Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

projekt DOM W GROSZKU pracownia ARCHON


Recommended Posts

Witam.

 

1. Chciałem zapytać jak podeszliście do materiału na ściany konstrukcyjne domu ?

W projekcie jest poroterm 44 cm jako ściana jednowarstwowa, do tej pory widziałem domki raczej wykonane z betonu komórkowego (belit) z dociepleniem. Sądzę, że pewnie i wy budujecie z czego innego ?

Tylko jak to zrobić - czy zmienialiście materiał ścian w projekcie czy po prostu projekt sobie a wykonanie sobie - a jeśli tak to kto podpisze dokumenty książkę. Jeśli zmienialiście projekt to jakie to kwoty przewyższają wartość projektu ?

 

2. Chyba powierzchnia bloczków poro-term jest dość mała ? tzn trzeba dużo bloczków do 1 m2 ściany ?? Chyba z betonem komórkowym (ytong, solbet, belit) mamy większą wydajność na 1m2 a ceny podobne lub niższe ?

 

3. Stefany - w opisie jest chyba rekomendacja aby murować na klej ciepłochronny bo tylko wtedy uzyska się przenikalność cieplną zgodną z wymaganiami czyli 0,3 Na jakiej zaprawie były ściany u was ?

 

4. Jak zamierzacie wykończyć ściany od zewnątrz: uzyskacie pozwolenie na użytkowanie bez tynków czy otynkujecie ściany , a może planuje cie je docieplić styropianem i dopiero otynkować.

 

5. Stefany - pisaliście o wadach i zaletach domu - jakie są wady ??

 

6. Co Warto zmienić w projekcie na etapie adaptacji.

 

Dzięki, za opinie pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jako że już mieszkam w Groszku to sie nieco wypowiem...

Do osób które adaptują bądź są na wczesnym etapie budowy: poczytajcie sobie to forum, cofnijcie się ze 20-30 stron wcześniej a znajdziecie odpowiedzi na swoje pytania bo one cały czas wracają, myślę że nie ma sensu co rusz poruszać tych samych tematów.

Temat którego nie było: DGP

Z własnego doświadczenia mogę zasugerować że warto by zrobić obieg ciepłego powietrza z kominka, my tego nie zrobiliśmy i żałujemy. Jak to w Polsce bywa energetyka lubi sobie w zimie zaplanować prace remontowe i wyłączyć prąd na cały dzień i tu klops bo jakie byście nie mieli ogrzewanie w domu to zawsze jest jakaś pompka elektryczna. Ja mieszkam od 4 miesięcy a prądu nie było już chyba z 5 dni a tu zima w pełni. Jak napalicie w kominku to owszem będzie ciepło ale tylko w jednym pomieszczeniu a tu np. dziecko trzeba kąpać Żeby kominek bez potrzeby nie nagrzewał pomieszczeń wtedy kiedy nie trzeba to można zainstalować na wylotach zamykane kratki które zablokują wylot ciepłego powietrza.

 

I taka rada do osób które zaczynają: nie patrzcie na kosztorys w Archoncie bo to się nie sprawdza. Wystarczy że weźmiesz lepsze materiały/droższą dachówkę i już cena idzie w górę. Można też negocjować- „niższy VAT” i już masz cenę w dół. Tak czy siak wykończenie jest najdroższe!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

supernikwww, tak jak pisze "Aga i Bartek" poczytajcie sobie ten wątek od początku, fakt poświęcicie kilka godzina, a może i kilkanaście, ale wiele rzeczy się dowiecie.

Chociaż z drugiej strony zarówno forum jak i nasze opinie jednak ewoluują, technologia się zmienia, więc może i warto co jakiś czas zobaczyć, co wybierają kolejni inwestorzy. Wielu forumowiczów tego wątku już zamilkło, a w sumie szkoda, bo wiele wnosili, no ale teraz nasza kolei, ciągnąć temat dalej :)

Poniżej moje zdanie w temacie:

1. Konstrukcja ścian

- jest kilka wersji katalogowych groszku, mój np. Groszek4 miał ścianę 30 cm z maxa + chyba 12 cm ocieplenia

