kibito 08.07.2008 06:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 j-j mam pytanie co to tej twojej instalacji wentylacji mechanicznej ---> co do przepustnicy trójnikowej do przełączania GWC/ pow. zewn. : czy wlot powietrza z zewnątrz masz od strony południowej ? ( zastanawiam się nad tym bo to powietrze jest używane w okresach przejściowych wiosna / jesień i chodzi chyba o to by wpadało jak najcieplejsze -- a w obrębie południowej budynku tak chyba jest ??? ) suma suma rum przed tobą solidne wyzwanie, zacznij dużo czytać wszystko co tylko ma związek z oszczędzaniem energii, bo na fachowców nie ma co liczyć, jak tylko spuścisz ich z oka zafundują ci mostek termiczny bo tak im będzie łatwiej murować, a oni tam przecież mieszkać nie będą to jest tak jak w ludowej mądrości ---> chcesz mieć coś dobrze zrobione to zrób to sam ! okrutna sprawa ale jak najbardziej na miejscu są wyjątki ale to tylko potwierdza regułę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 08.07.2008 06:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Powinienes od zachodu montowac czerpnie a nie od poludnia.Poludniowa strona nie ma tutaj znaczenia, powietrze jest i tak o tej samej temperaturze, kwestia czy od slonca nagrzewa sie sciana, grunt etc. i posrednio "dogrzewa" powietrze. Nie bral bym tego pod uwage (ogrzewanie powietrza sloncem poludniowym), zachodnia natomiast jest korzystna pod wzgledem oporow. Od zachodu w naszym klimacie wieje wiec wentylatory nie musza "meczyc sie" z zassaniem powietrza bo natura pomaga im w tymNo, ale to wg mnie jest najlapsze rozwiazanie . Nie liczylbym tez na "grzanie" poludniowym sloneczkiem samej czerpni poniewaz powinna byc montowana ok. 2m nad powierzchnia gruntu a zazwyczaj domy maja podbitki wiec ... Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kibito 08.07.2008 07:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 No ma to sens --> z obecnych obserwacji potwierdza się opcja co do tych oporów bo w większości przypadków w mojej okolicy wieją wiatry zachodnie -- nie wiem czy jest to plusem że ściana zachodnia jest z lekkim odchyleni w kierunku południowym ale to już się nie zmieni (taki będzie ukierunkowanie budynku/ taka działka) a czy jest jakaś teoria co do usytuowania czerpni GWC ? i jak umieszczać GWC - po której stronie budynku ? planowany gwc to długa prosta rura. Czy też od zachodu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 08.07.2008 07:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 GWC nie ma znaczenia jesli jest na glebokosci 1,5-2m pod ziemia. Czerpnie generalnie dobrze jest umieszczac po stronie zachodniej (nasza strefa), ale odchylenie o jakis kat nie powinno niczego zaburzyc. Kwestia mozliowsci lokalizacji i miejsca np. na scianie, kominek z ziemi etc. Ja mam GWC zwirowe pod garazem (2x450m3) a czerpnie beda na zachodniej scianie budynku zarowno do GWC jak i bezp. do wentylacji natomiast wyrzutnie daje w kominie wentylacyjnym-jeden kanal wiecej dalem wlasnie wtym celu. Tez moze wplynac korzystnie na opory, jesli jest ciag to podcisnienie ssamo wyciaga brudne powietrze a wentylator tylko pomaga Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kibito 08.07.2008 07:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 do wentylacji natomiast wyrzutnie daje w kominie wentylacyjnym-jeden kanal wiecej dalem wlasnie wtym celu. Tez moze wplynac korzystnie na opory, jesli jest ciag to podcisnienie ssamo wyciaga brudne powietrze a wentylator tylko pomaga Pzdr. no no - " łeb jak sklep" (bez obrazy ) pomyślane o wszystkim -- a czy ten ciąg z komina (to chyba jeśli się nie mylę wytworzy podciśnienie) to nie będzie zaburzało pracę reku ? tak pytam bo chyba wszystko ma plusy i minusy swojego zastosowania ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 08.07.2008 07:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Wentylacja mechaniczna ma wieksze "potrzeby" niz jest w stanie wygenerowac grawitacja wiec nie martwie sie tym -dla mnie nie ma problemu. Jeden komin (jedna kratka) nie jest w stanie wyciagnac powietrza nawet dla wymiany 0,2 a co dopiero dla 0,5 dla calego domu. Mam nadzieje ze wogole bedzie dzialac to w razie braku pradu cokolwiek "pociagnie" zakladajac wariant ba...rdzo optymistyczny, to gdy wieje wiatr i zadziala grawitacyjna to podczas "bezpradzia" powinno cos tam pociagnac-no ale to tylko marzenia. Zycie jest brutalne i tego raczej nie przeskocze, tyle mb rur w calym domu to chyba nie ma szans dzialac, ale nie przejmuje sie tym -przeciez nie o to chodzi w wentylacji mechanicznej zeby dzialala jak grawitacyjna Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 08.07.2008 08:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Nie powinno się stosować takich przepustnic, tylko zawór na część powietrzną czerni. Ale o tym się j-j dowie w przyszłości. Dlaczego? otóż jeżeli oba kanały (powietrze i GWC ) są otwarte różnica w oporze powoduje, że z gwc "idzie" minimalna ilość powietrza. Ale ta minimalna ilość powietrza pozwoli zachować "zdrowe" gwc. Gdy kanał jest zamknięty wiosną czy jesienią po uruchomieniu jedzie stęchlizną. ŁD 2002/10 „raport o świeżym powietrzu” Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kibito 08.07.2008 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 ok wielkie dzięki za rozjaśnienie tematu . a tak na marginesie to nawet nie zauważyłem że już mi 100 przeleciała , tak więc przy tej okazji bardzo dziękuję za to że mogłem wtrącać się w wasze dyskusje, za to że nie zmieszano mnie z błotem za heretyczne wywody i takie tam Co najważniejsze dziękuję bo dzięki wam sporo się nauczyłem i mam nadzieję że jeszcze sporo nauczę, wiem że słodzę i co gorsze tak na sucho ( nie wypada) ale jest to niestety największa z wad netu --- jak wynajdą sposób by można było się napić przez net to się zrehabilituję pozdrawiam wszystkich " budujących z głową " Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 08.07.2008 08:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Kibito, czerpnię mam od zachodu a wyrzutnię od północy. Basia z lasu- okna są Aluplasta- passivhaus, kolor orzech, koszt ok. 12500 za wszystkie okna czyli za ok 14 m2, ekipa ok, współpracująca z firmą która w ZG jest ich dystrybutorem. Nie powinno się stosować takich przepustnic, tylko zawór na część powietrzną czerni. Ale o tym się j-j dowie w przyszłości. Dlaczego? otóż jeżeli oba kanały (powietrze i GWC ) są otwarte różnica w oporze powoduje, że z gwc "idzie" minimalna ilość powietrza. Ale ta minimalna ilość powietrza pozwoli zachować "zdrowe" gwc. Gdy kanał jest zamknięty wiosną czy jesienią po uruchomieniu jedzie stęchlizną. ŁD 2002/10 „raport o świeżym powietrzu” A kto powiedział że będzie pół otwarte pół zamkniete??? Albo biorę z GWC albo z zewnątrz. I kto powiedział że GWC da mi duże opory?? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kibito 08.07.2008 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 J-J tu raczej chodziło o to by nawet w minimalnym stopniu kanał od GWC był drożny i przepuszczał trochę powierza --- po to by zachować wymianę i nie dopuścić do delikatnie mówiąc zaśmierdnięcia powietrza w rurach -- ja tak odebrałem tego posta ale niech wypowie się sam autor Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 08.07.2008 09:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Dokładnie o to chodziło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 08.07.2008 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Tutaj to sie zgodze ze moze lekko jechac gdyby nie "przewietrzyc" GWC. Pewnie inaczej jest gdy caly rok korzystamy z niego nawet na chwile wieczoremPzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 08.07.2008 09:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Zapewne, ale wiosną gdy na dworze +10 , 12 st a grunt 5? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am76 08.07.2008 09:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Witam, Jaką moc ogrzewania powinienem przyjąć na m2 powierzchni (tak mniej więcej) dla domu powiedzmy 5-cio litrowego? Można przyjąć, że jak nastanie 5-cio dniowa era lodowcowa to będzie istniała możliwość dogrzania domu kominkiem. Potrzebuję te dane do oszacowania wielkości kolektora dla PC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 08.07.2008 09:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 100W/m2 . Im wieksza moc tym niejsze zużycie i łatwiejsze sterowanie, w łazience 150W/m2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am76 08.07.2008 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Jaką moc ogrzewania powinienem przyjąć na m2 powierzchni (tak mniej więcej) dla domu