Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Można, bo nic temu nie przeszkadza, ale...

 

Znacznie rośnie stopień komplikacji systemu kanałów!

Możecie oponować, ale ja to montuję! Ciągłe użeranie się z wszystkimi instalatorami o kawałek mądrej trasy. Problem skrzyżowania kanałów w wylewce na podłodze pietra. Wylewka ma tylko 5cm! (najczęściej). Na niej leżą kable, rury wodne, ogrzewania, kanaliza....

Skoordynowanie tego to spore wyzwanie!

 

Co to daje? Komfort?

Komfort już jest i bez nawiewu i wywiewu w każdym pomieszczeniu.

Większy komfort? :roll:

Na czym on ma polegać? Czym się różni od "normalnego" komfortu?

 

Wentylowanie śledzące, nadążne....

Trochę SF, choć już się da to realizować, bo kocki są. Można wentylować tylko te pomieszczenia, w których właśnie ktoś przebywa. Tylko PO CO?

Koszt takiej automatyki (bo musiała by być) byłby astronomiczny!

Jej utrzymanie to też koszt. I stały pobór (niewielkiej) energii.

 

Czasem się zdarza, że jest w domu "część rodzicielska" składająca się ze szczelnie odciętej drzwiami sypialni, garderoby i łazienki. Wtedy robię nawiew w sypialni a wywiew dzielony na łazienkę (większy) i garderobę (mniejszy). To działa i nic nie komplikuje.

 

W proponowanym systemie ostro rośnie koszt kanałów! Rośnie koszt montażu. Wymagane jest więcej przepustów/przekuć.

Zanim bardzo dobrze się tego nie wplanuje w budę, to bym się do tego nie przymierzał.

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

a moze ktos przetlumaczyc co na tym certyfikacie jest popisane..bo ja niemieckiego nie kumam:(

Podane tam wartości to są normy domu pasywnego ustalone przez Niemców (passiv.de). To są maksymalne wartości jakich dom certyfikowany nie może przekroczyć aby otrzymać certyfikat. W tym certyfikacie nie ma żadnej wartości obliczonej dla domu certyfikowanego, a tylko że mieści się w określonych normach.

 

U mnie to bardzo proste liczenie , mam wszystko na prąd i roczne zużycie podzielone przez 144 wychodziło od 32do 38kWh/m2 rocznie (7lat)

A odzielanie "ogrzewania "od ciepłej wody tv komp, oświetlenia jest śmieszne i świadczy o naciąganiu. U mnie gdybym 100kWh/m2 zużył na pozagrzewcze cele miałbym dom minus ośmio litrowy! To parodia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to daje? Komfort?

Raczej chodzi tu o mniejsze zużycie prądu przez wentylatory. Komfort i tak będzie.

W proponowanym systemie ostro rośnie koszt kanałów! Rośnie koszt montażu. Wymagane jest więcej przepustów/przekuć.

Zanim bardzo dobrze się tego nie wplanuje w budę, to bym się do tego nie przymierzał..

Czyli nie bawić się w "dzielenie" wentylacji. I tak pewnie u mnie się tego nie da zrobić. :(

Jeszcze jeden nasunął mi się pomysł.

Wentylacja centralna ale w pomieszczeniach anemostaty tak sprytnie zrobione, że mogą się całkiem zamykać (coś jak w elektryce kontaktrony, styczniki). Jak jestem w pomieszczeniu to anemostat otwarty, jak mnie nie ma - zamknięty. Mogło by to dotyczyć niektórych pomieszczeń mniej używanych, w pozostałych zawsze otwarte. Jak dłuższy czas mnie nie ma (dni) to otwarcie na krótki czas aby przewietrzyć pomieszczenie Jakieś problemy mogłyby z tego wyniknąć? Jakieś gwizdy? zaduch? :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się ma wiele pomieszczeń, a w danej chwili korzysta się z jednego lub dwóch, to po co wentylować pozostałe pomieszczenia? ..... Jakieś sugestie mile widziane.

A jak ktoś ma dużo zielska, jakieś rybki ? z tych doniczek wydziela się troszkę pary.

