Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

co do ciepła i oszczędzania >co powiecie na temat rolet tego typu ? jeszcze nie wiem jak się to dokładnie montuje i czy jest to do zrobienia jeśli okna będą w warstwie izolacji ale .. od czego jest internet :D

http://www.enolarolety.pl/rolety_rks.html

Tysiąc razy na forum było pisane, że RKS to zło. Zainteresuj się więc też innymi typami, np. Integro, Oval itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A co do kotła elektrycznego to nadal nie wiem cholera co o tym myśleć, hmm

 

pzdr

 

 

Dojrzejesz ... :wink:

 

Do tego że to zło czy dobro :) ?.

I nie bądź taki tajemniczy, za stary jestem na dojrzewanie ;), poza tym czasu mam już niewiele bo dom już rośnie, ja wciąż myślę i myślę a Ty jeszcze bardzej każesz mi moją głowę eksploatować będąc takim zagadkowym, pomóż jej dojrzeć :).

Za nauką fotografa w innym temacie poszukałem trochę głębiej na forum i trochę informacji znalazłem o podłogówce z elektrycznym kociołkiem ale niestety nic negatywnego, pewnie coś ominąłem. A dodatkowo o akumulowaniu podłogówką wodną w wylewce to hmm, nic nie wynalazłem.

 

Wydaje się że wodne daje gorsze możliwości regulacji niż elektryczne ale w domu o dużej bezwładności raczej nie ma konieczności chyba zbytniej regulacji więc może:

1. kocioł elektryczny+ termostat w jednym odpowiednim miejscu, rozdzielacz tylko z regulacją strat ciśnienia bez żadnych regulacji poszczególnych obwodów (siłowniki i termostaty) , byłby jak najbardziej odpowiedni.

 

Jednak to co dotychczas czyli kable grzejne z regulacją poszczególnych obwodów to chyba trochę droższy interes.

 

Cały czas wadą w wodnej może być tylko trochę niższa sprawność ale czy to aż taka istotna różnica, hmm?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały czas wadą w wodnej może być tylko trochę niższa sprawność ale czy to aż taka istotna różnica, hmm?

O jakiej sprawności piszesz? Niższa sprawność może być tylko wtedy, gdy kocioł i pompy obiegowe zlokalizujesz poza ocieploną częścią budynku. Masz podobne możliwości regulacji temperatury. Podstawowa zaleta, to możliwość wyboru alternatywnego źródła energii : pompy ciepła (np. powietrze-woda), kotła gazowego, kolektorów słonecznych, czy nawet kominka z płaszczem wodnym. Tego przy kablach grzewczych nie zrealizujesz :(.

 

Ze względu na większą średnicę rurek w porównaniu z kablami wymagana jest trochę grubsza wylewka podłogówki.

 

Jeżeli chodzi o akumulacyjność podłogówki, to może być ona zrealizowana zarówno w wersji z kablami jak i z rurkami wodnymi.

Przy wodnej podłogówce możesz zrealizować dodatkowo akumulator ciepła w drugiej warstwie betonu poniżej płyty grzewczej podłogówki (pomysł przewijał się już kilkukrotnie na Forum). Zapewnisz sobie wtedy możliwość precyzyjnej regulacji temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

HenoK, z tą sprawnością to chodziło mi o to że wykorzystujemy pośredni czynnik do ogrzewania i to może powodować gorszą sprawność ale jesli jest inaczej to dobrze.

Co do regulacji to czy nie jest tak że elektryczna ma większe możliwości w zakresie regulacji czasowej? Każdy już prosty regulator ma czasową regulację oprocz temperaturowej, w wodnej najczęściej jest tylko temperaturowa każdego obiegu (bo czasowa jest nie potrezbna).

W każdym razie rozumiem, że podlogowe wodne + kociołek elektryczny oceniasz pozytywnie?

 

A z tą podwójną akumulacją poniżej płyty to jak to jest, tego jeszcze nie rozważałem :)??

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Do tego że to zło czy dobro :) ?.

I nie bądź taki tajemniczy, za stary jestem na dojrzewanie ;)

 

 

Wybór należy do Ciebie!

To zależy czy chcesz mieć w domu pole elektromagnetyczne, czy żyły wodne

:lol: :lol: :lol: :wink:

 

A na poważnie,

Jedyny minus jaki widzę w wodnej podłogówce to wyższa cena.

