Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Solar "tymi ręcami" robiony.


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Przyznam szczerze że nie próbowałem w taka pogodę - rurki chciałem używać do podgrzewania wody w ciepłe i słoneczne dni . Efekty gdzieś opisałem i po nałożeniu rurki na butelkę 5 l wypełnioną wodą [ rurka przykręcona do blachy ] nagrzała w dzień bardzo ciepły i słoneczny wodę chyba do 52 C pamiętam że temp już więcej nie wzrosła po prostu stanęła więc pomysł na razie zarzuciłem . Pierwotnie planowałem rurki wstawić do rur z puszek od piwa [ gdzieś widziałem takie rozwiązanie ] , ale w między czasie zbudowałem puszkowca . Mam trochę blachy chłodniczej więc jak będę miał czas to zbuduje kolektor wodno-powietrzny i zobaczę jego działanie . Mój pierwszy kolektor a właściwie jego namiastka był właśnie z blachy chłodniczej [ spisywał się gorzej ] jednak może z braku doświadczenia i słabych rozwiązań . Teraz blachę przykręcę = przynituje do profili sufitowych tak że pod spodem powstanie duża szczelina która pomieści dużo gorącego powietrza . Cała blacha chłodnicza jest w otworach fi 4 mm [ ocynkowana i pomalowana . Z tyłu dam rurki miedziane w obejmach które zostaną przynitowane [ tutaj nie wiem co lepsze harfa czy wąż ] i umieszczę w skrzyni którą mam na puszkowca .Co wyjdzie to zobaczymy - całość napędzana wentylatorem na 12 V i pompą też na 12 V , a wszystko zasilane z paneli foto . Woda będzie grzała bojler 140 l [ zrobiłem już podejście z przełączaniem kocioł - panele dla tej samej wężownicy ] czynnikiem będzie woda która na zimę zostanie spuszczona [ ok 3 l ] .i wężownica na zimę zostanie z powrotem przełączona na kocioł .Przełącznik jest niezwykle prosty [ u góry dałem mosiężny czwórnik a niżej mosiężny trójnik ] Rozwiązanie bardzo nowoczesne a zarazem proste do tego skuteczne i tanie .Teraz dorzucam zdjęcie z pracy mojej puszki godz 14 .40 na dworze śnieg . Podmuch ponad 60 C . Nie długo będę dodawał następne elementy do sterownika więc będzie miał więcej funkcji . Planuję dodać regulator prędkości obrotowej i trzy razy niezależny timer sterowany czasem rzeczywistym [ możliwość włączania i wyłączania 3 urządzeń niezależnie od siebie .

P2061759.jpg

Edytowane przez Wezyr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wezyr, przeczytałem z zainteresowaniem wszystkie Twoje posty. Siedzę w tym temacie na róznych forach od kilku dni i jestem pod wrażeniem Twojej dokładności! Zastanawia mnie sprawa wibracji- czy przy tak dużym przepływie powietrza nie nastąpi zmęczenie materiału na skrzydełkach w dnach puszek i czy nie odpadną po jakimś czasie zatykając przepływ. Czy zastanawiałeś się nad tym problemem? Pozdrawiam i dziękuję.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wtrącę swoje 3 grosze do dyskusji, domek dobrze docieplony, od południa przeszklenie 40m2 szyby o stratach ciepła 0,6w/mk. Dzisiaj jest totalne zachmurzenie i wszędzię bialutko od śniegu. Temperatura w domu podniosła się od 9 rano o 0,5C a jest 13-ta, gdy nie ma chmur to słoneczko podgrzewa mi dom do zachodu słońca czasami aż o 2,5-3C, w marcu potrafi podnieść nawet o 4C. Podłogówka w tedy tylko mieli wodę rozprowadzając ciepełko po całym domu i nic nie bierze z bufora.

 

Uważam, że najlepszym ustawieniem dla kolektorów (jakichkolwiek) jest ściana a nie dach; w zimie bardzo korzystny kąt i niezaleganie śniegu a w lecie i tak jest nadmiar promieniowania. Idąc dalej, jeżeli kolektor ustawiamy w pionie to poliwęglan osłonowy może być nawet 1-2mm co znacznie obniża koszty zarazem zwiększając zyski.

