Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak ocieplić lukarnę?


Recommended Posts

Przeglądałem dziesiątki Muratorów i nie znalałem tematu. Chodzi mi o to, jak najlepiej docieplić i wykończyć lukarnę. Lukarna w dachu pokrytym dachówkami jest wykonana w technologii drewnianej, czyli konstrukcja z belek drewniamych. Od góry jest dach, który ociepliłem wełną mineralną (pomiędzy belkami). Boki lukarny są z płyty OSB. No i tu problem. Czy na płytę od zewnątrz dać jakąś boazerię a ocieplic od wewnątrz wełną, czy może lepiej styropian. A gdzie folia: na zewnątrz, czy wewnątrz? No i dalej jeszcze problem z ociepleniem belek. Lukarna jest tak przygotowana, że wejdą tam trzy okna, przedzielone belkami. No i jak ocieplić te belki. Styropianem? A jak do niego przymocuję boazerię? Już sam nie wiem.... Może ktoś coś podpowie... Pozdrowienia. YP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pasco,

poważnie - styropian klejony do papieru bitumozowanego? Czy też się przejęzyczyłes?

 

yupiter,

płytę OSB masz przybitą do konstrukcji lukarny. Teraz musisz rozważyć co chciałbyć na zewnątrz - boazerię czy tynk. Ale musisz także rozważyć możliwą grubość izolacji cieplnej w ścianie lukarny. Jeżeli musisz dać mniej niż 14 cm, proponowałbym styropian i tynk na zewnątrz, który też zwiększy izolacyjność cieplną ściany. Jeżeli możesz dać

 

Zatem układ warstw, z tynkiem, winien wyglądać następująco, od zewnątrz:

- tynki i wszelkie jego warstwy,

- styropian ryflowany grub. 50 mm,

- folia wiatroizolacyjna,

- płyta OSB/3,

- izolacja cieplna grub. min. 10 cm,

- folia paroizolacyjna,

- płyta gipsowo-kartonowa,

 

Układ warstw z boazerią, od zewnątrz:

- boazeria,

- ruszt drewniany,

- folia wiatroizolacyjna,

- płyta OSB/3,

- izolacja cieplna grub. min. 15 cm,

- folia paroizolacyjna,

- płyta gipsowo-kartonowa,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojciech,

czy w wszytkich rozwiązaniach muszisz nawiązywać do "szkieletu"? Inaczej juz nie można?

 

Sęk w tym, że akurat to jest dokładnie szczegół, który jest taki sam w murowanym i szkieletowym domu. Tak więc Wojciech ma rację.

Mi nie dali poroizolacji pod G-K, ale mam na szczęście płyty wodoodporne.

Z tego wniosek żeby mi wełna nie zawilgotniała to muszę dać folię paroprzepuszczalną pod wełnę elewacyjną. Jeśli źle kombinuję to proszę o korektę mojego pomysłu.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yupiter,

płytę OSB masz przybitą do konstrukcji lukarny. Teraz musisz rozważyć co chciałbyć na zewnątrz - boazerię czy tynk. Ale musisz także rozważyć możliwą grubość izolacji cieplnej w ścianie lukarny. Jeżeli musisz dać mniej niż 14 cm, proponowałbym styropian i tynk na zewnątrz, który też zwiększy izolacyjność cieplną ściany. Jeżeli możesz dać

 

Zatem układ warstw, z tynkiem, winien wyglądać następująco, od zewnątrz:

- tynki i wszelkie jego warstwy,

- styropian ryflowany grub. 50 mm,

- folia wiatroizolacyjna,

- płyta OSB/3,

- izolacja cieplna grub. min. 10 cm,

- folia paroizolacyjna,

- płyta gipsowo-kartonowa,

 

Układ warstw z boazerią, od zewnątrz:

- boazeria,

- ruszt drewniany,

- folia wiatroizolacyjna,

- płyta OSB/3,

- izolacja cieplna grub. min. 15 cm,

- folia paroizolacyjna,

- płyta gipsowo-kartonowa,

 

Dzięki Wojtek i innym za konsultacje. Teraz już przynajmniej wiem, co mam chcieć. Jeszcze problem tylko z belką pomiędzy oknami. Gościu od okien coś mówił, że rama okienna ma jakieś 8 cm, a zazwyczaj 4 cm się przykrywa. No i teraz tak myślę, czy te 4 cm styropianu z boków belki to nie za mało... A muszę dać jakąś folię na belkę, czy od razu styropian i tynk? (bo boazeria pewnie się nie zmieści). Pozdrowienia. YP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yupiter,

płytę OSB masz przybitą do konstrukcji lukarny. Teraz musisz rozważyć co chciałbyć na zewnątrz - boazerię czy tynk. Ale musisz także rozważyć możliwą grubość izolacji cieplnej w ścianie lukarny. Jeżeli musisz dać mniej niż 14 cm, proponowałbym styropian i tynk na zewnątrz, który też zwiększy izolacyjność cieplną ściany. Jeżeli możesz dać

 

Zatem układ warstw, z tynkiem, winien wyglądać następująco, od zewnątrz:

- tynki i wszelkie jego warstwy,

- styropian ryflowany grub. 50 mm,

- folia wiatroizolacyjna,

- płyta OSB/3,

- izolacja cieplna grub. min. 10 cm,

- folia paroizolacyjna,

- płyta gipsowo-kartonowa,

 

Układ warstw z boazerią, od zewnątrz:

- boazeria,

- ruszt drewniany,

- folia wiatroizolacyjna,

- płyta OSB/3,

- izolacja cieplna grub. min. 15 cm,

- folia paroizolacyjna,

- płyta gipsowo-kartonowa,

 

Dzięki Wojtek i innym za konsultacje. Teraz już przynajmniej wiem, co mam chcieć. Jeszcze problem tylko z belką pomiędzy oknami. Gościu od okien coś mówił, że rama okienna ma jakieś 8 cm, a zazwyczaj 4 cm się przykrywa. No i teraz tak myślę, czy te 4 cm styropianu z boków belki to nie za mało... A muszę dać jakąś folię na belkę, czy od razu styropian i tynk? (bo boazeria pewnie się nie zmieści). Pozdrowienia. YP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje rozwiązanie z folią wydaje mi się lepsze, ale jak przymocować styropian do folii?

 

Po pierwsze,

moze to być papier bitumizowany. Ale to nie jest papa izolacyjna. To dwa różne materiały. Papier bitumizowany może zastąpić folię wiatroizolacyjną, papa izolacyjna - NIE.

Po drugie,

styropian mocujesz na kołaki, bez kleju. Zobacz - http://www.dryvit.com.pl/content/invinity.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje rozwiązanie z folią wydaje mi się lepsze, ale jak przymocować styropian do folii?

 

Po pierwsze,

moze to być papier bitumizowany. Ale to nie jest papa izolacyjna. To dwa różne materiały. Papier bitumizowany może zastąpić folię wiatroizolacyjną, papa izolacyjna - NIE.

Po drugie,

styropian mocujesz na kołaki, bez kleju. Zobacz - http://www.dryvit.com.pl/content/invinity.htm

 

Wielkie dzięki za pomoc. Jak już tak rozmawiamy na ten temat, może miałbyś dla mnie jeszcze jedną radę: myślałem, jak przymocować płytę do drewnianej konstrukcji dachu, i wymyśliłem, że można by zrobić ramkę z kątowników, do której przykręcę płytę ze sklejki (lub OSB). Czy takie rozwiązanie będzie dobre?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ja się jeszcze powtórzę z moim pytaniem odnośnie ocieplenia belki pionowej przebiegającej w lukarnie pomiędzy dwoma wstawionymi oknami. Rama okna ma 8 cm, więc styropianu mógłbym dać jedynie z 4 cm aby nie straciło wyglądu. Czy jednak to wystarczy na przemarzanie? Troszkę mi to mało... No i co na belkę oprócz styropianu (na który przyjdzie chyba tynk?

Pozdrowienia. YP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic specjalnego nie da się tu wymysleć. W każdym miejscu konstrukcji drewnianej powstaje mostek termiczny, jako że drewno ma ok. 4-krotnie mniejszą izolacyjność cieplną niż typowe materiały izolacyjne.

Jednak, ponieważ jest to tuż przy oknach, a na połączeniu ramy okiennej i tynku będą powstawały pęknięcia, którymi woda może wpływać pod styropian, proponuję słupek owinąć folią wiatroizolacyjną, założyć styropian ryflowany z zapewnieniem nawiewu od dołu i wywiewu od góry.

 

Cóż mostek termiczny będzie, ale ważniejsze wydaje się być ochrona słupka na korozję biologiczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic specjalnego nie da się tu wymysleć. W każdym miejscu konstrukcji drewnianej powstaje mostek termiczny, jako że drewno ma ok. 4-krotnie mniejszą izolacyjność cieplną niż typowe materiały izolacyjne.

Jednak, ponieważ jest to tuż przy oknach, a na połączeniu ramy okiennej i tynku będą powstawały pęknięcia, którymi woda może wpływać pod styropian, proponuję słupek owinąć folią wiatroizolacyjną, założyć styropian ryflowany z zapewnieniem nawiewu od dołu i wywiewu od góry.

 

Cóż mostek termiczny będzie, ale ważniejsze wydaje się być ochrona słupka na korozję biologiczną.

 

Dzięki za sugestie. Cóż, nie nastraja to zbyt optymistycznie. :-?

Połączenie tynku i styropianu z oknem trzeba uszczelnić też silikonem. Pozdrowienia.

YP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Połączenie tynku i styropianu z oknem trzeba uszczelnić też silikonem.

 

Byle nie silikonem. Lepszy jest akryl lub latex odporne na warunki atmosferyczne.

Pamiętaj jednak byś to uszczelnienie wykonywał raz przed położeniem kleju, a poprawił przed warstwą tynku. Inaczej skutki mogą być takie jak na dolnych zdjęciach - http://szkielet.com.pl/problemy/artykuly/jeszcze_o_eifs.php

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...