Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Mnie zastanawia inna rzecz jeszcze, kto doradzil Ci zeby dac tak mala warstwe pospolki (zageszczenia) i chudziaka?

Ja mam minimum 30cm zageszczonego piasku i 12cm chudziaka a na niego 30cm styropianu daje

Folie hydroizolacyjne daj moze na styropian a fudnamenty "pomaluj" np. dysperbitem

Oddzielenie chudziaka styro od scian jest OK, ja tak zrobilem

Porotherm wypelniony i tak nie odetnie fundamentow od scian zewnetrznych nosnych, musialbys dac cos innego, jezeli nie Foamglas bo jest dosyc drogi to moze chociaz BK 400?

Pytanie luzne, nie szkoda Ci kasy na niepotrzebny beton na lawe? To az 15cm szerzej.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

wewnątrz pociągnąłbym styro do styro.

Nie wiem natomiast czy potrzebny styro aż do samego dołu tak głębokich ław.

I jednak zastanowiłbym się nad tym perlitem.

Co do tego że termoblok jest szerszy- nie przejmowałbym się raczej, o jego wytrzymałości pisze produucent więc nie pekaj, co do trasportu to nie załatwisz czegoś małego na dwie palety?

 

pzdr

 

j-j, producent pisze i podaje, ale przy założeniu, że obciążenie masz równomierne na całej płaszczyżnie. Pewnie tragizuje, ale za potencjalny problem pękniętego bloczka to jestem w stanie odpuścić energooszczędność tych elementów w zupełności!

 

no, ale daleś mi zagwozdkę... Żeby odczarować matematycznie dywagacje troche policzyłem. A więc:

 

a) zasypanie perlitem wg heluz.pl na przykladzie ich cegly 49cm poprawia nastepująco własności cieplne:

- w osi prostopadłej do muru spadek U o 30%

- o osi pionowej (fundament<>sciana) spadek 3-krotny

 

b) PTH 25 ma U na poziomie 1,03 - 1,20 (domyślam się, że to w płaszczyźnie prostopadłej do muru, a różne źródła podają różne wartości U na tej samej stronie producenta ;) )

- zasypany będzie miał U w kierunku "styropianu podłogowego" na poziomie 0,7-0,9.

- jakie będą parametry w osi pionowej (o to nam chodzi w tym przypadku) - mogę się jedynie domyślać, bo danych wejściowych w zasadzie brak. Ale ekstrapolując wyniki z heluz.pl to:

-- w osi pionowej(z) U(z)=5*U(x), czyli U(z)=5,5

-- zasypanie perlitem zmniejszy U(z) trzykrotnie do poziomu U(z)=1,8

 

c) termoblok ma U(x) na poziomie 0,18 podobnie jak fortis sukiennika. U(z) - w zasadzie niewiadoma, ale na chłopski rozum powinno być znacznie lepiej niż 1,8 zasypanego PTH. W przypadku termobloku być może nawet rozkłady pomiędzy osiami będą zbliżone do siebie z uwagi na konstrukcje, przy fortisie nie mam pojęcia.

 

Wnioski:

1. założenia niepewne, bo rozne cegły,

2. wyniki niepewne

3. jak mi się uda jakoś bezbólowo załatwić (a zaświtała szansa) - biorę fortisa. ten sobie moze wystawać poza mur i tak ma się na czym trzymać ciężar ściany.

 

jeszcze tylko sprawdzę różnice cenowe w obu wariantach i będzie więcej zmiennych decyzyjnych :)

 

zdrówka, mrozek1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

------- Mrozek1 ------ po pierwsze to respect za rysunek :roll:

 

- co do transportu : 2 palety to może ci kurier podrzuci :) kwestia dogadania i ceny (dhl;masterlink itd)

- popieram opcję j-j'a --> styro do styro - dajesz styro od wewnątrz dość głęboko dla eliminacji mostka, to ja dałbym też styro tak by wyeliminować ten styk chudziak-pth+perlit --- nawet 5 cm ale bym dał :D

