gentoonx 02.02.2013 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lutego 2013 Wezyr to chyba ty miałeś pomysł dołożenia heat-pipe'ow do kolektora. A może kto inny. Jakie to rozwiązanie na taką bezsłoneczną pogodę? Da się coś z tego bez próżni uzyskać w taką aure? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 03.02.2013 17:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 (edytowane) Przyznam szczerze że nie próbowałem w taka pogodę - rurki chciałem używać do podgrzewania wody w ciepłe i słoneczne dni . Efekty gdzieś opisałem i po nałożeniu rurki na butelkę 5 l wypełnioną wodą [ rurka przykręcona do blachy ] nagrzała w dzień bardzo ciepły i słoneczny wodę chyba do 52 C pamiętam że temp już więcej nie wzrosła po prostu stanęła więc pomysł na razie zarzuciłem . Pierwotnie planowałem rurki wstawić do rur z puszek od piwa [ gdzieś widziałem takie rozwiązanie ] , ale w między czasie zbudowałem puszkowca . Mam trochę blachy chłodniczej więc jak będę miał czas to zbuduje kolektor wodno-powietrzny i zobaczę jego działanie . Mój pierwszy kolektor a właściwie jego namiastka był właśnie z blachy chłodniczej [ spisywał się gorzej ] jednak może z braku doświadczenia i słabych rozwiązań . Teraz blachę przykręcę = przynituje do profili sufitowych tak że pod spodem powstanie duża szczelina która pomieści dużo gorącego powietrza . Cała blacha chłodnicza jest w otworach fi 4 mm [ ocynkowana i pomalowana . Z tyłu dam rurki miedziane w obejmach które zostaną przynitowane [ tutaj nie wiem co lepsze harfa czy wąż ] i umieszczę w skrzyni którą mam na puszkowca .Co wyjdzie to zobaczymy - całość napędzana wentylatorem na 12 V i pompą też na 12 V , a wszystko zasilane z paneli foto . Woda będzie grzała bojler 140 l [ zrobiłem już podejście z przełączaniem kocioł - panele dla tej samej wężownicy ] czynnikiem będzie woda która na zimę zostanie spuszczona [ ok 3 l ] .i wężownica na zimę zostanie z powrotem przełączona na kocioł .Przełącznik jest niezwykle prosty [ u góry dałem mosiężny czwórnik a niżej mosiężny trójnik ] Rozwiązanie bardzo nowoczesne a zarazem proste do tego skuteczne i tanie .Teraz dorzucam zdjęcie z pracy mojej puszki godz 14 .40 na dworze śnieg . Podmuch ponad 60 C . Nie długo będę dodawał następne elementy do sterownika więc będzie miał więcej funkcji . Planuję dodać regulator prędkości obrotowej i trzy razy niezależny timer sterowany czasem rzeczywistym [ możliwość włączania i wyłączania 3 urządzeń niezależnie od siebie . Edytowane 6 Lutego 2013 przez Wezyr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pielgrzym 11 08.02.2013 14:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lutego 2013 Wezyr, przeczytałem z zainteresowaniem wszystkie Twoje posty. Siedzę w tym temacie na róznych forach od kilku dni i jestem pod wrażeniem Twojej dokładności! Zastanawia mnie sprawa wibracji- czy przy tak dużym przepływie powietrza nie nastąpi zmęczenie materiału na skrzydełkach w dnach puszek i czy nie odpadną po jakimś czasie zatykając przepływ. Czy zastanawiałeś się nad tym problemem? Pozdrawiam i dziękuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar mur 09.02.2013 20:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lutego 2013 Witam Pielgrzym 11Czy muszą być skrzydełka ?Wpisz w Google ,,Soda Can energy transfer conwerted,, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur11 10.02.2013 12:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2013 Wtrącę swoje 3 grosze do dyskusji, domek dobrze docieplony, od południa przeszklenie 40m2 szyby o stratach ciepła 0,6w/mk. Dzisiaj jest totalne zachmurzenie i wszędzię bialutko od śniegu. Temperatura