Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Solar "tymi ręcami" robiony.


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

  • 3 weeks później...
  • 1 month później...
Tu nie chodzi o przegrzanie bo temp ok 200C cyny co nie grozi . Raczej chodzi o pękanie lutu z powodu naprężeń spowodowanej skokami temperatury od -20 C do 100C a tu raczej chodzi o naprężenia i pękanie lutów zimnych Jeżeli lutowanie jest w ten sposób co w CO czyli w kształtkach to ok a jeśli na styk i oblane cyną to czarno to widzę!!!!:jawdrop: czyli partanina dlatego potrzebny lut twardy:wiggle: Edytowane przez Adik50
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
No i jest 2x2m

[ATTACH=CONFIG]304208[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]304207[/ATTACH]

A jak połączyc rurke z blachą bo samo wygniecenie rowku w blasze i włożenie w niego rurki nie zapewna stuprocentowego styku i przewodzenia ciepła z blachy do rurki może zatopic w jakim silikonie ?a gdyby np. zamiast wygniatac w blasze owinąc folia aluminiową.folia jest cieńsza a wiec po wyjsciu słonecza za chmur szybciej ciepło jest przekazywane do rurki i przestrzeń miedzy absorberem a szybą zmniejszył bym do min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a gdyby np. zamiast wygniatac w blasze owinąc folia aluminiową.folia jest cieńsza a wiec po wyjsciu słonecza za chmur szybciej ciepło jest przekazywane do rurki
Zrób takie doświadczenie; Weź kawałek takiej folii i zacznij ją z jednego końca ogrzewać, trzymając w palcach w drugim. To samo doświadczenie zrób z blaszką o grubości np.0,3mm. Do wniosków dojdziesz sam.

i przestrzeń miedzy absorberem a szybą zmniejszył bym do min.
Przestrzeż między absorberem a szybą też jest ściśle określona, tak aby graniczyć do minimum szkodliwe zjawiska i wynosi 1,5-3,5 cm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie. Jeżeli masz dwa różne materiały to trzeba zrobić to tak:

Prawde mówiąc to nie bardzo widze na zdjęciu jak to zrobione mógłbyś opisac rurka wiadomo miedziana nad blachą sie zastanawiam jaka będzie lepsza miedz czy aluminium ? obecnie mam solar na tarasie pod płytkami 100mb alupex ostatnio licznik który mam umieszczony na obiegu pokazał 600lw pompowanej wody o temp 45stopni w ciągu 4godzin sriednia temperatura wody jaka wchodziła w kolektor licze na jakieś 25stopni narazie chce zbudowac jeden kolektor i podpiąc pod niego ten taras szeregowo żeby dogrzał z tych ok.45 przynajmniej do 60stopni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

romano78- blacha owinięta wokół rurki- takie odwrócone U, w którego środku jest rurka. Pozostała blacha wyprostowana i kolejne zawinięcie na rurce.

--u----u---u-- - tak to mniej więcej wygląda. W wywinięcia blachy wkładamy rurkę.

To wszystko to ja wiem tylko po wsadzeniu rurki w rowek chyba nie będzie ona ładnie stykała sie wszędzie z blachą,idealnie było by zalac rurke w rowku czyms ciekłym co póżniej zmieniło by stan na stały ,cyna ładnie sie topi ale ma słabą przewodnośc i pewnie efek byłby gorszy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romano.

To co widziałeś wcześniej na prezentowanym zdjęciu to nie jest raczej "u" a jest to raczej w kształcie Greckiej litery omega. Jeżeli chcesz użyć blachy miedzianej to użyjesz cyny. To że cyna gorzej przewodzi to tym się nie martw, będzie bardzo dobrze. Ale jeżeli chcesz użyć blaszki aluminiowej to nie jesteś w stanie jej przylutować do miedzianej rurki i robisz to tak:

Profilujesz blachę aluminiową w kształcie "omegi" ale z średnicą o 1mm mniejszą w stosunku do rurki miedzianej. Na rurkę miedzianą zakładasz półokrągły korek o średnicy tej rurki miedzianej i wpychasz do tej omegi. Omega się lekko otwiera bo i rurka jest większa, ale za to dokładnie "opina" rurkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Romano.

To co widziałeś wcześniej na prezentowanym zdjęciu to nie jest raczej "u" a jest to raczej w kształcie Greckiej litery omega. Jeżeli chcesz użyć blachy miedzianej to użyjesz cyny. To że cyna gorzej przewodzi to tym się nie martw, będzie bardzo dobrze. Ale jeżeli chcesz użyć blaszki aluminiowej to nie jesteś w stanie jej przylutować do miedzianej rurki i robisz to tak:

Profilujesz blachę aluminiową w kształcie "omegi" ale z średnicą o 1mm mniejszą w stosunku do rurki miedzianej. Na rurkę miedzianą zakładasz półokrągły korek o średnicy tej rurki miedzianej i wpychasz do tej omegi. Omega się lekko otwiera bo i rurka jest większa, ale za to dokładnie "opina" rurkę.

