Aga i Krzysiu 20.03.2013 17:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 A czemu rurka fi5mm i niepewność pracy układu(opory), zamiast fi12mm, zagęszczona, a nie jak w firmówkach kilka zawijasów w pustej obudowie? Z tego powodu, że wierzę Adamowi_mk, do tej pory na jego radach źle nie wyszłam: bufor działa, ciepła woda jest (a mąż groził, że mi walizki wystawi z domu, jak nie wyjdzie, bo nikt z mojego otoczenia nie wierzył, że wężownica w buforze zagrzeje tak wodę), podłogówka śmiga, wentylacja mechaniczna wraz z rekuperatorem wieje, aż miło. Adam pisze w swoim projekcie solara o rurkach fi 4... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 20.03.2013 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 Aga: poczytaj może co jasiek71 wyprawiał ze swoim dachem podłączonym do klimakonwektora. Jeśli już musisz robić samodzielnie, to może jednak kolktor powietrzny i odbiór od niego ciepła za ścianą przez wymiennik ciecz/powietrze? Chyba, że nie masz na takie coś miejsca. Zalety sa w każdym razie mocno istotne: banalna (i tania!) konstrukcja (blacha, najlepiej przykryta czymś przezroczystym), całkiem sensowna wydajność (zwłaszcza przy większej powierzchni - choć Ty masz "tylko" 6m2)... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.03.2013 20:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 Są powody. Celowałem w wysoką skuteczność. Chodziło o wysokie temperatury wyjściowe. Także o wysokie uzyski dzienne. (kWh) Jeżeli zrobimy panel z elementów długich ustawionych pionowo... Jeżeli połączymy je w układ "harfy", czyli góra razem i dół razem... Jeżeli zasilanie i odpływ będą po przekątnej... Jeżeli te zbiorcze rurki będą miały przekrój o 1/3 mniejszy jak SUMA przekrojów tych cieńszych... To opory przepływu będą małe, pojemność wodna każdej rurki w porównaniu z powierzchnią, która ją ogrzewa też mała wtedy uzyskiwane temperatury będą wysokie. Dodatkowo... Układ harfy z odbłyśnikiem aluminiowym (mata lamelowa za harfą) pozwala na to, aby panel pracował "bezkierunkowo". Im mniej będzie oświetlany "wprost" tym bardziej będzie oświetlany z obu stron. Z przodu i z odbicia, z tyłu. W efekcie - praca ze stałą mocą. Wybór czystego aluminium też jest spowodowany tym, ze aluminium NIE UMIE pochłaniać ciepła ze słoneczka... Ale... JESZCZE BARDZIEJ NIE UMIE wypromieniować tego, co pobrało, więc wykazuje właściwości powierzchni SELEKTYWNEJ. Paradoksalnie - WŚCIEKLE się grzeje na tym słoneczku. Ot i cała tajemnica... Układ można znacznie udoskonalić puszczając go w grawitacyjnym obiegu. Panel montujemy pionowo na ścianie. Jak mały, robimy i łączymy dwa. Na stryszku, PONAD panelem stawiamy baniaczek-wymiennik ciepła. NIE MUSI BYĆ DUŻY! W panelu stosujemy glikol, aby nie zastanawiać się, co będzie się działo zimą/nocą. Glikol przepływając z GRAWITACYJNYM napędem przez wężownicę w tym baniaczku-wymienniku grzeje wodę. TAM stawiamy termometr i pompkę, która, jak termometr stwierdzi, ze baniak ciepły, przepompuje "porcję" urobku do właściwego baniaka/bojlera umieszczonego choćby w piwnicy... Taki układ to homeostat... SAM reguluje tempo swej pracy. Budzi się wraz ze słoneczkiem, potem przyspiesza, pędzi, zwalnia i ze słoneczkiem idzie spać. Pracuje zawsze "w punkcie mocy maksymalnej" Temperaturę glikolu wpływającego do baniaczka-wymiennika w pewnych granicach da się regulować DŁAWIĄC przepływ jakim zaworkiem. Uchylamy go bardziej lub mniej regulując OPORY przepływu grawitacyjnego. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.03.2013 20:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 ravbc PRZECIEŻ SKRZYNKA TEJ HARFY TO BARDZO DOBRY KOLEKTOR POWIETRZNY!!! Da się z tego ciepłego powietrza korzystać w okresach przejściowych... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 20.03.2013 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 Adam: ja wiem, że ta Twoja konstrukcja to bardzo dobry kolektor. Tylko jest wściekle pracochłonna (jak na mój gust). Kawał blachy powieszony na ścianie jest jednak prościej "wykonać"... No ale coś za coś - efekty na pewno bądą gorsze niż w Twoim rozwiązaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 20.03.2013 20:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2013 Jak się nie ma co się lubi to się robi to co się lubi... Jak się wie jak to jakoś wychodzi! ONA (Krzysiu - się wstydź!) pisze, ze JEJ się udaje to zrobić DOBRZE! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 02.04.2013 20:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2013 Witajcie!Obiecałem sobie , że zmontuję puszkowca, puszki zebrałem i wtedy wpadłem na pomysł, żeby wykorzystać... pozostałe z dachu fragmenty blachodachówki. Całość jest zmontowana na próbę w ramie okna ok70x120cm z szybą. Dookoła przykręciłem ścianki z deski i płyty meblowej( to miałem pod ręką). Jako odbiornik ciepła zamiast puszek- 2 warstwy blachodachówki w odległości ok.1-1,5cm od siebie. Od tyłu dałem prowizorycznie 1cm styropian bez sreberka, itp. Blachy uszczelnione uszczelką tylko górą i dołem, żeby powietrze nie uciekało. Za wiatrak służy wentylator z kserokopiarki- zamieniłem tylko silniczek na mniejszy(od gramofonu), żeby wiał podobnie jak wiatrak komputerowy. Oryginalny przetłacza ok. 80m3/h. Powietrze wtłaczane między blachy, które są przesunięte względem siebie powodując "zawirowanie" powietrza na przetłoczeniach.http://i49.tinypic.com/2u969ew.jpguszczelkahttp://i46.tinypic.com/1zfiowm.jpgwentylatorhttp://i49.tinypic.com/35bdquh.jpgCałość z przoduhttp://i49.tinypic.com/2d97kmo.jpgTemperatury: w środku zaraz po postawieniu kolektora i od prawej zgodnie z ruchem wskazówek zegarahttp://i50.tinypic.com/suvtpd.jpg Do mierzenia temperatury użyłem termometru Terdens z casto, wcześniej porównałem wskazania z kilkoma innymi termometrami - wskazuje dobrze.Poza tym ma jeszcze funkcję zapamiętywania min i max temperatur zewnętrznej i wewnętrznej, co wydaje mi się przydatne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 04.04.2013 19:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 Mam taką uwagę. Jeśli na zewnątrz jest -20*C (minus 20) a blacha załóżmy rozgrzewa się do no powiedzmy 30*C (plus 30) to w zasadzie pomiędzy szybą a blachą to powietrze nieźle przenosi bo wiruje tak mnie się zdaje jak głupie. Należałoby je zatrzymać prawda? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 04.04.2013 20:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 Męczysz problem "ciała doskonale czarnego" WCALE nie myślę tu o podrywach na terenie Afryki! W tej materii normalny termometr to można sobie w d... wsadzić, do czego się urodził do czego wspaniale się nadaje! Tu mierzy się PIROMETREM. Słoneczko wysyła... Ciało oświetlone robi DWIE rzeczy jednocześnie! Absorbuje i emituje. WCALE nie robi tego TAK SAMO!!!!!!!!!!! Np. aluminium... WCALE nie potrafi POBRAĆ = ZAABSORBOWAĆ, bo prawie wszystko odbija. Ale.... JESZCZE BARDZIEJ NIE UMIE ODDAĆ!!!! W efekcie - jest SELEKTYWNE (do 11 razy) Dotkniesz takiego na słoneczku - i masz pęcherze od oparzenia... To tylko taki przykład... Jak się nad tym pokiwać - to wszystko jest jasne i oczywiste. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 05.04.2013 12:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 herakles - w moim kolektorze powietrze między szybą a blachą jest uwięzione, natomiast przepływa między tą blachą i kolejną. Adamie- czy do mojego pomiaru chodziło Ci o termometr, ale właśnie on wsadzony w wylot, inaczej d..pę "urządzenia" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 05.04.2013 12:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 Bardziej dosłownie bierz! Pirometr pokazuje co się dzieje. Termometr klasyczny uśrednia a i sam emituje, to jest mocno nieobiektywny. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 05.04.2013 15:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 To raczej dobrze, że termometr uśrednia, żebyśmy się z nadmiaru szczęścia (temperatury) nie posrali Mnie interesuje temperatura, która wylata, a nie co się dzieje na powierzchni (darmowego) absorbera. Pytanka: - czy zmiana odległości między blachami wpłynie jakoś na zmianę osiąganych temperatur? Porównywać do podobnej wielkości puszkowca- policzyć pojemność ? - czy izolować boki między blachami, żeby utworzyć szczelną komorę z otworem na dole i wylotem na górze? - co spowoduje zwiększenie ilości pompowanego powietrza(u mnie zmiana silnika)- myślę, że obniży temperaturę na wylocie, za mały znowu nic nie daje - powiew jest niewielki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 05.04.2013 15:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 Chcesz wyłącznie powietrzny...W pionowym pudełku ustaw poziome paski blachy pod kątem około 45st do poziomu.Zrób w szachownicę.Pasek blizej szkła, pasek dalej.Wymusisz turbulencję strugi podnoszonej grawitacyjnie co spowoduje duży wzrost skuteczności.(Temperatur mierzonych zwykłym termometrem)Rzeźba, ale skuteczna! Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 05.04.2013 15:29 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 Przemaluj to co masz na czarny mat, bo farby do pokryć blachodachówki bywają optymalizowane do sporego oddawania a małego brania ciepła.Odwrotność tego co tu potrzeba.Weź czarną farbę i talku dodaj - będzie mat.(talk to posypka do dziecięcych dupek - z apteki) Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 05.04.2013 15:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 Mam czarną farbę do wys. temp w sprayu. Ale proponujesz odbierać ciepłe spomiędzy szyby i blachy?Ta moja jest brązowa, ale "matowa" nie błyszcząca i dobrze się nagrzewa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 05.04.2013 15:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 Masz pionową blachę.Ponacinałbym w poziome paski jaką kątówką.Potem te paski wygiął tak aby były do słoneczna "na wpysk".Będzie i optymalne ustawienie i turbulencja.Można to przemalować na czarny mat... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 05.04.2013 15:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 Jeszcze jakieś odpady blachy zostały to mogę zrobić wierzchnią blachę naciętą... czyli blacha(kolektor) w pionie, a blaszki wygięte do np. 45* mijankowo, żeby się powietrze przewalało. Wygięcia tylko do przodu, czy do tyłu w stronę izolacji też? Wyszłoby coś na kształt choinki patrząc z boku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 05.04.2013 18:50 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 I tak by było dobrze - na choinkę.Nie musi być sporo miejsca pomiędzy blachą a szkłem pokrycia. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 05.04.2013 20:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 że tak spytam... a po co to komplikujecie...??? jak ci mało mocy do doklej sobie jeszcze jeden taki z byle czego ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 05.04.2013 20:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2013 Bo jakość a nie ilość? Bo taniej? a niby ile więcej wyciśniesz z tego 1m2 ...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.