Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

INSTALACJA ELEKTRYCZNA W DOMU - jekie przewody


tomek_lodz

Recommended Posts

Mam pytanie chcę samemu wykonać instalację elektryczną w domu i w związku z tym mam kilka pytań

1) jak policzyć fi przewodów ( czy 3*1,5 czy 3*2,5)

2)ile punktów świetlnych lub gniazdek może być na jednej linii i jak do nich dobrać moc bezpieczników

3)czy montować kilka wyłączników różnicowo prądowych dla różnych linii ( np linia do łazienek, gdzie planuję kabinę ze sterowaniem elekrycznym itp, z zabezpieczeniem klasy A (b.czułym) reszta w klasie B lub nawet C

4) czy zamontowaliście zabezpieczenie p/przeciążeniowe w sieci zewnętrznej (np przy uderzeniu pioruna w sieć)

pozdrawiam Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem o co Ci chodzi z fi, jeśli chodzi o pole przekroju to dzielisz kwadrat średnicy przewodu przez 4 i mnożysz razy pi (3,1415).

Maxymalne natężenie prądu nalezy dobierać pod względem urządzeń jakie będą używane na danej gałęzi. Jeśli chodzi o żarówki to można ich dać bardzo dużo na jednym bezpieczniku, radze dać bezpiecznik 12A, lecz nie więcej niż 20 A.

Wyłącznik różnicowo prądowy daje sie jeden dla całej instalacji, po prostu nie potrzeba więcej.

Bezpiecznik przepięciowy jest jak najbardziej przydatny i montuje się go rónolegle z bezpicznikiem różnicowo prądowym.

Tak to wszystko widze, może ktoś inny powie co innego. Trzym się! Powodzenia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dałem na:

oświetlenie 3x1,5mm2 - 6A

gniazda 3x2,5mm2 - 10A

inne 3x0,75mm2 - ?A

 

Średnio 5...8 gniazdek na jednym zabezp. obwodzie.

Oraz dwa obwody oświetleniowe /np. dwa pokoje/ na jednym zab. obwodzie.

Niezależne obwody gniazd zewn., pieca, wanny, odkurzacza itp.

W sumie dało to ok. 25 obwodów.

A skrzynkę /a w zasadzie dwie obok siebie/ główną dałem 2 x 48 esów.

Ale tylko dlatego, że były w miarę tanie - ok. 100 zł za dwie.

Fajnie się robi bo jest dużo miejsca. Polecam takie rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie 1,5 na oświetlenie i 2,5 na gniazda, więcej nie trzeba. Jeżeli masz w domu duże odbiorniki (piece, grzałki itp) to trzeba sprawdzić jaką mają moc i ewentualnie sprawdzić w dokumentacji czy jest podany przekrój przewodu oraz jaki rodzaj wtyku->gniazda. Przy wykonaniu instalacji warto pamiętać nie tylko o prądzie. W ścianie trzeba rozprowadzić przewody do nagłośnienia 5.1 lub 7.1, sieć telefoniczną (jeżeli kiedyś będzie ISDN 4 żyłową), komputerową, antenową (trzeba pamiętać, że odcinek przewodu biegnący na zewnątrz budynku może ulec zniszczeniu i czasami trzeba go wymienić), instalacje dzwonka - domofonu i ewentualne sygnalizacje (np napełnienia szamba). Jak kogoś stać to alarmowa i elektryczne sterowanie rolet. Uwaga na kuchnie - kuchenka (czasem 3 fazowa), okap, zmywarka, krajalnica, toster, mikser, dodatkowe oświetlenie pod i wewnątrz szafek, radio/telewizor(antena) - zwykle okazuje się, że przydało by się jeszcze raz tyle gniazdek ile jest. Jeeli nie ma odkurzacza centralnego warto pomyśleć o takim rozmieszczeniu gniazd aby dało się poodkurzać dom podpinające się pod 2 gniazda i to takie które nie są zastawione meblami. Na zewnątrz budynku warto pamiętać o miejscu do podpiecia oświtlenia świątecznego, kosiarki elektrycznej lub sprzętu grającego koło grila i oświetlenia posesji.

 

Juliusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie chcę samemu wykonać instalację elektryczną w domu i w związku z tym mam kilka pytań

1) jak policzyć fi przewodów ( czy 3*1,5 czy 3*2,5)

2)ile punktów świetlnych lub gniazdek może być na jednej linii i jak do nich dobrać moc bezpieczników

3)czy montować kilka wyłączników różnicowo prądowych dla różnych linii ( np linia do łazienek, gdzie planuję kabinę ze sterowaniem elekrycznym itp, z zabezpieczeniem klasy A (b.czułym) reszta w klasie B lub nawet C

4) czy zamontowaliście zabezpieczenie p/przeciążeniowe w sieci zewnętrznej (np przy uderzeniu pioruna w sieć)

pozdrawiam Tomek

 

