Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Myślę, że trudno jest prowadzić budowę pasywnego - nie wiem jak się Wam udaje zdobyć materiały. Z jakim wyprzedzeniem trzeba zamawiać?

 

Z obserwacji tego wątku wnioskuję że nikt domu pasywnego nie buduje. Ciekawe czy to w ogóle jest możliwe - nawet w gotowych projektach (dostępnych w internecie) domów pasywnych czy też 3-litrowych ich autorzy zakładają konieczność instalacji centralnego ogrzewania. Sami nie wierzą w to co robią.

 

A wracając do sprawy prowadzenia budowy domu pasywnego (a raczej energooszczędnego) to jest to bardzo proste - pompa ciepła. Koszt ok. 60 tyś a ze zwykłego robi dom 3 litrowy. Zapewne wyjdzie to taniej niż wszystkie szkła piankowe i rekuperatory razem wzięte a przy okazji mamy pewną skuteczność działania.

 

 

am76- mało czytałeś to forum ;).

A jeśli Ty wolisz wywalić 60 tys. zł na PC zamiast włożyć w izolacje i rekuperatory, itp to Twoja sprawa, w każdym razie dodatki na dom pasywny na 100% nie wyniosą mnie 60 tys zł. :o , no ... prawie pasywny bo wg Ciebie nie buduję pasywnego, .... jasnowidz czy co ;) ...

 

 

 

Podejrzewam, że w domu pasywnym problem ten wychodzi ze zdwojona siłą, chociaż nikt się tym nie "chwali" :(.

 

 

Dlaczego ze zdwojoną siłą?

HenoK, chyba nie powiesz że budujesz prawie pasywny i masz pompkę ciepła za 60 tys. zł., bo z tego co wiem to bawisz się we własne konstrukcje tańsze :)?

 

pzdr

 

j-j, Ciebie dodatki nie wyniosą 60 tyś, ale ludzi którzy mają mały wkład własny wynosą dużo więcej. Wystarczy popatrzeć na wyceny które przez to forum się przewijają: wentylacja mechaniczna 15-30 tyś, GWC 5-10 tyś, kolektory sloneczne 10 tyś + 30 cm styto platinum plus + 40cm dobrej wełny na poddasze + szkło piankowe - to jest ogromna kasa. Same materiały można jeszcze przeboleć, ale jesli chodzi o wykonawców to opór i niezrozumienie problemu jes potężne. Począwszy od architeków, przez inżynierów budowy i robotników budowlanych. Obawiam się że ekipa której możnaby zaufać przy wykonaniu domu pasywnego byłaby bardzo droga.

 

Prawie wszyscy budują domy prawie pasywne czyli niepasywne - dlaczego tak jest? Czyżby domu pasywnego nie dało się zrobić przy rozsądnych nakładach finansowych? Kto buduje dom bez ogrzewania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

... Jak sprawdzałem ze swoim konstruktorem to najwięcej dawał dach ze śniegiem i wiatrem, ze stropem, wełną itp, najmniej obciążały ściany.

W twj tabeli ktorą podałem jest rozrzut wytrzymałości bardzo duży nie wiem dlaczego bo nie za bardzo kumam niemiecki ale dla mojego F najmniejsza wartość jest 0,38 N/mm2, (a najwięcej 1,7 N/mm2) i w niej się mieszczę obliczając u mnie najbardziej obciążone miejsce. A jak u Ciebie, bo T4 ma najmniej 0,22 N/mm2 a najwięcej 0,85 N/mm2?? Mieścisz się w tych 0,22 N/mm2?

Co masz na dachu.

Zresztą już nie mieszam bo masz wbudowane, ale ja też już mam a jeszcze raz tydzień temu sie upewniałem u konstruktora jeszcze raz :). ...

Z obliczen uwzglednaijacych wsp. bezpieczenstwa 1,4 wychodzi nacisk 6,2 N/cm2 a z tabel wychodzi 7 N/cm2, wiec powinno byc OK.

BTW: Na dachu dajemy dachowke Mnich-Mniszka z Koramica w naturalu

Te mniejsze wartosci sa zdaje sie odniesione do miejscowych naciskow na powierzchnie plytki, nas interesuja wartosci ktore producent zaleca do obliczen. Ten T4 ma jak wspomnialem 0,7 N/mm2 a wg normy spelniac musi 0,85N/mm2 - wiec i tak dodatkowo jest wsp. bezpieczenstwa.