Jak się bardzo uprzesz to i regulować precyzyjnie możesz, nie tak jak elektryczną, ale wystarczająco. Tylko po co ?

Chcesz z domu zrobić eksperymentalną komorę chłodniczo-grzewczą, czy cieszyć się stałą komfortową temperaturą ?

 

Przerabiałem ten temat, nawet o ile pamiętram wspólnie dyskutowaliśmy o elektrycznym ogrzewaniu. U mnie stanęło na wodnej, mimo, że także przymierzam się do domu o bardzo niskim zapotrzebowaniu na ciepło.

 

Nie oznacza, że jest najlepszym rozwiązaniem na świecie, ale mnie przekonują następujące cechy;

samoregulacja, duża akumulacyjność, możliwość stosowania dowolnych źródeł energii, brak zakłóceń w sterowaniu bezprzewodowym, chłodzenie latem ( dodatkowy wymiennik PCi ),

Wady to; trudniejsze i droższe wykonanie, nieco gorsza regulacja.

Aczkolwiek zbudowałem już jeden dom, mam podłogówkę i za nic nie zrezygnuję z komfortu nie-zimnej podłogi :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak decyzję podejmuję ja ale zawsze można nakierować :),

gościu01, no i jestem na granicy przekonania do kociołka bo mam możliwość być może taniej mieć podlogowkę wodną. Może i sam ją polożę a i produkty może będę miał taniej.

Co do regulacji to masz rację, tak mi tez krążyło gdzieś po glowie, po co przekombinoywać, ma być po prostu ciepło.

Pamiętam dyskutowaliśmy dużo o elektrycznym, wtedy do mnie taki pomysl kociołka w ogóle nie docierał, byly tylko kabelki i nic więcej a teraz ... coś mi "strzeliło".

 

Ok., to mam na razie 3 szczegółowsze pytania:):

1. Lepiej parametry np. 40/30 i rozstaw co 10 cm (więcej rur, większy koszt) czy może parametry 45/35 i rozstaw co 20 cm (o polowę mniejszy koszt rur)?

Wydaje się że to drugie ale dla ewentualnej PC w przyszłości lepiej niższe parametry więc i więcej rur. Ale znowu jak jest PC to nie trzeba będzie już akumulować więc puszczając niższe parametry przy rozstawie co 20 cm PC i tak mocy wystarczy. Jak uważasz?

2. Jeden termostat w odpowiedni miejscu podlączony do kociołka czy każdy obwód na rozdzielaczu z zaworem, z siłownikiem i termostatem (to pierwsze to w zasadzie banalna regulacja to drugie to już wg tego co piszemy raczej przekombinowanie, czy faktycznie?)??

3. Osobny zasobnik z grzałką do cwu czy tradycyjny zasobnik z wężowncą podłączony do tego kociołka?

 

 

A co do chłodzenia PC to gdzieś już to u Ciebie czytałem, chcesz chlodzić podłogówką? A nie będzie roszenia w wylewce i jakiś z tym problemów??

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie ..ja z innej beczki _ izolacja termiczna ściany fundamentowej wychodząca na cokół a jak ją połączyć z izolacją późniejszą ścian ? szukałam schematów rysunków ale cieżko coś,( może gdyby go wypuścic powyżej niz ściana fundamentu byłoby łatwiej no ale już za późno ) i jeszcze pytanie czy jak styropian jest zakończony frezem to trzeba go ściąć na równo ? ( tak aby na równo połączył się z styropianem fasady ?

 

Ratunku , już mi się to wszystko miesza... a jeszcze jakieś dylatacje , wypełniacze silikonowe itd ...jak wy macie rozwiązane te tematy w cokole , bo to może być mostek cieplny jak źle wykonany ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do j-j

 

Spróbuję przedstawić mój punkt widzenia i koncepcję ogrzewania.

 

Zdecydowałem się na podłogówkę wodną i PCi własnej konstrukcji.

Poświęciłem ok. 4 miesiące czasu na dogłębne poznanie tematu i projekt pompy, idealnie szyty na miarę mojego domu. Teraz czeka na realizację, ale to za jakiś czas.

