DEZET 11.10.2012 20:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2012 Oj tam, oj tam. Mówiłem, że se można ten kanalik zamalować i będzie działał z grubsza jak taka puszka (też malowana). A co rektyfikacja ma do tego, bo ja chyba nie znam właściwego znaczenia? No i namieszałeś z tym puszczaniem powietrza w kanał (w kanaliki) chare- fajne parametry wychodzą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 11.10.2012 20:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2012 Rektyfikacja to destylacja prowadzona jednocześnie i wielokrotnie (krotność w tysiącach razy).Zabawa w puszki przypomina rektyfikację!To kolektor powietrzny złożony z mini kolektorków powietrznych.Takie ich szeregowe połączenie...W idei - podobne... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 17:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Cały temat został podzielony na dwie części 1 Kolektor powietrzny 2 Kolektor fotowoltaiczny . Czy to się opłaca ? . Tutaj po próbach puszkowca z całą stanowczością stwierdzam tak . Opłaca się zbudować kolektor z puszek AL i jest to nader opłacalne . O wydajności nawet nie wspominam , bo wystarczy rąbek słońca aby kolektor zadziałał i wdmuchnął do domu gorące [ ciepłe ] powietrze . Trzeba pamiętać że kolektor wdmuchnie nam powietrze takie jak sobie ustawimy , może to być przedział np od 20 do 40 st C lub wszystko bez górnego ograniczenia nawet 95 st C tyle uzyskałem z mojego [ co mnie trochę zaniepokoiło ] . Powietrze było wręcz parzące praktycznie na obecną chwile do niczego się nie nadawało . W pomieszczeniu do którego wpadało już po 1 godz zrobiło się wręcz piekło [ otworzyłem okno , kolektor zakryłem ] . Kolektor został zamontowany na południowej ścianie pod lekkim kątem . Czas padania promieni słonecznych [ koniec sierpnia ] to od godz 11 do 20 . Przyrost temperatury jest wręcz lawinowy np start to 25 st C , a już po 5 min ok 56 st C itd . Chwilowe zachmurzenie nie powodowało tak gwałtownego spadku , jednak ze względu na wysoką temperaturę zewnętrzną zawsze pracował powyżej 25 st C .Tutaj powstał pierwszy problem co zrobić z tak gorącym powietrzem [ przecież jest i szkoda go wypuścić z powrotem na zewnątrz ] o tym później . Środki zainwestowane Płyta OSB na spód 12 mm 67 zł musiałem kupić całą ] sklejka na boki 15 mm ok 65 zł [tyle ile trzeba wszystko z cięciem ] profil na sufity podwieszane ok 20 zł , wkręty różne ok 15 zł , wełna mineralna z folią grubość 3 cm + taśma aluminiowa ok 110 zł . Farba w spraj [ wysokotemperaturowy ] 2 pojemniki 30 zł , farba wodna brąz do malowania całości ok 25 zł , , lakier zewnętrzny po farbie na wszystko ok 25 zł . Wiatrak z przesyłką ok 16 zł [ kupić z łożyskiem kulowym ]12 V 12 cm na 12 cm 0,37 A co daje ok 4,5 W lub większej mocy - nawet 0,8 A czyli ok 10 W , ja popełniłem błąd i kupiłem z ślizgowym więc się trochę telepie, ekran za grzejnikowy z folia AL ok 15 zł rolka ,pleksi dwa kawałki z przesyłką ok 210 zł , kątowniki AL 3 cm na 2 cm dł 2 m 4 szt po 14 zł = 56 zł , listwa AL szer 3 cm gruba 3 mm 2 m ok 10 zł , uszczelki na całość ok 40 zł , kątownik metalowy 2 cm na 2 cm zimnowalcowany [ tańszy ] 20 zł . Rura spiro 100 ok 25 zł, osłona wlotu powietrza 15 zł silikon wysokotemperaturowy czerwony 20 zł klej montażowy 12 zł czyli ok 800 zł i takie środki należy zainwestować . Celowo nie podaje ile piwska zrobiłem ze znajomymi i ile kosztowało żeby nie propagować pijaństwa . Żeby to zbudować trzeba mieć chęci , pomieszczenie [ miejsce ], wiertarkę , szlifierkę ,pomocna wkrętarka , imadło . Wszystkie uchwyty wykonałem sam wiec tutaj nie poniosłem kosztów oprócz swojej pracy . Uchwyty zostały zrobione z bednarki ocynkowanej . Dwa główne na których stoi kolektor zostały pospawane , inne tylko powyginane i powiercone . Całkowity ciężar całości zmontowanej to ok 42 kg . 1 - tak to wygląda już zamontowane na ścianie na dole kolektor powietrzny 2,7 m powierzchni u góry panel foto o mocy 50 W . 