Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Solar "tymi ręcami" robiony.


adam_mk

Recommended Posts

Witaj

Długa droga jeszcze przed Tobą... :roll:

 

Skuteczność to nie to samo co sprawność.

Pokrycia selektywne można zlecić dużemu producentowi solarów.

Szwajcaria... Austria... Niemcy...

Dogadać się można a w Unii jesteśmy. Jak jest kasa...

Przepis jest w sieci. Generalnie - postawisz sobie dużą wannę, przydałaby się galwanizernia. Do tego bardzo skuteczny wyciąg oparów. Procesu pokrywania dokonujesz nocą, gdy naród śpi, bo ochrona środowiska też śpi...

W dzień to by Cię zjedli...

TINOX, czarny chrom, po drodze jakieś miedziowanie (to akurat proste). Trochę zabawy z cyankami... No i gotowanie.. Tak ze 2 godziny we wrzątku...

Spory piec jest potrzebny, aby utrzymać te 100 litrów kąpieli w stanie wrzenia przez 2 godziny...

Generalnie - procesy raczej proste... utlenianie.. redukcja...

 

Dlaczego kolektor płaski...

1 atmosfera to 1kg/1cm2 powierzchni.

1m2 to 10000cm2

panel to zwykle około 2m2

Zazwyczaj jest to 20000cm2. To oznacza parcie 20 TON.

Jak znajdziesz szybę, która nie ugnie się i nie padnie przy takim nacisku - to reszta to bajka!

Ta szyba to powinno być szkło solarne. Nie może mieć 8cm grubości...

 

Więc..

Jak znajdziesz odpowiednią szybę o grubości ze 3mm, odporną na parcie i udary (grad), to ją kompaktujesz - i jest!

 

W kolektorach rurowych, pomiędzy rurami jest ... próżnia...

No, powinna być....

I rozszerzalność cieplna wyprowadzeń, inna niż szkła, psuje ją po jakimś czasie...

I solarek tylko zaczyna wyglądać, działa już gorzej...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Skuteczność to nie to samo co sprawność.

Generalnie - procesy raczej proste... utlenianie.. redukcja...

 

Dlaczego kolektor płaski...

1 atmosfera to 1kg/1cm2 powierzchni.

 

Jak znajdziesz szybę, która nie ugnie się i nie padnie przy takim nacisku - to reszta to bajka!

Ta szyba to powinno być szkło solarne. Nie może mieć 8cm grubości...

 

Więc..

Jak znajdziesz odpowiednią szybę o grubości ze 3mm, odporną na parcie i udary (grad), to ją kompaktujesz - i jest!

 

W kolektorach rurowych, pomiędzy rurami jest ... próżnia...

No, powinna być....

I rozszerzalność cieplna wyprowadzeń, inna niż szkła, psuje ją po jakimś czasie...

I solarek tylko zaczyna wyglądać, działa już gorzej...

 

Adam M.

 

 

No tak, pisales juz chyba wczesniej o tej sprawnosci/skutecznosci.

 

Piszac o prozni pomiedzy szybami mialem na mysli szyby zespolone - jakos nie pekaja ( moze tam nie ma calkowitej prozni ? ).

 

Wyprowadzenia moga miec kompensacje wymiarowa...i po problemie.

 

Szklo solarne to chyba szklo sodowe ? Ma chyba zaledwie ok. 1% wieksza przepuszczalnosc swiatla ?

 

Swoja droga , w moim domu mam zainstalowane okna , w ktorych sa szyby, ktore od strony wewnetrznej znacznie sie nagrzewaja ( nie mierzylem, ale chyba ok 70 stopni C !) pod wplywem slonca ( bez absorbera !). Nigdy takich szyb wczesniej nie widzialem. Pamietam, jak przedstawiciel producenta pytal mnie , czy chce , zeby szyby byly takie, ktore cieplo wpuszczaja do srodka , a nie pozwalaja na wypuszczanie. Powiedzialem, ze tak, ale takiej sauny to sie nie spodziewalem. Dodam, ze te szyby sa zupejnie bezbarwne.

Moze to sa jakies specjalne dla kolektorow plaskich ?

Chyba maja jakies niewidoczne powloki na powierzchni...???

 

Pozdrawiam

E-zop

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 2 months później...

Witam

 

Tak tylko jeszcze w trzech tematach zabrac głos chciałem.

 

1. Nośnik ciepła - ALKOHOL - nie zamarza , nie truje (jakby coś się rozszczelniło) - a i drogi może nie być ;)))). Może łatwo paruje - ale nie bardzo ma gdzie.

 

2. Może zamias giąć rurki miedziane dałoby się wykorzystać chłodnice samochodowe "z odzysku".

 

3. Płaski grzejnik płytowy (najlepszy wskażnik CENA/UZYSK) trzeba pomalowac na czarno - ale może dodatkowo "na mokro" - posypać miałem weglowym lub sadzą (z czyszczenia komina) (tak "domowa" substancja porawiająca absorbcję).