w domu podniosła się od 9 rano o 0,5C a jest 13-ta, gdy nie ma chmur to słoneczko podgrzewa mi dom do zachodu słońca czasami aż o 2,5-3C, w marcu potrafi podnieść nawet o 4C. Podłogówka w tedy tylko mieli wodę rozprowadzając ciepełko po całym domu i nic nie bierze z bufora. Uważam, że najlepszym ustawieniem dla kolektorów (jakichkolwiek) jest ściana a nie dach; w zimie bardzo korzystny kąt i niezaleganie śniegu a w lecie i tak jest nadmiar promieniowania. Idąc dalej, jeżeli kolektor ustawiamy w pionie to poliwęglan osłonowy może być nawet 1-2mm co znacznie obniża koszty zarazem zwiększając zyski. Jasiek79 w zimie z reguły jak jest słońce to i jest mróz, więc straty ciepła z kolektorka po stronie mrozu będą znaczne, na 100% ruszy konwekcja jak kolektorek się rozgrzeje a i z wypromieniowania stracimy sporo. Można by się pokusić o przetestowanie najcieńszego poliwęglany komorowego - uzyskamy w tedy warstwę izolującą a przepuszczalność spadnie minimalnie. Wezyr Zyski w pochmurny dzień wynikają z podczerwieni, UV i innych długości fal które emituje słoneczko a które w kolektorku zamieniają się na długie fale ciepełka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 11.02.2013 16:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2013 artur11 podsunął mi myśl- można spróbować zamiast szyby wykorzystać na próbę przezroczyste tworzywo, sprzedawane np. przez Plastics- arkusze ok.1x1,5m o kilku grubościach, poniżej 1mm. Koszt jakieś 15-20zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 11.02.2013 16:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2013 artur11 podsunął mi myśl- można spróbować zamiast szyby wykorzystać na próbę przezroczyste tworzywo, sprzedawane np. przez Plastics- arkusze ok.1x1,5m o kilku grubościach, poniżej 1mm. Koszt jakieś 15-20zł. przecież przysłoną mocy kolektora nie zwiększysz ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
artur11 11.02.2013 23:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2013 (edytowane) przecież przysłoną mocy kolektora nie zwiększysz ... Jasiek ale ty uparty jesteś , Przecież wszystkie szyby we wszystkich kolektorach mają za zadanie ograniczenie strat ciepła a nie ich zwiększenie. Edytowane 11 Lutego 2013 przez artur11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 12.02.2013 12:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2013 jasiek ale ty uparty jesteś , przecież wszystkie szyby we wszystkich kolektorach mają za zadanie ograniczenie strat ciepła a nie ich zwiększenie. cbdo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pielgrzym 11 12.02.2013 18:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2013 Do Mar mur... mnie interesuje sprawa wibracji i zmęczenia materiału Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 12.02.2013 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2013 nie opłaca się finansowo montować taki wentylator coby cyklonicznym przepływem powietrza wprowadzać zawirowywacze strugi w wibracje. no chyba że energie wibracji zamieniać na ciepło - nie no dajcie spokój Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mar mur 13.02.2013 00:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 (edytowane) Pielgrzym11Koleś na filmie wykonał pomiary i pokazał najlepsze rozwiązanie i niema tam skrzydełek.Po co to komplikować? W kolektorze niema żadnych wibracji.To ja kombinowałem z rurkami ciepła w puszkach.Wyglądało to bardzo zachęcająco.Napewno do tego wrócę. Edytowane 14 Lutego 2013 przez mar mur Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 23.02.2013 11:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Lutego 2013 (edytowane) Jak na razie