2 - wygląd sterownika i akumulatora , okablowanie w rurce . 3 - pokazana uzyskana temp 92 C czyli podobnie jak temp spalin w kotłach CO [ i to wdmuchuje ] jednak zazwyczaj jest mniej ok 70 - 85 C praca na panelu i akumulatorze . 4 ustawienie sterowania tego konkretnego kanału - praca tylko na akumulatorze . 5 wlot powietrza do kotłowni . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 17:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Na samym początku musimy powziąć decyzję jaki duży żeby optymalnie wykorzystać materiały . Płyta OSB ma wymiary 2,5 m na 1,25 m . Pleksi przeważnie 2 m na ,1 m -dostępna w Castoramie różne grubości , jednak tutaj można zamówić właściwie dowolną więc jak zakupimy płytę OSB to spokojnie wyda nam kolektor 2 na 1,25 m . Płyta OSB powinna mieć grubość 12 mm i tam gdzie ją zakupimy powinni nam ją pociąć na interesujący nas wymiar [ spód - cięcie jest płatne ale tanie . Tutaj pierwszy błąd jaki popełniłem to boki właśnie z płyty OSB . Bezwzględnie na boki należy wykorzystać sklejkę o gr 15 mm . Sama nazwa mówi że jest zbudowany z puszek [ w moim wypadku będą to puszki po piwie i tutaj uwaga - nie wszystkie puszki są aluminiowe . Nie które są wykonane z blachy co najlepiej sprawdzić magnesem . Puszki te wyglądają tak samo jak puszki aluminium z tą różnicą że spód puszki jest ciemniejszy niż strona górna .Puszki powinny być w miarę ładne nie pogniecione [ na razie nie widać bo kolorowe ] , jednak po pomalowaniu na czarny mat zobaczymy każde najmniejsze wgniecenie . Zdjęcie 1 pokazuje takie puszki z al i stali - różnicę widać jaśniejsza to aluminium [ 3 szt w środku ]i takie potrzebujemy . Oczywiście jeżeli już mamy jakąś tam część metalowych to też możemy wykorzystać , jednak aluminiowe są lepsze .Puszki należy umyć w ciepłej wodzie z płynem do mycia naczyń . 2 pokazuje jak odcinać pokrywy . Używamy otwieracza do puszek [ konserw ] . Pierw proponuje na najgorszych puszkach [ pogniecione ] się tego nauczyć żeby nie zniszczyć tych dobrych . Po zniszczeniu kilku , kilkunastu szt będzie już nam szło . I tutaj miałem wrażenie że puszki mokre [ na chwilę zanurzone w ciepłej wodzie z płynem odcinały się lepiej ]. 3 to puszki po odcięciu wieka [ nawet ładnie wyglądają i w takim stanie należy dobrze je umyć ] ostrożnie aby się nie skaleczyć zadziorami . 4 to otwieracze 1 to lipa padł po kilkudziesięciu puszkach , drugi dosyć dobry - otworzył wszystko i dalej sprawny .zd 5 proponuję kupić dobry dobry wyciskacz - opłaca się dać 2 dychy mieć spokój i komfort pracy .[ załadowany klejem wysokotemperaturowym ] . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 17:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Gdy puszki zostały już dokładnie umyte , wymoczone i straciły zapach piwska będziemy wycinać z drugiej strony , ale więcej niż połowę . Można to zrobić takim wybijakiem zdjęcie 1 [ plastykowa rura wielkości puszki + półokrągły przecinak który zrobiłem z blachy dołączanej do listów . Puszkę nakładamy na rurę, przykładamy wybijak [ musi być bardzo ostry - naostrzyć jak nóż ] i delikatnie uderzamy . Wybijak wycina połowę puszki , lub tyle ile chcemy . zdjęcie 2 pokazuje plastykową rurkę i wybijak i jak jak to robić [ to w środku to klucz nasadowy ] tak mi było lepiej . 3 to oczywiście otwieracz do konserw , ale mi jakoś szło dosyć opornie więc zrobiłem taki prosty wybijak . Gdy już wytniemy połowę denek musimy je delikatnie odgiąć do środka puszki - ok 1,5 cm [ ma to za zadanie skierować powietrze na ścianki . 