Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Solar "tymi ręcami" robiony.


adam_mk

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Więc tak - na dzisiaj puszkowiec wręcz bucha ogniem . Przy przepływie ponad 200 m powietrza na godzinę temp wylatującego powietrza często przekracza 70 C . koniecznie muszę zrobić wspomniany przedtem przetwornik powietrze woda bo szkoda marnować taki ogrom ciepła . Planuję przylutować do rurek miedzianych profile do sufitów bo są ocynkowane i tanie . Nie wiem tylko jaki duży [ planuje składający się z pięciu - dziesięciu rurek fi 15 każda o długości 83 cm ] i tutaj nie wiem czy dać wszystko w systemie węża czy może lepiej będzie w systemie harfy - oczywiście pompa na 12 V napędzana z paneli foto i akumulatora . Całość pracowałaby tylko od kwietnia do października a później tylko jako kolektor powietrzny . Jeszcze dodaję że musiałem podnieść temp startu wentylatora napędzającego puszkę do 35 C bo pracował praktycznie już od 6 rano do późnego wieczora .Poprzednio zima 20 C wczesna wiosna 25 C .

 

mógłbyś jeszcze podać prędkość przepływu tej strugi powietrza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie sytuacja jak poprzednio piszę jest zgoła całkiem odmienna bo kolektor przylega wręcz do ściany 40 cm i już w domu .Teraz wentylator ma moc 8 W , ale przy 12 V jednak ja puszczam na niego 13,6 V , tyle mam na akumulatorze non stop podczas oświetlenia . Wentylator na pełnych obrotach jest dosyć głośny [ niczym klima ]

Kolektor nie służy bezpośrednio do ogrzewania pomieszczeń bo pobieram powietrze z dworu [ do grzania pobierałbym z budynku , podgrzał w kolektorze i z powrotem wdmuchnął do budynku ] co na pewno podniosłoby jego efektywność .Teraz jakbym budował to dwie sztuki ustawione na rogu budynku w kształcie piramidy , jednak wtenczas miałem duży problem ze zdobyciem odpowiedniej ilości dobrych puszek . Teraz zbieram wszystko co nie posiada żadnych wgnieceń i gromadzę .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Teraz zbieram wszystko co nie posiada żadnych wgnieceń i gromadzę .

 

Nie ty jeden. Ja zatrudniłem do tego wszystkich znajomych piwoszy :lol:

 

Jak tam temperatury w tej chwili i czy dałeś radę w końcu dokładnie zmierzyć ten przypływ?

Sprawdzałes może w pełnym słońcu obecnie jaka temp. będzie w kolektorze jak wyłączysz wiatrak ( taka mała symulacja awarii wiatraka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wyluzujcie trochę z tym przepływem 200m3/h z wentylatora o mocy 8w bo jeszcze ktoś uwierzy ...

taką mocą to można co najwyżej ze 100m3/h przepompować i to ze znikomymi oporami a taki "puszkowiec" raczej do takich nie należy ...:yes:

ja obstawiam nie więcej niż 50-60m3/h dlatego takie ciekawe temperatury ...:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Jasiek że znacznie mniej bo mam zamontowany regulator obrotów ,a takie wentylatory nie dadzą rady tyle wdmuchnąć .Najśmieszniejsze jest to że oba pokazane wentylatory mają niby dać ok 240 m Dla zainteresowanych przy mniejszym wentylatorze [ mniejszy przepływ powietrza ] temp w kolektorze sięgała 90 C , gdzieś to nawet pokazałem , teraz maks to 75 C mimo ze jest środek lata , a jak doczytacie to kolektor ruszył dopiero we wrześniu tamtego roku .Zasada jest prosta im dalej transportujemy tym większy wentylator jednak dla mnie ten 8 W [ faktycznie ma pomierzyłem pobór prądu ] jest trochę za duży stąd regulator obrotów .- mniejszy mimo ze pisze 0,37 A pobiera tylko 0,19 A czyli moc faktyczna ok 2,5 W [ lipa ] Najprzyjemniejszy efekt [ odczucie ] jest zimą np - 5 C a z kolektora leci np 50 C . Po przejściu powietrza ok 3 m temp jest niższa ok 2 - 3 C [ pomierzyłem bezpośrednio na wylocie do kotłowni ] Odczucie osobiste na teraz - jest tak samo lub trochę lepiej niż grzejnik konwektorowy 2 KW , ale zimą wydawało się ze jest znacznie więcej .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście Jasiek że znacznie mniej bo mam zamontowany regulator obrotów ,a takie wentylatory nie dadzą rady tyle wdmuchnąć .Najśmieszniejsze jest to że oba pokazane wentylatory mają niby dać ok 240 m Dla zainteresowanych przy mniejszym wentylatorze [ mniejszy przepływ powietrza ] temp w kolektorze sięgała 90 C , gdzieś to nawet pokazałem , teraz maks to 75 C mimo ze jest środek lata , a jak doczytacie to kolektor ruszył dopiero we wrześniu tamtego roku .Zasada jest prosta im dalej transportujemy tym większy wentylator jednak dla mnie ten 8 W [ faktycznie ma pomierzyłem pobór prądu ] jest trochę za duży stąd regulator obrotów .- mniejszy mimo ze pisze 0,37 A pobiera tylko 0,19 A czyli moc faktyczna ok 2,5 W [ lipa ] Najprzyjemniejszy efekt [ odczucie ] jest zimą np - 5 C a z kolektora leci np 50 C . Po przejściu powietrza ok 3 m temp jest niższa ok 2 - 3 C [ pomierzyłem bezpośrednio na wylocie do kotłowni ] Odczucie osobiste na teraz - jest tak samo lub trochę lepiej niż grzejnik konwektorowy 2 KW , ale zimą wydawało się ze jest znacznie więcej .

a po co to dławisz ...???

daj takiego "dmucha" aż spadnie do 30-35* w pełnym słońcu, nie będzie odczucia gorąca a ilość transportowanej energii nawet nieco wzrośnie niż obecnie bo przecież wzrośnie sprawność takiego kolektora ...:yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłoczenie gorącego powietrza w lecie do piwnicy to marnowanie dużej ilości energii.

 

A na czym konkretnie to marnowanie polega? Jak się lubi mieć ciepłą piwnicę i nie jest ona zbudowana na bagnie (czytaj: wody gruntowe są dość nisko, co w przypadku piwnicy jest raczej normą), to co złego jest w wygrzewaniu piwnicy latem?

 

Lepiej już skierować ten gorący strumień do kotła C.O. Będziesz miał wówczas wymierny efekt w postaci przedłużenia żywotności kotła.

 

A jak wentylowanie gorącym powietrzem podnosi żywtność kotła? Bo IMHO występuje raczej zależność odwrotna - płukanie zimną wodą (oczywiście przez płaszcz) skraca jego żywotność...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej samej wypowiedzi, w której negowałeś sens grzania piwnicy powietrzem, podawałeś jako rozwiązanie obieg zamknięty powietrza przez kolektor (co u Wezyra jest całkiem proste do zrobienia). Dlaczego w przypadku piwnicy, to miało by byc złe rozwiązanie? Mam wrażenie, że komentujesz jakieś konkretne rozwiązania, ale swoje wnioski rozciągasz na wszelkie możliwe, co jest raczej niezbyt cenionym podejściem... Podawaj przyjmowane założenia, to nie będzie niejasności... ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie lepiej wziąć kilka płaskich grzejników, pomalować na czarno i przylepić jakieś ocieplenie od tyłu ...?

 

próbujecie naśladować rozwiązania komercyjne tylko po co... ?, skoro prostym rozwiązaniem zrobionym z byle czego można mieć praktycznie to samo ...:yes:

 

no ale zamiast 1kW będą mieli 0,9kW a to przecież TaAAAAAAAAA....KAAA różnica jest wielka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roznica bedzie duuuzo wieksza, ale az sie boje napisac wzorka z wynikiem :D

Za to cena bedzie DUUUZO nizsza wiec to jest sensowne rozwiazanie...mozna dac po prostu wiecej powierzchni i zadziala OK.