powiedzmy 5-cio litrowego? Można przyjąć, że jak nastanie 5-cio dniowa era lodowcowa to będzie istniała możliwość dogrzania domu kominkiem. Potrzebuję te dane do oszacowania wielkości kolektora dla PC. 100W/m2 . Im wieksza moc tym niejsze zużycie i łatwiejsze sterowanie, w łazience 150W/m2. Hmmm, cos to kiepsko widze. Dom będzie 210 m2 - strasznie duży by mi wyszedł kolektor do PC. W domach "zwyklych" przyjmusje sie standardowo 50W/m2. Ja bede celował w dom 5-cio litrowy i sądzę że powinno być to mniej niż te 50W. Dodatkowo w domu będzie koza/kominek na wypadek -20stC. Co do sterowania to interesuje mnie podejście 2-taryfowe i akumulacja ciepła w ciężkich ścianach/podłodze czyli ogrzewanie ścienne/podlogowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 08.07.2008 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 To w domach słabo izolowanych. W domach o małych potrzebach nie robi się pomp ciepła!. To zostało wymyślone do zabytków. Przecież koszty cyrkulacji i przegladów, (o odsektach bankowych nie wspominając ) znacznie przekraczają koszty ogrzewania! Klasa A to 40 kWh/m2 rocznie ... gdzie tu pompę montować? To totalne nieporozumienie. Dom musi do pompy być "izolowany" na pozimie 100 i wiecej kWh/m2 . A jeszcze substancje kontrolowane, jakie to koszty gdy się będzie i u nas płacić za samo posiadanie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am76 08.07.2008 10:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 To w domach słabo izolowanych. W domach o małych potrzebach nie robi się pomp ciepła!. To zostało wymyślone do zabytków. Przecież koszty cyrkulacji i przegladów, (o odsektach bankowych nie wspominając ) znacznie przekraczają koszty ogrzewania! Klasa A to 40 kWh/m2 rocznie ... gdzie tu pompę montować? To totalne nieporozumienie. Dom musi do pompy być "izolowany" na pozimie 100 i wiecej kWh/m2 . A jeszcze substancje kontrolowane, jakie to koszty gdy się będzie i u nas płacić za samo posiadanie... No tak, ale moj dom bedzie w klasie B. 50kWh/m2 * 210m2 = 10500kWh Do tego na ogrzanie ciepłej wody - 2500kWh Czyli razem w ciągu roku będę potrzebował 13000kWh energiim, czyli około 6,5 tyś na rok. Nie stać mnie na grzanie tego prądem. Zakładając PC mogę tą kwotę podzielić przez 3. Uwzględniając jeszcze 2 taryfy mogę tą kwotę pomnożyć prawdopodobnie przez 0,7 czyli mam: 1,5 tyś na rok. Czyli w ciągu jednego roku oszczędzam 5 tyś. Inwestycja powinna się zwrócić w ciągu 10ciu lat, góra 15. Cyrkulacji się nie boję - jest wliczona w COP. Cyrkulacji pomp wewnątrz też się nie boję - enargia którą one zabierają jest zwracana jako energia cieplna wytworzona na skutek tarcia w samej pompie oraz tarcia cieczy w przewodach ogrzewania. No może jakaś minimalna część energii z pompy obiegowej poleci w kosmos jako fala elektromagnetyczna ale to nie jest za wiele. Raczej dużo więcej energii w formie fali odleci z ogrzewania elektrycznego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 08.07.2008 10:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Poczytaj ustawę ... "całkowite zużycie energii"! Zresztą sam mam dom (opisywany w ŁD) 144m2 wszystko na prąd i rachunki roczne do 2000zł. Przecież 5 godzin 400W telewizora czy 10 h 300W komputera nie jest za darmo. Dom" A" to max 45kWh /m2 (czy 40 zależy od źródła) całkowitej energii. Jaki jest załkowity koszt projekt z instalacją w środku (grzejniki podłogówka), kolektorem gruntowym i montażem dobrej pompy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 08.07.2008 10:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2008 Prostuję Zapotrzebowanie energetyczne budynku nie przedkłada się wprost na klasę energetyczną budynku - niestety. Ten sam budynek o takim samym zapotrzebowaniu na energię może mieć różne klasy energetyczne. I tak np. w przypadku am76 wybudowany dom może mieć klasę "C" przy ogrzewaniu niecentralnym elektrycznym, przy niecentralnym CWU i wentylacji grawitacyjnej, lub klasę "A", przy centralnym ogrzewaniu PC, solarami dla centralnego CWU i wentylacją mechaniczną z rekuperacją. Charakterystyka energetyczna budynku jednorodzinnego jest to zbiór danych i wskaźników energetycznych budynku dotyczących obliczeniowego zapotrzebowania budynku na energię na cele c.o., c.w.u., wentylacji i klimatyzacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.