Dzięki temu kotłownię będę miał nie drożej niż gazowa, a koszty ogrzewania prądem ( a szczególnie cwu ) podzielone średnio przez COP, czyli 3-4x.

 

Obecnie dąży się do ogrzewania niskotemperaturowego.

A więc lepiej 40/30, a właściwie delta będzie mniejsza niż 5K.

U mnie projektuję najwyższą temp. wody w podłogówce ok. 35-36K, średnio zasilanie ok. 28-30K.

Rurki fi20 rozstaw co10 cm. Skazuję się przez to na niskie koszty :p ( wysoki COP ) i totalny brak regulacji. Ale to ma sens przy PCi, przy ogrzewaniu prądem w II taryfie raczej poszedłbym w rozstaw rurek co 20cm i deltę 45/35. Zastanów się jednak czy tak będziesz miał zawsze ?

 

Podłogówkę należałoby tak układać, aby wszystkie obiegi miały ( prawie ) taką samą długość. Nie trzeba wówczas korygować obiegów, zwiększać opory a tym samym koszty.

Elektrozawory mają sens jeśli chcesz mieć różne temperatury w pomieszczeniach w różnym czasie, ale przy dobrej akumulacji, bardzo dobrze ocieplonym domu i nawiewie z rekuperatora z GWC symulacje pokazują, że to baaardzo trudne. Raczej uzyskasz podobne temp. w całym domu.

 

Co do zasobnika cwu nie potrafię Ci doradzić. Nie analizowałem takiego rozwiązania.

U mnie będzie zasobnik z tzw. mamką 500/150 ( zasobnik w zasobniku / zasobnik płaszczowy ).

 

Co do chłodzenia podłogówką.

Zwyczajnie latem, kolektor ziemny PCi poprzez dodatkowy wymiennik odbierze nadmiar ciepła z budynku zaprzęgając podłogówkę. Chodzą dwie pompki łącznie 150W :D

Obliczenia pokazują, że wystarczy ( w zależności od temp. zewnętrznej ) 15-20 minut pracy pompek na 1-2 godziny aby skutecznie obniżyć temperaturę w domu o kilka stopni. Taki cykl i temperatury czynnika i wody nie spowoduje roszenia.

Nie jest to idealna klimatyzacja, ale realizuję ponadto kilka aspektów;

1. mam klimatyzację, a przy nawiewie z reku+ GWC żwirowe to w zupełności wystarczy dla uzyskania komfortu nawet w największe upały,

2. regeneruję przy okazji DZ PCi,

3. mając PCi za niewielkie pieniądze mam dochładzanie budynku,

 

Jak widzisz do zagadnienia najlepiej podejść kompleksowo.

... A zaczęło się od cwu, którego koszty przy grzaniu prądem przeraziły mnie.

Stąd sięgnąłem po rozum …

 

Wszystko to już było opisywane, trzeba tylko poskładać w całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gościu01, jeszcze mi jedna rzecz wpadla do głowy z kociołkiem elektrycznym na jego "minus". Jeśli się nie mylę to zakładając że chcemy używać kociołka w tanich taryfach to kocioł będzie się cyklicznie załączał z dłuższymi przerwami.

Podczas tych przerw czynnik w obiegu grzewczym może się schłodzić poniżej temperatury powrotu i przy ponownym załączeniu kotła, kocioł będzie musial grzać czynnik nie od temperatury powrotu do temp. zasilania, jak ma to miejsce podczas pracy ciągłej ale podgrzać najpierw od tej temperatury do ktorej czynnik się schłodził do temperatury powrotu i dalej do temp. zasilania.

Będzie to wydaje mi sie mocno niekorzystne i nieekonomiczne.

Przy kablach tego problemu nie ma, hmm.

 

 

Witajcie ..ja z innej beczki _ izolacja termiczna ściany fundamentowej wychodząca na cokół a jak ją połączyć z izolacją późniejszą ścian ? szukałam schematów rysunków ale cieżko coś,( może gdyby go wypuścic powyżej niz ściana fundamentu byłoby łatwiej no ale już za późno ) i jeszcze pytanie czy jak styropian jest zakończony frezem to trzeba go ściąć na równo ? ( tak aby na równo połączył się z styropianem fasady ?