 

a może tak po prostu budować na miarę swoich potrzeb? Bo jak masz dwa pokoje za dużo to nawet jak tam wentylacja hula to i tak nie boli. Ale jak masz 10 za dużo? To trzeba się zastonowić czy to aby właściwy projekt. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można!!! Wszystko można!!!

Ludzie na Księżyc polecieli i wrócili - to to jest prostsze!

 

Tylko... PO CO?

Dla oszczędności?

JAKIEJ?! Rzędu 4zł miesięcznie?!!!

Mnie to by się nie chciało.... Cała wentylacja na miesiąc pożre z 15zł. Tak okrojona automatyką za jakieś 30 tysięcy da 4-5zł oszczędności!

To "ślepy zaułek" i błąd w przyjmowanych założeniach.

Zresztą, automatyka zeżre te oszczędności, bo też ją kilkoma watami trzeba zasilać.

 

To temat dla budowniczych stacji kosmicznej. Tam liczy się każdy ułamek wata i każdy kilogram masy.

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w piątek zamówiłem już Ekozefire EKE-400.

Ściany działowe i instalację wentylacyjną już zrobiłem, teraz tylko podłączyć do centrali.

Męczyłem tutaj na forum trochę z pytaniami odnośnie automatyki różnej ale ostatecznie regulacja będzie płynna tylko obrotami wentylatorów a że w nocy będę spał a pokój dzienny będzie pusty to się nie martwię że będzie wentylowany, jak pisał Adam- dla ewentualnych oszczędności paru złotych nie ma sensu.

 

Adamie nie napisaleś dlaczego tak się temp. u mnie w GWC może zmieniać na wlocie do GWC w żwirze a na wylocie wciąż taka sama. Pomiarów wilgotności nie mam czym zrobić.

Po chyba 4-5 dniach temp. w żwirze na wlocie do GWC wróciła do tego co było zanim zacząłem sprawdzać GWC.

Najniższa temp. jaką uzyskałem z GWC była równa 14,8 st.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Hygrometr w byle markecie dostaniesz za 20-30zł. Wskaźnik bardziej niż profesjonalny miernik, ale wystarczająco dobry.

Napędem procesu jest woda!

Ma kolosalne ciepło parowania. To też jest ciepło skraplania! Ten sam proces, tylko "od tyłu".

Woda, skraplając się na zimnym żwirze po przekroczeniu punktu rosy, zostawia tam potężne ładunki ciepła. Wszystko zależy od tego, czy jest wyż Azorski czy niż Grenlandzki. Zmienia się wilgotność względna tego powietrza wokół nas i zmienia "porcja ciepła w czasie" oddawana do żwiru. Złoże masz na tyle "sztywne" ze zasięg tych zmian nie sięga wylotu. Tam temperatura jest już stała, i o to chodziło!!!

Sam widziałeś, że dało się w upał wydłubać około 15stC z tej rury. Reszta to obroty wentylatora (procentowy udział zimnego do ciepłego).

Oceniam, że jest dobrze!

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a może tak po prostu budować na miarę swoich potrzeb? Bo jak masz dwa pokoje za dużo to nawet jak tam wentylacja hula to i tak nie boli. Ale jak masz 10 za dużo? To trzeba się zastonowić czy to aby właściwy projekt. :wink:

Tu na forum wszyscy budują na miarę swoich potrzeb - tak sądzę. Ale trzeba pamiętać, że potrzeby się zmieniają w czasie, a dom budujesz na "wieki". Na niektóre rzeczy trzeba patrzeć z punktu przewidywań. A wróżką się nie jest, więc błędy można popełnić.

Na przykład teraz opłaca się dobrze docieplić dom, bo energia drożeje. Ale jak np. za 5 lat energia drastycznie stanieje (jakiś super wynalazek czy coś) to już jesteśmy w plecy. W każdym bądź razie, decyzję trzeba podjąć już teraz. :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Hygrometr w byle markecie dostaniesz za 20-30zł. Wskaźnik bardziej niż profesjonalny miernik, ale wystarczająco dobry.

Napędem procesu jest woda!

Ma kolosalne ciepło parowania. To też jest ciepło skraplania! Ten sam proces, tylko "od tyłu".