to kolektor w tym miesiącu pracował tylko 4 dni [ włączenie wentylatora przy 25 C ] Wodne to pewnie nie pracują wcale więc dalej totalna lipa .Natomiast dosyć dobrze pracuje panel foto . W miarę czasu całkiem nowy sterownik - będzie miał [ bezpośredni pomiar napięcia z paneli z przełączeniem na akumulator , dwa niezależne termostaty . dwa niezależne termometry , dwie niezależne czasówki 24 godz , regulator obrotów PWM i oczywiście ładowarkę impulsową którą już posiadam 12 V 12 A .Koszt będzie znaczny i zamknie się w okolicy 250 zł .Sterownik ma obsługiwać dwa kolektory słoneczne , dwie pompy na 12 V [ jedna do CWU ] , oświetlać mi klatkę schodową w wyznaczonych godz . Zakupiony czujnik ruchu [ włączający oświetlenie bardzo mnie denerwuje - ustawiałem różnie od 1 min do 12 min ] poza tym włącza się gdy ktokolwiek chodzi po schodach więc pali się praktycznie cały czas jakby go nie było .Ustawienie zmierzchowe coś tam daje Jedyny plus to w nocy bo zapali się jak ktoś wyjdzie do kibelka . Obserwując swoje potrzeby doszedłem do wniosku że zapalenie światła powinno wystąpić tylko po zachodzie słońca [ wyłącznik zmierzchowy na określony czas np 2 - 5 godz non stop [ w zależności od pory roku ] Ogólnie energii mając ją za darmo nie opłaca się oszczędzać = fontanna w oczku na 12 V od rana do wieczora CWU tak samo od np 6 do 22 . Pomysłów mam dużo więc dokupię jeszcze jeden panel aby energii nie zabrakło . Od 2 , 3 ,4 ,5,6 marca gorąc wali pełną parą - dzienny czas pracy ponad 7 godz .- temp ok 60 C . Po obiedzie już nie palę , kolektor zaczyna wystarczać .Niżej 3 i 4 zdjęcia wentylatorów używam tego największego 200 m powietrza na godzinę [ prawdziwy smok ] plus regulator obrotów ze zdjęcia wykonany przez kolegę Uskomostroda - można odszukać i zamówić wiele potrzebnych rzeczy . POLECAM !!! .Dwa pierwsze zdjęcia to pokazanie pracy regulatora obrotów w dwóch punktach zdj.1 [ nie jest to minimum - ustawione dla widoku zdjęcia ] i zdj 2 to max [ oczywiście chodzi płynnie ] Pomiar spadku napięcia miedzy akumulatorem 12,2 V i wyjściem PWM przy obciążeniu 5 W żarówka 12,13 V - czyli 0,09 V co jest wynikiem bardzo dobrym bo sprawność wynosi 99 % . Pokazałem na żarówce żarówce żeby było widać jak to wygląda w praktyce , ale u mnie reguluje prędkość wentylatora [ silnika prąd stały ]. Edytowane 6 Marca 2013 przez Wezyr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Juzef 10.03.2013 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2013 Jakby się kto zastanawiał, to ta zima była najpochmurniejsza od lat. A tak w ogóle to w tym roku mam zamiar wziąć się za budowę kolektorów. Więc będziecie mnie tu mieli na głowie za jakiś czas. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
webi 11.03.2013 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2013 (edytowane) 1m3 o 1K = 0,33wh Znalazłem taka samą informacje "Wg podręcznika Malkova ciepło właściwe powietrza w temperaturze pokojowej wynosi ~29.12J/mol K, co po przeliczeniu jednostek daje ~0.32Wh/m^3 K." ale jak próbowałem to policzyć to wyniki wychodzą w okolicy 0,6 Wh liczone z różnicy Entalpii powietrza o temperaturach 20 i 21 stC 3,7 Wh liczone z różnicy Entalpii powietrza o temperaturach 60 i 61 stC Skąd te rozbieżności i gdzie tkwi ewentualny błąd? Edytowane 11 Marca 2013 przez webi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 13.03.2013 10:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2013 (edytowane) Józefie , nie wiem jaki kolektor będziesz budował , ale jeżeli będzie to wodny to totalnie nie polecam .Nawet domowym sposobem koszty będą zbyt duże do opłacalności całej inwestycji . Sam kolektor to nie wszystko , Potrzebne rurki , ich ocieplenie , pompa . naczynie ,zawory , sterownik i to czego nie pamiętam .Typowa moda i wyrzucenie pieniądza w błoto .Nie ma co słuchać co piszą użytkownicy , bo wszystko jest upiększone wręcz podpicowane .Za te pieniądze proponuje zakupić kolektory fotowoltaiczne na 24 V np 4 szt po 200 W .co da ok 2,5 tys zł .To na początek , później dokupić jeszcze dwa , co da 6 szt i ok 1,2 kW mocy .Połączyć je grupowo dwa szeregowo co da 48 V i te bloki równolegle co zwiększy prądy . 