 

Ratunku , już mi się to wszystko miesza... a jeszcze jakieś dylatacje , wypełniacze silikonowe itd ...jak wy macie rozwiązane te tematy w cokole , bo to może być mostek cieplny jak źle wykonany ...

 

Ja na razie az tak intensywnie o tym nie myślę, przyjdzie czas na cokół :).

Ale są np. listwy startowe. Ja będę robił bez listw tak że styro ze ściany fund. będzie jakby podstawą dla tego na ścianie. I z racji tego że na ścianie fund będę miał 3 x 12 cm z frezem a na ścianie budynku 30 cm z frezem to frezy mi się na pewno nie zgrają i raczej będę równał ten frez.

Co do ewentualnego mostka to każdy źle wykończony element może być mostkiem ale też jeśli chodzi o cokół to źle uszczelniony itp. pewnie może być malo "trwały" na warunki atmosferyczne itp.

 

pzdr

 

 

 

dodałem:

gościu01, no tak u Ciebie dzięki PC Twojej roboty można to zrobić jak opisałeś pełen przemyślenia system.

Ja niestety sam PC na dzień dzisiejszy nie zrobię a kupna za droga więc muszę inaczej optymalizować system.

 

Co do regulacji to:

Masz rację (!!) wychodzi jasno, że nie ma sensu dawać skomlikowaej regulacji ogrzewania bo to w takich domach jak nasze to nic nie da i to jest istotne.

 

Co do do kosztów cwu, jak na razie mnie nie przerażają dlatego wciąż się zastanawiam czy brać jakiś mały zestawik solarków, po kosztach może dałbym radę wtedy miałoby to sens.

 

Co do rozstawu to właśnie cholerka nie wiem jak to będzie :), w przyszłości a koszty mogą być mocno inne, hmm ale chyba przy taryfie prądowej zdecydowałbym się na max 40 st.

 

A z tym chlodzeniem to nie wiem czy faktycznie nie byłoby problemu z tym roszeniem, poza tym nie obawaiasz się tego że zimno pod nóżkami to nie będzie przyjemnie :)?

 

Cholerka ile Cię ten Twój system cały kosztował będzie :)?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do powrotu wody ...

należałoby buforować większy zład, może razem z cwu ( płaszczowo, wężownicą ), wiadomo, że w zasobniku u góry jest większa temp. wody, a gdzieś po środku byłaby dobra do zasilania podłogówki.

Trzeba by policzyć, przemysleć, znaleźć rozsądny zasobnik ...

 

Osobiście nie będę ani lutował, ani napełniał PCi. Mój jest tylko projekt, a podzespoły można kupić wielkrotnie taniej niż gotową pompę.

Niestety zagadnienia chłodnictwa i konstrukcji PCi nie są proste :-?

 

Roszenie nie powinno występować, nie ma tam dużych różnic temperatur.

Liczyłem to i sprawdzałem z wykresami. Może moje oblicznia są ułomne a przypuszczenia nie zasadne, ale kilka osób tak ma zrobione ( o ile pamiętam opisywali to na elektrodzie ) i nie narzeka :)

 

Zrób instalację pod solary, to niewiele kosztuje i poczekaj, za parę lat z pewnością będą dofinansowania, albo zwolnienia podatkowe ...

 

ZIMNO W NÓŻKI ???!!!

LATEM ?

Chyba zapomniałeś jak może być gorąco, patrzysz z perspektywy skończonej zimy. Pogadamy za 2-3 miesiące :wink:

 

Napisałem wyżej, że różnica temp. nie jest wielka, podłoga będzie zimniejsza o conajwyżej 2-4K od otoczenia w pomieszczeniach.

Zresztą zrób sobie bilans 300 mb rur fi32 z glikolem o temp. 8-12C

1200 mb rur podłogówki fi20 z wodą o temp. 26-28C.

Pompki takie same. wymiana ciepła przez 15-20 minut. i powtórka co 1-2 godz. Jastrych ok. 8 cm

 

Koszty?

Już pisałem chyba ze 4x.

PCi ok. 8-8,5 kzł

kolektor DZ - 4,5 kzł

podłogówka bez jastrychu - 5,8 kzł ( własne ułożenie, lub + robocizna )

Zasobnik cwu - 4,0 kzł

 

W tym chłodzenia i wszystko co opisałem + sterownik oczywiście.