 

w skrocie :

2m pow fabrycznego solara plaskiego ma moc szczytowa okolo 1,4kW

2m pow tymi recami robione ma moc szczytowa okolo 800W (ale to zalezy od farby)

Edytowane przez Herbatniczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. mamy dane dostepne w internecie i tak dla czarnej farby wsp absorpcji 95% wspolczynnik emisji 85% zas dla absorberow uzywanych w kolektorach fabrycznych wspolczynnik absorpcji 95% a wspolczynnik emisji 5%.. Zakladajac ze liniowe straty cieplne sa podobne bo mozemy zrobic sami dobra izolacje wtedy aby przyrownac zgrubnie sprawnosc wystarczy policzyc sprawnosc ze wzorow ktore przytaczalem wczesniej.

Zakladam zatem : Temp na zewnatrz 25C temperture kolekotra 65C, insolacja I= 750W. Sprawnosci absorberow w obu przypadkach A1=85%(NETTO a nie brutto), wspolczynnik strat liniowych w obu przypadkach ten sam K1=4.5 zas wspolczynnik strat nieliniowych bedzie dla kolektora fabrycznego K2=0,01 a dla tymi recami wiekszy o 85/5 razy czyli K2=0,17.

Wzor na sprawnosc to Spr=A1-K1*DT/I-K2*DT*DT/I

Dla czarnej farby mamy sprawnosc kolektora Spr=0,25=25%

Dla powloki selektywnej mamy Spr=0,59=59%

 

Zatem widac ze roznica jest dosc spora.....howk.

Ale oczywiscie nadal kolektor taki ma sens bo jest BAAARDZO TANI

 

p.s. Prosze nie czepiac sie zalozen temperaturowych gdyz napisalem ze to zgrubne porownanie. Ja zalozylem DT=40C ale dla najnizszego sensownego DT=20C sprawnosci wyjda 73% oraz 64% ale to zadziala tylko na poczatku ladowania pojemnika

Edytowane przez Herbatniczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. mamy dane dostepne w internecie i tak dla czarnej farby wsp absorpcji 95% wspolczynnik emisji 85% zas dla absorberow uzywanych w kolektorach fabrycznych wspolczynnik absorpcji 95% a wspolczynnik emisji 5%..

 

Jeśli nie ma transmisji, to suma wsp. absorpcji i emisji powinna dać 1 (lub 100%).

 

Dla czarnej farby suma wyszła 180%, więc mamy "marketing ukryty", albo literówkę.

 

 

Pozdr

GREGOR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne.......

 

Marketing, to nie są tanie usługi. Ale ludziom w głowach układają tak jak trzeba. No więc napisz co i o ile może mieć lepszą sprawność aniżeli blacha pomalowana czarną farbą?

Zapominasz o podstawowej rzeczy przy kolektorach słonecznych.

1. Absorpcja, i tu masz rację nie ma nic lepszego od czarnej matowej farby i jest ona na poziomie 0,98.

2. Emisja. Prócz absorpcji to drugi najważniejszy parametr pokrycia absorbera. O ile ten pierwszy to pikuś o tyle ten drugi to wyższa szkoła jazdy.

Aby absorber był "wysoko selektywny" a więc taki gdzie ciepło zaabsorbowane nie uciekło z powrotem w formie promieniowania podczerwonego (ciepła) w atmosferę, emisja powinna być jak najmniejsza i wynosić w granicach 0,05 do 0,1. Farba natomiast ten parametr ma też 0,98. To znaczy że tą samą ilość, którą zaabsorbuje od razu wypromieniuje. Przy np. czarnym chromie, tinoksie czy innym bluteku jest taka sytuacja, że dużo zaabsorbuje i niewiele z powrotem wyemituje.

Przy różnicy temp. wynoszącym 0 stopni między otoczeniem a czynnikiem płynącym w rurach absorbera to czarna farba jest najlepsza. Ale w rzeczywistości to tak dobrze nie ma bo zawsze występują różnice temperatur, mniejsza lub większa. Przy czarnej farbie im większa różnica temperatur tym gorzej w stosunku do pokrycia wysoko selektywnego chodzi kolektor. A ta różnica przy "optymalnych warunkach dochodzi do 50% czyli o tyle gorzej grzeje ten z czarną farbą.

Sztuką nie jest zrobić kolektor, który chodzi przy pełnym słońcu ( bo tu się nawet patyk grzeje) a taki, który będzie chodził przy dużych różnicach temp. i małym nasłonecznieniu.

Pozdrawiam.

Witold

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...