Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Teraz piszesz bardziej zrozumiale, i z tym mogę się zgodzić.

 

Mam jednak wrażenie, że zbliżamy się w dyskusji do rozwiązań nie mających sensu w domkach jednorodzinnych (chyba, że parterówka 500m2).

Stosowanie masy akumulacyjnej o takich wielkościach w domu budowanym jako energooszczędny lub pasywny jakoś mnie nie przekonuje. To nie bufor ciepłej wody tylko system ogrzewania... naładowanie akumulatora też kosztuje, budowa jego również - czy jest sens zagłębiać się w obniżenie delta T o 2-3stC ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Teraz piszesz bardziej zrozumiale, i z tym mogę się zgodzić.

 

Mam jednak wrażenie, że zbliżamy się w dyskusji do rozwiązań nie mających sensu w domkach jednorodzinnych (chyba, że parterówka 500m2).

Stosowanie masy akumulacyjnej o takich wielkościach w domu budowanym jako energooszczędny lub pasywny jakoś mnie nie przekonuje. To nie bufor ciepłej wody tylko system ogrzewania... naładowanie akumulatora też kosztuje, budowa jego również - czy jest sens zagłębiać się w obniżenie delta T o 2-3stC ?

 

Taka masa u mnie to ok 8 cm betonu, mimo że 8 cm to nie dużo to naprawdę masa akumulacyjna jest to duża. Jeśli wylewka grzejna mialaby temp. średniosezonową równą ok. 24 st. więc o 4 stopnie wyższą niż normalnie w obliczeniach to różnica wynosilaby u MNIE(sic!):

Uposadzki=0,14 W/m2*K

F=100 m2

delta Ti=24 st.-20st.=4 st.

 

Q=0,14*100*4=56W

co daje rocznie: 56W*24h*227dni=305 kWh/rok

 

Moje zapotrzebowanie pasywnego to ok: 1500 kWh/m2*rok więc te 4 st. to dość istotna różnica dlatego o to walczę.

 

I z normy o czym pisalem na poprzedniej chyba stronie też wynika ze straty przy ogrezwaniu podłogowym wyjdą wyższe przez posadzkę bo nalezy brać temp. średnią posadzki grzejnej a ta masa wyrówna i obniży mi temp.., przynajmniej tak zakladam :).

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy idziesz we właściwą stronę. Ogrzewanie podłogowe akumulacyjne jest w zasadzie niesterowalne. W przypadku domu "zwykłego" jak dostarczysz mu kWh za dużo - nic się nie stanie. W przypadku pasywniaka - ugotujesz się. Myślę że daleko wieksze oszczędności uzyskasz dostarczając to ciepło w sposób precyzyjnie kontrolowany.

 

Czy myśmy takiej dyskusji juz nie stoczyli w innym wątku??? :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

coulington, pewnie tak ale ta nie sterowalność podlogi dla pasywniaka będzie wg mnie zaletą bo nie muszę grzać dużo aby się przegrzać, wystarczy się dogrzewać w taryfach tanich.

Nawet jeśli moje ustawienie temp. posadzki będzie za małe dla strat w danym dniu to bezwładność domu nie pozwoli na większe spadki temp. w samym domu a o następnej porze taryfy taniej znowu sobie dogrzeję.

Wiem, że trochę czasu mi zajmie poznanie zachowań takiego systemu ale ja już sie cieszę na myśl o tym :).

Po prostu zakladając że posadzka ma mi się grzać zawsze np. do 22 st. bez względu na zewn. temp. zezwalam przy niższych temp. zewnętrznych na spadek temp. w domu w taryfie drogiej.

Jednak nie będzie to spadek duży przy takiej bezwładności. A kiedy przyjdzie taryfa tania to przy takiej mocy kabli spokojnie doładuję straty i dogrzeję podlogę do tych znowu 22 st. i tak w kółko :).

U siebie i tak założylem 4- krotne przewymiarowanie bo inaczej nie ułozylbym kabli w domu w odp. rozstawie (byłyby za duże- 0,2-0,5 m) z kablami 17W/mb dlatego założylem kable 10W/mb i mam odleglości ok od 0,06 do 0,3 m i nadal oczywiście 4- krotne przewymiarowanie.

 

Dyskutowaliśmy podobnie ale nie mialem wtedy dodatkowo 2 cm styro :lol: .

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy idziesz we właściwą stronę. Ogrzewanie podłogowe akumulacyjne jest w zasadzie niesterowalne. W przypadku domu "zwykłego" jak dostarczysz mu kWh za dużo - nic się nie stanie. W przypadku pasywniaka - ugotujesz się.

Skąd masz takie informacje?

Pierwsza sprawa, to jaką temperaturę będzie miała płyta ogrzewania podłogowego, żeby pokryć straty cieplne domu rzędu 1, góra 2kW ? j-j to pewnie ma pliczone, ale myślę, że nie poełnię błędu, jeśli napiszę, że będzie to 3-4K powyżej temperatury pomieszczenia. O ile przy takiej mocy moze spaść temepratura płyty grzewczej w ciagu 10h (maksymalny czas przerwy tańszej taryfy)? Załózmy, że będzie to 2-3st.C. To nadal niewiele. Nie ma mowy o "ugotowaniu się". Moim zdaniem, grubsza płyta podłogówki tylko polepszyłaby sprawę.