Każdy element wyszczególniony jest w cenniku projektu, a ceny sprawdzone na przełomie 2007/8.

 

Oczywiście + cała instalacja cwu, ale to w każdym przypadku trzeba zrobić :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do powrotu wody ...

należałoby buforować większy zład, może razem z cwu ( płaszczowo, wężownicą ), wiadomo, że w zasobniku u góry jest większa temp. wody, a gdzieś po środku byłaby dobra do zasilania podłogówki.

Trzeba by policzyć, przemysleć, znaleźć rozsądny zasobnik ...

 

No właśnie i tu się zaczyna problem bo moje pomieszczenie gospodarcze to niewiele zmieści a ma tam być już reku, pralka, suszarnia ;), żona już zapełniła a bufor musiałby trochę mieć miejsca :(.

Poza tym jak napisałeś wymaga to trochę przemyśleń i indywidualnego podejścia do projektu. Jak wiesz u siebie cały domek, rozwiązania, sam projektowałem i teraz też buduję, i szczerze to w tej chwili rozpoczęcie nowego projektu z buforem zjadło by mnie czasowo, już chyba na taki "przewrót" nie miałbym głowy :(. Bo to trzeba by wyliczyć jakoś odp. pojemność dla celów podlogówki, dobrać armaturę regulacje itp.

 

Tak więc z tego co napisałem i co Ty piszesz wynika że z tym dogrzewaniem może być problem, tego się obawiałem właśnie, ech. Jedyna chyba poważna wada kociołka elektrycznego do podłogówki wodnej.

 

 

Osobiście nie będę ani lutował, ani napełniał PCi. Mój jest tylko projekt, a podzespoły można kupić wielkrotnie taniej niż gotową pompę.

Niestety zagadnienia chłodnictwa i konstrukcji PCi nie są proste :-?

 

No właśnie ta wiedza ...

 

 

Roszenie nie powinno występować, nie ma tam dużych różnic temperatur.

Liczyłem to i sprawdzałem z wykresami. Może moje oblicznia są ułomne a przypuszczenia nie zasadne, ale kilka osób tak ma zrobione ( o ile pamiętam opisywali to na elektrodzie ) i nie narzeka :)

 

ZIMNO W NÓŻKI ???!!!

LATEM ?

Chyba zapomniałeś jak może być gorąco, patrzysz z perspektywy skończonej zimy. Pogadamy za 2-3 miesiące :wink:

 

Aż przyjadę do Ciebie sprawdzić jak działa chłodzenie w podlogówce ;).

 

 

 

Zrób instalację pod solary, to niewiele kosztuje i poczekaj, za parę lat z pewnością będą dofinansowania, albo zwolnienia podatkowe ...

 

Ale co dokladnie masz na myśli?

 

Koszty?

Już pisałem chyba ze 4x.

PCi ok. 8-8,5 kzł

kolektor DZ - 4,5 kzł

podłogówka bez jastrychu - 5,8 kzł ( własne ułożenie, lub + robocizna )

Zasobnik cwu - 4,0 kzł

 

W tym chłodzenia i wszystko co opisałem + sterownik oczywiście.

Każdy element wyszczególniony jest w cenniku projektu, a ceny sprawdzone na przełomie 2007/8.

 

Oczywiście + cała instalacja cwu, ale to w każdym przypadku trzeba zrobić :lol:

 

Czyli wsio ok. 25 tys. no jak na taki układ to mało.

Aczkolwiek jak tak pomyśleć to np. elektryczne ogrzewanie ok 7 tys. + ewentualne solary ok 6 tys. + 2 tys. GWC (jako klima)+ może 2-3 tys. instalacja cwu, daje to razem ok 17-18 tys.

Jesli wybudować dom pasywny to różnica kosztów za ogrzewanie przy elektrycznej II taryfie a kosztów z PC będzie może wynosić ok 300-400 zł/rok a różnica w inwestycji ok 10 tys.

Tylko że po pierwsze: masz przyjemność z tego że sam stworzyłęś PC :), po drugie koszty w zasadzie bez względu na ceny będziesz miał zawsze prawie "zerowe" a u mnie może będą one trochę bardziej odczuwalne, po trzecie będziesz miał klimę z prawdziwego zdarzenia a klima z GWC jeszcze nie wiem jak się sprawdza ale chyba efektów nie da takich jak u Ciebie.