Woda, skraplając się na zimnym żwirze po przekroczeniu punktu rosy, zostawia tam potężne ładunki ciepła. Wszystko zależy od tego, czy jest wyż Azorski czy niż Grenlandzki. Zmienia się wilgotność względna tego powietrza wokół nas i zmienia "porcja ciepła w czasie" oddawana do żwiru. Złoże masz na tyle "sztywne" ze zasięg tych zmian nie sięga wylotu. Tam temperatura jest już stała, i o to chodziło!!!

Sam widziałeś, że dało się w upał wydłubać około 15stC z tej rury. Reszta to obroty wentylatora (procentowy udział zimnego do ciepłego).

Oceniam, że jest dobrze!

Pozdrawiam Adam M.

 

Oki rozumiem, czyli aby mieć wpływ temp. na wylocie GWC musiałby naprawdę bardzo długo pracować na wysokich obrotach bez przerwy.

Jednak niestety dalem zbyt drobny żwir (16-32 mm), a dokladnie za mało tam wrzuciłem kamlotów do 50-150 mm.

Mam wg wstępnych sprawdzeń na tym wentylatorze na ktorym testowałem opory rzędu ok. 50-90 Pa przy ok. 400 m3/h ale to bardzo wstępne szacunki.

Najgorsze że kamlotów mi kupe zostało.

Myślę że nie jest to wina dokładnie uziarnienia 16-32 mm ale tego syfu który z tym żwirem był również, nie da się tego uniknąć dlatego należy brać większe frakcje bo te małe syfy zawsze będą.

No ale cóż- na szczęście spręż EKE-400 jest na tyle duży że spokojnie tylko reku pociągnę wszystko i jeszcze mając odpowiednie wydajności latem.

 

mpopłav, zdjęć mam kupę ale teraz jestem po przeprowadzce do teśców i nie mam netu w domu i jest mi trudniej ze zdjęciami.

Postaram sie wrzucić.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w piątek zamówiłem już Ekozefire EKE-400.

 

A mogę zapytać, co Cię skłoniło do wyboru akurat tego modelu i tej firmy? Nie mogę dotrzeć do danych tej serii EKE - masz jakąś kartę? Co dokładnie daje to sterowanie, poza "bling-bling"? Czy ma automatykę do GWC/bypassu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Depi, wziąłem EKE- 400 bo jest typowo przeznaczony niby pod GWC. Chciałem 350 ale wtedy mi powiedzieli że mają coś nowego specjalnie pod GWC i stąd to wyszło.

Ma wysokie spręże (zresztą ekozefir ma wysokie spręże) ale jest bieg turbo który daje mi jeszcze więcej niż planuję ale to dobrze- mam zapas no i pociągnę żwirowca jednym wentylatorem jak planowałem bez problemu.

Poza tym dają w swoim sterowniku wybór czerpnią GWC- ściana, jest bypass i ma wysokie sprawności temperaturowe oraz wentylatory bodajże EBM-y (ale tu pewności nie mam, jednak z poboru mocy wynika że są energooszczędne),

wymiennik Heatex, zabezpieczenie przed ewentualnym zamarzaniem podobne jak storkair. Wersja z płynną regulacją od chyba 10%-100% wydajności. Wiele z tego mają też inne reku ale wymieniam co ważne dla mnie.

No i najważniejsze- jest POLSKI i bardzo poważnie mnie jako klijenta potraktował Ekoklimax. Odpowiadali na pytania a jeśli nie byli w stanie to szef dzwoił sam do mnie aby odpowiedzieć. W Zielonej gdzie zamawiałem gość parę sprzedał już Ekozefirów i nikt nie narzekał i też oceniał go pozytywnie.

W każdym razie podejście ludzi mi się podoba,, nie "leją" na klijenta a to dla mnie podstawa.

 

A oprócz tego chciałem mieć pełną automatykę z programatorem i mam :).

Mam swoje powody aby to chcieć i mam :). Ma nawet mozliwośc na pilota sobie regulować :) ale nie wiem czy to standard, zobaczymy, nie pytałem bo akurat na tym aż tak mi nie zależy.

Chcialem mieć bajery to będe miał :).

