akagi66 14.07.2010 09:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lipca 2010 Napisałem Ci wyżej ...chętnie podpytam jak Ci to wyszło.Chcesz sie podgrzewać w jakim okresie....???Nima słońca nima ciepełka.Co ty na to?????? po pierwsze słońce jest wbrew pozorom , a po drugie zaraz zadzwonię i poproszę kolegę, który w ten sposób się dogrzewa i zapytam o szczegóły. A może i zdjęcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 14.07.2010 11:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lipca 2010 Ciekawe jakie rozmiary by musiała mieć taka skrzynia , żeby schłodzić budynek 150m . Zimą przy wymuszonym obiegu powietrza można z tego mieć powietrze wstępnie ogrzane... Taka skrzynia, choć niekoniecznie z blachy potocznie nazywana jest GWC Poczytaj wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?61589-GWC-100-sposob%C3%B3w-zmieszczenia-jamnika-pod-szaf%C4%85 Znajdziesz tam wszystkie informacje odnośnie co i jak dla Twoich 150m2. Oprócz rozwiązania z kamieniami (żwirem) możesz jeszcze zastosować rurę. Rurą możesz przetłaczać albo bezpośrednio powietrze, albo jeśli znacznie mniejsza średnicę użyjesz (fi 25-32) glikol. Miłego kombinowania;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
niktspecjalny 15.07.2010 05:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2010 Zanim akagi66 wklei fotki od swojego znajomego przypomnę dyskutującym co zamierza pytający.Chce wykorzystać jak jego kolega ciepło na strychu do ogrzania domu w okresie wiosennym i jesiennym.Najpierw chciał podgrzewać wodę w ZCWU,a teraz dom.Ogrzewać a nie chłodzić.Komin słoneczny mu w tym nie pomoże choć gdyby dyskusja była w nieco innym kierunku jest godny uwagi i zastosowania. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
niktspecjalny 27.07.2010 04:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lipca 2010 po pierwsze słońce jest wbrew pozorom , a po drugie zaraz zadzwonię i poproszę kolegę, który w ten sposób się dogrzewa i zapytam o szczegóły. A może i zdjęcia. Zrobiło się chłodno to może znowu zaczął się dogrzewać??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qwazar 14.02.2011 20:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2011 Temat trochę podupadł a szkoda.Tylko nie bijcie ale taki pomysł na domowej roboty kolektor. Obudowa drewniana, izolacja z dołu na bazie wełny mineralnej do kominka z folią aluminiową.I teraz na to wężownica z rurek i tu uwaga: przysypana warstwą zmielonego czarnego granitu z klejem.Następna wężownica i kolejna warstwa granitu, wężownice połączone szeregowo.Całość zamykana szybą. Ma to sens ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 14.02.2011 22:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lutego 2011 Temat trochę podupadł a szkoda. Tylko nie bijcie ale taki pomysł na domowej roboty kolektor. Obudowa drewniana, izolacja z dołu na bazie wełny mineralnej do kominka z folią aluminiową. I teraz na to wężownica z rurek i tu uwaga: przysypana warstwą zmielonego czarnego granitu z klejem. Następna wężownica i kolejna warstwa granitu, wężownice połączone szeregowo. Całość zamykana szybą. Ma to sens ? Masa tego to jak nagrobek, to raczej jak akumulator ciepla, nie ta zasada działania. pozdrawiam. Witold Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piotr.C 15.02.2011 07:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lutego 2011 Zrobiłem solar samodzielnie. Dom stał na stoku południowym, solar zbudowałem przed domem, za krzakami:D.Tak że nie szpecił widoku.Wymiary solara 2m wysoki i 4mszeroki, wykonany był z pospawanych ze sobą i pomalowanych na czarno kaloryferów z epoki gierka (takie cienkie blaszane), kupiłem