 

Jedno jest pewne, chylę czoła :)

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam, to budujesz dom o pow. ok. 100 m2

Dla takiej powierzchni i ocieplenia to tylko elektryczne!

I nie traciłbym czasu na rozważania, ale to moje zdanie, ewentualnie polecam przyszłościowo podłogówkę wodną z tym kociołkiem elektrycznym.

 

Odpowiem jescze na Twoje pytania.

 

Ten bufor ( zasobnik ) to nie musiałby być taki duży, sama podłogówka jest buforem, pod warunkiem, że dasz rurki min. fi20 co 10 cm.

Zasobnik odgrywałby bardziej rolę sprzęgła.

 

Co do przyjazdu - zapraszam serdecznie, ale to pewnie za jakieś 2 lata ...

Już się cieszę na wspólne piwko :wink: :p

 

Solary.

W cywilizowanej części starszej Europy wszędzie dofinansowują źródła odnawialne, do nas też ten "trynd" dotrze :wink: ... kiedyś ...

 

Tak, całość to ok. 25 kzł, ale sporym nakładem własnej pracy ( głównie umysłowej, jak dotychczas ). Porónywałem także zbilansowane koszty inwestycji i ogrzewania różnymi źródłami w czasie 25 lat i wybrane przeze mnie rozwiązanie jest najtańsze, co nie oznacza, że w Twoim przypadku tak byłoby. Śmiem twierdzić, że czym mniejsza powierzchnia i cieplejszy domek ten stosunek byłby mniej korzystny, a nawet odwrotny.

 

A owszem, mam w tym pewną satysfakcję :D

I dziękuję, ale jak to w przysłowiu polskim; święci garnków nie lepią.

 

Sam wykonałeś świetną robotę, bodajże z Heno_K jeśli chodzi o obliczenia akumulacji pod budynkiem. To wielka rzecz!

Z uwagą śledzę Wasze pomysły i rozwiązania.

 

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A tak w ogóle to kiedy budujesz?

 

pzdr

 

Obecnie miały już stać fundamenty :-?

Ale sprawy prawne uregulowania własności gruntu przeciągają się :evil:

Teraz to już chyba poczekam do przyszłej wiosny - podobno nie będą potrzebne pozwolenia na budowę.

 

Szczęśliwie nie muszę się spieszyć, tyle że już chciałoby się coś robić.

Jest czas natomiast dopieszczać projekty instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Panowie, jeśli dobrze zrozumiałem to opcja zaproponowana przez J-J jest na pierwszy rzut oka jak i po dalszych waszych dyskusjach do zaakceptowania ( mówię o elektrycznym piecu i podłogówce wodnej) > mówiąc o budynku o pow. 100-150 m2 dobrze izolowanym takie rozwiązanie ma sens a dodatkowym jego atutem jest to, że przy wodnym ogrzewaniu pozostawiamy sobie możliwość zmiany źródła ciepła lub ewentualnego wspomagania go kolektorami /płaszczem z kominka. Z tego również wynika, że przy wentylacji mech. Z reku i przy dobrej akumulacji budynku oraz skutecznej izolacji nie ma podstaw ekonomicznych do inwestowania w rozbudowane sterowanie takiej instalacji (budynek i tak będzie w pełni dogrzewany w godzinach II taryfy)

I tu pojawia się moje pytanie, zakładając wszystkie wyżej wymienione aspekty jak dobrać zasobnik by w przyszłości bez problemów móc podłączyć wspomagające źródła w tym kolektory / płaszcz kominkowy??? ( opcjonalnie obie instalacje zintegrować z piecem elektrycznym) jak duży powinien być ten zasobnik, czy to kwestia 3 wężownic (nie znam się na budowie takich zasobników), dzięki którym będzie można podłączyć piec kolektory i płaszcz???

