Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Gruntowy wymiennik ciepla inaczej


Gość

Recommended Posts

Przemyslałem sprawe i doszedlem do nastepujących wnioskow:

 

W załączeniu przesyłam jeszcze schemat do GWC.

 

http://www.rekuperatory.pl/wymgrunt1.html

 

Z przeczytanych przeze mnie badan wynika jednak, że odleglosc miedzy "zeberkami" powinna odpowiadac glebokosci posadowienia, a wiec co najmniej ok 1,5 - 2m, lepiej miedzy 2 a 3m jesli warunki gruntowe na to pozwolą, a nie tak jak pokazano na rysunku 1m. Poza tym łączna dlugosc rur powinna wynosic najlepiej nie mniej niz 100 mb. Rury powinny byc ulozone ze spadkiem 2%, aby skroplin mogly sie zbierac. Skropliny powinny splywac syfonem do piwnicy, albo do studzienki chlonnej.

 

Mysle, że te "zeberka" ze schematu mozna zloklaizowac od strony wejscia, tam gdzie moj budynek bedzie podpiwniczony i podsypany.

 

"Zeberka" mozna polączyc z rurą opasającą budynek położoną nad drenażem i wtedy uzyskamy odpowiedną dlugosc rur GWC bez zajecia nadmiernej powierzchni dzialki i bez dodatkowych robot ziemnych.

 

Mam nadzieje, że roboty ziemne uda sie tak poprowadzic, aby GWC powstał niewielkim nakladem finansowym z wykorzystaniem ziemi z wykopow i z podsypania domu.

 

Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 465
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

to co jest na tej stronie to wcześniej podawałem na stronie prowentu.

ale uważam (a chyba mam prawo do wypowiedzi zwłaszcza że posiadam GWC i eksploatuję) że inwestowanie w bardzo wyszukane i oczywiście droższe rozwiązania mija się z sensem.

dlaczego

-wychodzę z założenia że jeśli się ma GWC to wentylacja musi być mechaniczna.

-jeśli mechaniczna to (predzej czy później) rekuperator

wówczas GWC pracuje jako wstępny podgrzewacz, i tylko tyle

jeśli podniesiemy sprawność GWC (koszty) to spadnie sprawność rekuperatora bo ona jest zależna od różnicy temperatur

tak że na wylocie z kratek dostaniemy powietrze o tej samej temperaturze jak byśmy mieli GWC o mniejszej sprawności ale za to rekuperator zwiąkszy swoją sprawność.

tak więc budując mniej sprawny (tańszy)GWC uzyskamy to samo ale mniejszym kosztem

moim skromnym zdaniem dwie rury 150 o długości 15m wystarczą w zupełności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umiejscowie rur w odleglosci do 1,5m od budynku, a w szczegolnosci bezposrenio pod budynkiem powoduje:

 

1. zmniejszenie wydajnosci chlodzenia latem,

 

2. dodatkowe oziebienie strefy wokol rur zimą.

 

Dokladne wykresy skutecznosci na solarbau itd. zob. wyzej

 

Rozwiązanie nie polecane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zależy czego oczekuje się po GWC i ile można zainwestować

 

umiejscowienie poza granicami do 1.5m wymaga dodatkowych wykopów i jeśli przeliczyć czas pracy koparki, to sam wiesz co chcę powiedzieć, pieniądze.

 

oziębienie gleby wokół rury i tak następuje, raczej to normalne.

 

co do intensywności chłodzenia to wypowiem się latem na razie cisza.

 

tak jak wcześniej pisałem nie ma co szarpać się na skuteczniejsze rozwiązanie GWC bo pogorszy się praca rekuperatora i w efekcie dostaniemy to samo tylko za większe pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

jest gorąco 28 na zewnątrz tęsknię do chłodntch dni

a teraz kilka dodatkowych informacji

temp wewnątrz domu na dole 19

temp wewnątrz domu na górze 21

a temperatura z GWC 16 w dzień 1 14 w nocy przy max wydatku 400m3 praca ciągła bez regeneracji złoża jak na razie.

zobaczymy co będzie dalej

woda skrapla się bo koniec rury jest wilgotny.

 

obiecałem że wypowiem się latem więc mówię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i bardzo dobrze

czyli tobie dziala ( a regeneracje masz zawsze, bo przeciez noca ci sie wlasnie regeneruje (bo w nocy jest na zewnatrz zimniej niz 14 °C- moze sie myle?)

