Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

j-j mam pytanie co to tej twojej instalacji wentylacji mechanicznej --->

co do przepustnicy trójnikowej do przełączania GWC/ pow. zewn. :

czy wlot powietrza z zewnątrz masz od strony południowej ? ( zastanawiam się nad tym bo to powietrze jest używane w okresach przejściowych wiosna / jesień i chodzi chyba o to by wpadało jak najcieplejsze -- a w obrębie południowej budynku tak chyba jest ??? )

 

suma suma rum przed tobą solidne wyzwanie, zacznij dużo czytać wszystko co tylko ma związek z oszczędzaniem energii, bo na fachowców nie ma co liczyć, jak tylko spuścisz ich z oka zafundują ci mostek termiczny bo tak im będzie łatwiej murować, a oni tam przecież mieszkać nie będą

 

to jest tak jak w ludowej mądrości ---> chcesz mieć coś dobrze zrobione to zrób to sam ! okrutna sprawa ale jak najbardziej na miejscu :-?

są wyjątki ale to tylko potwierdza regułę :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Powinienes od zachodu montowac czerpnie a nie od poludnia.

Poludniowa strona nie ma tutaj znaczenia, powietrze jest i tak o tej samej temperaturze, kwestia czy od slonca nagrzewa sie sciana, grunt etc. i posrednio "dogrzewa" powietrze. Nie bral bym tego pod uwage (ogrzewanie powietrza sloncem poludniowym), zachodnia natomiast jest korzystna pod wzgledem oporow. Od zachodu w naszym klimacie wieje wiec wentylatory nie musza "meczyc sie" z zassaniem powietrza bo natura pomaga im w tym

No, ale to wg mnie jest najlapsze rozwiazanie . Nie liczylbym tez na "grzanie" poludniowym sloneczkiem samej czerpni poniewaz powinna byc montowana ok. 2m nad powierzchnia gruntu a zazwyczaj domy maja podbitki wiec ...

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ma to sens :) --> z obecnych obserwacji potwierdza się opcja co do tych oporów bo w większości przypadków w mojej okolicy wieją wiatry zachodnie -- nie wiem czy jest to plusem że ściana zachodnia jest z lekkim odchyleni w kierunku południowym ale to już się nie zmieni (taki będzie ukierunkowanie budynku/ taka działka) a czy jest jakaś teoria co do usytuowania czerpni GWC ? i jak umieszczać GWC - po której stronie budynku ? planowany gwc to długa prosta rura.

Czy też od zachodu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GWC nie ma znaczenia jesli jest na glebokosci 1,5-2m pod ziemia.

Czerpnie generalnie dobrze jest umieszczac po stronie zachodniej (nasza strefa), ale odchylenie o jakis kat nie powinno niczego zaburzyc. Kwestia mozliowsci lokalizacji i miejsca np. na scianie, kominek z ziemi etc.

Ja mam GWC zwirowe pod garazem (2x450m3) a czerpnie beda na zachodniej scianie budynku zarowno do GWC jak i bezp. do wentylacji natomiast wyrzutnie daje w kominie wentylacyjnym-jeden kanal wiecej dalem wlasnie wtym celu.

Tez moze wplynac korzystnie na opory, jesli jest ciag to podcisnienie ssamo wyciaga brudne powietrze a wentylator tylko pomaga :)

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do wentylacji natomiast wyrzutnie daje w kominie wentylacyjnym-jeden kanal wiecej dalem wlasnie wtym celu.

Tez moze wplynac korzystnie na opory, jesli jest ciag to podcisnienie ssamo wyciaga brudne powietrze a wentylator tylko pomaga :)

Pzdr.

 

no no - " łeb jak sklep" (bez obrazy :D ) pomyślane o wszystkim -- a czy ten ciąg z komina (to chyba jeśli się nie mylę wytworzy podciśnienie) to nie będzie zaburzało pracę reku ? tak pytam bo chyba wszystko ma plusy i minusy swojego zastosowania ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wentylacja mechaniczna ma wieksze "potrzeby" niz jest w stanie wygenerowac grawitacja wiec nie martwie sie tym -dla mnie nie ma problemu. Jeden komin (jedna kratka) nie jest w stanie wyciagnac powietrza nawet dla wymiany 0,2 a co dopiero dla 0,5 dla calego domu. Mam nadzieje ze wogole bedzie dzialac to w razie braku pradu cokolwiek "pociagnie" :)

zakladajac wariant ba...rdzo optymistyczny, to gdy wieje wiatr i zadziala grawitacyjna to podczas "bezpradzia" powinno cos tam pociagnac-no ale to tylko marzenia. Zycie jest brutalne i tego raczej nie przeskocze, tyle mb rur w calym domu to chyba nie ma szans dzialac, ale nie przejmuje sie tym -przeciez nie o to chodzi w wentylacji mechanicznej zeby dzialala jak grawitacyjna :wink:

