HenoK 25.11.2008 07:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Kłopot tylko w tym, że zimowe powietrze nie jest suche . Bo dążenie do wyrównania wilgotności względnej gdy powietrze zimne ma ją wysoką nie będzie sprzyjało odwróceniu. Z jednej strony wilgoć wędruje z miejsca o wyższej temperaturze (wyższe ciśnienie), z drugiej strony równa wilgotność względną. A jesli wpadające do domu zimne powietrze będzie miało wyższą wilgotność względną niż wilgotnośc w murach to w którą stronę "ucieknie" wilgoć? Powietrze zewnętrzne jest wilgotne, ale przybtemperaturze jaka panuje na zewnątrz. Jeżeli przez intensywne wietrzenie wprowadzisz je do środka, a następnie podgrzejesz jego wilgotność względna radykalnie spadnie. Problem tylko w tym, że tracisz przy okazji całe ciepło z powietrza usuwanego, a świeże musisz podgrzać . Ale to urządzeni za 400 zł jest HenoK niezłe. Od razu ogrzewa . Ale dlaczego tam piszą w parametrach: moc chłodzenia:2400W/h a nie moc ogrzewania i co to: Odprowadzenie gorącego powietrza do kanału wentylacyjnego elastyczną rurą??Bo ono może służyć też jako klimatyzator. Wtedy rurą odprowadzasz powietrze gorące na zewnątrz i wtedy ma sens ta moc chłodnicza. Jeżeli powietrze podgrzane przez skraplacz pozostanie w pomieszczeniu to będzie je ogrzewało. Bilans mocy jest taki : moc chodnicza + moc elektryczna sprężarki = moc grzewcza (no może prawie, bo jakieś tam straty jednak powstają). Skąd się bierze moc chłodnicza ? W większości ze skraplania wilgoci (dopóki ona w powietrzu występuje w dużej ilości). Policz ile ciepła odda 40 litrów pary wodnej przy skropleniu to będziesz wiedział, że jest to możliwe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 08:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Kłopot tylko w tym, że zimowe powietrze nie jest suche . Bo dążenie do wyrównania wilgotności względnej gdy powietrze zimne ma ją wysoką nie będzie sprzyjało odwróceniu. Z jednej strony wilgoć wędruje z miejsca o wyższej temperaturze (wyższe ciśnienie), z drugiej strony równa wilgotność względną. A jesli wpadające do domu zimne powietrze będzie miało wyższą wilgotność względną niż wilgotnośc w murach to w którą stronę "ucieknie" wilgoć? Powietrze zewnętrzne jest wilgotne, ale przybtemperaturze jaka panuje na zewnątrz. Jeżeli przez intensywne wietrzenie wprowadzisz je do środka, a następnie podgrzejesz jego wilgotność względna radykalnie spadnie. Problem tylko w tym, że tracisz przy okazji całe ciepło z powietrza usuwanego, a świeże musisz podgrzać . Fakt Ale to urządzeni za 400 zł jest HenoK niezłe. Od razu ogrzewa . Ale dlaczego tam piszą w parametrach: moc chłodzenia:2400W/h a nie moc ogrzewania i co to: Odprowadzenie gorącego powietrza do kanału wentylacyjnego elastyczną rurą??Bo ono może służyć też jako klimatyzator. Wtedy rurą odprowadzasz powietrze gorące na zewnątrz i wtedy ma sens ta moc chłodnicza. Jeżeli powietrze podgrzane przez skraplacz pozostanie w pomieszczeniu to będzie je ogrzewało. Bilans mocy jest taki : moc chodnicza + moc elektryczna sprężarki = moc grzewcza (no może prawie, bo jakieś tam straty jednak powstają). Skąd się bierze moc chłodnicza ? W większości ze skraplania wilgoci (dopóki ona w powietrzu występuje w dużej ilości). Policz ile ciepła odda 40 litrów pary wodnej przy skropleniu to będziesz wiedział, że jest to możliwe. Dzięki HenoK, masz rację, jakoś widząc tylko: moc chłodnicza, nie wpadłem że przecież gorące powietrze można zatrzymać w domu. Ale to może to nieźle podgrzać domek skoro ma ok. 2,4 kW . Potem po osuszeniu dać to na dwór i z powietrza zewnętrznego brać ciepło ze skraplania i rurą do domku? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 25.11.2008 08:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Ale to może to nieźle podgrzać domek skoro ma ok. 2,4 kW . Potem po osuszeniu dać to na dwór i z powietrza zewnętrznego brać ciepło ze skraplania i rurą do domku? 2,4kW ma mocy chłodniczej, mocy grzewczej ma więcej, ok. 3,5kW . Myślę, że Twój dom do ogrzewania więcej nie potrzebuje. Z tym wyrzuceniem na zewnątrz to nie tak prosto. Nie wiem czy urządzenie jest przeznaczone do pracy na zewnątrz (opady atmosferyczne) i do jakiej minimalnej temperatury będzie efektywnie działać (zapewne do temperatur powyżej zera) . Ale latem do doraźnego schłodzenia pomieszczeń jak znalazł . Poza tym za taką cenę spokojnie można komuś odstąpić (nawet na Forum Muratora wiele jest osób, które borykają się z problemem wilgoci w nowych domach) . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 08:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Ale to może to nieźle podgrzać domek skoro ma ok. 2,4 kW . Potem po osuszeniu dać to na dwór i z powietrza zewnętrznego brać ciepło ze skraplania i rurą do domku? 2,4kW ma mocy chłodniczej, mocy grzewczej ma więcej, ok. 3,5kW . Myślę, że Twój dom do ogrzewania więcej nie potrzebuje. Przy zero na zewnątrz wystarczy mi wg obliczeń ok. 500 W ciepła więc te 3,5 kW to nieżły wynik byłby .. Z tym wyrzuceniem na zewnątrz to nie tak prosto. Nie wiem czy urządzenie jest przeznaczone do pracy na zewnątrz (opady atmosferyczne) i do jakiej minimalnej temperatury będzie efektywnie działać (zapewne do temperatur powyżej zera) . Ale latem do doraźnego schłodzenia pomieszczeń jak znalazł . Poza tym za taką cenę spokojnie można komuś odstąpić (nawet na Forum Muratora wiele jest osób, które borykają się z problemem wilgoci w nowych domach) . Od opadów nie problem osłonić. A jeśli nawet tylko do powyżej zera miałby działać to i tak nieźle chyba . Ale co to jest: Zakres ustawienia temperatur 16-32 şC?? No właśnie jak z wilgocią u Ciebie bo miałeś problem. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 25.11.2008 09:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 No właśnie jak z wilgocią u Ciebie bo miałeś problem. Można powiedzieć, że idealna - 50-55% w zależności od tego jaka wydajność wentylatorów w centrali wentylacyjnej i od tego co się w domu aktualnie robi (np. suszy pranie ). Zdawałem sobie sprawę z tego, że sprawa z wilgocią jest przejściowa. Obawiam się nawet, czy w pewnym momencie nie będzie za mała wilgotność . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 25.11.2008 09:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Zawartość wody w powietrzu przy mrozach jest znikoma wilgotność bezwzględna bliska zeru. Powietrze zimą jest suche bo ma śladowe ilości wody. Im grubsza izolacja termiczna, tym niższa temperatura tynku zewnętrznego. Im niższa temperatura tynku zewnętrznego tym więcej wody odda powietrze wewnętrzne „przechodząc „ przez ścianę, dach... Dlatego przy grubych izolacjach i wentylacjach zapewniających komfort domownikom ( 40-45% wilgotności ale względnej) konieczna jest paroizolacja nie tylko w dachu, ale i w ścianie, która swoją „grubością” izolacji dach„dogania” Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 14:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 No właśnie jak z wilgocią u Ciebie bo miałeś problem. Można