Z tego co napisałeś wynika że nie orientujesz się zupełnie w temacie. :-? Proponuje Ci ułożyć przewody puszki itd, ew.wykonać połączenia w puszkach, a dobór aparatów, wykonanie rozdzielnicy, WLZ itd powierzyć elektrykowi. Przekroje (nie średnice) przewodów które podałeś faktycznie nadają sie odpowiednio do oświetlenia i obwodów gniazd i śmiało można je zabezpieczyć 10A dla 1,5mm2 i 16A dla 2,5mm2. Przewód zakup YDYp lub YDYt. Wyłącznik różnicowo prądowy standardowo wystarczy jeden, ew. można na oświetlenie dać osobny. Dobiera się go ze wzgledu na prad upływu i prąd znamionowy, a nie klasy. Zabezpieczenie przed skutkami przepięć w instalacji (uderzenie pioruna w sieć, przepięcia łączeniowe...) dzielą się na klasy, przy czym każdą satosuje się w innym miejscu instalacji, i dla zapwenienia pełnej ochorny nie powinno się pomijać żadnej z nich.

To tyle odnośnie pytań, a żeby prawidłowo dobrać elementy i wykonać instalacje, naprawde trzeba coś wiedzieć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Tomku spojrzmy prawdzie w oczy i zwrocmy sie do elektryka ale zeby nie był on z łapanki tylko sprawdzony. I tak bedzie trzeba korzystac z jego pomocy przy wykonaniu pomiarów calej instalacji do odbioru i nie prosciej jak on dobierze przekroje przewodów pod konkretne urzadzenia jesli gniazdo bedzie dedykowane np pod kuchenke. Ogolnie wiadomo ze na oswietlenie 1,5mm2 a na gniazda 2.5mm2 ale profesjonalnie przewody powinno sie dobierac na podstawie obliczen. Podobnie dobor zabezpieczen nie strzela sie na pale ale dobiera sie na podstawie charakterystyk dzieki ktorym mozna dobrac najbardziej odpowiednie zabezpieczenie do zabezpieczanych urzadzen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Witam wszystkich.

 

 

Na samym początku trzeba zacząć od projektu instalacji elektrycznej bo chyba w każdym projekcie domu taki się znajduje.

Tam są podane przekroje przewodów i wielkości zabezpieczeń.

Należy też zwrucić uwagę na napięcie znamionowe przewodów i nie kupować innych jak 400/750V

Jedna różnicówka na cały dom to porażka.

Wogóle instalacja wykonana samodzielnie bezprojektu w dodatku to będzie porażka.

Kto słyszał o strefach ochronnych w łazienkach, Połączeniach wyrównawczych głównych i miejscowych, ochronie przeciwporazeniowej przed dotykiem bezpośrednim i pośrednim, koordynacji izolacji, selektywności zabezpieczeń, dopuszczalnych spadkach napięć, obciązalności długotrwałej przewodów w zależności od sposobu ułożenia przewodów, zwarciowej zdolności łączeniowej aparatury rozdzielczo- zabezpieczeniowej, IP osprzętu, GSU systemach TT,TNC,TNS,TNC-S przekażnikach bistabilnych i tak dalej i tak dalej.

Samodzielnie można sobie zrobić bardzoprymitywną instalacjei bardzo niebezpieczną. Po wykończeniu mieszkania nie wiele już można zrobić i trzeba mieszkać w takim domu za 400 000 zł z instalacją na poziomie lat 70 ubiegłego wieku bo wtedy właśnie na tym polegała budowa instalacji elektryczznej. Rozprowadzić bylejakie przewody i przyłączyć to do bezpiecznika.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 1 month później...

Witam

Czym podyktowany jest poglšd [często prezetowany na tym forum], że do domu powinno się wykorzystywać kable nie gorsze niż o izolacji 400/750V?

Podstaw prawnych brak :D . Izolacja jest wystarczająca ale mają one gorsze parametry i główna obawa to jest taka, że po dłuższym użytkowaniu prądy upływowe mogą wzrosnąc na tyle, że nastąpi wyzwalanie różnicówki szczególnie gdy jest jedna na całą instalację, która ma kilkanaście obwodów. I jest to chyba jedyny powód. Z tego co pamiętam izolacja 400/750V jest wymagana dla pomieszczeń zagrożonych wybuchem ale to nie dotyczy domków :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czym podyktowany jest poglšd [często prezetowany na tym forum], że do domu powinno się wykorzystywać kable nie gorsze niż o izolacji 400/750V?

Podstaw prawnych brak :D . Izolacja jest wystarczająca ale mają one gorsze parametry i główna obawa to jest taka, że po dłuższym użytkowaniu prądy upływowe mogą wzrosnąc na tyle, że nastąpi wyzwalanie różnicówki szczególnie gdy jest jedna na całą instalację, która ma kilkanaście obwodów. I jest to chyba jedyny powód. Z tego co pamiętam izolacja 400/750V jest wymagana dla pomieszczeń zagrożonych wybuchem ale to nie dotyczy domków :D

 

No więc właœnie! Ilekroć spotykam się ze stwierdzeniem, że do domku to conajmniej 400/750 to... to... to jestem zły :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...