 

wczoraj puszczali w dzienniku o czyszczeniu klimatyzacji

ale problem dotyczyl ogolnie kanalow wentylacyjnych

 

chodzilo o to , ze nalezy je czyscic

 

w tradycyjnej wentylacji powietrze jest wyciagane, a wchodzi nieszczelnosciami np w oknach wiec nie ma problemu

jesli jednak mamy specjalne kanaly dolotowe ( a tak jest w kazdym rozwiazaniu nowoczesnej wentylacji) to mamy tu wlasnie problem

 

podobno nalezy to czyscic nie rzadziej niz raz na 2 lata

 

jakis biolog ostrzegal, ze skutki moga byc oplakane, takiej zle uzytkowanej wentylacji- od zlego samopoczucia do nawet zgonu

 

uwazam, wiec, ze nalezy to tak zbudowac, aby zawsze zostawic sobie mozliwosc wyczyszczenia

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Jeżeli są jeszcze tacy co nie wahają sie nad wykonamiem GWC :o to ja chciałbym rozwiać wszelkie wątpliwości.

temp na zewnątrz jest 30 st

temp z GWC 18 przy wydatku 450 m3 praca ciągła

więc nie podlega dyskusji że nie dziala

działa i to jak!!!!!

w domu mam 20 st na dole (brr można zmarznąć) :-? i 22 na górze

mam parę uwag w związku z tym.

wydatek mniejszy niż 300m3 w takie upalne dni to nieporozumnienie i wszelkie obliczenia o minimalnej wymianie na poziomie 120 m3 to tylko się sprawdza w zimie. dlatego kupujcie centralki z dużym wydatkiem

nieprawdą jest że u mnie działa bo mam studnię, kiedyś poziom wody był prawie równo z wlotem do GWC a mimo to powietrze się zchładzało, tak jak wtedy gdy poziom wody był niski.

 

teraz mogę powiedzieć rewelacja

komfort za darmo :wink: no prawie za darmo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

super !

 

u mnie właśnie fachowcy zasypali rury fi 160, tylko ze względu na sposób budowy, zdecydowałem się na jedną rurę wokół fundamentów - ok. 36-38 mb na głębokości 1 - 1,5 m w gliniastym gruncie. W najniższym miejscu zrobiony jest odpływ na skropliny z syfonem do drenażu, coby nie zasysało tą drogą. Czerpnia będzie w studni, jak u Januszka, a wszysko do rekuperatora.

 

Dzięki Januszek, Twoje dane są nieocenione, a wątek ten pozwolił mi na podjęcie takiej właśnie decyzji. Na jesień jak wszystko zacznie bujać, również opiszę.

 

Januszek, jeśli mogę jescze zapytać, bo nie pamiętam, a nie chce mi się wertować tych 5 stron :

1. czy używasz obecnie wkładu letniego w rekuperatorze ?

2. jak oceniasz szum z anemostatów w nocy przy różnych wydajnościach ?

 

CZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienia związane ze średnicami rur. Ale czy mam rozumieć że pomiędzy rekuperatorem a rodzielaczem masz rurę 150 mm? Czy twój rekuperator o wydajności 400 m3/h ma przyłącza o średnicy 150 (lub 160)mm? Takie przyłącza mają tylko małe rekuperatory o wydajności rzędu 250-300 m3/h. Czy w związku z tym nie przytłumiłeś wyjścia? Czy nie powoduje to nadmiernego hałasu? No i właśnie dlaczego w upalne dni tylko wydatek 400 m3/h, a nie mniej. Ja właśnie ułożyłem kanały podobnie jak ty z takim rozdzielaczem do którego dochodzi jedna rura 160 mm i wychodzi siedem rur 127 mm (do nawiewu). Muszę wybrać rekuperator i stąd moje pytania. Pozdrawiam Waldek. Oczywiście też będę miał GWC.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odpowiadam Gościowi I CZ

 

obecnie nie używam rekuperatora mam obejście

nie mam anemostatów tylko takie kratki wylotowe ze skrzynkami rozprężnymi a wzieło się to stąd że jak przeliczyłem przepływy ze wzgledu na prędkości to wyszł mi cienkie przewody, najcieńsze były 80 (alnor aludukty) kupiłem takie, potem okazało się że nie mogę dostać anemostatów 80 odpornych na temperaturę i tu zaczeła się moja radosna twórczość.

szum jest cichszy niż lodówka w kuchni ale gdybym puszczał taki duży wydatek 400m3 w nocy byłoby to uciążliwe.

 

do Bartta

te 400m3 to i tak za mało aby mozna było mówić o klimatyzowaniu pomieszczeń (zdecydowanie chodzi o chłodzenie)

przypominam i nie polecam rekuperator firmy tywent jest tani ale wykonastwo i jakość tragedia :cry:

w moich rękach dopiero zaczyna nabierać wyglądu (chodzi o parametry techniczne) a nie o kolor. :wink:

 

do Gościa II Waldka

 

wentylatory kanałowe bo tylko takie wchodzą w grę np: firmy dospel mające wydatki 550mm3 mają krócce 160 więc sam widzisz

rura gładka 160 o długości 4 m(tak jest u mnie) to strata kilku paskali nie ma to większego wpływu na obniżenie wydatku

dużym tłumieniem okazuje się sam wymiennik (obecnie nie używany)

ze względu na hałas zastosowałem tłumik hałasu między rekuperatorem a kanałem. Oczywiście nie wybiorę za Ciebie rekuperatora ale podam Ci koszty które można uzyskać.

wentylatory 2x 200zł

wymiennik 1x 400zł

obudowa 100zł

sterownik 100zł

to są podstawowe koszty reszta za centralkę to zysk producenta + nasza niewiedza. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...