Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Prawie wszystko o szeroko rozumianej elektryce.


Recommended Posts

teraz to należałoby zrobić puszkę, i kable biegnący pod prysznic puścić przez transformator 12V...albo prostsze rozwiązanie, o ile masz sufit podwieszany..kupujesz skrzynkę wodoszczelną (hermetyczną) natynkową don środka kabel do skrzynki transformator ze skrzynki na sufit 12V i do tego LED/halogen

http://obrazki.elektroda.net/97_1256066788.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam forumowiczów - elektryków :)

Ja tu pierwszy raz, pierwszy mój post - pytanie.

Mam problem z oświetleniem prysznica. Koniecznie chciałam mieć lampki mimo,że mój fachowiec odradzał mi prąd pod prysznicem... w końcu zrobił jak chciałam, ale teraz mam tam 220 v. Czy coś możnaz tym zrobić? Dodam, że wszystko już zrobione i tylko te kable mi streczą, teraz zaczęłam się obawiać, żeby przypadkiem kogoś nie popieściło.

Można jakoś zmienić to napięcie? Czy odpowiednio hermetyczne lampki wystarczą?

Błagam o fachową pomoc, bo nie mam się kogo radzić...

 

Strzelam w ciemno, że masz tam sufit podwieszany i otwory pod lampki.

Teraz jedynym wyjściem jest zakup transformatora i zasilenie lampek za jego pośrednictwem.

Puszka jest OK, tyle że do niej się nie dostaniesz przez dziurę fi 70.

Są szczelne lampki, pod prysznicem wystarczą LEDy.

 

Na marginesie, trzeba było posłuchać mądrzejszego od siebie...

Ja też kiedyś popełniłem u siebie halogen prysznicowy.

Działał aż w połączeniu z wodą rozleciał się na kawałki, oczywiście wdepnąłem w to szkło gołą stopą.

Na szczęście nie miałem swoich oczodołów skierowanych do góry... na szczęście zmądrzałem i każdemu wybijam lampki z głowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o praktyczne wskazówki jak wykonać uziom fundamentowy. W projekcie mam napisane:

"Uziom będzie wykonany jako uziom fundamentowy w postaci płaskownika ocynkowanego FeZn 30*4 układanego 5 cm od dna wykopu w pozycji pionowej. Płaskownik powinien być mocowany do zbrojenia fundamentu drutem wiązałkowym. Przewody wziemiające będą wykonane z FeZn 30*4 i wyprowadzone ze ścian fundamentowych 30 cm nad poziomem terenu."

 

Jestem laikiem w tej materii, czy można to wykonać to samemu? Jeśli tak to proszę o pomoc. Zdjęcia i rysunki mile widziane.

Pozdrawiam

 

Można poczytać w tym wątku:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15467-Odgrom%C3%B3wka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Jak pytałem w hurtowni o erbetkę na budowę to takie cudo mi też liczyli, tłumacząc że jak braknie jednej fazy to silnik w betoniarce się nie spali.

Z tego schematu to ja za dużo nie wyczytam, więc mam się za to sam nie brać ? nie znam żadnego zaprzyjaźnionego elektryka :( co to jest cewka st. i to M w kółeczku

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W życiu o tak wyposażonej erbetce nie słyszałem, naciągnąć cię chcieli i tyle :-)

 

Znaczy... niby chcieli dobrze, faktycznie to urządzenie zabezpieczy przed spaleniem silnika w razie braku jednej fazy, ale w razie jej braku silnik się nie obraca, a jedynie "drży" i w przypadku betoniarki jest to wyraźnie widoczne, a silnik się nie spali od razu, to trochę trwa. Wystarczy ją wtedy po prostu wyłączyć i tyle.

 

jeśli bardzo chcesz - M w kółeczku to właśnie silnik, a cewka st to cewka stycznika. Tylko... bez urazy, ale jeśli ten schemat to dla Ciebie czarna magia, to mam obawy, że sam tego nie połączysz.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie idzie jej ruszyć z miejsca, czy podniesiona do góry sama opada spowrotem? A może nie da się jej podnieść do samego końca? Tak czy tak, w niepodłączonej różnicówce to się normalnie powinno przestawiać (w trójfazowej może wymagać odrobiny siły, to nie chodzi lekko), jeśli się nie daje - reklamuj.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Niedlugo planuje rozpoczac budowe, ale poniewaz nie mam jeszcze przylacza pradu, bede korzystal z pradu od sasiada. W zwiazku z tym musze zakupic przewod, ale chcialbym, zeby ten przewod mozna bylo potem wykorzystac do wykonania docelowego przylaczenia od skrzynki do domu.

Chcialem zapytac ekspertow jaki przewod musze kupic?

Bylem w hurtowni elaktrycznej ale sprzedawca nie umial mi udzielic kompetentnej porady :(

 

W warunkach przylaczenia, ktore dostalem z Zakladu Energetycznego mam takie dane:

Rodzaj przylacza: kablowe

Moc przylaczeniowa: 16kW - ale wzialbym tutaj pewien zapas, gdyby w przyszlosci trzeba bylo ta moc zwiekszyc, bo w domu wszystko bedzie na prad (ogrzewanie pompa ciepla).

