Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

projekt VIRGO pracownia DOBRE DOMY (DOMUS)


Recommended Posts

Z okazji świąt Bożego Narodzenia życzę wszystkim odwiedzającym forum przede wszystkim zdrówka, uśmiechu, spełnienia marzeń oraz zadowolenia ze swojego domku

:)

Niech świąteczne życzenia mają moc spełnienia,

te całkiem błahe i te ważne,

te dostojne i te ciut niepoważne,

niech się spełnią.

Marzeń o które warto walczyć,

wartości którymi warto się dzielić,

przyjaciół z którymi warto być

i nadziei, bez której nie da się żyć.

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia

i Szczęśliwego Nowego Roku.

 

pozdrawiam Sylwia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

witam wszystkich,

zależy w jakim rejonie budujesz my budujemy na Podkarpaciu, tynki wyniosły nas 11 zł /m wylewki też w tej cenie instalacje 150 za punkt,

obecnie mamy wszystkie instalacje zrobione okna wstawione, brakuje drzwi wejściowych, generalnie też już na tym koniec czekamy do wiosny na by zacząć parkiety płytki itp

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Chcialem sie dopytac tych ktorzy mieszkaja i do Tych ktorzy maja wentylacje grawitacyjna w Virgo II. Jak sie sprawuje czy nie macie problemow z nawiewem np. z okapu zimnego powietrza z zewnatrz?

 

Witaj, ja mam również wentylację grawitacyjną, jak wieje na dworze to jest podobnie jak u Ciebie - z tym ze nie mamy jeszcze załozonej kratki,ale pewnie dużo sie nie zmieni :wink:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Napisz za kilka lat jakie masz koszty ekspl. to wtedy tak naprawdę będziemy mogli porównać rzeczywite koszty ogrzewnia tych dwóch sytemów!

 

Witajcie po dłuższej chwili. Cieszę się, że większość, która zaczęła w 2006/2007 już mieszka. My też mieszkamy (już prawie rok).

 

Co do ogrzewania, to zdecydowaliśmy się na gaz ziemny + kominek z płaszczem wodnym i wentylację z rekuperatorem.

 

Koszty ogrzewania gazem Virgo II opisałem w innym wątku:

http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?p=3017584#3017584

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę, że grono virgowców stale rosnie. Nam sie udało i juz od września mieszkamy w naszym Virgo :lol:

Roboty jeszcze sporo, ale pomalutku krok po kroczku idziemy do przodu i jest coraz ładniej. Chociaż powiem wam, że jak juz sie zamieszka to i chęci do pracy mniej. Wolimy z mężem usiąść przy kominku i cieszyc oko naszymi dokonaniami.

:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Co do ogrzewania, to zdecydowaliśmy się na gaz ziemny + kominek z płaszczem wodnym i wentylację z rekuperatorem.

 

Koszty ogrzewania gazem Virgo II opisałem w innym wątku:

http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?p=3017584#3017584

 

Pozdrawiam!

 

Witaj Mleyk,

myślę dokładnie o takim rozwiązaniu jak twoje tzn. piec kond. + kominek z płaszczem wodnym. Z wentylacji z rekuperatorem zrezygnowałem. Czy możesz udostępnić mi więcej informacji na temat zastosowanych przez ciebie rozwiązań?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myślę dokładnie o takim rozwiązaniu jak twoje tzn. piec kond. + kominek z płaszczem wodnym. Z wentylacji z rekuperatorem zrezygnowałem. Czy możesz udostępnić mi więcej informacji na temat zastosowanych przez ciebie rozwiązań?

 

Mam kominek Makrotermu NEO 19kw, piec jednofuncyjny Vaillanta Eco Tec plus 18 KW z regulatorem pogodowym VRC630, sprzęgło hydrauliczne, dwa niezależnie sterowane obiegi grzewcze (podłogówka z mieszaczem oraz kaloryfery - obieg bezpośredni) + zasobnik na c.w.u Vaillanta 120L. Wszystko jest pod zasilaniem awaryjnym (UPS). Kominek pomimo, że ma taką możliwość wykorzystywany jest wyłącznie do C.o. (c.w.u. nie w ogóle podłączone - to znacznie uprościło i tak już skomplikowaną jak na domek instalację hydrauliczną).

