Herbatniczek 11.09.2013 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2013 (edytowane) w algorytmie ktory wzialem nie jest to liczone z takim uproszczeniem...jest liczona dokladna pozycja. zatem nie z tego zeby nie bylo pdaje kat dla 3-go wrzesnia godz 16 2009 48.578 2010 48.560 2011 48.539 2012 48.605 2013 48.585 roznice ponizej 0.1 stopnia a ponizej dla 16:10 2009 51.057 2010 51.038 2011 51.017 2012 51.085 2013 51.064 p.s czas bez zmian na letni i zimowy czyli w czasie zimowym p.s.2 gdyby byly az takie roznice (2 stopnie to duzo) to zegary sloneczne nie mialy by zadnego sensu a potrafia (z uwzglednieniem poprawki na date) pokazywac czas +/- 5min a nawet lepiej. Edytowane 11 Września 2013 przez Herbatniczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 11.09.2013 16:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2013 (edytowane) Czym prędzej pomierzyłem poziomicą mój domeczek i pion jest zachowany , sprawdziłem czy czasami nie osiada jednak kostka jest w tym samym miejscu wiec nie osiada . Możliwe że ślad słoneczny na ścianie był sprawdzony właśnie z kilkunastominutowym opóźnieniem , jednak teraz już tego nie sprawdzę . Zwiększyłem kąt nachylenia paneli i teraz jest podobny do pochylenia kolektora powietrznego . Mam trochę czasu więc zaprezentuję wam pompę na 12 V firmy FOTTON którą własnie otrzymałem - 311 zł z przesyłką . Długość to ok 11 cm , wysokość ok 8,5 cm czyli maleństwo ceramiczne magnesy i praca przez 24 godz na dobę . Start już od 2 - 3 W - praca 8 - 24 V . U mnie będzie pracowała przy cyrkulacji ciepłej wody jednak może pracować z ogrzewaniem podłogowym i aplikacjami solarnymi do 110 C potem się wyłączy , przepływ ok 11 litrów na minutę w zależności od zasilania . Od razu co mnie zirytowało to brak zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem + - i pisze że jak źle podłączę to ulegnie uszkodzeniu - moim zdaniem powinni to rozwiązać np diodą i po sprawie . Pompa może być zasilana bezpośrednio z paneli na 12 V bez sterownika - widno pracuje ciemno staje . U mnie będzie pracowała ok 12 godz dziennie sterowana zegarem i z akumulatora ładowanego dwoma panelami 50 W razem 100 W na godz pod warunkiem dobrego nasłonecznienia 3 zdjęcia dla porównania wielkości całego urządzenia , pudełko zapałek , zawór 0,5 cala z śrubunkiem , zakupiona pompa .Maszynę zamontuje i uruchomię do dwóch tygodni bo pierw muszę położyć ok 10 m rury miedzianej . Odległość do kuchni ok 10 m , ubikacja po drodze , odległość do łazienki ok 9 m - stąd cyrkulacja . Rura zostanie wpięta zaraz przy dolocie ciepłej wody do wanny , jednak woda cyrkulować będzie ok 20 m w koło . Dorzuciłem jeszcze zdjęcie mojego puszkowca po pełnym roku użytkowania . Edytowane 11 Września 2013 przez Wezyr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Herbatniczek 11.09.2013 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2013 pomka zacna. tez sie do niej przymierzam do zasilania kaskady w ogrodzie. Widze ze ja podlaczyles do paneli zatem daj znac o wynikach....czyli np w jakim dniu o jakiej godzinie, ale przy bezchmurnym niebie zaczela pracowac. Podaj wtedy tez orientacje paneli, ich typ i twoja lokalizacje....policze chetnie od jakiego naslonecznienia staruje W srodku toto ma jakis uklad elektroniczny i jestem ciekaw czy ma jakowes mppt. Dody zabezpieczajacej nie powinno byc bo przy takich malych mocach powstana niepotrzebne straty. Lepiej uwazac jak podlaczyc i to chyba jest dobre rozwiazanie bo ja pewnie bym ta diode chcial wylutowac a gwarancja wtedy idzie w diably. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 13.09.2013 12:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2013 Ta pompka w moim konkretnym przypadku nie pracuje bezpośrednio z paneli tylko z akumulatora 12 V i jest sterowana czasowo [ czas pracy w ciągu 24 godz to połowa z tego ] Na razie nie zależy mi na oszczędzaniu energii elektrycznej bo teraz mam jej nadmiar . Skuteczność paneli oceniam 70 - 80 % - nie mam MPPT czyli 70 W . Przy największym obciążeniu [ wszystko włączone pobieram z akumulatora prąd ok 2,3 A 13 V = 30 W ] . Drugi panel po to żeby nie zabrakło mocy do ładowania akumulatora w zimowe dni .Chcąc sterować pompkę bezpośrednio z paneli [ np zrzut gorącego glikolu do wężownicy ] panel powinien być mniejszy np 20 - 30 W [ słabe światło nie pracuje , pada słońce pompka rusza , słońce za chmurami pompka staje itd . Moja tymczasowa konfiguracja 2 razy żarówka LED 12 V 3 W . wentylator ok 6-10 W plus ta pompka od 3 - 10 W .Teraz gdybym coś budował remontował to całe oświetlenie domu na 12 V [ byłoby za darmo i to już wiem ] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Herbatniczek 13.09.2013 15:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2013 ...pada słońce pompka rusza , słońce za chmurami pompka staje itd ..... ponieważ ja chcę do kaskady to zależy mi aby było : dzień się rozpoczyna pompka rusza, dzień się kończy pompka staje....zatem muszę mieć nadmiar mocy...ale w sumie to chyba niewiele bo rozproszonego promieniowania nie jest wcale tak mało. U mnie pompka ma ruszyć w dzień pochmurny np 10-go maja o godz 09:00 Nadmiary energii pochłonę potem w reszcie instalacji, albo po prostu je zignoruję. Według moich wstępnych obliczeń wychodzi, że panel 60-100W powinien załatwić sprawę a przecież kosztuje w granicach 200-300PLN więc to nie problem. GRATULUJĘ eksperymentów ! u mnie to strasznie jakoś wolno idzie....ciągle brak czasu. Zaczynam podziwiać ludzi, którzy umieją pogodzić pracę z "uszlachetnianiem domu" Gratuluję też zdrowego podejścia do fotowoltaiki ! to jest dobry kierunek ! w niemczech prąd kosztuje ponad 2 razy tyle co u nas i za parę lat ceny na 100% sie wyrównają Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 04.10.2013 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2013 Będę budował tej zimy prototyp kolektora płaskiego.Był bym wdzięczny za uwagi.Kolektor zbudowany będzie ze szkła gr.10mm. Wymiary 1000mm x 500mm.Po obwodzie szyb wykonane są otwory fi 10mm co 150mm. Miedzy szybami w obrębie otworów zostanie umieszczona uszczelka gumowa z EPDM o gr.5mm. Uszczelka stworzy między szybami przestrzeń o objętości 1800cm3.Szyby i uszczelka będą skręcone śrubami M8. Zestaw od otoczenia będzie oddzielony szybą 4-5mm i dystansową uszczelką. Z drugiej strony i po bokach izolacja. Odbiór ciepłej cieczy,bo ona będzie nośnikiem energii odbywać się będzie przez dwa otwory fi 20 usytuowane po przekątnej zestawu. Dołem zasilanie.Górą odbiór.Ciecz będzie koloru czarnego,nieprzezroczysta.Kolektor ma pracować w układzie grawitacyjnym i współpracować ze zbiornikiem płaszczowym. Płaszcz bezciśnieniowy,zbiornik -zasobnik ciepłej wody,ciśnieniowy.Z góry dziękuję za konstruktywne uwagi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 04.10.2013 19:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2013 a nie lepiej wykorzystać zwykły pakiet szybowy ...?wystarczy wkleić tylko rurki po przekątnej i przylepić jakąś izolację od spodu ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 04.10.2013 19:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2013 mam jeszcze inny pomysł...można samemu posklejać taki pakiet zwykłym klejem do wklejania szyb samochodowych a tą na spodzie zrobić z czarnego lacobel-u... muszę sprawdzić czy "czarna "woda się naprawdę grzeje...do zabarwienia to pewnie jakiś barwnik spożywczy ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 04.10.2013 19:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2013 Rurki to powierzchnia średnicy rurek x długość .Tafla szyby to powierzchnia tafli.Barwnikiem ma być bejca wodna dla wody. 1m2 takiego kolektora to 1m2 emisji słonecznego ciepła. Mój dachowiec to 40m2. Z tego 9 m2 to radiator .Z tego rurki to 3,2m2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 04.10.2013 20:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2013 Rurki to powierzchnia średnicy rurek x długość .Tafla szyby to powierzchnia tafli.Barwnikiem ma być bejca wodna dla wody. 1m2 takiego kolektora to 1m2 emisji słonecznego ciepła. Mój dachowiec to 40m2. Z tego 9 m2 to radiator .Z tego rurki to 3,2m2. a ta bejca to pochłonie całe promieniowanie ...??