HenoK 15.09.2009 20:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Września 2009 hej a skąd w ogóle wzięła się idea 1000L bufora? skąd wynika ta wielkość ?Idea pewnie pochodzi z wątku : http://forum.muratordom.pl/jak-to-sie-robi-czyli-bufor-ciepla,t89352-780.htm lub ewentualnie : http://forum.muratordom.pl/bufor-ciepla-1000-litrow-za-300-zl,t117806-60.htm Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3550488 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 16.09.2009 05:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2009 Nom, ja mam ok 50 m3/h a mam kubatury 240m3. pzdr j-j twój dom ma tylko 240m3 kubatury? ze zdjęć wygląda zdecydowanie większy... Bo mam poddasze nieużytkowe a wysokościowo przy tych wiązarach które zastosowałem mógłbym mieć użytkowe dlatego się wydaje zdecydowanie większy. Mam 94 m2 użtkowej powierzchni, tylko dół. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3550881 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 16.09.2009 06:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2009 Zobacze jak to wychodzi przy zasilaniu 35/30 jedno nie wyklucza drugiego, nikt przecież nie zmusza ciebie to sztywnego trzymania się temperatury +35, możesz sobie np: zainstalować czujkę pogodową temperatury zewnętrznej z regulatorem temperatury zasilania, jak przyjdą mrozy -30 to podkręci temperaturę wody na +55 na wiosnę skręci na +25, możesz też kupić sobie wewnętrzną czujkę temperatury, jak wykryje w pokojach +22 to wyłączy zasilanie pompy CO aż temperatura w pokojach spadnie do +21Jeżeli podłogówkę policzysz na parametry +55/+45, to przy temperaturach zewnętrznych -20 st. C nie uzyskasz odpowiedniej mocy stosując parametry +35/+30 st. C. Natomiast odwrotna sytuacja jest jak najbardziej możliwa - chcesz szybko zagrzać wychłodzony dom, to podwyższasz parametry i w krótkim czasie masz zadowalający efekt. Dlaczego +35/30 jest lepsze przy buforze ciepła niż +55/+45 chyba nie muszę tłumaczyć ? Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3550969 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
djcezar 16.09.2009 19:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2009 jedno nie wyklucza drugiego, nikt przecież nie zmusza ciebie to sztywnego trzymania się temperatury +35, możesz sobie np: zainstalować czujkę pogodową temperatury zewnętrznej z regulatorem temperatury zasilania, jak przyjdą mrozy -30 to podkręci temperaturę wody na +55 na wiosnę skręci na +25, możesz też kupić sobie wewnętrzną czujkę temperatury, jak wykryje w pokojach +22 to wyłączy zasilanie pompy CO aż temperatura w pokojach spadnie do +21 Jeżeli podłogówkę policzysz na parametry +55/+45, to przy temperaturach zewnętrznych -20 st. C nie uzyskasz odpowiedniej mocy stosując parametry +35/+30 st. C. Natomiast odwrotna sytuacja jest jak najbardziej możliwa - chcesz szybko zagrzać wychłodzony dom, to podwyższasz parametry i w krótkim czasie masz zadowalający efekt. Dlaczego +35/30 jest lepsze przy buforze ciepła niż +55/+45 chyba nie muszę tłumaczyć ? Narazie sobie to tylko wstępnie obliczam, nie mam za dużo czasu na to, przy zasilaniu 35 wychodzi to przyzwoicie tylko o wiele więcej rurki i gęściej na to wchodzi (oczywiście pętle max po 100mb), musze znaleźć wogole jakie mają parametry pompy i ile przy takim przepływie pobierają. Mam jedno pytanie, narazie po wstępnych pomiarach mam delte na powrocie, gdzie wychodzi mi więcej niż 5st. tak nawet 8-9 st. czy dążyć do tego 5 czy to nie ma znaczenia? Pozdrawiam Dj_ Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3552876 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aadamuss24 18.09.2009 19:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Września 2009 Witam. Wątek przeczytałem cały Będę miał kilka pytań odnośnie budowy domu prawie pasywnego. Przymierzam się do projektu http://www.archipelag.pl/projekty-domow/karii/. Czy jest szansa przy pewnych zmianach na dostosowanie tego projektu na prawie pasywny ? Proszę o opinie co można i warto zmienić. Dom ma być usytuowany