Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Do Fachowców od CO.


Tomik_B

Recommended Posts

Gość 1950

zarówno tak pierwsze, jaki i drugie rozwiazanie, jest do przyjęcia,

drugie jest lepsze.

skoro nie możesz w tej chwili zastosowac innych rozwiązań, to te też się sprawdzą.

ważny jest efekt końcowy, jeżeli będziesz miał możliwośc sterowania pracą pompy obiegowej podłogówki, to już jest dobrze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

niejestem fachowcem , ale zawory RTL stosuje do maleych podłogowek wlasnie zeby uniknąć dodadtkowych sterowan, do 12 mkw, a przy takim systemie jak u Ciebie to raczej jakies zawory cztero czy trojdrogowe i normale sterowanie , Ale tak czytalem w Muratozre , a specem niejestem

 

 

przy odpowiednim zestawieniu na RTL i pompie obiegowej można zrobić do 160m2 podłogówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledy 1950, rafslusatczyk już dali odpowiedż.

Ze względu na finanse dałbym zwykły regulator dobowy lub tygodniowy podpięty pod pompę obiegową podłogówki, Natomiast na regulatorze VRC 410 wyłączyłbym czujnik temperatury pomieszczenia aby kocioł mógł dać ciepło do podłogówki.

Jeśli czujnik jest aktywny (gdzie jest umieszczony w strefie podłogowej czy grzejnikowej) to regulator wyłączy kocioł, a na podłogówkę potrzebne jest ciepło. Wyłączenie funkcji TP-załacz oznacza że kocioł będzie pracował z temp ustaloną na podstawie pochylenia krzywej grzewczej i żądanej temp pomieszczenia. Zakładam że masz na grzejnikach głowice termostatyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zarówno tak pierwsze, jaki i drugie rozwiazanie, jest do przyjęcia,

drugie jest lepsze.

skoro nie możesz w tej chwili zastosowac innych rozwiązań, to te też się sprawdzą.

ważny jest efekt końcowy, jeżeli będziesz miał możliwośc sterowania pracą pompy obiegowej podłogówki, to już jest dobrze

 

Dzięki za opinię. :)

Ostatecznie układ sterujący ewoluował do postaci regulatora z histerezą, który będzie załączał pompę przykładowo przy 30 stopniach, a wyłączał przy 20.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledy 1950, rafslusatczyk już dali odpowiedż.

Ze względu na finanse dałbym zwykły regulator dobowy lub tygodniowy podpięty pod pompę obiegową podłogówki, Natomiast na regulatorze VRC 410 wyłączyłbym czujnik temperatury pomieszczenia aby kocioł mógł dać ciepło do podłogówki.

Jeśli czujnik jest aktywny (gdzie jest umieszczony w strefie podłogowej czy grzejnikowej) to regulator wyłączy kocioł, a na podłogówkę potrzebne jest ciepło. Wyłączenie funkcji TP-załacz oznacza że kocioł będzie pracował z temp ustaloną na podstawie pochylenia krzywej grzewczej i żądanej temp pomieszczenia. Zakładam że masz na grzejnikach głowice termostatyczne.

 

Rozumiem, że pisząc regulator dobowy lub tygodniowy, Miałeś na myśli programator dobowy lub tygodniowy.

Myślałem o tym, ale wadą tego rozwiązania jest to, że pompa byłaby włączana nawet wtedy, gdy ze względu na warunki zewnętrzne, piec nie grzeje.

 

Regulator VRC 410 jest zamontowany w strefie podłogówki. Wiem, wiem znowu źle. :oops: Funkcja TP-załącz = 2.

Qrcze, głowic termostatycznych, też na razie nie mam. :oops: Portfel, jakiś taki szczupły się zrobił. :o :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość 1950

zależy od tego czy masz rozdzielacz z przeplywomierzami,

jeżeli tak to musisz sobie wyregulować w taki sposób żeby wszystkie tłoczki miały w miarę równy przeplyw,

jeżeli nie masz to uzbrój się w cierpliwość i reguluj dotąd aż wszystkie rury będziesz miał w podobnej temperaturze,

zabawa ale da się zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz tu i tu na dolnym rozdzielaczu są przepływomierze.

 

Zajrzałem i zobaczyłem. 8) Znaczy, są to rotametry?

A, ile taki "wynalazek" kosztuje? Czy, możliwy jest montaż w dowolnym rozdzielaczu, czy potrzebny jest specjalny?

 

Ba, zobaczyłem więcej. :o :oops: :roll:

Zasilanie mam podłączone do górnego rozdzielacza, w którym zainstalowane są zawory, z tymi niebieskim kapturkami. Czyli, odwrotnie niż na Twoim zdjęciu. Czy, to błąd? Mam się martwić? :cry:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla zainteresowanych, obiecana relacja z działania sterownika made by Teść. :wink:

Są tacy? :roll:

 

Sterownik został zbudowany, na bazie regulatora "jakiegoś tam" :wink: z histerezą. W skład magicznej skrzynki wchodzi jeszcze: przylgowy czujnik temperatury, przekaźnik oraz amperomierz w roli wodotrysku.