A jak wyprofilowac ten rowek ja myśle aby wyfrezowac odpowiednim frezem w kawałku debowej deski rowek, na deske blacha pręt odpowiedniej średnicy i wcisnąc prasą hydrauliczną bo mam dostep do takiej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wyprofilowac ten rowek ja myśle aby wyfrezowac odpowiednim frezem w kawałku debowej deski rowek, na deske blacha pręt odpowiedniej średnicy i wcisnąc prasą hydrauliczną bo mam dostep do takiej .

No nie tego tak nie zrobisz, bo wciskając pręt w rowek uzyskasz tylko wgłębienie w kształcie"u" a musisz uzyskać "omegę"

Robi się to w dwóch osobnych etapach. Popatrz na rysunek poniżej,

w drugim etapie po włożeniu pręta w wygnieciony rowek trzeba całość przepuścić przez rolki aby nadać kształt omegi, kółka zaciskają na pręcie blachę tak aby do niej przylegała.

Rolek są co najmniej trzy pary. Pierwsza słabo zagniata na pręcie a więc są one oddalone od siebie najwięcej, druga para jest bardziej zbliżona do siebie a trzecia para rolek prawie do siebie dotyka mocno zaciskając blachę na pręcie.

rolowanie.jpg

Edytowane przez kolektor1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 2 months później...

Witam ponownie!

Po 2,5 latach przerwy wróciłam do koncepcji solarów. Zakupione profile aluminiowe oraz rurki "gniją" w garażu i najwyższy czas, aby coś z nimi zrobić. Krótko przypomnę mój projekt:

 

"Przymierzam się do wykonania panela słonecznego, lecz mam kilka wątpliwości i proszę o poradę.

Solar będzie zrobiony według pomysłu Adama_mk z pierwszej strony tego wątku: w profil aluminiowy szerokości 80mm jak w załączniku będą wciśnięte rurki fi 5mm, odstępy pomiędzy profilami 40mm. Według tego schematu zmieszczę na ścianie 40 rurek (szerokość ściany pomiędzy oknami to 2,9m) po 2m długości każda. Ściana domu jest skierowana na południowy zachód, bardziej na południe. W grudniu o godzinie 9 rano ta ściana już była oświetlona.

Połączenie panela z pompą za pomocą karbowanej rury DN16, od pompy do bufora rura miedziana fi 22mm (takie mam wyście z bufora). Niepokoją mnie przekroje poszczególnych elementów. Największy w sumie przekrój będzie mieć "harfa" - przy fi wewnętrznym 3,4mm rurki mają w sumie pole przekroju 415,27mm2 i jednocześnie największy opór. Najmniejszy przekrój ma rura DN16 - 200,96mm2. Nie pamiętam już jak to wygląda z przepływami i oporami przy różnych średnicach rurek, może trzeba będzie zmniejszyć powierzchnię kolektora?"

 

Niestety wtedy na moje pytania nie otrzymałam żadnej konkretnej odpowiedzi. Teraz koncepcja się trochę zmieniła, panel nie będzie na ścianie, tylko na dachu. Projekt solara robiłam w marcu; latem, poprzez duże okapy panel na ścianie byłby w cieniu w 1/3 wysokości, co jest bez sensu, bo głównie ma służyć latem do ogrzewania CWU; w pozostałych okresach ewentualnie wspomagać ogrzewanie bufora 1000l kominkiem z PW, oczywiści w obiegu solara glikol.

Nie pamiętam, dlaczego przerwy pomiędzy profilami aluminiowymi mają być 4 cm. Czy nie lepiej, żeby były mniejsze? Wtedy powierzchnia całości byłaby mniejsza, ale chyba równie wydajna - teraz ma wg projektu około 4,5 m2. Korci mnie również przecięcie tego profilu, wtedy każda rurka miałaby własne "skrzydełko". Przecięcie profilu to nie problem - ma rowek w środku. Profile zamierzam pomalować czarną matową farbą w spraju do tłumików.

Do tego dręczą mnie szyby: czy dawać dwie, czy jedną? Solarne ciężko zdobyć, poliwęglan też drogi, sama już nie wiem, co robić. Na dachu sąsiad z procą niegroźny, okna dachowe też się trzymają.

 

Na razie zabieram się za matowienie prfoili aluminiowych...Instalacja solara.JPGPROFIL.JPGPROFIL.JPGschemat solara.JPG

 

pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam budowniczego

Absorber musi mieć idealny styk z rurkami inaczej glikol ma marną temperaturę. Do przykrycia kolektora polecam poliweglan, Mi szyby pękały od naprężeń i temperatury. Znalazłem poliweglan komorowy 8m2 10mm za 250zł były to odpady 5x80cm na 210cm szukaj firm które budują wiaty i zadaszenie. Profile do łączenia najtańsze znalazłem w markecie budowlanym.

 

Nie pamiętam, dlaczego przerwy pomiędzy profilami aluminiowymi mają być 4 cm. Czy nie lepiej, żeby były mniejsze? Wtedy powierzchnia całości byłaby mniejsza, ale chyba równie wydajna

 

Adam od spodu dał lustro aby oświetlić absorber promieniem odbitym jak dobrze pamiętam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...