je na złomie za bezcen. Trochę weszło dużo taniego płynu glikopochodnego ale i tak się opłacało.Przed kaloryferami była podwójna szyba, pozyskałem ją za free od firmy która produkuje okna i okien z demontażu miała pod dostatkiem:yes:Konstrukcję nośną pospawałem z aluminium. Rurki do bojlera ocieplone i położone metr pod ziemią. Zainwestowałem w elektronikę i zaprojektowałem sobie sterownik i napęd do tego solara tak, że jak słonecznik podążał zawsze za słońcem. Chciałem jeszcze dorobić zmianę konta nachylenia ale... dom sprzedałem. Nowy właściciel jest do tej pory zadowolony, a ja nie mam weny aby to zrobić ponownie.Teraz pracuję nad mini (3kW) elektrownią wiatrową. Wiecie. Wiatrak pionowy, prądnica z magnesów neodymowych akumulatory, falownik i takie tam... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qwert 26.02.2011 12:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2011 Mam prośbę o sugestie odnośnie komponentów do solara. Chcę wypróbować system z wężem na dachu, który jest z czarnej blachodachówki, nagrzewa się piekielnie, a południe mam idealnie w koszu, więc jest gorąco i bezwietrznie. Węża podłączę pod bufor, gdzie mam osobną wężownicę. Co jeszcze potrzebuję? Pewnie jakąś pompę i termostat. Jak tym sterować, by było jak najmniej angażujące? dziękuję za rady. ps. a może taki wąż na dachu nie ma sensu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 08.06.2011 20:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2011 mnie zastanawia prostsza idea a gdyby tak wykorzystać po prostu chłodnicę samochodową ? Powierzchnia pochłaniania ciepła jest bardzo duża, chłodnice są z aluminium - chyba same zalety? I jeszcze jedno na moim stryszku jest nawet wiosną 50 C - może by tam wstawić kilka takich chłodnic plus rurki plus pompkę a całość wpiąć do bojlera ? Mój kolega w Zakopanym grzeje dom wiosną i jesienią przy pomocy wentylatora w kominie wentylacyjnym - koniec komina na stryszku... Tam też jest mnóstwo ciepła - w sumie prawie gotowy solar... Witam, wbrew temu co tu inni napisali takie rozwiązanie działa doskonale. wykorzystałem klimakonwektor ( gotowy wymiennik z wentylatorem w jednej obudowie),zasysa powietrze z pod połaci dachu blaszanego, ciepło oddaje do wody a pompka obiegowa pompuje ją do zasobnika sterownik z regulowaną deltą pilnuje aby wszystko działało jak trzeba,efekt?... słoneczny dzień, cztery godziny pracy i mamy140l wody o temp.54* zużycie energii na wentylator i pompkę ok.100 w na godz. pozdrawiam tych co wszystko wiedzą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
akagi66 09.06.2011 06:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2011 no właśnie - a na mnie tru naskoczyli znawcy , jak bym nie wiedział co widziałem na własne oczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
putas 12.06.2011 18:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Czerwca 2011 (edytowane) Witam wszystkich.Od kilku godzin przeglądam ten i podobne wątki. Kurde, ładnie tu napisaliście przez tych kilka lat.Nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie, więc je zadam.W necie widziałem wiele bardzo prostych i tanich solarków (z chyba tu o to idzie).Nie wdając się w szczegóły, chodzi mi o zrobienie "skrzynki" przykrytej cienkim poliwęglanem, a w środku dość dużo zwiniętych cylindrycznie czarnych rur. Chcę zastosować czarne ruru do nawadniania ogrodu fi 16 lub 18. Rury podłączone do buforów kotłowni (2 bufory po 1500l każdy z dodatkową wężownicą do solara 25mb rury miedzianej fi 18 + dodatkowe wężownice, o których napiszę za chwilę) za pośrednictwem pompy cyrkulacyjnej sterowanej termometrem różnicowym, który będzie załączał