lgosia1 15.06.2005 10:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2005 Razem z mężem prowadzimy firmę. Chcielibyśmy wybudować dom, którego część np całe poddasze użytkowe służyłoby potrzebom firmy - czyli jakiś pokój magazynowy np., pokój biurowy. Naprawdę byśmy w tym miejscu pracowali.Parter stanowiłby część mieszkalną.Oczywiście zależy nam na oszczędnościach przy budowie, czyli zwrocie VAT kosztów materiałów i usług oraz możliwości amortyzacji. Pytania mam następujące.1. Czy możemy w ten sposób wybudować dom - że część "jest budowana" jako inwestycja firmy a część jako dom mieszkalny?2. Jakie warunki musimy spełnić, by być w zgodzie z prawem i by móc odliczyć sobie VAT (słyszałam, że już w projekcie i kosztorysie musi być oznaczone przeznaczenie)3. W jakiej części ten VAT będzie mógł być odliczony w stosunku do całości kosztów budowy. Czy to będzie jakaś procentowa wielkość w zależności od m2 zajmowanej powierzchni na potrzeby firmy?4. Słyszałam o możliwości budowania całości domu na firmę - a później wydzielenia z niej części mieszkalnej - czy jest to realne i czy jest to korzystniejsze?5. Jak w praktyce będzie wyglądała sprawa formalna budowy? Czy wszystkie faktury mają być wystawiane na dane firmy? A co z kosztami wstępnymi? np pracy geodety, kosztami notarialnymi, koniecznymi opłatami w różnych urzędach - czy przy tych wszystkich kosztach mają być wystawiane faktury na firmę?6. Załatwiając różne formalności mam się posługiwać danymi firmy? Kto jest w tym przypadku inwestorem? Dla kogo mają być wystawiane "wypisy i wyrysy", "pozwolenie na budowę" itp - na firmę czy na mnie jako osobę prywatną?7. Czy ktoś może sprawdzić i jak to się odbywa, czy rzeczywiście w wyznaczonej części domu "toczy się życie firmowe" czy może stoi łóżeczko dziecka i komoda z zabawkami???? Oj i jeszcze trochę pytań bym znalazła - ale na razie proszę o odzew chociaż na te pytania:)))))))Pozdrawiam Gosia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Poznanianka 15.06.2005 13:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2005 musisz zacząć od najprostszej rzeczy - sprawdzić plan zagospodarowania przestrzennego (masz już działkę??) i możliwość budowy tam budynku niemieszkalnego (jakim byłyby budynki biurowe np, później przekształcone częściowo na mieszkalne) lub mieszkalno-biurowego . Budowa inwestycji firmowej to coś zupełnie innego niż budynek mieszkalny - inne pozwolenia, kredyty, prawo itp... Moim zdaniem to trudniejsze dla inwestora.Możesz zdudować mieszkalny i potem przekształcić w mieszkalno-biurowy (patrz dyskusja na tym forum na ten temat) - ale wtedy nie odliczysz VAT. Ja na twoim miejscu zwróciłabym się z pytaniem do Izby Skarbowej w twoim miejscu zamieszkania... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lgosia1 15.06.2005 14:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2005 warunki zabudowy mówią o zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczalnymi usługami towarzyszącymi. Generalnie moim celem jest wybudować ten dom taniej. Jeśli załóżmy odzyskałabym VAT z połowy wartości całkowitych kosztów - a koszty całkowite opiewałyby na 400 000 to już warto się chyba pokusić.Tym bardziej, że nie biorę pod uwagę takich niedogodności jak to, że będzie to majątek firmy - w części - bo i tak mam spółkę cywilną z mężem i wg prawa np wierzycieli mój majątek osobisty=majątkowi firmowemu i na odwrót. Nie zamierzam sprzedawać tego domu.W domu byłaby prowadzona działalność naszej firmy w zakresie finansowo-księgowym ewentualnie magazynowym - nic uciążliwego dla środowiska. Czytałam już gdzieś, że podatek od nieruchomości wcale nie musi być wyższy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lgosia1 15.06.2005 14:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2005 aaa i jeszcze jedno: dom zamierzamy budować za gotówkęi w tym domu pracowalibyśmy tylko my jako właściciele firmy - żadnych pracowników Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Poznanianka 16.06.2005 05:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 Czytałam już gdzieś, że podatek od nieruchomości wcale nie musi być wyższy. Tak, nie musi być wyższy, jeśli