 

Następujące wnioski po rocznej eksploatacji:

- Jeżeli zależy ci na kosztach ogrzewania i chcesz dużo grzać kominkiem z PW to do tego co powyżej trzeba dokupić jeszcze bufor (duży dodatkowy zasobnik na c.o.) aby wykorzystać nadmiar mocy kominka w cieplejsze dni (u mnie ma to miejsce gdy temp. na zewnątrz są dodatnie)

- Jeżeli dobrze ociepliłes dom, to wybierz piec gazowy z palnikiem modulowanym o jak najmniejszej warotści mocy minimalnej (po polsku - taki który jest w stanie grzać ciągle z małą mocą). Zachowując oczywiście zapas mocy nominalnej (ale nie za duży - ja mam 18 KW a do grzania przy -20 wystarczy 12 KW (mam zredukowaną moc c.o. na piecu) - do szybiego załadowania zasobnika potrzeba jendnak maksymalną moc (na szczęście te dwie wartości ustawia się niezależnie),

- Podłogówka na dole w Virgo II (nawet w salonie pod deską Barlinecką sprawdza się świetnie). Tylko w gabinecie mam kaloryfer płytowy (może kiedyś będzie tam sypialnia). Przypilnuj wykonawcę aby zagęścił obiegi grzewcze przy oknach (w wykuszu w jadalni i w salonie),

- Przy takiej konfiguracji jak ja mam, sprzęgło jest niezbędne (widziałem u sąsiada, że teraz można kupic piece Vaillanta ze sprzęgłem wbudowanym - tzw. lodówki to mają).

- Nie oszczędzaj na sterowaniu podłogówką za pomocą ogranicznika wody na powrocie - ja się cieszę, że nie dałem się na to namówić.

- Zasobnik 120L jest za mały nawet dla małej rodziny :( 150 to absolutne minimum.

- Wentylacja z rekuperatorem jest ok - jest oszczędna (niestety moja nie jest całkiem cicha, ale to zupełnie inny temat). Nawet przy mrozie -20 powietrze nawiewane do domu miało ponad +18 oC! Dobrze się to też sprawuje z komnkiem (pod warunkiem, że kominek jest szczelny i że do spalania pobiera powietrze z zewnątrz).

- Przy kładzeniu instalacji elektrycznych pociągnij następujące kable w relacji kotłownia - kominek: zasilające do kominka z kotłowni (aby jednym UPSem podtrzymywać i piec i kominek) - 3 x 1.5 + dwa kable 3 x 1.5 do zasilania pomp c.o. i c.w.u. + jeden na zapas 3 x 1.5.

- W kotłowni warto zrobić gdzieś miejsce na UPS'a (przy instalacji kominka z PW zasilanie awaryjne jest konieczne aby nie zagotować płaszcza)

 

Daj znać co jeszcze konkretnego cię interesuje.

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Mleyk,

ja posiadam już piec Cerasmart 22kW f. Junkers, jednak myślałem o połaczeniu go z kominkiem o mocy około 9-10kW, aby w miarę możliwości uniknąć jego przegrzewania w cieplejsze dni. Ponieważ mój piec posiada już tzw. warstwowy zasobnik c.w.u. tak jak ty planuję połaczyć go tylko z inst. c.o. za pomocą wymiennika płytowego (w jaki sposób ty to wykonałeś?).

Twoja uwaga odnośnie dodatkowego bufora dla kominka jest jak najbardziej słuszna i godna rozpatrzenia.