- ja dałem porotherm 30 cm, szlifowany czyli na klej, ocieplenie planuję na 20 cm styropianu

- jeżeli jesteście na etapie adaptacji, to najlepiej podjąć decyzję wcześniej i wtedy architekt zrobi stosowny wpis/zmianę w projekcie

- im bardziej będziecie trzymali się projektu tym mniej kłopotów

- jeżeli w trakcie wykonacie zmianę tzw. istotną to będziecie musieli wykonać projekt zamienny, uwzględniający te zmiany

- moim zdaniem ściana jednowarstwowa to najgorsze rozwiązanie z uwagi na różne mostki termiczne na styku ściany ze stropem, nadprożami dachem etc.. - pamiętajcie że ważna jest przenikalność całej ściany a nie jednego bloczka

- gdy ja miałem te dylematy najtańszą opcją był keramzytobeton, ale nie było go w grubości 30 cm, stąd wybrałem jednak porotherm na klej

 

2. Powierzchnia bloczka

- powierzchnia poszczególnych bloczków nie ma większego znaczenia, robiąc przymiarki i wyceny liczcie zawsze ile będzie kosztował m2 ściany a nie bloczek

- ściany z porothermu na klej zostały postawione u mnie bardzo szybko, a bloczek 30 cm jest sporo mniejszy niż np. 24 (zapraszam do mojej galerii)

 

3. klej ciepłochronny

- stawiając ścianę dwuwarstwową znaczenie kleju ciepłochronnego moim zdaniem jest znikome, tym bardziej że i tak warstwa kleju jest bardzo cienka

- co innego przy ścianie jednowarstwowej, ale tu groźniejsze wydają się wszystkie inne mostki jak np. miejsca gdzie jest beton (nadproża, rdzenie, strop, wieniec)

- jeżeli macie ścianę 44 to możecie bez większego zmieniania projektu (wystarczy odpowiedni opis) wykonać np. 24 mur + 20 ocieplenie bo szerokość finalna ściany się nie zmienia, albo 30 + 14 etc...

 

4.Elewacja

- elewację z reguły zostawia się na koniec, aby mury mogły przeschnąć,

- pewnie przed zgłoszeniem użytkowania ten etap powinien być zakończony, ale jak widać na wielu domach ludzie wiele lat mieszkają bez elewacji

 

5.Wady i zalety

- jak popatrzycie na zdjęcia to praktycznie każdy groszek się trochę różni, mój np. jest połączeniem dwóch groszków plus dodatkowy taras

- zmiany warto zrobić na etapie adaptacji projektu

- wady które ja zauważyłem, to np. nieduża kuchnia, zastanawiam się czy nie usunąć np. ścianki oddzielającej od korytarza

- żałuję że nie wpuściłem komina w salonie w ścianę, teraz widzę, żę sporo wystaje, a można było tego uniknąć

- jak każdy pewnie coś pozmieniacie z oknami :) ja podwyzszyłem okno w kuchni, bo pod oknem damy zlew, zmieniłem też okna na poddaszu

- wiele osób kombinowało ze spiżarką pod schodami, ja mam powierzchni aż za dużo ponieważ mam pełne podpiwniczenie

- wiele osób zmieniało schody z zabiegowych na schody ze spocznikiem

- zlikwidowałem jedno okna w salonie, bo na tej ścianie chcę powiesić TV, kącik przy kominku jest moim zdaniem za mały

więcej na szybko nie pamiętam :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Aga i Bartek:

 

1. Oglądając wasze zdjęcia z budowy widzę, że zastosowaliście cegły poryzowane o mniejszym, wymiarze niż 44 cm, a następnie dosciepliliście styropianem. Chciałem w związku z tym zapytac jakiej wielkości to cegiełki i czy ta zmianę adaptowaliście do projektu, ile kosztowała ta adaptacja ?

Czy nie taniej było zastsowac oryginalne rozwiązanie 44 cm a potem poprostu jeszcze docieplić? odpada koszt adaptacji ?

 

Jeśli chodzi o prąd to przecież możesz ubiegac się o odsz kod owanie.