powiedzieć, że idealna - 50-55% w zależności od tego jaka wydajność wentylatorów w centrali wentylacyjnej i od tego co się w domu aktualnie robi (np. suszy pranie ). Zdawałem sobie sprawę z tego, że sprawa z wilgocią jest przejściowa. Obawiam się nawet, czy w pewnym momencie nie będzie za mała wilgotność . Czyli jednak mechaniczna dała dużo dobrego . U mnie na razie tylko okna pootwierane i bez drzwi zewn. ale dziś montuję. Na razie w domu 3oC (przy -1 na zewnątrz) i wilgotność ok 75%. generalnie ciekawe że mimo mrozów na dworze w domu cały czas temp. powyżej +2oC. pzdr Zawartość wody w powietrzu przy mrozach jest znikoma wilgotność bezwzględna bliska zeru. Powietrze zimą jest suche bo ma śladowe ilości wody. Masz rację. Im grubsza izolacja termiczna, tym niższa temperatura tynku zewnętrznego. A tu się nie zgadzam. Temp. tynku zewn. jest prawie jak powietrza zewn. bez względu na ilość izolacji bo współczynnik wnikania jest taki sam dla każdej grubości izolacji bo ona nie ma dla niego oczywiście znaczenia. Im niższa temperatura tynku zewnętrznego tym więcej wody odda powietrze wewnętrzne „przechodząc „ przez ścianę, dach... To oczywiste że wilgoć ucieka z domu na zewnątrz ale temp. tynku jest zawsze niska jak pisałem wyżej. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 15:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 HenoK, ale taki osuszacz jak wczesniej podałeś mogę stosować w domu nieogrzewanym i nie do końca ocieplonym (połowa stropu)?W środku domu mam wilgotność 86% przy temp. 2 oC a to oznacza małą ilość wilgoci wg moliera ok. 3 g/kg.Przy większej temp. podniesionej przez osuszacz wilgotność względna zmaleje, wilgoć będzie usuwana ale w przypadku gdy będzie już mała to urządzonko będzie działało?? Czy raczej o ilość wilgoci nie powinenem sie martwić bo raczej będzie długo jej za dużo? I jeszcze jedno tak w ogóle to chyba nie kumam:jak mogę grzać klimatyzatorem który ma chłodzić??Rozumiem, że rurę wylotową zostawiam w domu aby grzać gorącym powietrzem które wyrzuca klimatyzator ale przecież osuszanie to jedna z funkcji tego urządzenia i osuszanie inaczej zachodzi niż chłodzenie?? Wyszperałem coś takiego:http://www.karbon.com.pl/nuke/pliki/chigo_przenosne.pdf co to oznaczaL:OSUSZANIE I CHŁODZENIEFunkcja chłodzenia może być stosowana w zakresie temperatur od 17 oC do 31 oC.Natomiast funkcja osuszania w zakresie od 20 oC do 31 oC.?? Czy to jest ustawianie temp. jaką chcemy miec w pomieszceniu?Ale co to oznacza w przypadku osuszania?? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 25.11.2008 17:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 I jeszcze jedno tak w ogóle to chyba nie kumam: jak mogę grzać klimatyzatorem który ma chłodzić?? Rozumiem, że rurę wylotową zostawiam w domu aby grzać gorącym powietrzem które wyrzuca klimatyzator ale przecież osuszanie to jedna z funkcji tego urządzenia i osuszanie inaczej zachodzi niż chłodzenie?? Bo nie czytałeś wcześniej dokładnie : Skąd się bierze moc chłodnicza ? W większości ze skraplania wilgoci (dopóki ona w powietrzu występuje w dużej ilości). Policz ile ciepła odda 40 litrów pary wodnej przy skropleniu to będziesz wiedział, że jest to możliwe. Ciepło parowania wody 2257000,1 J/kg. Dla 40 litrów daje to wartość 90,28MJ = 25,1 kWh w ciągu doby. Czyli ok. 1,1kWh na godzinę. Daję to efektywność grzania (COP) ok. 2,0. Oczywiście im mniej wilgoci tym COP będzie bliższe 1,0. Jednak biorąc pod uwagę to, że grzanie jest tylko funkcją pomocniczą tego urządzenia myślę, że warto je zastosować . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 17:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Ciepło parowania wody 2257000,1 J/kg. Dla 40 litrów daje to wartość 90,28MJ = 25,1 kWh w ciągu doby. Czyli ok. 1,1kWh na godzinę. Daję to efektywność grzania (COP) ok. 2,0. Oczywiście im mniej wilgoci tym COP będzie bliższe 1,0. Jednak biorąc pod uwagę to, że grzanie jest tylko funkcją pomocniczą tego urządzenia myślę, że warto je zastosować . No właśnie też mi tyle wyszło ale COP 2 ...., ach tak ... bo oprócz tego jeszcze moc samego urządzenia więc razem COP 2 , kumam. Ale przecież aby osuszyć musze wykroplić a żeby wykroplić muszę schłodzić tak? Więc w zasadzie skorzystam tylko z mocy urządzenia bo ile zabierze ciepla tyle też za chwile na wylocie odda? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 25.11.2008 18:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Wgregor napisał: Im grubsza izolacja termiczna, tym niższa temperatura tynku zewnętrznego. A tu się nie zgadzam. Temp. tynku zewn. jest prawie jak powietrza zewn. bez względu na ilość izolacji bo współczynnik wnikania jest taki sam dla każdej grubości izolacji bo ona nie ma dla niego oczywiście znaczenia. im gorsza izolacja tym cieplejszy tynk zewnętrzny widać to na kamerze termo. a więc im lepsza izolacja tym zimniejszy (bliższy temp. otoczenia ) tynk zewnetrzny to proste, z czym tu sie nie zgadzać? tylko dlatego, że ja to piszę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 18:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Wgregor napisał: Im grubsza izolacja termiczna, tym niższa temperatura tynku zewnętrznego. A tu się nie zgadzam. Temp. tynku zewn. jest prawie jak powietrza zewn. bez względu na ilość izolacji bo współczynnik wnikania jest taki sam dla każdej grubości izolacji bo ona nie ma dla niego oczywiście znaczenia. im gorsza izolacja tym cieplejszy tynk zewnętrzny widać to na kamerze termo. a więc im lepsza izolacja tym zimniejszy (bliższy temp. otoczenia ) tynk zewnetrzny to proste, z czym tu sie nie zgadzać? tylko dlatego, że ja to piszę? Po której stron ie tynku zewnętrznego: zewnętrznej czy wewnętrznej, różnice 0,01oC czy może 0,05oC?? Gdy nie ma izolacji to powierzchnia ściany wewnątrz domu będzie zimniejsza a tynk będzie prawie tak samo zimny przy 5 cm styro jak i przy 30 cm styro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wgregor 25.11.2008 18:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Widzę, że robisz wszysto pod hasłem: jak wydać duzo kasy by potem dużo płacić. To takie muratorowskie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 19:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Widzę, że robisz wszysto pod hasłem: jak wydać duzo kasy by potem dużo płacić. To takie muratorowskie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 25.11.2008 19:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Gdy nie ma izolacji to powierzchnia ściany wewnątrz domu będzie zimniejsza a tynk będzie prawie tak samo zimny przy 5 cm styro jak i przy 30 cm styro. Nie masz racji. Gdyby tak było, badania termowizyjne budynków nie miałyby sensu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 25.11.2008 19:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Gdy nie ma izolacji to powierzchnia ściany wewnątrz domu będzie zimniejsza a tynk będzie prawie tak samo zimny przy 5 cm styro jak i przy 30 cm styro. Nie masz racji. Gdyby tak było, badania termowizyjne budynków