Jeśli chodzi o system rozprowadzenia ciepła to na parterze wszędzie planuję podłogówkę (oczywiście z wyjątkiem garażu) jednak w wiatrołapie zamontuję również dodatkowy grzejnik płytowy. Na poddaszu jeszcze nie jestem zdecydowany, ale nie mam również nic przeciw podłogówce jeśli jak mówisz dobrze spisuje się z podłogą drewnianą. W garażu planuję zamontować większe grzejniki, aby w razie przegrzewania układu z kominkiem mieć rezerwę w zapotrzebowaniu mocy (może zamontuję sterownik z dodatkowym stykiem bezpotencjałowym podwyższającym temp. zadaną w garażu w przypadku zbyt wysokiej temp. w obiegu kominka).

Na jakich parametrach temp. wody pracuje twoja instalacja podłogówki i jakie są twoje odczucia przy codziennym użytkowaniu (czy płytki nie są za ciepłe?).

Nie zrozumiałem twojej uwagi odnośnie reg. temp. wody na powrocie - "Nie oszczędzaj na sterowaniu podłogówką za pomocą ogranicznika wody na powrocie - ja się cieszę, że nie dałem się na to namówić." Jak mógłbyś wyjaśnić o co chodzi?

 

pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ mój piec posiada już tzw. warstwowy zasobnik c.w.u. tak jak ty planuję połaczyć go tylko z inst. c.o. za pomocą wymiennika płytowego (w jaki sposób ty to wykonałeś?).

Makroterm ma wymiennik wbudowany. Obieg zamknięty ogrzewnaia podłącza się bezpośrednio do kominka, a obieg otwarty oddzielnie jest wyprowadzony z kominka do naczynia wzbiorczego. Niestety najmniejszy kominek z tej serii ma 19kW.

Jeśli chodzi o system rozprowadzenia ciepła to na parterze wszędzie planuję podłogówkę (oczywiście z wyjątkiem garażu) jednak w wiatrołapie zamontuję również dodatkowy grzejnik płytowy.

Ja mam w wiatrołapie tylko podłogówkę i wydaje mi się, że dodatkowy grzejnik nie jest potrzebny.

Na poddaszu jeszcze nie jestem zdecydowany, ale nie mam również nic przeciw podłogówce jeśli jak mówisz dobrze spisuje się z podłogą drewnianą.

Podłogówka podobno nie jest polecana do sypialni. Poszukaj w Internecie wszystkich za i przeciw. Ja mam podłogówkę u góry tylko w łazience.

W garażu planuję zamontować większe grzejniki, aby w razie przegrzewania układu z kominkiem mieć rezerwę w zapotrzebowaniu mocy (może zamontuję sterownik z dodatkowym stykiem bezpotencjałowym podwyższającym temp. zadaną w garażu w przypadku zbyt wysokiej temp. w obiegu kominka).

Mam grzejniki w garażu, i zdarzyło mi się je wykorzystywać do chłodzenia kominka, ale nie mam automatyki. To może być dobry pomysł.

Na jakich parametrach temp. wody pracuje twoja instalacja podłogówki i jakie są twoje odczucia przy codziennym użytkowaniu (czy płytki nie są za ciepłe?).

Przy krzywej grzewczej 0.35 podłogówka na zasilaniu ma 29oC przy 1oC na zewnątrz (przy zadanej 20oC w pomieszczeniu). Dopiero przy temperaturach rzędu -10oC - -20oC płytki są wyraźnie ciepłe, ale nie za ciepłe.

Nie zrozumiałem twojej uwagi odnośnie reg. temp. wody na powrocie - "Nie oszczędzaj na sterowaniu podłogówką za pomocą ogranicznika wody na powrocie - ja się cieszę, że nie dałem się na to namówić." Jak mógłbyś wyjaśnić o co chodzi?