 

2. Pioszecie że kosztoryss z archonu się nie sprawdza ale w którą stronę ? jak bym sztywno trzymał się kosztorysu to który etap prac będzie odbiegać najmocniej, który element kosztorysu jest skrzywiony ? Stan surowy otwarty/ zamknięty, robocizna ?

 

Dziękuję i pozdrawiam.

Edytowane przez supernikwww
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastosowaliśmy porotherm 30cm i ocieplenie styropianem 12cm. adaptacja nas nie kosztowała nic poza wpisaniem w projekcie zamiast cegły 44cm, szerokość 30cm, więc przesadą byłoby gdyby za taką usługę architekt brał kasę ekstra.

Osoby, które zaczynają budowę niech się nie łudza, że kwota 304 400 PLN (jak podaje Archon) wystarczy na zbudowanie domu. Chyba że samemu wykonujecie gro prac i wybieracie tańsze materiały. Wszyscy którzy już mieszkają w groszkach potwierdzą, że najdroższe jest wykończenie i wyposażenie. Wszystko oczywiście zależy od gustu i upodobań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w projekcie również był Porotherm 44cm. Już na samym początku wiedziałem, że to rozwiązanie do bani bo po pierwsze ledwo, ledwo spełniamy aktualne normy termoizolacyjności (U < 0,3) a po drugie dlatego, że siedziałem parę razy w domu wybudowanym w tej technologii w zimie... Przy ścianie było po prostu zimno i niekomfortowo.

 

Co do zmiany technologii w trakcie budowy: Zmiana technologii wykonania ścian jest zmianą nieistotną w świetle przepisów prawa budowlanego do momentu gdy zmiana ta nie powoduje ZMIANY WYMIARÓW zewnętrznych budynku ! Staje się wtedy zmianą istotną i powoduje ganianie po urzędach.

 

Dlatego też przepchnięcie w urzędzie 44cm Porotermu i potem powiększenie domu o kolejne np. 10 cm może nie być dobrym pomysłem (zależy jak nam się układa życie z kochanymi wszystkowidzącymi sąsiadami).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi... :-)

 

Spoko bo planuje budować z bellitu 30 cm + styropian 15 cm na kleju, daje to ścianę 45 cm więc prawie bez zmiany wymiarów. Martwi mnie tylko mniejsza powierzchnia na której będą opierać się stropy. Ktoś to po przeliczał w projekcie że na 44 cm jest bezpiecznie a jak zmniejszę do 30 cm to już nie wiem czy nie pogarszam sytuacji wytrzymałościowej bo strop opiera się na mniejszej powierzchni, ale zdrowy rozsądek każe o tym nie myśleć mi na tym etapie.

 

No powiem, że łudziłem się na ta kwotę 304 400 PLN - bo to wersja pod klucz przecież.

hmmmm...

a stan surowy otwarty za ile wyszedł ?

Jak wykańczaliście ściany tynk cementowy czy G/K czy maszynowe tynkowanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w projekcie również był Porotherm 44cm. Już na samym początku wiedziałem, że to rozwiązanie do bani bo po pierwsze ledwo, ledwo spełniamy aktualne normy termoizolacyjności (U < 0,3) a po drugie dlatego, że siedziałem parę razy w domu wybudowanym w tej technologii w zimie... Przy ścianie było po prostu zimno i niekomfortowo.

 

Co do zmiany technologii w trakcie budowy: Zmiana technologii wykonania ścian jest zmianą nieistotną w świetle przepisów prawa budowlanego do momentu gdy zmiana ta nie powoduje ZMIANY WYMIARÓW zewnętrznych budynku ! Staje się wtedy zmianą istotną i powoduje ganianie po urzędach.

 

Dlatego też przepchnięcie w urzędzie 44cm Porotermu i potem powiększenie domu o kolejne np. 10 cm może nie być dobrym pomysłem (zależy jak nam się układa życie z kochanymi wszystkowidzącymi sąsiadami).

 

 

Jeti - jak więc postąpiłeś ze swoją ścianą 44 cm - zmieniłeś ściane w trakcie budowy bez zmiany w projekcie ? Nadzór budowlany myslał że budujesz z 44cm poroterm a tym wybudowałeś z czegoś innego ? Przez kierownika budowy przechodzą takie zmiany ?