Moze w wolnej chwili w domu sam policze obciazenie ktorym bedzie plytka poddana-powyzsze informacje sa po rozmowie z konstruktorem kupionego projektu

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j-j, Ciebie dodatki nie wyniosą 60 tyś, ale ludzi którzy mają mały wkład własny wynosą dużo więcej. Wystarczy popatrzeć na wyceny które przez to forum się przewijają: wentylacja mechaniczna 15-30 tyś, GWC 5-10 tyś, kolektory sloneczne 10 tyś + 30 cm styto platinum plus + 40cm dobrej wełny na poddasze + szkło piankowe - to jest ogromna kasa. Same materiały można jeszcze przeboleć, ale jesli chodzi o wykonawców to opór i niezrozumienie problemu jes potężne. Począwszy od architeków, przez inżynierów budowy i robotników budowlanych. Obawiam się że ekipa której możnaby zaufać przy wykonaniu domu pasywnego byłaby bardzo droga.

 

Prawie wszyscy budują domy prawie pasywne czyli niepasywne - dlaczego tak jest? Czyżby domu pasywnego nie dało się zrobić przy rozsądnych nakładach finansowych? Kto buduje dom bez ogrzewania?

 

1. To teraz policz: Pompę ciepła do c.o. wraz z podgrzewem cwu i od razu z wentylacją mechaniczną- myslisz że wystarczy 60 tys, (?) śmiem wątpić bo sama PC za 40-60 tys da ci tylko c.o. a w np. pasywnym masz oprócz niskich kosztów eksploatacyjnych, dodatkowo komfort no i nie przyjdą spece raz do roku sprawdzać Twojej PC ;) o czym myślano aby wprowadzić ;).

Poza tym dom pasywny Ci się nie popsuje a PC może ;).

I uwierz mi koszty dodatkowe ocieplenia to nie są naprawdę dużo większe kwoty, bardzo dużo zależy od lokalizacji domu.

 

2. Pisząc że nie znajdziemy ekipy do domu pasywnego przyznajemy że każda ekipa pier.....oli robotę.

Tak jak się stawia dom pasywny powinno się budować standardowo czyli każdy dom, to powinno być nrmą a że nie jest to inna sprawa. To tak jakbym słyszał dialog:

- panie ale te ściany są krzywe!!

- panie a co (?), dopłać pan to będą proste.

to nie o to chodzi

ALE TU MASZ NIESTETY RACJĘ ŻE TAK JEST!!!

 

3. TU TEŻ MASZ RACJĘ- jesli chodzi o projektontów, gdyby nie ja sam to miałbym normalny domek.

4. Dlaczego "prawie pasywny" w moim przypadku?? Bo jak to będzie okaże się w rzeczywistości, z obliczeń mam pasywny dlatego też buduję pasywny choć na początku zakładałem 3- litrowca.

 

 

... Jak sprawdzałem ze swoim konstruktorem to najwięcej dawał dach ze śniegiem i wiatrem, ze stropem, wełną itp, najmniej obciążały ściany.

W twj tabeli ktorą podałem jest rozrzut wytrzymałości bardzo duży nie wiem dlaczego bo nie za bardzo kumam niemiecki ale dla mojego F najmniejsza wartość jest 0,38 N/mm2, (a najwięcej 1,7 N/mm2) i w niej się mieszczę obliczając u mnie najbardziej obciążone miejsce. A jak u Ciebie, bo T4 ma najmniej 0,22 N/mm2 a najwięcej 0,85 N/mm2?? Mieścisz się w tych 0,22 N/mm2?

Co masz na dachu.

Zresztą już nie mieszam bo masz wbudowane, ale ja też już mam a jeszcze raz tydzień temu sie upewniałem u konstruktora jeszcze raz :). ...

Z obliczen uwzglednaijacych wsp. bezpieczenstwa 1,4 wychodzi nacisk 6,2 N/cm2 a z tabel wychodzi 7 N/cm2, wiec powinno byc OK.

BTW: Na dachu dajemy dachowke Mnich-Mniszka z Koramica w naturalu

Te mniejsze wartosci sa zdaje sie odniesione do miejscowych naciskow na powierzchnie plytki, nas interesuja wartosci ktore producent zaleca do obliczen. Ten T4 ma jak wspomnialem 0,7 N/mm2 a wg normy spelniac musi 0,85N/mm2 - wiec i tak dodatkowo jest wsp. bezpieczenstwa.

