Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tekst ustawy o zwrocie VAT


Wowka

Recommended Posts

Poniżej przedstawiam tekst projektu ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Sadzę, ze wobec wielu rozbieżnych opinii i wątpliwości które zostały wyrażone w kilku wątkach dotyczących uchwalonej ustawy, lektura samego tekstu ustawy będzie mogła rozwiać część wątpliwiości.

Niestety, na serwerze Sejmu na dzień dzisiejszy brak tekstu ustawy w brzmieniu uchwalonym przez Sejm (przynajmniej ja go nie znalazłem). Najprawdoodobniej ten tekst został przyjęty bez zmian.

Oczywiście konieczny jest dalszy proces legislacyjny by przepisy ustawy weszły w życie.

 

Polecam lekturę uzasadnienia do ustawy wraz z omówieniem skutków prawnych i finansowych

 

 

4 kadencja Sejmu

 

P r o j e k t

U S T A W A

z dnia.........................

 

o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym

 

Art. 1.

 

1. Ustawa reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków

poniesionych przez nich w związku z budową i remontem budynków mieszkalnych lub

ich części wraz z infrastrukturą towarzyszącą

 

2. Zwrot części wydatków, o których mowa w ust. 1, finansowany jest z budżetu państwa. Kwota otrzymanego zwrotu jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

 

Art. 2.

 

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) budynkach mieszkalnych – rozumie się przez to budynki mieszkalne i ich

części oraz związane z nimi urządzenia budowlane w rozumieniu art. 3 pkt. 9

ustawy z dnia 7 lipca 1944 r. – Prawo budowlane

2) infrastrukturze towarzyszącej – rozumie się;

a. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do

budynków mieszkalnych;

b. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań

budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i

małą architekturę;

c. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków,

kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne,

gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego

3) podatku VAT – należy przez to rozumieć podatek od towarów i usług o stawce

22% w rozumieniu ustawy z dnia …….. 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr , poz. ), zwanej dalej „ustawą o VAT”;

4) zobowiązaniach podatkowych – należy przez to rozumieć zobowiązania

podatkowe osób fizycznych z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa

5) fakturze – należy przez to rozumieć faktury VAT wystawiane przez

podatników podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy,

dokumentujące wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;

6) urzędzie skarbowym – należy przez to rozumieć urząd skarbowy właściwy ze

względu na miejsce zamieszkania osoby fizycznej w dniu składania przez nią

wniosku; w przypadku małżonków mających miejsce zamieszkania na terenie

różnych urzędów skarbowych - urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce

zamieszkania jednego z nich.

 

Art. 3.

 

1. Z zastrzeżeniem art. 4 – 7, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części

wydatków poniesionych w związku z:

1) zakupem materiałów budowlanych związanym z:

a) budową budynku mieszkalnego zgodnie z decyzją o pozwoleniu na budowę,

b) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową

(przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia

niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny

spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,

c) remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;

2) zakupem nowowybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w

takim budynku od gminy albo od osoby lub jednostki, która wybudowała ten

budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej;

2. Zwrot wydatków, o których mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i

udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

3. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części

wydatków, o których mowa w ust. 1, jest oryginał faktury wystawionej na osobę

fizyczną, o której mowa w ust. 1.

4. Kwota zwrotu, o której mowa w ust. 3, jest równa - 15/22 (68,18 %) kwoty

podatku VAT wynikającej z faktur dokumentujących wydatki, o których mowa w ust.

1

5. Jeżeli łączna kwota wydatków netto, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 lit c,

poniesionych w związku z remontem niewymagającym pozwolenia na budowę,

przekracza 50.000 zł, kwota zwrotu, o której mowa w ust. 1, jest równa 15/22

(68,18 %) kwoty podatku VAT, jaki zostałby naliczony od podstawy opodatkowania

równej 50.000 zł.