 

Tak sobie myślę skoro zmiana technologii jest nieistotna o ile wymiary się zgadzają to czemu nie budować z bloczków gr. 12cm + 32 cm styropianu - też daje 44 cm i też wymiar ściany się nie zmiania i ciepło pewnie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Supernikwww

Z Twoich wypowiedzi można domniemać, że masz tzw. gonitwę myśli o wszystkim :) W sumie fajnie, że chcesz wiedzieć wszystko tylko przypuszczam, że z tej wiedzy nic nie wyniknie, Od tematów związanych z konstrukcją ścian do tynków jest bardzo daleko, nie myśl teraz o tynkach bo to niczego nie wniesie i tak jak je będziesz robił za rok, nie będziesz pamiętał co sobie myślałeś dziś :)

Oczywiście wybór tematów do rozmyślań należy do Ciebie, ale jeżeli mogę coś podpowiedzieć, to podziel sobie budowę na pewne etapy, na dziś najważniejsze jest ustalenie konstrukcji domu, rozkładu pomieszczeń, rozkładu okien, czyli tematy, które musisz przegadać z architektem, a od architekta i tak nie uciekniesz. Każdy projekt katalogowy wymaga adaptacji, czyli minimalnie wrysowania domu na działkę, spełnienia wymogów miejscowego planu zagospodarowania, zgromadzenia szeregu zapewnień o dostawie energii, wody, gazu, odbiorze śmieci etc... Wszystko to z reguły spina architekt i daje Ci projekt do złożenia w starostwie na pozwolenie na budowę. Na tym etapie dobrze jest już wiedzieć z czego dom będzie budowany, jaka grubość ściany, ile ocieplenia, jakie będą stropy. Jeżeli chodzi o stropy to w projekcie katalogowym jest strop monolityczny, ale to najdroższy strop, stąd wiele przechodzi na stropy gęstożebrowe np. popularna teriva. Ja zastosowałem strop lepszej jakości i wytrzymałości marki Rector (pod garażem dwustanowiskowym mam piwnicę i teriva miała by z tym problem).

O samych tematach konstrukcyjnych można rozmyślać przez rok i więcej, ponieważ nie ma idealnego materiału, każdy ma swoje wady i zalety np. wadą betonu komórkowego jest dla mnie to, że jest bardzo nasiąkliwy, jeżeli nasiąknie wodą, traci swoje właściwości termiczne jak również wytrzymałościowe, nasiąknięty beton komórkowy można bez problemu kruszyć palcami. Suchy jest natomiast ciepły, łatwy w obróbce, lekki etc... Ja zastosowałem beton komórkowy jako ściany działowe na poddaszu, właśnie z uwagi na obróbkę i lekkość (nie chciałem ścian działowych z płyt gipsowo-kartonowych).

 

Jeżeli chodzi o koszty stanu surowego otwartego to są one bardzo zróżnicowane, zależą od cen użytych materiałów oraz robocizny. W różnych częściach Polski wychodzi to różnie, ceny są dość mocno zróżnicowane. Jeżeli chodzi o materiały, to mając projekt i wybrane rozwiązania (z czego ściany, z czego stropy, z czego dach) możesz to wycenić w pobliskich hurtowniach. Rozmawiaj też z ekipami budowlanymi o robociźnie. Jeżeli chcesz mieć jakieś pojecie o cenach to polecam portal http://www.szukajfachowca.pl to miejsce gdzie składają swoje zlecenia inwestorzy na co odpowiadają ofertami wykonawcy. Ale trzeba tu uważać na dwie rzeczy, często ceny są zaniżone, nie uwzględniające różnych składników. Ekipę trzeba też dobrze sprawdzić, szczególnie jak pochodzi z innego regionu, ja z taką podpisałem umowę w lutym, mieli wejść od maja, ale od kwietnia straciłem z nimi kontakt, niestety musiałem się z nimi sądzić. Druga ekipa była już porządna.

Generalna zasada jest taka, im tańsza robocizna i materiały, tym ryzyko potencjalnych problemów większe :) z tym się trzeba liczyć. Oczywiście nie ma gwarancji, że jak weźmiesz ekipę najdroższą to będzie najlepiej, dlatego napisałem o potencjalnym ryzyku.