Moze w wolnej chwili w domu sam policze obciazenie ktorym bedzie plytka poddana-powyzsze informacje sa po rozmowie z konstruktorem kupionego projektu

 

Pzdr.

 

Już wiemm czego dotyczą te mniejsze wartości, one chyba oznaczają wytrzymałość bo uwzględnieniu już współ. bezpieczeństwa więc te najmniejsze wartości są już z zapasem podawane.

Ale sprawdz miejsce najbardziej obciążone sobie, czyli miejsce na którym opiera się dach i po jego obu stronach są otwory (nadproża). U mnie wyszedł nacisk ok. 0,15 Mpa a moje szkło ma w tym najniższym 0,38 MPa.

 

pzdr

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sciany zakonczone sa wiencem zelbetowym, nie ma sensu rozpatrywac wiec jako naciski jednostkowe obciazen dachu, wszystkie obciazenia sa rozkladane nieomalze rownomiernie na jakis odcinek (dlugos biezaca fundamentow). Nie ma co liczyc taka metoda, poniewaz obciazenie (nosnosc) gruntu wychodzi lekko ponizej wartosci T4. Te niskie wsp. jak wspomnialem w poprzednim poscie, potrzebne sa do obliczen obciazen miejscowych, przeciez sciana rozklada obciazenia a wspomniane wience i podciagi stropu robia to samo, poza tym czesc obciazen przejmuja slupy zelbetowe wewnatrz domu na ktorychz kolei stoja slupy od wiezby dachowej, one z kolei przejmuja czesc obciazen dachu

Wszystko jest OK, mnie te plytki wyszly lekko ponad 5k PLN, faktycznie droga impreaz, ale przewodnosc cieplna maja nizsza niz F.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sciany zakonczone sa wiencem zelbetowym, nie ma sensu rozpatrywac wiec jako naciski jednostkowe obciazen dachu, wszystkie obciazenia sa rozkladane nieomalze rownomiernie na jakis odcinek (dlugos biezaca fundamentow). Nie ma co liczyc taka metoda, poniewaz obciazenie (nosnosc) gruntu wychodzi lekko ponizej wartosci T4. Te niskie wsp. jak wspomnialem w poprzednim poscie, potrzebne sa do obliczen obciazen miejscowych, przeciez sciana rozklada obciazenia a wspomniane wience i podciagi stropu robia to samo, poza tym czesc obciazen przejmuja slupy zelbetowe wewnatrz domu na ktorychz kolei stoja slupy od wiezby dachowej, one z kolei przejmuja czesc obciazen dachu

Wszystko jest OK, mnie te plytki wyszly lekko ponad 5k PLN, faktycznie droga impreaz, ale przewodnosc cieplna maja nizsza niz F.

 

Pzdr.

 

Nie do końca wienieć rozłoży Ci równomierni-, jak masz jakiś kawałek ściany i po obu jej stronach są otwory (nadproża) i na wieńcu na tej ścianie opiera sie jeszcze dach to ten kawałek ściany będzie najbardziej obciążony właśnie, i obciąża go to co nad tym kawałkiem ściany + to co przenoszą nadproża na ok. 1 m po obu stronach od ktrawędzi tego kawałka ściany.

Ale jeśli sprawdzałeś to no problem. Ja tylko zwracam uwagę bo wiesz- chata to na całe życie :).

 

E tam tylko trochę te Twoje T4 cieplejsze od mojego F :).

I ja mam 12 cm a Ty 5 cm więc i tak moje są cieplejsze :p ;) .

Ale impreza droga fakt, czy warto pewnie sie nie dowiemy :).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sciana to taki element ktory napewno rozklada naprezenia (obciazenia). Wyobraz sobie ze na samej gorze sciany nacisniesz jakas sila punktowo, koleine nizsze bloczki przenosza te sile na dalsze bloczki. Tak rozkladaja sie naprezenia w materiale sciskajace w scianie (no chyba ze murowane beda nie na zaklad i bez kleju na poziomie to wtedy moze byc inaczej :)

No dobra, masz troszke cieplejsze to F niz moje T4 :( :wink: ja za to mam material na sciany cieplejszy :evil: :lol: :lol:

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, masz troszke cieplejsze to F niz moje T4 :( :wink: ja za to mam material na sciany cieplejszy :evil: :lol: :lol:

 

Pzdr.

