Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Reklamacje - znacie nasze prawa?


bettka

Recommended Posts

O prawach kupujacego ostatnio głośno, ale jak to właściwie jest? Kupiłam baterię, w której zepsuł sie przełącznik rączka prysznicowa/wylewka. Drobna rzecz, ale męcząca. Przełącznik został naprawiony, ale znów przestał działać. Wiem, że na rozpatrzenie reklamcji producent ma 14 dni, ale:

- kiedy mam prawo żądać wymiany baterii na nową (tzn. po ilu naprawach)?

- czy gwarancja liczy się od ostatniej naprawy czy od daty zakupu?

Pozdrawiam,

Beata

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw musisz zdecydować, czy korzystasz ze swoich praw na podstawie gwarancji, którą zaoferował ci producent ( i wtedy wszystko zależy od warunków jakie on w tej gwarancji określił) czy też z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176), czyli potocznie z tzw. niezgodności towaru z umową . Ta druga wersja jest zwykle korzystniejsza dla konsumenta. Sprzedawca nie ma prawa narzucać ci korzystania z gwarancji zamiast z niezgodności towaru z umową.

Za niezgodność towaru z umową sprzedawca (nie producent, nie ma prawa odsyłać cię do producenta) odpowiada 2 lata, z tym że pierwsze 6 miesięcy automatycznie niejako przyjmuje się niezgodność istniała już przed zakupem (patrz art. 4

1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.)

 

Prawo do żądania wymiany baterii na nową masz od razu. To klient wybiera, czy chce naprawy czy wymiany produktu (patrz art. 8

1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wy- miana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. )

 

 

Składasz informację o niezgodności towaru z umową na piśmie, najpóźniej 30 dni od daty spostrzeżenia, nie później niż 2 lata od daty wydania towaru klientowi (data wydania nie zawsze jest równa z datą zakupu...)

Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź, jeśli nie odpowie uznaje się, że zgadza się z zarzutami i odpowiada za niezgodność towaru z umową. Problem w tym, że ustawa nie określiła dokładnie w jakim terminie ma ci naprawić lub wymienić towar (mówi się o terminie „odpowiednim”).....

 

Jeśli coś jest niejasne, pytaj ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...