- ten styro w grunt to xps czy eps ??? bo nie wrysowałeś żadnej osłony ani mechanicznej ani wilgociowej (choćby folia kubełkowa)

- i teraz czysto teoretycznie (może nie praktycznie i ekonomicznie ale..) zawsze można , jeśli się upieramy przy termobloku , dać bloczki po szerokości (ściana fundamentowa wtedy 38 cm) i między nie jedna warstwa termobloków :D ale to już chyba czysta abstrakcja :D bo co z tymi 8 cm zapasu :D

- i jeszcze taka opcja --jak dla mnie to przesunął bym w osi do wewnątrz ławę o 10 cm --> wtedy izolacja nad i pod ziemią się licują --> jednocześnie masz oparcie dla styro od wewnątrz , bo opiera się na tych 10 cm ławy ???

 

co wy na to ?

 

pozdrawiam

 

dzieki za cieple slowo. A rysunek to bedzie dla wykonawcy. I tak bede miał słuchania: "na ch... tyle tego styropianu, a to to po co..." no, ale z tym to już sobie dam radę :)

 

pewnie jednak zdecyduje sie na fortisa, bo perlit faktycznie cudów nie zrobi, choc robi duuużo lepiej niż jego brak.

 

szczegóły typu folia pozostawię juz ekipie, bo z tym to sobie poradzą. Co do przesunięcia ławy - jak najbardziej masz rację.

 

 

Mnie zastanawia inna rzecz jeszcze, kto doradzil Ci zeby dac tak mala warstwe pospolki (zageszczenia) i chudziaka?

Ja mam minimum 30cm zageszczonego piasku i 12cm chudziaka a na niego 30cm styropianu daje

Folie hydroizolacyjne daj moze na styropian a fudnamenty "pomaluj" np. dysperbitem

Oddzielenie chudziaka styro od scian jest OK, ja tak zrobilem

Porotherm wypelniony i tak nie odetnie fundamentow od scian zewnetrznych nosnych, musialbys dac cos innego, jezeli nie Foamglas bo jest dosyc drogi to moze chociaz BK 400?

Pytanie luzne, nie szkoda Ci kasy na niepotrzebny beton na lawe? To az 15cm szerzej.

 

 

warstwy zagęszczonego i chudziaka na razie są przepisane z projektu. Projekt to raczej architektoniczno-poglądowy niż budowlany. Uzgodnię konkrety jeszcze z wykonawcą. Ale dzięki za uwagę.

 

Dobra, z perlitu już się wyleczyłem, BK pod ciężką ceramike jakoś mi się nie widzi, choć pewnie da się przeliczyć. Sprobuje załatwić fortisa ma szanse być lepiej niż z perlitem.

 

A co do ławy... hmm wyszło mi, że takie rozwiązanie to w zasadzie jeden koszt w porównaniu z bloczkami. A dlaczego?

 

wariant1: ława wysokości 0,5m i ściana z bloczka fund. (blisko 90cm). koszty:

- beton grucha 16m3 - ok 5000 pln brutto

- bloczki 1450szt - 4640 pln brutto

- piasek: ok 400 pln

- paleta cementu: ok 800 PLN

 

suma: ok 11.000

 

wariant2: ława lana 1m (80mb), koszty:

- beton grucha 32m3 - ok 10.000

- bloczki: 600szt - 1920

- piasek:150 pln

- cement: ok 300 pln

 

suma: ok 12.500

 

na betonie może coś starguję bo większe zamówienie, a i część mogę dostać bez fv. poza tym szybciej i łatwiej.

 

zdrówka, mrozek1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widac koszt niewiele wiekszy, ale szybciej to nie wiem. Na scianach fundamentowych mozna na drugi dzien stawiac sciany zewnetrzne, taka ilosc betonu w lawie musi troche wiazac, no ale jesli masz czas to pewnie bez roznicy

 

Pzdr.

 

jeszcze druga opcja - jak zalejesz w ziemi - zakładam że kopiesz dołki i zalewasz to później po związaniu musisz i tak odkopać by izolować termicznie - chyba że ten styro od razu włożysz ale to nie jest zbyt precyzyjne wykonanie - a to raczej ważne.