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powinno się stosować takich przepustnic, tylko zawór na część powietrzną czerni. Ale o tym się j-j dowie w przyszłości. Dlaczego? otóż jeżeli oba kanały (powietrze i GWC ) są otwarte różnica w oporze powoduje, że z gwc "idzie" minimalna ilość powietrza. Ale ta minimalna ilość powietrza pozwoli zachować "zdrowe" gwc. Gdy kanał jest zamknięty wiosną czy jesienią po uruchomieniu jedzie stęchlizną. ŁD 2002/10 „raport o świeżym powietrzu”
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok :) wielkie dzięki za rozjaśnienie tematu .

 

a tak na marginesie to nawet nie zauważyłem że już mi 100 przeleciała , tak więc przy tej okazji bardzo dziękuję za to że mogłem wtrącać się w wasze dyskusje, za to że nie zmieszano mnie z błotem za heretyczne wywody i takie tam :)

Co najważniejsze dziękuję bo dzięki wam sporo się nauczyłem i mam nadzieję że jeszcze sporo nauczę, wiem że słodzę i co gorsze tak na sucho ( nie wypada) ale jest to niestety największa z wad netu --- jak wynajdą sposób by można było się napić przez net to się zrehabilituję :D

 

pozdrawiam wszystkich " budujących z głową " :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kibito, czerpnię mam od zachodu a wyrzutnię od północy.

 

Basia z lasu- okna są Aluplasta- passivhaus, kolor orzech, koszt ok. 12500 za wszystkie okna czyli za ok 14 m2, ekipa ok, współpracująca z firmą która w ZG jest ich dystrybutorem.

 

Nie powinno się stosować takich przepustnic, tylko zawór na część powietrzną czerni. Ale o tym się j-j dowie w przyszłości. Dlaczego? otóż jeżeli oba kanały (powietrze i GWC ) są otwarte różnica w oporze powoduje, że z gwc "idzie" minimalna ilość powietrza. Ale ta minimalna ilość powietrza pozwoli zachować "zdrowe" gwc. Gdy kanał jest zamknięty wiosną czy jesienią po uruchomieniu jedzie stęchlizną. ŁD 2002/10 „raport o świeżym powietrzu”

 

A kto powiedział że będzie pół otwarte pół zamkniete??? Albo biorę z GWC albo z zewnątrz. I kto powiedział że GWC da mi duże opory??

 

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

J-J tu raczej chodziło o to by nawet w minimalnym stopniu kanał od GWC był drożny i przepuszczał trochę powierza --- po to by zachować wymianę i nie dopuścić do delikatnie mówiąc zaśmierdnięcia powietrza w rurach :D -- ja tak odebrałem tego posta ale niech wypowie się sam autor :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Jaką moc ogrzewania powinienem przyjąć na m2 powierzchni (tak mniej więcej) dla domu powiedzmy 5-cio litrowego? Można przyjąć, że jak nastanie 5-cio dniowa era lodowcowa to będzie istniała możliwość dogrzania domu kominkiem. Potrzebuję te dane do oszacowania wielkości kolektora dla PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką moc ogrzewania powinienem przyjąć na m2 powierzchni (tak mniej więcej) dla domu powiedzmy 5-cio litrowego? Można przyjąć, że jak nastanie 5-cio dniowa era lodowcowa to będzie istniała możliwość dogrzania domu kominkiem. Potrzebuję te dane do oszacowania wielkości kolektora dla PC.

 

100W/m2 . Im wieksza moc tym niejsze zużycie i łatwiejsze sterowanie, w łazience 150W/m2.

