Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Solar "tymi ręcami" robiony.


adam_mk

Recommended Posts

zamiast puszek wystarczy zwykła czarna blacha na obróbki ...

efekt ten sam a znacznie mniej roboty ... :)

 

Trzeba by zrobić jakieś "turbulatory", czy inne "meandry", żeby uzyskać ten sam efekt. No i teoretycznie powierzchnia wystawiona na słońce będzie mniejsza, ale to raczej nie będzie już miało znaczenia. Ja się zastanawiałem jak by się sprawdzała czarna blacha falista zamocowona wprost na elewacji (odpadnie ocieplenie od spodu). Obawiam się jednak, że bez tych "turbulatorów" to nie będzie zbyt wydajne. No i przykrycie z jakiejś szyby, pleksy, czy wręcz folii (byle możliwie bezbarwnej i odpornej na UV) by się też mogło przydać dla podbicia uzysków (pytanie tylko czy warta skórka wyprawki)...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jeszcze nie mam podłączonej elektroniki (wtedy pomiar będzie z dwóch termometrów) - powietrze zasysane jest cały czas z domu więc ma około 20st C.

na zewnątrz było ok 16 st w cieniu (gdy wykonywałem pomiary).

Jest już pewne że będę musiał zmienić wentylator na kanałowy, ale taki który poradzi sobie bardziej z oporami powietrza. Zbyt mała prękość powietrza jest na wyjśćiu (niestety nie posiadam przyrządu do pomiaru prędkiści, ale powinno to być znacznie więcej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miała być szyba ale jednak się bałem - dzieci małe piłka w grze różnie bywa. Poliwęglan wiadomo drogi ale bezpieczny. Wymiar to 125X250 w sumie 204 puszki :). Kątownik aluminiowy, rama drewniana. Jakby co służę pomocą.

Przy takiej powierzchni jak gruby dałeś poliwęglan, jeśli można wiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takiej powierzchni jak gruby dałeś poliwęglan, jeśli można wiedzieć.

 

3mm z warstwą UV -w środku 3 belki wzmacniające z aluminiowego profilu gdyby chciał pracować w stronę puszek.

 

Szanowni koledzy mam pytanko może ktoś będzie mógł mi doradzić.

Zastanawiam się nad doborem nowego wentylatora i zastanawia mnie jak ustalić wartość oporu powietrza jaki panuje w kolektorze (chyba ciśnienie statyczne to się nazywa). Będe chciał uzyskać wartość około 2-3 m3/min przy wylocie powietrza. Napewno będe musuał zastosować jakiś regulator obrotów wentylatora przy okazji.

Edytowane przez chare
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba by zrobić jakieś "turbulatory", czy inne "meandry", żeby uzyskać ten sam efekt. No i teoretycznie powierzchnia wystawiona na słońce będzie mniejsza, ale to raczej nie będzie już miało znaczenia. Ja się zastanawiałem jak by się sprawdzała czarna blacha falista zamocowona wprost na elewacji (odpadnie ocieplenie od spodu). Obawiam się jednak, że bez tych "turbulatorów" to nie będzie zbyt wydajne. No i przykrycie z jakiejś szyby, pleksy, czy wręcz folii (byle możliwie bezbarwnej i odpornej na UV) by się też mogło przydać dla podbicia uzysków (pytanie tylko czy warta skórka wyprawki)...

puszki poukładane na 1m2 powierzchni przyjmą tyle samo energii co płaska blacha o tej samej powierzchni...

wystarczy aby powietrze przelatywało pod całą powierzchnią blachy...:yes:

na tym wątku opisywałem jakiś czas temu jak się grzeje wodę zwykłym blaszanym dachem ( a raczej powietrzem z pod tego dachu ... )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest już pewne że będę musiał zmienić wentylator na kanałowy, ale taki który poradzi sobie bardziej z oporami powietrza. Zbyt mała prękość powietrza jest na wyjśćiu (niestety nie posiadam przyrządu do pomiaru prędkiści, ale powinno to być znacznie więcej).

 

zwiększysz ciąg wentylatora to spadnie ci temperatura nawiewu, przy słabym nasłonecznieniu będzie cały czas " taktował" wentylator...

jak na razie nie widzę powodu dla którego trzeba by zwiększać wydajność, te ok. 80* w słońcu jest OK.:yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W danym momencie czasu tak ale, że ziemia w miejscu nie stoi to Twoja płaska blacha tylko 1x w ciągu doby będzie optymalnie naświetlona a puszki z racji, że mają znacznie większą powierzchnią i są walcami, znacznie dłużej.