 

>> dodam tylko, że nie mam nic wspólnego z branżą budowlaną jak i nie mam zielonego pojęcia o systemach, co i cwo >> i z tego biorą się moje dla was banalne pytania:) -- jednak sam borykam się z problemem wyboru odpowiednich rozwiązań w planowanym przez siebie domu:/ jak wynika z moich poprzednich postów staram się zrozumieć wszystkie wyżej wymienione przez WAS argumenty i sugestie, z mniejszym albo większym skutkiem, ale.... Staram się:)

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas tych przerw czynnik w obiegu grzewczym może się schłodzić poniżej temperatury powrotu i przy ponownym załączeniu kotła, kocioł będzie musial grzać czynnik nie od temperatury powrotu do temp. zasilania, jak ma to miejsce podczas pracy ciągłej ale podgrzać najpierw od tej temperatury do ktorej czynnik się schłodził do temperatury powrotu i dalej do temp. zasilania.

Będzie to wydaje mi sie mocno niekorzystne i nieekonomiczne.

Przy kablach tego problemu nie ma, hmm.

Wymyślasz jakieś sztuczne problemy. Wszystko zależy od tego jak to zaprojektujesz, jaki kocioł elektryczny zastosujesz.

Przykładowy kocioł :

http://www.kospel.com.pl/pl/produkty/elek_kotly_cent_ogrz/karta_katalogowaEKCO.pdf

umożliwia regulację mocy grzewczej, nie ma więc potrzeby cyklicznego włączania i wyłączania. Zresztą przy bezwładności ogrzewania podłogowego zmiany temperatury na zasilaniu i powrocie nie będą miały praktycznie żadnego znaczenia.

Temperatura powrotu jest istotna przy kotłach na paliwo stałe, gazowych i olejowych - chodzi o wyeliminowane roszenia w komorze spalania (przyspieszona korozja), przy kotle elektrycznym nie ma powodu przejmowania się nią.

Skąd wziąłeś takie koszty ogrzewania elektrycznego (7 tys. zł). Przy Twoim domu ten koszt powinien być dużo niższy.

Nie widzę istotnego powodu, dla którego koszt ogrzewania wodnego z kotłem elektrycznym miałby się istotnie różnić od kosztu ogrzewania elektrycznego z kablami grzewczymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ach o razu sztuczne, po prostu staram, się dokładnie przeanalizować za i przeciw :).

HenoK, domyślam się że kotly mają regulację mocy, ale mi chodzi o ogrzewanie akumulacyjne gdzie ta cykliczność występuje. I w czasie np. od godz. 15.00 do 22.00 albo nawet dłużej woda w obiegu schłodziłaby sie poniżej temp. powrotnej która razem z zasilaniem musi być spełniona dla grzania akumulacyjnego i dla danego rozstawu rurek.

Po takim spadku włączenie kotła spowoduje grzanie wody najpierw z tej "schłodzonej" temperatury. Tak to jakoś rozumiem i dlatego widzę w tym różnicę.

HenoK, myślisz że w ciągu 10 lub więcej h woda w rurkach w podlodze nie spadnie poniżej np. temp 35 st. jeśli mamy założoną instalację na parametry 45/35?

 

Co do ceny elektrycznego to powiem Ci jak to niestety wychodzi :(.

Żeby kable wbyły w odleglosci 20 cm od siebie (dalsze powodują strefy niedogrzania) to muszę dać przewymiarowaną moc kabli i dla powierzchni ok 90 m2 wychodzi mi kwota ok 5,5-6 tys + regulacja dla akumulacyjnego da mi ok 7-8 tys.

Mam 8 obiegów: 3 sypialnie, przedpokój, łazienka, WC, wiiatrołap i cała częśc dzinenna razem (czyli pokój dzienny, hall, spiżarka, kuchnia). Oczywiście mógłbym to załatwić 2 kablami (2 obiegami) po 2500 W i koszty byłyby minimalne.

Ale przy 8 obiegach te koszty za sam kabel rosną.

Niestety nie ma tak że jeden kabel o mocy 1000W jest 5 x droższy od 5 kabli o mocy 200W. Mniejsze kable zsumowane robią większą cenę niż jeden duży.

A dylemat miałem żeby może nie dawać podłogówki w przedpokoju, w WC, w wiatrołapie a wszystkie sypialnie spiąć w jeden ale stwierdziłem że to chyba nie jest dobry pomysł. I tak wyszło te 7-8 tys.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ach o razu sztuczne, po prostu staram, się dokładnie przeanalizować za i przeciw :).