 

Hmmm, cos to kiepsko widze. Dom będzie 210 m2 - strasznie duży by mi wyszedł kolektor do PC. W domach "zwyklych" przyjmusje sie standardowo 50W/m2. Ja bede celował w dom 5-cio litrowy i sądzę że powinno być to mniej niż te 50W. Dodatkowo w domu będzie koza/kominek na wypadek -20stC. Co do sterowania to interesuje mnie podejście 2-taryfowe i akumulacja ciepła w ciężkich ścianach/podłodze czyli ogrzewanie ścienne/podlogowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w domach słabo izolowanych. W domach o małych potrzebach nie robi się pomp ciepła!. To zostało wymyślone do zabytków. Przecież koszty cyrkulacji i przegladów, (o odsektach bankowych nie wspominając ) znacznie przekraczają koszty ogrzewania! Klasa A to 40 kWh/m2 rocznie ... gdzie tu pompę montować? To totalne nieporozumienie. Dom musi do pompy być "izolowany" na pozimie 100 i wiecej kWh/m2 . A jeszcze substancje kontrolowane, jakie to koszty gdy się będzie i u nas płacić za samo posiadanie...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w domach słabo izolowanych. W domach o małych potrzebach nie robi się pomp ciepła!. To zostało wymyślone do zabytków. Przecież koszty cyrkulacji i przegladów, (o odsektach bankowych nie wspominając ) znacznie przekraczają koszty ogrzewania! Klasa A to 40 kWh/m2 rocznie ... gdzie tu pompę montować? To totalne nieporozumienie. Dom musi do pompy być "izolowany" na pozimie 100 i wiecej kWh/m2 . A jeszcze substancje kontrolowane, jakie to koszty gdy się będzie i u nas płacić za samo posiadanie...

No tak, ale moj dom bedzie w klasie B.

50kWh/m2 * 210m2 = 10500kWh

Do tego na ogrzanie ciepłej wody - 2500kWh

Czyli razem w ciągu roku będę potrzebował 13000kWh energiim, czyli około 6,5 tyś na rok. Nie stać mnie na grzanie tego prądem.

 

Zakładając PC mogę tą kwotę podzielić przez 3. Uwzględniając jeszcze 2 taryfy mogę tą kwotę pomnożyć prawdopodobnie przez 0,7 czyli mam: 1,5 tyś na rok. Czyli w ciągu jednego roku oszczędzam 5 tyś. Inwestycja powinna się zwrócić w ciągu 10ciu lat, góra 15.

 

Cyrkulacji się nie boję - jest wliczona w COP. Cyrkulacji pomp wewnątrz też się nie boję - enargia którą one zabierają jest zwracana jako energia cieplna wytworzona na skutek tarcia w samej pompie oraz tarcia cieczy w przewodach ogrzewania. No może jakaś minimalna część energii z pompy obiegowej poleci w kosmos jako fala elektromagnetyczna ale to nie jest za wiele. Raczej dużo więcej energii w formie fali odleci z ogrzewania elektrycznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytaj ustawę ... "całkowite zużycie energii"! Zresztą sam mam dom (opisywany w ŁD) 144m2 wszystko na prąd i rachunki roczne do 2000zł.

Przecież 5 godzin 400W telewizora czy 10 h 300W komputera nie jest za darmo. Dom" A" to max 45kWh /m2 (czy 40 zależy od źródła) całkowitej energii.

Jaki jest załkowity koszt projekt z instalacją w środku (grzejniki podłogówka), kolektorem gruntowym i montażem dobrej pompy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prostuję :lol: Zapotrzebowanie energetyczne budynku nie przedkłada się wprost na klasę energetyczną budynku - niestety. Ten sam budynek o takim samym zapotrzebowaniu na energię może mieć różne klasy energetyczne.

I tak np. w przypadku am76 wybudowany dom może mieć klasę "C" przy ogrzewaniu niecentralnym elektrycznym, przy niecentralnym CWU i wentylacji grawitacyjnej, lub klasę "A", przy centralnym ogrzewaniu PC, solarami dla centralnego CWU i wentylacją mechaniczną z rekuperacją.

 

Charakterystyka energetyczna budynku jednorodzinnego jest to zbiór danych i wskaźników energetycznych budynku dotyczących obliczeniowego zapotrzebowania budynku na energię na cele c.o., c.w.u., wentylacji i klimatyzacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...