6. Kwoty obliczone zgodnie z ust. 4 - 5 zaokrągla się zgodnie z zasadami do

pełnych złotych.

7. Wysokość wydatków, o których mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych

39cznie przez oboje małżonków.

 

Art. 4.

 

1. Z zastrzeżeniem ust. 2 – 4 prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1,

przysługuje pod warunkiem, że:

1) czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, nie zostały dokonane w ramach

prowadzonej przez osobę fizyczną działalności gospodarczej;

2) osoba fizyczna (małżonkowie) nie dokonywała czynności, o których mowa w

art. 3 ust. 1, jako podatnik podatku od towarów i usług, w celu wykonywania

czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem,

2. W przypadku inwestycji, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 1 lit. c, prawo

do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że:

1) osoba fizyczna posiada tytuł prawny do dysponowania nieruchomością na cele

budowlane w rozumieniu prawa budowlanego, o którym mowa w art. 2 w pkt. 1;

2) kwota wydatków netto na ten cel nie jest niższa niż 500 zł;

 

3. W przypadku inwestycji, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b,

jak również remontów wymagających pozwolenia na budowę, prawo do zwrotu, o

którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem zakończenia inwestycji

przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym

otrzymano pozwolenie na budowę, w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.

4. Za dokument potwierdzający zakończenie inwestycji, o którym mowa w ust. 3,

uznaje się pozwolenie na użytkowanie budynku mieszkalnego, albo lokalu

mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomienie

o zakończeniu budowy takiego budynku albo lokalu.

 

 

Art. 5.

 

1. Zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby

fizycznej, o której mowa w art. 3 ust. 1, złożony w urzędzie skarbowym.

2. Jeżeli osoba fizyczna, pozostaje w związku małżeńskim, wniosek składają

małżonkowie lub jeden z małżonków.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony w terminie 6 miesięcy

licząc od dnia zakończenia inwestycji, udokumentowanego zgodnie z art. 4.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać, co najmniej:

1) imię i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca

zamieszkania osoby fizycznej, o której mowa w art. 3 ust.1, a w przypadku

małżeństwa obojga małżonków;

2) wskazanie urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek, a w

przypadku, gdy właściwość miejscowa ze względu na miejsce zamieszkania jednego

ze współmałżonków jest inna niż urząd skarbowy, do którego kierowany jest

wniosek, również urzędu skarbowego właściwego dla tego współmałżonka;

3) rodzaj poniesionych wydatków, zgodnie z art.3 ust. 1;

4) rok rozpoczęcia inwestycji oraz datę zakończenia inwestycji;

5) wartość wszystkich poniesionych wydatków, o których mowa w art. 3 ust. 1,

w tym poniesionych od dnia wejścia w życie ustawy, oraz kwotę podatku

wynikającą z wszystkich faktur dotyczących tych wydatków, w tym z faktur, o

których mowa w art. 3 ust. 2;

6) kwotę zwrotu, wyliczoną zgodnie, z art. 3;

7) numer rachunku bankowego, na który ma być przekazana kwota zwrotu, lub

wskazanie innej formy zwrotu, tj. dokonania wypłaty w kasie urzędu lub za

pośrednictwem poczty; w przypadku nie korzystania z prawa do kompensaty

zobowiązań podatkowych

8) podpis osoby ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku, gdy osoba ta

pozostaje w związku małżeńskim, obojga małżonków.

5. Do wniosku należy załączyć kopie:

1) pozwolenia na budowę i dokumentów potwierdzających zakończenie inwestycji;

2) oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie

wymagają w rozumieniu prawa budowlanego pozwolenia na budowę

3) faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1,

4) dokumentów potwierdzających tytuł prawny osoby fizycznej do budynku

mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu, o którym mowa w pkt.

2;

6. W przypadku niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3, stosuje się

odpowiednio przepisy art. 58 i 59 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.

7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze

rozporządzenia wzór wniosku, o którym mowa w ust 1..