 

Ale i tak go ocieplasz tylko nie wiem czy gorzej ode mnie ;).

 

Sciana to taki element ktory napewno rozklada naprezenia (obciazenia). Wyobraz sobie ze na samej gorze sciany nacisniesz jakas sila punktowo, koleine nizsze bloczki przenosza te sile na dalsze bloczki. Tak rozkladaja sie naprezenia w materiale sciskajace w scianie (no chyba ze murowane beda nie na zaklad i bez kleju na poziomie to wtedy moze byc inaczej :)

Pzdr.

 

No tak tylko że gdzie są otwory to nie ma już bloczków niżej i to co naciska nadproże (z ok. 1 m po obu stronach) obciąża ten fragment ściany między otworami i dlatego na tym fragmencie jest największy nacisk.

Zresztą jam nie konstruktor ale tak niby jest bo mi tak konstruktorzy wyliczyli i tłumaczyli :p , nie dyskutuj ;).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcecie zmniejszyć naprężenie ( nacisk) na ściany to proponuję WIĄZARY !

 

Właśnie takie rozwiązanie w znacznym stopniu zwalnia mury z obowiązku dźwigania :p

Planuję właśnie takie rozwiązanie i też staram się wybudowac energooszczędny dom.Jest jeszcze jeden duży plus:

....pozwala na zamknięcie izolacji cieplnej ( można połączyć izolację ściany i stropu )

Tyle że najkorzystniej w sytuacji porterówki bez poddasza ( jak u mnie )

Tak się tylko wtrąciłem :D

Pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ocieplam go jeszcez 20cm styro, wychodzi ok. 0,113 wiec znosnie, okna 0,8 z sokolki -plastykowe i zaluzje na parterze .Niestety na gorze nie beda bo okna sa lukowe, tam tylko antywlamaniowe.W podloge laduje 30cm styro i w dach 38cm welny min.

Zobaczymy co z tego wyjdzie :wink:

Jesli chodzi o obliczenia, wg mnie (kiedys "bawilem" sie takim obliczanie,w technikum jeszcze) to wieniec prawidlowo wykonany przenosi/rozklada obciazenia, mimo ze moze byc nizej otwor okienny lub drzwiowy. Roznica oczywiscie bedzie, ale nie tak wielka. Polegac ona bedzie na uginaniu sie belki wienca i w tej sytuacji zwiekszonym obciazeniu w danym miejscu,w max przegiecia (tutaj przy otworach) Nie jest to tez roznica wieksza zapewne niz 10-15%. Oprocz tego dach (wiezba) opiera sie na murlatach, a one rowniez przenosza obciazenia (nastepuje rozklad)

Reasumujac, dach opiera sie na slupach i na murlatach, murlaty leza na wiencu kolankowej, kolankowa na wiencu stropowym anizej juz tylko sciany nosne i slupy. Jak widac obciazenia rozkladaja sie mimo wszystko

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

piwopijca napisał :

W podloge laduje 30cm

 

Jak to się ma do warstw począwszy od podsypki pod posadzką aż do ostatecznej wylewki czy jastrychu ??

Ja planuję 20 cm styro + chudziak+ izolacja z papy termozgrzewalnej + 10 cm styro pod podłogówkę !

 

Gdybym nie musiał podnosić budynku to zrobiłbym płytę fundamentową....no ale cóż ...

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi w fabryce okien powiedzieli, że poziomy wymiar muru ma być szerszy 3,5cm niż ościeżnice, a pionowy 6,5cm, bo tu dochodzi jeszcze parapet z dołu.

 

W sumie 3,5 i 6,5 cm (?) czy z każdej strony? Jeśli w sumie to ile z dołu?

Ciekawe czy ma to jakieś znaczenie przy montażu w warstwie izolacji.

 

pzdr

 

j-j, poszedłem sie dokładnie dopytać :)

Te 3,5 to w sumie, czyli 1,75 z każdej strony. Z góry też tyle. Jedynie na dole jest więcej, bo musi wejść parapet. Miejsce montażu okien nie ma znaczenia dla wymiaru, bo niezależnie od miejsca osadzenia okna potrzebne jest miejsce na wsadzenie kotew. Tyle sie dowiedziałem. pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi w fabryce okien powiedzieli, że poziomy wymiar muru ma być szerszy 3,5cm niż ościeżnice, a pionowy 6,5cm, bo tu dochodzi jeszcze parapet z dołu.