 

Pozdrawiam Was

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem zmiana konstrukcji ścian i stropu jest istotna, formalnie powinien się po tym podpisać konstruktor lub kierownik jeżeli ma uprawnienia konstruktora.

Czyli taką sprawę musisz uzgodnić z architektem, ewentualnie na etapie wykonawstwa z kierownikiem.

Zwrócę uwagę na jeszcze jeden aspekt, projekt katalogowy jest zubożony, to głównie projekt architektoniczny, jeżeli trafisz na rzetelnego kierownika budowy to poprosi od Ciebie projekt wykonawczy. W moim przypadku kierownik wypisał mi dwie strony A4 z brakami w projekcie które musiałem uzupełnić z konstruktorem. Wtedy też zmieniłem strop z monolitycznego na rector. (http://www.rector.pl).

Kolega, który zmienił trochę wejście do domu, ma obecnie problem ze zgłoszeniem użytkowania, zażądali od niego projektu zastępczego.

Czyli znów zasada im bardziej zgodnie z projektem tym mniej problemów dla wszystkich im wnosisz większe zmiany tym pakujesz się w większe problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam że jestem troszkę zaskoczona waszymi problemami z urzędami co do odbiorów. My jaki pisaliśmy wcześniej zrobiliśmy mur 30 + 12 styropian więc nie ma 45 przewidzianych w projekcie, a żeby było mało to te „30 cm” muru powiększa nam przestrzeń wewnątrz budynku bo przecież styropian nie kładziemy na fundamencie tylko poza nim wiec można było ściany " rozsunąć” na boki. Powierzchnia wewnątrz powiększyła nam sie z każdej strony o 15 cm ... i nikogo w urzędzie to nie interesowało, ba nawet nikt u nas na budowie nie był sprawdzić czy ten dom stoi. Najwyraźniej co urząd do obyczaj. My też zmieniliśmy strop, daliśmy Terrive bo tania.

Również gorąco polecam rozkładanie budowy na etapy bo można się pogubić. Oczywiście warto zawczasu pomyśleć o zmianach „istotnych” takie jak okna czy poszczególne ścianki działowe z myślą o meblowaniu i to tyle. To z czego będzie tynk, kafelki , gdzie kontakty ... o tym będzie się myśleć jak stanie dom. I potwierdzam, każda szanująca się większa hurtownia materiałów budowlanych zrobi za darmo wycenę całego stanu surowego jeśli chodzi o materiały. A wykończenie( mam na myśli etapy po stanie surowym zamkniętym) można zrobić za 250 tyś a można zrobić za 400...i więcej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze dodam z tematem kominka. Robiąc różne projekty w firmie zajmującej się montażem kominków z przerażeniem zauważyliśmy jak dużo miejsca zajmie obudowa, dlatego wybraliśmy projekt który przesuwa kominek w jedną stronę w ten sposób że stoi on z boku a nie z przodu komina. Być może ten defekt dałoby radę jakoś zniwelować jeszcze na wczesnym etapie budowy. Po wybudowaniu komina nie widać jeszcze tego że ten komin jest w dość nie szczęśliwym miejscu i po dołożeniu przed nim wkładu kominkowego który ma coś około metra długości nagle robi nam się " ściana". Być może inni forumowicze już coś zrobli z tym fantem wiec mogli by coś dorzucić od siebie :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ściany u nas jest to Porotherm 30 + 15 styropian. Strop mamy lany metodą "klasyczną", zbrojenie + beton. Podpisuję się pod tym co pisali poprzednicy. Należy skupiać się na tym etapie który się realuzuje, oczywiście biorąc pod uwagę wpływ tego etapu na następny, ale bez totalnego zakręcenia, bo można stracić głowę. Na etapie surowym otwartym proponuję dobrze wybrać kwestię doboru materiału na ściany, strop i przemyślec dokładnie układ i wysokość okien, no i to o czym pisze Aga i Bartek - ten nieszczęsny kominek. Wg mnie architekta poniosła fantazja umieszczając go w tym miejscu w nie tak znowu dużym salonie. Wyjściem z sytuacji jest "wpuszczenie go w ścianę" co i tak nie daje wystarczającej powierzchni do kącika tv lub usytuowanie go w innym miejscu. Ja mam w rogu - olśniło mnie i tak po zamontowaniu go w pierwotnym miejscu, ale przeniosłam tego olbrzyma do rogu i wg mnie wygląda to o wiele lepiej. Na dzień dzisiejszym nie wiem czy nie zrobiłabym go na ścianie pomiędzy kuchnią a salonem. Zyskałabym sporą przestrzeń w salonie, a jadalniana część i tak jest spora. To oczywiście rzecz gustu, aczkolwiek warto o tym pomyśleć już, bo tak naprawdę to kwestia już tego etapu, a wg mnie to największy feler Groszka. pozdr.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie przyłączyć i zarazem zgodzić się ze zdaniem moich poprzedników. Podział budowy na etapy to doskonały pomysł, ja "doktoryzowałam" się nad oknami, jaka wysokość... jaka szerokość, czy wszystkie, cz z yakiegoś zrezygnować itp. Co do ścian domu - my również zrezygnowaliśmy z zalecanego w projekcie porothermu 44, budujemy 30-stką i damy styropian 15 lub 20. Tak jak Aga i Bartek nie zgłosiliśmy tego nigdzie :) bo wyszliśmy z założenia - po co to zgłaszać? :)