 

1m2 to 1m2 powierzchni padania promieni słonecznych ...

tylko niewielka powierzchnia tego walca łapie słońce reszta robi stratę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwiększysz ciąg wentylatora to spadnie ci temperatura nawiewu, przy słabym nasłonecznieniu będzie cały czas " taktował" wentylator...

jak na razie nie widzę powodu dla którego trzeba by zwiększać wydajność, te ok. 80* w słońcu jest OK.:yes:

 

Też tak na początku myślałem, ale patrząc na tabelkę nr 2 z tej strony http://napenergia.freeweb.hu/gyak/szp/sztgyi_k1_en.htm , widać że można osiągnąć z kolektora znacznie więcej W/1m2 powierzni kolektora stosując większy wentylator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kąt padania - o tym mówię - walec jest o wiele dłużej oświetlony promieniami padającymi pod kątem 90st. szerokości.

 

to nie ma znaczenia

powietrze przelatujące przez rurę której tylko fragment jest nasłoneczniony nie nagrzeje się więcej niż jak by przelatywało pod płaską blachą...

obydwa układy pracują praktycznie tak samo więc po co dokładać sobie roboty ...?

 

po co na siłę wyciągać max. z 1cm2... ?

jak się boisz że będzie za słaby to dokręć jeszcze z 1m2 blachy ...;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma znaczenia dla płaszczyzn (kolektory cieczowe lub fotowoltaiczne) podążających za słońcem ponieważ od kąta padania słońca zależy ilość dostarczonej energii więc jeśli płaszczyzna nie podążą to stosuje się cylindry (kolektory rurowe).

w kolektorze powietrznym jest pewna różnica ...

energie przenosimy powietrzem, czyli izolatorem...:yes:

trzeba go bardzo dużo ...

nawet kilka m2 wygeneruje tyle energii że mamy problem ją przetransportować...

za to zwiększenie jego powierzchni w odróżnieniu od cieczowych niczym ujemnym nie skutkuje gdyż nadmiar energii zostaje wypromieniowany ...

trzeba wybudować jak największą powierzchnię i mieć zapas w jak największym zakresie niż bawić się w zabawki i próbować wyciągnąć z nich ile się da...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma znaczenia dla płaszczyzn (kolektory cieczowe lub fotowoltaiczne) podążających za słońcem ponieważ od kąta padania słońca zależy ilość dostarczonej energii więc jeśli płaszczyzna nie podążą to stosuje się cylindry (kolektory rurowe).

 

Dachu też nie obrócisz, a działa pod nim jaśkowy kolektor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

puszki poukładane na 1m2 powierzchni przyjmą tyle samo energii co płaska blacha o tej samej powierzchni...

 

I tak, i nie. Z całą pewnością taka sama ilość promieniowania padnie na ten fragment powierzchni nie zależnie od jej "wybrzuszeń". Nie znaczy to jednak, że podobne będą ilośći przyjętej energii, bo różne mogą być "współczynniki odbicia". Aczkolwiek nie sądzę by to powodowało jakieś większe różnice, których nie dało by się prosto zniwelować powiększając o drobinę powierzchnię.

 

wystarczy aby powietrze przelatywało pod całą powierzchnią blachy...:yes:

na tym wątku opisywałem jakiś czas temu jak się grzeje wodę zwykłym blaszanym dachem ( a raczej powietrzem z pod tego dachu ... )

 

Tak wiem, czytałem to ze sporym zaciekawienniem. Ale dach ma jednak znacznie większą powierzchnię niż taki "kolektorek" i obawiam się, że bez przykrycia ten kolektor (nie zależnie z czego zrobiony) nie uzyska już rozsądnych wyników. Pytanie tylko na ile sztywne i transparentne musi być to pokrycie. Bo IMHO styknie cokolwiek co jest w miarę przepuszczalne dla podczerwieni i nie zbyt intensywnie załamuje (rozprasza) promieniowanie - dlatego wspomniałem o folii, zamiast szkła, czy poliwęglanu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak na początku myślałem, ale patrząc na tabelkę nr 2 z tej strony http://napenergia.freeweb.hu/gyak/szp/sztgyi_k1_en.htm , widać że można osiągnąć z kolektora znacznie więcej W/1m2 powierzni kolektora stosując większy wentylator.

