Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Solar "tymi ręcami" robiony.


adam_mk

Recommended Posts

Oj tam, oj tam. Mówiłem, że se można ten kanalik zamalować i będzie działał z grubsza jak taka puszka (też malowana). A co rektyfikacja ma do tego, bo ja chyba nie znam właściwego znaczenia?

 

No i namieszałeś z tym puszczaniem powietrza w kanał (w kanaliki);)

chare- fajne parametry wychodzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Rektyfikacja to destylacja prowadzona jednocześnie i wielokrotnie (krotność w tysiącach razy).

Zabawa w puszki przypomina rektyfikację!

To kolektor powietrzny złożony z mini kolektorków powietrznych.

Takie ich szeregowe połączenie...

W idei - podobne...

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały temat został podzielony na dwie części 1 Kolektor powietrzny 2 Kolektor fotowoltaiczny . Czy to się opłaca ? . Tutaj po próbach puszkowca z całą stanowczością stwierdzam tak . Opłaca się zbudować kolektor z puszek AL i jest to nader opłacalne . O wydajności nawet nie wspominam , bo wystarczy rąbek słońca aby kolektor zadziałał i wdmuchnął do domu gorące [ ciepłe ] powietrze . Trzeba pamiętać że kolektor wdmuchnie nam powietrze takie jak sobie ustawimy , może to być przedział np od 20 do 40 st C lub wszystko bez górnego ograniczenia nawet 95 st C tyle uzyskałem z mojego [ co mnie trochę zaniepokoiło ] . Powietrze było wręcz parzące praktycznie na obecną chwile do niczego się nie nadawało . W pomieszczeniu do którego wpadało już po 1 godz zrobiło się wręcz piekło [ otworzyłem okno , kolektor zakryłem ] . Kolektor został zamontowany na południowej ścianie pod lekkim kątem . Czas padania promieni słonecznych [ koniec sierpnia ] to od godz 11 do 20 . Przyrost temperatury jest wręcz lawinowy np start to 25 st C , a już po 5 min ok 56 st C itd . Chwilowe zachmurzenie nie powodowało tak gwałtownego spadku , jednak ze względu na wysoką temperaturę zewnętrzną zawsze pracował powyżej 25 st C .Tutaj powstał pierwszy problem co zrobić z tak gorącym powietrzem [ przecież jest i szkoda go wypuścić z powrotem na zewnątrz ] o tym później . Środki zainwestowane Płyta OSB na spód 12 mm 67 zł musiałem kupić całą ] sklejka na boki 15 mm ok 65 zł [tyle ile trzeba wszystko z cięciem ] profil na sufity podwieszane ok 20 zł , wkręty różne ok 15 zł , wełna mineralna z folią grubość 3 cm + taśma aluminiowa ok 110 zł . Farba w spraj [ wysokotemperaturowy ] 2 pojemniki 30 zł , farba wodna brąz do malowania całości ok 25 zł , , lakier zewnętrzny po farbie na wszystko ok 25 zł . Wiatrak z przesyłką ok 16 zł [ kupić z łożyskiem kulowym ]12 V 12 cm na 12 cm 0,37 A co daje ok 4,5 W lub większej mocy - nawet 0,8 A czyli ok 10 W , ja popełniłem błąd i kupiłem z ślizgowym więc się trochę telepie, ekran za grzejnikowy z folia AL ok 15 zł rolka ,pleksi dwa kawałki z przesyłką ok 210 zł , kątowniki AL 3 cm na 2 cm dł 2 m 4 szt po 14 zł = 56 zł , listwa AL szer 3 cm gruba 3 mm 2 m ok 10 zł , uszczelki na całość ok 40 zł , kątownik metalowy 2 cm na 2 cm zimnowalcowany [ tańszy ] 20 zł . Rura spiro 100 ok 25 zł, osłona wlotu powietrza 15 zł silikon wysokotemperaturowy czerwony 20 zł klej montażowy 12 zł czyli ok 800 zł i takie środki należy zainwestować . Celowo nie podaje ile piwska zrobiłem ze znajomymi i ile kosztowało żeby nie propagować pijaństwa . Żeby to zbudować trzeba mieć chęci , pomieszczenie [ miejsce ], wiertarkę , szlifierkę ,pomocna wkrętarka , imadło . Wszystkie uchwyty wykonałem sam wiec tutaj nie poniosłem kosztów oprócz swojej pracy . Uchwyty zostały zrobione z bednarki ocynkowanej . Dwa główne na których stoi kolektor zostały pospawane , inne tylko powyginane i powiercone . Całkowity ciężar całości zmontowanej to ok 42 kg .