dokładnie w osi wschód zachód, czyli wejście od strony zachodniej, lewa strona to pólnoc (brak okien) prawa to południe i okna mocno powiększone w stosunku do tego co jest w projekcie. Zamiast garażu pomieszczenie gospodarcze z normalnymi drzwiami ogrzewane ale również może być odizolowane od reszty. Układ w środku inny niż ten w projekcie, w miejscu pomieszczenia gospodarczego po małych przeróbkach sypialnia, salon przy ścianie południowej, na ścianie wschodniej po lewej łazienka, po prawej kuchnia. Na piętrze dwa pokoje i łazienka. Co do piętra to dach bez wolego oka i okien od strony północnej. Zamiast okien dachowych zastanawiam się na dużymi pionowymi oknami normalnie montowanymi w części prawie pionowej dachu. Wykończenie piętra w ścianach pionowych kosztem powierzchni podłogi. Ściany z betonu komórkowego + 30 cm styropianu i jeśli znajdę wykonawcę to chciałbym płytę fundamentową a pod nią 30 cm styropian. Pytanie pierwsze: czy okna aluminiowe nadają się do domu pasywnego czy raczej nie jest istotne z czego tylko czy ciepłe ? Pozdrawiam adam Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3558840 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek131 19.09.2009 13:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 Zacząłem studiować wątek (po 10stron dziennie )powiedz mi ,dlaczego w końcu zrezygnowałeś z Praefy i Legalettu? I powiedzcie jeszcze czy nie jest tak ,że używając reku a co za tym idzie częściej wymieniając powietrze w domu nie jest to przyczyną mniejszych niż się sądzi zysków z reku? Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3559708 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 19.09.2009 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 I powiedzcie jeszcze czy nie jest tak ,że używając reku a co za tym idzie częściej wymieniając powietrze w domu nie jest to przyczyną mniejszych niż się sądzi zysków z reku?Oczywiście, że największe zyski można mieć całkowicie rezygnując z wentylacji . Wentylacja mechaniczna pozwala na regulację wielkości strumienia powietrza. W przypadku wentylacji naturalnej ilość dostarczanego do pomieszczeń świeżego powietrza jest często dziełem przypadku. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560339 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek131 19.09.2009 21:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 Wentylacja mechaniczna pozwala na regulację wielkości strumienia powietrza. Rozumiem,ale chyba z reguły went.mechaniczna powoduje większą wymianę powietrza,a im powietrze wymieniane jest szybciej/częsciej tym mniejsza oszczędność z rekuperacji.Pytanie przy jakim poziomie wymiany rekuperacja przestaje wpływać na oszczędności Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560482 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 19.09.2009 21:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 Wentylacja mechaniczna pozwala na regulację wielkości strumienia powietrza. Rozumiem,ale chyba z reguły went.mechaniczna powoduje większą wymianę powietrza,a im powietrze wymieniane jest szybciej/częsciej tym mniejsza oszczędność z rekuperacji.Pytanie przy jakim poziomie wymiany rekuperacja przestaje wpływać na oszczędnościW domach energooszczędnych zazwyczaj nie stosuje się w sezonie grzewczym intensywniejszej wymiany powietrza niż 0,5 wymiany na godzinę. Większa wymiana powietrza mowoduje jego nadmierne wysuszenie. Najlepszym wskaźnikiem intensywności wentylacji je higrometr. Wentylacja naturalna latem przestaje praktycznie działać, zaś w zimie jest zbyt intensywna. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560515 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.dworek 19.09.2009 21:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 witaj henok,widze, ze dales sobie luz z isomaxem- i bardzo dobrzejakis czas mnie nie bylo na forum, ale idzie zima i na pewno znowu bede wpadal podzielic sie swoimi przemysleniami na temat oszczedzania energii Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560524 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 19.09.2009 21:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 \W domach energooszczędnych zazwyczaj nie stosuje się w sezonie grzewczym intensywniejszej wymiany powietrza niż 0,5 wymiany na godzinę. Większa wymiana powietrza mowoduje jego nadmierne wysuszenie. Najlepszym wskaźnikiem intensywności wentylacji je higrometr. Wentylacja naturalna latem przestaje praktycznie działać, zaś w zimie jest zbyt intensywna. po dogłębnych studiach w tym temacie zakałdam wymianę 0,35-0,4 kubatury budynku na godzinę dla 4 osób w normalnych warunkach użykowania. ...no chyba, że to będzie jakiś energetyzujący czas i będę musiał załączyć większą wydajność i stracić więcej energii ekhhh, życie Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560540 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 19.09.2009 22:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 witaj henok, widze, ze dales sobie luz z isomaxem- i bardzo dobrze jakis czas mnie nie bylo na forum, ale idzie zima i na pewno znowu bede wpadal podzielic sie swoimi przemysleniami na temat oszczedzania energii Widzę, że Twój dworek już stoi. Pomysł isomaxu był ciekawy, ale jego realizacja pozostawiała wiele do życzenia, a w budynkach energooszczędnych liczą się szczegóły. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560553 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 19.09.2009 22:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 po dogłębnych studiach w tym temacie zakałdam wymianę 0,35-0,4 kubatury budynku na godzinę dla 4 osób w normalnych warunkach użykowania.To zależy jeszcze od kubatury, upodobań mieszkańców. Spotkałem się np. z domem o powierzchni ponad 500m2 zamieszkałym przez 2 osoby. W takim domu wymiana nawet 0,2 mogłaby być za duża . Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560559 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 19.09.2009 22:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Września 2009 Zakładam udział wentylacji w globalnych stratach budynku na poziomie 10% dla rekuperatotra typu duo o sprawności 86% ( z żwirowym GWC ). Zmieniając parametry wymiany 0,35, na 0,5 czy też sprawność 0,7 na 0,9 - różnice w bilansie budynku nie są tu tak dramatyczne, aby mogły diametralnie wplynąć na jego globalny wynik. Podobnie jak zarówki żarowe, bądź zamiennie świetlówki omawiane w wątku obok dla domu pasywnego. Niemniej jednak warto dbać o każdy szczegół. Jeśli wie się o co dbać, można dojść do całkiem ciekawych wyników Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560567 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
phans 20.09.2009 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 W domach energooszczędnych zazwyczaj nie stosuje się w sezonie grzewczym intensywniejszej wymiany powietrza niż 0,5 wymiany na godzinę. Większa wymiana powietrza mowoduje jego nadmierne wysuszenie. Najlepszym wskaźnikiem intensywności wentylacji je higrometr. Wentylacja naturalna latem przestaje praktycznie działać, zaś w zimie jest zbyt intensywna. Ja słyszałem, że ok. 150m3/h wystarczy a więcej pojawiają się problemy z przesuszeniem powietrza. Higrometr w domu to podstawa. Przy rekuperacji powinno się robić próbę szczelności budynku aby zweryfikować ile % powietrza leci nieszczelnościami z budynku. Went. naturalna latem przestaje działać ale nie jest to problem! a zimą przepływ powietrza sterujemy nawiewnikami ciśnieniowymi i wywiewnikami higrosterowalnymi, szczelność budynku nas nie interesuje:-). Oczywiście przepływ w grawitacyjnej zależy od różnicy ciśnień ale chociaż w jakimś przybliżeniu tą wart. maksymalną można wysterować j.w.. A tak to do sterowania podciśnieniem w kominie do went. grawitacyjnej są nasady hybrydowe. A żeby jeszcze bardziej wsadzić kij w mrowisko dot. rekuperacji to jest ona ekonomiczna przy ogrzewaniu domu prądem. W przypadku gazu ziemnego czy paliwami stałymi jest to mocno dyskusyjne. http://forum.muratordom.pl/koszty-wariantow-wentylacji,t168738.htm Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560716 