Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

PRAWO BUDOWLANE Ograniczanie formalności dla inwestorów


olinek

Recommended Posts

Do poczytania artykuł z Rzeczypospolitej z dnia dzisiejszego http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_050729/prawo/prawo_a_1.html co nas czeka w niedługim czasie. Ale czy to ułatwi czy utrudni życie Inwestorów - oto jest pytanie

 

PRAWO BUDOWLANE Ograniczanie formalności dla inwestorów

 

Remonty - mniej kłopotówJuż wkrótce remont domu nie będzie wymagał pozwolenia na budowę, a przyłączenie mediów - zgłoszenia

Po zmianie prawa budowlanego, jeżeli inwestor zmieni elewację budynku lub kąt nachylenia dachu, nie będzie musiał starać się o modyfikację pozwolenia na budowę

© RAFAŁ GUZ

Procedury budowlane upraszcza nowelizacja prawa budowlanego. Wczoraj Sejm zakończył nad nią prace, teraz musi ją już tylko podpisać prezydent.

 

Albo zgłoszenie, albo uzgodnienie

Remont budynków (oraz innych obiektów budowlanych) będzie wymagał tylko zgłoszenia zamiaru jego wykonania. W tej chwili pozwolenie jest niezbędne przy remoncie elementów konstrukcyjnych, m.in. dachu, ścian nośnych, stropu.

Jeszcze większe uproszczenia dotyczą mediów (energii, wody, kanalizacji, gazu, ciepła, a także telefonu). Ich przyłącza będzie można zrobić na dwa różne sposoby: zgłosić zamiar ich wykonania staroście albo wybudować na podstawie ustaleń poczynionych z dostawcami mediów. W obu wypadkach inwestor musi mieć plan sytuacyjny przyłączy.

W tej chwili przepisy są niekonsekwentne. Media do budynku można podłączyć na podstawie zgłoszenia, ale w wypadku m.in. altan lub blaszanych garaży trzeba mieć pozwolenie na budowę.

 

Krótsza lista odstępstw

Nowelizacja skraca katalog istotnych odstępstw od projektu budowlanego o następujące zmiany: elewacji, geometrii dachu (układ połaci dachowych, kąt nachylenia),elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego (m.in. wentylacji). To oznacza, że jeżeli inwestor np. zmieni elewację budynku lub kąt nachylenia dachu, nie będzie musiał - tak jak obecnie - starać się o modyfikację pozwolenia na budowę.

Nowelizacja obarcza jednak autora projektu budowlanego odpowiedzialnością za wprowadzone odstępstwa. To on będzie kwalifikował charakter zamierzonej zmiany, musi też zamieścić informację w projekcie budowlanym o odstępstwie (rysunek oraz opis).

O pełne uprawnienia budowlane będą mogły się starać tylko osoby, które ukończyły studia magisterskie lub zawodowe. W tej chwili do ich zdobycia wystarczy wykształcenie średnie. Przepis nowelizacji stawiający te wymagania wejdzie w życie 1 stycznia 2006 r.

Geodeta koordynatorem

Koordynacją usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu zajmie się powiatowy geodeta w imieniu starosty. Swoją opinię będzie wydawał na podstawie aktualnej mapy zasadniczej.

W tej chwili robią to zespoły uzgadniania dokumentacji projektowej. Sprawdzają one, czy dana inwestycja nie koliduje z istniejącymi sieciami: kanalizacyjną, wodociągową, telekomunikacyjną, gazową itd. Wydają też opinię wiążącą inwestorów.

Niektórzy inwestorzy krytykowali te zespoły za ograniczanie się tylko do przybicia pieczątki i zainkasowania pieniędzy. Znaleźli oni sojuszników w rządzie, który zaproponował likwidację zespołów, a parlament ten pomysł poparł. Przepisy nie zabraniają jednak starostom utrzymania zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej jako swoich organów doradczych. W tej chwili przedstawiciele dostawców mediów udzielają swoich konsultacji za darmo. Po wejściu w życie nowelizacji zniknie obowiązek darmowych konsultacji. Prawdopodobnie więc starostowie będą musieli za nie płacić. Większości starostw na to nie stać.