prowadzisz firmę w domu, który jest jednocześnie wykorzystywany do warunków "bytowych" - czyli jeśli np masz biurko firmy w jadalni... Ale ty przecież chcesz budować dom jako iwestycję firmy, odliczać VAT itd - w tym wypadku oczywiste jest, ze będziesz od tej części domu, którą przeznaczyłaś procentowo na firmę płacić wyższy podatek od nieruchomości (maksymalnie, zgodnie z ustawą trochę ponad 17 zł za metr) Musisz sobie też odpowiedzieć na jeszcze parę pytań: - czy będziesz miała od czego odliczać ten VAT ? Tzn czy dodchody waszej firmy będą na tyle duże, żeby podatek naliczony i należny się jakoś pokrywały ? - budynek będzie w tym przypadku środkiem trwałym - w razie likwidacji działalności w ciągu jakiegoś najbliższego okresu (czego ci nie życzę) chyba bedziesz musiała zwracać odliczony VAT... - w jaki sposób będziesz udowadniać urzędowi skarbowemu ilość tynku zafakturowanego akurat na firmę a nie na część domową ? Ilość cegieł ? Farby ??? Jesteś z branży ksiegowo - finansowej jak napisałaś, więc chyba to my tobie powinniśmy zadawać pytania - Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lgosia1 16.06.2005 09:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 gdybym nie miała z czego odliczyć tego VAT to nie zadawałabym tego pytania:)))))) Oczywiście, że mam od czego odliczyć.To, że wiem jak sobie poradzić ze sprawami finansowo-księgowymi mojej firmy nie znaczy, że wiem jak wybudować dom częściowo na firmę, częściowo na potrzeby mieszkalne - nigdy tego nie robiłam i nie znalazłam na razie takiego konkretnego przypadku w prasie - ale na pewno są - stąd moje pytanie.Z tego co wiem, nie można prowadzić działalności gospodarczej w jadalni tylko trzeba mieć do tego wydzielone miejsce - np osobny pokój. Więc te niższe podatki raczej nie są pobierane w przypadku prowadzenia działalności w jadalni tylko raczej w tym wydzielonym miejscu w mieszkaniu czy w domu - ale tu pewności nie mam. Pewność mam, że ta jadalnia odpada. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lgosia1 16.06.2005 09:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 "- budynek będzie w tym przypadku środkiem trwałym - w razie likwidacji działalności w ciągu jakiegoś najbliższego okresu (czego ci nie życzę) chyba bedziesz musiała zwracać odliczony VAT... " - o tym wiem i z tym się liczę... gdyby co oczywiście zwrócę ten VAT- ale generalnie nie przewiduję takiej ewentualności "- w jaki sposób będziesz udowadniać urzędowi skarbowemu ilość tynku zafakturowanego akurat na firmę a nie na część domową ? Ilość cegieł ? Farby ??? " - o to właśnie się przecież pytam w tym wątku.... jak to zrobić nie mam pojęcia. Może robi się to proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni przez firmę. Jeśli firma zajmie w 50% powierzchnię użytkową domu to może jest tak, że 50% wartości każdej faktury jest zaliczana na poczet inwestycji firmy? "Jesteś z branży ksiegowo - finansowej jak napisałaś, więc chyba to my tobie powinniśmy zadawać pytania " - nie jestem z branży księgowo-finansowej.... prowadzę z mężem firmę informatyczną i realizuję wszelkie czynności związane z prowadzeniem firmy - w tym dużą część spraw finansowo- księgowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Poznanianka 16.06.2005 11:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 Z tego co wiem, nie można prowadzić działalności gospodarczej w jadalni tylko trzeba mieć do tego wydzielone miejsce - np osobny pokój. Więc te niższe podatki raczej nie są pobierane w przypadku prowadzenia działalności w jadalni tylko raczej w tym wydzielonym miejscu w mieszkaniu czy w domu - ale tu pewności nie mam. Pewność mam, że ta jadalnia odpada. a ja mam pewność, że jadalnia nie odpada Przerabiałam to już z kilkoma naszymi klientami (pracuję w dużej firmie konsultingowej). Jeżeli rejestrują siedzibę firmy w mieszkaniu, domu, deklarując, że miejsce prowadzenia działalności będzie służyło jednocześnie do celów bytowych (np. biurko w jadalni, maszyna do szycia w sypialni...) - wtedy płacą mniejszy podatek od nieruchomości. Jeśli jest to wyłącznie pokój do działalności gospodarczej - wtedy ten większy (w Poznaniu prawie maksymalny). Moim zdaniem dużo łatwiej będzie ci zbudować nie dom, tylko siedzibę firmy w której masz przecież prawo zamieszkać. Odliczasz wtedy VAT w całości, całość Wiąże się z to z takimi minusami, że musisz mieć plan zagospodarowania na inwestycje biurowe, czy też magazynowe (bo o tym też wspominałaś) spełnić normy dla tego typu budynków, liczyć się z kontrolami WIOŚiów, PIPów, Straży i innych takich i koniecznością uzyskiwania większej ilości pozwoleń. No i uzyskać pozwolenie na użytkowanie obiektu...Cięższa praca, ale chyba bardziej opłacalna... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lgosia1 16.06.2005 12:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 wielkie dzięki za rady - a może wskazałabyś firmę - tak ogólnie - która mogłaby mi pomóc w rozwiązaniu tego typu problemu? Mam się pytać bardziej prawników czy księgowych? czy może właśnie zlecić rozpoznanie problemu jakiejś firmie konsultingowej? Chciałabym znać wszystkie wady i zalety - szanse i zagrożenia takich rozwiązań jakie planuję i jestem w stanie za taką poradę zapłacić. Tej jadalni się czepiałam tylko w kontekście zaliczania kosztów mieszkaniowych typu ogrzewanie woda do kosztów firmy. I w przypadku gdy nie ma wydzielonego pomieszczenia - to tych kosztów w żaden sposób na firmę nie można zaliczyć - jak jest z podatkiem od nieruchomości to już się nie orientuję. Wierzę na słowo, ale skoro jest jak mówisz to mamy pewną niekonsekwencję w prawie. Nie pierwszą i nie ostatnią zresztą. Choroba.... czy nikt nie budował domu na firmę?????Budowa biura i później wydzielenia mieszkania jest dla mnie podejrzanie zbyt korzystna i wątpię, by us nie doczepił się tego, że odliczyłam sobie cały VAT od całości budowy a później na potrzeby firmy użytkuję tylko połowę domu. A w rzeczywistości właśnie tak by to u nas wyglądało Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lgosia1 16.06.2005 12:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 a co do różnych kontroli w przypadku budowania biura - to mam wątpliwości. Wiem, że kontrole są potrzebne gdy się zatrudnia pracowników, a w przypadku, gdy tych pracowników nie ma? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Poznanianka 16.06.2005 14:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 Budowa biura i później wydzielenia mieszkania jest dla mnie podejrzanie zbyt korzystna i wątpię, by us nie doczepił się tego, że odliczyłam sobie cały VAT od całości budowy a później na potrzeby firmy użytkuję tylko połowę domu. A w rzeczywistości właśnie tak by to u nas wyglądało wcale nie musisz oddzielać mieszkania, mieszkaj w fimie...Nie będziesz wtedy mogła wprawdzie wrzucać w koszty utrzymania nieruchomności... "Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub jej część do użytku na cele działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, oświatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, kultu religijnego oraz związkom zawodowym, nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub jej części, ale wydatki związane z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów".z tekstu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych firmy konsultigowej nie polecam w tym wypadku (chyba za drogo) ale zajrzyj na http://www.vat.pl, możesz skorzystać z serwisu on line, z tego co pamiętam usługa - odpowiedź na twój problem, kosztuje ok. 80 zł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Poznanianka 16.06.2005 14:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Czerwca 2005 a co do różnych kontroli w przypadku budowania biura - to mam wątpliwości. Wiem, że kontrole są potrzebne gdy się zatrudnia pracowników, a w przypadku, gdy tych pracowników nie ma? ja mówię o kontrolach związanych z odbiorem budynku. Budynek mieszkalny- zgłaszasz zakończenie budowy i raczej nikt z PINB nie przyjdzie na kontrolę (chociaż może), budynek biurowy - musisz dostać zgodę na użytkowanie i na pewno ktoś z PINB przyjdzie na kontrolę. A wcześniej musisz uzyskać więcej zgód (Straż, WIOS, PIP) niż w przypadku budynku mieszkalnego... Nie ma to zadnego związku z pracownikami... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.