Kac-Per 27.01.2015 21:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2015 Rury pionowe 12mm w harfie co 10cm czy co 20 można? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 28.01.2015 22:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2015 Rury pionowe 12mm w harfie co 10cm czy co 20 można?Co 10 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kac-Per 12.02.2015 23:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2015 No i jest 2x2m Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 15.02.2015 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2015 Ty tak na miękko to polutowałeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 16.02.2015 10:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2015 yaiba83 - uważasz, że nie wytrzyma? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kac-Per 16.02.2015 14:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2015 Tak, lut miekki. Będzie działać na grawitacji z buforem 1000l wiec nie obawiam się o przegrzanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adik50 15.04.2015 18:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Kwietnia 2015 (edytowane) Tu nie chodzi o przegrzanie bo temp ok 200C cyny co nie grozi . Raczej chodzi o pękanie lutu z powodu naprężeń spowodowanej skokami temperatury od -20 C do 100C a tu raczej chodzi o naprężenia i pękanie lutów zimnych Jeżeli lutowanie jest w ten sposób co w CO czyli w kształtkach to ok a jeśli na styk i oblane cyną to czarno to widzę!!!! czyli partanina dlatego potrzebny lut twardy:wiggle: Edytowane 15 Kwietnia 2015 przez Adik50 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 17.05.2015 07:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Maja 2015 No i jest 2x2m [ATTACH=CONFIG]304208[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]304207[/ATTACH] A jak połączyc rurke z blachą bo samo wygniecenie rowku w blasze i włożenie w niego rurki nie zapewna stuprocentowego styku i przewodzenia ciepła z blachy do rurki może zatopic w jakim silikonie ?a gdyby np. zamiast wygniatac w blasze owinąc folia aluminiową.folia jest cieńsza a wiec po wyjsciu słonecza za chmur szybciej ciepło jest przekazywane do rurki i przestrzeń miedzy absorberem a szybą zmniejszył bym do min. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 18.05.2015 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Maja 2015 A jak połączyc rurke z blachą bo samo wygniecenie rowku w blasze i włożenie w niego rurki nie zapewna stuprocentowego styku i przewodzenia ciepła z blachy do rurki może zatopic w jakim silikonie ? Nie. Jeżeli masz dwa różne materiały to trzeba zrobić to tak: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 18.05.2015 07:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Maja 2015 a gdyby np. zamiast wygniatac w blasze owinąc folia aluminiową.folia jest cieńsza a wiec po wyjsciu słonecza za chmur szybciej ciepło jest przekazywane do rurki Zrób takie doświadczenie; Weź kawałek takiej folii i zacznij ją z jednego końca ogrzewać, trzymając w palcach w drugim. To samo doświadczenie zrób z blaszką o grubości np.0,3mm. Do wniosków dojdziesz sam. i przestrzeń miedzy absorberem a szybą zmniejszył bym do min.Przestrzeż między absorberem a szybą też jest ściśle określona, tak aby graniczyć do minimum szkodliwe zjawiska i wynosi 1,5-3,5 cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kac-Per 19.05.2015 20:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Maja 2015 popieram kolektor1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 21.05.2015 11:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Maja 2015 Nie. Jeżeli masz dwa różne materiały to trzeba zrobić to tak: Prawde mówiąc to nie bardzo widze na zdjęciu jak to zrobione mógłbyś opisac rurka wiadomo miedziana nad blachą sie zastanawiam jaka będzie lepsza miedz czy aluminium ? obecnie mam solar na tarasie pod płytkami 100mb alupex