4 tak ma to wyglądać .Ważna sprawa puszek nie dziurawimy chodzi o to żeby powietrze w puszkach zostało za wirowane i skierowane na boki .Proponuję od razu każdą wyciętą puszkę oznaczyć w którą stronę jest skierowane wygięcie . Jeżeli teraz skleimy puszki z przesunięciem każdej o 90 st to gdy wpadnie tam powietrze zostanie obrócone w około [ wir ] co znacznie podniesie sprawność całego kolektora . Kolektory gdzie w denkach były wykonane otwory [ jeden , dwa , trzy ] mają małą sprawność bo powietrze przechodzi bezpośrednio do góry nie odbierając całego ciepła z blachy puszek . Tylko zawirowanie powietrza wewnątrz puszek znacznie poprawi jego ogrzanie i tak właśnie powinny być przygotowane puszki . Taki układ puszek sprawdziłem osobiście i efektywność nad puszką z otworami wyniosła ok 9 - 12 st C - w konwekcji swobodnej bez wiatraka na 10 puszkach pionowo .Jak policzyć to w sprawności to jest to ok 10 - 14 % ciepła więcej więc cały zabieg naprawdę się opłaca . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 17:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Na kolektor który proponuję potrzebujemy 170 puszek wymiary 2 m na 1,25 m .Konkretnie mój kolektor ma 180 szt , a wymiary to 2 m na 1,35 m czyli więcej niż szerokość płyty OSB . Oczywiście można wykonać jeszcze inny wymiar np 200 na 100 cm . Wejścia puszek wykonałem z profilu 6 cm do robienia sufitów podwieszanych [ taki mi został , może być większy , ale nie mniejszy ] Wyciąłem otwory jak widać - zdjęcia pokazują jak to dobrze zrobić . I tutaj uwaga wypiłowałem to pilnikiem półokrągłym tak że puszki wchodzą dosyć ciasno [ wręcz się zatrzaskują ] - później będą dodatkowo wklejone. Tylna część puszek jest trochę mniejsza i otwory mogą być ciut mniejsze .Ja między ciągami puszek zostawiłem ok 0,7 cm odległości bo tak pierwotnie chciałem podgrzewać rurki HP [ miały być przyklejone między puszkami klejem termo przewodzącym zrobionym z opiłków metalu i silikonu ] To ze zostawiłem te przesmyki było strzałem w 10 dla samego odbioru ciepła wymiennika - nagrzewa sie szybciej i bardziej efektywnie niż złożony z puszek sztywno umiejscowionych obok siebie . Kolektor powinien stać w pionie dlatego że słońce padając na puszki omiecie je całym promieniem bez względu gdzie w danym momencie będzie - praktycznie bez cienia czyli podobnie jak nowoczesne kolektory próżniowe z rurek HP . 10 puszek w pionie spokojnie zaspokoi potrzeby cieplne i będzie to działać nawet w zimie [ odbicie promieniowania od śniegu ] + słońce .Ja powiesiłem go na ścianie budynku bo tutaj miałem ekstra miejsce w pozycji poziomej co uznałem później że nie jest takie złe . 1 punktowanie , 2 wiercenie , 3 można tak ,4 włożona puszka , obok widać podkładkę drewnianą którą przesuwamy do punktowania i wiercenia 5 gotowy jeden profil i teraz przykładamy do drugiego i odrysowujemy otwory żeby były symetrycznie - zaczęty drugi . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 17:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Dalsze zdjęcia to jak to wygląda .Tutaj istotna uwaga puszki włożone poziomo nie mają prawa wypaść są wręcz zatrzaśnięte [ przyłożyć się podczas wypiłowywania otworów ] , będzie łatwiej później to wszystko złożyć .1 . Puszki kleję na profilu 6 na 3 cm taki jak widać ,klej nakładamy na około dociskamy do puszki na profilu i kilka razy odrywamy i okręcamy aż klej równomiernie się rozłoży [ celem lepszego wyglądu używam palucha i profiluję nadmiar kleju na około ].Tutaj ważna uwaga pamiętajmy i ustawieniu puszek z przesunięciem każdej o 90 stopni - dotyczy to wszystkich rzędów . Na 10 puszkach powietrze powinno się obrócić 2,5 raza inaczej nasz kolektor i praca będzie mało efektywna . Profile zostaną wykorzystane do budowy całej części konwekcyjnej , która będzie osobnym elementem i zostanie przykręcona wkrętami do boków obudowy [ w profil zostanie włożona twarda wełna mineralna o grubości 3 cm stroną folii do puszek [ tego nie zrobiłem - zapomniałem włożyć przed wklejeniem ciągów puszek] . później już było z późno nie było jak .Do budowy kolektora mojej wielkości potrzeba 2 razy profil 2,6 m i 1 szt 4m [ można przeciąć w sklepie na pół co da 2 profile po 2 m .Cena wszystkich profili to ok 20 zł . Puszki które widzicie są w dwóch wielkościach [ widać na zdjęciach - stosuję takie jakie mam ] i po sklejeniu już po 12 godz trudno rozerwać wiec wszystkie niedoskonałości poprawiamy max do 0,5 godz . Czas schnięcia ok 24 godz i lepiej ich nie ruszać . Jak widać na 4 całe pakiety są równomiernie dociśnięte celem uzyskania powtarzalności długości [ np 170 cm dla każdego ciągu puszek + - tylko 2 milimetry . 