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 04.10.2013 21:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2013 Nie wiem.Taka jest idea.Warstwa 5mm powinna zatrzymać promieniowanie.Jak będzie za mało to może 10mm. Może jaka folia odblaskowa z tyłu. Prototypa to będzie.Małe to tanio kombinować można.Jak wyjdzie to na działce wodę będzie latem grzało.A ciut większe za turbodoładowanie mojego dachowca będzie robiło . No i marcowe i październikowe słońce efektywniej wykorzysta.Może nawet i zimowe. Rzadkie,ale zawsze coś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piori 05.10.2013 06:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2013 @nydar, jak zacząłem czytać o czarnej cieczy to pierwsze skojarzenie - przepracowany olej silnikowy z diesla Nie myślałeś o tym? Plus taki, że odporne na mróz. Tylko do układu z CWU trochę nie bardzo w razie rozszczelnienia wymiennika... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 05.10.2013 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2013 Lacobel się nie nadaje- można stosować tylko wewnątrz i to po prostu szkło lakierowane- pod wpływem temperatury lakier się złuszczy- może nie od razu, ale na pewno szybko.Pomysł z pakietem i wklejenie rurek dolotu i wylotu cieczy wydaje mi się dobry. Olej będzie za gęsty- grawitacja nie pociągnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 05.10.2013 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2013 Jasiek. DEZET. Zwykły pakiet szybowy,nie wiem czy wytrzyma. Będę miał jednak 2m słupa wody.Stąd pomysł aby to skręcić na uszczelce z gumy EPDM. No a klej do szyb samochodowych ,jak piszesz ,to dobry pomysł. Temperaturowo powinien wytrzymać bo uszczelki w autach też nagrzewają się latem do wysokich temperatur.Na szyby będzie nacisk 720kg. Sporo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 05.10.2013 16:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2013 "Nie widzę" tych wierconych szyb wytrzymujących ciśnienie. Lepiej to między 2 płaskowniki ścisnąć: płaskownik- cienka uszczelka-szyba- uszczelka główna- szyba- cienka uszczelka- płaskownik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 05.10.2013 18:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2013 Koleżka miał akwarium 100cm wysokie z szyby 10mm. Nie zalało sąsiadów. Ja spodziewam się słupa wody 200cm. Dlatego dałem śruby poprzez EPDM. Chodzi raczej o różnice temp. Od -25 do + 80oC. Rozstaw śrub co 15cm w dwóch taflach 10mm szyb to to samo co grube płaskowniki. W razie czego dał bym raczej kątowniki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 05.10.2013 19:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2013 coraz większe "schody" widzę dla tego rozwiązania, ja jednak dalej będę obstawiał na układ typowo powietrzny do wspomagania CO ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 05.10.2013 20:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2013 Jest jedna przewaga wodnego nad powietrznym. Można wodne zakumulować na potem. Jest jedna przewaga powietrznego nad wodnym. Jest mniej skomplikowany. Należy rozpatrywać co się chce.Ja chcę w okresach przejściowych mieć CO i CWU za fri. Okresy z chmurami na trzy ,cztery dni nie będą groźne. Ale dochodzi koszt bufora.Coś za coś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 06.10.2013 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Października 2013 Ciekawe ile kosztuje wiercenie otworów w szkle i czas tego wiercenia? Koszt szyby 10mm to też gruba kasa i... ciężar. Poza tym kątowniki/ płaskowniki zabezpieczają też szybę przed uszkodzeniem w trakcie i po montażu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 06.10.2013 12:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Października 2013 To co mam się powalić na plecach i omiatać wzrokiem sufit? Kasa.Kasa. Dzisiaj za darmo to w pysk można tylko dostać. Wszystko kosztuje,to i szyba musi.Rurki miedziane i radiator jest za darmo? ps.A co cię interesuje czas wiercenia? Podpowiedz coś jak masz jakie pomysły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.