 

RENATA KRUPA-DĄBROWSKA

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Pochopna decyzja

Ryszard Staniszewski, powiatowy geodeta starostwa w Pabianicach, przewodniczący Rady Forum Geodetów Powiatowych Związku Powiatów Polskich

Ryszard Staniszewski, powiatowy geodeta starostwa w Pabianicach, przewodniczący Rady Forum Geodetów Powiatowych Związku Powiatów Polskich

Likwidacja zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej to zły pomysł. W przyszłości może dochodzić do groźnych wypadków. Mapa zasadnicza nie zawiera aktualnych informacji o sieciach. Dzieje się tak z różnych powodów. Częściowo winna tej sytuacji jest obowiązująca od roku nowelizacja prawa budowlanego. Zniosła ona obowiązek inwentaryzacji przyłączy mediów przez firmy geodezyjne. W efekcie do powiatowych ośrodków dokumentacji informacje te przestały napływać. W tej chwili nanoszą one na mapę zasadniczą tylko informacje o głównych magistralach sieci. Komplet informacji mają przedstawiciele dostawców mediów. Bez ich pomocy powiatowi geodeci będą bali się wydawać opinie dla starostów, bo będzie przypominało to wróżenie z fusów.

 

Są niedociągnięcia

Mariola Berdysz, dyrektor Fundacji Wszechnica Budowlana

Przepisy nic nie mówią, jak ma postąpić inspektor nadzoru budowlanego, kiedy stwierdzi, że doszło do samowoli budowlanej w wypadku przyłączy mediów.

Czy powinien dopuścić obiekt do użytkowania oraz na jakich zasadach ewentualnie można zalegalizować ich budowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Budowa przyłączy, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 20,

wymaga sporządzenia planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy

zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu

geodezyjnego i kartograficznego."

 

To fragment tej ustawy. Mapa zasadnicza to jest chyba mapka projektowa, w skali 1:500? Ale co to jest mapa jednostkowa itd? :o Ktoś się może orientuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Defionicje wyglądają tak:

Mapa zasadnicza - nazywana również Podstawową Mapą Kraju to podstawowe opracowanie geodezyjno-kartograficzne wykonywane w danym kraju. Powinno obejmować swoim zasięgiem obszar całego państwa. Służy celom ewidencyjnym, gospodarczym, planistycznym i strategicznym. Jest podstawą do wykonywania robót budowlanych.

 

Mapa zasadnicza to mapa wielkoskalowa wykonywana w skalach 1:500 dla obszarów miast, 1:1000 dla obszarów wiejskich i 1:5000 dla obszarów leśnych.

 

Treść mapy zasadnicznej obejmuje dane o:

 

* ewidencji gruntów i budynków (katastrze),

* zagospodarowaniu terenu (ulice, drzewa, obiekty użyteczności publicznej),

* podziemnym, naziemnym i nadziemnym uzbrojeniu terenu (Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu),

* ukształtowaniu terenu (wysokości szczegółów sytuacyjnych, formy ukształtowania terenu).

 

Dąży się, aby mapa zasadniczna prowadzona była w technice komputerowej w formie mapy numerycznej.

 

Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu, GESUT - to zbiór danych geograficznych o przewodach sieci uzbrojenia terenu i budowlach podziemnych (przedmioty GESUT) oraz o ich właścicielach oraz administratorach (podmioty GESUT). Tworzenie oraz prowadzenie GESUT reguluje geodezyjna Instrukcja Techniczna G-7. GESUT powinna być prowadzona w formie bazy danych geograficznych wizualizowanych w formie mapy numerycznej.

 

Wśród wielu danych o przewodach sieci uzbrojenia terenu wyróżnia się: materiał, z którego przewód jest wykonany, wymiary: poziomy i pionowy odcinka przewodu, status odcinka przewodu, przebieg odcinka przewodu, źródło danych o jego położeniu.

