Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Prawie wszystko o szeroko rozumianej elektryce.


Recommended Posts

Witam czy ja moge podłączyć dom pod starą instalację starego domu on jest w układzie tn-c a ja chciałabym odłączyć zalicznikowo stary dom a podłączyć nowy i założyć na nim już różnicówke (licznik poboru energii pozostał by w starym domu) czy istnieje taka możliwoćś czy też muczę wnosić o nowe przyłącze

 

Teoretycznie - można

praktycznie - niewykonalne.

 

Do wniosku o zgodę na zasiedlenie, trzeba dołączyć m.in. oswiadczenie uprawnionego elektryka o tym, że instalacja elektryczna wykonana jest zgodnie z przepisami i nadaje się do eksploatacji. A obecne przepisy wymagają np. określonego przekroju przewodów zasilających. Takich przekrojów nie ma w zasadzie żadna stara instalacja. Więc kto się podpisze pod takim stwierdzeniem? A za poświadczanie nieprawdy idzie się siedzieć. Poza tym małe przekroje mogą zawyżyć wartości pomiarowe i już przy pomiarach wyjdzie, ze instalacja nie nadaje się do eksploatacji.

jest jeszcze sprawa mocy zapotrzebowanej, ale nie ma sensu wgłębiać się w temat.

Sprawy pewnie nie uda się przeskoczyć.

 

Hm myślałam że podłanczając przewodem 4x 10 cu będzie wszystko dobrze skoro do licznika jest przewód 4x16 to jak założe 4x10 to będzie wsam raz no cóż chyba będę musiała jednak zgłosić się do energetyki :evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ale nadal pozostaje nierozwiązana kwestia formalna jaką jest to zgłoszenie zakończenia budowy. Tam pani zapyta o protokoły odbiory wszelkich przyłączy. Nie każdą da się przekonać ,że przyłączyłaś się do istniejącego przyłącza do innego budynku. A protokołu dla starego przyłącza napewno nie znajdziesz nigdzie.

Zapewne takie rozwiązanie nie jest też zgodne z zatwierdzonym projektem budowlanym i pozwolenie na budowę.

 

Ja na twoim miejscu wystąpiłbym o wyniesienie układu pomiarowego na zewnątrz albo o nowe przyłącze. (w zależności od kosztów końcowych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie. Jaka co moze byc przyczyna czestego wybijania korków?? Jesteśmy na etapie urządzania i zdarzyło to się juz kilka razy. A co ędzie jak jednocześnie podłączę płytę, pralkę i np. zmywarkę? :-(

 

Przyczyną może być albo źle wykonana instalacja albo po prostu jej nowość. Instalacja musi się "ułożyć" (mokre ściany, zawilgocone puszki, luźne końcówki kabli bez urządzeń itp.). Mnie też na początku często wybijało to i owo. Większość problemów sama zniknęła. Daj instalacji ze dwa, trzy miesiące. Jak nie pomoże to zacznij badać poszczególne obwody. Elektrykowi który będzie to badać musisz podać konkrety, czyli który obwód i w jakiej sytuacji wybija. Poeksperymentuj też trochę. Np. czy jak coś z obwodu wyłączysz to czy nadal wybija przy włączaniu konkretnego urządzenia itd. itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie. Jaka co moze byc przyczyna czestego wybijania korków?? Jesteśmy na etapie urządzania i zdarzyło to się juz kilka razy. A co ędzie jak jednocześnie podłączę płytę, pralkę i np. zmywarkę? :-(

 

Przyczyną może być albo źle wykonana instalacja albo po prostu jej nowość. Instalacja musi się "ułożyć" (mokre ściany, zawilgocone puszki, luźne końcówki kabli bez urządzeń itp.).

 

No, to już lekka przesada.

Nie mają prawa dziać się takie rzeczy!!!!!!!

Elektryk po wykonaniu instalacji ma obowiązek sporządzić dokumentację powykonawczą, której elementem jest protokół z pomiarów. I tam jak byk ma się znaleźć wartość rezystancji izolacji!!!

Jeśli upływy w nowej instalacji są rzędu miliampera, to każdy normalny elektryk wie, że coś jest schrzanione i żadne czekanie na wysychanie ścian tu nie pomoże, tylko usterkę trzeba znaleźć i usunąć.

 

Prawdopodobną przyczynę podał marcin714.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie. Jaka co moze byc przyczyna czestego wybijania korków?? Jesteśmy na etapie urządzania i zdarzyło to się juz kilka razy. A co ędzie jak jednocześnie podłączę płytę, pralkę i np. zmywarkę? :-(

 

marcin714

A tu niech się wypowiedzą ci co twierdzą ,że przy budowie domu najwięcej można zaoszczędzić na wartości mocy przyłaczeniowej. Niektórzy twierdzą ,że 7kW jest aż nadto. To teraz płaczcie.

 

A mnie wydaje się, że jeżeli ktoś pisze o "wybijaniu korków" to wcale nie oznacza to, że zadziałał wyłącznik nadprądowy tylko różnicowoprądowy, a wtedy przydział mocy nie wiele ma wspólnego z przerwą w dopływie prądu do odbiorników.

Pozdrawiam

Patos

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczyną może być albo źle wykonana instalacja albo po prostu jej nowość. Instalacja musi się "ułożyć" (mokre ściany, zawilgocone puszki, luźne końcówki kabli bez urządzeń itp.).