HenoK, domyślam się że kotly mają regulację mocy, ale mi chodzi o ogrzewanie akumulacyjne gdzie ta cykliczność występuje. I w czasie np. od godz. 15.00 do 22.00 albo nawet dłużej woda w obiegu schłodziłaby sie poniżej temp. powrotnej która razem z zasilaniem musi być spełniona dla grzania akumulacyjnego i dla danego rozstawu rurek.

Po takim spadku włączenie kotła spowoduje grzanie wody najpierw z tej "schłodzonej" temperatury. Tak to jakoś rozumiem i dlatego widzę w tym różnicę.

HenoK, myślisz że w ciągu 10 lub więcej h woda w rurkach w podlodze nie spadnie poniżej np. temp 35 st. jeśli mamy założoną instalację na parametry 45/35?

Jakie to ma znaczenie? Energia, którą dostarczysz do kotła poprzez instalację ogrzewania podłogowego dotrze do pomieszczeń podnosząc w nim temperaturę do odpowiedniego poziomu. Biorąc pod uwagę akumulacyjne właściwości ogrzewania podłogowego nie ma większego znaczenia to, że przez pewien czas temperatura w rurkach będzie niższa lub wyższa od obliczeniowej (oczywiście w rozsądnych granicach).

Co do ceny elektrycznego to powiem Ci jak to niestety wychodzi :(.

Żeby kable wbyły w odleglosci 20 cm od siebie (dalsze powodują strefy niedogrzania) to muszę dać przewymiarowaną moc kabli i dla powierzchni ok 90 m2 wychodzi mi kwota ok 5,5-6 tys + regulacja dla akumulacyjnego da mi ok 7-8 tys.

Mam 8 obiegów: 3 sypialnie, przedpokój, łazienka, WC, wiiatrołap i cała częśc dzinenna razem (czyli pokój dzienny, hall, spiżarka, kuchnia). Oczywiście mógłbym to załatwić 2 kablami (2 obiegami) po 2500 W i koszty byłyby minimalne.

Ale przy 8 obiegach te koszty za sam kabel rosną.

 

Niestety nie ma tak że jeden kabel o mocy 1000W jest 5 x droższy od 5 kabli o mocy 200W. Mniejsze kable zsumowane robią większą cenę niż jeden duży.

A dylemat miałem żeby może nie dawać podłogówki w przedpokoju, w WC, w wiatrołapie a wszystkie sypialnie spiąć w jeden ale stwierdziłem że to chyba nie jest dobry pomysł. I tak wyszło te 7-8 tys.

 

Piszesz o 8 obiegach. Nie znam wszystkich szczegółów (i nie chcę ich znać :)), ale kabel grzewczy możesz kupić w cenie np. 300 zł za odcinek 110mb (1080W) : http://www.allegro.pl/item352297984_kabel_grzejny_1080w_najtaniej_sprawdz_.html .

Osiem takich obiegów to 2400 zł. Moc wystarczy dla Twoich potrzeb ze znacznym nadmiarem. Do tego proste sterowniki np. http://www.allegro.pl/item350144825_regulator_kompensator_pogodowy_termostat.html

nawet osobne dla każdego obiegu i masz instalację w cenie ok. 5000 zł (nie licząc posadzki, którą i tak musisz zrobić).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy możecie się odnieść do takiego schematu --- o ile dobrze wyczytałem to w tym przypadku główne medium to kolektory, ale czy taki układ jest do zaadoptowania, gdy kocioł elektryczny i kominek będą pełniły role dominującą??

I jak to jest z tymi zbiornikami i rozwarstwieniem temperatur -- nie ma tu wzmianki czy ta instalacja podejdzie pod podłogówkę??? ( Logicznie to, jeśli czerpać z niższych warstw to zasilić można niskotemperaturowe ogrzewanie)

Jak na spory układ solarny to cena zrozumiale wysoka w porównaniu do waszych 7-8 tyś? dochodzi jeszcze ok 3 tys na kocioł elektryczny.

:) >>

http://www.sklep.insbud.net/download/PL_Proj_01.pdf

 

 

Teraz się dopiero dopatrzyłem jeszcze taki układ, z podwójną wężownicom>>>

http://www.sklep.insbud.net/download/PL_Proj_02.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...