marynarka 29.12.2006 09:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Ja przepraszam....nie na temat, ale... Fizycy, propagatorzy rozwiązan nowoczesnych, miłośnicy ciepła oraz pasjonaci domów pasywnych- zlitujcie sie, i odpowiedzcie biednej kobiecie pasywnie budującej na post, który wisi od 20 grudnia w "dom pasywny-30cm.ocieplenia od gruntu.." Sorry za przeszkadzanie w pasjonujacej(naprawdę.!)dyskusji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 29.12.2006 18:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Jeszcze do akumulowania w podłodze. Jedna rzecz jest wadą w tym systemie ale raczej dotyczy to budynków wg. mnie z większymi stratami ciepła: fragment z katalogu Mikroenergetyka: "4.3 Ogrzewanie wspomagajce: Ogrzewanie wspomagajce pokrywa ewentualne spadki temperatury w ogrzewanym pomieszczeniu oraz zapobiega nadmiernemu wychładzaniu si częsci pomieszczenia przy duzych przegrodach okiennych, po wyłaczeniu ogrzewania akumulacyjnego. Z reguły stosujemy je wtedy gdy wyliczona ze wzoru (1) moc głównej instalacji grzewczej jest wieksza od 175 W/m2 ogrzewanej powierzchni podłogi. Z sytuacjami takimi mamy do czynienia w pomieszczeniach, w których czesc powierzchni podłogi zajeta jest przez zabudowe trwała (łazienki, kuchnie), w pomieszczeniach o stosunkowo wysokich stratach ciepła (łazienki, przedsionki, pokoje o duych powierzchniach drzwi i okien) lub gdy spełnione sa oba w/w warunki jednoczenie. Instalacja ogrzewania wspomagajacego wykorzystujaca kable grzejne deviflex™ lub maty grzejne devimat™ jest z reguły instalowana pod powierzchni podłogi przylegajacej do scian z zewntrznymi otworami drzwiowymi i/lub okiennymi (tzw. strefa brzegowa). Zalecana moc jednostkowa dla instalacji wspomagajacej w takim przypadku powinna wynosic 150 - 200 W/m2? Oznacza to dogrzewanie w trybie dziennym zdaje się czego byśmy nie chcieli. Ale jak pisałem wg mnie przy dobrze ocieplonych domach raczej nie powinno z tym być problemu. Tak mi się wydaje. Acha jeszcze chciałem podać moje obliczenia: straty ciepła=5 kW przyjąłem na razie (to nie mało na 92 m2) dobrze ocieplony moze mieć nawet (energooszczędny) 2,5 kW. 1 Ładowanie w godz. od 13.00 do 15.00 Q-straty ciepła 5,25 kW (zwiększyłem bo po nocy płyta rozładowywać się będzie do 10.00 rano potem będzie stygnąć co spowodowac może jakiś spadek temp. w pomieszczeniu i trzeba będzie dogrzać) gęstosć betonu 2000 kg/m3 delta T (z 24,5- do 27,5) 3 K czas rozładowania 4,00 h ciepło właściwe betonu 0,848 kJ/kg*K obl. masa 29716,98 kg obl. Objętość płyty betonowej 14,86 m3 Powierzchnia ogrzewana 92 m2 obl. Grubość plyty 0,16 m czas ładowania 2 h obl. Q wymagane 10,5 kW płyta rozładowuje się do 20.00 i potem już tylko płyta stygnie (tu własnie ile się zmniejszy temp. w powietrzu- zakładam że w dobrze izolowanym domu niewiele) 2 Ładowanie w nocy w taryfie od 22.00 do 6.00. Przyjąłem taką samą ilość mocy do ładowania płyty jak w ciągu dnia i dlatego czas ładowania wychodzi tez ok. 2 h. Q-straty ciepła 5,375 kW gęstosć betonu 2000 kg/m3K delta T (24,5-27,5)- 3 K czas rozładowania 4 h ciepło właściwe betonu 0,848 kJ/kg*K obl. masa 30424,5 kg obl. Objętość płyty betonowej 15,21 m3 Powierzchnia ogrzewana 92 m2 obl. Grubość plyty 0,17 m obl. czas ładowania 2,05 h Q wymagane 10,5 kW od godz. 20.00 do godz 3.55 czyli na wieczór i noc jest chłodniej- przez 7,55 h (tak jak chcę, zakładam że nie schłodzi się więcej niż o 3 K) potem grzać zaczyna przez 2,05 h do 6.00 rano i rozładowuje się do 10.00 rano następnie chłodzi się do 13.00 itd. Wszystko liczone na -18/+20 stopni Jeśli gdzie bład to prosze o poprawę bo chciałbym aby to działało Z nomogramu Mikroenergetyki wychodzi jeszcze lepiej ale nie wiem gdzie umieścić obrazki żeby tu na forum wklejać (np. ten nomogram) pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur11 29.12.2006 23:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 Nabazgrałem szkic zbiornika..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 29.12.2006 23:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2006 A tu jest link do szkicu i kilku słów.http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=89352Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