nie miałyby sensu... KrzysztofLis, oblicz sobie rozkład temperatury w przegrodzie ze styro i bez styro. Mówimy tu o temperaturze tynku zewn. Zmiay są ja nie twierdzę że nie ma. Różnice w zmianach temperatur na tynku nie przekroczą ok 1oC w porownaniu styro i bez styro (a czy to 0,12 m czy 0,3 m styro ma już małe znaczenie), no chyba że będzie to niedocieplone nadproże (lambda ok 1,2) no to wtedy może być nawet 5oC różnicy ale wewnątrz domu na powierzchni tynku różnice wyniosą do 5oC w porównaniu styro i bez styro przy materiale o przeciętnej przewodności cieplnej a gdy jest styro 0,12 czy 0,3 m czy ściana jest z BK400 suchutkiego różnica rownież jest raczej małe ale dla takiego wspomnanego nadproża nawet może dojść do różnicy ok. 10oC i powierzchnia wewnątrz może mieć temp. nawet 4-5oC. Więc pisanie że dawanie 0,12 cm styro zwiększa ilość wilgoci w ścianie w porównaniu z 0,3 m styro jest mocną przesadą. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 25.11.2008 20:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 Nie masz racji. Gdyby tak było, badania termowizyjne budynków nie miałyby sensu... Nie jest to w tym wypadku argument, bo badania termowizyjne ukazują (pośrednio) temperaturę, ale uzyskany obraz w rzeczywistości nie jest adekwatny do temperatur różnych materiałów - rożnice moga sięgać nawet 50%. Porównywać można jedynie temperatury (kolory) tego samego materiału. Tak więc widoczna na zdjęciu "ciepła ściana" jest faktycznie cieplejsza od otoczenia, ale o ile - wcale nie wynika "z kolorów", trzeba to przeliczyć i prawdopodobnie okaże się, że różnice faktycznie są minimalne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lazik 25.11.2008 20:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2008 No właśnie jak z wilgocią u Ciebie bo miałeś problem. Można powiedzieć, że idealna - 50-55% w zależności od tego jaka wydajność wentylatorów w centrali wentylacyjnej i od tego co się w domu aktualnie robi (np. suszy pranie ). Zdawałem sobie sprawę z tego, że sprawa z wilgocią jest przejściowa. Obawiam się nawet, czy w pewnym momencie nie będzie za mała wilgotność . Czyli jednak mechaniczna dała dużo dobrego . U mnie na razie tylko okna pootwierane i bez drzwi zewn. ale dziś montuję. Na razie w domu 3oC (przy -1 na zewnątrz) i wilgotność ok 75%. generalnie ciekawe że mimo mrozów na dworze w domu cały czas temp. powyżej +2oC. Tamtej zimy mój dom stał nieogrzewany i chodził tylko reku. Spisywane były temperatury co 2-3 dni. W środku nigdy nie było mniej niż +1 oC. Jak teraz sprawdzałem w zamieszkanym wilgotności to widzę przedział 35-45%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Depi 26.11.2008 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2008 Kłopot tylko w tym, że zimowe powietrze nie jest suche . Akurat nie jest to prawda - takie prawdziwie zimowe powietrze jest bardzo suche. Problem polega na tym, że coś ostatnio u nas prawdziwie zimowego powietrza nie ma, bo nie ma prawdziwych zim Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 26.11.2008 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2008 Kłopot tylko w tym, że zimowe powietrze nie jest suche . Akurat nie jest to prawda - takie prawdziwie zimowe powietrze jest bardzo suche. Problem polega na tym, że coś ostatnio u nas prawdziwie zimowego powietrza nie ma, bo nie ma prawdziwych zim Wiem juz , patrzylem na wykresie moliera i tam przy niskich temp. faktycznie ilośc wody jest mala. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.