Jasiek79 w zimie z reguły jak jest słońce to i jest mróz, więc straty ciepła z kolektorka po stronie mrozu będą znaczne, na 100% ruszy konwekcja jak kolektorek się rozgrzeje a i z wypromieniowania stracimy sporo.

Można by się pokusić o przetestowanie najcieńszego poliwęglany komorowego - uzyskamy w tedy warstwę izolującą a przepuszczalność spadnie minimalnie.

Wezyr Zyski w pochmurny dzień wynikają z podczerwieni, UV i innych długości fal które emituje słoneczko a które w kolektorku zamieniają się na długie fale ciepełka ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pielgrzym11

Koleś na filmie wykonał pomiary i pokazał najlepsze rozwiązanie i niema tam skrzydełek.Po co to komplikować?

W kolektorze niema żadnych wibracji.To ja kombinowałem z rurkami

ciepła w puszkach.Wyglądało to bardzo zachęcająco.Napewno do tego wrócę.

Edytowane przez mar mur
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Jak na razie to kolektor w tym miesiącu pracował tylko 4 dni [ włączenie wentylatora przy 25 C ] Wodne to pewnie nie pracują wcale więc dalej totalna lipa .Natomiast dosyć dobrze pracuje panel foto . W miarę czasu całkiem nowy sterownik - będzie miał [ bezpośredni pomiar napięcia z paneli z przełączeniem na akumulator , dwa niezależne termostaty . dwa niezależne termometry , dwie niezależne czasówki 24 godz , regulator obrotów PWM i oczywiście ładowarkę impulsową którą już posiadam 12 V 12 A .Koszt będzie znaczny i zamknie się w okolicy 250 zł .Sterownik ma obsługiwać dwa kolektory słoneczne , dwie pompy na 12 V [ jedna do CWU ] , oświetlać mi klatkę schodową w wyznaczonych godz . Zakupiony czujnik ruchu [ włączający oświetlenie bardzo mnie denerwuje - ustawiałem różnie od 1 min do 12 min ] poza tym włącza się gdy ktokolwiek chodzi po schodach więc pali się praktycznie cały czas jakby go nie było .Ustawienie zmierzchowe coś tam daje Jedyny plus to w nocy bo zapali się jak ktoś wyjdzie do kibelka . Obserwując swoje potrzeby doszedłem do wniosku że zapalenie światła powinno wystąpić tylko po zachodzie słońca [ wyłącznik zmierzchowy na określony czas np 2 - 5 godz non stop [ w zależności od pory roku ] Ogólnie energii mając ją za darmo nie opłaca się oszczędzać = fontanna w oczku na 12 V od rana do wieczora CWU tak samo od np 6 do 22 . Pomysłów mam dużo więc dokupię jeszcze jeden panel aby energii nie zabrakło .

Od 2 , 3 ,4 ,5,6 marca gorąc wali pełną parą - dzienny czas pracy ponad 7 godz .- temp ok 60 C . Po obiedzie już nie palę , kolektor zaczyna wystarczać .Niżej 3 i 4 zdjęcia wentylatorów używam tego największego 200 m powietrza na godzinę [ prawdziwy smok ] plus regulator obrotów ze zdjęcia wykonany przez kolegę Uskomostroda - można odszukać i zamówić wiele potrzebnych rzeczy . POLECAM !!! .Dwa pierwsze zdjęcia to pokazanie pracy regulatora obrotów w dwóch punktach zdj.1 [ nie jest to minimum - ustawione dla widoku zdjęcia ] i zdj 2 to max [ oczywiście chodzi płynnie ] Pomiar spadku napięcia miedzy akumulatorem 12,2 V i wyjściem PWM przy obciążeniu 5 W żarówka 12,13 V - czyli 0,09 V co jest wynikiem bardzo dobrym bo sprawność wynosi 99 % . Pokazałem na żarówce żarówce żeby było widać jak to wygląda w praktyce , ale u mnie reguluje prędkość wentylatora [ silnika prąd stały ].

P3051760.jpg

P3051762.jpg

P3061764.jpg

P3061765.jpg

Edytowane przez Wezyr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
1m3 o 1K = 0,33wh

 

Znalazłem taka samą informacje

"Wg podręcznika Malkova ciepło właściwe powietrza w temperaturze pokojowej wynosi ~29.12J/mol K, co po przeliczeniu jednostek daje ~0.32Wh/m^3 K."