 

mrozek1 -->a to wyliczenie to już po zmniejszeniu obwodu i przesunięciu ławy do wewnątrz ?

 

co do warstwy z BK to też nie jestem przekonany czy to wytrzyma ciężar ceramiki - ale to już przypuszczenia, i mile widziana osoba która to sobie liczyła :D

 

na koniec -

I tak bede miał słuchania: "na ch... tyle tego styropianu, a to to po co..." no, ale z tym to już sobie dam radę :)

zdrówka, mrozek1

 

to już "przywilej inteligentnego inwestora" :D

 

pozdrawiam i życzę powodzenia w działaniu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widac koszt niewiele wiekszy, ale szybciej to nie wiem. Na scianach fundamentowych mozna na drugi dzien stawiac sciany zewnetrzne, taka ilosc betonu w lawie musi troche wiazac, no ale jesli masz czas to pewnie bez roznicy

 

Pzdr.

 

Szybciej to może faktycznie nie. Ale akurat taki mamy harmonogram, że po wylaniu ławy chłopaki idą sobie ode mnie na tydzień co najmniej. stawianie bloczków na drugi dzień na ławie to też wg mnie taki sobie pomysł, więc czas tu jest raczej porównywalny. Większe prawdopodobieństwo, że trzeba będzie podlewać ławy jak przyjdą upały.

 

jeszcze druga opcja - jak zalejesz w ziemi - zakładam że kopiesz dołki i zalewasz to później po związaniu musisz i tak odkopać by izolować termicznie - chyba że ten styro od razu włożysz ale to nie jest zbyt precyzyjne wykonanie - a to raczej ważne.

 

No i taki jest plan. Zalać w ziemii, a odkopać będzie trzeba do założenia izolacji, ale to już w dowolnie wybranym momencie (jak jeszcze przemyślę temat drenażu, bo na razie to wiem tyle, że taki jest :) ). Większy problem to prezycja wykopania dołka. Jak zamiast 40 bedzie 50cm to jest dodatkowe 2k pln w piach (dosłownie). No, ale tu mam zaufanie do mojego koparkowego - działamy z nim nie od dziś i tak skrupulatnego, dokładnego i myslącego operatora to życzę każdemu!

 

mrozek1 -->a to wyliczenie to już po zmniejszeniu obwodu i przesunięciu ławy do wewnątrz ?

 

przesunięcie ławy zmniejszy obwód o wartości w zakresie błędów obliczeniowych: 1m góra? to bedzie ok 0,4m3 betonu, czyli jakies 125 pln. nie o takie pieniądze my się tu modlić przyszliśmy :))

 

to już "przywilej inteligentnego inwestora"

 

zobaczymy czy za jakiś czas nie przeklnę owego przywileju. Pewnie tak, no ale na razie sie chce jeszcze pokombinować, więc trzeba korzystać póki jest zapał.

 

dzięki wszystkim za pomoc, cenne uwagi i

 

zdówka, mrozek1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

No i taki jest plan. Zalać w ziemii, a odkopać będzie trzeba do założenia izolacji, ale to już w dowolnie wybranym momencie (jak jeszcze przemyślę temat drenażu, bo na razie to wiem tyle, że taki jest :) ). Większy problem to prezycja wykopania dołka. Jak zamiast 40 bedzie 50cm to jest dodatkowe 2k pln w piach (dosłownie). No, ale tu mam zaufanie do mojego koparkowego - działamy z nim nie od dziś i tak skrupulatnego, dokładnego i myslącego operatora to życzę każdemu!

obliczeniowych: 1m góra? to bedzie ok 0,4m3 betonu, czyli jakies 125 pln. nie o takie pieniądze my się tu modlić przyszliśmy :))