1 - tak to wygląda już zamontowane na ścianie na dole kolektor powietrzny 2,7 m powierzchni u góry panel foto o mocy 50 W . 2 - wygląd sterownika i akumulatora , okablowanie w rurce . 3 - pokazana uzyskana temp 92 C czyli podobnie jak temp spalin w kotłach CO [ i to wdmuchuje ] jednak zazwyczaj jest mniej ok 70 - 85 C praca na panelu i akumulatorze . 4 ustawienie sterowania tego konkretnego kanału - praca tylko na akumulatorze . 5 wlot powietrza do kotłowni .

1q.jpg

1w.jpg

1e.jpg

1r.jpg

1t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na samym początku musimy powziąć decyzję jaki duży żeby optymalnie wykorzystać materiały . Płyta OSB ma wymiary 2,5 m na 1,25 m . Pleksi przeważnie 2 m na ,1 m -dostępna w Castoramie różne grubości , jednak tutaj można zamówić właściwie dowolną więc jak zakupimy płytę OSB to spokojnie wyda nam kolektor 2 na 1,25 m . Płyta OSB powinna mieć grubość 12 mm i tam gdzie ją zakupimy powinni nam ją pociąć na interesujący nas wymiar [ spód - cięcie jest płatne ale tanie . Tutaj pierwszy błąd jaki popełniłem to boki właśnie z płyty OSB . Bezwzględnie na boki należy wykorzystać sklejkę o gr 15 mm . Sama nazwa mówi że jest zbudowany z puszek [ w moim wypadku będą to puszki po piwie i tutaj uwaga - nie wszystkie puszki są aluminiowe . Nie które są wykonane z blachy co najlepiej sprawdzić magnesem . Puszki te wyglądają tak samo jak puszki aluminium z tą różnicą że spód puszki jest ciemniejszy niż strona górna .Puszki powinny być w miarę ładne nie pogniecione [ na razie nie widać bo kolorowe ] , jednak po pomalowaniu na czarny mat zobaczymy każde najmniejsze wgniecenie . Zdjęcie 1 pokazuje takie puszki z al i stali - różnicę widać jaśniejsza to aluminium [ 3 szt w środku ]i takie potrzebujemy . Oczywiście jeżeli już mamy jakąś tam część metalowych to też możemy wykorzystać , jednak aluminiowe są lepsze .Puszki należy umyć w ciepłej wodzie z płynem do mycia naczyń . 2 pokazuje jak odcinać pokrywy . Używamy otwieracza do puszek [ konserw ] . Pierw proponuje na najgorszych puszkach [ pogniecione ] się tego nauczyć żeby nie zniszczyć tych dobrych . Po zniszczeniu kilku , kilkunastu szt będzie już nam szło . I tutaj miałem wrażenie że puszki mokre [ na chwilę zanurzone w ciepłej wodzie z płynem odcinały się lepiej ]. 3 to puszki po odcięciu wieka [ nawet ładnie wyglądają i w takim stanie należy dobrze je umyć ] ostrożnie aby się nie skaleczyć zadziorami . 4 to otwieracze 1 to lipa padł po kilkudziesięciu puszkach , drugi dosyć dobry - otworzył wszystko i dalej sprawny .zd 5 proponuję kupić dobry dobry wyciskacz - opłaca się dać 2 dychy mieć spokój i komfort pracy .[ załadowany klejem wysokotemperaturowym ] .