5 poklejone bloki puszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 18:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Obudowa i tutaj tylko 1 - spód to płyta OSB 12 mm gr boki to sklejka wodoodporna 15 mm gr.2 otwór wycięty otwornicą 100 mm [ pożyczyć lub kupić dobrą ] na boku skrzyni do wszystkich ścianek przyklejony ekran za grzejnikowy złożony do siebie folią na wierzch . 3 z tyłu na około kątownik zimnowalcowany , obok widać złączkę do łączenia rur spiro [ rozcięta piłką ręczną na pół ] będzie wklejona w otwory .4 tak wygląda cały tył . 5 tak wygląda przód już po wklejeniu płyty z wełny kominkowej 3 cm z folią .Tutaj uwaga nie robimy tego w słoneczny dzień - odbite promieniowanie jest tak silne że można wręcz oślepnąć i dodatkowo się poparzyć [ działa niczym lustro ] . Proszę pamiętać tego w żadnym przypadku nie malujemy - tak ma być . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 18:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Teraz zostaje nam tylko to wkleić w profile tak jak widać . Cała konstrukcja pierwotnie miała zostać poskręcana blachowkrętami jednak po wklejeniu ciągów puszek części zachodzące na siebie zostały zlutowane [ profil jest ocynkowany wiec lutowanie było proste - użyłem pasty lutowniczej , cyny i lutownicy , później palnika na nabój ] 1 pokazuje 1 zrobiony narożnik . góra to profil pełny , dół profil który jest z otworami , kształt U patrzy na siebie [ odległość zależy od miejsca w obudowie , jednak nie powinna być mniejsza niż 14 cm ]. U wylotu czyli góra[ wylot gorącego powietrza puszek dałem blachę ocynkowana z otworami ] . Na wlocie czyli dole dałem blachę ocynkowaną pełną . Blacha z małymi otworami u góry ma za zadanie dodatkowo zebrać gorące powietrze z powierzchni puszek , a nie tylko to jakie znajduje się wewnątrz 2 to pokaz 2 wentylatorów i różnica między 9 cm a 12 cm - tutaj jeszcze raz kupić dobry od 4 W - 8 W słabszy będzie za mały i da marny powiew . Ja transportuje powietrze tylko na odległość 3 - 4 m jednak przy większych odległościach polecam nawet 10 W . Wentylator dajemy zawsze na wlocie - na wylocie gdzie będzie z 80 C jego żywot będzie bardzo krótki .Tak wygląda zamontowany wentylator [ później zmieniłem i dałem na zewnątrz ] 4 tak to wygląda po sklejeniu i pomalowaniu . Konstrukcja jest bardzo sztywna i pewna więc można ja wkładać i wyciągać z obudowy w razie poprawek , które zawsze się znajdą . 5.to farba wysoko temperaturowa którą został pomalowany front puszek . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 18:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 1 tak to wygląda po zakończeniu - zalecam najwyższą ostrożność ze względu na silne odbicie światła i ciepła jest to część bardzo niebezpieczna i po wykonaniu powinna zostać zakryta - zabezpieczona do czasu ułożenia części konwekcyjnej 2 tak wygląda z tyłu po pomalowaniu [ bejca bezbarwna przeciw gniciu, siniźnie itp , farba wodna brąz .lakier zewnętrzny twardy bezbarwny .3 tak to wygląda po włożeniu w obudowę - na środku profil al 3 na 2 cm do przykręcenia pleksi składającej się z dwóch części .4 zmiana położenia wentylatora celem łatwej wymiany został umieszczony na zewnątrz obudowy - całość osłonięta blachą ocynkowaną powierconą , 5 tak to teraz w finalnej wersji wygląda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 18:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 (edytowane) 1 to widok z innej strony , widać niedomalowanie puszek , jednak teraz już nie chcę domalowywać może za rok coś poprawię bo wymaga to wyciągnięcia części konwekcyjnej . Na około ramy przyklejamy uszczelkę brązową do okien typ D , na środku gdzie idzie