 

jest coś takiego jak temp. równowagi ...

przeciętny blaszany dach o powierzchni kilkudziesięciu m2 osiąga ok. 35-40* więcej niż temp. otoczenia...

np. bez poboru osiąga w lecie 70*...

przy przepływie 100m3/h ma dalej 70*...

przy przepływie 500m3/h ma dalej prawie 70* ...

 

zgadnij dla czego ...?

 

tak samo jest z twoim kolektorem ...

w stagnacji będzie miał np. 90*

przy przepływie 10m3/h będzie dalej 90* bo pobierasz z niego mniej energii niż sam generuje ...

pobierasz z niego tylko niewielką część..., reszta zostaje wypromieniowana ...

kiedy zwiększasz przepływ powietrza transportujesz więcej energii a mniej jej jej tracisz przez wypromieniowanie, ale kolektor nic więcej nie wytwarza ...

po przekroczeniu równowagi zaczyna spadać temperatura ale ilość wytwarzanej energii się nie zmienia ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też pierwotnie miałem szybę , jednak zdecydowałem się na pleksi 3 mm grube - o niebo lepszy uzysk ciepła .[ Problem z obróbką bardzo twardy materiał i może pęknąć ], otwory wypalałem - wytapiałem okrągłą lutownicą , cięcie piłką do metalu . Wentyl mam na 12 V ok 4,5 W i spokojnie starcza [ parametry 12 V , 0,37 A = ok 4,5 W wielkość 12 cm na 12 cm .Nie żałować 5 zł i kupić na łożyskach kulowych ] , całość napędza panel 50 W + akumulator 38 Ah .do napędu wentylatora ,oświetlenia piwnicy , pracy pompy na 12 V , może czegoś jeszcze . Max temp powietrza jaką teraz uzyskałem to 69 C .Jednak wcześniej było trochę więcej . Dać dobrą farbę termo - u mnie po pierwszym uruchomieniu czuć było swąd przez tydzień . Temp puszek i blachy czasami przekracza 130 C . Ja swój wykorzystałem jako dolot powietrza do kotłowni wyjście to rura spiro 100 mm . Transport do przetwornika powietrze woda ok 1,5 m gdzie powietrze ulega schłodzeniu o ok 15 C całkowity transport gorącego powietrza ok 2,5 m .czyli nie wiele i może dlatego ten wentylator spokojnie wystarcza .Mam ogrom zdjęć z budowy jednak na razie brakuje mi czasu na umieszczenie i opisanie tego wszystkiego .krok po kroku .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też pierwotnie miałem szybę , jednak zdecydowałem się na pleksi 3 mm grube - o niebo lepszy uzysk ciepła .[ Problem z obróbką bardzo twardy materiał i może pęknąć ], otwory wypalałem - wytapiałem okrągłą lutownicą , cięcie piłką do metalu . Wentyl mam na 12 V ok 4,5 W i spokojnie starcza [ parametry 12 V , 0,37 A = ok 4,5 W wielkość 12 cm na 12 cm .Nie żałować 5 zł i kupić na łożyskach kulowych ] , całość napędza panel 50 W + akumulator 38 Ah .do napędu wentylatora ,oświetlenia piwnicy , pracy pompy na 12 V , może czegoś jeszcze . Max temp powietrza jaką teraz uzyskałem to 69 C .Jednak wcześniej było trochę więcej . Dać dobrą farbę termo - u mnie po pierwszym uruchomieniu czuć było swąd przez tydzień . Temp puszek i blachy czasami przekracza 130 C . Ja swój wykorzystałem jako dolot powietrza do kotłowni wyjście to rura spiro 100 mm . Transport do przetwornika powietrze woda ok 1,5 m gdzie powietrze ulega schłodzeniu o ok 15 C całkowity transport gorącego powietrza ok 2,5 m .czyli nie wiele i może dlatego ten wentylator spokojnie wystarcza .Mam ogrom zdjęć z budowy jednak na razie brakuje mi czasu na umieszczenie i opisanie tego wszystkiego .krok po kroku .

jaka jest powierzchnia tego puszkowca i jaki ma przepływ powietrza... ? ( m3/h )

co grzejesz tym wymiennikiem ciecz - powietrze i ew. jaką ma pojemność, do jakiej temp. się rozgrzewa itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...