Co do kominka - teraz czas na doktorat z wkładów kominkowych :) Pomysł na projekt mam - z uwagi na to, że salon jest wąski a kominek w projekcie usytuowany w bardzo nieszczęśliwy sposób my postanowiliśmy przesunąc go maksymalnie w prawo i będzie kominek narożny (z tego co pamiętam Onuszek ma taki kominek)

Polecam również przeczytac całe forum :) w prawdzie pomysły są udoskonalane z biegiem czasu, ale Ci którzy bydowali goszka 5 lat temu, równniez pozostawili tu na forum bardzo cenne uwagi:)

Chciałam się nieśmiało przypomnieć - jak już wspominałam przed nami wybór wkładu kominkowego - jakie wkłady macie w swoich groszkach? My w sam wkład nie chcemy zainwestować jakiś dużych pieniędzy więc tacy producenci jak np. spartherm odpadają...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedki, no wybieramy, wybieramy te kominki :)

A zapoznałaś się z ofertą Elkomatic'a ?

W sumie polskich producentów jest sporo, ja najpoważniej zastanawiam się właśnie nad Hibaną Elkomatic, przeglądałem też Lechmę, Byrskiego, CTM, Makroterm, HKS Lazar, czy Kratki. Oczywiście są jeszcze inni producenci. Jak masz coś ciekawego pisz, co obecnie jest u Ciebie nr 1, będziemy rozważać razem ;)

Ja czekam na jeszcze jedną ofertę na instalację wod-kan i CO i podejmuję w przyszłym tygodniu decyzję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info. w sprawie groszka.

 

Te moje pytania odnośnie konstrukcji ścian i innych pozycji spowodowane są tym że właśnie ja też uważam że powinno się budować zgodnie z projektem bo uniknie się wtedy kłopotów. Niestety projekt ma to do siebie że wszystko trzeba wiedzieć wcześniej stąd pytania z różnych tematów już teraz, przecież to ostatni moment na legalne zmiany, potem tylko płacić i budować. Trochę się dowiedziałem np., że lepsze są ściany dwuwarstwowe ocieplone i takie zrobię (beton komórkowy 30 cm + styro 15 cm), że Teriva jest lepsza, szybsza i tańsza od stropu lanego ale zmiana na taki kosztuje i nie zawsze jest możliwa, że kominek fajna sprawa tylko trzeba go przesunąć, że małe jest pomieszczenie gospodarcze ale uważam zę wystarczy

 

Chciałem was jeszcze zapytać o następujące rzeczy:

- Czy ktoś jest z lublina, a może znacie kogoś z lublina kto ma podobny domek

- Czy wydaje się on wam przestronny o wybudowaniu czy raczej mały ?? - głównie chodzi mi o wrażenie z salonu

- nikt z was nie mówił o kosztach, może ktoś budował z belitu (suporex, beton komórkowy) jakie są koszty stanu otwartego (mury bez okien, strop, podłogi + dach) ile was to kosztowało ???