pompę jak woda na wyjściu solara będzie wyższa niż w dolnej części buforów.W tym miejscu zapewne zapytacie po co mi 3000l gorącej wody lub jak ja chcę je nagrzać solarem.Ideą mojej kotłowni jest to, że piec nagrzewa zbiornik CWU i podłogówką, a nadmiar energii jest gromadzony w buforach, które potem powoli oddają ciepło. W buforach jest dodatkowa wężownica (pisałem o niej wcześniej), przez którą przepływa zimna woda, która się podgrzewa i dopiero trafia do zbiornika CWU. Dzięki takiemu ukłądowi palę średnio co 3 dni, a w domu ciepło i woda w kranie też godna.Mając taki układ chcę podłączyć dodatkowo do solarów. Woda w buforze powinna być na tyle ciepła, że CWU będzie dobra do kranu, lub bedzie wymagała tylko niewielkiego podgrzania.Rozpisałem się nieźle, a głównie chodzi mi o to czy ktoś testował taki solar z takich rur? Edytowane 12 Czerwca 2011 przez putas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 12.06.2011 21:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Czerwca 2011 no właśnie - a na mnie tru naskoczyli znawcy , jak bym nie wiedział co widziałem na własne oczy. Widziałeś, działało, a co ma nie działać, jak upał 40 stopni to w niektórych stawach płytkich rybki się gotują. Sztuka polega na tym, coby w chłodniejsze dni toto ustrojstwo też działało, a nawet w zimie, w mrozy żeby wodę grzał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 12.06.2011 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Czerwca 2011 Witam wszystkich. Rozpisałem się nieźle, a głównie chodzi mi o to czy ktoś testował taki solar z takich rur? Wyniki podawał zdaje się "Młody Technik" w latach70-tych, z tym że bez zastosowania obiegu wymuszonego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
akagi66 13.06.2011 06:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Czerwca 2011 Widziałeś, działało, a co ma nie działać, jak upał 40 stopni to w niektórych stawach płytkich rybki się gotują. Sztuka polega na tym, coby w chłodniejsze dni toto ustrojstwo też działało, a nawet w zimie, w mrozy żeby wodę grzał. działa przez większa część roku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
putas 13.06.2011 06:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Czerwca 2011 (edytowane) Jani_63 dzięki za odpowiedź. Ale masz gdzieś tamte informacje? Lub czy możesz w kilku słowach przypomnieć co tam pisali?Pytam tak, bo na logikę powinno być dobrze, bo po pierwsze czarne zawsze ciągnie do siebie ciepło ze słońca, a po drugie przez wymuszenie obiegu chyba nie powinno się przegrzać? Co o tym sądzicie? Edytowane 13 Czerwca 2011 przez putas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 13.06.2011 07:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Czerwca 2011 Widziałeś, działało, a co ma nie działać, jak upał 40 stopni to w niektórych stawach płytkich rybki się gotują. Sztuka polega na tym, coby w chłodniejsze dni toto ustrojstwo też działało, a nawet w zimie, w mrozy żeby wodę grzał. witam, myślę że zanim się w tym temacie wypowiesz wypadało by cos takiego sklecić polatać z termometrami porobić trochę notatek, a potem dopiero dorzucić swoje trzy grosze. W 40* upału to ja mam tyle w zbiorniku nawet bez dachu. Wsadz sobie termometr pod ocieploną część dachu blaszanego od południa w pochmurny dzień, to co na nim zobaczysz to tyle masz w zbiorniku.