 

Jedyna wada to to że jest duuży ale jest to wina większego wymiennika dlatego są wysokie sprawności. Więc wada staje się zaletą.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcialem wrócić do ogrzewania podłogowego.

Czy dobrze rozumuję:

ogrzewanie podłogowe ma temp. ok 24-30 st. na powierzchnii posadzki a wokół rury lub kabla jeszcze wyższą a jeśli jest dodatkowy opór na górze w postaci szafy itp to jeszcze większą temp.

Pod tym względem podłogowka na gruncie jest gorsza ekonomicznie bo będą większe straty ciepła- wyższe delta T.

Oczywiście dziać się tak będzie jeśli kable lub rury będą tylko w wylewce ok. 5-6 cm nad styropianem a poniżej nie będzie już żadnej masy trzymającej ciepło i żadnej izolacji dodatkowej, czyli posadzka grzewcza+ izolacja+ grunt lub posadzka grzewcza+ izolacja+ chudziak+ grunt.

W sytuacji np. jesli pod styro dla ogrzewania podłogowego (wykonanego z 5-6 cm betonu z kablami lub rurami) jest "druga" jeszcze posadzka betonowa i dopiero ta podstawowa izolacja na samym dole na chudziaku to wg mnie ta masa "drugiej" posadzki betonowej, jeśli będzie odpowiednio duża, da mniejszą różnicę temperatur między gruntem a tą masą betonu gdyż taka masa akumulacyjna betonu da mniejsze podniesienie temperatury a system dzięki izolacji pod posadzką grzejną ("pierwszą") bedzie szybciej reagował "do góry" a wolniej oddawał cieplo na dół, do drugiej warstwy posadzki gdzie temp. już będzie wynosiła nie 25-30 lub więcej st. ale duużo mniej z powodu swojej masy.

Jak myśicie?

To tak nawiązałem do tego co HenoK napisał w jedym z wątków teoretyzując odnośnie jakiejś listwy przypodłogowej grzejnej- ale coś w tym jest i faktycznie przy normalnym domu gdzie grzanie jest grzejnikowe grzejemy w pierwszej kolejności najpierw powietrze i ma ono mieć 20 st więc reszta- ściany, posadzka będzie miała na pewno nie więcej.

A przy podłogowym, ściennym - powierzchniowym czy nie będzie inaczej??

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego ma być inaczej? Powietrze tak szybko oddaje ciepło ścianie, podłodze i tak szybko od podłogi się nagrzewa, że temperatura w całym układzie roście dość podobnie. Dlatego przy sterowalnych systemach ogrzewania minimalizuje się masę. Najszybsze jest ogrzewanie promiennikowe, grzeniki lub folie sufitowe (mam w salonie), jest nam ciepło w 1-2 minuty po włączeniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

j-j A po co tak kombinujesz? Myslisz, że jedna posadzka ma za małą akumulacyjność? Nie rozumiem. Jak nie chcesz dawać ciepła w dół, to więcej styro, ale "druga posadzka"? Widziałeś to gdzieś?

 

A wracajać do reku:

 

Czy w stosunku do ich cennika na stronie dają jakies upusty? Bo moim zdaniem ceny maja raczej wysokie.

 

Jakie dokłanie ma spręże ma ta seria EKE? W tych tabelach jeszcze ich nie ma.

 

Czy Ty wziąłeś ten bardziej wypasiony sterownik z graficznym wyświetlaczem? Bo ten podstawowy ma chyba tylko 2 termometry i jedno wyjście na przekaźnik, więć do czerpni i bypasu chyba za mało...

 

To, że duży to żadna wada. Ja tam nie ufam małym wymiennikom i ich magicznym właściwościom. Dlatego tez jakoś te dane ze strony Ekozefira budza moje wątpliwości - 90+% odzysku na wymienniku krzyżowym? Tak dobrze, to chyba tylko w Erze jest.

 

A rozmyślałeś nad Bartoszem i go odrzuciłeś, czy nie brałeś go w ogóle pod uwagę? Bo ja na razie sie ku niemu skłaniam, ale jestem otwarty na inne propozycje :) (tez jest POLSKI! :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...