 

Pozdrawiam.

-

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Supernik myslę, że fakt przemyślenia wielu rzeczy wcześniej nie zaszkodzi - wręcz odniesie dobry skutek :)

Odpowiadając na Twoje pytania:

- my budujemy pod Krakowem

- salon... nie można powiedziec ze jest to duzy przestronny salon, ale wg mojej oceny wystarczający - my kupilismy działkę z rozpoczętą budową - były już fundamenty. Gdyby było inaczej może wykorzystalibyśmy tą okazję i poszerzyli go o 1 metr. Wg mnie salon jest miejscem gdzie powinna znajdować sie np. sofa, stolik pod TV, mała ława oraz w jadalni jedna lub dwie komody + stół z krzesłami - jak na ten sklad - moim zdaniem salon w groszku jest wystarczajacy :)

- koszty - nas stan otwarty (mury bez okien, strop, podłogi + dach) wyniesie ok 95 tys (zaznaczam, ze kupilismy dzialke z fundamentami)

1) robocizna: I etap parter - 12 tys II etap piętro - 9 tys, i III etap dach wyniesie ok. 12 - 13 tys

2) cegły na cały dom: 16 tys

3) strop: beton 3,5 tys

4) dach: więźba 6 tys, dachówka Roben Monza Antracyt + pozostałe materiały potrzebne do konstrukcji dachu (orynnowanie, folie, okna dachowe itp) 19 tys

5) wieniec: beton 1 tys

6) deski szalunek + stemple 3 tys

7) komini 5,4 tys

8 ) plus dodatkowe materiały druty, cement, wapno, piasek itp... reszta kosztów

Ale.. tak jak juz ktoś tu na forum wspomnial - wszytskie koszty zaleza od regionu POlski + pory roku w jakiej się buduje/kupuje

 

Powodzenia! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedki, jestem właśnie po lekturze dość ciekawego artykułu, co o tym sądzicie?

http://www.elkomatic.pl/pl/porady/dlaczego-warto-wybrac-komiek-wodny

 

swoją drogą dość dużo jest tam i innych materiałów.

 

---

Jeżeli chodzi o mój stan surowy zamknięty to wyszło jakieś 250 tys. (ale dom ma garaż dwu-stanowiskowy i pełne podpiwniczenie)

Jeżeli chodzi o salon, to jest z wersji Groszek4 i jest on o 1 metr szerszy.

 

 

Pozdrawiam

Edytowane przez SamurajJack
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o instalację wod kan która u nas obejmuje kominek w płaszczem oczywiście bez obudowy, kocioł Viessmana i zasobnik nas wyniosła ok. 35000 zł. Nie potrafię tego dokładnie określić bo robilismy na zasadzie materiał kupiony osobno, wykonanie instalacji na tzw "fuchę", przez znajomych, nie firmę.

Natomiast stan surowy z dachem , bez okien to ok. 120.000 - ale my budowaliśmy sami więc zakładam że koszt ok 40.000 na robociznę fundamentów i ścian nam odpadł. Dach robiła nam firma i to jest wliczone w wartość 120.000.

Supernik jeśli mogę doradzić jak chcesz oszacować koszt stanu surowego idź z projektem do kilku dużych dostawców materiałów budowlanych, niech ci zrobią ofertę na materiał. Dolicz robociznę i jakieś 10-15% na nieprzewidziane wydatki, bo zapewniam cię że napewno będą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz co nieco o wadach i zaletach groszka - jest to oczywiście moja subiektywna ocena na etapie wykańczania, za jakieś 2 miesiące po użytkowaniu coś dołożę:) Po kolei, szczerze sądzę, że:

PARTER

-drzwi wejściowe z doświetlem górnym uważam za niepotrzebny dodatkowy wydatek - zrobiliśmy więc standard

-kotłownia jak na ogrzewanie gazowe jest ok, my tam mamy również sporą pralkę, umywalkę i grzejnik - drabinkę ścienną