 

W sumie 3,5 i 6,5 cm (?) czy z każdej strony? Jeśli w sumie to ile z dołu?

Ciekawe czy ma to jakieś znaczenie przy montażu w warstwie izolacji.

 

pzdr

 

j-j, poszedłem sie dokładnie dopytać :)

Te 3,5 to w sumie, czyli 1,75 z każdej strony. Z góry też tyle. Jedynie na dole jest więcej, bo musi wejść parapet. Miejsce montażu okien nie ma znaczenia dla wymiaru, bo niezależnie od miejsca osadzenia okna potrzebne jest miejsce na wsadzenie kotew. Tyle sie dowiedziałem. pozdr.

 

Dzieki bardzo :), ale dziś zamówiłem już prawie okna pasywne aliplasta, jutro ma podjechać do mnie monter i pomierzyć itp. pogadam z nim też trochę i dowiem się jak z otworami :)..

 

 

Jeśli chcecie zmniejszyć naprężenie ( nacisk) na ściany to proponuję WIĄZARY !

 

Właśnie takie rozwiązanie w znacznym stopniu zwalnia mury z obowiązku dźwigania :p

Planuję właśnie takie rozwiązanie i też staram się wybudowac energooszczędny dom.Jest jeszcze jeden duży plus:

....pozwala na zamknięcie izolacji cieplnej ( można połączyć izolację ściany i stropu )

Tyle że najkorzystniej w sytuacji porterówki bez poddasza ( jak u mnie )

Tak się tylko wtrąciłem :D

Pozdrawiam !

 

 

Ja dokładnie tak mam: wiązary i parterówka ale z izolacją stropu nie jest wcale tak różowo bo jesli podbijasz pas dolny płytami to na wiązarze będą miejsca gdzie na całej wysokości nie będzie izolacji tylko drewno i będą miejscami takie fragmenciki bez ocieplenia, no chyba że dasz 1,0 m izolacji i dzięki temu zawsze gdzieś nad lub pod krzyżulcami znajdzie się wełna.

 

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dokładnie tak mam: wiązary i parterówka ale z izolacją stropu nie jest wcale tak różowo bo jesli podbijasz pas dolny płytami to na wiązarze będą miejsca gdzie na całej wysokości nie będzie izolacji tylko drewno i będą miejscami takie fragmenciki bez ocieplenia, no chyba że dasz 1,0 m izolacji i dzięki temu zawsze gdzieś nad lub pod krzyżulcami znajdzie się wełna.

 

 

Nie wiem jak to wyjdzie w praniu ale planuję podwiesić sufit 10 cm pod wiązarami i w tą przestrzeń dać wełnę,Między wiązary 20 cm wełny!Wychodzą 2 warstwy ułożone do siebie prostopadle likwidując wszelkie mostki!Czy wyjdzie to zobaczymy bo co innego mysleć a co innego zrobić... a planuję zrobić to sam :-?

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dokładnie tak mam: wiązary i parterówka ale z izolacją stropu nie jest wcale tak różowo bo jesli podbijasz pas dolny płytami to na wiązarze będą miejsca gdzie na całej wysokości nie będzie izolacji tylko drewno i będą miejscami takie fragmenciki bez ocieplenia, no chyba że dasz 1,0 m izolacji i dzięki temu zawsze gdzieś nad lub pod krzyżulcami znajdzie się wełna.

 

 

Nie wiem jak to wyjdzie w praniu ale planuję podwiesić sufit 10 cm pod wiązarami i w tą przestrzeń dać wełnę,Między wiązary 20 cm wełny!Wychodzą 2 warstwy ułożone do siebie prostopadle likwidując wszelkie mostki!Czy wyjdzie to zobaczymy bo co innego mysleć a co innego zrobić... a planuję zrobić to sam :-?

 

Pozdrawiam!

 

 

Ja tak planowałem- sufit podwieszony i na to wełna i dalej wełna i wtedy faktycznie przestrzeń między dołem wiązarów a płytami g-k byłby z wełny i prawie zero mostków, prawie bo mocowania stalowego do wiązarów nie ocieplisz więc konstrukcja mocująca sufitu będzie mostkiem jakimś małym, i dojdą pasy dolne, którą osłabią izolacyjność ogólną stropu itp.

Wbrew pozorom strop z wiązarów ma dużo "drewnianych" mostków.