 

zdówka, mrozek1

 

to jeszcze tylko to --> jeśli masz drenaż w projekcie to zakładam że poziom wód wysoki --> dalej pewnie glina --> czyli kopanie precyzyjne może nie przebiegać tak kolorowo, a i istnieje ryzyko szybkiego nachodzenia wody . ostatnio widziałem na budowie jak w odległości 30m ekipa kopała 2 wykopy pod budynki -- pierwszy ok , wykopany zalany bez problemów , ten obok zaraz po wykopaniu naszedł wodą i co gorsza zaczęły się obsypywać ściany wykopu

 

życzę powodzenia i ewentualnie w formie pocieszenia dodam :) ta ekipa nie poddała się -- fundamenty zalali , po prostu zaraz po wykopaniu lali z gruchy na szybko :) --> tylko ile w taki działaniu niewiadomych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W projekcie sa obciazenia gruntu i fundamentow wiec wystarczy spojzec sobie w "papiery" i sprawdzic wytrzymalosc danego BK np. na stronie producentckiej

 

Pzdr.

 

w projekcie obciążeń nie znalazłem, ale znalazłem wytyczne dot. stosowanego bloczka fundamentowego: klasy 5MPa. BK 400 za http://solbet.pl/Wytrzymalosc.php ma wytrzymałość 2,0, a BK 700 4,0 Mpa.

 

Pewnie po przeliczeniu wyszłoby, że ten 5MPa to na wyrost, ale ja nie będę ryzykował.

 

Dzięki za rade, tak czy inaczej.

 

zdrówka, mrozek1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jeszcze tylko to --> jeśli masz drenaż w projekcie to zakładam że poziom wód wysoki --> dalej pewnie glina -->[...]

 

ok, pewnie znowu moje nieprzygotowanie wychodzi. Drenaż mam na myśli - rozwiązanie, które pozwoli na odprowadzenie wody z rynien pod opaską z kostki brukowej. W projekcie nie mam, ale mam doświadczenia z zalewaną kostką brukową po ulewach - bezsens i tyle. Coś z wodą z dachu trzeba będzie zrobić i jakoś ją wyciągnąć dalej od domu. Albo drenaż dookoła, albo alternatywnie rynny pod ziemię i pod trawnikiem np. podziemnych kilka sztuk 'cos a la mini zwirowiec' do odebrania wody.

 

Warunki gruntowe to u mnie są jak na budowanie bardzo ok. Piasek, ale dość twardy, głębiej - ok 2m glina, ale raczej rzadko. Do wykopków i stabilności budynku to dobrze. Znacznie gorzej do uprawy czegokolwiek, bo nawet z utrzymaniem trawnika jest zachodu, że hej.

 

zdrówka, mrozek1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm... Ja buduje z Solbetu 400 i 36cm grubosci (wlasciwie sciany zewnetrzne juz dawno stoja) i spokojnie wytrzymaja, no ale jesli budujesz dom pietrowy i poddasze dodatkowo uzytkowe plus ciezka dachowka i ... cos tam to moze byc na styk.

Ja gotowca kupilem we Wroclawiu w Dobrych Domach i dzwonilem tam kilkakrotnie, mialem tez rozne watpliwosci (min. BK 400i Foamglas T) ale przekonalem sie ze zaprojektowali mocno na wyrost, wiecej niz wymaga norma na bezpieczenstwo -podobnodla6tego zeby mozna bylo cos samemu bezpiecznie aranzowac/przerabiac. Mnie wychodzilo mniej niz te 2MPa -nie pamietam teraz ile, a na Foamglas T jeszcze mniej i nadal wytrzymuje (obliczeniowo ma jeszcze wspolczynnik jakis bezpieczenstwa)

Do domow jednorodzinnych BK 400 idelnie nadaje sie , do bunkrow juz nie :wink:

Ktos tutaj na forum zrobil (co mnie mocno zadziwilo) rzecz nastepujaca, ulozyl jedna warstwe BK 400 jako odcinajaca pomiedzy fundament a sciane zewnerzna a na sciany dal zdaje sie porotherm. Sciana z Porothermu jest znacznie ciezsza niz z BK 400, wiec jaki mialo to sens? Zadnego, skoro niebezpiecznie jest stawiac lekkie scianki to bezpiecznie postawic na warstwie 400 sciane sporo ciezsza? :lol:

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Pewnie po przeliczeniu wyszłoby, że ten 5MPa to na wyrost, ale ja nie będę ryzykował.