 

 

Art.6.

 

1. Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o zwrocie niektórych

wydatków mieszkaniowych i określa, zgodnie z wymogami niniejszej ustawy,

kwotę zwrotu, w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

2. W przypadku nie wydania decyzji w terminie o którym mowa w ust.1

wnioskodawcy przysługują odsetki.

 

3. Wnioskodawca może dokonać kompensaty swoich zobowiązań podatkowych

o kwotę określoną w decyzji, o której mowa w ust. 1.

 

4. W przypadku nie skorzystania przez wnioskodawcę z możliwości kompensaty,

zwrot kwoty, o której mowa w ust.1, następuje na rachunek bankowy osoby

fizycznej, o której mowa w art. 3 ust. 1, w kasie urzędu skarbowego lub za

pośrednictwem poczty,

5. Oprocentowanie odsetek, o których mowa w ust.1 jest równe wysokości

oprocentowania odsetek stosowanym w przypadku odroczenia terminu płatności

podatku

 

Art. 7.

 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r.

 

 

 

 

Uzasadnienie do projektu ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków

związanych z budownictwem mieszkaniowym

 

Ustawa o podatku od towarów i usług, dostosowująca nasze przepisy do prawa

wspólnotowego wprowadza od 1 maja br. wyższe (22%) stawki podatku VAT dla

materiałów budowlanych. Zawarta w traktacie akcesyjnym derogacja umożliwia

stosowanie stawki obniżonej (7%) do 31 grudnia 2007 r. w odniesieniu do robót

budowlano-montażowych oraz remontów związanych z budownictwem mieszkaniowym i

infrastrukturą towarzyszącą i obiektów budownictwa mieszkaniowego. Ale

rozwiązanie to, z samej istoty podatku VAT, nie może objąć realizacji systemem

gospodarczym. Można szacować iż systemem gospodarczym jest w zasadzie

realizowane całe budownictwo mieszkaniowe na wsi wraz z remontami, ok. 60%

budownictwa jednorodzinnego i ok. 70% remontów w zasobach jednorodzinnych.

Najtrudniejsze do oszacowania jest skala remontów w budownictwie

wielorodzinnym, gdzie z pewnym uproszczeniem można ocenić, iż remonty wewnątrz

mieszkań (nie wymagające współdziałania innych mieszkańców i administratora) są

też w ok. 70 % realizowane systemem gospodarczym. Reasumując uprawnione jest

twierdzenie o znaczącym (ok. 40%) udziale realizacji systemem gospodarczym w

nakładach ogółem na budowę i remonty w mieszkalnictwie. Wzrost stawki podatku

VAT na materiały budowlane oczywiście podroży koszty tych realizacji. Cechą

charakterystyczną systemu gospodarczego jest też większy strukturalnie udział

materiałów budowlanych w kosztach ogółem w porównaniu z strukturą kosztów w

budownictwie realizowanym przez firmy. W tej sytuacji sposobem neutralizacji

wzrostu wydatków mieszkaniowych związanych z realizacją w systemie gospodarczym

może być dokonywanie zwrotu obywatelom (z środków budżetu państwa) kwot w

wysokości odpowiadającej zwiększonym wydatkom z tytułu przyjętych w ustawie o

podatku od towarów i usług rozwiązań.

Jest bezsporne iż przyjęcie powyższej ustawy oznaczać będzie znaczne

wydatki budżetowe. Ich oszacowanie jest trudne metodologicznie, stąd można

tylko prognozować, iż w skali roku wydatki te znajdą się w przedziale 600 mln

zł – 800 mln zł. Równocześnie jednak warto przypomnieć, iż wzrost stawki VAT na

materiały budowlane da znaczne dodatkowe przychody (nie kompensowane) dla

budżetu wynikające ze stosowania ich w budownictwie: magazynów, biurowców,

fabryk, dróg i innych nie-mieszkaniowych obiektów budowlanych. A równocześnie

rząd wielokrotnie deklarował, iż na dostosowaniu przepisów o VAT do prawa

wspólnotowego nie chce w obszarze mieszkaniowym „zarobić”, a ponadto

przeciwstawiając się poselskim propozycjom objęcia materiałów budowlanych

przeznaczonych dla budownictwa mieszkaniowego obniżoną stawką, posługiwał się

wyłącznie argumentem niezgodności z Dyrektywą VI a nie skutkami budżetowymi.