Przeciwnicy podłogówki straszą tym "ugotowaniem", jednak jaka może być dynamika średnich temperatur dobowych w kolejnych dniach (dla takich temperatur trzeba dobrać ilość ciepła z podłogówki - załatwia to sterownik pogodowy)? Nie ma praktycznie sytuacji, kiedy ze śrdniej temperatury dobowej -10 st.C, w następnym dniu robi się +10st. C, a tylko przy tak dużych skokach temperatury zewnętrznej groziłoby przegrzewanie się domu.

Poważniejszym problemem może być przegrzewanie przez dużą ilość słońca - nawet w mroźną zimę mogą trafić się bardzo słoneczne dni. Dlatego ważne jest odpowiednio duża akumulacyjność domu, aby te dodatkowe zyski energetyczne ze słońca zmagazynować i wykorzystać w późniejszym czasie.

 

Z nadmiarem energii słonecznej w takiej sytuacji kiepsko będzie sobie radził dom energooszczędny o małej akumulacyjności, z grzejnikami i precyzyjną automatyką. Automatyka pozwoli co najwyżej na całkowite odcięcie ogrzewania, ale nie zapewni magazynowania nadmiaru energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poważniejszym problemem może być przegrzewanie przez dużą ilość słońca - nawet w mroźną zimę mogą trafić się bardzo słoneczne dni. Dlatego ważne jest odpowiednio duża akumulacyjność domu, aby te dodatkowe zyski energetyczne ze słońca zmagazynować i wykorzystać w późniejszym czasie.

 

Informacje pochodzą prosto z mojej głowy - ciężko mi określić ich wiarygodność :D

 

A moje wątpliwości powyżej - bardzo ładnie ująłeś. Wolałbym żeby słońce świecąć przez moja południową fasadę nagrzewało mi zimniejszy beton na podłodze i ścianę z silikatów a mój system grzewczy po stwierdzeniu że słońce świeci na-ten-tychmiast się wyłączył. To samo przy ew rozpaleniu w kominku. Tylko nie wiem czy J-J planuje kominek. Oczywiście każdy przypadek należy rozważyć indywidualnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wolałbym żeby słońce świecąć przez moja południową fasadę nagrzewało mi zimniejszy beton na podłodze i ścianę z silikatów a mój system grzewczy po stwierdzeniu że słońce świeci na-ten-tychmiast się wyłączył. To samo przy ew rozpaleniu w kominku. Tylko nie wiem czy J-J planuje kominek. Oczywiście każdy przypadek należy rozważyć indywidualnie.

 

Na-ten-tychmiast.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z nadmiarem energii słonecznej w takiej sytuacji kiepsko będzie sobie radził dom energooszczędny o małej akumulacyjności, z grzejnikami i precyzyjną automatyką. Automatyka pozwoli co najwyżej na całkowite odcięcie ogrzewania, ale nie zapewni magazynowania nadmiaru energii.

Przecież energia słoneczna nie jest akumulowana w grzejnikach ani w automatyce.

A tak w ogóle to chyba poszaleliście z tym akumulowaniem w domu pasywnym. Przecież w takim domu dużo energii jest ze słońca które świeci głównie podczas taryfy pierwszej. Poza tym 2ga taryfa jest też o ile dobrze pamiętam pomiędzy 14-16tą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z HenoKiem w 100%.

Coulington, kominek będe miał ale trochę inny i w zasadzie z nim to tak jakbym nie miał kominka więc żadnych w związku z tym klopotów raczej nie będzie.

W każdym razie tak jak pisałem wcześniej w temacie z prądem- będę miał dom podzielony na dwa obiegi grzewcze: obieg dzienny i obieg nocny i każdy będzie miał regulator czasowy z czujnikiem tylko podłogowym, z możliwoścą programowania i możliwością odczytu czasu działania systemu grzewczego, czyli taki podlicznik.

Kable będą w każdym pomieszczeniu (w różnych rozstawach w zależności od strat ciepłą) oprócz spizarni i pom. gosp..

Rozstawy bezwzględnie muszą być odpowiednio różne bo ciepło musi być równomiernie dawane- czujnik będzie tylko podłogowy więc musze wybrać miejsce naprawdę odpowiednie dla całej posadzki każdego z obiegów a zle rozstawy mocno przekłamywałyby ilośc energii w płycie poza miejscem gdzie byłby czujnik.

Ech, już sie ciesze na te testy tego co sobie zalożyłęm :).

Ale dziś zacząłem ocieplać domek, na razie wykopałem znowu fundamenty bo będę doklejał styro do ściany fundamentowej i dalej cały domek, a w międzyczasie elektryk wchodzi (pierwsza rzecz oprócz okien której nie zamierzam "tykać", już się cieszę bo tak naprawdę to mam mocno już czasami dość).