(całej jego objętości, nie warstewka na wierzchu) Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 13.06.2011 15:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Czerwca 2011 3000l bufora i spokojne magazynowanie energii na później? Wg mnie straty cieplne przez izolację na takiej masie wody to pewnie ze 2 kolektory by trzeba mieć aby je pokryć nie mówiąc o dalszym dogrzewaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 13.06.2011 21:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Czerwca 2011 Tu nie masa zładu (wody) ma znaczenie, choć pośrednio też, a powierzchnia zewnętrzna zbiornika w której jest zamknięta. Tylko samo sądzenie nic nie wnosi do tematu. Siądź, policz dokładnie jakie to będą straty, przy jakie grubości izolacji zostaną maksymalnie zminimalizowane, tak żeby koszt tej izolacji był do udźwignięcia a jednocześnie jej grubość krytyczna nie została przekroczona. Wtedy będziesz wiedział czy to ma sens czy nie. Jani_63 dzięki za odpowiedź. Ale masz gdzieś tamte informacje? Lub czy możesz w kilku słowach przypomnieć co tam pisali? Pytam tak, bo na logikę powinno być dobrze, bo po pierwsze czarne zawsze ciągnie do siebie ciepło ze słońca, a po drugie przez wymuszenie obiegu chyba nie powinno się przegrzać? Co o tym sądzicie? Słuchaj to działało, ale technologia wykonania kolektora opartego na wężu gumowym zwiniętym w ślimak to straszny archaizm. To były czasy że oni nawet z Eternitem kombinowali przy AirSolarach. Zdecydowanie sprawniejszym będzie kolektor zrobiony coś na wzór tego http://www.builditsolar.com/Experimental/PEXCollector/PEXCollector.htm. Koszt może trochę wyższy niż wąż ogrodowy zamknięty w skrzynce, ale i wygład, i osiągi znacznie lepsze. Czasami warto trochę przysiąść żeby osiągnąć znacznie lepszy efekt... czyt. sprawność. a satysfakcja z takiego dzieła może zachęcić tylko do dalszych działań. Powodzenia w działaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chrobry 14.06.2011 11:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2011 Witam ! Czy ktoś ma możliwość podglądu temperatury na kolektorze online ? Fajnie byłoby porównać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 14.06.2011 18:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2011 Witam ! Czy ktoś ma możliwość podglądu temperatury na kolektorze online ? Fajnie byłoby porównać. Witam. U wielu czytelników moich wypocin zauważyłem wielkie parcie na oglądanie temperatury w kolektorze. Tylko nie bardzo wiem co można tym udowodnić, bo nie na pewno jak jeden od drugiego jest lepszy (gorszy). Gdyby zadać inne pytanie: pokażcie swoje odczyty z liczników ciepła to rozumiem, można by się pochwalić osiągami, pomijając szczegóły techniczne typu kąt ustawienia długość instalacji grubość otulin, itp. Otóż nowoczesna i dobrze dobrana instalacja solarna to taka gdzie temp. ciepłego glikolu jest większa od zimnego o około 15 stopni. Taka różnica temp. jest najbardziej korzystna. A to zależy od wielkości przepływu w instalacji. Cóż da nam porównanie temp. w jednej instalacji, która ogrzewa basen gdzie temp. jego jest w miarę stała (25-30 stopni) i instalacji do ciepłej wody gdzie jest nagrzany zbiornik do temp. ok. 60 stopni. W pierwszym przypadku temp. na kolektorze będzie ok. 45 stopni zaś w drugim 75 stopni. Za to sprawność instalacji w pierwszym przypadku będzie na poziomie 80% zaś w drugim na poziomie 50%, według zasady im większa temperatura tym mniejsza sprawność. Są nawet teorie, że temp. glikolu opuszczającego kolektor jest na poziomie 95 stopni. To kolektory meandryczne łączone szeregowo. Tylko jaka jest sprawność tych instalacji? o tym już nikt nie mówi gdzie parcie jest głównie na uzyskanie wysokiej temp. glikolu. Jeżeli już mówimy o parametrach instalacji to należałoby podać temp. ciepłego glikolu, temp. zimnego oraz wielkość przepływu bo z tych parametrów można obliczyć moc dostarczaną do zbiornika. pozdrawiam. Witold Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.