 

Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu wyróżnia następujące sieci uzbrojenia terenu:

 

* wodociągowa,

* kanalizacyjna,

* gazowa,

* elektroenergetyczna,

* telekomunikacyjna,

* ciepłownicze,

* benzynowe,

* naftowe,

* komputerowe,

* telewizji kablowej,

* melioracyjne,

* poczty pneumatycznej,

* kanały zbiorcze,

* inne sieci rurowe,

 

Wymagania stawiane mapie do celów projektowych uszczegółowione są w rozporządzeniu ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z 21 lutego 1995 r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie [8], jak również w rozporządzeniu ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z 26 sierpnia 1991 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu zakładania i prowadzenia geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz uzgodnień i współdziałania w tym zakresie.

Mapę do celów projektowych stanowi kopia aktualnej mapy zasadniczej (lub w przypadku jej braku mapa jednostkowa przyjęta do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w skali zależnej od rodzaju i wielkości obiektu) uzupełniona o opracowane geodezyjnie linie rozgraniczające i linie zabudowy, wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, zawierająca usytuowanie zieleni wysokiej, naturalne i sztuczne ukształtowanie pionowe terenu, sieci uzbrojenia technicznego terenu z ich charakterystycznymi rzędnymi oraz lokalizację projektowanych obiektów budowlanych posiadających ważne uzgodnienie zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej.

Mapa taka może również zawierać usytuowanie innych obiektów i szczegółów wskazanych przez projektanta, jak np. podpory słupów energetycznych czy też lokalizację i rodzaj znaków drogowych oraz elementów regulacji ruchu. Obejmować musi obszar otaczający teren inwestycji w pasie co najmniej 30 m oraz obszar strefy ochronnej, jeśli taka została ustalona.

Obecnie obowiązujące przepisy dopuszczają wykonanie mapy jednostkowej w układzie lokalnym dla danej inwestycji, ale tylko w przypadku budowy pojedynczych obiektów o prostej konstrukcji, usytuowanych w granicach jednej nieruchomości, jak np. domku jednorodzinnego czy letniskowego, i oczywiście przy braku pokrycia danego terenu mapą zasadniczą. Jednak w takim przypadku punkty, na których oparty będzie pomiar, należy stabilizować znakami z trwałego materiału oraz sporządzić dla nich opisy topograficzne w nawiązaniu do istniejących trwałych szczegółów sytuacyjnych.

 

 

Tyle znalazłem - może w czymś pomoże :wink: Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sądzicie, drodzy forumowicze, co rozumieć pod "sporządzenie planu sytuacyjnego na kopii mapy itd..."??

Pewności nie mam ale chyba chodzi o taką mapkę jak do tej pory na której wrysowuje się orientacyjne położenie domu i proponowaną trasę przyłączy z uwzględnieniem wszystkich odległości - ja takie coś składałem do otrzymania WZT i sobie to praktycznie sam wrysowałem. A do pozwolenia to już chyba trzeba będzie w ramach adaptacji projektu przedstawić plan zagospodarowania działki. Ale to tylko moje przypuszczenia bo na logikę biorąc co innego taki plan może zawierać ? Przecież i tak po budowie będzie inwentaryzacja i geodeta naniesie szczegóły dla potomnych :wink: Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazlem informacje, ze ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu dnia 28-07-2005... w samej ustawie jest napisane, ze "Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu art. 1 pkt 3, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r."

 

I teraz pytanie do prawnikow... co znaczy "od momentu ogloszenia"? To jest od momentu, gdy podpisze prezydent, od momentu gdy sejm uchwalil czy jeszcze inaczej (monitor)?

 

I co to znaczy dla mnie - mam juz pozwolenie na budowe, chce ja rozpoczac jeszcze w tym miesiacu... i jak powiedzmy ustawa wejdzie w zycie od wrzesnia, to znaczy ze we wrzesniu juz moge sobie sam zmienic szerokosc okna? Czy moze nie,bo budowe zaczalem wczesniej?

 

ps. Art. 7 ustawy brzmi: Do spraw wszczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Czy to odpowiada na powyzsze moje pytanie? :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...