 

No, to już lekka przesada.

Nie mają prawa dziać się takie rzeczy!!!!!!!

 

Zdaje się że żyjesz w idealnym świecie, gdzie ludzie wprowadzają się do dobrze wyschniętych domów, gdzie WSZYSTKIE urządzenia elektryczne jak gniazdka, wyłaczniki, lampy w momencie wprowadzania są zamontowane itd.

 

Elektryk po wykonaniu instalacji ma obowiązek sporządzić dokumentację powykonawczą, której elementem jest protokół z pomiarów. I tam jak byk ma się znaleźć wartość rezystancji izolacji!!!

 

Idealnego świata ciąg dalszy... Pomiary pomiarami a życie życiem. Wystarczy że w momencie pomiarów było trochę podeschnięte a potem np. robisz gładzie, malujesz czyli wprowadzasz sporo nowej wilgoci. I juz sobie możesz sobie te pomiary wsadzić do....szuflady. Miałem do czynienia z trzema nowymi instalacjami w we wszystkich było tak samo w mniejszym lub większym stopniu. Nie twierdzę że to jedyny powód ale zanim się zacznie pruć ściany w poszukiwaniu upływów trzeba odczekać.

 

Prawdopodobną przyczynę podał marcin714.

 

Jeśli wybija róźnicówkę to chyba nie bardzo. Jeśli główny nadprądowy to możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem z dziwnie zachowującą się nową instalacją każdemu może się zdarzyć nawet najlepszym ale w czym jest problem?. Wg. mnie w niestarannie wykonanej instalacji , która dobrze działa jak jest sucho i zawodzi jak troszeczkę wilgoci złapie. Zaczyna się od tego , że w puszkach wywala sie otwort na pięść i do trgo jeszcze dodatkowe nawet od strony gdzie nie wprowadza się przewodów. Potem puszka jest w połowie zapchana gipsem lub zaprawą tynkarską i już wilgoś jej szkodzi. Druga sprawa to rozizolowanie przewodów. Zasada jest taka ,że jak możnato nożyk prowadzi się między żyłą N a PE. Jeśli teraz coś nam nie wyjdzie i elektryk widzi gołe druty to nic z tym nie robi bo twierdzi ,że to nikogo nie zabije. Takie coś działa jeszcze jak jest sucho ale przestaje jak dostanie troche wilgoci. Często też powłoka przewodu zdjęta jest daleko poza puszką co powoduje ,że wilgoć wnika w głąb przewodu. Następna sprawa to przewody byle jakie ale tanie.

Dla mnie jasne jest ,że dobrze nie da sie zrobić szybko i tanio. Koszy ponosi się potem przez lata

 

Ten esej napisałem ogólnie i proszę nie brać sobie tego do siebie bo twoje wyłączenia nie muszą mieć nic z tym wspólnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam :)

A ja mam pytanie. Jaka co moze byc przyczyna czestego wybijania korków?? (

Zawsze mówiłem aby szampanem nie wstrząsać przed jego otwarciem i nie będzie wtedy wybijania korków.

 

Przepraszam za ironię ale tak to wygląda z punktu widzenia elektryka. Żadnych dokładnych informacji a dyskusja się rozwija. Nie ma to jak gdybanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam:)

Wystą do lokalnego Rejonu Dystrybucji o podanie warunków na przebudowę kolidującej linii. Następnie musisz opracować projekt ze stroną prawną na ową przebudowę.Potem idziesz do Rejonu i spisujesz umowę albo porozumienie na wykonanie przebudowy, potem wykonawstwo i kasa.

Niestety, za wszystko musisz zapłacić sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

Poczytałem trochę forum ale nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie:

1) Jak najłatwiej wprowadzić kabel zasilający do domu? Czy przebijać się przez fundament i potem iść po ścianie już wewntrz, czy wkóć się w ścianę (bruzda) po zewnętrznej stronie. Może podczas budowy zamurować sobie od razu jakąś elastyczną rurę by uniknąc kucia i przez nia przepuścić kabel a potem uszczelnić?

2) Jak wprowadzić kabel od uziemienia otokowego?

pzdr Spaniel :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam :)

1) Jak najłatwiej wprowadzić kabel zasilający do domu? Czy przebijać się przez fundament i potem iść po ścianie już wewntrz, czy wkóć się w ścianę (bruzda) po zewnętrznej stronie. Może podczas budowy zamurować sobie od razu jakąś elastyczną rurę by uniknąc kucia i przez nia przepuścić kabel a potem uszczelnić?

Zależy to od tego w którym miejscu będzie tablica. Jeżeli blisko ściany zewnętrznej można po elewacji. Jeżeli głębiej to proponuję rurę ochronną przez fundament a potem w posadzce. W tym przypadku należy pamiętać o promieniu gięcia rury co by w przyszłości dałą się w nią wciągnąć kabel zasilający.

 

2) Jak wprowadzić kabel od uziemienia otokowego?

Od uziomu otokowego wprowadzamy bednarkę a nie kabel. Teraz pytanie, gdzie będziesz miał zacisk PEN. W zestawie pomiarowym czy na tablicy. Gdzie będzie główna szyna uziemiająca, gdzie główna szyna wyrównawcza.

 

Niestety, z tych informacji które podałeś nie znając projektu i wszystkich Twoich pomysłów nie można udzielić jednoznacznych odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...