48 V jest dobre bo 1200 W to prądy rzędu 25 A co już można z mała stratą przenieść - linka miedziana 6 mm .Prosty przykład te 8 paneli szeregowo da od 192 do 250 V a prąd płynący to ok 6,5 A - wystarczą już istniejące przewody i grzałka na 230 V o mocy np 1,5 kW .Jednak ja uważam że w takim przypadku można iść na całość i właśnie 48 V plus np inwerter sieciowy [ darmowy prąd i darmowa ciepła woda . Oczywiście za rok znowu można dokupić następne dwa panele .Tutaj uwaga w słoneczny dzień panele dadzą więcej niż 200 W - każdy z osobna a w pochmurny 1/6 tego czyli średnio ok 200 W na godz [ wszystkie na raz czyli 6 szt ] Całość jest niezwykle prosta bo do bojlera wkręcamy grzałkę na 48 V [ której jest wszystko jedno czy to prąd stały czy zmienny ] zamiast tej na 230 V i wszystko bezpośrednio do paneli [ bez niczego ] . Niżej zdjęcie nigdzie nie pokazywane wiec premiera [ sterownik jeszcze nie skończony jednak chodzi mi o pokazanie pracy panela foto] . Jest to napięcie bezpośrednio jakie dostarcza panel 50 W na 12 V dzisiaj w pochmurny dzień - jednak leży śnieg i stwierdziłem że panel lepiej pracuje jak leży niż go nie ma . Zdjęcie zrobione ok godz 10 30 - panel nie oświetlony, światło dzienne rozproszone . Następne zrobię po godz 14 i dokleję . Zrobię też inne w słoneczny dzień , opiszę w tym poście . Edytowane 13 Marca 2013 przez Wezyr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 13.03.2013 10:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2013 Baaardzo ciekawe...To na zdjęciu, to oczywiście PRĄD a nie NAPIĘCIE?A jaka jest moc oddawana? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 13.03.2013 10:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2013 WezyrRozumiem, że od wielu lat takie panele łączysz...ZAWSZE wychodzi Ci suma algebraiczna tego, co łączysz?Bardzo ciekawe... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wezyr 13.03.2013 11:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2013 (edytowane) Do postu powyżej piszę że napięcie bo panel 50 W da prąd max 2,7 A . Napięcie po obciążeniu spadnie do ok 16 V .Przecież to kruszyna , ale latem będzie ich więcej wiec będzie faktyczny pokaz możliwości z dużym obciążeniem żarówkami samochodowymi . Łączenie źródeł np dwa akumulatory 12 V połączone szeregowo zawsze dadzą 24 v , dwa połączone równolegle to dalej 12 V , jednak następuje podwojenie prądu czyli z 2,7 A robi się 5,4 A . Tak samo jest z panelami .Przy grzałce panel zawsze pracuje z pełną mocą jaka jest w danym momencie produkowana - grzałka wysysa wszystko 100 % . Zupełnie inaczej jak przy ładowaniu akumulatorów gdzie cześć mocy jest marnowana nawet przy tablicy MMP . Edytowane 13 Marca 2013 przez Wezyr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 13.03.2013 13:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2013 Wybacz, ale bredzisz...Dobrze by było, jakby TAK było... Tu napisałem kilka słów o łączeniu.http://forum.muratordom.pl/showthread.php?213133-O-%C5%82%C4%85czeniu-%C5%BAr%C3%B3de%C5%82-mocy-elektrycznej-w-panelach-PV-drzemi%C4%85cej-s%C5%82%C3%B3w-kilka Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.