profil łączący dwie obok siebie . Na to kładziemy docięte kawałki pleksi [ tniemy piłka do metalu , nie wiercimy bo może pęknąć - otwory wypalamy gorącą lutownicą [ grot okrągły ] .teraz docinamy kątowniki z AL u mnie to 3 na 2 cm , po docięciu i przymierzeniu podklejamy na około uszczelką do okien tak jak poprzednio . Pleksi nie jest przykręcona - znajduje się między uszczelkami i mocno dociśnięta kątownikami AL które są przykręcone z boku do obudowy .2 przejście przez ścianę [ otwory na około długim wiertłem i przecinak ] 3 włożona rura spiro owinięta podwójnie ekranem za grzejnikowym [ folia na wierzch z dwóch stron ] i osłona jak widać .4 i 5 uchwyty z bednarki pospawane [ na tym stoi kolektor ok 42 kg ] spokojnie wytrzymują pierw na tym stanąłem .To ostatnia część puszkowca , następna będzie o panelu fotowoltaicznym i sterowaniu tego wszystkiego a ale dopiero w przyszłym tygodniu . Finalny widok to oczywiście pierwsze zdjęcie tematu .Wszystkie zdjęcia zostały wykonane w dużej rozdzielczości . Edytowane 19 Października 2012 przez Wezyr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 19.10.2012 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 19.10.2012 20:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Wsadziłeś z dużym sensem kawał solidnej roboty! Polecam uwadze kolegów ten fragment o obracaniu nadciętych puszek o 90st. Jesteś dla mnie WIELKI ŚWIAT!!! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 19.10.2012 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Pierwotnie jak widać na pierwszych zdjęciach miał pobierać powietrze z budynku i po podgrzaniu wrzucić je z powrotem , jednak później zmieniłem na pobór powietrza z zewnątrz i skierowałem je do kotłowni przetwornik powietrze woda znacznie obniży temperaturę i będzie ciepła woda użytkowa - zdjęcia będą w drugiej części z opisem sterowania i wykorzystania prądu , który jest produkowany przecież za darmo .Na razie oświetlam klatkę ze schodami dwoma lampami Led 2 razy 3 W - świeci dzień i noc jeszcze bez wyłącznika zmierzchowego , akumulator wytrzymuje - nie wiem jak zimą czy panel go dobrze naładuje .Część sterująca uległa lekkiej modyfikacji doszedł przycisk reset i wyłącznik .- nie ma obecnie na zdjęciach . Później dołożę woltomierz . Jak widać panel foto umieściłem z boku po to żeby z biegiem czasu rozwinąć i dodać jeszcze jeden lub dwa . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remigiusz. 19.10.2012 21:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 Wezyr a co się stało z projektem Heat Pipe Przeczytałem pol tematu tutaj i w sumie nikt nie napisał jak to się ten puszkowiec sprawdził zima o tych co go juz maja zamontowanego Kila danych by było fajnie dostać np przy temp. 0°C, -10°C Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 19.10.2012 21:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2012 gratuluje samozaparcia z wykonaniem tego ustrojstwa;) ps. dlaczego ten wiatraczek taki mikry ? temperatura wysoka bo przepływ za mały ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 20.10.2012 09:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2012 Piękna robota Wezyr- gratulacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yareka 20.10.2012 12:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2012 Jak jest ten wlot powietrza jest skierowany do kotłowni to kocioł podczas pracy sam potrzebuje sporo powietrza tylko trzeba troszkę dotychczasowy nawiew przysłonić. I tu może być dodatkowa oszczędność Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacbelfer 21.10.2012 21:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Października 2012 Szacun za cierpliwość, doskonały opis i chęć pokazania tego innym:yes: Gratuluję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur11 26.10.2012 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Października 2012 Piękna robota - pogratulować !! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.