flash12 12.01.2007 18:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2007 a czy byłby sens napełnienia kupnego akumulatora ciepła powiedzmy 1000Lwoskiem - mam mało miejsca, a chciałem ciepło z kominka odebraćdolna wężownica do kominka, górna w obieg z ogrzewaniem (zawór 3drożny)?rc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 13.01.2007 05:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2007 Niestety nie. Systemy woskowe to zupełnie inna konstrukcja. Woski mają inne właściwosci niż woda. To się nie może udać. Sa inne spsoby.Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 17.05.2007 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Maja 2007 Nie mam za wiele czasu, ale policzyłem jak będzie ładowany zbiornik-olbrzym przy 50 m2 i 100 m2 kolektorów, w warunkach, które podał gosciu01. Od siebie dodałem jeszcze odbiór ciepła z akumulatora w miesiącach październik - marzec, w ilości od 1000 W do 2500 W. Poniżej przykładowy bilans mocy ładowania zbiornika przy 50 m2 kolektorów, przy sprawności ładowania 60% i odbiorze mocy w podanych wcześniej miesiącach: P_mj = 2488 W P_cz = 3168 W P_li = 3070 W P_si = 2063 W P_wr = 1477 W P_pa = 251 W - 1500 W = -1248 W P_li = 17 W - 2000 W = -1983 W P_gr = 18 W - 2500 W = -2482 W P_st = 52 W - 2000 W = -1947 W P_lu = 239 W - 1500 W = -1261 W P_ma = 939 W - 1000 W = -61 W P_kw = 1370 W No i wykres przebiegu temperatury obejmujący 2 lata od kompletenie rozładowanego zbiornika (temp wody 10 C): http://www.lnet.pl/murator_rysunki/aku50.png Nie miałem za bardzo czasu upiększać rysunki więc legenda do osi poziomej: 5-6 maj, 6-7 czerwiec, 7-8 lipiec, 8-9 sierpień, 9-10 wrzesień, 10-11 październik, 11-12 listopad, 12-13 grudzień, 13-14 styczeń, 14-15 luty, 15-16 marzec, 16-17 kwiecień, 17-18 maj, 18-19 czerwiec, 19-20 lipiec, 20-21 sierpień, 21-22 wrzesień, 22-23 październik, 23-24 listopad, 24-25 grudzień, 25-26 styczeń, 26-27 luty, 27-28 marzec, 28-29 kwiecień. Jak widać, 50 m2 kolektorów przy poczynionych założeniach, powoduje rozładowanie w trakcie sezonu, poniżej minimalnej użytecznej dla nas temperatury 30 C, a nawet poniżej temperatury otoczenia. A tak by to wyglądało przy 100 m2 kolektorów: http://www.lnet.pl/murator_rysunki/aku100.png Tu mamy już układ, z którego możemy pobierać założoną ilość energii, bez obniżenia jego temperatury poniżej użytecznych 30 C. Założone parametry uzyskujemy jednak dopiero na drugi rok od rozpoczęcia ładowania zbiornika (w pierwszym roku temperatura spada poniżej 30 C, w drugim już nie). W podobny sposób zachowuje się akumulator gruntowy w systemie Isomax. W kolejnych sezonach temperatura wzrasta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 17.07.2007 06:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lipca 2007 Albo jeszcze inaczej ale podobnie. Pokrywamy południową połać dachową dwufunkcyjnymi kolektorami słonecznymi. Dachówa droga jest jak szlag jasny! W ścianach co masywniejszych, nośnych w trakcie budowy konstruujemy coś w rodzaju Legaletu. System kanałów. W dzień, gdy słoneczko dogrzewa to w pudle kolektorów słonecznych powietrze będzie się grzało powyżej 30stC. Wentylatorkiem można przepychać to ciepłe powietrze przez betonową konstrukcję domu i akumulować ją. Jedynym sposobem rozładowania tak nagromadzonego nadmiaru ciepła to oddanie go do wnętrza przez przewodnictwo. Po prostu powietrzna podłogówka w ścianie. Same kożyści. Kolektor cieczowy to CWU. Kolektor powietrzny (ten sam zresztą) to ogrzewanie domu lub znaczne jego wsparcie. Jednocześnie szczelne pokrycie dachowe dobrze izolowane termicznie ułożone na klasycznej więźbie. Fajnie by było, jakby to ktoś przeliczył czy jest realne. Tego zrobić nie potrafię a budowlanki teoretycznej teraz już uczyć się nie będę. adam, podobny system, to chyba to, http://rylewski.com/energia%20odnawialna.htm Aktualny link to : http://www.masatherm.pl/kolektory.