Ale ta pogoda dziś mnie wk.... nieziemsko, musiałem bawić się w środku 2/3, dnia.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kominek będe miał ale trochę inny i w zasadzie z nim to tak jakbym nie miał kominka więc żadnych w związku z tym klopotów raczej nie będzie.

 

Hmmm... Tajemniczo trochę... Mógłbys rozwinąć? Bo ja ze swoim kominkiem się troche motam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikomu nie piszę i raczej mało mówię jaki to kominek bo z żoną nam sie bardzo podobają a zaraz mi tu zaczniecie wady wylczać :) a ja ich nie chcę znać bo mi taki kominek w moim domu baardzo pasuje i mi się podoba! :).

To glassfire.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To glassfire.

http://www.glassfires.com/pl/

 

Czyli kominek bez komina :wink:

 

Zgadza się :)

 

 

Uwzględniłeś jego obecność przy projektowaniu wentylacji ?

 

Nie potrezbue komina i nie potrezbuje specjalnego nawiewu jakiegoś.

Z tego co sie doczytywałem wentylacja lu lekko uchylone okno wystarczy czyli u mnie to pierwsze.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ojej! znaczy tak przerośnięta świeczka z Ikea?? Ok. Mi tam nie za bardzo sie podoba.

 

Co do wentylacji wyżej napisałem że lekko uchylone okno wystarcza, w moim przypadku wentylacja będzie więc spoko będzie.

 

ojej! znaczy tak przerośnięta świeczka z Ikea??

 

uhm ... :)

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie potrezbue komina i nie potrezbuje specjalnego nawiewu jakiegoś.

Z tego co sie doczytywałem wentylacja lu lekko uchylone okno wystarczy czyli u mnie to pierwsze.

Komina oczywiscie nie potrzebuje, ale co do ilości potrzebnego powietrza, to byłbym ostrożniejszy. To paliwo, to prawie czysty etanol.

Jeżeli traktujesz ten kominek tylko rekreacyjnie, to OK.

Pod względem energetycznym oszczędny to on nie jest. Policzyłem, że 1kWh ciepła z niego kosztuje ponad 2zł :(. Fakt, że całe ciepło pozostaje we wnętrzu. Dodatkowo podnosi wilgotność powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie potrezbue komina i nie potrezbuje specjalnego nawiewu jakiegoś.

Z tego co sie doczytywałem wentylacja lu lekko uchylone okno wystarczy czyli u mnie to pierwsze.

Komina oczywiscie nie potrzebuje, ale co do ilości potrzebnego powietrza, to byłbym ostrożniejszy. To paliwo, to prawie czysty etanol.

Jeżeli traktujesz ten kominek tylko rekreacyjnie, to OK.

Pod względem energetycznym oszczędny to on nie jest. Policzyłem, że 1kWh ciepła z niego kosztuje ponad 2zł :(. Fakt, że całe ciepło pozostaje we wnętrzu. Dodatkowo podnosi wilgotność powietrza.

 

Nie zamierzam nim grzać caly sezon grzewczy :) .

Ale z informacji w necie wynika że naprawdę wystarczy uchylone okno w tradycyjnym domu.

 

Tez liczyłem koszt 1 kWh :lol:

I nawet szukałem tanszego "pirackiego" paliwa :lol: ale nic nie znalazłem :(.

Maja małą moc ale przy moim zapotrezbowaniu i tak ze 3-4 razy są za duże :).

 

pzdr

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie z ciekawości:

Taka informcaja z jednego opisu regukatorów temperatuty ogrzewani podlogowego elektrycznego:

 

Kombinacje przełączeń temperatur

dziennej i nocnej mogą byćdowolne. Np.

naciskając naprzemiennie x i y

wskaźnik przebiegu programu będzie

wyglądał tak, że regulator będzie naprzemiennie

zmieniał co godzinę temp.

dzienną i nocną (ze względów ekonomicznych

nie zalecamy takiego

nastawienia)

 

dlaczego? Przecież oprócz trwałości elementow nie będzie różnicy w poborze prądu tak?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie z ciekawości:

Taka informcaja z jednego opisu regukatorów temperatuty ogrzewani podlogowego elektrycznego:

 

Kombinacje przełączeń temperatur

dziennej i nocnej mogą byćdowolne. Np.

naciskając naprzemiennie x i y

wskaźnik przebiegu programu będzie

wyglądał tak, że regulator będzie naprzemiennie

zmieniał co godzinę temp.

dzienną i nocną (ze względów ekonomicznych

nie zalecamy takiego

nastawienia)

 

dlaczego? Przecież oprócz trwałości elementow nie będzie różnicy w poborze prądu tak?

 

pzdr

Nie chodzi tylko o trwałość sterownika, czy stycznika, ale także kabli grzejnych. W momencie ich włączenia powstają w nich największe naprężenia. Im mniej cykli grzewczych tym ich trwałość większa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...