Nie istnieje przesłanka do twierdzenia, iż rząd skrywał rzeczywiste powody

swojej negatywnej opinii.

W tej sytuacji przedstawiany projekt jest zgodny z zapowiedziami

przedstawicieli rządu a z uwagi na rosnące zaniepokojenie konsumentów skutkami

zmian podatku VAT staje się bardzo pilny.

Jest bezsporne, iż stosowanie ustawy będzie pracochłonne, ale w związku z

odrzuceniem przez rząd rozwiązań poselskich, wydaje się jedynym realnym

rozwiązaniem neutralizującym wzrost stawki podatku VAT na materiały budowlane.

 

 

Skutki prawne

 

Wobec sytuacji, że rząd mimo wielokrotnych deklaracji, do tej pory nie

przekazał do Sejmu projektu ustawy, poselski projekt ustawy tworzy szansę, iż

zgodnie z intencjami rządu razem ze wzrostem podatku VAT będą istniały

odpowiednie instrumenty rekompensujące.

 

 

Skutki finansowe i społeczne

 

Zakres przedmiotowy przedsięwzięć, których realizacja upoważniać będzie do

zwrotu równowartości wzrostu VAT, jest bardzo szeroki. Obejmuje inwestycje,

które w zasadzie zawsze są realizowane poprzez firmy rozliczające podatek VAT,

Uprawnione jest więc twierdzenie, iż znaczny zakres przedmiotowy (dotyczący

inwestycji towarzyszących określonych w art.2 pkt.2), nie będzie miał

zauważalnych skutków budżetowych, a równocześnie nawet pojedyncza inwestycja

infrastrukturalna realizowana systemem gospodarczym będzie mogła skorzystać z

dobrodziejstwa proponowanej ustawy.

Wydatki budżetu przeznaczone na rekompensatę zapłaconego podatku VAT będą

częściowo zbilansowane zwiększonymi wpływami związanymi z wyjściem

przedsiębiorstw z tzw. szarej strefy. Jak wiadomo szarą strefę w budownictwie

szacuje się na ok. 30 – 40 % całości usług budowlanych. Zdaniem wnioskodawców,

zwiększone wpływy mogą więc sięgnąć 550-600 mln. zł.

 

Nie przyjęcie tej ustawy lub wprowadzenie dalej idących ograniczeń w

zakresie zwrotu, poza konsekwencjami politycznymi, oznaczać będzie dodatkowy

bodziec dla rozszerzenia szarej strefy.

Kolejnym skutkiem społecznym będzie wzrost stanu poszanowania prawa oraz

jego internalizacji przez społeczeństwo.

 

 

Stosunek regulacji do prawa wspólnotowego Unii Europejskiej:

 

Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba nie jest ta uchwalona wersja bo np. Art 7 mówi o wejściu ustawy w życie 1 maja 2004. Nie ma tez ani słowa o ograniczeniach do 70m2.

 

Mam nadzieję, że nie jest to ostateczna wersja, bo nic bym nie dostał, ponieważ art 5.3 mówi "Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony w terminie 6 miesięcy licząc od dnia zakończenia inwestycji". Właśnie mi minęło te 6 miesięcy 30 czerwca.

 

Pozdrawiam

 

Arecki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dzięki myrmota - podany przez Ciebie tekst zasadniczo rózni się od projektu.

Swoją drogą szkoda, że Kancelaria Sejmu aktualizuje swój serwis internetowy z taką zwłoką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...