 

ale jak próbowałem to policzyć to wyniki wychodzą w okolicy

0,6 Wh liczone z różnicy Entalpii powietrza o temperaturach 20 i 21 stC

3,7 Wh liczone z różnicy Entalpii powietrza o temperaturach 60 i 61 stC

 

Skąd te rozbieżności i gdzie tkwi ewentualny błąd?

Edytowane przez webi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Józefie , nie wiem jaki kolektor będziesz budował , ale jeżeli będzie to wodny to totalnie nie polecam .Nawet domowym sposobem koszty będą zbyt duże do opłacalności całej inwestycji . Sam kolektor to nie wszystko , Potrzebne rurki , ich ocieplenie , pompa . naczynie ,zawory , sterownik i to czego nie pamiętam .Typowa moda i wyrzucenie pieniądza w błoto .Nie ma co słuchać co piszą użytkownicy , bo wszystko jest upiększone wręcz podpicowane .Za te pieniądze proponuje zakupić kolektory fotowoltaiczne na 24 V np 4 szt po 200 W .co da ok 2,5 tys zł .To na początek , później dokupić jeszcze dwa , co da 6 szt i ok 1,2 kW mocy .Połączyć je grupowo dwa szeregowo co da 48 V i te bloki równolegle co zwiększy prądy . 48 V jest dobre bo 1200 W to prądy rzędu 25 A co już można z mała stratą przenieść - linka miedziana 6 mm .Prosty przykład te 8 paneli szeregowo da od 192 do 250 V a prąd płynący to ok 6,5 A - wystarczą już istniejące przewody i grzałka na 230 V o mocy np 1,5 kW .Jednak ja uważam że w takim przypadku można iść na całość i właśnie 48 V plus np inwerter sieciowy [ darmowy prąd i darmowa ciepła woda . Oczywiście za rok znowu można dokupić następne dwa panele .Tutaj uwaga w słoneczny dzień panele dadzą więcej niż 200 W - każdy z osobna a w pochmurny 1/6 tego czyli średnio ok 200 W na godz [ wszystkie na raz czyli 6 szt ] Całość jest niezwykle prosta bo do bojlera wkręcamy grzałkę na 48 V [ której jest wszystko jedno czy to prąd stały czy zmienny ] zamiast tej na 230 V i wszystko bezpośrednio do paneli [ bez niczego ] . Niżej zdjęcie nigdzie nie pokazywane wiec premiera [ sterownik jeszcze nie skończony jednak chodzi mi o pokazanie pracy panela foto] . Jest to napięcie bezpośrednio jakie dostarcza panel 50 W na 12 V dzisiaj w pochmurny dzień - jednak leży śnieg i stwierdziłem że panel lepiej pracuje jak leży niż go nie ma . Zdjęcie zrobione ok godz 10 30 - panel nie oświetlony, światło dzienne rozproszone . Następne zrobię po godz 14 i dokleję . Zrobię też inne w słoneczny dzień , opiszę w tym poście .

P3131768.jpg

P3131769.jpg

Edytowane przez Wezyr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do postu powyżej piszę że napięcie bo panel 50 W da prąd max 2,7 A . Napięcie po obciążeniu spadnie do ok 16 V .Przecież to kruszyna , ale latem będzie ich więcej wiec będzie faktyczny pokaz możliwości z dużym obciążeniem żarówkami samochodowymi . Łączenie źródeł np dwa akumulatory 12 V połączone szeregowo zawsze dadzą 24 v , dwa połączone równolegle to dalej 12 V , jednak następuje podwojenie prądu czyli z 2,7 A robi się 5,4 A . Tak samo jest z panelami .Przy grzałce panel zawsze pracuje z pełną mocą jaka jest w danym momencie produkowana - grzałka wysysa wszystko 100 % . Zupełnie inaczej jak przy ładowaniu akumulatorów gdzie cześć mocy jest marnowana nawet przy tablicy MMP . Edytowane przez Wezyr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz, ale bredzisz...

Dobrze by było, jakby TAK było...

 

Tu napisałem kilka słów o łączeniu.

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?213133-O-%C5%82%C4%85czeniu-%C5%BAr%C3%B3de%C5%82-mocy-elektrycznej-w-panelach-PV-drzemi%C4%85cej-s%C5%82%C3%B3w-kilka

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...