-wiatrołap mógłby być szerszy, jeśli ktoś ma pomysł jak go poszerzyć to warto

-łazienka dolna jako łazienka dla gości i ta druga dla domowników - ok

-pokój na dole - ok

- kuchnia jak najbardziej ok, jest naprawdę spora, kwestia tylko kto woli otwartą, a kto nie. Ale i tak uważam, że nie jest ona typowo otwartą kuchnią na salon. Ścianka mimo wszystko odsłania kuchnie od salonu, który de facto jest dość daleko od kuchni, jest przecież jeszcze obok część jadalniana. Można powiedzieć że salon nie sąsiaduje z kuchnią

-jadalnia jak nabardziej ok

-salon nie jest mały o ile zakładamy umeblowanie jak w salonie czyli tzw minimum: wypoczynek, stolik i tv. Ogromnym mankamentem jest umiejscowienie kominka, wystaje na salon i to w jego centralnym miejscu. Uważam, że miejsce na tv które zakłada architekt kompletnie się do tego nie nadaje. Jeśli umiejscowimy gdzie indziej tv to być może kominek jest ok, aczkolwiek ja bym go i tak albo wsunęła w ścianę albo znalazła mu inne miejsce.

-okna balkonowe w salonie: chyba jest ich jednak za dużo, z może są zbyt duże. Teraz tak na 90% zrobiłabym jedno centralnie na środku. Natomiast jestem zadowolona ze zrobienia wszystkich małych na dole w wymiarze 150x150, dodało to groszkowi proporcji.

-schody zabiegowe nie są dla mnie, więc przerobienie ich na zwykłe ze spocznikiem i przez to wypuszczenie bardziej w przedpokój było u nas koniecznością

-przedpokój: jest piękny, duży, naprawdę przestronny

 

PIĘTRO ogromny atut Groszka - ścianka kolankowa na poziomie ok 125 cm - pomieszczenia są piękne, przestronne, bardzo ustawne, funkcjonalne. Miałam okazję oglądać domki gdzie standardem są ścianki na wys. ok. 90 cm i niżej, nie polecam obniżania kolankowej, tym bardziej ze konstrukcja więźby jest tak zaprojektowana że Groszek z zewnątrz jest bardzo proporcjonalny.

-pokoje po prawej od schodów: sprowadziliśmy ten ze skośną ścianą do rozmiaru tego mniejszego, są bardzo duże i przestronne - super. Rozwiązanie Bedków odnosnie większego pokoju też super.

-łazienka jest projektowo całkiem spora, my ją zmniejszyliśmy, nie mamy w niej natrysku

-sypialnia z mini garderobą. Sypialnia jak najbardziej ok, ale garderoba to chyba jednak za duże słowo:) to bardziej taki schowek niż garderoba. Jeśli ktoś zakłada ze nie chce dodatkowych szaf i zabudów to ta garderoba napewno nie wystarczy. Dlatego też zaadaptowałam pustą powierzchnię nad garażem (wersja Groszek 2) na dodatkowe pomieszczenie: garderoba i przechowywalnia wszystkich "gratów" typu deski do prasowania, odkurzacz itp. Kiedyś może być spokojnie pokojem, o ile będzie taka potrzeba. Pierwotna mini garderoba została powiększona kosztem łazienki, będzie to nasz kącik do pracy.

STRYCH bardzo obszerny, pomieści wiele zbędnych rzeczy do których sięgamy od wielkiego dzwona

 

Spory ten mój wywód, ale nie da się krócej :)

Generalnie Groszek jest nazywany domem małym. Mały jednak on wcale nie jest. Pomieszczenia przez unikanie zbędnych zaułków, skosów, wnęk, słupów i wysoką ściankę kolankową są bardzo przestronne. Wg mnie to dom na komfortowe życie 5-cio osobowej rodziny. Napewno nie jest mały, nazwałabym go spokojnie średnim.

Mam nadzieję, że komuś się przydadzą moje spostrzeżenia, aczkolwiek tak jak pisałam to ocena subiektywna, każdy ma przecież inny gust i potrzeby.

Pozdrawiam serdecznie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...