ostatnio licznik który mam umieszczony na obiegu pokazał 600lw pompowanej wody o temp 45stopni w ciągu 4godzin sriednia temperatura wody jaka wchodziła w kolektor licze na jakieś 25stopni narazie chce zbudowac jeden kolektor i podpiąc pod niego ten taras szeregowo żeby dogrzał z tych ok.45 przynajmniej do 60stopni Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 22.05.2015 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 romano78- blacha owinięta wokół rurki- takie odwrócone U, w którego środku jest rurka. Pozostała blacha wyprostowana i kolejne zawinięcie na rurce. --u----u---u-- - tak to mniej więcej wygląda. W wywinięcia blachy wkładamy rurkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 22.05.2015 17:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 romano78- blacha owinięta wokół rurki- takie odwrócone U, w którego środku jest rurka. Pozostała blacha wyprostowana i kolejne zawinięcie na rurce. --u----u---u-- - tak to mniej więcej wygląda. W wywinięcia blachy wkładamy rurkę. To wszystko to ja wiem tylko po wsadzeniu rurki w rowek chyba nie będzie ona ładnie stykała sie wszędzie z blachą,idealnie było by zalac rurke w rowku czyms ciekłym co póżniej zmieniło by stan na stały ,cyna ładnie sie topi ale ma słabą przewodnośc i pewnie efek byłby gorszy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 22.05.2015 18:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 Romano.To co widziałeś wcześniej na prezentowanym zdjęciu to nie jest raczej "u" a jest to raczej w kształcie Greckiej litery omega. Jeżeli chcesz użyć blachy miedzianej to użyjesz cyny. To że cyna gorzej przewodzi to tym się nie martw, będzie bardzo dobrze. Ale jeżeli chcesz użyć blaszki aluminiowej to nie jesteś w stanie jej przylutować do miedzianej rurki i robisz to tak:Profilujesz blachę aluminiową w kształcie "omegi" ale z średnicą o 1mm mniejszą w stosunku do rurki miedzianej. Na rurkę miedzianą zakładasz półokrągły korek o średnicy tej rurki miedzianej i wpychasz do tej omegi. Omega się lekko otwiera bo i rurka jest większa, ale za to dokładnie "opina" rurkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
romano78 22.05.2015 20:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2015 Romano. To co widziałeś wcześniej na prezentowanym zdjęciu to nie jest raczej "u" a jest to raczej w kształcie Greckiej litery omega. Jeżeli chcesz użyć blachy miedzianej to użyjesz cyny. To że cyna gorzej przewodzi to tym się nie martw, będzie bardzo dobrze. Ale jeżeli chcesz użyć blaszki aluminiowej to nie jesteś w stanie jej przylutować do miedzianej rurki i robisz to tak: Profilujesz blachę aluminiową w kształcie "omegi" ale z średnicą o 1mm mniejszą w stosunku do rurki miedzianej. Na rurkę miedzianą zakładasz półokrągły korek o średnicy tej rurki miedzianej i wpychasz do tej omegi. Omega się lekko otwiera bo i rurka jest większa, ale za to dokładnie "opina" rurkę. A jak wyprofilowac ten rowek ja myśle aby wyfrezowac odpowiednim frezem w kawałku debowej deski rowek, na deske blacha pręt odpowiedniej średnicy i wcisnąc prasą hydrauliczną bo mam dostep do takiej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 23.05.2015 20:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2015 (edytowane) A jak wyprofilowac ten rowek ja myśle aby wyfrezowac odpowiednim frezem w kawałku debowej deski rowek, na deske blacha pręt odpowiedniej średnicy i wcisnąc prasą hydrauliczną bo mam dostep do takiej . No nie tego tak nie zrobisz, bo wciskając pręt w rowek uzyskasz tylko wgłębienie w kształcie"u" a musisz uzyskać "omegę" Robi się to w dwóch osobnych etapach. Popatrz na rysunek poniżej, w drugim etapie po włożeniu pręta w wygnieciony rowek trzeba całość przepuścić przez rolki aby nadać kształt omegi, kółka zaciskają na pręcie blachę tak aby do niej przylegała. Rolek są co najmniej trzy pary. Pierwsza słabo zagniata na pręcie a więc są one oddalone od