Z doświadczeń dzieciństwa wiem że chodzenie przez tory na plaże na jeziorkami było kłopotliwe szczegolnie w miejscach gdzie prowadzono przeładunek wegla - "czarny" piach nagrzany nawet w leeko słoneczny dzięn do temperatur uniemożliwających dotkniecie skórą.

 

 

P.S. W najbliższym czasie mam zamiar uruchomić zestawik doswiadczalny dwa grzejniki płytowe, beczka 250 litrów, układ grawitacyjny (beczka na strychu (zawór bezpieczenstwa "odwaznikowy", panele przy ziemi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko gdzie wywalić ten lód żeby nie zawadzał, puki się sam nie roztopi wiosną.

Pozdrawiam Adam M.

 

Hmmm, wiem, że to było dwa lata temu, ale mam pomysł na wykorzystanie 60m3 lodu... Na dośnieżanie jakiejś okolicznej górki. Ja akurat mam chatę na zboczu, mógłbym sobie zrobić tor narciarsko-saneczkowy. Dla okolicznych dzieciaków byłaby radocha :D a dla mnie problem z głowy. I może na nartach nauczyłbym się w końcu jeździć :D :D

A skoro lód jest w postaci płatków i łusek, to może zamiast spychacza+operatora dałoby radę jakimś mocnym nawiewem (lub jakąś własnymi ręcyma wykonaną armatką śnieżną) ten "urobek" transportować?

 

Mam nadzieję, że wątek o "ogrzewaniu lodem" znów ruszy, bo mnie niezmiernie zainteresował.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Mój solar (tymi ręcami ® ) ma działać wtedy, gdy nie grzeję, ładować CWU i jak da radę to bufor (tymi ręcami ® ) na zaś.

 

Szyby wyskrobałem ze starych okien, niestety do wymiaru jaki chcę osiągnąć (około 2,20m wysokie i około 1m szerokie) tafle są za małe i będę musiał dzielić solar na sekcje (tylko szybę, nie rurki i nie ocieplenie z obudową) i mam pytanko do Adama lub speców od przewodnictwa cieplnego odnośnie:

 

1. "Ramki na zdjęcia" jako radiator rozwijający powierzchnię, a konkretnie jej grubości. Przeglądałem sporo asortymentów różnych hut internetowo, sklepów w pobliżu osobiście itp. i zauważyłem, że praktycznie wszyscy mają ten sam zestaw profili aluminiowych (np TU jest dosyć bogata i w miarę pełna oferta pokrywająca się z większością sklepów. I każdy z tych profili jest co najmniej 1mm gruby. Szukałem też ramki do zdjęć (znalazłem kosmicznie drogą) ale ona jest cieniuteńka. Co lepiej gruby czy chudy pasek tego alu (wiem, że najlepiej przylegający do rurki miedzianej)?

 

2. Szyby mam mniejsze, więc muszę zastosować podział na sekcje (pasuje mi na 3 sekcje szklane). Pomiędzy i wokół szyby jako rama kątownik alu (pasuje mi do tego jak ulał kątownik alu nr 74004 z TEGO spisu, łatwo wstawić szyby i silikon też się dobrze tam upchnie, lekki --> niedrogi... Jednak może lepiej zastosować coś bardziej izolacyjnego (kawał drewna z frezikami pod szkło)?

 

3. Plan jest taki, aby solary wbudować w ścianę południową pomiędzy oknami, tak, aby lico solara (szyba lub profil ją trzymający) było równe ze ścianą. Na ścianach planuję 20cm styropianu. Czy wbudowując tak solar (pewnie będzie miał z 10cm grubości) mocno niszczę koncepcję termosu i wprowadzam mocny mostek, czy jednak solar też izoluje jak malutki ogród zimowy?

 

4. Obudowa solara: boki z płyty osb pobejcowanej, naroża wyłożone profilami alu, w nich osadzone szyby, pod spodem styro z ocieplenia budynku, na styro i na boczki kilka cm wełny z alu, czyli solar bez dna, czy jednak dać tam osb?

 

5. Szyb (w oknach pod śmietnikiem do wyjęcia) ci u nas dostatek, więc może przeszklenie potrójne? Myślę o tym zaniżeniu grubości izolacji na ścianę. Czy w ten sposób polepszam izolację ścienną? Straty na mocy solara rekompensuję sobie ich ilością (będą co najmniej 4 sztuki 1x2m)

 

6. Jaki gruby powinien być solar w tym wypadku biorąc pod uwagę powyższe założenia? Konkretnie chodzi mi o odległości między ociepleniem a rurkami i między rurkami a szybą? Sklepowe rozwiązania miały po około 2-3cm.

