypałem tak aby złapać poziom, wyrównałem łatą, lekko ubiłem szeroką deską, znowu wyrównałem ewentualne nierówności (wszystko wykonywałem stojąc na dość szerokiej płycie żeby się nie zapadać w tym keramzycie) rozłożyłem 5 cm. styropianu FS 20, (w miejscu gdzie miał stać kominek nie dawałem styropianu - nic się nie zapadło ani nie rozjechało, tam na keramzyt rozłożyłem folię PE, zbrojenie z prętów fi 8 i grubsza wylewka) i na końcu tradycyjna wylewka bez zbrojenia gr. ok 6 cm. Zrobiony mam tak salon o powierzchi 20 m2. Może i metoda mieszania keramzytu z cementem jest i lepsza od tego co ja zrobiłem ale mi się nic nie zapada (nawet pod kominkiem). Warto na pewno dać do wylewki włókna polipropylenowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>ja uzywalem u siebie frakcji 1-3mm, mieszalem go z cementem, jakies >1:4, i troszke wody (aby byl taki ledwie ze mokry). I lekko >zageszczalem

 

Chciałem jeszcze zapytać o te proporcje 1:4 - rozumiem, że chodzi o 1 część cementu na 4 części keramzytu? proporcja dotyczy wagi czy objętości?

 

Wymyśliłem jeszcze jeden sposób na odciązenie stropu, podobno można do betonu dodać styropianowe kulki o drobnej frakcji np. 1-5 mm, pytanie tylko w jakich proporcjach to mieszać no i jak grubą warstwę takiej wylewki należy położyć?

 

Pozdrawiam

Jędrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...