2q.jpg

2e.jpg

2r.jpg

2t.jpg

P8021604.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy puszki zostały już dokładnie umyte , wymoczone i straciły zapach piwska będziemy wycinać z drugiej strony , ale więcej niż połowę . Można to zrobić takim wybijakiem zdjęcie 1 [ plastykowa rura wielkości puszki + półokrągły przecinak który zrobiłem z blachy dołączanej do listów . Puszkę nakładamy na rurę, przykładamy wybijak [ musi być bardzo ostry - naostrzyć jak nóż ] i delikatnie uderzamy . Wybijak wycina połowę puszki , lub tyle ile chcemy . zdjęcie 2 pokazuje plastykową rurkę i wybijak i jak jak to robić [ to w środku to klucz nasadowy ] tak mi było lepiej . 3 to oczywiście otwieracz do konserw , ale mi jakoś szło dosyć opornie więc zrobiłem taki prosty wybijak . Gdy już wytniemy połowę denek musimy je delikatnie odgiąć do środka puszki - ok 1,5 cm [ ma to za zadanie skierować powietrze na ścianki . 4 tak ma to wyglądać .Ważna sprawa puszek nie dziurawimy chodzi o to żeby powietrze w puszkach zostało za wirowane i skierowane na boki .Proponuję od razu każdą wyciętą puszkę oznaczyć w którą stronę jest skierowane wygięcie . Jeżeli teraz skleimy puszki z przesunięciem każdej o 90 st to gdy wpadnie tam powietrze zostanie obrócone w około [ wir ] co znacznie podniesie sprawność całego kolektora . Kolektory gdzie w denkach były wykonane otwory [ jeden , dwa , trzy ] mają małą sprawność bo powietrze przechodzi bezpośrednio do góry nie odbierając całego ciepła z blachy puszek . Tylko zawirowanie powietrza wewnątrz puszek znacznie poprawi jego ogrzanie i tak właśnie powinny być przygotowane puszki . Taki układ puszek sprawdziłem osobiście i efektywność nad puszką z otworami wyniosła ok 9 - 12 st C - w konwekcji swobodnej bez wiatraka na 10 puszkach pionowo .Jak policzyć to w sprawności to jest to ok 10 - 14 % ciepła więcej więc cały zabieg naprawdę się opłaca .

3q.jpg

3w.jpg

3e.jpg

3r.jpg

3t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na kolektor który proponuję potrzebujemy 170 puszek wymiary 2 m na 1,25 m .Konkretnie mój kolektor ma 180 szt , a wymiary to 2 m na 1,35 m czyli więcej niż szerokość płyty OSB . Oczywiście można wykonać jeszcze inny wymiar np 200 na 100 cm . Wejścia puszek wykonałem z profilu 6 cm do robienia sufitów podwieszanych [ taki mi został , może być większy , ale nie mniejszy ] Wyciąłem otwory jak widać - zdjęcia pokazują jak to dobrze zrobić . I tutaj uwaga wypiłowałem to pilnikiem półokrągłym tak że puszki wchodzą dosyć ciasno [ wręcz się zatrzaskują ] - później będą dodatkowo wklejone. Tylna część puszek jest trochę mniejsza i otwory mogą być ciut mniejsze .Ja między ciągami puszek zostawiłem ok 0,7 cm odległości bo tak pierwotnie chciałem podgrzewać rurki HP [ miały być przyklejone między puszkami klejem termo przewodzącym zrobionym z opiłków metalu i silikonu ] To ze zostawiłem te przesmyki było strzałem w 10 dla samego odbioru ciepła wymiennika - nagrzewa sie szybciej i bardziej efektywnie niż złożony z puszek sztywno umiejscowionych obok siebie . Kolektor powinien stać w pionie dlatego że słońce padając na puszki omiecie je całym promieniem bez względu gdzie w danym momencie będzie - praktycznie bez cienia czyli podobnie jak nowoczesne kolektory próżniowe z rurek HP . 10 puszek w pionie spokojnie zaspokoi potrzeby cieplne i będzie to działać nawet w zimie [ odbicie promieniowania od śniegu ] + słońce .Ja powiesiłem go na ścianie budynku bo tutaj miałem ekstra miejsce w pozycji poziomej co uznałem później że nie jest takie złe . 1 punktowanie , 2 wiercenie , 3 można tak ,4 włożona puszka , obok widać podkładkę drewnianą którą przesuwamy do punktowania i wiercenia 5 gotowy jeden profil i teraz przykładamy do drugiego i odrysowujemy otwory żeby były symetrycznie - zaczęty drugi .