Nie ocieplisz w żaden sposób ucieczki ciepła przez kolejno: wieniec, murłatę i pas dolny wiązara na zewnątrz w bok- bo tego się nie da ocieplić więc tyle takich miejsc będziesz miał ile jest wiązarów x 2 (z każdej strony).

Więc reasumując przy wiązarach i ocieplonym stropie osłabienia izolacji to:

1. Krzyżulce,

2. pas dolny między którym jest wełna,

3. pas dolny wraz z wieńcem i murłatą wychodzący poza budynek w bok

4. ściany szczytowe (ale tu zadbałem bo się da)- dam styro Jackodur 700

5. Murłaty wychodzące poza ściany szczytowe (ale tu też zadbałem bo się da)- nie daję wiązara poza ścianą i murłatę kończę wewnątrz przed ścianą.

6. ewentualne mocowanie (kotwy metalowe) stropu podwieszanego do pasa dolnego wiązarów

7. ewentualne mocowanie płyt OSB do pasa dolnego wiązarów na latach drewnianych- te łaty to też jakieś przerwanie pełnej ciągłości izolacji.

Tak samo jest w ścianach- mimo że ocieplamy np. ciepłym BK to tam gdzie np. wieniec, nadproże mamy mimo styropianu słabszą miejscową izolację (nie koniecznie mozna nazwać to mostkiem, to zależy co przez mostek rozumiemy)

 

i chyba wsio

 

Ja u siebie daję właśnie plyty OSB na łatach montowane do pasa dolnego i na to 0,5 m wełny

i

0,5 m welny daje mi współ. U=0,074 W/m2*K

ale policzyłem dokładnie u mnie z tymi mostkami powyższymi wraz z przyjęciem lambda drewna=0,35 W/m*K i ostatecznie wyszlo mi: U=0,094 W/m2*K

 

Te drobiazgi dały mi dodatek ok. 0,02 W/m2*K,

 

Tak więc- wg mnie strop to nie taka wcale super ciągłość izolacji.

Okazuje się że jedyną (ogólnie) super ciągłość to można zachować tylko lejąc płytę fundamentową na styro który łączy się ze styro ściany zewn a reszta to nie da rady.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronach Ministerstwa Infrastruktury jest już projekt rozporządzenia w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej.

Projekt rozporządzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobatrzyłem, przeczytałem pobieżnie i już :evil: jestem PRZERAŻONY.

Jesli metode obliczania przygotowano tak samo "dobrze" jak TREŚĆ rozporzadzenia, to "opatrzność" musi nas mieć w opiece.

Takie dwa, ale istotne babole:

- w paragrafie 12.1 powołuje się na zapisy paragrafu 12, którego nie ma :o

- w Załączniku nr.2 przywołuje się paragraf 13, którego też nie ma :o .

Jest to dość istotne, bo z tego wynika pod który załącznik "podpadniemy" ze swoimi domami - z innych zapisów wynika, że prawdopodobnie z Załącznika nr.1. No, a tam :cry:

Ustawodawca dopuszcza tylko dwa rodzaje wentylacji tj. grawitacyjna i mechaniczna wywiewną - o rekuperacji już nie wspomnę.

"Dla nas" nie istnieja równiez pompy ciepła - a dla budynków z Zał.2 takowe przeiwdziano.

Miłej lektury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie to ciągle projekt a ministerstwo obiecywało do końca marca uchwalenie rozporządzenia.

Własnie w tym sęk. Znajac proces "legislacyjny" (co prawda raczej w zakresie słuzby zdrowia), oraz "parcie" czasowe, to istnieje duze prawdopodobieństwo, że ustawodawca, a raczej Minister, bo to rozporzadzenie, uzupełni oczywiste braki w numeracji paragrafów i przywoła odpowiednie akapity, lecz ani on (ustawodawca) ani tzw. kolsuntanci, nie wprowadzą istotnych zapisów - raczej sprawdzą "poprawność" wyliczeń.

Obym był złym prorokiem :roll:

 

Ps. Z doświadczenia wiem, ze jesli chodzi o Rozporzadzenia, to "wchodzą" one raczej w formie i tresci ogłoszonej w projekcie. Ewentualne zmiany sa kosmetyczne - no chyba, ze powstanie nowy projekt, ale chyba nie w tej sytuacji (presja czasowa spowodowana Ustawą)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...