Urządzenie działa jako włącznik i wyłącznik termiczny. Po osiągnięciu, w obiegu, temperatury t=tz+1/2H (tz - temp. zadana, H - wartość histerezy), następuje załączenie pompy. Pompa pracuje do momentu, gdy t=tz-1/2H.

Wstępnie założyłem: tz=30 st., H=10 st.. Czyli, pompa startowała przy temp. wody w obiegu 35 st., a zatrzymywała przy temp. 25 st.

W trakcie testów wszystko działało idealnie. Dzięki czemu, Teść w pełni chwały mógł opuścić plac boju. :wink:

W trakcie normalnej eksploatacji okazało się, że nie jest tak różowo. Po dłuższym okresie pracy, temperatura w obiegu nie spadała na tyle szybko, aby pompa wyłączała się po kilku, kilkunastu minutach. :-? Wystarczyło podnieść temperaturę zadaną o kilka stopni i zmniejszyć histerezę do 2. :)

Myślałem, że wszystko już będzie działać bez zarzutu, a tu niespodzianka. Podczas gdy, ogrzewanie było wyłączone, a piec podgrzewał zasobnik CWU wystartowała cyrkulacja podłogówki. :o Okazało się, że czujnik temperatury był zainstalowany za blisko wyjścia zasilania z pieca. Pomimo tego, że zawór trójdrogowy był przełączony na obieg zasobnika, to temperatura rury zasilającej rosła na tyle, by załączyć układ sterujący.

Pomogło przeniesienie czujnika na rurę bardziej oddaloną od pieca.

Po tych kilku dniach pracy urządzenia uważam, że inwestycja jest udana.

Tym bardziej, że jej kosz wyniósł 0 (słownie zero) złotych. :wink:

Oczywiście nie liczę czasu (około 20 min) poświęconego na instalację i uruchomienie.

 

Ale, przenudziłem. :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz tu i tu na dolnym rozdzielaczu są przepływomierze.

Sądząc po kolorystyce węży zasilanie masz na dolnej belce z rotametrami. Czy nie powinno być odwrotnie? tzn. zasilanie na górnej belce z zaworami a odbiór na dolnej z rotametrami? Kto jest mocny w tej materii? Druga sprawa. W moim rozdzielaczu mam otwory ž cala. Czy są złączki skręcane ž/16 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Tomik_B - z Twojego opisu wnioskuję że masz układ podłogówki taki jak proponuje mój fachowiec . Spójrz na mój wątek http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=60370 , obejrzyj schematy i ewentualnie potwierdź to. Ja mam pewne wątpliwości i proponuję pewne zmiany do schematu mojego fachowca . Największa moja wątpliwość to połączenie rozdzielacza zasilającego podłogówkę z powrotem kotła.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój schemat jest inny.

Opiszę, tylko fragment dotyczący podłogówki.

Zasilanie - zawór RTL z czujnikiem temperatury zasilania - pompa cyrkulacyjna - kolektor zasilający - pętle ogrzewania podłogowego - kolektor powrotny - powrót do kotła. Pomiędzy, powrotem i zasilaniem podłogówki jest wpięty "bypass". Taki kawałek rurki z zaworem do regulacji podmieszania wody powrotnej z zasilającą. Bypass, wpięty jest w zasilanie pomiędzy zaworem RTL, a pompą cyrkulacyjną. Dodatkowo, na zasilaniu podłogówki mam zainstalowany termostat wyłączający pompę cyrkulacyjną podłogówki, gdyby temperatura zasilania przekroczyła 55 stopni.

Mam nadzieję, że opis jest czytelny. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opis jest czytelny .Do tego co opisałeś mam pytanie czy czujnik zaworu RTL jest umieszczony w zaworze czy odsunięty od niego poza punkt podmieszania czyli wpięty na zasilaniu ale za "bypassem" albo nawet za pompą i jaki zawór zamontowany jest na "bypassie"

Pomysł z termostatem wyłączającym pompę jest jest fajny .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik u mnie zamontowany jest za pompą.

Co, to za zawór na bypassie, to niestety nie wiem. :oops:

Raczej nic specjalnego. Ustawia się, to to ręcznie. Jedyny bajer, jaki posiada, to taki wkręt, którym można ograniczyć zakres jego otwarcia.

Mój, ma zakres ustawiony na jeden obrót, a obecnie otwarty jest o 3/4 obrotu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli zwykły recznie ustawiany na stałą wartość otwarcia zawór regulacyjny . Z tego wniosek że twój obieg pasuje do mojego schematu nr 2 (wg mojego pomysłu a nie hydraulika) z tą różnicą że u mnie brak właśnie tego wstępnie nastawianego podmieszanie wody powrotnej zaworu oraz brak termostatu sterującego pompą.

Mam też pytanie inne dotyczące miejsca montażu reg. pogodowego. Czy z tego tytułu nie odczuwasz dyskomfortu cieplnego na górze (podłoga ma dużą akumulacyjność czujnik temp wew. nie daje sygnału do uruchomienia kotła , a grzejniki już dawno wystygły. Jak to jest wg. Twoich doświadczeń?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...