4q.jpg

4w.jpg

4e.jpg

4r.jpg

4t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsze zdjęcia to jak to wygląda .Tutaj istotna uwaga puszki włożone poziomo nie mają prawa wypaść są wręcz zatrzaśnięte [ przyłożyć się podczas wypiłowywania otworów ] , będzie łatwiej później to wszystko złożyć .1 . Puszki kleję na profilu 6 na 3 cm taki jak widać ,klej nakładamy na około dociskamy do puszki na profilu i kilka razy odrywamy i okręcamy aż klej równomiernie się rozłoży [ celem lepszego wyglądu używam palucha i profiluję nadmiar kleju na około ].Tutaj ważna uwaga pamiętajmy i ustawieniu puszek z przesunięciem każdej o 90 stopni - dotyczy to wszystkich rzędów . Na 10 puszkach powietrze powinno się obrócić 2,5 raza inaczej nasz kolektor i praca będzie mało efektywna . Profile zostaną wykorzystane do budowy całej części konwekcyjnej , która będzie osobnym elementem i zostanie przykręcona wkrętami do boków obudowy [ w profil zostanie włożona twarda wełna mineralna o grubości 3 cm stroną folii do puszek [ tego nie zrobiłem - zapomniałem włożyć przed wklejeniem ciągów puszek] . później już było z późno nie było jak .Do budowy kolektora mojej wielkości potrzeba 2 razy profil 2,6 m i 1 szt 4m [ można przeciąć w sklepie na pół co da 2 profile po 2 m .Cena wszystkich profili to ok 20 zł . Puszki które widzicie są w dwóch wielkościach [ widać na zdjęciach - stosuję takie jakie mam ] i po sklejeniu już po 12 godz trudno rozerwać wiec wszystkie niedoskonałości poprawiamy max do 0,5 godz . Czas schnięcia ok 24 godz i lepiej ich nie ruszać . Jak widać na 4 całe pakiety są równomiernie dociśnięte celem uzyskania powtarzalności długości [ np 170 cm dla każdego ciągu puszek + - tylko 2 milimetry . 5 poklejone bloki puszek

5q.jpg

5w.jpg

5e.jpg

5r.jpg

5t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obudowa i tutaj tylko 1 - spód to płyta OSB 12 mm gr boki to sklejka wodoodporna 15 mm gr.2 otwór wycięty otwornicą 100 mm [ pożyczyć lub kupić dobrą ] na boku skrzyni do wszystkich ścianek przyklejony ekran za grzejnikowy złożony do siebie folią na wierzch . 3 z tyłu na około kątownik zimnowalcowany , obok widać złączkę do łączenia rur spiro [ rozcięta piłką ręczną na pół ] będzie wklejona w otwory .4 tak wygląda cały tył . 5 tak wygląda przód już po wklejeniu płyty z wełny kominkowej 3 cm z folią .Tutaj uwaga nie robimy tego w słoneczny dzień - odbite promieniowanie jest tak silne że można wręcz oślepnąć i dodatkowo się poparzyć [ działa niczym lustro ] . Proszę pamiętać tego w żadnym przypadku nie malujemy - tak ma być .

6q.jpg

6w.jpg

6e.jpg

6r.jpg

6t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz zostaje nam tylko to wkleić w profile tak jak widać . Cała konstrukcja pierwotnie miała zostać poskręcana blachowkrętami jednak po wklejeniu ciągów puszek części zachodzące na siebie zostały zlutowane [ profil jest ocynkowany wiec lutowanie było proste - użyłem pasty lutowniczej , cyny i lutownicy , później palnika na nabój ] 1 pokazuje 1 zrobiony narożnik . góra to profil pełny , dół profil który jest z otworami , kształt U patrzy na siebie [ odległość zależy od miejsca w obudowie , jednak nie powinna być mniejsza niż 14 cm ]. U wylotu czyli góra[ wylot gorącego powietrza puszek dałem blachę ocynkowana z otworami ] . Na wlocie czyli dole dałem blachę ocynkowaną pełną . Blacha z małymi otworami u góry ma za zadanie dodatkowo zebrać gorące powietrze z powierzchni puszek , a nie tylko to jakie znajduje się wewnątrz 2 to pokaz 2 wentylatorów i różnica między 9 cm a 12 cm - tutaj jeszcze raz kupić dobry od 4 W - 8 W słabszy będzie za mały i da marny powiew . Ja transportuje powietrze tylko na odległość 3 - 4 m jednak przy większych odległościach polecam nawet 10 W . Wentylator dajemy zawsze na wlocie - na wylocie gdzie będzie z 80 C jego żywot będzie bardzo krótki .Tak wygląda zamontowany wentylator [ później zmieniłem i dałem na zewnątrz ] 4 tak to wygląda po sklejeniu i pomalowaniu . Konstrukcja jest bardzo sztywna i pewna więc można ja wkładać i wyciągać z obudowy w razie poprawek , które zawsze się znajdą . 5.to farba wysoko temperaturowa którą został pomalowany front puszek .