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Galain 19.07.2007 09:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lipca 2007 Przeczytalam to wszystko ( do tego jeszce http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=89352), choc nie wszystko z nalezytym zrozumieniem. Jestem jeszcze przed zalozeniem systemu solarow i - jak sie przez to jeszcze raz przegryze + zaangazuje siostre meza, ktora jest specjalistka od "podobnych spraw", to odezwe sie z praktycznymi pytaniami... Ale tak ogolnie, to jestem baardzo pozytywnie "zaszczepiona", odnosnie zupelnie nowych mozliwosci odzysku ciepla, ktore tu zostaly mi objawione G. P.S. U mnie sytuacja jest taka: dom (440m2)+osobny garaz (170m2) = 620m2 powierzchni urzytkowej w domu mam juz polozone cala instalacje grzewcza (kuchnia+3lazienki podlogowka wodna, a reszta to kaloryfery); instalacja pod piec gazowy akumulacyjny, osobno piec na eko-groszek i ... solary musze miec w garazu, bo nie zrobilam instalacji w domu, a i tak juz by mi sie w kotlowni nie zmiescil zasobnik na wode (chyba, ze zrobilabym z pokoju kotlownie). Spadek dachu w garazu to 40stopni, idealnie od poludnia, wiec na calosci szczele kolektory i cala instalacje zrobie w pomieszczeniu na parterze; tutaj daloby sie jeszcze wcisnac ten zasobnik, o ktorym pisze adam_mk; musze pociagnac z garazu rury do domu (odleglosc 15m) i podlaczyc sie do obiegu (inaczej nie moge); na razie, nie wiem, jak mam sie podlaczyc, ani, jak to de facto bedzie wygladac... Po prostu, mam taki pomysl i z radosna, calkowita ignorancja w tym temacie (zdaniu sie calkowicie na fachowosc "onych") zabiore sie do powolnego wcielania go w zycie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 19.07.2007 11:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lipca 2007 Logicznie - poprawnie!Od tej reszty techniki są instalatorzy.Musi działać.Pozdrawiam Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kroyena 20.07.2007 08:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2007 wiem że puszczam świnkę, ale chciałbym żebyście trochę doklikali co do sensowności rozwiązania. http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=107444 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.07.2007 08:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2007 (ponownie)Słabo łazicie i po tym forum i po sieci!Od wieków są takie PC i dedykowane do tego właśnie celu.Napychają CWU ciepłem z wentylacji.Było, było, było...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Amanda1 20.05.2008 09:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2008 Czy byłoby sensowne wykonanie "wężownicy" w buforze woskowym np z typowych żeberek aluminiowych, poskręcanych z odstępem np ok 5-10cm w zestaw (kilka szt) i tle samo pomiędzy kolejnymi zestawami. Może cenowo niekorzystne, ale chodzi o sam pomysł (mam akurat "wolnych" 20 żeberek) "Wyłapywanie/oddawanie" ciepła powinno być dobre bo powierzchnia styku/wymiany jest stosunkowo duża i rozproszona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.05.2008 17:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2008 Tylko eksperyment! Są pewne wady wosków! Bardzo kiepskie przewodnictwo wosku zestalonego. Opisujesz elementy "stałej aparaturowej" która nie wiadomo jaka wyjdzie! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Amanda1 20.05.2008 19:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2008 Co do wad wosków to wiem, ale patrząc na proponowaną przez Ciebie konstrukcję sieci rurek, to wydaje mi się że np tego typu swego rodzaju radiator zmontowany w proponowany przeze mnie sposób miałby zblżoną zdolność przekazywania/odbierania ciepła Chyba się zdecyduję na taką "wersję" (chyba że są nieznane mi powody dla których zdecydowanie należałoby tego zanieachać ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.05.2008 22:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Maja 2008 Tak, ale tylko wtedy, jak dadzą darmo! Szerokość 10cm. Wysokość 0,5m Długość 0,8mPotrzeba by ich tak z 10 na 1mb półmetrowej wysokości akumulatora.Sztuka po 285 to z 10 za 2850zł.Pojemność "woskowa" znikoma! Ponad połowa objętości to woda i żelastwo!Pojemność cieplna symboliczna!Jakby ich tak ze 100 w dobrze skonstruowanym pudle... Tyle że wtedy same żeberka za 28 500zł.A wosk, a robota?Barierą jest koszt wykonania!Wiem, bo zrobiłem sztukę (i działa).Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Amanda1 21.05.2008 05:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2008 W taki razie odpuszczam sobie. Mam 3 "paczki" po 6 szt, a wiec trochę maławo, a dokupywac i tak nie miałem zamiaru. A już "widziałem" to ciepełko..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
przemek3 23.05.2008 18:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2008 Po przeczytaniu całego temata i jeszcze innych (kolektor za 1500 itp )sie zniechęciłem do budowy takiego akumulatora woskowego.Zniechęciłem sie też do próby ogrzewania solarami domu.Napewno solary (kolektory kupione, reszta we własnym zakresie)+zbiornik dwuwężownicowy 300l Ale solary mysle podpiąć pod górną wężownice i dalej w podłogówkę (całą podłogówkę glikolem ) Pod dolna wężownice kominek.Trzy okresy: lato, wiosna i jesień, zima1. LATOCWU grzeją solary obieg podłogówki zamknięty2. WIOSNA I JESIEŃ CWU jak wyżej wspomagane KOMINKEMC.O grzeje kominek wspomagany Solarami3. ZIMACWU grzeje kominekC.O grzeje kominek (obieg solarów odcięty przed buforem)Napewno prostota tego zestawu zarazem nieduży wkład finansowyWada: trza palić w komnkuDo tego Rekuperator...też pewnie zrobiiony własnymi ręcami Mam 180 m2 do ogrzania Proszę o komentarze co do tych moich wypocin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bary30 29.05.2008 18:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2008 WitamMam dylemat. Jaki kupić bufor ? Są dwie opcje zbliżone cenowo. Mam do wyboru zbiornik czeski 900/100 czy Galmetu 600/200. Oba z ociepleniem i dwoma wężownicami. Dom z użytkowym poddaszem 164 m2 (razem z garażem).Mój pomysł na instalacje wygląda tak: kominek z płaszczem firmy Merkury model Kosmo moc nominalna 15 kW (już kupiony), piec gazowy (ale jaki zwykły czy kondensat ?), do tego zestaw solarów. Na dole podłogówka (ok 50m2) na górze kaloryfery. Czy dobrze kombinuje ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
coulignon 29.05.2008 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2008 Witam Mam dylemat. Jaki kupić bufor ? Są dwie opcje zbliżone cenowo. Mam do wyboru zbiornik czeski 900/100 czy Galmetu 600/200. Oba z ociepleniem i dwoma wężownicami. Dom z użytkowym poddaszem 164 m2 (razem z garażem).Mój pomysł na instalacje wygląda tak: kominek z płaszczem firmy Merkury model Kosmo moc nominalna 15 kW (już kupiony), piec gazowy (ale jaki zwykły czy kondensat ?), do tego zestaw solarów. Na dole podłogówka (ok 50m2) na górze kaloryfery. Czy dobrze kombinuje ? dobrze tylko strasznie drogo. Jak ocieplona chałupa? Lubisz palic w kominku? Bardzo? Nie Bardzo? Jak bardzo chcesz mieć bezobsługowy system? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.