 

7. Przejście rury z ciepłym płynem przez styropian do wewnątrz bydynku. Wyciąć większe kółko w styro i dać tam watę lub piankę, czy styro wytrzymuje te temperatury?

 

8. Co w końcu tam nalać na cały rok?

 

9. Aby jeszcze bardziej sobie utrudnić postanowiłem wstawić tam diódki, które wszyscy ludzie teraz wszędzie wtykają, a które u mnie chciałbym aby dały efekt spotykany na planszach reklamowych, czyli świecące obrzeża szyby (w reklamach plexi), a może nawet wypiaskuję jakiś drobny świecący po podświetleniu paseczek czy ramkę na szkle). Tu nie mam pytań, sporo rzeczy podświetlałem, zgłaszam to jako propozycję wkurzania sąsiadów, nikt tak nie ma jeszcze i można zabłysnąć heheheeeeee.... No i w nocy jakoś tak ładniej, nastrojowiej w ogródku..

Jak gdzieś taki podświetlony zobaczę, to wpraszam się na piwo za patent ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jakbym samego siebie czytał.... :o

 

Tyłu z OSB już nie potrzeba.

Normalnie, to zadziała jak Rym-Soll (takie specjalne "cuś" pędzone słoneczkiem.)

Trzecia szyba zbędna i nawet szkodliwa, jak szkło okienne a nie solarne.

Okienne bardzo "tnie" podczerwień, której normalnie jest ok. 47%.

 

Ja uzupełnię jeszcze moje zestawy cieczowe o panele tylko powietrzne i będę wspierał ogrzewanie nimi, bo i tak zbuduję reku i wentylację mechaniczną.

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem lepszy będzie cieńszy (oczywiście bez przesady z tą cienkością), toto ma służyć tylko wyłapaniu ciepła i jego przekazaniu do rurki. A gdy będzie grube niepotrzebnie będzie akumulować ciepło lub zbyt długo się nagrzewać - będzie miało większą bezwładność co w tym przypadku jest chyba niewskazane.

Ja w swojej "wersji" zamierzam zrobić absorber z pasków blachy Al 0,3mm z przetłoczeniem na rurkę o głębokości ok 5-6 mm dla rurki Cu fi 10, a następnie połączyć toto mechanicznie wypełniając dodatkowo rowek przetłoczenia pastą termoprzewodzącą. Pasta oprócz poprawy przewodności cieplnej powinna spełnić zadanie ochrony złącza przed wilgocią, a więc przed korozją na styku Al-Cu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdradzisz w jaki sposób zrobisz przetłoczenie? Jakaś prasa? Przetłoczenie 5-6mm będzie za małe aby złapać rurkę 10mm gdyż z tą pastą termoprzewodzącą to... sie zapindolisz, bo koszt przy tej ilości jest koszmarny. Dodatkowo nie jest to klej i... po prostu odpadnie.

Skąd będziesz mieć wilgoć w kolektorze?

 

Wracając do moich pytań, punkty 1,3,4,5 i 9 załatwione. Co z pozostałymi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetłoczenie zamierzam wykonać na żłobiarce (kupiłem nawet lekko uszkodzoną - muszę naprawić, mam już dorobione odpowiednie kamienie).

Zastanawiam się jednak czy da radę zrobić tak głębokie przetłoczenie, tzn czy nie spowoduje to uszkodzenia blachy (krawędzie przetloczenia). Ew. druga metoda - dwa płaskowniki o grubości 6mm w odstępie 10mm (śr. rurki) plus 2x grubość blachy.Na to blacha, na to pręt stalowy 10mm (może lepiej byłoby 9 lub 9,5mm) i wcisnąć pręt np używając podnośnika samochodowego(podkładając jeszcze coś pomiędzy podnośnik i pręt).

Przetłoczenie 5-6 mm za małe? A co da większe? Trzeba by inaczej przetłaczać - niemalże"owijać" blachę na rurce, a to trudne w wersji "home made".

Co do zamocowania to wiem, że "to odpadnie" - właśnie zastanawiam się jak to w prosty i skuteczny sposób zrobić (może otworki z obu stron przetłoczenia i skręcić drucikiem?)

Koszt pasty nie jest znów tak duży - 100g ok max kilkanście złotych, a przypuszczam, że ok 3 tubek 100g wystarczy na panel 1x2m.

Skąd wilgoć? Ta się zawsze znajdzie, szczególnie tam gdzie jej nie potrzeba :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Trzecia szyba zbędna i nawet szkodliwa, jak szkło okienne a nie solarne.

Okienne bardzo "tnie" podczerwień, której normalnie jest ok. 47%.

 

hmm

a czy ktoś widział takie drzwi szklane, grube na chyba 8 mm?

 

Mam dostęp do kilku sporych tafli takiego szkła - jest ono mocne i na pewno nie pęknie pod lekkim gradem

tylko jak z tą "podczerwienią" - nie pomyślałem....??

 

co myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...