 

 

 

Cytując Gena:

 

1MPa=1000kN/m2

 

1kN/m2=1 kPa

 

1kN~100 kg

 

1MPa=1000kPa=100x1000=100000 kg

 

100 t

 

5Mpa= 500t/m2

 

inaczej

 

5 Mpa = 500 N/ cm2

 

Przypomnę ,że

 

1N= 1kg * m / s2

 

g~ 9,81 m/s2

 

to 1N ~ 0,1 kg

 

zatem 500 N/ cm2

 

~ 50 kg/ cm2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm... Ja buduje z Solbetu 400 i 36cm grubosci (wlasciwie sciany zewnetrzne juz dawno stoja) i spokojnie wytrzymaja, no ale jesli budujesz dom pietrowy i poddasze dodatkowo uzytkowe plus ciezka dachowka i ... cos tam to moze byc na styk.

Ja gotowca kupilem we Wroclawiu w Dobrych Domach i dzwonilem tam kilkakrotnie, mialem tez rozne watpliwosci (min. BK 400i Foamglas T) ale przekonalem sie ze zaprojektowali mocno na wyrost, wiecej niz wymaga norma na bezpieczenstwo -podobnodla6tego zeby mozna bylo cos samemu bezpiecznie aranzowac/przerabiac. Mnie wychodzilo mniej niz te 2MPa -nie pamietam teraz ile, a na Foamglas T jeszcze mniej i nadal wytrzymuje (obliczeniowo ma jeszcze wspolczynnik jakis bezpieczenstwa)

Do domow jednorodzinnych BK 400 idelnie nadaje sie , do bunkrow juz nie :wink:

Ktos tutaj na forum zrobil (co mnie mocno zadziwilo) rzecz nastepujaca, ulozyl jedna warstwe BK 400 jako odcinajaca pomiedzy fundament a sciane zewnerzna a na sciany dal zdaje sie porotherm. Sciana z Porothermu jest znacznie ciezsza niz z BK 400, wiec jaki mialo to sens? Zadnego, skoro niebezpiecznie jest stawiac lekkie scianki to bezpiecznie postawic na warstwie 400 sciane sporo ciezsza? :lol:

 

Pzdr.

 

bunkier to z mojej chalupy nie bedzie na pewno, a ja nie znam sie na obliczeniach konstrukcji budowlanych, wiec elementy, które mają wpływ na konstrukcje zostawiam w spokoju. Pewnie tak wsp. bezp. to jest k=15, albo i lepiej ;)

 

Piwopijco, chłopie drogi - ja nigdzie nie napisałem, że stawiać z BK niebezpiecznie - ot jakoś jako laikowi mi nie pasowało stawiać cieżkiej ceramiki na BK. W projekcie u mnie jest bloczek betonowy 5MPa i jak mam go zmieniac, to na materiał porównywalny.

 

zdrówka, mrozek1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PTH 25 ma U na poziomie 1,03 - 1,20 (domyślam się, że to w płaszczyźnie prostopadłej do muru, a różne źródła podają różne wartości U na tej samej stronie producenta ;) )

- zasypany będzie miał U w kierunku "styropianu podłogowego" na poziomie 0,7-0,9.

- jakie będą parametry w osi pionowej (o to nam chodzi w tym przypadku) - mogę się jedynie domyślać, bo danych wejściowych w zasadzie brak. Ale ekstrapolując wyniki z heluz.pl to:

-- w osi pionowej(z) U(z)=5*U(x), czyli U(z)=5,5

-- zasypanie perlitem zmniejszy U(z) trzykrotnie do poziomu U(z)=1,8

Wg obliczeń Uniwersytetu technicznego w wiedniu będzie odpowiednio:

Uh=0,74

Uv=0,99

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...