Przylacze: kablowe YAKXS 4*35mm2 o dlugosci 7m do złącza kablowego typ "L"ZK-1(160A)/SL w linii ogrodzenia działki.

Zabezpieczenie główne: Nadmiarowo-prądowe (przedlicznikowe) w obudowie przystosowanej do plombowania 25A w częsci złączowej.

Układ pracy sieci zasilającej 0,4kV: TN-C.

 

Odległość domu od miejsca, gdzie potencjalnie stanie skrzynka przyłączeniowa to ok 15m.

 

Czy na podstawie tych danych ktos z szanownych kolegow jest w stanie powiedziec mi jaki powinienem kupic przewod (ile żył i jaki przekrój żyły).

 

Dzieki,

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czas budowy wystarczy linka w gumie 5x2.5mm2 a docelowy kabel dasz inny "ziemny" o większym przekroju.

 

No wlasnie pomysl jest taki, zeby kupic jeden a nie dwa.

Na czas budowy tez bede musial zakopac, zeby nie zginal, wiec chcialem kupic raz a dobrze i stad wlasnie moje pytanie.

Jesli ktos bylby w stanie doradzic, to bylbym wdzieczny.

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie pomysl jest taki, zeby kupic jeden a nie dwa.

Na czas budowy tez bede musial zakopac, zeby nie zginal, wiec chcialem kupic raz a dobrze i stad wlasnie moje pytanie.

Jesli ktos bylby w stanie doradzic, to bylbym wdzieczny.

 

Pozdrawiam,

Kolego docelowo daj sobie Kabel ziemny YKY 5x10 tylko zakup najlepiej na allegro z uwagi na astronomiczne ceny w hurtowniach w trojmiescie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam fachowe towarzystwo

Mam pytanie do speców w temacie o podłączenie agregatu do sieci domowej jako rezerwowego źródła

z racji częstych przerw w dostawach prądu wcześniej podczas budowy instalacji elektrycznej zamontowałem przełącznik agregat sieć Spamel PRZK 3063N-W02

agregat jednak mam na razie jednofazowy - mam, kiedyś kupiłem i chciałbym go na razie wykorzystać - Honda EA 2600

 

no i...

na etapie budowy nie wiedziałem jak to jest z fazą i zerem w takich agregatach, teraz coś mniej więcej wiem

elektryk powiedział że wsio radno jak podłączę zero i fazę??

hmm, jakoś mnie to nie przekonuję zwłaszcza że ten mój przełącznik ma nierozłączne N

a co z bolcem uziemiającym? w agregacie jest, w instrukcji piszą że jest zmostkowany z obudową

 

druga sprawa

jak sprawdzić czy uziemienie działa prawidłowo

sieć przed licznikiem jest TN-C, w domu mam zdaje się TT - jest bednarka wokół domu i 3 uziomy pionowe i to podłączone do listwy zaciskowej

jak wspomniałem pomiaru rezystancji nie posiadam

 

w czym problem?

ano kupiłem hiper extra listwę zasilającą z diodami i dioda "GROUNDED" nie świeci - znaczy czytając za producentem jest nie prawidłowe uziemienie i to wzbudziło moje zaniepokojenie

 

pomożecie? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maniek, nie znam twojego generatora, ale problem jest taki, że one zwykle są robione jako IT, znaczy N jest totalnie odizolowane od ziemi. W takim układzie, tak jak twój elektryk mówi, faktycznie wszystko jedno, który zacisk pójdzie na N a który na fazę. Póki takiego generatora nie uziemisz, jego zacisk ochronny będzie w zasadzie wisiał w powietrzu.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja trochę z innej beczki,

Czy przwody elektryczne pod tynki gipsowe jednowarstwowe należy kłaść w bruzdach, czy po wierzchu?

Może ktoś doradzi, bo na budowie u mnie awantura na całego i jeden mądrzejszy od drugiego.

Nie chciałabym mieć później "prześwitującej" przez tynki instalacji.

Co wy na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można tak i tak, co kto woli, jedna i druga opcja ma swoje wady i zalety. Bruzdy = więcej pracy dla elektryka, ale potem tynkarze mają łatwiej, mogą cieńsze tynki położyć. Kwestia wyboru, czyja wygoda dla ciebie będzie korzystniejsza (np. finansowo).

Generalnie:

- jeśli ściany są miękkie (siporex, ytong itp) a przy tym postawione bardzo równo - lepiej bruzdować, bo to nie jest problem, a potem cienkie (=tańsze) tynki wyjdą.

- przy ścianach z czerwonej ceramiki (zwłaszcza z Maxa), lub dowolnych innych, ale byle jak postawionych, tynki tak czy tak będą musiały mieć swoją grubość, przewody spokojnie się schowają.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...