siebie najwięcej, druga para jest bardziej zbliżona do siebie a trzecia para rolek prawie do siebie dotyka mocno zaciskając blachę na pręcie. Edytowane 23 Maja 2015 przez kolektor1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtko55 05.07.2015 19:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lipca 2015 Kolektor1 możesz cos powiedziec o chińskich kolektorach bądź panelach fotowoltaicznych ? Oczywiście chodzi mi o kolektory z przepływem pośrednim i jakby to cenowo wszystko wyglądało Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Aga i Krzysiu 02.10.2015 20:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Października 2015 Witam ponownie! Po 2,5 latach przerwy wróciłam do koncepcji solarów. Zakupione profile aluminiowe oraz rurki "gniją" w garażu i najwyższy czas, aby coś z nimi zrobić. Krótko przypomnę mój projekt: "Przymierzam się do wykonania panela słonecznego, lecz mam kilka wątpliwości i proszę o poradę. Solar będzie zrobiony według pomysłu Adama_mk z pierwszej strony tego wątku: w profil aluminiowy szerokości 80mm jak w załączniku będą wciśnięte rurki fi 5mm, odstępy pomiędzy profilami 40mm. Według tego schematu zmieszczę na ścianie 40 rurek (szerokość ściany pomiędzy oknami to 2,9m) po 2m długości każda. Ściana domu jest skierowana na południowy zachód, bardziej na południe. W grudniu o godzinie 9 rano ta ściana już była oświetlona. Połączenie panela z pompą za pomocą karbowanej rury DN16, od pompy do bufora rura miedziana fi 22mm (takie mam wyście z bufora). Niepokoją mnie przekroje poszczególnych elementów. Największy w sumie przekrój będzie mieć "harfa" - przy fi wewnętrznym 3,4mm rurki mają w sumie pole przekroju 415,27mm2 i jednocześnie największy opór. Najmniejszy przekrój ma rura DN16 - 200,96mm2. Nie pamiętam już jak to wygląda z przepływami i oporami przy różnych średnicach rurek, może trzeba będzie zmniejszyć powierzchnię kolektora?" Niestety wtedy na moje pytania nie otrzymałam żadnej konkretnej odpowiedzi. Teraz koncepcja się trochę zmieniła, panel nie będzie na ścianie, tylko na dachu. Projekt solara robiłam w marcu; latem, poprzez duże okapy panel na ścianie byłby w cieniu w 1/3 wysokości, co jest bez sensu, bo głównie ma służyć latem do ogrzewania CWU; w pozostałych okresach ewentualnie wspomagać ogrzewanie bufora 1000l kominkiem z PW, oczywiści w obiegu solara glikol. Nie pamiętam, dlaczego przerwy pomiędzy profilami aluminiowymi mają być 4 cm. Czy nie lepiej, żeby były mniejsze? Wtedy powierzchnia całości byłaby mniejsza, ale chyba równie wydajna - teraz ma wg projektu około 4,5 m2. Korci mnie również przecięcie tego profilu, wtedy każda rurka miałaby własne "skrzydełko". Przecięcie profilu to nie problem - ma rowek w środku. Profile zamierzam pomalować czarną matową farbą w spraju do tłumików. Do tego dręczą mnie szyby: czy dawać dwie, czy jedną? Solarne ciężko zdobyć, poliwęglan też drogi, sama już nie wiem, co robić. Na dachu sąsiad z procą niegroźny, okna dachowe też się trzymają. Na razie zabieram się za matowienie prfoili aluminiowych... pozdrawiam, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kac-Per 03.10.2015 18:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Października 2015 Witam budowniczego Absorber musi mieć idealny styk z rurkami inaczej glikol ma marną temperaturę. Do przykrycia kolektora polecam poliweglan, Mi szyby pękały od naprężeń i temperatury. Znalazłem poliweglan komorowy 8m2 10mm za 250zł były to odpady 5x80cm na 210cm szukaj firm które budują wiaty i zadaszenie. Profile do łączenia najtańsze znalazłem w markecie budowlanym. Nie pamiętam, dlaczego przerwy pomiędzy profilami aluminiowymi mają być 4 cm. Czy nie lepiej, żeby były mniejsze? Wtedy powierzchnia całości byłaby mniejsza, ale chyba równie wydajna Adam od spodu dał lustro aby oświetlić absorber promieniem odbitym jak dobrze pamiętam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.