Chodziło mi o unikanie rozwiązań z jedną pompą, która zasila i podłogówkę i grzejniki a podłogówka jest regulowana za pomocą tzw. RTLa. Najlepsze możliwości regulacji instalacji c.o. istnieją gdy podłogówka nie jest łączona z kaloryferami. Podłogówka ma różną bezwładność i pojemność cieplną. Rozwiązanie z oddzielnymi pompami obiegowymi dla podłogówki, dla grzejników i z zaworem mieszającym dla podłogówki jest droższe, ale zapewnia większe możliwości regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam prośbę do wszytkich, którzy tego roku wykańczali swoje Virgo. Czy pamiętacie ile kosztowała was robocizna (PLN/m2) za tynki cementowo-wapienne, wylewki, czy instalację elektryczną (za punkt).

 

Witajcie,

 

Tynki + gips - 20 zł,

wylewski miksokret - 13 zł

instalacja - 50 zł z materiałem.

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Ile bloczkow zuzyliscie na sciany 24 a ile na 36??moze ktos mi pomoze??

Sprawdzę ci to dokładnie, ale z tego, co pamiętam (mogę się mylić), to zamówiłem nieco ponad 1000 szt. 36 i ok. 420 szt. 24. Przy czym - 36-ek trochę mi zostało - kilkadziesiąt sztuk, ponieważ praktyka pokazała, że np. tam, gdzie projektant założył, że trzeba będzie ciąć bloczek w połowie wysokości (bo potrzeba nie 24 cm, a na przykład 10 cm), to myśmy zrobili wyższy wieniec. A to oznacza, że cała jedna warstwa bloczków została na budowie. Albo nad garażem - wylaliśmy więcej betonu zamiast bawić się w bloczki.

 

Potrzebne będą ci jeszcze bloczki o grubości 6 cm, ale tego już niewiele - 1 czy 2 palety.

 

Widzę, że chcesz budować ścianę jednowarstwową - poczytaj sobie o tym, na przykład na stronach Ytonga są dobre materiały. Hasła typu - połączenia ścian nośnych wew z zew z wkładką styropianową, zbrojenie systemowe pod oknami, itp - nie powinny być ci obce.

 

Bardzo proszę o informację dot. wentylacji kuchni i podłączenia do okapu. Wg. projektu są dwie rury spiro wychodzące ze spiżarni. Jak macie rozwiązaną wentylację kuchni i wentylację do okapu, który planuję na przeciwnej ścianie.

 

Własnie będę to robił. Ja nie wiem, jak jest z wentylacją okapu, ale teoretycznie okapu się do wentylacji kuchni nie powinno podłączać. Wentylacja mechaniczna zabija grawitacyjną, więc może trzeci kanał?

 

Ja u siebie robię tak, jak w projekcie - czyli kuchnia i spiżarnia.

 

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do osób, które budowały Virgo II z pustaka MAX-a. Ile Wam poszło sztuk pustaków (Max 220 (29cm) - ściany zewnętrzne, U-220 (25cm) - ściany nośne wewnętrzne, cegła K-3 (12cm) - ścianki działowe). Będę bardzo wdzięczny za informację.

 

P.S.

Na wiosnę zaczynamy budowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do Mario555

 

Ja też będę miał okap na tej samej ścianie. Dlatego zakupiłem dodatkowo jeden grzybek wentylacyjny na dach i zamierzam połączyć go rurą spiro lub plastykową od zewnątrz budynku, bo ściany wykonane z betonu komórkowego 24 cm będę ocieplał styropianem 14 cm, więc zamaskuję wentylację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!!!mam pytanko bo zaczynam budowe Virgo II z podwojnym garazem i bede budowac z suporeksu mam pytanko ile bloczkow zuzyliscie na sciany 24 a ile na 36??moze ktos mi pomoze??

 

Ja ściany nośne budowałem z betonu komórkowego 24 cm, bo i tak będę ocieplał styropianem. Kupiłem 1250 szt. o wymiarach dł/szer/wys 59/24/25 cm i wystarczyło na wszystkie ściany nośne, w tym część wyższa poddasza podniesiona o jeden pustak, a na części niższej wyrównane odpowiednio cegłą, bo beton komórkowy nie nadaje się pod murłatę. Poza tym zachowane są wszystkie wymiary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...