5q.jpg

5w.jpg

5e.jpg

5r.jpg

5t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 tak to wygląda po zakończeniu - zalecam najwyższą ostrożność ze względu na silne odbicie światła i ciepła jest to część bardzo niebezpieczna i po wykonaniu powinna zostać zakryta - zabezpieczona do czasu ułożenia części konwekcyjnej 2 tak wygląda z tyłu po pomalowaniu [ bejca bezbarwna przeciw gniciu, siniźnie itp , farba wodna brąz .lakier zewnętrzny twardy bezbarwny .3 tak to wygląda po włożeniu w obudowę - na środku profil al 3 na 2 cm do przykręcenia pleksi składającej się z dwóch części .4 zmiana położenia wentylatora celem łatwej wymiany został umieszczony na zewnątrz obudowy - całość osłonięta blachą ocynkowaną powierconą , 5 tak to teraz w finalnej wersji wygląda

8q.jpg

8w.jpg

8e.jpg

8r.jpg

P9081630.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 to widok z innej strony , widać niedomalowanie puszek , jednak teraz już nie chcę domalowywać może za rok coś poprawię bo wymaga to wyciągnięcia części konwekcyjnej . Na około ramy przyklejamy uszczelkę brązową do okien typ D , na środku gdzie idzie profil łączący dwie obok siebie . Na to kładziemy docięte kawałki pleksi [ tniemy piłka do metalu , nie wiercimy bo może pęknąć - otwory wypalamy gorącą lutownicą [ grot okrągły ] .teraz docinamy kątowniki z AL u mnie to 3 na 2 cm , po docięciu i przymierzeniu podklejamy na około uszczelką do okien tak jak poprzednio . Pleksi nie jest przykręcona - znajduje się między uszczelkami i mocno dociśnięta kątownikami AL które są przykręcone z boku do obudowy .2 przejście przez ścianę [ otwory na około długim wiertłem i przecinak ] 3 włożona rura spiro owinięta podwójnie ekranem za grzejnikowym [ folia na wierzch z dwóch stron ] i osłona jak widać .4 i 5 uchwyty z bednarki pospawane [ na tym stoi kolektor ok 42 kg ] spokojnie wytrzymują pierw na tym stanąłem .To ostatnia część puszkowca , następna będzie o panelu fotowoltaicznym i sterowaniu tego wszystkiego a ale dopiero w przyszłym tygodniu . Finalny widok to oczywiście pierwsze zdjęcie tematu .Wszystkie zdjęcia zostały wykonane w dużej rozdzielczości .

9q.jpg

9w.jpg

9e.jpg

9r.jpg

P8161626.jpg

Edytowane przez Wezyr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwotnie jak widać na pierwszych zdjęciach miał pobierać powietrze z budynku i po podgrzaniu wrzucić je z powrotem , jednak później zmieniłem na pobór powietrza z zewnątrz i skierowałem je do kotłowni przetwornik powietrze woda znacznie obniży temperaturę i będzie ciepła woda użytkowa - zdjęcia będą w drugiej części z opisem sterowania i wykorzystania prądu , który jest produkowany przecież za darmo .Na razie oświetlam klatkę ze schodami dwoma lampami Led 2 razy 3 W - świeci dzień i noc jeszcze bez wyłącznika zmierzchowego , akumulator wytrzymuje - nie wiem jak zimą czy panel go dobrze naładuje .Część sterująca uległa lekkiej modyfikacji doszedł przycisk reset i wyłącznik .- nie ma obecnie na zdjęciach . Później dołożę woltomierz . Jak widać panel foto umieściłem z boku po to żeby z biegiem czasu rozwinąć i dodać jeszcze jeden lub dwa .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...