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 20.09.2009 08:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Went. naturalna latem przestaje działać ale nie jest to problem! a zimą przepływ powietrza sterujemy nawiewnikami ciśnieniowymi i wywiewnikami higrosterowalnymi, szczelność budynku nas nie interesuje:-). Oczywiście przepływ w grawitacyjnej zależy od różnicy ciśnień ale chociaż w jakimś przybliżeniu tą wart. maksymalną można wysterować j.w.. A tak to do sterowania podciśnieniem w kominie do went. grawitacyjnej są nasady hybrydowe. A żeby jeszcze bardziej wsadzić kij w mrowisko dot. rekuperacji to jest ona ekonomiczna przy ogrzewaniu domu prądem. W przypadku gazu ziemnego czy paliwami stałymi jest to mocno dyskusyjne. http://forum.muratordom.pl/koszty-wariantow-wentylacji,t168738.htmNie działająca wentylacja naturalna latem nie jest problemem, jeżeli zdajemy sobie z tego sprawę. Latem z reguły korzystamy z przewietrzania pomieszczeń np. poprzez uchylone okna. Nie zawsze jest to bezpieczne (pokusa dla złodzieja). Wentylacja hybrydowa załatwia eliminuje wiele mankamentów wentylacji grawitacyjnej, ale trzeba pamiętać, że jest to wentylacja podciśnieniowa i jej stosowanie jest zabronione w przypadku stosowania kotłów i kominków z otwartą komorą spalania. Jeżeli chodzi o ekonomię rekuperacji, to nie wygląda ona źle pod warunkiem, że myśli się o niej na etapie projektu. Można wtedy zrezygnować z murowanych kanałów wywiewnych, kosztownych obróbek blacharskich na dachu. W zamian za to wykonujemy wentylację mechaniczną. Odzysk ciepła w samej wentylacji mechanicznej to już niewielki koszt inwestycyjny. Ile można zyskać na odzysku ciepła z wentylacji ? Zakładając średni strumień powietrza 150m3/h, temperaturę powietrza zewnętrznego (średnią w sezonie grzewczym) +5st. C, temperaturę pomieszczeń ogrzewanych 20 st. C i długość trwania sezonu grzewczego 200 dni, na podgrzanie powietrza wentylacyjnego potrzebujemy ok. 3700kWh energii. W dobrym rekuperatorze możemy odzyskać do 80% tej energii, czyli ok. 3000kWh. Przy grzaniu węglem koszt odzyskanej energii to ok. 300zł, przy gazie ok. 500zł, przy energii elektrycznej w II taryfie ok. 900zł. Koszt energii do napędu wentylatorów (ok. 60W) to 250zł. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560781 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aadamuss24 20.09.2009 08:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Witam. Panowie to jak jest z tymi oknami aluminiowymi, są ciepłe czy raczej nie ? Pozdrawiam adam Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560822 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
NJerzy 20.09.2009 08:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Przy tak małym przepływie 2 wentylatory EBM pobiorą raczej 30W niż 60. Ale niech będzie 60W x 24h x 200 dni = 288kWh x 0,4 zł/kWh = 115,20 zł. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560827 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 20.09.2009 08:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Przy tak małym przepływie 2 wentylatory EBM pobiorą raczej 30W niż 60. Ale niech będzie 60W x 24h x 200 dni = 288kWh x 0,4 zł/kWh = 115,20 zł. Wentylacja mechaniczna działa cały rok. Liczyłem z ceną 0,45zł/kWh ( to średnia z I taryfy 14h i II taryfy 10h). 60W x 24h x 365dni x 0,45 = 236,52 zł. Można to pomniejszyć o energię jednego wentylatora w sezonie grzewczym (nagrzewa on powietrze), czyli ok. 30%. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560844 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 20.09.2009 08:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Witam. Panowie to jak jest z tymi oknami aluminiowymi, są ciepłe czy raczej nie ? Pozdrawiam adamPodobnie jak z drewnianymi i plastikowymi. Można spotkać i ciepłe i zimne profile. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/45432-dom-ciep%C5%82y-pasywny-albo-3-lub-5-litrowy/page/255/#findComment-3560848 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.