Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

O prawach kupujacego ostatnio głośno, ale jak to właściwie jest? Kupiłam baterię, w której zepsuł sie przełącznik rączka prysznicowa/wylewka. Drobna rzecz, ale męcząca. Przełącznik został naprawiony, ale znów przestał działać. Wiem, że na rozpatrzenie reklamcji producent ma 14 dni, ale:

- kiedy mam prawo żądać wymiany baterii na nową (tzn. po ilu naprawach)?

- czy gwarancja liczy się od ostatniej naprawy czy od daty zakupu?

Pozdrawiam,

Beata

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/37312-reklamacje-znacie-nasze-prawa/
Udostępnij na innych stronach

Najpierw musisz zdecydować, czy korzystasz ze swoich praw na podstawie gwarancji, którą zaoferował ci producent ( i wtedy wszystko zależy od warunków jakie on w tej gwarancji określił) czy też z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176), czyli potocznie z tzw. niezgodności towaru z umową . Ta druga wersja jest zwykle korzystniejsza dla konsumenta. Sprzedawca nie ma prawa narzucać ci korzystania z gwarancji zamiast z niezgodności towaru z umową.

Za niezgodność towaru z umową sprzedawca (nie producent, nie ma prawa odsyłać cię do producenta) odpowiada 2 lata, z tym że pierwsze 6 miesięcy automatycznie niejako przyjmuje się niezgodność istniała już przed zakupem (patrz art. 4

1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.)

 

Prawo do żądania wymiany baterii na nową masz od razu. To klient wybiera, czy chce naprawy czy wymiany produktu (patrz art. 8

1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wy- miana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. )

 

 

Składasz informację o niezgodności towaru z umową na piśmie, najpóźniej 30 dni od daty spostrzeżenia, nie później niż 2 lata od daty wydania towaru klientowi (data wydania nie zawsze jest równa z datą zakupu...)

Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź, jeśli nie odpowie uznaje się, że zgadza się z zarzutami i odpowiada za niezgodność towaru z umową. Problem w tym, że ustawa nie określiła dokładnie w jakim terminie ma ci naprawić lub wymienić towar (mówi się o terminie „odpowiednim”).....

 

Jeśli coś jest niejasne, pytaj ...

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/37312-reklamacje-znacie-nasze-prawa/#findComment-745684
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...